ID.nl logo
Review HMD Skyline – Brengt ons niet in de wolken
Huis

Review HMD Skyline – Brengt ons niet in de wolken

De HMD Skyline is een midrange smartphone die je zelf kunt repareren, mits je een beetje handig bent. Wat heeft het toestel nog meer te bieden? Je leest het in deze HMD Skyline-review.

Oké
Conclusie

De HMD Skyline is een van de buitenkant opvallende smartphone die makkelijker te repareren is dan veel andere toestellen. Wel moet je er nog steeds wat moeite voor doen. Aan de binnenkant maakt het toestel minder indruk en vinden we de prijs vanaf 450 euro aan de hoge kant. In dit prijssegment vinden we de OnePlus Nord 4 en Google Pixel 8a interessanter. De nieuwe Motorola Edge 50 Neo (499 euro) lijkt op papier ook een gewaagd alternatief.

Plus- en minpunten
  • Eigenzinnig ontwerp, geschikt voor Qi2
  • Is zelf (met wat kennis) te repareren
  • Lomp ontwerp
  • Te kort updatebeleid
  • Sommige specificaties vallen tegen

HMD – bekend als licentienemer van Nokia-smartphones – verkoopt sinds kort ook telefoons onder zijn eigen naam. Die toestellen hebben één ding gemeen: je kunt zelf bepaalde onderdelen vervangen. Het scherm en de usb-c-poort bijvoorbeeld, onderdelen die nog weleens stuk kunnen gaan na maanden tot jaren gebruik. De goedkope HMD Pulse Pro wist ons echter niet te overtuigen. Het repareren bleek lastig, de specificaties van de smartphone vielen tegen en het updatebeleid was te kort. Laat de duurdere HMD Skyline – verkrijgbaar vanaf 450 euro – een betere indruk achter?

Tof maar lomp ontwerp

De buitenkant verrast ons in ieder geval. De Skyline doet terugdenken aan Nokia Lumia-telefoons van jaren geleden, die destijds op Windows Phone draaiden. Een blokkerig en vrij dik ontwerp met afgeronde hoeken, verpakt in een knalroze kleur. HMD verkoopt ook een zakelijke zwarte versie, maar wij vinden deze rode telefoon wel heel tof. Het gewicht is met 209 gram wel aan de hoge kant, zeker omdat de Skyline geen bijzonder groot scherm (6,55 inch) of royale accucapaciteit heeft. Sterker nog: de accucapaciteit is met 4600 mAh wat kleiner dan gebruikelijk.

©Rens Blom

Handig vinden we de extra knop op de linkerzijkant, die je zelf kunt programmeren. Start met twee klikken bijvoorbeeld de zaklamp en houd de knop ingedrukt om de telefoon op geluid, trillen of stil te zetten.

Repareren

Dan het repareerbare ontwerp. Dat start door een schroef op de onderkant van de telefoon los te halen. Daarna volg je volgens de officiële reparatiehandleiding nog een tiental stappen om het scherm los te halen, en evenveel stappen om het nieuwe scherm te installeren. Een nieuw scherm kost bijna 100 euro. Een nieuw accu is met 25 euro een stuk goedkoper, maar de accu in de telefoon monteren vergt 21 vrij ingewikkelde stappen – en weer 21 om tot een dichte telefoon te komen. Het vervangen van onderdelen is dus mogelijk, maar je moet er wel wat verstand van en geduld voor hebben. HMD zegt de vervangende onderdelen zeven jaar te verkopen, wat wij erg netjes vinden. Het merk noemt het namelijk belangrijk dat kopers lang met hun toestel kunnen doen.

©Rens Blom

Te kort updatebeleid

Helaas maakt HMD met de Skyline dezelfde fout als met de Pulse Pro: het updatebeleid sluit niet aan bij de verkooptermijn van de reserveonderdelen. De Skyline krijgt slechts twee Android-upgrades en drie jaar beveiligingsupdates, waardoor we ons sterk afvragen wie na het verlopen van de softwareondersteuning nog gaan betalen om onderdelen van het toestel te vervangen.

Het korte updatebeleid van HMD is extra opmerkelijk, omdat merken die zich minder focussen op repareerbaarheid veelal een langer updatebeleid garanderen. Telefoons van Samsung, OnePlus en Google en die even duur zijn als de HMD Skyline krijgen respectievelijk vijf, zes en zeven jaar beveiligingsupdates.

©Rens Blom

Gemengde gevoelens

Tot slot de specificaties van de HMD Skyline: daar hebben we gemengde gevoelens over. Sommige onderdelen zijn gebruikelijk in dit prijssegment, op andere vlakken schiet de telefoon net tekort en op weer een ander vlak loopt de Skyline juist voor op de concurrentie.

Om met dat laatste punt te beginnen: de HMD Skyline is de eerste Android-telefoon met ondersteuning voor de Qi2-standaard, waardoor je het toestel aan een geschikte magnetische oplader kunt hangen/leggen om met 15 watt draadloos op te laden. Qi2 zit in alle moderne iPhones, waardoor er heel wat Qi2-opladers te koop zijn. Gek genoeg laten op HMD na alle andere Android-fabrikanten Qi2 tot links liggen. Mooi dat HMD een soort koploper is.

Wel jammer dat de Skyline op veel andere punten minder goed meekomt met de concurrentie. Zo is de gebruikte Qualcomm-processor wat langzamer, houdt de 4600mAh-accu het net aan een lange dag vol en heeft de hoofdcamera moeite om bewegende situaties vast te leggen. Stilstaande situaties lukken wel goed. Je ziet het op onderstaande foto’s: de stilzittende kat staat er mooi op, maar als hij zijn hoofd beweegt, stelt de camera bij het vastleggen net niet goed scherp.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het oledscherm is het ook net niet. De maximale helderheid had hoger mogen zijn, kleuren komen minder realistisch over en wie snel last heeft van flikkeringen bij oledschermen, kan de HMD Skyline beter links laten liggen.

©Rens Blom

Conclusie: HMD Skyline kopen?

De HMD Skyline is een aan de buitenkant opvallende smartphone die makkelijker te repareren is dan veel andere toestellen. Wel moet je er nog steeds wat moeite voor doen. Aan de binnenkant maakt het toestel minder indruk en vinden we de prijs vanaf 450 euro aan de hoge kant. In dit prijssegment vinden we de OnePlus Nord 4 en Google Pixel 8a interessanter. De nieuwe Motorola Edge 50 Neo (499 euro) lijkt op papier ook een gewaagd alternatief. 


▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube