ID.nl logo
Review HMD Skyline – Brengt ons niet in de wolken
© Rens Blom
Huis

Review HMD Skyline – Brengt ons niet in de wolken

De HMD Skyline is een midrange smartphone die je zelf kunt repareren, mits je een beetje handig bent. Wat heeft het toestel nog meer te bieden? Je leest het in deze HMD Skyline-review.

Oké
Conclusie

De HMD Skyline is een van de buitenkant opvallende smartphone die makkelijker te repareren is dan veel andere toestellen. Wel moet je er nog steeds wat moeite voor doen. Aan de binnenkant maakt het toestel minder indruk en vinden we de prijs vanaf 450 euro aan de hoge kant. In dit prijssegment vinden we de OnePlus Nord 4 en Google Pixel 8a interessanter. De nieuwe Motorola Edge 50 Neo (499 euro) lijkt op papier ook een gewaagd alternatief.

Plus- en minpunten
  • Eigenzinnig ontwerp, geschikt voor Qi2
  • Is zelf (met wat kennis) te repareren
  • Lomp ontwerp
  • Te kort updatebeleid
  • Sommige specificaties vallen tegen

HMD – bekend als licentienemer van Nokia-smartphones – verkoopt sinds kort ook telefoons onder zijn eigen naam. Die toestellen hebben één ding gemeen: je kunt zelf bepaalde onderdelen vervangen. Het scherm en de usb-c-poort bijvoorbeeld, onderdelen die nog weleens stuk kunnen gaan na maanden tot jaren gebruik. De goedkope HMD Pulse Pro wist ons echter niet te overtuigen. Het repareren bleek lastig, de specificaties van de smartphone vielen tegen en het updatebeleid was te kort. Laat de duurdere HMD Skyline – verkrijgbaar vanaf 450 euro – een betere indruk achter?

Tof maar lomp ontwerp

De buitenkant verrast ons in ieder geval. De Skyline doet terugdenken aan Nokia Lumia-telefoons van jaren geleden, die destijds op Windows Phone draaiden. Een blokkerig en vrij dik ontwerp met afgeronde hoeken, verpakt in een knalroze kleur. HMD verkoopt ook een zakelijke zwarte versie, maar wij vinden deze rode telefoon wel heel tof. Het gewicht is met 209 gram wel aan de hoge kant, zeker omdat de Skyline geen bijzonder groot scherm (6,55 inch) of royale accucapaciteit heeft. Sterker nog: de accucapaciteit is met 4600 mAh wat kleiner dan gebruikelijk.

©Rens Blom

De telefoon ligt als zwaarder blok niet heel prettig in de hand.

Handig vinden we de extra knop op de linkerzijkant, die je zelf kunt programmeren. Start met twee klikken bijvoorbeeld de zaklamp en houd de knop ingedrukt om de telefoon op geluid, trillen of stil te zetten.

Repareren

Dan het repareerbare ontwerp. Dat start door een schroef op de onderkant van de telefoon los te halen. Daarna volg je volgens de officiële reparatiehandleiding nog een tiental stappen om het scherm los te halen, en evenveel stappen om het nieuwe scherm te installeren. Een nieuw scherm kost bijna 100 euro. Een nieuw accu is met 25 euro een stuk goedkoper, maar de accu in de telefoon monteren vergt 21 vrij ingewikkelde stappen – en weer 21 om tot een dichte telefoon te komen. Het vervangen van onderdelen is dus mogelijk, maar je moet er wel wat verstand van en geduld voor hebben. HMD zegt de vervangende onderdelen zeven jaar te verkopen, wat wij erg netjes vinden. Het merk noemt het namelijk belangrijk dat kopers lang met hun toestel kunnen doen.

©Rens Blom

De usb-c-poort kun je als je een beetje handig bent zelf vervangen.

Te kort updatebeleid

Helaas maakt HMD met de Skyline dezelfde fout als met de Pulse Pro: het updatebeleid sluit niet aan bij de verkooptermijn van de reserveonderdelen. De Skyline krijgt slechts twee Android-upgrades en drie jaar beveiligingsupdates, waardoor we ons sterk afvragen wie na het verlopen van de softwareondersteuning nog gaan betalen om onderdelen van het toestel te vervangen.

Het korte updatebeleid van HMD is extra opmerkelijk, omdat merken die zich minder focussen op repareerbaarheid veelal een langer updatebeleid garanderen. Telefoons van Samsung, OnePlus en Google en die even duur zijn als de HMD Skyline krijgen respectievelijk vijf, zes en zeven jaar beveiligingsupdates.

©Rens Blom

De verplicht meegeleverde apps zijn op één na allemaal te verwijderen.

Gemengde gevoelens

Tot slot de specificaties van de HMD Skyline: daar hebben we gemengde gevoelens over. Sommige onderdelen zijn gebruikelijk in dit prijssegment, op andere vlakken schiet de telefoon net tekort en op weer een ander vlak loopt de Skyline juist voor op de concurrentie.

Om met dat laatste punt te beginnen: de HMD Skyline is de eerste Android-telefoon met ondersteuning voor de Qi2-standaard, waardoor je het toestel aan een geschikte magnetische oplader kunt hangen/leggen om met 15 watt draadloos op te laden. Qi2 zit in alle moderne iPhones, waardoor er heel wat Qi2-opladers te koop zijn. Gek genoeg laten op HMD na alle andere Android-fabrikanten Qi2 tot links liggen. Mooi dat HMD een soort koploper is.

Wel jammer dat de Skyline op veel andere punten minder goed meekomt met de concurrentie. Zo is de gebruikte Qualcomm-processor wat langzamer, houdt de 4600mAh-accu het net aan een lange dag vol en heeft de hoofdcamera moeite om bewegende situaties vast te leggen. Stilstaande situaties lukken wel goed. Je ziet het op onderstaande foto’s: de stilzittende kat staat er mooi op, maar als hij zijn hoofd beweegt, stelt de camera bij het vastleggen net niet goed scherp.

©Rens Blom

De kat staat er scherp op.

©Rens Blom

Op deze foto staat de bewegende kat net niet goed scherp.

Het oledscherm is het ook net niet. De maximale helderheid had hoger mogen zijn, kleuren komen minder realistisch over en wie snel last heeft van flikkeringen bij oledschermen, kan de HMD Skyline beter links laten liggen.

©Rens Blom

Het scherm is prima, maar in dit prijssegment niet goed genoeg.

Conclusie: HMD Skyline kopen?

De HMD Skyline is een aan de buitenkant opvallende smartphone die makkelijker te repareren is dan veel andere toestellen. Wel moet je er nog steeds wat moeite voor doen. Aan de binnenkant maakt het toestel minder indruk en vinden we de prijs vanaf 450 euro aan de hoge kant. In dit prijssegment vinden we de OnePlus Nord 4 en Google Pixel 8a interessanter. De nieuwe Motorola Edge 50 Neo (499 euro) lijkt op papier ook een gewaagd alternatief. 


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.