ID.nl logo
Microsoft Office voor iPad - Echte productiviteit op je tablet
© PXimport
Huis

Microsoft Office voor iPad - Echte productiviteit op je tablet

Toen Apple aankondigde dat haar iWork suite gratis gebundeld zou zijn met nieuwe iOS en Mac apparaten, leek dit het einde te zijn voor Microsofts Office ambities voor de iPad. Hoe zou Microsoft haar prijzige Office suite een wereld van gratis (en vrijwel gratis) apps binnenbrengen?

Het antwoord: Overtroef iWork zowel qua vorm als functie. Apple claimt dat producten zoals haar Pages de mooiste kantoorsoftware voor de iPad en andere Apple apparaten zijn. Met Office voor iPad heeft Microsoft die medaille gestolen.

Microsoft's Office voor iPad is een verzameling van drie apps: Word, PowerPoint en Excel. OneNote voor de iPad is al sinds 2011 beschikbaar, en Microsoft's Lync, Skype en Yammer zijn ook te verkrijgen.) Gebruikers kunnen elke app gratis via iTunes downloaden op een iPad die op iOS 7.0 of later draait. En ze kunnen allemaal gratis gebruikt worden om documenten te openen die elders zijn aangemaakt.

©PXimport

Maar Office 365 bevat ook een abonnement op OneDrive, Microsoft's cloudopslagdienst, een centrale opslagplaats waar je documenten kunt opslaan en benaderen. Je kunt zowel je persoonlijke OneDrive als OneDrive voor Business accounts verbinden, en ook met SharePoint verbinding maken. Maar om documenten te kunnen aanmaken of bewerken moet je geabonneerd zijn op Office 365: Office 365 Home Premium (9,99 euro per maand), het aanstaande Office 365 Personal (7 euro per maand), of één van de verschillende bedrijfsopties. Elk Office 365 abonnement bevat tenminste één tabletabonnement dat Office voor iPad dekt.

Wat Office voor iPad zo belangrijk maakt, natuurlijk, is dat je echt iets met het document kunt doen, in plaats van er slechts een beetje mee te rommelen zoals in Office Mobile op een smartphone.

Van de grond af gebouwd voor touch

Volgens Michael Atalla, directeur productmanagement voor Office, vertegenwoordigt Office voor iPad geen "opgeblazen" Office Mobile voor iPhone, noch een uitgeklede Office voor Windows, maar eerder een aangepaste versie van Office die speciaal voor de iPad ontworpen is.

©PXimport

Ik ben het daar helemaal mee eens. Office voor iPad vertegenwoordigt de gedistilleerde Office ervaring, in een iOS glas gegoten. Eerlijk gezegd vind ik het prettiger werken dan Office 2013, alleen al omdat Microsoft de meest gebruikte functies zo intuïtief organiseert met een op pictogrammen gebaseerd lint bovenaan het scherm. In Word, bijvoorbeeld, bewaart Office voor iPad de voetnootmogelijkheden maar de rubrieken Mailings en References zijn weg. De kans is groot dat je ze niet zult missen.

Het werken met tekst in Office voor iPad zou intuïtief moeten zijn voor iedereen die iOS gebruikt heeft: Als je op een woord drukt wordt de cursor naar die locatie verplaatst; tweemaal drukken doet een set met opties verschijnen om tekst te selecteren of in the voegen. Als je met je vinger blijft drukken krijg je het zoom of vergrootglas icoon te zien.

©PXimport

Atalla zei dat Microsoft een langere, bredere zoom heeft ontwikkeld die een woord markeert. Ik heb echter alleen de ronde weergave gezien.

Voor het grootste deel van mijn testen heb ik Microsoft's voorgeïnstalleerde iPad Air aan een Pi Dock-It Pro toetsenbordcover van Parle Innovation gelinkt, maar ik heb ook flink op de tablet zelf zitten typen. Touch is gewoonweg zo intuïtief voor het verplaatsen van afbeeldingen en het vergroten of verkleinen van de koppen van PowerPoint slides, vooral aangezien de tekst zich herschikt om rond het nieuwe formaat afbeelding te passen. Het is niet perfect: Ik ben in situaties terechtgekomen waarin ik bijna willekeurig moest drukken om een veld te selecteren, en vervolgens de tekst erin aan te passen. Maar uiteindelijk kon ik doen wat ik van plan was.

©PXimport

Functionaliteit grotendeels behouden

Maar soms gaat Microsoft iets te ver. Neem find-and-replace, een redelijk veelgebruikte functie. In Word 2013 krijg je met CRTL-F meteen het Find and Replace menu te zien. Echter, in Office voor iPad zijn er geen sneltoetsen. En om een woord te vinden moet je het vergrootglas icoon rechtsboven indrukken om te zoeken, en vervolgens op het instellingentandwiel helemaal links drukken. Alleen dan zul je de replace functie vinden waar je naar op zoek was. Het gaat niet helemaal tegen de intuïtie in, maar het is wel een beetje onhandig.

Over het algemeen behoudt Office voor iPad een aantal van de waardevolle functies die met Office geassocieerd worden, waaronder de mogelijkheid om wijzigingen bij te houden en met een medeauteur documenten te schrijven. Het bijhouden van wijzigingen neemt het grootste deel van het Review menu in beslag in Word voor iPad en lijkt zeer goed geïmplementeerd. Er is ondersteuning voor meerdere auteurs, zodat veel mensen tegelijk aan een document kunnen werken.

En in Excel Online lijken de standaardopties voor Home wat Microsoft in Excel voor iPad heeft ingebouwd te overtreffen, waaronder het zoekveld tell me what you want to do. Er is zelfs helemaal geen duidelijke helpfunctie in Office voor iPad. (Hij bestaat wel: Klik op de autosave knop linksboven om een Help and Support tevoorschijn te halen.)

©PXimport

Er is één opvallende omissie: printen, wat in een kantoorsuite onverklaarbaar lijkt. Maar Microsoft executives impliceerden dat het binnenkort in een nieuwe release zou worden toegevoegd.

Maar wat functies betreft is Office voor iPad slechts iets beter dan Microsoft's Office Web Apps. In Word, bijvoorbeeld, kun je een vorm toevoegen of een voetnoot aan een geselecteerd stuk tekst toewijzen. Deze functie is niet beschikbaar in de iPad versie, maar de rest is helemaal hetzelfde. Net als in Word Online is er spellingscontrole, maar geen grammaticacontrole of thesaurus. Ervaren gebruikers zullen merken dat de geavanceerdere opmaakopties voor paragrafen niet beschikbaar zijn.

Aan de andere kant helpen een aantal leuke kleine details de angst te verminderen die deze omissies veroorzaken. Zo heeft Microsoft een aangepast toetsenbord ingebouwd in Excel om gegevensinvoer soepeler te laten verlopen en de invoer van formules te versnellen. De formules (niet functies, zoals Excel Online ze noemt) zijn overigens netjes per categorie ingedeeld, vergelijkbaar met de indeling die in Excel 2013 gehanteerd wordt. De sjablonen (16 in Excel voor iPad, tegenover 9 voor Excel Online, en 26 standaard sjablonen voor Excel 2013) zijn zeer nuttig, net als de standaardopties voor diagrammen en grafieken.

Een solide tablet tool

Een functie die Microsoft - vooralsnog - niet heeft geïntroduceerd is de "live data" functionaliteit zoals PowerMap, wat ingebouwd is in de PowerBI functionaliteit voor Office 2013. Toen we hiernaar vroegen gaf Atalla een erg Google-achtige reactie: Office 365 "evolueert snel" en er zullen in de toekomst nieuwe functies worden toegevoegd.

©PXimport

Traditioneel voelden Office Web Apps (nu Office Online) een beetje als Charlie Brown die probeert om tegen de voetbal te schoppen: Net wanneer er een bepaalde functie hard nodig was probeerde Microsoft je hun volledige Office suite in de maag te splitsen. Dat heb ik met Office voor iPad nooit ervaren. Er waren ook niet veel situaties waarin het programma een eenvoudige maar essentiële taak gewoonweg niet kon uitvoeren.

Op dit moment heb ik nog niet genoeg tijd doorgebracht met Office voor iPad naast de Apple iWork suite (Pages, Numbers, Keynote) om de beste eruit te kiezen. Maar ik denk dat je Word voor iPad zult verkiezen boven Pages, met misschien ook een lichte voorkeur voor Excel. Ik ben echter altijd erg onder de indruk geweest van Keynote, en ik vermoed dat de meeste iPad gebruikers dat liever zullen blijven gebruiken.

©PXimport

Hoe dan ook, lof voor het Office voor iPad team. Ze hebben een suite van "gratis" apps gecreëerd die net zo goed of zelfs beter zijn dan alles wat Apple ooit gemaakt heeft. Mijn enige overgebleven vraag is: Hoe zal de nieuwe versie van Office voor de Mac eruitzien? Als Microsoft twee keer op deze manier kan toeslaan zal Apple's iWork team het nog moeilijk gaan krijgen.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com. Beschreven termen, handelingen en instellingen kunnen dus afwijken van de Nederlandse editie.

Fantastisch
Conclusie

Microsoft Office voor iPad -------------------------- **Prijs:** Gratis **Abonnement op Office 365 nodig voor aanmaken/bewerken documenten.**

Plus- en minpunten
  • Elegant
  • Houdt wijzigingen bij
  • Integratie OneDrive
  • Office 365 nodig voor beweken
▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!