ID.nl logo
Met lege zakken naar de winkel: digitaliseer je pasjes
Huis

Met lege zakken naar de winkel: digitaliseer je pasjes

Klantenkaarten, loyaliteits- en lidmaatschapspasjes ... Hoeveel kaarten draag jij inmiddels bij je? Dat kan beter natuurlijk. Zeker omdat de ondersteuning voor digitale kaarten behoorlijk is verbeterd. Ga daarom aan de slag met het verzamelen van digitale versies van je vele pasjes en kaarten. Neem afscheid van de fysieke exemplaren en laat je portemonnee voortaan thuis.

Veel loyaliteitsprogramma's en lidmaatschappen geven een pasje uit, dat je kunt gebruiken om korting te krijgen. Veel daarvan kun je omzetten in een digitale variant, dat maakt je portemonnee een stuk dunner en lichter.

  • iOS heeft de beschikking over Apple Wallet
  • Android heeft de beschikking over Google Wallet
  • Of ga aan de slag met de app Stocard, beschikbaar voor iOS en Android

Of bespaar geld door minder uit te geven: Klein budget? Hiermee houd je je uitgaven onder controle

Voor iOS

Apple Wallet

Maak je gebruik van iOS? Apps waarmee je kaarten kunt opslaan, worden steeds veelzijdiger. Zo positioneert Apple de eigen Wallet-app als digitale portemonnee die ruimte biedt aan allerhande klantenkaarten, vliegtickets en toegangsbewijzen. Wat je in de app kunt bewaren, is afhankelijk van een aantal factoren. Zo beslist de uitgever van de kaart of deze ondersteuning biedt. Daarnaast is de regio waarin je je bevindt bepalend voor welke kaarten kunnen worden opgeslagen. Voor wie het leuk vindt: je kunt met Wallet kaarten automatisch op je scherm laten verschijnen. Dit gebeurt op de plek waar je de kaart mogelijk nodig hebt, bijvoorbeeld in een winkel.

Kaart toevoegen

De ingebouwde app Wallet van iOS helpt je bij het beheren van je kaarten. De app toont op de juiste momenten de kaart, bijvoorbeeld als je in de bijbehorende winkel bent. Daardoor hoef je de kaart niet meer handmatig op te zoeken. Om een kaart toe te voegen, open je de instellingen. Kies vervolgens voor Wallet en Apple Pay. Een nieuw scherm opent. Bepaal welke kaart je wilt toevoegen, bijvoorbeeld Betaalkaart of creditcard. Een overzicht met ondersteunde banken verschijnt. Kies je ervoor om een betaalkaart toe te voegen, dan kun je hierna aangeven welk kaarttype je wilt bewaren, bijvoorbeeld Pinpas/bankkaart of Creditcard.

Kaarten delen

Mogelijk wil je bepaalde kaarten met anderen delen. Denk aan een klantenkaart die andere gezinsleden ook kunnen gebruiken. De verstrekker van de kaart bepaalt of je de kaart inderdaad kunt delen. Als het delen is toegestaan, dan regel je dit als volgt. Tik in Wallet op de kaart die je wilt delen. Tik hierna op de knop Meer, herkenbaar aan de drie puntjes, en kies Kaartdetails. Is de optie niet zichtbaar? Dan kun je de kaart niet delen. Tik vervolgens op de knop Deel en wijs de ontvanger aan. Je kunt de kaart op verschillende manieren delen, bijvoorbeeld via een tekstbericht met de app Berichten, via e-mail via Mail of via de AirDrop-functie.

Wallet optimaliseren

Als je gebruikmaakt van meerdere apparaten, bijvoorbeeld een iPhone en iPad, kun je de kaarten op beide toegankelijk maken. Belangrijk om te weten: je kunt niet alle kaarten delen. Zo zijn betaalkaarten alleen toegankelijk op het apparaat waarop je ze hebt aangemaakt.

Open de instellingen en tik op je gebruikersnaam. Kies iCloud. Zoek naar de sectie Apps die iCloud gebruiken en tik op Toon alles. Zet de schuif op Aan bij Wallet. Standaard is Wallet toegankelijk als de telefoon is vergrendeld. Wil je dat Wallet pas toegankelijk is als de telefoon is ontgrendeld? Kies dan in de instellingen voor Face ID en toegangscode. Bij Gebruik Face ID voor zet je de schuif op Aan bij Wallet en Apple Pay.

Meldingen onder controle Standaard zijn de meldingen van Wallet uitgeschakeld. Voor een app als deze is het de moeite waard om dit aan te passen. Open de instellingen van iOS en tik op Meldingen. Zoek naar Wallet. Zet de schuif op Aan bij Sta meldingen toe. Schakel Tijdgevoelige meldingen in, zodat je die direct ziet via het toegangsscherm. In het vak Meldingen kun je aangeven op welke manier de melding wordt getoond, bijvoorbeeld in het toegangsscherm of als strook boven in het scherm.

Alsnog via Wallet

Niet alle spaarsystemen bieden ondersteuning voor Wallet. Dat kan onhandig zijn, als je het aantal verschillende apps wilt minimaliseren en zoveel mogelijk kaarten op één locatie wilt bewaren. In zulke gevallen kun je gebruikmaken van de gratis app Pass4Wallet die alsnog de ondersteuning toevoegt.

Haal de app binnen via de App Store. Kies vervolgens voor Winkelkaart en geef de kaart een duidelijke naam of beschrijving. Pak de fysieke kaart erbij, bijvoorbeeld de Bonuskaart van Albert Heijn, en tik op Scan barcode. Richt de telefooncamera vervolgens op de kaart en neem de code over. Wees kritisch welke pasjes je via dit systeem geschikt maakt voor Wallet. Je maakt tenslotte gebruik van een app van een derde partij.

Herkenbaarheid

Handig is de mogelijkheid om de toegevoegde kaarten extra herkenbaar te maken. Op die manier haal je ze nog sneller tevoorschijn wanneer je ze nodig hebt. Kies in de app voor Maak aangepaste kleuren en selecteer de kenmerkende kleur van je pasje. Geef je Bonuskaart bijvoorbeeld de blauwe kleur van Albert Heijn. Kies daarna voor Voeg toe aan Wallet / Voeg toe.

Snel aanpassen Wil je een bestaande kaart aanpassen? Open Wallet en selecteer de kaart. Tik op de knop met de drie puntjes en kies Kaartdetails. Tik op Bewerken in Pass4Wallet.

Liever gevulde zakken?

Koop een nieuwe portemonnee

Voor Android

Google Wallet

In Android kun je voor het beheren van je kaarten gebruikmaken van Google Wallet. Als de app nog niet is geïnstalleerd, vind je deze via Google Play. Tik op de knop Toevoegen aan Wallet en geef aan welk type kaart je wilt gebruiken. Denk aan een betaalkaart, een OV-chipkaart of een klantenkaart. Afhankelijk van het kaarttype volgen er specifieke stappen om deze toe te voegen.

Naar je hand zetten

Nu is het tijd om Google Wallet naar je hand te zetten. Tik op je gebruikersnaam rechtsboven in het scherm en kies Instellingen voor Wallet. Standaard geeft Wallet weinig meldingen, maar voor een dergelijke app kunnen deze wel degelijk van pas komen. In de sectie Meldingen schakel je de optie Aankopen bekijken in. Hiermee geeft Wallet een overzicht van elke transactie. Dat is handig als je de app gebruikt in combinatie met een betaalkaart.

Gebruik je Wallet ook voor toegangs- en vervoerstickets? Dan is het handig om updates te zien zodra deze plaatsvinden. Daarmee ben je bijvoorbeeld direct op de hoogte van gewijzigde vertrektijden. Zet de schuif op Aan bij Updates over uw kaarten. In de sectie E-mails geef je aan of je algemene updates en tips wilt ontvangen. Wil je de app gebruiken zonder poespas? Schakel dan de optie Animaties bij gelukte betaling uit.

Je bepaalt zelf hoe Wallet met je gegevens omgaat. Tik op je gebruikersnaam en kies voor Je gegevens in Wallet en daarna voor Kaartgegevens beheren. Vervolgens kun je de personalisatiemogelijkheden uitschakelen (zet de schuif op Uit), zodat Wallet geen tips en suggesties geeft op basis van de kaarten die je gebruikt.

Wil je ook niet dat de kaarten worden geïntegreerd met andere apps van Google, zoals Agenda en Maps? Schakel dan Kaarten gebruiken op Google uit. Tot slot is er nog de optie Personalisatie op Google. Hiermee schakel je de algemene personalisatieopties van Google uit.

Via mobiele app Als een kaart beschikbaar is via een mobiele app, wordt dit soms door de aanbieder met een logo getoond op de eigen website. Het logo is vergelijkbaar met de bekende knop ‘Download via App Store’. Tik op de knop om de betreffende kaart aan de app toe te voegen. Bij Apple heet de knop Voeg toe aan Apple Wallet. Bij Android gaat het om de knop Voeg toe aan Google Wallet.

Voor iOS én Android

Stocard

Heb je de smaak te pakken of loop je tegen beperkingen aan met de ingebouwde apps van iOS en Android? De app Stocard ondersteunt een relatief grote hoeveelheid Nederlandse kaarten. Je mag de app gratis gebruiken en je vindt de nieuwste versie in de app-winkels van Apple en Google.

De eerste keer dat je de app opent, zie je een overzicht van de kaarten die worden ondersteund. Staat jouw kaart er niet tussen of wil je snel zoeken naar een specifieke kaart? Tik dan op het plusteken rechtsboven in het scherm. Typ de naam in het zoekvak bovenin. Kies de kaart die je wilt toevoegen. Vervolgens gebruik je de camera van de telefoon of tablet om de streepjescode te scannen. Lukt het scannen niet, dan kun je de code ook handmatig opgeven (Handmatig invoeren) of een bestaande foto van de kaart gebruiken (Van foto toevoegen).

Naast het handmatig oproepen van een kaart, kun je de kaarten ook automatisch laten verschijnen wanneer dat relevant is. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je in een winkel bent van een kaart die in Stocard is opgeslagen. Je maakt hiervoor gebruik van de Kaartassistent, die je expliciet inschakelt. Tik op Account en kies achtereenvolgens Kaartassistent / Inschakelen. Tik op Sta toe om de app toestemming te geven om meldingen te tonen.

Zekerheid voor alles

Wil je de kans verkleinen dat anderen je kaart kunnen gebruiken? Hoewel dit standaard is uitgeschakeld, kun je in Stocard aangeven dat de app telkens moet worden ontgrendeld op basis van je Face ID. Tik op Account en kies voor Geavanceerde instellingen. Kies voor Vergrendel met Face ID.

In deze sectie vind je nog twee andere belangrijke opties. Via Lijst met kaarten sorteren bepaal je de sorteervolgorde van je pasjes. Standaard worden passen alfabetisch gesorteerd. In de praktijk is de optie Meest gebruikt handiger: hierbij heb je snel toegang tot je populaire passen. Of kies voor Recent gebruikt om onlangs gebruikte passen bovenin te tonen. Tot slot vind je in deze sectie de optie om het gebruik van de app te beëindigen en alle persoonlijke data te verwijderen. Dit doe je door te kiezen voor Alle gegevens uit de app verwijderen.

Buitenlandse kaarten Maak je niet alleen gebruik van klantenkaarten in Nederland, maar reis je ook weleens naar het buitenland? Ook kaarten uit dat land kun je toevoegen aan Stocard. Tik op Account en kies Regio’s. Zet een vinkje bij het land waarvan je de klantenkaarten wilt zien. Via Kaart toevoegen zet je de desbetreffende klantenkaart in je digitale portemonnee.

Watch on YouTube