ID.nl logo
Met lege zakken naar de winkel: digitaliseer je pasjes
© vegefox.com - stock.adobe.com
Huis

Met lege zakken naar de winkel: digitaliseer je pasjes

Klantenkaarten, loyaliteits- en lidmaatschapspasjes ... Hoeveel kaarten draag jij inmiddels bij je? Dat kan beter natuurlijk. Zeker omdat de ondersteuning voor digitale kaarten behoorlijk is verbeterd. Ga daarom aan de slag met het verzamelen van digitale versies van je vele pasjes en kaarten. Neem afscheid van de fysieke exemplaren en laat je portemonnee voortaan thuis.

Veel loyaliteitsprogramma's en lidmaatschappen geven een pasje uit, dat je kunt gebruiken om korting te krijgen. Veel daarvan kun je omzetten in een digitale variant, dat maakt je portemonnee een stuk dunner en lichter.

  • iOS heeft de beschikking over Apple Wallet
  • Android heeft de beschikking over Google Wallet
  • Of ga aan de slag met de app Stocard, beschikbaar voor iOS en Android

Of bespaar geld door minder uit te geven: Klein budget? Hiermee houd je je uitgaven onder controle

Voor iOS

Apple Wallet

Maak je gebruik van iOS? Apps waarmee je kaarten kunt opslaan, worden steeds veelzijdiger. Zo positioneert Apple de eigen Wallet-app als digitale portemonnee die ruimte biedt aan allerhande klantenkaarten, vliegtickets en toegangsbewijzen. Wat je in de app kunt bewaren, is afhankelijk van een aantal factoren. Zo beslist de uitgever van de kaart of deze ondersteuning biedt. Daarnaast is de regio waarin je je bevindt bepalend voor welke kaarten kunnen worden opgeslagen. Voor wie het leuk vindt: je kunt met Wallet kaarten automatisch op je scherm laten verschijnen. Dit gebeurt op de plek waar je de kaart mogelijk nodig hebt, bijvoorbeeld in een winkel.

Kaart toevoegen

De ingebouwde app Wallet van iOS helpt je bij het beheren van je kaarten. De app toont op de juiste momenten de kaart, bijvoorbeeld als je in de bijbehorende winkel bent. Daardoor hoef je de kaart niet meer handmatig op te zoeken. Om een kaart toe te voegen, open je de instellingen. Kies vervolgens voor Wallet en Apple Pay. Een nieuw scherm opent. Bepaal welke kaart je wilt toevoegen, bijvoorbeeld Betaalkaart of creditcard. Een overzicht met ondersteunde banken verschijnt. Kies je ervoor om een betaalkaart toe te voegen, dan kun je hierna aangeven welk kaarttype je wilt bewaren, bijvoorbeeld Pinpas/bankkaart of Creditcard.

In iOS vind je Wallet van Apple.

Kaarten delen

Mogelijk wil je bepaalde kaarten met anderen delen. Denk aan een klantenkaart die andere gezinsleden ook kunnen gebruiken. De verstrekker van de kaart bepaalt of je de kaart inderdaad kunt delen. Als het delen is toegestaan, dan regel je dit als volgt. Tik in Wallet op de kaart die je wilt delen. Tik hierna op de knop Meer, herkenbaar aan de drie puntjes, en kies Kaartdetails. Is de optie niet zichtbaar? Dan kun je de kaart niet delen. Tik vervolgens op de knop Deel en wijs de ontvanger aan. Je kunt de kaart op verschillende manieren delen, bijvoorbeeld via een tekstbericht met de app Berichten, via e-mail via Mail of via de AirDrop-functie.

Wallet optimaliseren

Als je gebruikmaakt van meerdere apparaten, bijvoorbeeld een iPhone en iPad, kun je de kaarten op beide toegankelijk maken. Belangrijk om te weten: je kunt niet alle kaarten delen. Zo zijn betaalkaarten alleen toegankelijk op het apparaat waarop je ze hebt aangemaakt.

Open de instellingen en tik op je gebruikersnaam. Kies iCloud. Zoek naar de sectie Apps die iCloud gebruiken en tik op Toon alles. Zet de schuif op Aan bij Wallet. Standaard is Wallet toegankelijk als de telefoon is vergrendeld. Wil je dat Wallet pas toegankelijk is als de telefoon is ontgrendeld? Kies dan in de instellingen voor Face ID en toegangscode. Bij Gebruik Face ID voor zet je de schuif op Aan bij Wallet en Apple Pay.

Zet de werking van Wallet verder naar je hand.

Meldingen onder controle Standaard zijn de meldingen van Wallet uitgeschakeld. Voor een app als deze is het de moeite waard om dit aan te passen. Open de instellingen van iOS en tik op Meldingen. Zoek naar Wallet. Zet de schuif op Aan bij Sta meldingen toe. Schakel Tijdgevoelige meldingen in, zodat je die direct ziet via het toegangsscherm. In het vak Meldingen kun je aangeven op welke manier de melding wordt getoond, bijvoorbeeld in het toegangsscherm of als strook boven in het scherm.

Welke meldingen wil je tonen en op welke manier?

Alsnog via Wallet

Niet alle spaarsystemen bieden ondersteuning voor Wallet. Dat kan onhandig zijn, als je het aantal verschillende apps wilt minimaliseren en zoveel mogelijk kaarten op één locatie wilt bewaren. In zulke gevallen kun je gebruikmaken van de gratis app Pass4Wallet die alsnog de ondersteuning toevoegt.

Haal de app binnen via de App Store. Kies vervolgens voor Winkelkaart en geef de kaart een duidelijke naam of beschrijving. Pak de fysieke kaart erbij, bijvoorbeeld de Bonuskaart van Albert Heijn, en tik op Scan barcode. Richt de telefooncamera vervolgens op de kaart en neem de code over. Wees kritisch welke pasjes je via dit systeem geschikt maakt voor Wallet. Je maakt tenslotte gebruik van een app van een derde partij.

Met Pass4Wallet kun je kaarten die niet worden ondersteund, alsnog toevoegen aan Wallet.

Herkenbaarheid

Handig is de mogelijkheid om de toegevoegde kaarten extra herkenbaar te maken. Op die manier haal je ze nog sneller tevoorschijn wanneer je ze nodig hebt. Kies in de app voor Maak aangepaste kleuren en selecteer de kenmerkende kleur van je pasje. Geef je Bonuskaart bijvoorbeeld de blauwe kleur van Albert Heijn. Kies daarna voor Voeg toe aan Wallet / Voeg toe.

Snel aanpassen Wil je een bestaande kaart aanpassen? Open Wallet en selecteer de kaart. Tik op de knop met de drie puntjes en kies Kaartdetails. Tik op Bewerken in Pass4Wallet.

Liever gevulde zakken?

Koop een nieuwe portemonnee

Voor Android

Google Wallet

In Android kun je voor het beheren van je kaarten gebruikmaken van Google Wallet. Als de app nog niet is geïnstalleerd, vind je deze via Google Play. Tik op de knop Toevoegen aan Wallet en geef aan welk type kaart je wilt gebruiken. Denk aan een betaalkaart, een OV-chipkaart of een klantenkaart. Afhankelijk van het kaarttype volgen er specifieke stappen om deze toe te voegen.

In Android kun je Google Wallet gebruiken voor het beheer van je kaarten. 

Naar je hand zetten

Nu is het tijd om Google Wallet naar je hand te zetten. Tik op je gebruikersnaam rechtsboven in het scherm en kies Instellingen voor Wallet. Standaard geeft Wallet weinig meldingen, maar voor een dergelijke app kunnen deze wel degelijk van pas komen. In de sectie Meldingen schakel je de optie Aankopen bekijken in. Hiermee geeft Wallet een overzicht van elke transactie. Dat is handig als je de app gebruikt in combinatie met een betaalkaart.

Je kunt Google Wallet meer informatie over je transacties laten tonen.

Gebruik je Wallet ook voor toegangs- en vervoerstickets? Dan is het handig om updates te zien zodra deze plaatsvinden. Daarmee ben je bijvoorbeeld direct op de hoogte van gewijzigde vertrektijden. Zet de schuif op Aan bij Updates over uw kaarten. In de sectie E-mails geef je aan of je algemene updates en tips wilt ontvangen. Wil je de app gebruiken zonder poespas? Schakel dan de optie Animaties bij gelukte betaling uit.

Je bepaalt zelf hoe Wallet met je gegevens omgaat. Tik op je gebruikersnaam en kies voor Je gegevens in Wallet en daarna voor Kaartgegevens beheren. Vervolgens kun je de personalisatiemogelijkheden uitschakelen (zet de schuif op Uit), zodat Wallet geen tips en suggesties geeft op basis van de kaarten die je gebruikt.

Wil je ook niet dat de kaarten worden geïntegreerd met andere apps van Google, zoals Agenda en Maps? Schakel dan Kaarten gebruiken op Google uit. Tot slot is er nog de optie Personalisatie op Google. Hiermee schakel je de algemene personalisatieopties van Google uit.

Met deze optie krijg je geen ongevraagde informatie en animaties meer.

Via mobiele app Als een kaart beschikbaar is via een mobiele app, wordt dit soms door de aanbieder met een logo getoond op de eigen website. Het logo is vergelijkbaar met de bekende knop ‘Download via App Store’. Tik op de knop om de betreffende kaart aan de app toe te voegen. Bij Apple heet de knop Voeg toe aan Apple Wallet. Bij Android gaat het om de knop Voeg toe aan Google Wallet.

Voor iOS én Android

Stocard

Heb je de smaak te pakken of loop je tegen beperkingen aan met de ingebouwde apps van iOS en Android? De app Stocard ondersteunt een relatief grote hoeveelheid Nederlandse kaarten. Je mag de app gratis gebruiken en je vindt de nieuwste versie in de app-winkels van Apple en Google.

De eerste keer dat je de app opent, zie je een overzicht van de kaarten die worden ondersteund. Staat jouw kaart er niet tussen of wil je snel zoeken naar een specifieke kaart? Tik dan op het plusteken rechtsboven in het scherm. Typ de naam in het zoekvak bovenin. Kies de kaart die je wilt toevoegen. Vervolgens gebruik je de camera van de telefoon of tablet om de streepjescode te scannen. Lukt het scannen niet, dan kun je de code ook handmatig opgeven (Handmatig invoeren) of een bestaande foto van de kaart gebruiken (Van foto toevoegen).

Naast het handmatig oproepen van een kaart, kun je de kaarten ook automatisch laten verschijnen wanneer dat relevant is. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je in een winkel bent van een kaart die in Stocard is opgeslagen. Je maakt hiervoor gebruik van de Kaartassistent, die je expliciet inschakelt. Tik op Account en kies achtereenvolgens Kaartassistent / Inschakelen. Tik op Sta toe om de app toestemming te geven om meldingen te tonen.

Stocard is een alternatief voor het digitaliseren van je kaarten voor Android en iOS.

Zekerheid voor alles

Wil je de kans verkleinen dat anderen je kaart kunnen gebruiken? Hoewel dit standaard is uitgeschakeld, kun je in Stocard aangeven dat de app telkens moet worden ontgrendeld op basis van je Face ID. Tik op Account en kies voor Geavanceerde instellingen. Kies voor Vergrendel met Face ID.

In deze sectie vind je nog twee andere belangrijke opties. Via Lijst met kaarten sorteren bepaal je de sorteervolgorde van je pasjes. Standaard worden passen alfabetisch gesorteerd. In de praktijk is de optie Meest gebruikt handiger: hierbij heb je snel toegang tot je populaire passen. Of kies voor Recent gebruikt om onlangs gebruikte passen bovenin te tonen. Tot slot vind je in deze sectie de optie om het gebruik van de app te beëindigen en alle persoonlijke data te verwijderen. Dit doe je door te kiezen voor Alle gegevens uit de app verwijderen.

Zet het gedrag van Stocard naar je hand.

Buitenlandse kaarten Maak je niet alleen gebruik van klantenkaarten in Nederland, maar reis je ook weleens naar het buitenland? Ook kaarten uit dat land kun je toevoegen aan Stocard. Tik op Account en kies Regio’s. Zet een vinkje bij het land waarvan je de klantenkaarten wilt zien. Via Kaart toevoegen zet je de desbetreffende klantenkaart in je digitale portemonnee.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.