ID.nl logo
Met lege zakken naar de winkel: digitaliseer je pasjes
© Markus Glombitza | Vegefox
Huis

Met lege zakken naar de winkel: digitaliseer je pasjes

Klantenkaarten, loyaliteits- en lidmaatschapspasjes ... Hoeveel kaarten draag jij inmiddels bij je? Dat kan beter natuurlijk. Zeker omdat de ondersteuning voor digitale kaarten behoorlijk is verbeterd. Ga daarom aan de slag met het verzamelen van digitale versies van je vele pasjes en kaarten. Neem afscheid van de fysieke exemplaren en laat je portemonnee voortaan thuis.

Veel loyaliteitsprogramma's en lidmaatschappen geven een pasje uit, dat je kunt gebruiken om korting te krijgen. Veel daarvan kun je omzetten in een digitale variant, dat maakt je portemonnee een stuk dunner en lichter.

  • iOS heeft de beschikking over Apple Wallet
  • Android heeft de beschikking over Google Wallet
  • Of ga aan de slag met de app Stocard, beschikbaar voor iOS en Android

Of bespaar geld door minder uit te geven: Klein budget? Hiermee houd je je uitgaven onder controle

Voor iOS

Apple Wallet

Maak je gebruik van iOS? Apps waarmee je kaarten kunt opslaan, worden steeds veelzijdiger. Zo positioneert Apple de eigen Wallet-app als digitale portemonnee die ruimte biedt aan allerhande klantenkaarten, vliegtickets en toegangsbewijzen. Wat je in de app kunt bewaren, is afhankelijk van een aantal factoren. Zo beslist de uitgever van de kaart of deze ondersteuning biedt. Daarnaast is de regio waarin je je bevindt bepalend voor welke kaarten kunnen worden opgeslagen. Voor wie het leuk vindt: je kunt met Wallet kaarten automatisch op je scherm laten verschijnen. Dit gebeurt op de plek waar je de kaart mogelijk nodig hebt, bijvoorbeeld in een winkel.

Kaart toevoegen

De ingebouwde app Wallet van iOS helpt je bij het beheren van je kaarten. De app toont op de juiste momenten de kaart, bijvoorbeeld als je in de bijbehorende winkel bent. Daardoor hoef je de kaart niet meer handmatig op te zoeken. Om een kaart toe te voegen, open je de instellingen. Kies vervolgens voor Wallet en Apple Pay. Een nieuw scherm opent. Bepaal welke kaart je wilt toevoegen, bijvoorbeeld Betaalkaart of creditcard. Een overzicht met ondersteunde banken verschijnt. Kies je ervoor om een betaalkaart toe te voegen, dan kun je hierna aangeven welk kaarttype je wilt bewaren, bijvoorbeeld Pinpas/bankkaart of Creditcard.

Kaarten delen

Mogelijk wil je bepaalde kaarten met anderen delen. Denk aan een klantenkaart die andere gezinsleden ook kunnen gebruiken. De verstrekker van de kaart bepaalt of je de kaart inderdaad kunt delen. Als het delen is toegestaan, dan regel je dit als volgt. Tik in Wallet op de kaart die je wilt delen. Tik hierna op de knop Meer, herkenbaar aan de drie puntjes, en kies Kaartdetails. Is de optie niet zichtbaar? Dan kun je de kaart niet delen. Tik vervolgens op de knop Deel en wijs de ontvanger aan. Je kunt de kaart op verschillende manieren delen, bijvoorbeeld via een tekstbericht met de app Berichten, via e-mail via Mail of via de AirDrop-functie.

Wallet optimaliseren

Als je gebruikmaakt van meerdere apparaten, bijvoorbeeld een iPhone en iPad, kun je de kaarten op beide toegankelijk maken. Belangrijk om te weten: je kunt niet alle kaarten delen. Zo zijn betaalkaarten alleen toegankelijk op het apparaat waarop je ze hebt aangemaakt.

Open de instellingen en tik op je gebruikersnaam. Kies iCloud. Zoek naar de sectie Apps die iCloud gebruiken en tik op Toon alles. Zet de schuif op Aan bij Wallet. Standaard is Wallet toegankelijk als de telefoon is vergrendeld. Wil je dat Wallet pas toegankelijk is als de telefoon is ontgrendeld? Kies dan in de instellingen voor Face ID en toegangscode. Bij Gebruik Face ID voor zet je de schuif op Aan bij Wallet en Apple Pay.

Meldingen onder controle Standaard zijn de meldingen van Wallet uitgeschakeld. Voor een app als deze is het de moeite waard om dit aan te passen. Open de instellingen van iOS en tik op Meldingen. Zoek naar Wallet. Zet de schuif op Aan bij Sta meldingen toe. Schakel Tijdgevoelige meldingen in, zodat je die direct ziet via het toegangsscherm. In het vak Meldingen kun je aangeven op welke manier de melding wordt getoond, bijvoorbeeld in het toegangsscherm of als strook boven in het scherm.

Alsnog via Wallet

Niet alle spaarsystemen bieden ondersteuning voor Wallet. Dat kan onhandig zijn, als je het aantal verschillende apps wilt minimaliseren en zoveel mogelijk kaarten op één locatie wilt bewaren. In zulke gevallen kun je gebruikmaken van de gratis app Pass4Wallet die alsnog de ondersteuning toevoegt.

Haal de app binnen via de App Store. Kies vervolgens voor Winkelkaart en geef de kaart een duidelijke naam of beschrijving. Pak de fysieke kaart erbij, bijvoorbeeld de Bonuskaart van Albert Heijn, en tik op Scan barcode. Richt de telefooncamera vervolgens op de kaart en neem de code over. Wees kritisch welke pasjes je via dit systeem geschikt maakt voor Wallet. Je maakt tenslotte gebruik van een app van een derde partij.

Herkenbaarheid

Handig is de mogelijkheid om de toegevoegde kaarten extra herkenbaar te maken. Op die manier haal je ze nog sneller tevoorschijn wanneer je ze nodig hebt. Kies in de app voor Maak aangepaste kleuren en selecteer de kenmerkende kleur van je pasje. Geef je Bonuskaart bijvoorbeeld de blauwe kleur van Albert Heijn. Kies daarna voor Voeg toe aan Wallet / Voeg toe.

Snel aanpassen Wil je een bestaande kaart aanpassen? Open Wallet en selecteer de kaart. Tik op de knop met de drie puntjes en kies Kaartdetails. Tik op Bewerken in Pass4Wallet.

Liever gevulde zakken?

Koop een nieuwe portemonnee

Voor Android

Google Wallet

In Android kun je voor het beheren van je kaarten gebruikmaken van Google Wallet. Als de app nog niet is geïnstalleerd, vind je deze via Google Play. Tik op de knop Toevoegen aan Wallet en geef aan welk type kaart je wilt gebruiken. Denk aan een betaalkaart, een OV-chipkaart of een klantenkaart. Afhankelijk van het kaarttype volgen er specifieke stappen om deze toe te voegen.

Naar je hand zetten

Nu is het tijd om Google Wallet naar je hand te zetten. Tik op je gebruikersnaam rechtsboven in het scherm en kies Instellingen voor Wallet. Standaard geeft Wallet weinig meldingen, maar voor een dergelijke app kunnen deze wel degelijk van pas komen. In de sectie Meldingen schakel je de optie Aankopen bekijken in. Hiermee geeft Wallet een overzicht van elke transactie. Dat is handig als je de app gebruikt in combinatie met een betaalkaart.

Gebruik je Wallet ook voor toegangs- en vervoerstickets? Dan is het handig om updates te zien zodra deze plaatsvinden. Daarmee ben je bijvoorbeeld direct op de hoogte van gewijzigde vertrektijden. Zet de schuif op Aan bij Updates over uw kaarten. In de sectie E-mails geef je aan of je algemene updates en tips wilt ontvangen. Wil je de app gebruiken zonder poespas? Schakel dan de optie Animaties bij gelukte betaling uit.

Je bepaalt zelf hoe Wallet met je gegevens omgaat. Tik op je gebruikersnaam en kies voor Je gegevens in Wallet en daarna voor Kaartgegevens beheren. Vervolgens kun je de personalisatiemogelijkheden uitschakelen (zet de schuif op Uit), zodat Wallet geen tips en suggesties geeft op basis van de kaarten die je gebruikt.

Wil je ook niet dat de kaarten worden geïntegreerd met andere apps van Google, zoals Agenda en Maps? Schakel dan Kaarten gebruiken op Google uit. Tot slot is er nog de optie Personalisatie op Google. Hiermee schakel je de algemene personalisatieopties van Google uit.

Via mobiele app Als een kaart beschikbaar is via een mobiele app, wordt dit soms door de aanbieder met een logo getoond op de eigen website. Het logo is vergelijkbaar met de bekende knop ‘Download via App Store’. Tik op de knop om de betreffende kaart aan de app toe te voegen. Bij Apple heet de knop Voeg toe aan Apple Wallet. Bij Android gaat het om de knop Voeg toe aan Google Wallet.

Voor iOS én Android

Stocard

Heb je de smaak te pakken of loop je tegen beperkingen aan met de ingebouwde apps van iOS en Android? De app Stocard ondersteunt een relatief grote hoeveelheid Nederlandse kaarten. Je mag de app gratis gebruiken en je vindt de nieuwste versie in de app-winkels van Apple en Google.

De eerste keer dat je de app opent, zie je een overzicht van de kaarten die worden ondersteund. Staat jouw kaart er niet tussen of wil je snel zoeken naar een specifieke kaart? Tik dan op het plusteken rechtsboven in het scherm. Typ de naam in het zoekvak bovenin. Kies de kaart die je wilt toevoegen. Vervolgens gebruik je de camera van de telefoon of tablet om de streepjescode te scannen. Lukt het scannen niet, dan kun je de code ook handmatig opgeven (Handmatig invoeren) of een bestaande foto van de kaart gebruiken (Van foto toevoegen).

Naast het handmatig oproepen van een kaart, kun je de kaarten ook automatisch laten verschijnen wanneer dat relevant is. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je in een winkel bent van een kaart die in Stocard is opgeslagen. Je maakt hiervoor gebruik van de Kaartassistent, die je expliciet inschakelt. Tik op Account en kies achtereenvolgens Kaartassistent / Inschakelen. Tik op Sta toe om de app toestemming te geven om meldingen te tonen.

Zekerheid voor alles

Wil je de kans verkleinen dat anderen je kaart kunnen gebruiken? Hoewel dit standaard is uitgeschakeld, kun je in Stocard aangeven dat de app telkens moet worden ontgrendeld op basis van je Face ID. Tik op Account en kies voor Geavanceerde instellingen. Kies voor Vergrendel met Face ID.

In deze sectie vind je nog twee andere belangrijke opties. Via Lijst met kaarten sorteren bepaal je de sorteervolgorde van je pasjes. Standaard worden passen alfabetisch gesorteerd. In de praktijk is de optie Meest gebruikt handiger: hierbij heb je snel toegang tot je populaire passen. Of kies voor Recent gebruikt om onlangs gebruikte passen bovenin te tonen. Tot slot vind je in deze sectie de optie om het gebruik van de app te beëindigen en alle persoonlijke data te verwijderen. Dit doe je door te kiezen voor Alle gegevens uit de app verwijderen.

Buitenlandse kaarten Maak je niet alleen gebruik van klantenkaarten in Nederland, maar reis je ook weleens naar het buitenland? Ook kaarten uit dat land kun je toevoegen aan Stocard. Tik op Account en kies Regio’s. Zet een vinkje bij het land waarvan je de klantenkaarten wilt zien. Via Kaart toevoegen zet je de desbetreffende klantenkaart in je digitale portemonnee.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode: wat is het veiligst?
© Perig Morisse
Huis

Gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode: wat is het veiligst?

Veilig je telefoon ontgrendelen: wat is de beste methode? In dit artikel komen pincodes, vingerafdrukscans en gezichtsherkenning aan bod.

Op je telefoon staan allerlei persoonlijke gegevens die je niet zomaar met iedereen deelt. Bovendien is het niet de bedoeling dat iedereen je berichten zomaar kan lezen of zelfs iets kan versturen of posten.

Authenticatie voor smartphones is niet nieuws. Maar wat is eigenlijk de veiligste methode? We leggen identificatie door middel van een wachtwoord of pincode, een vingerafdruk en gezichtsherkenning onder de loep:

  • Voor- en nadelen van een wachtwoord, patroon of pincode
  • Pluspunten en keerzijdes van een vingerafdruk voor verificatie
  • Pro’s en cons van ontgrendeling door gezichtsherkenning

Op zoek naar een nieuwe smartphone? Bekijk de beste telefoons tot 600,- euro!

Voordelen van een wachtwoord, patroon of pincode

  • Je bent niet afhankelijk van onderliggende technologie

  • Je hebt de mate van veiligheid gedeeltelijk zelf in de hand

Wachtwoorden, patronen en pincodes zijn de oudste en in feite ook de simpelste vormen van identificatie. Belangrijk om te weten is dat de veiligheid afhankelijk is van de lengte van de code of het wachtwoord. Je hebt de veiligheid dus voor een groot deel zelf in de hand. Deze methode is altijd even betrouwbaar, omdat hij voor de veiligheid niet afhankelijk is van je de technologie in je telefoon. Bovendien verlies je de mogelijkheid om op deze manier in te loggen minder snel, omdat er geen sensoren of camera's zijn die stuk kunnen gaan.

©Supatman - stock.adobe.com

Nadelen van een wachtwoord of pincode

  • Iemand kan meekijken en je wachtwoord aflezen

  • Niet gebruiksvriendelijk en langzaam

De nadelen van een wachtwoord liggen eigenlijk ook voor de hand. Iemand kan bijvoorbeeld stiekem over je schouder meekijken en toegang krijgen tot je telefoon. In theorie kan een hacker met je gegevens aan de haal. In de praktijk komt dat zelden voor, maar het hacken van je vinger of gezicht is in ieder geval helemaal onmogelijk. Toch was voor veel mensen gebruiksvriendelijkheid de reden om over te stappen naar een andere manier. Want iedere keer een code of wachtwoord invoeren duurt lang en begint op een gegeven moment vervelend te worden, vooral als je weet dat er snellere methodes beschikbaar zijn. Een patroon swipen gaat iets sneller, maar kost alsnog meer moeite dan andere manieren.

Bescherm je smartphone optimaal met een stevig telefoonhoesje.

Zo blijft je toestel in topconditie, hoe je het ook ontgrendelt!

Vingerafdruk voor authenticatie: de voordelen

  • Snel en gebruiksvriendelijk

  • Hoge veiligheid bij geavanceerde sensoren

Inmiddels zijn vingerafdrukscanners op telefoons snel en reageren ze zonder al te veel problemen, zonder dat je je vinger exact op de juiste manier op de scanner hoeft te plaatsen. Doordat ze op een handige plek geplaatst zijn, ontgrendel je je smartphone min of meer zodra je het apparaat oppakt. Een goede scanner zorgt ervoor dat jij als enige je telefoon kunt unlocken.

©KOB

Vingerafdruk voor authenticatie: de nadelen

  • Werkt niet bij natte of beschadigde vingers

  • Oudere versies minder betrouwbaar

Iedereen die ooit een vingerafdrukscanner heeft gebruikt is bekend met het volgende: als je vinger nat is, of wanneer je er toevallig een snee of een pleister op zit, herkent de scanner het profiel van je vinger niet meer. Bij geavanceerdere scanners komt dit probleem minder vaak voor. Sowieso zijn verouderde en goedkopere sensoren lang niet altijd veilig. Ze zijn in het kort minder complex, waardoor ze minder lijnen registreren en je vingerafdruk niet heel nauwkeurig meten.

Voordelen van gezichtsherkenning voor ontgrendeling

  • Snel en moeiteloos

  • 3D-scans zijn erg veilig

Je smartphone ontgrendelen door gezichtsherkenning is de gebruiksvriendelijkste manier. Het enige wat je hoeft te doen, is naar je telefoon kijken. Kortom: het gaat automatisch en zonder dat je het in de gaten hebt. Smartphones die gebruikmaken van een 3D-scan zijn amper te misleiden en dus zeer betrouwbaar, maar alleen nieuwe (en dure) modellen zijn uitgerust met deze mogelijkheid. Let daar goed op wanneer je graag gebruikmaakt van gezichtsherkenning en op zoek bent naar een nieuwe telefoon.

©Khaletski Siarhei\goffkein.pro

Nadelen van gezichtsherkenning voor ontgrendeling

  • Oudere gezichtsscans niet altijd even betrouwbaar

  • Weinig licht kan een belemmering zijn

Oudere telefoons die te ontgrendelen zijn met een scan van je gezicht, zijn helaas niet heel veilig. Ze maken gebruik van een foto en vergelijken die met de 2D-scan die gemaakt wordt tijdens het ontgrendelen. In de eerste plaats is gebleken dat iemand anders met een gezicht dat veel op je lijkt de telefoon mogelijk ook kan ontgrendelen. Daarnaast is een foto van de bezitter van de telefoon soms genoeg om deze veiligheidsmethode te misleiden.

Conclusie: wat is het veiligst?

Een complex wachtwoord of lange pincode is nog altijd een veilige manier om je smartphone te vergrendelen. Als je een moderne telefoon hebt, is vingerafdrukherkenning ook erg veilig en bovendien een heel stuk gebruiksvriendelijker. Een geavanceerde scanner voor gezichtsherkenning is ook zeer betrouwbaar. Maar daarbij moet je er wel op letten dat jouw telefoon echt een 3D-scan van je gezicht maakt. De meeste smartphones kunnen dat niet. Denk er verder aan dat je niet meer kunt inloggen met een vingerafdruk of een gezichtsscan als bepaalde onderdelen van je telefoon niet meer functioneren. Daarom is het aangeraden om altijd te kiezen voor een lang wachtwoord of pincode als back-up.

📱Ook interessant: Help! Ik ben het wachtwoord van mijn Apple ID vergeten


▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000 Series CX5120/11 energiebesparende verwarming
Huis

Consumenten testen: de Philips 5000 Series CX5120/11 energiebesparende verwarming

Ben je op zoek naar een energiezuinige bijverwarming die snel en efficiënt warmte levert? Dan is een keramische verwarming wel iets voor jou: die combineert moderne technologie met gebruiksgemak. Zoals de Philips 5000 Series CX5120/11 keramische verwarming. Wat zijn de praktijkervaringen van de testers van Review.nl? Lees hier hun bevindingen.

Ben je op zoek naar een snelle, slimme en veilige manier om je huis te verwarmen? Met deze krachtige keramische verwarming zit je binnen twee seconden al lekker warm! En het beste? Je bespaart tot wel 50% energie vergeleken met een gewone verwarmingsventilator. Via de handige Philips Air+-app heb je altijd en overal controle over je verwarming. Bovendien zorgt de 5-voudige veiligheidsbescherming ervoor dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Warmte, gemak én gemoedsrust – wat wil je nog meer? Testers van Review.nl mochten de Philips 5000 Series CX5120/11 gedurende een periode testen. Hier lees je hun bevindingen.

Het slanke, zwarte design van deze Philips verwarming past goed in een modern interieur. Met een hoogte van minder dan 60 centimeter is het apparaat compact genoeg om onder een bureau te plaatsen. "Door het slanke en zwarte design is deze verwarming overal te plaatsen", aldus Rob, één van de testers. Het apparaat is daarnaast licht van gewicht, wat het makkelijk maakt om hem van kamer naar kamer te verplaatsen wanneer nodig.

Snelle en effectieve verwarming

De CX5120/11 overtuigt met zijn krachtige verwarmingsprestaties. "Het apparaat verwarmt de kamer verrassend snel, wat ideaal is op koude dagen", schrijft GeertK, die de CX5120/11 een 8,0 geeft. De oscillerende voet zorgt voor een goede warmteverdeling in de ruimte. Rob is blij met het vermogen: "Hierdoor is het mogelijk om in een korte periode een fijne warmte te verspreiden". Daar is tester Cindyver het mee eens. Ook wordt gewaardeerd dat de keramische verwarming geen vieze geurtjes verspreidt.

De Philips 5000 Series CX5120/11 kan ook in een thuisnetwerk worden gebruikt, waardoor app-bediening ingesteld kan worden en een koppeling met Google Home en Alexa mogelijk is. Wel kan er nog iets worden verbeterd aan het proces voor het maken van een verbinding met het draadloze netwerk. Roberto073: "Het koppelen met de Air+ app verliep zonder gedoe, al bleef het wifi-icoontje wit in plaats van oranje, zoals de handleiding aangaf. Dat was echter geen probleem, want alles werkte naar behoren." AnneliesD hierover: "De installatie was even puzzelen omdat er verwezen werd naar het netwerk van Philips in plaats van ons thuis wifi-netwerk. Maar dit was zo gewijzigd in de app."

Slim en gebruiksvriendelijk

Een groot pluspunt is de bediening via de bijbehorende app. Hiermee kun je de verwarming op afstand bedienen en programma's instellen. 'Via deze app is het mogelijk om zelf een programma te maken wanneer, hoe laat en hoe warm de verwarming moet werken', licht een enthousiaste gebruiker toe. De Auto+ modus regelt de verwarming automatisch voor optimale energiebesparing. Het touchscreen op het apparaat zelf biedt een gebruiksvriendelijk alternatief voor de app-bediening.

Tester Har74 is blij met de slimme functies van de verwarming en de app: "In de kinderkamer is de verwarming een keer omgevallen, maar de app gaf meteen een melding dat het apparaat was omgevallen en automatisch was uitgeschakeld. "

Tester AnneliesD is blij met de CX5120/11: "Vooral met thuiswerken is het ideaal om één ruimte te verwarmen en de cv-installatie niet te hoeven gebruikenm. wat dus ook aanzienlijk scheelt in de kosten! "

Geschikt voor kleinere ruimtes

De verwarming is vooral effectief in kleinere ruimtes tot ongeveer 20 m². 'In mijn studeerkamer komt de verwarming tot zijn recht', schrijft een tester. Verschillende gebruikers zetten het apparaat specifiek in als bijverwarming voor een thuiswerkplek. Een minpunt van de Philips 5000 Series CX5120/11 is volgens Max546 de lengte van het snoer. "Zonder verlengsnoer kun je hem niet zomaar overal neerzetten", aldus de tester.

Tester Har74 merkt dat deze verwarming minder geschikt is voor grotere ruimtes, want volgens de specificaties is hij vooral geschikt voor kamers tot 20 m³. Ook vindt hij het jammer dat de verwarming niet in andere kleuren dan zwart verkrijgbaar is.

Conclusie

Met een gemiddelde score van 8,7 is de Philips 5000 Series CX5120/11 een overtuigende keuze voor wie op zoek is naar een slimme bijverwarming voor kleinere ruimtes. De combinatie van snelle warmte, app-bediening en energiezuinige werking maakt het een praktisch apparaat voor bijvoorbeeld een thuiswerkplek of slaapkamer. Het compacte formaat en stille werking zijn extra pluspunten. Enige minpunten zijn de relatief korte stroomkabel en het feit dat de temperatuurmeting bij het apparaat niet altijd overeenkomt met de werkelijke kamertemperatuur.

✅ Pluspunten
Snel en efficiënt verwarmen
Stille werking
Prettige app-bediening
Energiezuinig
Val- en aanraakbeveiliging

❌ Minpunten
Voor kleinere ruimtes tot 20 m³
Stroomkabel in sommige situaties te kort
Soms verschil in gemeten en werkelijke temperatuur

Meer over de Philips 7000 Series HR3760/10

Op Kieskeurig.nl