ID.nl logo
Gewoon bellen? We doen het steeds minder!
© WavebreakmediaMicro - stock.adob
Huis

Gewoon bellen? We doen het steeds minder!

Elk kwartaal publiceert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) informatie over alles wat met telecom en internet te maken heeft. Uit de meest recente cijfers, die vandaag naar buiten zijn gekomen, blijken drie dingen: glasvezel rukt op, we gebruiken steeds meer mobiele data én we bellen steeds minder.

Vorig jaar had maar liefst 7,13 miljoen huishoudens een glasvezelnetwerk in de buurt liggen – een stijging van ongeveer 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Van hen maakten 2,64 miljoen huishoudens ook daadwerkelijk gebruik van zo'n snelle glasvezelverbinding voor internet, een toename van 300.000 aansluitingen. Ruim een derde van de huishoudens met toegang tot glasvezel heeft dus een abonnement afgesloten. Ook voor tv-kijken wint glasvezel terrein - in 2023 kwam er een stijging van 200.000 nieuwe tv-abonnementen via glasvezel bij, tot een totaal van 1,92 miljoen glasvezelhuishoudens met tv. Tegelijkertijd worden de verouderde koperen netwerken uitgefaseerd op plekken waar glasvezel al beschikbaar is. Het glasvezelnetwerk rukt duidelijk op in Nederland.

Lees ook: Moet ik toestemming geven voor glasvezel?

Snel internet

Supersnel internet is sowieso praktisch overal in Nederland gemeengoed geworden. Terwijl in 2013 slechts 9,3 procent van de Nederlanders kon genieten van een downloadsnelheid van 100 megabit per seconde of hoger, was dat aandeel in 2023 gestegen tot maar liefst 81,7 procent. Met deze snelle opmars lijkt Nederland goed op schema te liggen om de Europese doelstelling te halen van een algehele dekking van 100 Mbps of meer tegen 2025. Een kleine voorhoede van 7,3 procent van de Nederlandse huishoudens heeft zelfs al een abonnement met razendsnelle gigabitsnelheden van 1000 Mbps of meer.

KPN en VodafoneZiggo blijven de dominante spelers in de breedbandmarkt, met VodafoneZiggo goed voor 40 tot 45 procent marktaandeel en KPN met een marktaandeel van 35 tot 40 procent. Odido heeft 10 tot 15 procent marktaandeel, en Delta Fiber bezet in het vierde kwartaal van 2023 respectievelijk 5 tot 10 procent van de markt. Overige aanbieders hebben een marktaandeel variërend van 0 tot 5 procent.

Mobiel

Nederlandse mobiele datagebruikers hebben in 2023 flink meer data verslonden dan een jaar eerder. Het totale mobiele dataverbruik steeg met circa 25 procent tot ruim 2 miljard gigabyte. Dat is een enorme hoeveelheid data, zeker als je bedenkt dat het verbruik vijf jaar geleden nog maar een kwart hiervan bedroeg. Het mobiele dataverkeer is in een paar jaar tijd dus verviervoudigd. Smartphonegebruikers consumeren steeds grotere hoeveelheden data voor video's, muziek, cloud-apps en andere data-intensieve toepassingen.

Lees ook: Berichten vastzetten in een WhatsApp-chat: zo doe je dat

Odido had het grootste marktaandeel onder mobiele telefonieaanbieders met 30 tot 35 procent, gevolgd door KPN met 25 tot 30 procent en VodafoneZiggo met 20 tot 25 procent marktaandeel. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO's) namen gezamenlijk 10 tot 15 procent van de markt in.

Bellen?

Het oude vertrouwde bellen raakt de laatste jaren steeds meer uit de gratie. Zowel voor vaste als mobiele gesprekken zijn de belminuten de afgelopen jaren flink gedaald. In het coronajaar 2020 was nog even een kleine opleving te zien, maar na die korte opleving zette de dalende trend gewoon weer door. In 2023 belden Nederlanders via de mobiele telefoon maar liefst 4 miljard minuten minder dan een jaar daarvoor. Ook via de vaste lijn nam het aantal belminuten met 1,38 miljard minuten af. Bellen lijkt langzaam maar zeker een uitstervend fenomeen te worden dat steeds minder populair is, vooral onder jongeren.

Ondanks dat er in Nederland nog altijd 4,26 miljoen vaste telefonieaansluitingen actief zijn, is het gebruik ervan de afgelopen tien jaar enorm geslonken. Ten opzichte van 2013 is het aantal belminuten via de vaste lijn met meer dan 75 procent gedaald. Waar Nederlanders in 2013 nog 19,5 miljard minuten via de vaste lijn belden, was dit in 2023 gezakt naar slechts 4,9 miljard minuten. Ook sms'jes worden veel minder verstuurd dan een decennium geleden, al is die daling minder dramatisch dan bij het vaste bellen.

Nieuwe nummers

Op het gebied van nummeruitgiften laat de telecomsector een paar opvallende trends zien. Zo bleef het aantal uitgegeven mobiele nummers in 2023 nagenoeg gelijk aan het jaar ervoor. Met een uitgiftepercentage van 88,5% is er al enkele jaren weinig beweging. Mocht dit percentage boven de 90% uitkomen, dan zal toezichthouder ACM de ontwikkeling nauwlettender gaan volgen.

©Gorodenkoff Productions OU

Internet of Things

Een opvallende stijgende lijn is er wel bij de zogenaamde 0970-nummers, die onder meer gebruikt worden voor internet-of-things-toepassingen en slimme apparaten. De jaarlijkse vraag naar deze nummers groeit gestaag. In 2023 was de toename weliswaar wat minder sterk dan het jaar ervoor (2% versus 37% in 2022), maar de ACM verwacht ook in de toekomst een groei in de vraag naar deze nummers.

Betaalbaar én goed!

De populairste smartphones tot 700 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.