Gewoon bellen? We doen het steeds minder!
Elk kwartaal publiceert de Autoriteit Consument en Markt (ACM) informatie over alles wat met telecom en internet te maken heeft. Uit de meest recente cijfers, die vandaag naar buiten zijn gekomen, blijken drie dingen: glasvezel rukt op, we gebruiken steeds meer mobiele data én we bellen steeds minder.
Vorig jaar had maar liefst 7,13 miljoen huishoudens een glasvezelnetwerk in de buurt liggen – een stijging van ongeveer 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Van hen maakten 2,64 miljoen huishoudens ook daadwerkelijk gebruik van zo'n snelle glasvezelverbinding voor internet, een toename van 300.000 aansluitingen. Ruim een derde van de huishoudens met toegang tot glasvezel heeft dus een abonnement afgesloten. Ook voor tv-kijken wint glasvezel terrein - in 2023 kwam er een stijging van 200.000 nieuwe tv-abonnementen via glasvezel bij, tot een totaal van 1,92 miljoen glasvezelhuishoudens met tv. Tegelijkertijd worden de verouderde koperen netwerken uitgefaseerd op plekken waar glasvezel al beschikbaar is. Het glasvezelnetwerk rukt duidelijk op in Nederland.
Lees ook: Moet ik toestemming geven voor glasvezel?
Snel internet
Supersnel internet is sowieso praktisch overal in Nederland gemeengoed geworden. Terwijl in 2013 slechts 9,3 procent van de Nederlanders kon genieten van een downloadsnelheid van 100 megabit per seconde of hoger, was dat aandeel in 2023 gestegen tot maar liefst 81,7 procent. Met deze snelle opmars lijkt Nederland goed op schema te liggen om de Europese doelstelling te halen van een algehele dekking van 100 Mbps of meer tegen 2025. Een kleine voorhoede van 7,3 procent van de Nederlandse huishoudens heeft zelfs al een abonnement met razendsnelle gigabitsnelheden van 1000 Mbps of meer.
KPN en VodafoneZiggo blijven de dominante spelers in de breedbandmarkt, met VodafoneZiggo goed voor 40 tot 45 procent marktaandeel en KPN met een marktaandeel van 35 tot 40 procent. Odido heeft 10 tot 15 procent marktaandeel, en Delta Fiber bezet in het vierde kwartaal van 2023 respectievelijk 5 tot 10 procent van de markt. Overige aanbieders hebben een marktaandeel variërend van 0 tot 5 procent.
Mobiel
Nederlandse mobiele datagebruikers hebben in 2023 flink meer data verslonden dan een jaar eerder. Het totale mobiele dataverbruik steeg met circa 25 procent tot ruim 2 miljard gigabyte. Dat is een enorme hoeveelheid data, zeker als je bedenkt dat het verbruik vijf jaar geleden nog maar een kwart hiervan bedroeg. Het mobiele dataverkeer is in een paar jaar tijd dus verviervoudigd. Smartphonegebruikers consumeren steeds grotere hoeveelheden data voor video's, muziek, cloud-apps en andere data-intensieve toepassingen.
Lees ook: Berichten vastzetten in een WhatsApp-chat: zo doe je dat
Odido had het grootste marktaandeel onder mobiele telefonieaanbieders met 30 tot 35 procent, gevolgd door KPN met 25 tot 30 procent en VodafoneZiggo met 20 tot 25 procent marktaandeel. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO's) namen gezamenlijk 10 tot 15 procent van de markt in.
Bellen?
Het oude vertrouwde bellen raakt de laatste jaren steeds meer uit de gratie. Zowel voor vaste als mobiele gesprekken zijn de belminuten de afgelopen jaren flink gedaald. In het coronajaar 2020 was nog even een kleine opleving te zien, maar na die korte opleving zette de dalende trend gewoon weer door. In 2023 belden Nederlanders via de mobiele telefoon maar liefst 4 miljard minuten minder dan een jaar daarvoor. Ook via de vaste lijn nam het aantal belminuten met 1,38 miljard minuten af. Bellen lijkt langzaam maar zeker een uitstervend fenomeen te worden dat steeds minder populair is, vooral onder jongeren.
Ondanks dat er in Nederland nog altijd 4,26 miljoen vaste telefonieaansluitingen actief zijn, is het gebruik ervan de afgelopen tien jaar enorm geslonken. Ten opzichte van 2013 is het aantal belminuten via de vaste lijn met meer dan 75 procent gedaald. Waar Nederlanders in 2013 nog 19,5 miljard minuten via de vaste lijn belden, was dit in 2023 gezakt naar slechts 4,9 miljard minuten. Ook sms'jes worden veel minder verstuurd dan een decennium geleden, al is die daling minder dramatisch dan bij het vaste bellen.
Nieuwe nummers
Op het gebied van nummeruitgiften laat de telecomsector een paar opvallende trends zien. Zo bleef het aantal uitgegeven mobiele nummers in 2023 nagenoeg gelijk aan het jaar ervoor. Met een uitgiftepercentage van 88,5% is er al enkele jaren weinig beweging. Mocht dit percentage boven de 90% uitkomen, dan zal toezichthouder ACM de ontwikkeling nauwlettender gaan volgen.
©Gorodenkoff Productions OU
Internet of Things
Een opvallende stijgende lijn is er wel bij de zogenaamde 0970-nummers, die onder meer gebruikt worden voor internet-of-things-toepassingen en slimme apparaten. De jaarlijkse vraag naar deze nummers groeit gestaag. In 2023 was de toename weliswaar wat minder sterk dan het jaar ervoor (2% versus 37% in 2022), maar de ACM verwacht ook in de toekomst een groei in de vraag naar deze nummers.
Betaalbaar én goed!
De populairste smartphones tot 700 euro
Powered by Kieskeurig.nl