De invloed van tablets op zakendoen
Pas 18 maanden geleden bracht Apple de iPad uit. De snelle bevolking van bedrijven door tablet pc's heeft nu al grote invloed op gebruikersproductiviteit.
De iPad is een gigantisch succes. Met 32,4 miljoen verkochte exemplaren in het fiscale jaar 2011 valt dat niet te ontkennen. Ook binnen het bedrijfsleven heeft de iPad meer invloed verworven dan menigeen op voorhand had gedacht.
Tijdens het evenement Enterprise MobileNext Forum, vorige week gehouden in San Francisco, was een van de meest besproken onderwerpen de plussen en minnen bij het gebruik van tablets binnen een onderneming. Hoofd onderzoeker Crawford Del Prete van IDC ging in op de mobiele voorspellingen voor de komende tien jaar.
Niet zo verrassend is dat IDC voorspelt dat het gebruik van tablets komende vijf jaar drastisch toeneemt. Del Prete verwacht dat het aantal businessapplicaties wat door mobiele apparatuur wordt benaderd toeneemt van 10 procent (2010), naar 41 procent (eind 2011) om uiteindelijk uit te komen op 70 procent in 2015. Waar in 2010 'slechts' 6,8 miljard mobiele apparaten actief gebruikt werden, verdriedubbelt dat aantal tot 29 miljard apparaten in 2020.
Weliswaar biedt deze verandering veel voordelen, niet vergeten mag worden dat het beheer van tablets een complexe taak is waaraan veel risico's kleven, van ze beveiligen tot er budget voor kunnen vrijmaken,
Het gevaar van voor iedereen een tablet kopen
Hoewel de voordelen van tablets duidelijk mogen zijn - ze zijn mobieler dan laptops, ze doen het direct, kennen duizenden beschikbare apps, kennen prachtige graphics en bieden een handige aanraakgebaseerde gebruiksinterface - zijn er genoeg IT-managers te vinden die worstelen met de uitdagingen die er soms nog liggen.
Misschien belangrijker nog dan het instellen van policies en beveiligde toegang tot data, is het inkaderen van tablets in een budget, zegt Del Prete.
"Tablets kunnen het benodigde budget tot 60 procent laten toenemen en hun verversingscyclus is gelijk aan dat van een smartphone - twee en een half jaar", zegt Del Prete. "Als je zonder blikken of blozen ja zegt tegen iedereen die een tablet wil hebben, ga je failliet."
De onderzoeksdirecteur raadt aan om goed te bepalen wie er van het personeelsbestand werkelijk een tablet nodig heeft. Over het algemeen genomen hebben werknemers die aan een bureau gebonden zijn en content creëren gewoon een pc nodig, terwijl bestuurders en reizigers zoals verkopers die juist content consumeren prima kandidaten zijn voor een tablet.
Beveilig de tablet: vind een balans tussen controle en flexibiliteit
Het belangrijkste bij het veilig houden van een tablet als de iPad en tegelijkertijd gebruikers tevreden stellen is door een balans te zoeken tussen flexibiliteit en controle, zegt IDC-onderzoeksdirecteur Nick McQuire.
"Tabletgebruik en de consumerisatie van IT hebben de traditionele rol van IT ondersteboven gekeerd", zegt McQuire. "Nu maken de gebruikers de beslissingen en is de taak voor IT om deze nieuwe vrijheid toe te staan zonder het te laten ontaarden in anarchie."
iT-afdelingen hebben de keus tussen het ondersteunen van private tablets van werknemers of om ze zelf voor hen te kopen. De meeste bedrijven ondersteunen persoonlijke tablets; een gedeelte van de BYOD-beweging kwam pas van de grond toen C-level directeuren hun iPads naar werk meebrachten en om ondersteuning van IT gingen vragen.
Desondanks zijn er ook organisaties te vinden waar wel tablets voor werknemers worden gekocht (de duurdere optie). Hoe dan ook moet IT securitymaatregelen treffen: het gebruik van sterke wachtwoorden, MDM (Mobile Device Management), dataversleuteling en ondersteuning - zonder dat er sprake is van een 'lock-down' modus waarin de bewegingsruimte van de gebruiker te beperkt wordt. "Je wilt niet de toegang tot apps beperken of het snelle opstarten die de tablet op de eerste plaats een succes maken", zegt McQuire.
Voordelen: tablets 'bevrijden' werknemers
Als je het goed doet, zorgen tablets voor meer productieve werknemers en verdienen ze zichzelf uiteindelijk met gemak terug. Voor Roche, een Zwitserse farmaceut met 80.000 werknemers, betekende een ambitieuze uitrol van iPads eerder dit jaar een bevrijding voor de verkooptak van het bedrijf.
In juli kocht Roche 8000 iPads voor zijn verkopers. De iPads vervangen hiermee traditionele laptops, waarmee het een gewaagde keuze vormt. De verkopers zijn niet ontevreden. Integendeel, zegt projectmanager Marc Wiest van Roche. "Onze salesvertegenwoordigers kunnen efficiënter werken met iPads want ze hebben vaak niet zoveel tijd om iets te pitchen."
"Ze hebben een kwartier met een dokter en moeten zoveel mogelijk in die tijd doen", legt Wiest uit. "De iPad staat direct aan, apps zijn direct toegankelijk en wat getoond kan worden is grafisch van hoogstaande kwaliteit."
Wiest geeft toe dat governance en compliance bij de iPad lastig zijn, helemaal in een streng gereguleerde branche als de farmaceutische industrie. "Het is minder veilig dan een laptop", zegt Wiest, "en het is een uitdaging om te voldoen aan de eisen met wat eigenlijk een consumentenapparaat is."
Hoe meer bedrijven, waaronder Roche, hun eigen apps en app stores bouwen en hoe meer zakelijke softwarereuzen als Citrix, Oracle, SAP en IBM bouwen aan iPad apps, hoe meer de iPad een zakelijk apparaat wordt wat de extra aandacht aan security waard is, zegt Wiest.
"iPads hebben onze salesforce bevrijd van het bureau en hebben hen de vrijheid gegeven om beter zaken te doen", zegt hij.