ID.nl logo
Apple OS X 10.10 Yosemite - Een fris maar vertrouwd gezicht
Huis

Apple OS X 10.10 Yosemite - Een fris maar vertrouwd gezicht

Apple probeert tegenwoordig grofweg ieder jaar een nieuwe versie van OS X uit te brengen. Dit jaar is OS X bij versie 10.10 aanbeland, dat de naam Yosemite heeft meegekregen. Net als zijn voorganger is Yosemite een gratis upgrade. Wat zijn de grootste veranderingen?

Net als zijn voorganger is OS X Yosemite gratis te downloaden en installeren vanuit de Mac App Store. In lijn met iOS 7 en 8 is de vormgeving frisser en eenvoudiger geworden. Zo is het driedimensionale uiterlijk van het dock verdwenen en is de vormgeving compacter. Vensterbalken zijn smaller waardoor veel programma's geen titel meer hebben. Er is meer ruimte voor de inhoud, al worden sommige programma's daar niet duidelijker van. Iets anders dat direct in het oog springt, is de toevoeging van doorzichtigheid.

Opvallend is dat de kleur soms bepaald wordt door de inhoud van de vensters zelf. De inhoud schuift hierbij als het ware achter de vensterelementen langs. Als je in Safari een website hebt met veel afwisselend kleurgebruik, dan kan dit hinderlijk zijn. Bij het scrollen verandert de interface dan voortdurend van kleur. Ook verandert de browser totaal van uiterlijk als je een ander tabblad aanklikt. Via de toegankelijkheidsopties van OS X kun je de doorzichtigheid uitschakelen. Helaas kun je enkel kiezen tussen volledig aan of volledig uit, er is geen tussenweg waarbij je bijvoorbeeld de menubalk en het dock wel doorzichtig houdt en de vensters niet.

©PXimport

De inhoud van de webpagina bepaalt hier de kleur van het venster.

Maximale vensters

In OS X 10.7 Lion introduceerde Apple het weergeven van programma's op een volledig scherm. In Yosemite heeft Apple de functionaliteit belangrijker gemaakt en verplaatst naar het groene stoplichtknopje waarmee je voorheen vensters maximaliseerde. Wat ons betreft een verbetering, de maximaliseerfunctie blonk namelijk niet uit in duidelijkheid. De maximaliseerfunctie is overigens niet helemaal verdwenen, als je de Alt-toets ingedrukt houdt dan krijgt het groene knopje weer de oude functionaliteit. Daarnaast ondersteunen niet alle programma's volledig scherm, in die gevallen is het groene knopje nog steeds een maximaliseerknopje.

Vooral voor Retina

Een minder duidelijke verandering is dat het systeemlettertype van Lucida Grande naar Helvetica Neue is veranderd. Op een Retina-scherm ziet het lettertype er prachtig en haarscherp uit. Op oudere Macs zoals de normale MacBook Pro zijn de letters in bijvoorbeeld de menubalk wazig en minder goed leesbaar vergeleken met OS X 10.9 Mavericks. Een andere verandering die vooral bruikbaar is op Retina-schermen is de nieuwe donkere modus. Wanneer je deze inschakelt, worden de menubalk en het dock doorschijnend zwart met witte letters. Op Macs zonder Retina-scherm valt hierbij extra goed op dat de letters wazig en kartelig zijn. De donkere modus lijkt nog niet af te zijn. Applicatievensters blijven (doorzichtig) lichtgrijs.

©PXimport

De donkere modus maakt de menubalk en het dock donker, de vensters blijven echter lichtgrijs.

Alomvattend zoeken

Net als in vorige versies van OS X vind je rechtsboven in beeld de zoekfunctie Spotlight. In vorige versie van OS X werden zoekopdrachten ook rechtsboven uitgevoerd. Als je in Yosemite Spotlight activeert, dan verplaatst Spotlight naar het midden van het scherm. Naast lokaal kan Spotlight nu ook op internet zoeken in Wikipedia, Kaarten en via Bing. De internetfunctionaliteit lijkt een inkoppertje voor Siri, maar van Apples spraakgestuurde zoekassistent ontbreekt ieder spoor.

©PXimport

Spotlight is prominenter geworden: het zoeken gebeurt in het midden waarbij ook op internet in bijvoorbeeld Wikipedia gezocht wordt.

Safari

Safari is in Yosemite sterk verbeterd. Apple heeft eindelijk een echte privacymodus toegevoegd. Als je deze kiest, opent er een nieuw Safarivenster in privacymodus, deze herken je aan een donkere adresbalk. Voorheen kon je alleen heel Safari in een privacymodus zetten. Net als veel andere programma's is de interface van Safari veel compacter. Nieuw is een knopje voor een handig tabbladenoverzicht, al zat dat stiekem ook al in de vorige versie van Safari. Vreemd is dat niet heel de url meer getoond wordt, maar alleen de domeinnaam. Dit kun je gelukkig wel veranderen in de instellingen.

©PXimport

Eindelijk heeft Safari een echte privacymodus die je herkent aan de grijze adresbalk.

Berichtencentrum met widgets

Het Berichtencentrum is in Yosemite uitgebreid. Het Berichtencentrum bevat nu net als in iOS het onderdeel Vandaag waar je in één oogopslag informatie als afspraken en het weer kunt zien. Daarnaast kun je widgets toevoegen zoals een rekenmachine. Ook derde partijen kunnen widgets maken. Dashboard, het onderdeel waar de widgets van oudsher in ondergebracht zijn, is in Yosemite standaard uitgeschakeld. Vreemd is dat het uitschakelen ervoor zorgt dat je op een oudere Mac met een Dashboard-toets met een niet-werkende toets opgezadeld zit. Het is niet mogelijk om de functionaliteit van de Dashboard-toets te wijzigen naar een Launchpad-toets die je op de huidige Macs ziet. Alsnog inschakelen van Dashboard is wel mogelijk.

Beter doorwerken

Apple heeft iCloud onder de naam iCloud Drive sterker verweven in Yosemite. Bestanden zijn hierdoor eindelijk beschikbaar op een soortgelijke manier als bij Dropbox. Onder de noemer Continuity biedt Yosemite hiernaast nog een andere verregaande integratie met iOS 8. De interessantste mogelijkheid is de functie Handoff, waarmee je naadloos kunt verder werken op verschillende Apple-apparaten. Je begint bijvoorbeeld een mailtje op je iPhone, stapt thuis je werkkamer binnen en maakt het mailtje af op je iMac.

©PXimport

Dankzij Handoff kun je tussen verschillende apparaten doorwerken.

Handoff werkt met Apples eigen apps, maar ontwikkelaars kunnen ook aan de slag met Handoff. Handoff maakt gebruik van wifi en bluetooth 4.0 en werkt daarom alleen met een MacBook Air, MacBook Pro, iMac of Mac mini uit 2012 of nieuwer. Daarnaast moet ook je iPhone of iPad bluetooth 4.0 aan boord hebben. Daarnaast is het met alle Macs en iPhones met Yosemite en iOS 8 mogelijk om telefoongesprekken en berichten waaronder sms-berichten van de iPhone op de Mac te gebruiken.

©PXimport

Met OS X Yosemite en iOS 8 kun je bellen op je Mac.

Conclusie

Yosemite valt vooral op door zijn frisse en eenvoudige uiterlijk dat helemaal in lijn is met iOS 8. De meest interessante vernieuwing, de samenwerking met een iPhone of iPad, is zelfs alleen beschikbaar in combinatie met iOS 8. Met een recente Mac en iPhone of iPad kun je naadloos doorwerken op verschillende apparaten dankzij Handoff. Daarnaast kun je bellen en berichten versturen via je Mac.

Yosemite is voor iedere Mac-bezitter interessant, maar lijkt vooral geoptimaliseerd te zijn voor een Retina-scherm. Het nieuwe standaardlettertje Helvetica Neue is op normale beeldschermen minder goed leesbaar en ook de nieuwe donkere modus komt vooral op Retina-schermen tot zijn recht. Voor bezitters van oudere Macs en mensen die geen iPhone of iPad hebben, zijn er gelukkig genoeg andere handige verbeteringen. Zo heeft het notificatiecentrum widgets, is iCloud dankzij iCloud Drive eenvoudiger in gebruik, is Safari verbeterd en is het nieuwe Spotlight een stuk krachtiger.

Uitstekend
Conclusie

Apple OS X 10.10 Yosemite ------------------------- **Prijs** Gratis **Taal** Nederlands (e.a.) **Website** [www.apple.nl](http://www.apple.nl/) **Systemen** iMac (vanaf medio 2007), MacBook (vanaf eind 2008 aluminium, begin 2009 kunststof), MacBook Pro (vanaf medio 2007), MacBook Air (vanaf eind 2008), Mac mini (vanaf begin 2009), Mac Pro (vanaf begin 2008) **RAM** 2 GB **Opslagruimte** 8 GB

Plus- en minpunten
  • Beter notificatiecentrum
  • iCloud Drive
  • Samenwerking met iOS 8
  • Betere Safari
  • Lettertype op oudere Macs
  • Donkere modus lijkt niet af
  • Doorzichtigheid beperkt instelbaar
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.