Zo stop je al die spam-belletjes en callcenters

© PXimport

Zo stop je al die spam-belletjes en callcenters

Geplaatst: 4 november 2021 - 04:01

Aangepast: 14 december 2022 - 12:47

Justin Doornekamp

Nog steeds worden veel mensen geteisterd door ongewenste telefoontjes. Recent waarschuwde de Fraudehelpdesk voor verdachte telefoontjes, waarin wordt gesteld dat je BSN-nummer wordt misbruikt of dat er een arrestatiebevel tegen je loopt. Wat kun je doen tegen deze spam-belletjes? Wij zetten vier opties op een rijtje.

1. Nummers blokkeren....

De meest voor de hand liggende manier om ongewenste bellers in de toekomst tegen te gaan, is door de nummers gewoonweg te blokkeren. Op een Android-telefoon doe je dat door de Telefoon-app te openen en naar het tabje Recent te gaan. Houd je vinger ingedrukt bij het nummer dat je wilt blokkeren en kies voor Blokkeren spam melden. Overigens kan de manier of de bewoording wat verschillen per Android-toestel.

Op een iPhone ga je naar de Telefoon-app en tik je op het tabje Recent. Naast het nummer dat je wilt blokkeren, staat een i-icoontje. Tik daarop en kies onderaan voor Blokkeer deze beller. Hoewel dit professionele spammers niet tegenhoudt, omdat zij iedere keer andere nummers gebruiken, voorkomt dit wel dat je in de toekomst bijvoorbeeld wordt gebeld door klantenservices, goede doelen of andere instellingen. 

2. ... Of negeren

Je kunt telefoontjes van ongewenste bellers in principe ook negeren. De iPhone heeft daarvoor een optie ingebouwd. Ga naar de Instellingen-app en kies voor het menu Telefoon. Hier vind je de optie Houd onbekende bellers stil, die je aan kunt zetten. Je krijgt dan geen telefoontjes van onbekende bellers binnen, al verschijnen ze wel in je Recent-lijst. Je kunt ze hier dan alsnog blokkeren.

Een Android-smartphone kan in veel gevallen herkennen of je een spamgesprek binnenkrijgt. Bij Samsung heet dit bijvoorbeeld de Smart Call-optie. Dit maakt het al makkelijker om ongewenste bellers te weren. In je Telefoon-app kun je rechtsboven op de drie verticale puntjes drukken en vervolgens op Instellingen tikken. Bij Beller-ID en spamgesprekken filteren kun je telefoontjes die door je telefoon worden aangemerkt als spam negeren. Ook hier kan de bewoording wat verschillen per smartphone. 

 

© PXimport

3. Overlast melden

Bij je provider kun je vaak ongewenste bellers rapporteren. KPN zegt een onderzoek te starten naar de persoon die je lastigvalt. Daarvoor moet je een formulier invullen. Ziggo stelt pas na vijf gesprekken een onderzoek in, nadat je wat vragen hebt beantwoord. De provider moet je helpen, zo stelt ACM. Op de website van de toezichthouder kun je een voorbeeldbrief downloaden, waarin je het telecombedrijf vraagt om de naam en het adres van de anonieme beller. 

4. Nieuw nummer aanvragen

Helpen de bovenstaande opties niet en word je nog steeds vaak gebeld, dan kun je overwegen om een nieuw nummer aan te vragen. Dit is wel een beetje een laatste redmiddel, natuurlijk. Een nieuw nummer aanvragen kost vaak niets en je hoeft er geen andere simkaart voor te ontvangen. Vaak kun je uit diverse telefoonnummers kiezen die door de provider zijn geselecteerd. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten