ID.nl logo
Lassen voor beginners: de eerste stappen
© ded - stock.adobe.com
Huis

Lassen voor beginners: de eerste stappen

Lassen is een nuttige vaardigheid. Je verbindt er twee of meerdere metalen onderdelen mee aan elkaar en creëert nieuwe, sterke constructies. MIG/MAG lassen is een moderne methode met veel toepassingen. We nemen de basis door, zodat je zelf aan de slag kunt.

In dit artikel ontdek je:

  • wat je nodig hebt als je wilt gaan lassen;
  • welke vormen van lassen er zijn en waarin ze verschillen;
  • waar je op moet letten bij de aankoop van een lasapparaat;
  • hoe je mooie lasverbindingen krijgt.

Lees ook onze handleiding over solderen.

In dit artikel bespreken we elektrisch booglassen, MIG/MAG-lassen in het bijzonder. Dat is de meest voorkomende vorm van lassen en is makkelijker te leren dan de meeste andere technieken. Bedenk wel dat het een redelijk gespecialiseerde klus is. Daarbovenop kan lassen door de hoge temperaturen gevaarlijk zijn.

Dit heb je nodig wanneer je gaat lassen

Het smelten van metaal vereist extreem hoge temperaturen. Daarom is het noodzakelijk dat je jezelf goed beschermt. Naast het lasapparaat heb je dus speciale kleding nodig. Las nooit zonder werkkleding met de juiste keurmerken. Voor professionals is het verboden om te lassen zonder de vereiste bescherming. Dit heb je minstens nodig wanneer je gaat lassen:

·         Een lasapparaat: het toestel dat de stroom, het gas en de lasdraad aanvoert.

·         Laspistool, ook wel lastoorts genoemd: dit apparaat heb je als lasser in de hand en is verbonden met het lasapparaat.

·         Lashelm: beschermt het hoofd, de ogen en de luchtwegen.

·         Beschermende kleding: volgens norm EN-ISO 11611. Dat is kleding die je beschermt tegen kleine spetters gesmolten metaal en rondvliegende vonken. Daarnaast is de kans op een elektrische schok is eveneens een stuk kleiner. De kleding moet het lichaam volledig bedekken, dus ook de hals en de voeten. Verder hebben de kledingstukken weinig tot geen naden.

Winkels die werkkleding verkopen hebben meestal een speciale categorie voor lassen en vergelijkbare klussen. Zoek naar kleding die voldoet aan de EN-ISO 11611 normering. Er wordt een onderscheid gemaakt in klasse 1 en 2. Officieel is klasse 1 voldoende voor MIG/MAG-lassen. Maar voor optimale veiligheid raden wij klasse 2 aan.

Bescherm jezelf goed als je gaat lassen

Kies voor beschermende kleding of een lasschort

©alexlmx

Leren lassen kost tijd en vraagt oefening

Lassen doe je niet zomaar even. Oefening is nodig om mooie en stevige verbindingen te maken. Wij adviseren om te oefenen op stukken metaal die je niet dringend nodig hebt. Begin dus niet meteen met het lassen van belangrijke onderdelen voor een project.

Drie vormen van elektrisch booglassen

Booglassen is een verzamelnaam voor verschillende lastechnieken. Hieronder bespreken we de drie meest voorkomende vormen.

TIG-lassen: TIG staat voor Tungsten Inert Gas. Tungsten is de Engelse benaming voor wolfraam. Dit type lassen wordt zo genoemd omdat de elektrode van wolfraam is gemaakt. Die smelt niet en daarom dien je handmatig materiaal toe te voegen. De elektrode zelf dient beschermd te worden met een edelgas om verbranding te voorkomen. Meestal wordt argon of helium gebruikt.

MIG/MAG-lassen: dit staat voor Metal Inert Gas/Metal Active Gas. Het is vergelijkbaar met elkaar, maar het type gas dat gebruikt wordt is anders. Bij MIG is dat wederom argon of helium en bij MAG wordt een actief gas, zoals koolstofdioxide gebruikt. Het grote verschil met TIG-lassen is dat er gebruik wordt gemaakt van een smeltende elektrode. Je hoeft dus niet handmatig smeltmateriaal toe te voegen. Daarom is MIG/MAG-lassen een stukje eenvoudiger. Het is de meest gebruikte lasmethode.

Lassen met een beklede: hiermee wordt bedoeld dat er een beklede elektrode wordt gebruikt. Bij verbranding vormt deze bekleding het gas. Handmatig of machinaal beschermgas toevoegen is dus niet nodig. Net als MIG/MAG-lassen is dit een redelijk eenvoudige techniek, maar net ietsje minder breed inzetbaar.

©Nikola Fific

MIG/MAG-lassen: werkwijze en belangrijke termen

Net zoals bij andere vormen van booglassen ontstaat er een plasmaboog, ook wel elektrische vlamboog genoemd, tussen het aanvoerdraad en het te bewerken materiaal. De exacte plek waar je materialen aan elkaar verbindt wordt ook wel het smeltbad benoemd. Bij lassen smelt je niet alleen het materiaal dat je toevoegt, maar ook een onderdeel van het werkstuk zelf.

Dit moet je lasapparaat kunnen

MIG/MAG-lassen vraagt om een lasapparaat met 4 eigenschappen:

  • Vormt wisselstroom om naar gelijkstroom.

  • Bepaalt de aanvoersnelheid van de lasdraad.

  • Geeft je de mogelijkheid om het gewenste voltage in te stellen.

  • Reguleert hoeveel gas er wordt aangevoerd.

Bij MIG/MAG-lassen wordt de smeltdraad mechanisch aangevoerd door het apparaat. Daarvoor dien je jouw lasapparaat wel goed af te stellen. Op het apparaat zit een draaiknop waarmee je de aanvoersnelheid van de draad instelt. Deze snelheid moet afgestemd zijn met het voltage en de snelheid van het aanvoeren van het beschermgas. Dit gas zit in een fles onder een druk van 200 bar. Moderne lasapparaten hebben vaak 1 knop waarmee je alles in één keer regelt. Dat is erg gebruiksvriendelijk, want het apparaat bepaalt hierdoor de balans.

Mooie lasverbinding maken

Als lasser heb je het laspistool in de hand. Hierop zit een knop/trekker waarmee je de stroom aan- en uitzet. Hiermee bepaal je ook of er wel of geen draad en gas worden aangevoerd. De draad loopt helemaal door het pistool en komt uit de voorkant een stukje naar buiten en vormt het uiterste gedeelte van het laspistool.

Zo zorg je voor sterke lasverbindingen

Om een mooie lasverbinding te realiseren hou het uiteinde van het draad op ongeveer 12 tot 15 millemeter afstand van het te bewerken materiaal. Voor een mooie en sterke lasverbinding is het belangrijk om de afstand constant te houden.

©Сергей Жмурчак - stock.adobe.com

Let hierop wanneer je gaat lassen

In de basis is lassen niet heel moeilijk. Maar de sterkte van de verbinding is wel onderhevig aan de gebruikte techniek.

  • Zorg ervoor dat het smeltbad gelijkmatig smelt.

  • Beweeg het lasapparaat rustig en beheerst over het te bewerken materiaal.

Na enige oefening wordt het eenvoudiger om het smeltbad te beoordelen. Een cursus lassen volgen is verstandig wanneer je van plan bent om vaak te lassen.


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.