ID.nl logo
Huis

Virtual reality-ontwikkelingen door de jaren heen

Diverse decennia hebben we er een heleboel over gehoord, maar kwam het niet erg van de grond. Inmiddels zijn er meerdere virtual reality-brillen om uit te kiezen en is het een heel eigen stroming geworden binnen de gaming-wereld. Dit is hoe dat zo is gekomen.

Virtual reality wordt weliswaar veelvuldig gebruikt in de game-industrie, er zijn nog veel meer toepassingen voor deze technologie. Denk bijvoorbeeld aan films kijken, virtuele reizen maken en een training doen om beter te worden in je beroep. Je kunt even in een heel andere wereld stappen, waardoor je onder meer als onervaren chirurg alvast kunt leren hoe je een harttransplantatie moet uitvoeren zonder dat daarbij echte mensen in gevaar zijn. Het wordt ook gebruikt door makelaars om mensen een beter beeld te geven van hoe hun toekomstige huis eruit ziet. Kortom: het is veel meer dan Ready Player One alleen.

Juist omdat het altijd een futuristische droom was waarin regelmatig ontwikkelingen waren, is niet echt te zeggen wanneer virtual reality is begonnen. Reken je bijvoorbeeld de stereoscoop mee van vroeger, dan is de geschiedenis van VR een stuk langer. Vaak wordt er gekeken naar de jaren ’50 en ’60, toen er volop met de techniek werd geëxperimenteerd.

Sensorama en andere experimenten

In 1962 was er de Sensorama, een soort kastje met een 3D-scherm en een vibrerende zitting, gemaakt door filmmaker Mort Heilig. Dat werd uiteindelijk geen succes, net als het Sword of Damocles van techneut Ivan Sutherland, dat een video-headset was. Er was ook nog een virtual reality-tak binnen de wereld van vliegen en de ruimte, maar ook die is nooit enorm gegroeid.

Er waren later een paar gooien naar succes in de jaren ‘70 en ‘80, maar deze waren niet realistisch genoeg en het grote publiek leek er nog niet klaar voor. Ze waren wel vaak gebaseerd op de bril-achtige display zoals Sutherland die had bedacht. Zo had Atari een virtual reality-bril met een soort loopband in zijn research lab staan. Echter overleefde die de ‘Atari crash’ niet.

De mensen gelukkig wel. Onder andere Tom Zimmerman en Jaron Lanier zouden nog een grote rol blijven spelen in de wereld van VR.

©PXimport

Stilte voor de storm

In de jaren ’90 liet het grote publiek virtual reality een beetje achter zich, op een paar films na (waaronder The Lawnmower Man) en Nintendo’s Virtual Boy, dat een commercieel drama werd en nog steeds tot de grootste flops van het Japanse gamebedrijf wordt gerekend. Er werd ook gekeken naar andere dingen naast virtual reality als bril. Denk bijvoorbeeld aan handschoenen, zoals de DataGlove die Tom Zimmerman samen met Jaron Lanier ontwikkelde en waar zelfs NASA oren naar had.

Toch was dat allemaal erg in de achtergrond. We hoorden een tijdlang nagenoeg niets van virtual reality. Soms wordt de opkomst van het internet genoemd als een van de redenen, maar wat ook niet hielp was dat de technologie nog niet ver genoeg was. Zeker niet om het grootschalig voor gaming in te zetten. Het leger maakte er nog wel gebruik van, voornamelijk voor het simuleren van oorlogen.

Oculus Rift-entree

Die impopulariteit van VR veranderde na 2010, toen steeds meer bedrijven door de enorme groeispurt die technologie doormaakte besloten om toch weer eens naar virtual reality te kijken. Een van die bedrijven is Oculus VR, dat werd opgericht door Palmer Luckey. Die haalde in 2012 met een Kickstarter-campagne in minder dan twee dagen 1 miljoen dollar op.

Uiteindelijk had Luckey via Kickstarter 2,4 miljoen dollar opgehaald om zijn droom waar te maken. Dat deed hij. Oculus Rift was een feit en was destijds 600 dollar in aanschaf. De graphics waren niet om over naar huis te schrijven, maar de ervaring was dat wel.

Dat kwam ook Facebook ter oren, waardoor het Oculus kocht voor 2 miljard dollar in 2014. Daarna nam virtual reality een vlucht. De reden dat dat nu wel gebeurde, was onder andere omdat computerkracht veel meer werd ingezet om de virtual reality-wereld tot leven te brengen. Het was niet meer gewoon een mini-televisie op je hoofd, maar een computer die constant berekende en bijstuurde om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken.

Concurrentie

Sony bemoeide zich er ook mee. Jarenlang ontwikkelde het Project Morpheus, dat later PlayStation VR zou worden. De ultieme killer app, zoals dat heet, is nog niet gevonden voor PlayStation VR en Oculus. Dat wil zeggen: er is nog niet één game die nagenoeg iedereen weet over te halen het hele apparaat te kopen, juist om dat spel te spelen. Niet dat er geen goede games op te spelen zijn. Er is inmiddels al een heel grote keuze in kwalitatief goede games op PlayStation VR en Oculus te vinden. Er zijn ook alweer veel headsets bijgekomen, zoals HTC Vive, maar ook de veel simpelere zoals Google Cardboard.

Kunnen we spreken van technologie die eindelijk geland is? Ja. Er zijn al 4,2 miljoen PlayStation VR’s verkocht en de verkopen van Oculus-virtual reality-headsets liggen ook al ver in de miljoenen. Het enige waar deze tak van sport voor moet waken, is dat het niet teveel een gimmick is, maar een duurzame manier om games in het algemeen een speciale ervaring te maken. En dan is er natuurlijk het niet-gaming-gedeelte: bedrijven hebben tot nu toe virtual reality-headsets wel experimenteel gebruikt, maar het gegeven wordt nog niet zodanig omarmd dat we kunnen stellen dat bijna iedereen wel eens een VR-bril heeft opgehad.

De komende jaren zullen uitwijzen of virtual reality hier is gekomen om hier ook op door te ontwikkelen, of dat het hier is gekomen en ook in dit decennium blijft.

▼ Volgende artikel
Review OnePlus Nord CE 5 – Een heel gemiddelde smartphone
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus Nord CE 5 – Een heel gemiddelde smartphone

Voor de OnePlus Nord CE 5 draaien weinig mensen hun hoofd om. De smartphone oogt heel doorsnee, heeft gemiddelde specificaties en ook de adviesprijs van 349 euro doet de wenkbrauwen niet fronsen. De vraag is: kan een saaie telefoon ook een goede koop zijn? Je leest het in deze OnePlus Nord CE 5-review.

Goed
Conclusie

De OnePlus Nord CE 5 is een smartphone die op geen enkel punt door de mand valt maar ook nergens in weet uit te blinken. Hoogstens kun je zeggen dat de accuduur erg goed is. Verder is de smartphone prima maar saai. In dit prijssegment vinden we de Samsung Galaxy A56, OnePlus Nord 4 (niet de CE 4) en Motorola Edge 60 Fusion boeiender.

Plus- en minpunten
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Lang updatebeleid
  • Minder krachtige hardware
  • Snelladen alleen met speciale adapter
  • Minder goede camera's

Goed om te weten is dat de Nord CE 5 een goedkopere en minder complete versie is van de Nord 5. Die kost 499 euro en biedt een aantrekkelijk totaalpakket, luidt het oordeel van onze review. De Nord CE 5 is de opvolger van de Nord CE 4, die we vorig jaar moeilijk konden aanraden door het ontbreken van allerlei bekende functies.

De meest neutrale behuizing

Ontwerp je een smartphone die niet mag opvallen, dan kom je aardig in de buurt van de OnePlus Nord CE 5. Het toestel heeft een (degelijke) kunststof behuizing waarop vingerafdrukken niet of nauwelijks zichtbaar zijn, een onopvallend camera-eiland met twee lenzen en is vrij van franje. Zeker in de zwarte kleur die wij konden testen, is het lastig te zeggen van welk merk je een telefoon in je handen hebt.

©Rens Blom

De knoppen zitten op de rechterzijkant; onderop vind je naast de usb-c-poort een simkaartslot. De vingerafdrukscanner is achter het scherm verwerkt en presteert goed. Met een gewicht van 199 gram is de smartphone van gemiddeld gewicht, zeker als je weet dat hij een groot 6,77inch-scherm en een (eveneens grote) 5200mAh-accu heeft. De behuizing kan tegen stof en een regenbui.

©Rens Blom

Goed scherm

Dat scherm is een oleddisplay, met een gangbare verversingssnelheid van 120 Hz en een prima resolutie van 2392 x 1080 pixels (Full-HD). Kleuren ogen erg fraai en het scherm kan lekker fel. Handig in de zomer.

©Rens Blom

Prima specificaties, maar onopvallend

Niet alleen de behuizing is prima zonder op te vallen, de specificaties zijn dat ook. De MediaTek Dimensity 8350 Apex-processor is snel genoeg om alle apps en games te draaien, maar schakelt bij zware games flink terug. Alsof je in je snelle auto op de snelweg alleen op de rechterbaan kunt rijden. Met 8 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit weet de Nord CE 5 ook geen onderscheid te maken in zijn prijssegment. Heel wat concurrenten hebben 12 GB werkgeheugen en/of 256 GB opslagcapaciteit, voor soepele prestaties, vooral op de langere termijn. OnePlus verkoopt ook een duurdere CE 5-uitvoering met 256 GB. Je kunt echter ook een microSD-kaartje in de telefoon stoppen.

©Rens Blom

OnePlus maakt een betere indruk met de accuduur. De Nord CE 5 gaat zonder problemen een lange dag mee bij gemengd gebruik. Als gezegd is de accucapaciteit 5200 mAh. Interessant: in India heeft de Nord CE 5 een mega-accu van 7100 mAh, maar die versie kan of mag OnePlus niet in andere regio's verkopen. Opladen doet de smartphone in ieder geval met maximaal 80 watt. Om die snelheid te halen, moet je wel zelf een OnePlus SuperVooc-adapter regelen. In de doos zit namelijk alleen een usb-c-kabel. Gebruik je een andere adapter dan een van OnePlus, dan laadt de smartphone een stuk langzamer op. Een aandachtspunt dus.

©Rens Blom

De OnePlus Nord CE 5 kan alleen snelladen met een aparte OnePlus-adapter.

Gemiddelde camera's

Op de achterkant van de Nord CE 5 vind je twee camera's: een hoofdcamera en een groothoeklens. Allebei zijn ze prima om plaatjes te schieten voor sociale media als WhatsApp, maar kwalitatief worden we er niet heel warm van. In deze prijsklasse zijn er sterkere concurrenten verkrijgbaar.

Hieronder zie je twee foto's, eerst gemaakt met de normale camera en rechts zie je de groothoekcamera.

©Rens Blom

©Rens Blom

Lang updatebeleid

Oké, het lukt de OnePlus Nord CE 5 ook met zijn updatebeleid niet om zich positief te onderscheiden van de concurrentie. Dat geeft echter niets, want het updatebeleid is hartstikke goed. De smartphone krijgt vier jaar Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Je kunt de Nord CE 5 dus veilig gebruiken tot medio 2031.

De OnePlus-softwareschil over Android lijkt sprekend op de schil van Oppo. Dat komt omdat de merken zusterbedrijven zijn. De schil voegt aardig wat (overbodige) apps en games toe, maar bevat ook handige functies. Sommige functies kunnen nog beter. Denk aan de rustgevende zenmodus, die je – voor zover wij zien – telkens handmatig moet activeren. Het was logischer geweest als je kon aangeven dat de modus elke avond om 18:00 uur ingaat, bijvoorbeeld.

©Rens Blom

Conclusie: OnePlus Nord CE 5 kopen?

De OnePlus Nord CE 5 is een smartphone die op geen enkel punt door de mand valt maar ook nergens in weet uit te blinken. Hoogstens kun je zeggen dat de accuduur erg goed is. Verder is de smartphone prima maar saai. In dit prijssegment vinden we de Samsung Galaxy A56, OnePlus Nord 4 (niet de CE 4) en Motorola Edge 60 Fusion boeiender.

▼ Volgende artikel
Red je vakantiekiekjes met Apples functie Ruim op
© Kicking Studio
Huis

Red je vakantiekiekjes met Apples functie Ruim op

Terwijl je door je vakantiefoto’s bladert, merk je dat een bijna-leuke foto wordt bedorven door een of meerdere storende elementen. Er zijn uiteraard allerlei tools om die ongewenste objecten te laten verdwijnen. In de nieuwste versie van Apples fotobeheerprogramma zit die verwijderfunctie op basis van AI gewoon ingebouwd.

In dit artikel laten we zien hoe je storende objecten uit je foto’s verwijdert met Apple Foto’s:

  • Zorg dat je beschikt over iOS 18.1 en een geschikt toestel
  • Selecteer storende objecten handmatig of bevestig de AI-voorstellen om ze te verwijderen
  • Bevestig of herstel de bewerking

Voorkom dat je veel moet bewerken: 📸De beste tips voor foto's waar je je ogen niet vanaf kunt houden

Stap 1: Voorwaarden

Wie een iPhone 16 heeft en in de app Foto’s zijn kiekjes optimaliseert, is wellicht verrast door de nieuwe knop met de naam Ruim op. Er zijn nogal wat voorwaarden om deze nieuwe functie te kunnen toepassen. Je hebt allereerst een actieve internetverbinding nodig. Deze fotofunctie maakt deel uit van iOS 18.1 en om hem te gebruiken, moet je beschikken over een iPhone 15 Pro (Max) of een iPhone 16. Het werkt ook op een iPad met een M1-chip of nieuwer die draait op iPadOS 18.1 en op een Mac met een M1-processor met het besturingssysteem macOS Sequoia 15.1. Open de app Foto’s en selecteer de foto met de storende elementen. Daarna tik je op het pictogram om de afbeelding te bewerken. Dat is de knop met de drie schuifjes.

De knop Ruim op heeft het pictogram van een gummetje.

Stap 2: Selectie

Vervolgens zie je onderaan vier knoppen. We hebben het over de rechterknop Ruim op. Als je daarop tikt, doet de app al een suggestie van wat ongewenste elementen zijn. Als je het daarmee eens bent, dan tik je ze aan. Wil je het liever zelf bepalen, dan ga je met je vinger over het bedoelde object of je omcirkelt deze zone. Het geselecteerde object licht even op en verdwijnt daarna.

Wanneer je deze functie op de Mac gebruikt, kun je een bepaalde penseeldikte kiezen. Op de iPhone en iPad kun je het best even inzoomen: dat maakt het makkelijker om het object te selecteren.

Het geselecteerde object licht even op.

Stap 3: Label

Ben je tevreden, dan bevestig je met de knop Gereed. Valt het resultaat tegen, dan gebruik je de knop Herstel. Deze functie werkt wel met Live Foto’s, maar niet met video’s. Iedere foto die je op deze manier hebt aangepast, krijgt het label Gewijzigd met ‘Ruim op’. Dit label vind je bij de informatie over de tijd en de locatie waar de foto is genomen.

Ben je tevreden, dan tik je op Gereed.

Watch on YouTube