ID.nl logo
Zo krijg je Apple CarPlay in de auto
© PXimport
Huis

Zo krijg je Apple CarPlay in de auto

Als je aan Apple denkt, dan denk je waarschijnlijk niet direct aan je auto. Toch zal dat in de komende jaren gaan veranderen, want met CarPlay timmert Apple hard aan de weg in de auto-industrie. Maar wat is het precies en hoe krijg je het in jouw auto?

CarPlay is één van de producten van Apple waarover al jaren geruchten rondzongen, maar waarvan tot op de dag van de aankondiging onduidelijk was of het nu daadwerkelijk bestond of niet. In maart 2014 liet het bedrijf eindelijk officieel weten dat CarPlay bestond (al heette het eerst iOS in the Car). Het duurde daarna nog wel even voor er echt gebruik van gemaakt kon worden. Lees ook: Apple CarPlay nu in Nederland.

Wat is CarPlay

Eigenlijk omschrijft de eerste naam van het product, iOS in the Car, heel erg goed wat CarPlay precies is. Het is overigens een van de weinige producten van Apple waarvoor het bedrijf alleen de software maakt en niet ook de hardware. De beste manier om CarPlay te omschrijven is alsof je je iPhone of iPad in het dashboard van je auto klikt, zodat je toegang hebt tot de diensten van Apple in je auto. Je kunt hierbij denken aan Siri, Kaarten, maar ook muziek en natuurlijk de mogelijkheid om te bellen.

Natuurlijk bevatten vrijwel alle nieuwe auto's dit soort mogelijkheden en zijn er zelfs al jaren auto's op de markt die kunnen samenwerken met de iOS-apparaten van Apple, maar absoluut niet op de manier waarop CarPlay dat doet. We durven zelfs te beweren dat, zodra CarPlay écht beschikbaar is voor alle automobilisten (waarom dit nu niet zo is lees je verderop), het een revolutie zal veroorzaken op het gebied van dashboardsystemen - op dezelfde manier waarop Apple revoluties heeft veroorzaakt in de smartphone-industrie, e-book-industrie, muziekindustrie enzovoort.

©PXimport

CarPlay is Apples manier om iOS in de auto te krijgen.

Waarom is CarPlay zo bijzonder?

Je kunt je afvragen of het nu echt zo indrukwekkend is, de iOS-interface in je auto. Het antwoord is zowel ja als nee. De interface van iOS is voor ons immers allang niet meer revolutionair. We zijn eraan gewend op de iPad en de iPhone. Daardoor is het eenvoudig om te vergeten dat nog niet eens zo heel lang geleden (de iPhone bestaat pas sinds 2007) de interfaces op smartphones (toen nog vooral gewoon mobiele telefoons) een drama waren. Nokia, Sony Ericsson, Motorola; allemaal hadden ze hun eigen besturingssysteem en allemaal hadden ze één ding gemeen: traag, niet intuïtief en ronduit inefficiënt. Daar heeft Apple met iOS eigenhandig een einde aan gemaakt en inmiddels weten we niet beter dan dat de interface van een smartphone gewoon prettig werkt.

©PXimport

Het fijne aan CarPlay is dat het korte metten maakt met die onpraktische interfaces van in-dash-systemen.

De auto-industrie is wat dat betreft te vergelijken met de smartphone-industrie van voor 2007. Vrijwel alle nieuwe auto's (binnen een bepaalde prijsklasse uiteraard) hebben inmiddels een infotainmentsysteem. Daarin zit gps ingebouwd en heb de mogelijkheid om je smartphone te koppelen zodat je muziek kunt afspelen via het systeem of kunt bellen via de luidsprekers in je auto, zonder dat je daar nog een aparte handsfree-set voor nodig hebt. Er is echter één probleem: enkele uitzonderingen daargelaten zijn dit soort systemen verschrikkelijk als het om de interface gaat. De bediening is traag, niet intuïtief, het navigatiesysteem is niet half zo handig en modern als dat van TomTom of Apple Maps, en na het synchroniseren van vijf contactpersonen zit het geheugen vol.

Hier wilde Apple iets doen, en dat doen ze op een erg eenvoudige manier. Het brengt namelijk het besturingssysteem dat alle Apple-gebruikers al jaren gebruiken - waar ze aan gewend zijn en dat zich heeft bewezen als efficiënt en gebruikersvriendelijk - over naar de auto. En dat is dus waar CarPlay punten gaat scoren en waarom het zo bijzonder is. Niet alleen voor de gebruikers van CarPlay zelf, maar ook voor de concurrenten, die zich nu genoodzaakt zullen voelen om eindelijk eens iets aan die verschrikkelijke interfaces te doen. Om weer even die vergelijking te trekken: niet lan na de iPhone kwamen immers de Android-telefoons, simpelweg omdat de concurrentie niet kon en wilde achterblijven.

©PXimport

CarPlay brengt bijvoorbeeld Siri en Apple Maps in je auto, hoe handig is dat?

CarPlay en je iPad

Hoe handig CarPlay ook mag zijn, er is wel één maar: je hebt er, op de navigatiefunctie na, niet zo veel aan als je geen iOS-apparaat in je auto hebt. Wanneer je bijvoorbeeld je iPad meeneemt in de auto (en dan bij voorkeur wel eentje met een mobiele dataverbinding), dan kun je CarPlay onder andere gebruiken om berichten te versturen (via Siri), om muziek te streamen vanaf je iPad, om Podcasts te luisteren enzovoort. Siri is daarbij geoptimaliseerd voor gebruik in de auto en begrijpt dat het niet de bedoeling is dat je naar het display staart, dus alle commando's kun je met je stem afhandelen. Heb je een iPhone op zak, dan kun je CarPlay ook gebruiken om te bellen.

Het handige van de navigatie is overigens dat het systeem dankzij CarPlay een lijst heeft met contactpersonen, waardoor je dus heel gemakkelijk kunt zeggen: Siri, plan een route naar Martine (ervan uitgaande dat je haar adres in je iPad hebt). Kortom: CarPlay is vooral een leuke ontwikkeling voor mensen die al een Apple-apparaat bezitten (gelukkig zijn dat er aardig wat).

©PXimport

Vanaf je CarPlay-systeem heb je toegang tot functionaliteiten van je iPad.

Welke auto's hebben CarPlay?

Zoals je verderop in dit artikel kunt lezen is het mogelijk om CarPlay in je auto in te (laten) bouwen. Maar ben je nu toch al van plan een nieuwe auto te kopen en wil je dat CarPlay daar direct bij zit? De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, is door een auto te kopen die écht net de fabriek uit komt rollen. In 2014 waren er slechts vijf merken die auto's verkochten met CarPlay, te weten Ferrari, Mercedes-Benz, Honda, Volvo en Hyundai. Nu kunnen we ons voorstellen dat je geen geld hebt voor een Ferrari of Mercedes, dus is het goed om te weten dat er in 2015 maar liefst 27 automerken bij zijn gekomen die CarPlay ondersteunen, waaronder Alfa Romeo, Fiat, Ford, Citroën, Kia, Renault, Suzuki, Toyota en Volkswagen. Kortom, als je tóch een nieuwe auto gaat kopen, is het goed om dit even in je achterhoofd te houden.

©PXimport

Wil je een auto met CarPlay, dan zul je echt de nieuwste modellen moeten aanschaffen.

CarPlay in je huidige auto

Tot voor kort was dit artikel nogal een dooddoener geweest. Want nadat we je enthousiast hadden gemaakt over CarPlay, hadden we je moeten vertellen dat het niet mogelijk was om gebruik te maken van het systeem, tenzij je een van de eerdergenoemde nieuwe auto's aanschafte waarin CarPlay al is ingebouwd. Gelukkig hoeven we je nu niet meer teleur te stellen! Inmiddels zijn er diverse after-market-oplossingen voor CarPlay, wat betekent dat er apparaten zijn die je kunt inbouwen waarmee je de CarPlay-functionaliteit toevoegt aan je huidige auto.

©PXimport

Als je wilt, kun je CarPlay zelf inbouwen, maar eenvoudig is dat niet.

Problemen

Helaas is het inbouwen van een dergelijk systeem niet altijd zo eenvoudig als het misschien klinkt. Althans, het hangt een beetje af van wat voor soort auto je hebt, en dan met name van wat voor soort infotainmentsysteem je op dit moment aan boord hebt. Wrang genoeg: hoe duurder de auto, hoe ingewikkelder het wordt om deze van CarPlay te voorzien. De reden daarvoor is heel eenvoudig: als je een auto hebt die alleen beschikt over een autoradio die verder niets doet, is het zeer eenvoudig om die autoradio eruit te wippen en te vervangen voor een systeem dat CarPlay ondersteunt. Hoe meer je huidige infotainmentsysteem kan, des te lastiger wordt het om het CarPlay-systeem in plaats daarvan in te bouwen.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan infotainmentsystemen die je in staat stellen om te bellen via de luidsprekers, die je toegang geven tot een camera aan de achterkant zodat je nergens tegenaan rijdt, die je kunt bedienen via het stuur enzovoort. Bij dit soort systemen is het echt niet zomaar een kwestie van oude systeem eruit, nieuwe systeem erin: álles moet worden doorgelust, voor zover dat al mogelijk is. Wanneer je naar een specialist gaat op dit gebied, hoeft dat je echt geen fortuin te kosten (afhankelijk van de complexiteit en de partij tussen de 99 en 299 euro), maar zelfs dan kun je nog tegen vervelende problemen aanlopen. Zo trachtten wij een Pioneer-systeem met CarPlay in onze Citroën C3 in te bouwen, en kregen we doodleuk te horen dat dat niet kon omdat er geen frontje was om het ding op z'n plaats te houden. Van 3D-printen hebben de meeste technici blijkbaar nog niet gehoord.

©PXimport

Om CarPlay in te bouwen, heb je een compatibele auto nodig, zoals de Citroën C4 Cactus.

Welke systemen ondersteunen CarPlay?

Heb jij een auto die niet zo ingewikkeld is qua infotainmentsysteem, of heb je het er wel voor over om de trukendoos open te trekken voor wat Apple-functionaliteit in je auto? Dan wil je wel weten wat je precies moet kopen. Op dit moment moet je vooral kijken bij het merk Pioneer, want dát is toch wel het merk dat helemaal los is gegaan op het integreren van CarPlay binnen z'n systemen. We lichten er een paar uit.

Pioneer AVIC-8100NEX

Dit in-dash-systeem van Pioneer heeft een WVGA-display van 7 inch met een resolutie van 800 x 480. Het is een multitouch-scherm, zodat je de interface van iOS in al z'n facetten kunt gebruiken, waaronder het pinch-to-zoom onderdeel (al zijn dat zaken waar je tijdens het rijden niet mee bezig moet zijn). Mocht je het autorijden nog wat gevaarlijker willen maken, dan is het fijn om te weten dat de AVIC-8100NEX ook de mogelijkheid bevat om dvd's af te spelen. In Europa hebben we dit model nog niet voorbij zien komen, maar in de Verenigde Staten betaal je er 800 dollar voor. Je moet er dus wel wat voor over hebben.

©PXimport

Pioneer SPH-DA120

Wil je toch graag iets minder uitgeven, ga dan voor dit 6inch-model van Pioneer. Hij is verkrijgbaar voor circa 400 euro. De resolutie is hetzelfde, en je krijgt dezelfde mogelijkheden op het gebied van CarPlay, maar het systeem bevat geen cd-sleuf, dus je kunt er geen cd's of dvd's mee afspelen. Wat ons betreft geen schande, want wie heeft cd's nodig als alle muziek op je iPad staat?

©PXimport

Parrot RNB6

Wil je graag CarPlay, maar liever niet van Pioneer, dan zul je nog even moeten wachten. Bijvoorbeeld tot de Parrot RNB6 later dit jaar op de markt komt. Dit in-dash-systeem, dat de 'Best Innovation Award' won tijdens de CES 2015, heeft een 7inch-scherm dat multitouch. Interessant aan dit systeem is dat het ook informatie uit de andere systemen van de auto kan uitlezen, waardoor het bijvoorbeeld ook mogelijk wordt om een dashcam aan te sluiten. Een adviesprijs is nog niet bekend, maar reken erop dat je er meer voor zult betalen dan het duurste Pioneer-systeem in dit overzichtje.

©PXimport

Werkt Apple aan een AppleCar?

Omdat Apple meestal de software én de hardware van producten maakt, vragen veel mensen (vooral in de auto-industrie) zich af: is Apple in het diepste geheim bezig aan het bouwen van een heuse AppleCar? Een echt antwoord kunnen wij daar natuurlijk niet op geven, maar er is wel informatie waaruit we veel kunnen afleiden. We zijn er absoluut van overtuigd dat Apple bezig is met het idee voor een AppleCar. Immers, het bedrijf is altijd op zoek naar nieuwe segmenten die het kan betreden, en de automarkt is in veel opzichten een interessante markt. Al was het alleen maar om het aspect van de interfaces waar we het eerder in dit artikel over hebben gehad. Zeker nu we aan de vooravond staan van een revolutie op het gebied van zelfrijdende auto's, is hier voor Apple veel winst te behalen.

Maar denken wij dat Apple op dit moment ook echt een auto aan het bouwen is? Nee, wij zien dit in elk geval in de komende drie jaar nog geen realiteit worden. Apple is heel erg goed in het bewaren van geheimen, maar toch is de afgelopen drie/vier jaar vrijwel alle informatie over de iPhone, iPad en zelfs de Apple Watch uitgelekt. Voornamelijk via de partners waarmee Apple samenwerkt. En tenzij Apple op z'n nieuwe Campus II een geheime autofabriek heeft gebouwd, zal het voor een AppleCar toch echt de samenwerking moeten aangaan met partners ... en dan zou er allang iets zijn uitgelekt. Kortom, we zijn er absoluut van overtuigd dat Apple werkt aan een eigen auto - er zijn zelfs geruchten dat het bedrijf mensen heeft weggekocht bij Tesla - maar als dat zo is, dan bevindt dit project zich in een fase waarbij het net zo eenvoudig in de prullenbak gegooid kan worden als dat het doorgang kan vinden. Die auto van Apple komt er uiteindelijk wel, maar niet op korte termijn.

©PXimport

Het gerucht gaat dat Apple aan een eigen auto werkt.

▼ Volgende artikel
Review Ninja Slushi – Vrolijk stemmende gadget voor warme dagen
© Ninja
Huis

Review Ninja Slushi – Vrolijk stemmende gadget voor warme dagen

Wie heeft er nu geen zin in een lekker verfrissende slushi op warme dagen? Kinderen worden gillend enthousiast bij het idee, en menig volwassene lust best een opwekkende frozen cocktail om de dag mee af te sluiten. De meest uiteenlopende slushi's maak je met de gelijknamige machine van Ninja. ID.nl testte hem.

Uitstekend
Conclusie

De Ninja Slushi is een verrassend leuke aanvulling voor wie van zomerse drankjes houdt. Het apparaat is eenvoudig in gebruik, doet wat het belooft, en levert smaakvolle resultaten zonder gedoe. Niet iets wat iedereen dagelijks zal gebruiken, maar absoluut een aanrader voor gezinnen, feestjes of iedereen die graag zelf experimenteert met ijskoude combinaties. Het is geen onmisbaar keukenapparaat – maar wel een gadget die zijn plek weet te verdienen.

Plus- en minpunten
  • Veelzijdig te gebruiken
  • Simpele bediening
  • Prima resultaat
  • Makkelijk schoon te maken
  • Prijzig
  • Groot en hoog apparaat
  • Werkt het best bij grote hoeveelheden

De Ninja Slushi is precies zo'n apparaat dat je in huis haalt voor het plezier – en waar je daarna stiekem vaker gebruik van maakt dan je vooraf had gedacht. Op het eerste gezicht lijkt het vooral een speelse gadget voor warme dagen, maar eenmaal aan de slag blijken er toch best wat mogelijkheden te zijn om lekkere drankjes te maken voor kinderen en volwassenen.

Mogelijkheden

Wat je ermee kunt? Best veel. De Ninja Slushi biedt vijf programma's voor verschillende soorten drankjes: van granita's tot milkshakes en van frappés tot frozen cocktails. Je hoeft geen ijsblokjes toe te voegen – wat je erin giet, wordt direct verwerkt tot een slushi. Daardoor blijft de smaak van het originele drankje behouden, zonder verdunning. Frisdrank, sap, yoghurt of een zelfgemaakte cocktailbasis: bijna alles verandert in een ijskoud verfrissend drankje, al dan niet met een rietje te nuttigen.

Montage en afmetingen

De Slushi komt in een grote doos en is zorgvuldig verpakt. Monteren en uit elkaar halen voor de schoonmaak is een makkie: je beweegt een hendel aan de bovenzijde naar je toe om het reservoir vaste te maken of los te halen, en een opvangbakje eronder trek je er simpelweg uit.

Het apparaat is best groot en vooral hoog:  41,35 cm lang, 42,98 cm hoog en 16,56 cm breed, met een gewicht van 11 kilo. Het bestaat uit een basis met het bedieningspaneel en erboven een reservoir, voorzien van een klepje om de drank in te gieten en een kraantje om de slushi mee te tappen.

Watch on YouTube

Ninja Slushi bedienen

Het bedieningspaneel is simpel: links de aan-uitknop, vijf tiptoetsen voor de verschillende soorten dranken en een knop om de machine door te spoelen: Rinse. Rechts een indicator om in te stellen hoe sterk de drank gekoeld moet worden. Deze hoef je bij de voorkeuzeprogramma's niet te veranderen, maar kun je wel aanpassen als je dat nodig vindt. Bijvoorbeeld als je de slushi te stroperig of juist te vloeibaar vindt. Hoe sterker de koeling, hoe langer de bereidingstijd. De standaardinstelling voor een slushi van fruitsap of frisdrank doet er ongeveer 30 minuten over.

©Ninja

Niet alleen het bedieningspaneel is simpel, de bediening is dat ook. Je kiest wat je wilt maken en zorgt ervoor dat de dranken flink gekoeld zijn, bijvoorbeeld door ze een paar uur in de koelkast te leggen. Dan giet je je mengsel via het klepje in het reservoir en kies je het programma. De Slushi werkt met een ronddraaiende schoep die om een enorm koelelement beweegt, waarin de vloeistof zit. Een pieptoon geeft aan wanneer het programma klaar is. Je kunt dan eventueel de koeling verhogen als de slushi nog te dun is, en wachten tot het resultaat naar wens is, of je begint met tappen. De machine blijft in principe doordraaien tot alle slushi getapt is of je de machine uitzet.

©Saskia van Weert

Het tappen zelf doe je door een glas onder het kraantje te zetten en dat open te doen. In klodders komt de slushi eruit. Dat kan even duren – de verschillende soorten die we getest hebben varieerden sterk in het gemak waarmee de slushi uit de kraan kwam. Is het glas vol, dan even doorroeren en klaar!

Opvallend is dat de Slushi het best werkt als je een flinke hoeveelheid vloeistof gebruikt. Bij de minimale hoeveelheid kan de slushi zich ophopen aan de voorkant van het reservoir, waarna de schoep hem niet meer goed door kan roeren. Maak dus een flinke hoeveelheid. Houd je over, dan kun je de machine uitzetten en de bevroren massa laten smelten en aftappen.

©Ninja

Schoonmaken

Na gebruik, als het reservoir zo leeg mogelijk is, moet je de machine doorspoelen met schoon warm water om achtergebleven deeltjes los te weken van het ijskoude element. Dat werkt goed. Daarna is het zaak de onderdelen af te wassen. De onderdelen zouden in de vaatwasser kunnen, maar dat is niet praktisch want dan blijft er water in staan. Handiger is ondersteboven met de grote opening naar boven een sopje erin te maken, dit goed uit te spoelen, ook het kraantje, en dan alles op een doek aan de lucht laten drogen.

Een lekker drankje hoort in een mooi glas

Met deze set cocktailglazen geniet je nog meer van je slushi!

Handige inspiratiegids

Bijzonder fijn zijn de uitgebreide handleiding die Ninja bij de Slushi levert en de inspiratiegids met recepten. Het is de moeite waar deze goed door te lezen. Zo leer je onder meer dat je best slushi's kunt maken van light-/zero-dranken, maar dat er dan wel zoetstof bij moet. Om goed te bevriezen, dienen mengsels minimaal 5 gram suiker per 100 ml te bevatten. Dat is zinvolle informatie om mislukkingen te voorkomen. Ook staan er 'recepten' en tips voor milkshakes en frozen cocktails, met de aanbevolen hoeveelheid (sterke) drank.

Lees ook: Dit zijn dé BBQ-trends voor 2025: van oervuur tot slimme grills

©Saskia van Weert

Testperiode

Het testen ging goed en foutloos. Het is soms wel wat pielen om de slushi uit het kraantje te laten lopen. Als de aanvoer stokt, helpt het om het kraantje even dicht en weer open te doen. Bij stijf bevroren mengsels kan het nodig zijn om de temperatuur wat te verhogen (door een streepje minder te kiezen op het rechterdeel van het bedieningspaneel).

Toch zijn er ook wat kleine nadelen. De Ninja Slushi is vrij fors. Met een inhoud van 2,5 liter kun je wel zeven glazen per keer maken, wat handig is voor feestjes of gezinnen. Maar daar staat tegenover dat het apparaat flink wat aanrechtruimte inneemt. Daarnaast is de prijs aan de hoge kant. Dit is geen essentiële keukenmachine, maar een gadget – eentje die goed werkt en veel plezier oplevert, maar je moet er wel ruimte én budget voor hebben.

Conclusie

Alles bij elkaar is de Ninja Slushi een verrassend leuke aanvulling voor wie van zomerse drankjes houdt. Het apparaat is eenvoudig in gebruik, doet wat het belooft, en levert smaakvolle resultaten zonder gedoe. Niet iets wat iedereen dagelijks zal gebruiken, maar absoluut een aanrader voor gezinnen, feestjes of iedereen die graag zelf experimenteert met ijskoude combinaties. Het is geen onmisbaar keukenapparaat – maar wel een gadget die zijn plek weet te verdienen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 uitstekende surround-receivers voor minder dan 450 euro
© Oleksii Zelivianskyi
Huis

Waar voor je geld: 5 uitstekende surround-receivers voor minder dan 450 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een receiver voeg je supergoed geluid toe aan je woonkamer en met de juiste aangesloten speakers bereik je de mooiste surround audio voor de beste films, series en muziek. Wij zochten vijf mooie receivers voor je uit.

Voor goede audio hoef je niet altijd de hoofdprijs te betalen. Van verschillende bekende merken koop je een receiver geschikt voor surround geluid en voor een schappelijke prijs. Wij hebben er vijf voor je op een rijtje gezet.

Disclaimer

De hier besproken receivers hadden ten tijde van schrijven een prijs onder 450 euro bij de goedkoopste bij Kieskeurig.nl aangesloten winkels. De prijzen kunnen echter per dag verschillen.

Sony STR-DH590

Als je gewoon lekker film wilt kijken met stevig geluid, zonder meteen een halve maandhuur uit te geven, zit je met de STR-DH590 van Sony helemaal goed. Hij heeft 5.2-kanalen, dus genoeg voor een surroundopstelling zonder dat je je woonkamer hoeft te verbouwen. En de bluetooth-functionaliteit is ook handig; even snel je telefoon koppelen en je favoriete afspeellijst doorjassen, ideaal. Deze receiver kent verder geen gedoe met eindeloze menu's of apps die je eerst moet installeren. Alles voelt logisch aan en in deze prijsklasse presteert deze receiver erg goed.

🎬 Surround-configuratie: 5.2-kanaals

Marantz NR1510

De Marantz NR1510 is zo'n apparaat waarvan je niet meteen doorhebt hoeveel erin zit. Hij is slank, past makkelijk in je tv-meubel en oogt alsof hij geen vlieg kwaad doet, maar schijn bedriegt. Gooi er een film op of zet een concert aan, en je merkt meteen dat hij z'n mannetje staat. Vooral qua detail in het geluid – alles klinkt helder, van zachte achtergrondmuziek tot explosies in een actiefilm. Deze receiver heeft AirPlay 2, Spotify Connect en HDMI-ARC. Ook handig: hij heeft genoeg HDMI-ingangen voor je consoles, mediaspelers en wat je er verder nog aan wilt hangen. Het voelt allemaal gewoon doordacht en degelijk.

🎬 Surround-configuratie: 5.2-kanaals

Pioneer VSX-534

Deze VSX-534 van Pioneer is wat stoerder qua uiterlijk. Films komen echt tot leven, met een diepe bas en een lekker ruimtelijk effect. Zelfs bij gewoon tv-kijken geeft hij alles net wat meer pit. Wat opvalt, is hoe makkelijk alles ingesteld is. Je sluit je speakers aan, volgt het installatiestapje op het scherm, en je bent klaar. Geen urenlange handleidingen doorspitten. Hij ondersteunt ook Dolby Atmos, dus als je je setup uitbreidt met hoogtekanalen, haal je nog meer uit je luisterervaring.

🎬 Surround-configuratie: 5.2-kanaals

Denon AVR-X1800H

De Denon AVR-X1800H ondersteunt de nieuwste audioformaten, zoals Dolby Atmos en DTS\:X, en dat merk je direct als je een film aanzet. De explosies, stemmen, omgevingsgeluiden – het komt allemaal precies op de juiste plek. Echt een bioscoopgevoel thuis. Bedien je alles liever met je telefoon? Geen probleem. Alles werkt soepel via de app, en het verbinden met je netwerk is in een paar tellen geregeld. Als enige in dit overzicht heeft deze Denon 7.2-kanaals surroundgeluid.

🎬 Surround-configuratie: 7.2-kanaals

Onkyo TX-SR3100

Wat Onkyo met de TX-SR3100 laat zien, is dat je ook zonder tierelantijntjes een goede AV-receiver kunt hebben. Hij laat zien wat belangrijk is: degelijk geluid en een soepele bediening. Het is gewoon een no-nonsense apparaat waar je op kunt rekenen, of je nu een serie kijkt of een game speelt. Deze Onkyo ondersteunt Dolby Atmos en 4K-passthrough, wat hem ook toekomstbestendig maakt. Handig voor wanneer je later je tv of speakers upgradet – deze receiver kan het aan. Alles bij elkaar is het een betrouwbare receiver waar je jarenlang plezier van hebt, zonder dat je eerst een cursus AV-techniek hoeft te volgen.

🎬 Surround-configuratie: 5.2-kanaals