ID.nl logo
Zo krijg je Apple CarPlay in de auto
© PXimport
Huis

Zo krijg je Apple CarPlay in de auto

Als je aan Apple denkt, dan denk je waarschijnlijk niet direct aan je auto. Toch zal dat in de komende jaren gaan veranderen, want met CarPlay timmert Apple hard aan de weg in de auto-industrie. Maar wat is het precies en hoe krijg je het in jouw auto?

CarPlay is één van de producten van Apple waarover al jaren geruchten rondzongen, maar waarvan tot op de dag van de aankondiging onduidelijk was of het nu daadwerkelijk bestond of niet. In maart 2014 liet het bedrijf eindelijk officieel weten dat CarPlay bestond (al heette het eerst iOS in the Car). Het duurde daarna nog wel even voor er echt gebruik van gemaakt kon worden. Lees ook: Apple CarPlay nu in Nederland.

Wat is CarPlay

Eigenlijk omschrijft de eerste naam van het product, iOS in the Car, heel erg goed wat CarPlay precies is. Het is overigens een van de weinige producten van Apple waarvoor het bedrijf alleen de software maakt en niet ook de hardware. De beste manier om CarPlay te omschrijven is alsof je je iPhone of iPad in het dashboard van je auto klikt, zodat je toegang hebt tot de diensten van Apple in je auto. Je kunt hierbij denken aan Siri, Kaarten, maar ook muziek en natuurlijk de mogelijkheid om te bellen.

Natuurlijk bevatten vrijwel alle nieuwe auto's dit soort mogelijkheden en zijn er zelfs al jaren auto's op de markt die kunnen samenwerken met de iOS-apparaten van Apple, maar absoluut niet op de manier waarop CarPlay dat doet. We durven zelfs te beweren dat, zodra CarPlay écht beschikbaar is voor alle automobilisten (waarom dit nu niet zo is lees je verderop), het een revolutie zal veroorzaken op het gebied van dashboardsystemen - op dezelfde manier waarop Apple revoluties heeft veroorzaakt in de smartphone-industrie, e-book-industrie, muziekindustrie enzovoort.

©PXimport

CarPlay is Apples manier om iOS in de auto te krijgen.

Waarom is CarPlay zo bijzonder?

Je kunt je afvragen of het nu echt zo indrukwekkend is, de iOS-interface in je auto. Het antwoord is zowel ja als nee. De interface van iOS is voor ons immers allang niet meer revolutionair. We zijn eraan gewend op de iPad en de iPhone. Daardoor is het eenvoudig om te vergeten dat nog niet eens zo heel lang geleden (de iPhone bestaat pas sinds 2007) de interfaces op smartphones (toen nog vooral gewoon mobiele telefoons) een drama waren. Nokia, Sony Ericsson, Motorola; allemaal hadden ze hun eigen besturingssysteem en allemaal hadden ze één ding gemeen: traag, niet intuïtief en ronduit inefficiënt. Daar heeft Apple met iOS eigenhandig een einde aan gemaakt en inmiddels weten we niet beter dan dat de interface van een smartphone gewoon prettig werkt.

©PXimport

Het fijne aan CarPlay is dat het korte metten maakt met die onpraktische interfaces van in-dash-systemen.

De auto-industrie is wat dat betreft te vergelijken met de smartphone-industrie van voor 2007. Vrijwel alle nieuwe auto's (binnen een bepaalde prijsklasse uiteraard) hebben inmiddels een infotainmentsysteem. Daarin zit gps ingebouwd en heb de mogelijkheid om je smartphone te koppelen zodat je muziek kunt afspelen via het systeem of kunt bellen via de luidsprekers in je auto, zonder dat je daar nog een aparte handsfree-set voor nodig hebt. Er is echter één probleem: enkele uitzonderingen daargelaten zijn dit soort systemen verschrikkelijk als het om de interface gaat. De bediening is traag, niet intuïtief, het navigatiesysteem is niet half zo handig en modern als dat van TomTom of Apple Maps, en na het synchroniseren van vijf contactpersonen zit het geheugen vol.

Hier wilde Apple iets doen, en dat doen ze op een erg eenvoudige manier. Het brengt namelijk het besturingssysteem dat alle Apple-gebruikers al jaren gebruiken - waar ze aan gewend zijn en dat zich heeft bewezen als efficiënt en gebruikersvriendelijk - over naar de auto. En dat is dus waar CarPlay punten gaat scoren en waarom het zo bijzonder is. Niet alleen voor de gebruikers van CarPlay zelf, maar ook voor de concurrenten, die zich nu genoodzaakt zullen voelen om eindelijk eens iets aan die verschrikkelijke interfaces te doen. Om weer even die vergelijking te trekken: niet lan na de iPhone kwamen immers de Android-telefoons, simpelweg omdat de concurrentie niet kon en wilde achterblijven.

©PXimport

CarPlay brengt bijvoorbeeld Siri en Apple Maps in je auto, hoe handig is dat?

CarPlay en je iPad

Hoe handig CarPlay ook mag zijn, er is wel één maar: je hebt er, op de navigatiefunctie na, niet zo veel aan als je geen iOS-apparaat in je auto hebt. Wanneer je bijvoorbeeld je iPad meeneemt in de auto (en dan bij voorkeur wel eentje met een mobiele dataverbinding), dan kun je CarPlay onder andere gebruiken om berichten te versturen (via Siri), om muziek te streamen vanaf je iPad, om Podcasts te luisteren enzovoort. Siri is daarbij geoptimaliseerd voor gebruik in de auto en begrijpt dat het niet de bedoeling is dat je naar het display staart, dus alle commando's kun je met je stem afhandelen. Heb je een iPhone op zak, dan kun je CarPlay ook gebruiken om te bellen.

Het handige van de navigatie is overigens dat het systeem dankzij CarPlay een lijst heeft met contactpersonen, waardoor je dus heel gemakkelijk kunt zeggen: Siri, plan een route naar Martine (ervan uitgaande dat je haar adres in je iPad hebt). Kortom: CarPlay is vooral een leuke ontwikkeling voor mensen die al een Apple-apparaat bezitten (gelukkig zijn dat er aardig wat).

©PXimport

Vanaf je CarPlay-systeem heb je toegang tot functionaliteiten van je iPad.

Welke auto's hebben CarPlay?

Zoals je verderop in dit artikel kunt lezen is het mogelijk om CarPlay in je auto in te (laten) bouwen. Maar ben je nu toch al van plan een nieuwe auto te kopen en wil je dat CarPlay daar direct bij zit? De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, is door een auto te kopen die écht net de fabriek uit komt rollen. In 2014 waren er slechts vijf merken die auto's verkochten met CarPlay, te weten Ferrari, Mercedes-Benz, Honda, Volvo en Hyundai. Nu kunnen we ons voorstellen dat je geen geld hebt voor een Ferrari of Mercedes, dus is het goed om te weten dat er in 2015 maar liefst 27 automerken bij zijn gekomen die CarPlay ondersteunen, waaronder Alfa Romeo, Fiat, Ford, Citroën, Kia, Renault, Suzuki, Toyota en Volkswagen. Kortom, als je tóch een nieuwe auto gaat kopen, is het goed om dit even in je achterhoofd te houden.

©PXimport

Wil je een auto met CarPlay, dan zul je echt de nieuwste modellen moeten aanschaffen.

CarPlay in je huidige auto

Tot voor kort was dit artikel nogal een dooddoener geweest. Want nadat we je enthousiast hadden gemaakt over CarPlay, hadden we je moeten vertellen dat het niet mogelijk was om gebruik te maken van het systeem, tenzij je een van de eerdergenoemde nieuwe auto's aanschafte waarin CarPlay al is ingebouwd. Gelukkig hoeven we je nu niet meer teleur te stellen! Inmiddels zijn er diverse after-market-oplossingen voor CarPlay, wat betekent dat er apparaten zijn die je kunt inbouwen waarmee je de CarPlay-functionaliteit toevoegt aan je huidige auto.

©PXimport

Als je wilt, kun je CarPlay zelf inbouwen, maar eenvoudig is dat niet.

Problemen

Helaas is het inbouwen van een dergelijk systeem niet altijd zo eenvoudig als het misschien klinkt. Althans, het hangt een beetje af van wat voor soort auto je hebt, en dan met name van wat voor soort infotainmentsysteem je op dit moment aan boord hebt. Wrang genoeg: hoe duurder de auto, hoe ingewikkelder het wordt om deze van CarPlay te voorzien. De reden daarvoor is heel eenvoudig: als je een auto hebt die alleen beschikt over een autoradio die verder niets doet, is het zeer eenvoudig om die autoradio eruit te wippen en te vervangen voor een systeem dat CarPlay ondersteunt. Hoe meer je huidige infotainmentsysteem kan, des te lastiger wordt het om het CarPlay-systeem in plaats daarvan in te bouwen.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan infotainmentsystemen die je in staat stellen om te bellen via de luidsprekers, die je toegang geven tot een camera aan de achterkant zodat je nergens tegenaan rijdt, die je kunt bedienen via het stuur enzovoort. Bij dit soort systemen is het echt niet zomaar een kwestie van oude systeem eruit, nieuwe systeem erin: álles moet worden doorgelust, voor zover dat al mogelijk is. Wanneer je naar een specialist gaat op dit gebied, hoeft dat je echt geen fortuin te kosten (afhankelijk van de complexiteit en de partij tussen de 99 en 299 euro), maar zelfs dan kun je nog tegen vervelende problemen aanlopen. Zo trachtten wij een Pioneer-systeem met CarPlay in onze Citroën C3 in te bouwen, en kregen we doodleuk te horen dat dat niet kon omdat er geen frontje was om het ding op z'n plaats te houden. Van 3D-printen hebben de meeste technici blijkbaar nog niet gehoord.

©PXimport

Om CarPlay in te bouwen, heb je een compatibele auto nodig, zoals de Citroën C4 Cactus.

Welke systemen ondersteunen CarPlay?

Heb jij een auto die niet zo ingewikkeld is qua infotainmentsysteem, of heb je het er wel voor over om de trukendoos open te trekken voor wat Apple-functionaliteit in je auto? Dan wil je wel weten wat je precies moet kopen. Op dit moment moet je vooral kijken bij het merk Pioneer, want dát is toch wel het merk dat helemaal los is gegaan op het integreren van CarPlay binnen z'n systemen. We lichten er een paar uit.

Pioneer AVIC-8100NEX

Dit in-dash-systeem van Pioneer heeft een WVGA-display van 7 inch met een resolutie van 800 x 480. Het is een multitouch-scherm, zodat je de interface van iOS in al z'n facetten kunt gebruiken, waaronder het pinch-to-zoom onderdeel (al zijn dat zaken waar je tijdens het rijden niet mee bezig moet zijn). Mocht je het autorijden nog wat gevaarlijker willen maken, dan is het fijn om te weten dat de AVIC-8100NEX ook de mogelijkheid bevat om dvd's af te spelen. In Europa hebben we dit model nog niet voorbij zien komen, maar in de Verenigde Staten betaal je er 800 dollar voor. Je moet er dus wel wat voor over hebben.

©PXimport

Pioneer SPH-DA120

Wil je toch graag iets minder uitgeven, ga dan voor dit 6inch-model van Pioneer. Hij is verkrijgbaar voor circa 400 euro. De resolutie is hetzelfde, en je krijgt dezelfde mogelijkheden op het gebied van CarPlay, maar het systeem bevat geen cd-sleuf, dus je kunt er geen cd's of dvd's mee afspelen. Wat ons betreft geen schande, want wie heeft cd's nodig als alle muziek op je iPad staat?

©PXimport

Parrot RNB6

Wil je graag CarPlay, maar liever niet van Pioneer, dan zul je nog even moeten wachten. Bijvoorbeeld tot de Parrot RNB6 later dit jaar op de markt komt. Dit in-dash-systeem, dat de 'Best Innovation Award' won tijdens de CES 2015, heeft een 7inch-scherm dat multitouch. Interessant aan dit systeem is dat het ook informatie uit de andere systemen van de auto kan uitlezen, waardoor het bijvoorbeeld ook mogelijk wordt om een dashcam aan te sluiten. Een adviesprijs is nog niet bekend, maar reken erop dat je er meer voor zult betalen dan het duurste Pioneer-systeem in dit overzichtje.

©PXimport

Werkt Apple aan een AppleCar?

Omdat Apple meestal de software én de hardware van producten maakt, vragen veel mensen (vooral in de auto-industrie) zich af: is Apple in het diepste geheim bezig aan het bouwen van een heuse AppleCar? Een echt antwoord kunnen wij daar natuurlijk niet op geven, maar er is wel informatie waaruit we veel kunnen afleiden. We zijn er absoluut van overtuigd dat Apple bezig is met het idee voor een AppleCar. Immers, het bedrijf is altijd op zoek naar nieuwe segmenten die het kan betreden, en de automarkt is in veel opzichten een interessante markt. Al was het alleen maar om het aspect van de interfaces waar we het eerder in dit artikel over hebben gehad. Zeker nu we aan de vooravond staan van een revolutie op het gebied van zelfrijdende auto's, is hier voor Apple veel winst te behalen.

Maar denken wij dat Apple op dit moment ook echt een auto aan het bouwen is? Nee, wij zien dit in elk geval in de komende drie jaar nog geen realiteit worden. Apple is heel erg goed in het bewaren van geheimen, maar toch is de afgelopen drie/vier jaar vrijwel alle informatie over de iPhone, iPad en zelfs de Apple Watch uitgelekt. Voornamelijk via de partners waarmee Apple samenwerkt. En tenzij Apple op z'n nieuwe Campus II een geheime autofabriek heeft gebouwd, zal het voor een AppleCar toch echt de samenwerking moeten aangaan met partners ... en dan zou er allang iets zijn uitgelekt. Kortom, we zijn er absoluut van overtuigd dat Apple werkt aan een eigen auto - er zijn zelfs geruchten dat het bedrijf mensen heeft weggekocht bij Tesla - maar als dat zo is, dan bevindt dit project zich in een fase waarbij het net zo eenvoudig in de prullenbak gegooid kan worden als dat het doorgang kan vinden. Die auto van Apple komt er uiteindelijk wel, maar niet op korte termijn.

©PXimport

Het gerucht gaat dat Apple aan een eigen auto werkt.

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!