Spotify snijdt fors in gratis muziekdienst
Streaming muziekdienst Spotify gaat gratis luisteraars minder tijd geven. Van 20 uur per maand wordt de luistertijd verlaagd naar 10 uur. Daardoor moet de verkoop van abonnementen stijgen.
Spotify gaat de luistertijd beperken van gratis luisteraars, dat maakt de dienst bekend op zijn blog. Vanaf 1 mei wordt de luistertijd gehalveerd, naar 10 uur per maand, dat zou goed zijn voor het luisteren van 200 nummers of 20 albums. Daarnaast mag hetzelfde liedje in totaal maar vijf keer worden geluisterd, dit zou bij gemiddeld gebruik gebeuren met 70 procent van de geluisterde nummers in één jaar. Deze maatregelen moeten gratis luisteraars ervan overtuigen om te gaan betalen.
Druk van de industrie
Nieuwe Spotify-gebruikers kunnen wel nog een half jaar 20 uur ongelimiteerd muziek per maand luisteren, daarna worden ook de nieuwe gebruikers teruggeschroefd naar de aanstaande regeling. Dit nieuwe regime wordt naar verluidt ingevoerd na druk van de muziekindustrie. In mei krijgen gebruikers de kans om 30 dagen de premiumdienst gratis uit te proberen.
De nieuwe regels schelen behoorlijk in de overheadkosten voor Spotify. Iedere keer dat er een nummer wordt afgespeeld moet de dienst afrekenen met de platenmaatschappijen. In november vorig jaar bleek dat Spotify over 2009 19,5 miljoen euro verlies draaide op een omzet van 13 miljoen.
30 miljoen nummers
De dienst snijdt niet alleen aan de kant van de gratis luisteraars, betalende gebruikers krijgen er ook wat bij. De muziekbibliotheek groeide in de laatste paar maanden van 10 miljoen naar 30 miljoen nummers. Het is de bedoeling om in de komende paar weken nieuwe functionaliteiten te onthullen.
Spotify heeft onlangs contractonderhandelingen met muziekmaatschappijen afgerond. Die contracten lopen over het algemeen voor twee jaar. Dit suggereert dat de muziekmaatschappijen het afknijpen van de gratis muziekdienst hebben afgedwongen.
Bron: Webwereld.nl