ID.nl logo
Notities maken met OneNote, het is kinderlijk simpel
© Reshift Digital
Huis

Notities maken met OneNote, het is kinderlijk simpel

OneNote is een ideale opslagplek voor je krabbels, geheugensteuntjes, notities en meer. Zeker nu OneNote met apps goed vertegenwoordigd is in de applicatiewinkels van Apple en Google, kun je echt overal en met ieder apparaat bij je notities. Hoe je ermee aan de slag gaat leggen wij je uit.

01 Installatie

Staat Microsoft Office op je pc, dan is de kans groot dat je ook al over OneNote beschikt. Net als Word, Excel en PowerPoint zit OneNote namelijk in elke recente versie van Office en Office 365, de abonnementsversie van het pakket. Ontbreekt OneNote, dan download je de pc-versie gratis. Op diezelfde pagina vind je ook snelkoppelingen naar de downloads voor Windows Phone, OS X, iPad, iPhone, Android. Tot slot is er een webversie van OneNote.

©PXimport

02 Aanmelden

Om je notities te synchroniseren tussen verschillende apparaten gebruikt Microsoft OneDrive een Microsoft-account. Een Microsoft-account is een combinatie van een e-mailadres en een wachtwoord. Wanneer je OneNote de eerste keer opstart, kun je inloggen met je Microsoft-account of er een aanmaken. Klik op Aanmelden om in te loggen of op Registreer nu om een nieuw Microsoft-account aan te maken. Heb je geen eigen mailadres dat je hiervoor wilt of kunt gebruiken, maak dan een Outlook.com-adres aan tijdens de registratie.

©PXimport

03 Notitieblok, sectie, pagina, container

Om OneNote te gebruiken is het handig iets te weten over de manier waarop OneNote alle notities ordent. Het programma gebruikt hiervoor notitieblokken, secties, pagina's en containers. Een notitieblok is een soort Word-document. In een notitieblok kun je meerdere secties maken, binnen een sectie meerdere pagina's en elk deel informatie dat je bij elkaar op een pagina hebt staan, heet een container. Je kunt bijvoorbeeld aparte notieblokken hebben voor werk en privé, en in die laatste een sectie voor alles wat met het huishouden te maken heeft een pagina met de boodschappenlijst en daarop krijgt elke winkel waar je een deel van de inkopen doet een container.

©PXimport

04 Secties en pagina's maken

Bij de installatie wordt al een eerste notitieblok gemaakt met de naam "Notitieblok van" en dan jouw naam. Dit notitieblok heeft ook al een sectie "Losse notities" en twee pagina's, "OneNote: één locatie voor al uw notities" en "Grondbeginselen van OneNote". Om een nieuwe sectie te maken, klik je op het plusteken naast het tabblad boven in het scherm. Om een nieuwe pagina te maken klik je op Pagina toevoegen bovenaan in de rechterkantlijn boven het paginaoverzicht. De twee bestaande pagina's bevatten handige informatie over OneNote om even kort te bekijken.

©PXimport

05 Een nieuw notitieblok

Om een nieuw notitieblok te maken, klik je op Bestand / Nieuw. Geef het notitieblok een naam door de naam in het lege vak bij Naam notitieblok te typen. Selecteer daarna de plek waar je het notitieblok wilt bewaren, op de Computer of op OneDrive. Kies OneDrive wanneer je het notitieblok tussen al je apparaten wilt synchroniseren en het ook gemakkelijk wilt kunnen delen. Wil je het in een andere dan de standaardmap maken, klik dan op Maken in een andere map. Het notitieblok delen kan altijd nog.

©PXimport

06 Wisselen tussen notitieblokken

Je kunt in OneNote net zo veel notitieblokken maken als je nodig hebt. Voor elke notitie kun je apart beslissen of je hem op OneDrive of op de computer bewaart. Op dit moment heb je er sowieso twee, het standaardnotitieblok met je eigen naam dat OneNote gemaakt heeft bij de installatie én het notitieblok dat je in stap 5 zelf nieuw hebt gemaakt. Om te wisselen tussen notitieblokken klik je op de knop links naast de secties. Je kunt op de naam van het huidige notitieblok klikken of op het pijltje ernaast.

©PXimport

07 Wijzigingen opslaan

Ben je gewend in Word telkens via Bestand of de toetscombinatie Ctrl+S het actieve document te bewaren? In OneNote kan dat niet en hoeft dat dus niet. OneNote bewaart elke wijziging direct, zonder dat je het programma daar opdracht voor moet geven. In het menu Bestand kun je bij Info van elk notitieblok de synchronisatiestatus zien en aanpassen. Ook maakt OneNote automatisch tussentijdse back-ups. Deze kun je zien via Back-ups openen. Ook deze laatste worden automatisch gemaakt.

©PXimport

08 Onderdelen een naam geven

In het nieuwe notitieblok staat de cursor boven aan een lege pagina. De tekst die je daar typt, wordt de naam van de pagina (die dus binnen een sectie valt). De naam van de sectie kun je aanpassen door op het tabblad van de sectie te dubbelklikken en dan de naam in te voeren, druk dan op Enter. Voeg je een nieuwe sectie toe dan kun je ook meteen de naam typen, het tabblad is dan al geselecteerd. Door je notitieblok in te delen in secties en pagina's en deze logische namen te geven, houd je het notitieblok overzichtelijk.

©PXimport

09 Onderdelen verwijderen

Om zo veel mogelijk ruimte te geven aan de notities en de vrijheid om zaken toe te voegen, wordt het lint met commando's in OneNote standaard verborgen. Geen nood, in de Windows-versie van OneNote is de muis je beste vriend, en dan vooral ook de rechtermuisknop. Bijna alle opdrachten laten zich via dit snelmenu regelen. Wil je bijvoorbeeld een pagina verwijderen, klik er dan met de rechtermuisknop op en kies Verwijderen. Bijna elk onderdeel van OneNote heeft veel opties in het contextmenu, behalve de notitieblokken, die kun je via dit menu alleen sluiten.

©PXimport

10 Een notitie maken

De lege pagina van OneNote doet sterk aan een leeg document in Word denken, maar toch is het heel anders. Dit vel is geen A4-tje en ook zit je niet vast aan een kantlijn of een paginaeinde en zoals we later zullen zien. Je zit ook niet vast aan tekst of afbeeldingen, je kunt werkelijk alle bestanden hier invoegen, op welke plek je maar wilt. Om een eerste notitie te maken, hoef je alleen ergens te klikken en te beginnen met typen. Selecteer de tekst en gebruik het zwevende menu om de tekstopmaak te veranderen.

©PXimport

11 Meer opmaakopties

Heb je nog meer opties nodig om het uiterlijk van tekst aan te passen, gebruik dan het lint. Het lint is de brede balk boven in elk Office-programma met daarop alle menu's en commando's. In OneNote is het lint standaard dichtgeklapt om meer ruimte te geven aan de notities. Je kunt het openen door op een van de menu-items te klikken. Wil je het lint altijd in beeld houden, dubbelklik dan op een van de menu-items.

©PXimport

12 Notities markeren

Belangrijke notities kun je markeren. Klik op Start en kies Markeringen. Er is een groot aantal markeringen, bijvoorbeeld Takenlijst en Belangrijk en Vraag. In het menu vind je er nog veel meer. Bij sommige staat een toetscombinatie waarmee je nog sneller items kunt markeren, ook terwijl je aan het typen bent. Markeer je iets als Takenlijst, dan komt er een vakje voor te staan dat je kunt afvinken als de taak is voltooid. Via Labels zoeken kun je zoeken op basis van de markering. Klik op een resultaat van een zoekopdracht en de notitie wordt meteen getoond én geselecteerd.

©PXimport

OneNote Windows 8

Microsoft zou Microsoft niet zijn als het ook rond een mooi product als OneNote niet enige verwarring wist te scheppen. Er zijn twee versies van OneNote voor Windows die heel verschillend zijn en duidelijk anders werken. Er is OneNote uit Office 2013 én er is OneNote voor Windows 8. OneNote uit Office is de gratis download die in deze workshop wordt gebruikt, terwijl OneNote voor Windows 8 een geoptimaliseerde versie voor tablets met Windows 8 en Windows RT is. Doordat de laatste ook op gewone pc's met Windows 8 standaard wordt geïnstalleerd, heb je mogelijk beide op je pc staan. Voor dagelijks gebruik met een toetsenbord is de OneNote voor Office echter veruit de beste.

©PXimport

13 Plakken met bronvermelding

Om een screenshot te plakken kies je Invoegen / Schermopname. Selecteer het gewenste deel van het scherm, en er wordt zodra je de muis loslaat een afbeelding in OneNote geplakt. Compleet met de vermelding dat het om een schermopname gaat en wanneer die is gemaakt. Ook informatie van het internet laat zich prima kopiëren. Selecteer de informatie in de browser en kopieer deze. Rechtsklik in OneNote en kies Plakken. OneNote plakt de informatie met de originele opmaak en een link naar de bron. Met Windows-toets+N kun je altijd Verzenden naar OneNote openen voor nog meer opties.

©PXimport

14 Krabbels en tekeningen

OneNote biedt ook ruimte om tekeningen in te voeren of zelfs direct tekeningen te maken in OneNote. Op het lint onder Tekenen vindt je een groot aantal opties, zoals de mogelijkheid een stift te kiezen met een dikte en kleur en daarmee te tekenen. Ook kun je vormen invoegen en deze eventueel met de Gum weer weghalen. Gebruik je de stift om tekst te schrijven, dan leest OneNote jouw handschrift en herkent de tekst. In het zoekscherm kun je dan ook zoeken naar tekst die je met de muis (of beter nog, een stylus op een tablet) hebt toegevoegd.

©PXimport

15 Verplaatsen

De informatie in OneNote kan naar wens altijd verplaatst of aangepast worden. Om tekst te verplaatsen, plaats je de muis boven de tekst zodat de container zichtbaar wordt. Klik dan op de bovenste rand van de container en sleep deze vervolgens naar de nieuwe plaats op dezelfde pagina. Een item verplaatsen naar een andere pagina gaat het gemakkelijkste door het item te selecteren en dan te knippen en plakken. Dit kan via het snelmenu door op de tekst te klikken met de rechtermuisknop of met de bekende toetscombinaties Ctrl+X en Ctrl+V.

©PXimport

16 Zoeken

OneNote leest alle informatie die je aan een notitieblok toevoegt en bouwt daar een index mee. Die index is handig bij het zoeken in je notitieblokken. Het zoekscherm van OneNote zit rechtsboven net onder het Lint, duidelijk herkenbaar aan het vergrootglas. Typ je zoekopdracht in het venster en druk op Enter. Standaard zoekt OneNote in alle notitieblokken, maar door op het pijltje rechts in het zoekvenster te klikken kun je de scope van de zoekopdracht ook aanpassen. Beperkt deze bijvoorbeeld tot alleen Dit notitieblok of alleen Deze sectie.

©PXimport

17 Live opnames

Behalve tekst en screenshots kun je ook geluid en video opnemen in een notitieblok. Klik op Invoegen op het lint en kies Audio opnemen of Video opnemen. Je hebt hier natuurlijk wel een geschikt opnameapparaat voor nodig. De opname begint meteen en op het lint komen de controleknoppen waarmee je de opname kunt stoppen of onderbreken. Met een klik op Stoppen wordt de opname in de pagina opgenomen en voorzien van datum en tijd. Selecteer je de opname, dan kun je deze met de controleknoppen op het lint afspelen.

©PXimport

18 Gekoppelde notities

Terwijl je een audio- of video-opname maakt, kun je rustig doorgaan met het invoegen van andere notities zoals tekst en afbeeldingen. Sterker nog, door dat te doen maak je de notities alleen maar beter, want alle audio- en video-opnames worden gekoppeld aan de notities die je op datzelfde moment ook maakt. Speel je later een geluids- of video-opname af, dan verplaatst OneNote de cursor telkens in de notitie naar de tekst die je tijdens dat moment van de geluids- of video-opname hebt gemaakt. Zo blijft altijd de relatie tussen de opname en de notities bewaard.

©PXimport

19 Notities groeperen en ordenen

Het overzicht over de notities op een pagina kun je verbeteren door alle menu's en items rondom de notities weg te halen. In OneNote 2013 kun je recht bovenaan op de notitiepagina op het dubbele pijltje klikken. In OneNote 2010 kies je Beeld / Volledige pagina. Binnen een sectie kun je notities overzichtelijker maken door pagina's die bij elkaar horen, ook bij elkaar te zetten. Dit kan door de op pagina's in de kantlijn te klikken en te verslepen. Door een paginalabel naar rechts te schuiven maak je er een subpagina van. Door middel van slepen naar een andere sectie verplaatsen kan ook.

©PXimport

20 OneNote op mobiele apparaten

OneNote is behalve voor Windows en Mac OS X ook beschikbaar voor alle mobiele platformen zoals Android, iOS en Windows Phone. Installeer de app via de app store van het betreffende platform. Al deze mobiele versies gebruiken je Microsoft-account om verbinding te maken met de notitieblokken op OneDrive. Wijzig je een notitie op de pc, dan zie je die al heel snel ook op je smartphone of tablet en omgekeerd. Alle versies van OneNote lijken erg op elkaar, maar door de eisen en mogelijkheden van de verschillende platformen en apparaten, zijn ze telkens net wat anders.

©PXimport

21 Een notitieblok delen

Notitieblokken die op OneDrive staan, kun je delen met anderen. Klik op Bestand / Delen. Typ de naam of het e-mailadres van de persoon met wie je de notitie wilt delen in het vak onder Personen uitnodigen. Selecteer in het vak erachter of die persoon het notitieblok mag bewerken of alleen bekijken. Klik dan op Delen. De personen met wie je deelt krijgen in hum mailbox een uitnodiging met een link naar de notitie. Je kunt ook kiezen voor Koppeling voor delen ophalen, waarmee je een unieke url maakt om te delen met iedereen die de notities mag bekijken of bewerken.

©PXimport

OneNote Web App

Heb je je eigen computer of tablet niet bij de hand maar wil je toch even je notities bekijken en bewerken? Hiervoor gebruik je de OneNote Online, een volledige versie van OneNote in de browser. Log in met je Microsoft-account. Je ziet nu de mappen en bestanden op je OneDrive. Open de map met de notitieblokken en klik op het notitieblok. Het notitieblok wordt nu geopend in OneNote in de browser. Je kunt er de notities bekijken en via het menu ook bewerken, bijna net zoals met OneNote voor Windows.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.