ID.nl logo
Nieuwe clouddienst? Zo verhuis je je bestanden
© Reshift Digital
Huis

Nieuwe clouddienst? Zo verhuis je je bestanden

Google en Microsoft bieden beide uitgebreide clouddiensten aan die constant vernieuwd worden. Wellicht ben je geneigd over te stappen naar een nieuwe clouddienst? Hoe je zo’n cloudverhuizing aanpakt leggen we je uit in dit artikel.

1 OneDrive

Als je naar OneDrive wilt overstappen, moet je eerst de client instellen. De OneDrive-clients zijn beschikbaar voor Windows en macOS en voor Android en iOS. In Windows 10 is de client standaard aanwezig, voor de andere systemen download je de applicatie. Om ermee aan de slag te gaan, open je de Windows Verkenner en klik je links op OneDrive. Er verschijnt een scherm om in te loggen met je Microsoft-account. Heb je nog niet zo’n account, dan maak je er een aan. Na het inloggen heb je in je verkenner de OneDrive-map waarin je je bestanden kunt plaatsen om deze met de cloud te synchroniseren.

2 Google Drive

Google Drive is standaard niet aanwezig op je pc. Je dient die client handmatig te downloaden. Klik bij Persoonlijk op Downloaden en open het gedownloade bestand. De installatie gaat geheel vanzelf. Open na installatie de app en log in met je Google-account. Kies welke mappen je wilt synchroniseren met Drive en kies de locatie van je Google Drive-map op je pc. Je krijgt achteraf een aantal nieuwe snelkoppelingen op je bureaublad voor alle online Google-apps.

©PXimport

3 Controle opslagruimte

Voordat je nu gelijk al je bestanden verplaatst naar je nieuwe clouddienst: controleer eerst even hoeveel opslagruimte je nu gebruikt in je oude clouddienst en hoeveel je beschikbaar hebt bij je nieuwe dienst. Voor OneDrive ga je hiernaartoe waar je inlogt met je Microsoft-account. Linksonder zie je nu de hoeveelheid gebruikte opslagruimte. Bij Google Drive zie je het in de linkerbalk in het lichtgrijs, vlak boven Opslagruimte upgraden.

4 Opslagruimte uitbreiden

Bij OneDrive krijg je standaard 5 GB. Je kunt bij OneDrive voor twee euro per maand deze opslag vertienvoudigen naar 50 GB. Heb je een Office 365-licentie, bijvoorbeeld Office 365 Home, dan heb je 1 TB opslag per gebruiker. Bij Google Drive krijg je gratis 15 GB opslagruimte, maar let wel op dat hier ook je Gmail meetelt. Bij Google Drive kun je voor twee euro per maand upgraden naar 100 GB en voor een tientje per maand naar 1 TB.

©PXimport

5 Bestanden verplaatsen

Als je genoeg opslagruimte hebt of hebt bijgekocht, is het tijd om je bestanden te verplaatsen. Als je dat doet vanuit OneDrive naar Google Drive, is het gewoon een kwestie van knippen uit de OneDrive-map en plakken in de Google Drive-map in de verkenner, en dan wachten tot de upload is voltooid. Ga je van Google Drive naar OneDrive, dan kun je niet alle bestandstypen meer openen als je zomaar verplaatst. Open de Google Apps-bestanden met extensies als *.gslides of *.gdoc en sla ze op als reguliere bestanden (bijvoorbeeld: open je Google Presentatie, klik op Bestand / Downloaden als / Microsoft PowerPoint (pptx)).

6 Gedeelde mappen

Deel je mappen met anderen? Als jij die verwijdert, kunnen ook anderen niet meer bij die bestanden. Hebben anderen een map met jou gedeeld en heb je daar alle rechten op, dan verdwijnen bij het verwijderen van bestanden uit die map, die bestanden ook bij de originele maker. Let dus goed op dat je in zo’n geval de map eerst verlaat. Je verlaat een gedeelde map in Google Drive door bovenaan op de mapnaam te klikken en te kiezen voor Delen / Geavanceerd. Klik op het kruisje bij jouw naam en klik op Gereed, waarna je er niet meer bij kunt. Zorg dus dat je een kopie hebt van de bestanden als je die wilt behouden in je nieuwe cloudopslag. Bij OneDrive verlaat je de gedeelde map door deze aan te vinken en te kiezen voor Verwijderen uit OneDrive.

©PXimport

Naar Dropbox?

Als je naar Dropbox overstapt, is het ook een kwestie van de client downloaden en bestanden verplaatsen. Let ook bij Dropbox op je gedeelde mappen, dat je die niet zomaar leeghaalt maar dat je die eerst verlaat, zie stap 6. Wil je van Dropbox over naar een andere dienst, dan hoef je gelukkig weinig te letten op eigen bestandsformaten of andere vreemde onderdelen. Het is alleen even letten op je items in Dropbox Paper, indien je dat gebruikt. Als je een item opent in Dropbox Paper kun je klikken op de drie puntjes rechtsboven en het bestand downloaden als docx of als Markdown.

7 Speciale diensten

Is je internet dusdanig traag dat het wel heel lang duurt om alles te downloaden en te uploaden, dan kun je ook een dienst van een derde gebruiken. Een bekende dienst is Mover.io, dat zich speciaal richt op cloudmigraties. Dit is wel prijzig: 1 dollar per GB met een minimum van 20 GB, dus minimaal 20 dollar.

Wil je vooral een dienst die handiger werkt dan de losse mappen in je verkenner? Probeer eens een cloudmanager als MultCloud. Je plaatst hier eenvoudig clouddiensten bij elkaar in één interface, waarna je bestanden tussen die diensten kunt verplaatsen. Er zijn meer soortgelijke diensten.

©PXimport

8 Gmail importeren

Om je e-mail van Outlook naar Gmail over te zetten, ga je als volgt aan de slag. Ga naar www.gmail.com en klik rechts op het tandwiel / Instellingen. Ga naar Accounts en import / E-mailberichten en contacten importeren. Typ het e-mailadres waarvan je wilt importeren, dus je oude Outlook-adres, en klik op Doorgaan. Wacht even op de controle en klik weer op Doorgaan. Meld je dan aan bij met je Microsoft-account en klik op Ja om de ShuttleCloud Migration Tool for Gmail toegang te geven. Het importeren begint dan vanzelf en zowel je e-mail als je contactpersonen worden overgezet.

9 Outlook importeren

Om je e-mail over te zetten van Gmail naar Outlook ga je in Outlook naar het tandwiel rechtsboven / Opties / Accounts / Verbonden accounts. Klik op Gmail. Je kunt kiezen waar de mail wordt opgeslagen: in aparte mappen of in de bestaande mappen. Klik op OK om te starten en log dan in met je Gmail-account. Geef Microsoft toegang om je account in te zien. De e-mail wordt dan vanzelf overgezet zonder gedoe. Je contactpersonen worden dan net als bij Gmail ook meteen overgezet.

©PXimport

10 Gmail doorsturen

Helaas zal het niet direct zo zijn dat alle e-mail automatisch op je nieuwe adres aankomt. Voor de overgangsperiode is het fijn om je e-mail door te sturen naar je nieuwe adres. Op Gmail doe je dat weer via het tandwiel / Instellingen / Doorsturen en POP/IMAP. Bij Doorsturen kies je voor Een kopie van een inkomend bericht doorsturen en klik op Een doorstuuradres toevoegen. Voer het e-mailadres in. Je ontvangt op dat adres een e-mail met een code: voer die achteraf in Gmail in om het doorsturen te bevestigen. Je kunt bij Gmail ook kiezen wat er met de mail in Gmail zelf moet gebeuren: die kun je verwijderen of de kopie behouden en eventueel als gelezen markeren.

11 Outlook doorsturen

Om in Outlook je e-mail door te sturen, ga je naar het tandwiel en dan naar Opties. Links in de balk kies je bij Accounts voor de optie Doorsturen. Kies voor de optie Doorsturen starten en vul je nieuwe Gmail-adres in. Je kunt ervoor kiezen om kopieën nog te bewaren in Outlook met de optie Een kopie van doorgestuurde berichten bewaren. Klik dan op Opslaan om alle e-mail door te sturen.

©PXimport

12 Gmail: Versturen vanaf

Als je af en toe toch nog e-mails wilt verzenden vanaf je oude e-mailadres, kan dat nog. In Gmail ga je dan naar de instellingen en klik je op het tabblad Accounts en import. Bij het kopje Mail verzendenals klik je op Nog een e-mailadres toevoegen. Vul dan je e-mailadres in en klik op Volgende stap. De smtp-server en poort zijn automatisch al ingevuld. Vul alleen nog het wachtwoord in van je Microsoft-account, anders kan er niet ingelogd worden bij de smtp-server. Let op: heb je authenticatie in twee stappen aan staan, dan vul je hier een app-wachtwoord in. Klik ten slotte op Account toevoegen. Als je nu een e-mail opstelt in Gmail, kun je die ook verzenden vanaf je Outlook-e-mailadres.

13 Outlook: Versturen vanaf

In Outlook kun je ook versturen vanaf een ander e-mailadres. Daarvoor ga je ook weer naar Opties en dan naar Accounts / Verbonden accounts. Bij E-mailaliassen klik je op Primaire aliassen beherenof kiezen. Klik op E-mailadres toevoegen en typ je oude adres. Klik dan op Bevestigen in de lijst en kies voor E-mail verzenden. In je oude adres klik je op de juiste link om de alias te bevestigen. Als je nu een e-mail opstelt in Outlook, kun je op Van klikken en dit e-mailadres kiezen om vanuit te versturen.

©PXimport

14 Google Takeout

Als je definitief weggaat bij Google kun je de Takeout-tool gebruiken om al je gegevens offline te bewaren en op te slaan, zodat je die altijd later nog kunt importeren bij een andere dienst en zodat je niets vergeet. Vink aan welke gegevens je graag allemaal wilt downloaden en klik op Volgende. Kies het bestandstype, de archiefgrootte en kies hoe je het resultaat wilt ontvangen: downloadlink per e-mail of opslaan in Google Drive of meteen aan OneDrive toevoegen. Klik ten slotte op Archief maken.

15 Google Agenda exporteren

Het enige wat bij de overstap nu nog niet automatisch gebeurt, is het verplaatsen van je agenda. Voor Google Agenda klik je op het tandwiel / Instellingen / Agenda’s. Klik dan op Agenda’s exporteren en het zip-bestand wordt gedownload. In Outlook ga je naar je agenda via het blokjesmenu linksboven en kies je voor Agenda. Klik dan op Agenda toevoegen / Uit bestand. Vervolgens kies je het ics-bestand van je Google-account. Herhaal dit als je meerdere agenda’s importeert. Kies ook in welke agenda je de gegevens wilt importeren.

©PXimport

16 Outlook Agenda importeren

In Outlook.com ga je naar je agenda en klik je op het tandwiel / Opties. Ga dan naar Gedeelde agenda’s en kies voor Agenda publiceren. Kies een agenda uit de lijst en klik op Maken bij Beschikbaarheid, titels en locaties weergeven. Kopieer en plak de link bij ICS in de browser. Bij Google Chrome wordt dan vanzelf het ics-bestand gedownload. In Google Agenda ga je dan naar het pijltje naast Andere agenda’s links en klik je op Agenda importeren. Klik op Bestand kiezen en kies de agenda waar de afspraken moeten komen te staan. Klik dan op Importeren om ze te importeren.

17 Overige exporteren

Waarschijnlijk is nog niet alles overgezet en helaas is de kans groot dat de rest ervan handmatig zal moeten gebeuren. Notities bijvoorbeeld: om die van Google Keep over te zetten naar OneNote, dat kan niet zomaar. Andersom is dat ook het geval. Hetzelfde geldt voor je foto’s, met name omdat Microsoft geen alternatieve dienst heeft voor Google Foto’s. Je kunt je foto’s wel in OneDrive zetten door ze eerst te downloaden via Google Takeout.

▼ Volgende artikel
Acer Experience Day in het Evoluon: de toekomst is nu
© Jari van der Linden / JariVisuals
Huis

Acer Experience Day in het Evoluon: de toekomst is nu

Wat gebeurt er als je een groep tech-enthousiastelingen meeneemt naar een plek waar mens, natuur en technologie samenkomen en ze daarna laat kennismaken met een nieuwe AI-laptop? Dat ontdekten we tijdens de Acer Experience Day. In het iconische Evoluon in Eindhoven kregen vijf deelnemers aan het Review.nl Testpanel een inspirerende blik op de toekomst en maakten ze kennis met de Acer Aspire 14 AI.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Acer

©Jip Barth Fotografie | Evoluon

Inspiratie in het Evoluon

De dag vond plaats in het Evoluon, een plek die bezoekers uitnodigt om op een speelse en prikkelende manier naar de toekomst te kijken De installaties dagen je uit om anders te denken en je blikveld te verruimen. Het bleek de ideale omgeving om het gesprek te voeren over kunstmatige intelligentie en de rol die dit gaat spelen in ons dagelijks leven. In dit decor, waar de sfeer al uitnodigde tot nadenken over de toekomst, kregen de testers een uitgebreide presentatie over de Acer Aspire 14 AI, een lichte en handzame Copilot+-laptop uitgerust met slimme AI-functies. Hierna kregen zij allemaal een laptop overhandigd, die ze ter plekke konden instellen en verkennen.

Na deze kennissessie was het tijd voor een rondleiding door het museum, waarin vooral een grote rol was weggelegd voor de tentoonstelling RetroFuture, die draait om de manier waarop we in het verleden naar de toekomst keken en wat nu onze verwachtingen van de toekomst zijn – een thema dat naadloos aansluit op de AI-mogelijkheden van de Acer Aspire 14 AI. Na afloop van deze inspirerende dag namen de testers de laptop mee naar huis, om hem twee weken lang intensief te gebruiken.

©joepjacobs.nl | Evoluon

Watch on YouTube

Acer Aspire 14 AI: AI binnen handbereik

De Acer Aspire 14 AI laat meteen zien hoe kunstmatige intelligentie dagelijkse taken soepeler maakt. Dankzij de ingebouwde Neural Processing Unit werken functies als Windows Copilot+ vloeiend en intuïtief. De testers gaven aan dat dit vooral bijdroeg aan hun werktempo. Een van hen zegt: "De AI-tools via Windows Copilot+ zijn verrassend handig. Ik gebruik ze om teksten samen te vatten, snel informatie op te zoeken of ideeën te laten genereren. Het werkt snel en intuïtief, waardoor ik tijd bespaar." Een ander vult aan: "Heel handig is de Copilot-toets waarmee je snel hulp inschakelt. Dat maakt werken merkbaar sneller en makkelijker." Deze tester is ook zeer te spreken over de fotobewerkingmogelijkheden: "Met de AI-functies is fotobewerking een fluitje van een cent."

©Acer

Scherm en design

Wat direct in het oog springt, is het OLED-scherm van 14 inch met een resolutie van 1920 x 1200 pixels. De testers zijn onder de indruk van de beeldkwaliteit. "Het eerste wat opvalt, is het scherm. Kleuren zijn levendig en zwart is écht zwart, wat films en foto's extra mooi maakt," zegt een deelnemer. Ook een ander benadrukt de meerwaarde: "De laptop heeft een strak design en een geweldig mooi OLED scherm." Een tester noemt het ontwerp opvallend degelijk: "De laptop voelt erg solide aan dankzij het stevige aluminium chassis dat koel en vingerafdrukvrij blijft."

Geheugen, opslag en aansluitingen

Onder de motorkap zit moderne hardware: een Intel Core Ultra-processor met geïntegreerde Intel Arc-grafische kaart, 16 GB LPDDR5X-geheugen en een snelle 512 GB SSD. Daarmee is er voldoende kracht voor alledaagse werkzaamheden, multitasking en lichte creatieve toepassingen.

De batterij verdient eveneens lof. Het testpanel meldt dat de laptop lang meegaat. Zoals een gebruiker het verwoordt: "De batterij houdt het met gemak een hele werkdag vol, zelfs bij intensief gebruik." Opladen gaat bovendien vlot met de meegeleverde 65W-adapter.

Qua aansluitingen is de Aspire 14 AI compleet: twee USB 4 Gen 1 Type-C-poorten en twee USB 3.2 Gen 1 Type-A-poorten (waarbij USB 4 in de praktijk tot 40 Gbit/s haalt, zo'n acht keer sneller dan USB 3.2 Gen 1 met 5 Gbit/s), een HDMI-uitgang en een 3,5 mm-jack zorgen voor flexibiliteit. Voor videobellen is er een infraroodcamera die Windows Hello ondersteunt, waardoor inloggen snel en veilig gaat.

©Acer

Conclusie

De Acer Experience Day laat overtuigend zien dat de toekomst niet iets is waar je op moet wachten, maar iets dat je nu al kunt ervaren. De testers zijn enthousiast over de slimme AI-functies, het scherpe OLED-scherm, de stevige bouw en de lange batterijduur van de Acer Aspire 14 AI. Hun ervaringen onderstrepen hoe kunstmatige intelligentie al direct een merkbaar verschil maakt in het dagelijks gebruik van een laptop. Het gemiddelde reviewcijfer van 8,7 en het predicaat Best Reviewed in augustus 2025 bevestigen dat de Aspire 14 AI in de smaak valt en klaar is voor de toekomst – én voor het heden.

Lees de volledige reviews

op Review.nl
▼ Volgende artikel
Logitech introduceert MX Master 4: eerste MX-muis met haptische feedback
© Logitech
Huis

Logitech introduceert MX Master 4: eerste MX-muis met haptische feedback

Logitech heeft de MX Master 4 gepresenteerd, de nieuwste versie van zijn bekende muis voor intensief gebruik. Voor het eerst is er voelbare haptische feedback ingebouwd, zodat je bij scrollen, selecteren en navigeren subtiele trillingen ervaart. Daarmee krijgt werken in programma's als Photoshop, Excel of videobewerkingssoftware een nieuwe dimensie van controle.

Haptische feedback voor meer controle

De MX Master 4 geeft gebruikers tastbare signalen bij handelingen als scrollen of selecteren. Dat maakt nauwkeurig werken makkelijker, bijvoorbeeld bij het knippen van videobeelden of het uitlijnen van details in een ontwerp. De feedback is volledig aanpasbaar in Logi Options+, de software waarmee de muis wordt ingesteld.

Actions Ring versnelt workflows

Met de nieuwe Actions Ring krijgen gebruikers een overlay met snelkoppelingen die per app aangepast kunnen worden. Zo kun je in Photoshop bijvoorbeeld direct lagen beheren, of in Excel functies automatiseren. Logitech claimt dat dit repetitieve muisbewegingen flink vermindert en kostbare tijd bespaart.

©Logitech

Sterkere verbinding en sneller koppelen

De muis beschikt over een verbeterde antenne en een nieuwe USB-C dongle die voor een dubbele verbindingssterkte zorgt ten opzichte van eerdere modellen. Dat betekent een stabielere verbinding met laptops, desktops en tablets, ook in drukke omgevingen. Daarnaast kan de MX Master 4 via Bluetooth of Easy-Switch met drie apparaten tegelijk verbonden worden.

Ontworpen voor dagelijks gebruik

De MX Master 4 is gemaakt voor lange werkdagen. Hij heeft een batterij die tot 70 dagen meegaat en laadt snel op via USB-C (1 minuut laden is goed voor 3 uur werken). Het MagSpeed Scroll Wheel kan tot 1.000 regels per seconde scrollen, terwijl de 8.000 DPI-sensor ook op glas moeiteloos werkt. Dankzij stille clicks is de muis bovendien geschikt voor gebruik in open kantoren.

©Logitech

Prijs en beschikbaarheid

De MX Master 4 verschijnt in Graphite, Pale Grey en Black. Er is ook een Mac-editie in White Silver en Space Black. De adviesprijs bedraagt 129,99 euro en bij aankoop krijgen gebruikers een maand gratis toegang tot Adobe Creative Cloud.

Wat is haptische feedback en waarom is het handig bij een muis?

Haptische feedback betekent dat je kleine trillingen voelt tijdens het gebruik van een apparaat. In de MX Master 4 vertaalt zich dat naar subtiele signalen bij bijvoorbeeld scrollen, klikken of het selecteren van opties.

Voor de gebruiker geeft dit een extra laag controle: je voelt letterlijk of een actie is uitgevoerd. Bij precisiewerk – denk aan het knippen van een videofragment, het uitlijnen van grafische elementen of het doorscrollen van een lange spreadsheet – helpt dit om sneller en nauwkeuriger te werken. Ook vermindert het de kans op vergissingen, omdat je naast visuele bevestiging nu ook tastbare feedback krijgt.