ID.nl logo
Nieuwe clouddienst? Zo verhuis je je bestanden
© PXimport
Huis

Nieuwe clouddienst? Zo verhuis je je bestanden

Google en Microsoft bieden beide uitgebreide clouddiensten aan die constant vernieuwd worden. Wellicht ben je geneigd over te stappen naar een nieuwe clouddienst? Hoe je zo’n cloudverhuizing aanpakt leggen we je uit in dit artikel.

1 OneDrive

Als je naar OneDrive wilt overstappen, moet je eerst de client instellen. De OneDrive-clients zijn beschikbaar voor Windows en macOS en voor Android en iOS. In Windows 10 is de client standaard aanwezig, voor de andere systemen download je de applicatie. Om ermee aan de slag te gaan, open je de Windows Verkenner en klik je links op OneDrive. Er verschijnt een scherm om in te loggen met je Microsoft-account. Heb je nog niet zo’n account, dan maak je er een aan. Na het inloggen heb je in je verkenner de OneDrive-map waarin je je bestanden kunt plaatsen om deze met de cloud te synchroniseren.

2 Google Drive

Google Drive is standaard niet aanwezig op je pc. Je dient die client handmatig te downloaden. Klik bij Persoonlijk op Downloaden en open het gedownloade bestand. De installatie gaat geheel vanzelf. Open na installatie de app en log in met je Google-account. Kies welke mappen je wilt synchroniseren met Drive en kies de locatie van je Google Drive-map op je pc. Je krijgt achteraf een aantal nieuwe snelkoppelingen op je bureaublad voor alle online Google-apps.

©PXimport

3 Controle opslagruimte

Voordat je nu gelijk al je bestanden verplaatst naar je nieuwe clouddienst: controleer eerst even hoeveel opslagruimte je nu gebruikt in je oude clouddienst en hoeveel je beschikbaar hebt bij je nieuwe dienst. Voor OneDrive ga je hiernaartoe waar je inlogt met je Microsoft-account. Linksonder zie je nu de hoeveelheid gebruikte opslagruimte. Bij Google Drive zie je het in de linkerbalk in het lichtgrijs, vlak boven Opslagruimte upgraden.

4 Opslagruimte uitbreiden

Bij OneDrive krijg je standaard 5 GB. Je kunt bij OneDrive voor twee euro per maand deze opslag vertienvoudigen naar 50 GB. Heb je een Office 365-licentie, bijvoorbeeld Office 365 Home, dan heb je 1 TB opslag per gebruiker. Bij Google Drive krijg je gratis 15 GB opslagruimte, maar let wel op dat hier ook je Gmail meetelt. Bij Google Drive kun je voor twee euro per maand upgraden naar 100 GB en voor een tientje per maand naar 1 TB.

©PXimport

5 Bestanden verplaatsen

Als je genoeg opslagruimte hebt of hebt bijgekocht, is het tijd om je bestanden te verplaatsen. Als je dat doet vanuit OneDrive naar Google Drive, is het gewoon een kwestie van knippen uit de OneDrive-map en plakken in de Google Drive-map in de verkenner, en dan wachten tot de upload is voltooid. Ga je van Google Drive naar OneDrive, dan kun je niet alle bestandstypen meer openen als je zomaar verplaatst. Open de Google Apps-bestanden met extensies als *.gslides of *.gdoc en sla ze op als reguliere bestanden (bijvoorbeeld: open je Google Presentatie, klik op Bestand / Downloaden als / Microsoft PowerPoint (pptx)).

6 Gedeelde mappen

Deel je mappen met anderen? Als jij die verwijdert, kunnen ook anderen niet meer bij die bestanden. Hebben anderen een map met jou gedeeld en heb je daar alle rechten op, dan verdwijnen bij het verwijderen van bestanden uit die map, die bestanden ook bij de originele maker. Let dus goed op dat je in zo’n geval de map eerst verlaat. Je verlaat een gedeelde map in Google Drive door bovenaan op de mapnaam te klikken en te kiezen voor Delen / Geavanceerd. Klik op het kruisje bij jouw naam en klik op Gereed, waarna je er niet meer bij kunt. Zorg dus dat je een kopie hebt van de bestanden als je die wilt behouden in je nieuwe cloudopslag. Bij OneDrive verlaat je de gedeelde map door deze aan te vinken en te kiezen voor Verwijderen uit OneDrive.

©PXimport

Naar Dropbox?

Als je naar Dropbox overstapt, is het ook een kwestie van de client downloaden en bestanden verplaatsen. Let ook bij Dropbox op je gedeelde mappen, dat je die niet zomaar leeghaalt maar dat je die eerst verlaat, zie stap 6. Wil je van Dropbox over naar een andere dienst, dan hoef je gelukkig weinig te letten op eigen bestandsformaten of andere vreemde onderdelen. Het is alleen even letten op je items in Dropbox Paper, indien je dat gebruikt. Als je een item opent in Dropbox Paper kun je klikken op de drie puntjes rechtsboven en het bestand downloaden als docx of als Markdown.

7 Speciale diensten

Is je internet dusdanig traag dat het wel heel lang duurt om alles te downloaden en te uploaden, dan kun je ook een dienst van een derde gebruiken. Een bekende dienst is Mover.io, dat zich speciaal richt op cloudmigraties. Dit is wel prijzig: 1 dollar per GB met een minimum van 20 GB, dus minimaal 20 dollar.

Wil je vooral een dienst die handiger werkt dan de losse mappen in je verkenner? Probeer eens een cloudmanager als MultCloud. Je plaatst hier eenvoudig clouddiensten bij elkaar in één interface, waarna je bestanden tussen die diensten kunt verplaatsen. Er zijn meer soortgelijke diensten.

©PXimport

8 Gmail importeren

Om je e-mail van Outlook naar Gmail over te zetten, ga je als volgt aan de slag. Ga naar www.gmail.com en klik rechts op het tandwiel / Instellingen. Ga naar Accounts en import / E-mailberichten en contacten importeren. Typ het e-mailadres waarvan je wilt importeren, dus je oude Outlook-adres, en klik op Doorgaan. Wacht even op de controle en klik weer op Doorgaan. Meld je dan aan bij met je Microsoft-account en klik op Ja om de ShuttleCloud Migration Tool for Gmail toegang te geven. Het importeren begint dan vanzelf en zowel je e-mail als je contactpersonen worden overgezet.

9 Outlook importeren

Om je e-mail over te zetten van Gmail naar Outlook ga je in Outlook naar het tandwiel rechtsboven / Opties / Accounts / Verbonden accounts. Klik op Gmail. Je kunt kiezen waar de mail wordt opgeslagen: in aparte mappen of in de bestaande mappen. Klik op OK om te starten en log dan in met je Gmail-account. Geef Microsoft toegang om je account in te zien. De e-mail wordt dan vanzelf overgezet zonder gedoe. Je contactpersonen worden dan net als bij Gmail ook meteen overgezet.

©PXimport

10 Gmail doorsturen

Helaas zal het niet direct zo zijn dat alle e-mail automatisch op je nieuwe adres aankomt. Voor de overgangsperiode is het fijn om je e-mail door te sturen naar je nieuwe adres. Op Gmail doe je dat weer via het tandwiel / Instellingen / Doorsturen en POP/IMAP. Bij Doorsturen kies je voor Een kopie van een inkomend bericht doorsturen en klik op Een doorstuuradres toevoegen. Voer het e-mailadres in. Je ontvangt op dat adres een e-mail met een code: voer die achteraf in Gmail in om het doorsturen te bevestigen. Je kunt bij Gmail ook kiezen wat er met de mail in Gmail zelf moet gebeuren: die kun je verwijderen of de kopie behouden en eventueel als gelezen markeren.

11 Outlook doorsturen

Om in Outlook je e-mail door te sturen, ga je naar het tandwiel en dan naar Opties. Links in de balk kies je bij Accounts voor de optie Doorsturen. Kies voor de optie Doorsturen starten en vul je nieuwe Gmail-adres in. Je kunt ervoor kiezen om kopieën nog te bewaren in Outlook met de optie Een kopie van doorgestuurde berichten bewaren. Klik dan op Opslaan om alle e-mail door te sturen.

©PXimport

12 Gmail: Versturen vanaf

Als je af en toe toch nog e-mails wilt verzenden vanaf je oude e-mailadres, kan dat nog. In Gmail ga je dan naar de instellingen en klik je op het tabblad Accounts en import. Bij het kopje Mail verzenden als klik je op Nog een e-mailadres toevoegen. Vul dan je e-mailadres in en klik op Volgende stap. De smtp-server en poort zijn automatisch al ingevuld. Vul alleen nog het wachtwoord in van je Microsoft-account, anders kan er niet ingelogd worden bij de smtp-server. Let op: heb je authenticatie in twee stappen aan staan, dan vul je hier een app-wachtwoord in. Klik ten slotte op Account toevoegen. Als je nu een e-mail opstelt in Gmail, kun je die ook verzenden vanaf je Outlook-e-mailadres.

13 Outlook: Versturen vanaf

In Outlook kun je ook versturen vanaf een ander e-mailadres. Daarvoor ga je ook weer naar Opties en dan naar Accounts / Verbonden accounts. Bij E-mailaliassen klik je op Primaire aliassen beheren of kiezen. Klik op E-mailadres toevoegen en typ je oude adres. Klik dan op Bevestigen in de lijst en kies voor E-mail verzenden. In je oude adres klik je op de juiste link om de alias te bevestigen. Als je nu een e-mail opstelt in Outlook, kun je op Van klikken en dit e-mailadres kiezen om vanuit te versturen.

©PXimport

14 Google Takeout

Als je definitief weggaat bij Google kun je de Takeout-tool gebruiken om al je gegevens offline te bewaren en op te slaan, zodat je die altijd later nog kunt importeren bij een andere dienst en zodat je niets vergeet. Vink aan welke gegevens je graag allemaal wilt downloaden en klik op Volgende. Kies het bestandstype, de archiefgrootte en kies hoe je het resultaat wilt ontvangen: downloadlink per e-mail of opslaan in Google Drive of meteen aan OneDrive toevoegen. Klik ten slotte op Archief maken.

15 Google Agenda exporteren

Het enige wat bij de overstap nu nog niet automatisch gebeurt, is het verplaatsen van je agenda. Voor Google Agenda klik je op het tandwiel / Instellingen / Agenda’s. Klik dan op Agenda’s exporteren en het zip-bestand wordt gedownload. In Outlook ga je naar je agenda via het blokjesmenu linksboven en kies je voor Agenda. Klik dan op Agenda toevoegen / Uit bestand. Vervolgens kies je het ics-bestand van je Google-account. Herhaal dit als je meerdere agenda’s importeert. Kies ook in welke agenda je de gegevens wilt importeren.

©PXimport

16 Outlook Agenda importeren

In Outlook.com ga je naar je agenda en klik je op het tandwiel / Opties. Ga dan naar Gedeelde agenda’s en kies voor Agenda publiceren. Kies een agenda uit de lijst en klik op Maken bij Beschikbaarheid, titels en locaties weergeven. Kopieer en plak de link bij ICS in de browser. Bij Google Chrome wordt dan vanzelf het ics-bestand gedownload. In Google Agenda ga je dan naar het pijltje naast Andere agenda’s links en klik je op Agenda importeren. Klik op Bestand kiezen en kies de agenda waar de afspraken moeten komen te staan. Klik dan op Importeren om ze te importeren.

17 Overige exporteren

Waarschijnlijk is nog niet alles overgezet en helaas is de kans groot dat de rest ervan handmatig zal moeten gebeuren. Notities bijvoorbeeld: om die van Google Keep over te zetten naar OneNote, dat kan niet zomaar. Andersom is dat ook het geval. Hetzelfde geldt voor je foto’s, met name omdat Microsoft geen alternatieve dienst heeft voor Google Foto’s. Je kunt je foto’s wel in OneDrive zetten door ze eerst te downloaden via Google Takeout.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine
© Daniel Krasoń
Huis

Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine

Bij ID.nl zijn we gek op apparaten die het dagelijks leven nét een beetje makkelijker maken. En wat is er nu – zeker tijdens warme dagen – makkelijker dan altijd ijsblokjes of ijskoud water binnen handbereik? We zetten vijf modellen op een rij die uitblinken in comfort en gebruiksgemak.

Een koelkast met ingebouwde ijsdispenser is niet alleen handig, maar ook hygiënisch. Je hebt altijd direct toegang tot ijsblokjes, crushed ice of koud water, zonder dat je de vrieslade of een waterfles hoeft te openen. Sommige modellen werken met een vaste wateraansluiting, andere met een hervulbaar reservoir – handig als er geen waterleiding in de buurt is. Daarnaast zijn veel dispensers voorzien van filters die ongewenste smaakjes of deeltjes uit het water halen. Een slimme toevoeging voor wie gemak, hygiëne en een frisse smaak belangrijk vindt.

Samsung RS6HA8880B1 (Family Hub)

Ben je op zoek naar een koelkast die meer doet dan alleen koelen? De Samsung RS6HA8880B1 is een slimme Amerikaanse koelkast met een indrukwekkende inhoud van 614 liter. Dankzij SpaceMax-technologie blijft de buitenmaat compact, terwijl de binnenkant verrassend ruim is. Het geïntegreerde Family Hub-scherm doet dienst als digitaal prikbord, kookassistent en entertainmenthub. Met camera's binnenin zie je zelfs onderweg wat er nog in de koelkast ligt. De ijs- en waterdispenser is aangesloten op de waterleiding en bevat een UV-nanofilter voor optimale hygiëne. Twin Cooling Plus zorgt voor aparte luchtstromen in het koel- en het vriesgedeelte, wat de versheid van jouw voedsel ten goede komt.

Toepassingen: Gezinnen die smartfuncties en ruimte willen combineren Bijzonderheden: Family Hub-display, Twin Cooling, UV-filter, 36 dB geluidsniveau

Hisense RS694N4TFE

Zoek je een ruime en betaalbare koelkast met ijsdispenser? Dan zit je goed met de Hisense RS694N4TFE. Deze stijlvolle zwarte side-by-side heeft een inhoud van 562 liter, verdeeld over een koel- en een vriesgedeelte. Het apparaat beschikt over Total No Frost, wat handmatig ontdooien overbodig maakt. De Multi Air Flow-technologie zorgt voor een gelijkmatige temperatuurverdeling, wat bederf tegengaat. Handig: de ijs- en waterdispenser werkt met een intern waterreservoir van 4,5 liter, zodat een vaste aansluiting niet nodig is.

Toepassingen: Grote huishoudens, zonder vaste wateraansluiting Bijzonderheden: Intern reservoir, Total No Frost, strak zwart design

LG GSXE90EVDD

Deze ruime Amerikaanse koelkast van LG biedt met 628 liter voldoende plek voor alles wat je gekoeld wilt bewaren. Het model combineert een fraai zwart design met slimme technologie zoals LinearCooling, waarmee temperatuurschommelingen worden geminimaliseerd. Dankzij No Frost en de water- en ijsdispenser met waterleidingaansluiting geniet je van optimaal gemak. De inverter-compressor maakt het apparaat stil en energiezuinig. Dit model is bovendien voorzien van de InstaView-functie, waarbij je door twee keer kloppen de inhoud kunt bekijken zonder de deur te openen.

Toepassingen: Moderne huishoudens met focus op comfort en design Bijzonderheden: InstaView-deur, LinearCooling, 35 dB, wateraansluiting

Bosch KAD93AIDP (Serie 6)

De Bosch KAD93AIDP is een solide en stijlvolle keuze met een netto-inhoud van 533 liter. Dankzij de anti-fingerprint RVS-look blijft hij er netjes uitzien, ook bij intensief gebruik. De VarioZone-indeling biedt flexibiliteit, met uitneembare plateaus en lades. De ijs- en waterdispenser levert zowel ijsblokjes als crushed ice, en is aangesloten op een vaste waterleiding. Total No Frost voorkomt ijsvorming, en met functies als superkoelen en supervriezen ben je altijd voorbereid op grotere hoeveelheden boodschappen.

Toepassingen: Gezinnen die functionaliteit en duurzaamheid zoeken Bijzonderheden: Crushed ice, anti-fingerprint RVS, VarioZone

Siemens KF96DAXEA (iQ500)

Met zijn French-door ontwerp en een inhoud van 574 liter biedt de Siemens KF96DAXEA een moderne uitstraling en veel gebruiksgemak. Deze koelkast beschikt over een hyperFresh-lade op 0 °C voor vlees en vis, en houdt dankzij multiAirflow een constante temperatuur. De water- en ijsdispenser werkt via een vaste aansluiting, en levert naast ijsblokjes ook crushed ice. Het model is voorzien van ledverlichting, een digitaal display en een deur-alarm. Met een geluidsniveau van 39 dB is hij bovendien opvallend stil.

Toepassingen: Designliefhebbers en versfanaten Bijzonderheden: HyperFresh-lade, crushed ice, 39 dB, French-door design

▼ Volgende artikel
11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt
© MehmetDinler
Huis

11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Wanneer je naar Windows 11 overstapt, zijn er ongetwijfeld zaken waaraan je moet wennen. Maar soms kunnen die dingen ronduit irritant zijn. Daarom bekijken we de grootste ergernissen van Windows 11 én de manieren om ze te verhelpen.

In dit artikel laten we zien hoe je de grootste ergernissen in Windows 11 aanpakt en het systeem naar je hand zet:

  • Schakel onnodige opstart-apps en achtergrondprocessen uit
  • Zet hinderlijke widgets, badges en meldingen uit
  • Beperk of verwijder OneDrive-synchronisatie en koppeling
  • Verwijder de Microsoft Edge-browser en andere bloatware
  • Zet de Game Bar en Game Mode uit als je geen gamer bent
  • Herstel het klassieke startmenu met Open-Shell
  • Beperk reclame en tracking via de privacy-instellingen
  • Maak Windows stiller en overzichtelijker met Niet storen
  • Ruim je systeem op door handmatig ongewenste vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Wat voor de een ergernis is, kan voor de ander simpelweg een verrassende functie zijn. Alles draait om persoonlijke perceptie. We zijn in de fora van Windows 11-gebruikers gedoken om de pijnpunten te vinden. De belangrijkste klachten zijn: de dagelijkse prestatieproblemen die worden veroorzaakt door te veel achtergrondprocessen, Microsoft stuurt je voortdurend richting haar betaalde diensten en overdreven bemoeizucht bij meldingen, badges en reclame. In plaats van te klagen, zorgen wij voor een oplossing. 

Opstartvertraging

Onnodige opstartapps zijn altijd al een bron van ergernis geweest in Windows. Ze belasten de pc doordat ze waardevolle cpu-bronnen aanspreken en zorgen voor een opstartvertraging. Windows 11 bevat zelfs meer bloatware dan Windows 10. Bloatware is een term voor toepassingen die je niet nodig hebt en die het systeem afremmen. Deze toepassingen worden vaak voor de aankoop op nieuwe apparaten geïnstalleerd of ze sluipen op je pc via downloads waarin ze gebundeld zitten. Hoe meer programma’s je hebt, hoe meer achtergrondprocessen die het opstarten kunnen vertragen.

Je kunt ze te slim af zijn door ze te beëindigen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op alle processen die zijn gekoppeld aan ongebruikte applicaties en gebruik de opdracht Beëindigen. Daarna schakel je de onnodige opstartapps definitief uit. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen. Ga naar Apps / Opstarten en zet de apps uit waarvan je niet wilt dat ze samen met het systeem automatisch opstarten.

Wees terughoudend wat betreft toepassingen die automatisch opstarten.

Nieuwsfeeds uitschakelen

Widgets zijn een soort mini-apps. Ze tonen bijvoorbeeld de weersverwachting, een overzicht van je agenda-afspraken of de voetbalresultaten. Standaard toont Microsoft ook zijn nieuwsfeed van het MSN-netwerk, wat doorgaans geen toegevoegde waarde heeft. Oorspronkelijk waren widgets bedoeld om nieuwsfeeds en sociale media in het besturingssysteem te integreren.

Sommige gebruikers houden ervan, anderen haten de widgets hartgrondig, omdat er toch al van alle kanten steeds meer nieuws en sociale info op ons afkomen. Wie zit te wachten op de volgende vondst die meer van hetzelfde levert? Als je tot deze laatste groep behoort, dan kun je de functie uitschakelen. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en schakel daar Widgets uit.

Gebruik je de widgets zelden of nooit, zet ze dan uit.

OneDrive beperken

Microsoft heeft er een handje van om je met zachte hand naar haar online opslagdienst OneDrive te dirigeren. Bij de eerste set-up krijg je de vraag om OneDrive te gebruiken en daarna maakt OneDrive automatisch en zonder waarschuwing verschillende back-upmappen op OneDrive aan. Dat lijkt op een assertieve dienstverlening, maar de waarheid is dat je als gebruiker op die manier sneller tegen de limiet van 5 gigabyte gratis OneDrive-opslagruimte aanbotst. Het is een marketingtactiek van Microsoft waardoor je gedwongen wordt om te upgraden. Hierdoor ga je sneller overwegen om een betaald abonnement te nemen. Met een Personal Microsoft 365-account krijg je 1 TB aan opslag en 6 TB met een Microsoft Family-abonnement.

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre hier een loopje wordt genomen met je privacy. Online back-ups zijn handig, maar ben je ermee gediend dat je gegevens op de servers van Microsoft worden opgeslagen? Misschien wil je liever gebruikmaken van een andere online back-updienst? Nu wordt de indruk gewekt dat de concurrentie tweede keuze is. Ben je het niet eens met deze overijverige OneDrive-synchronisatie, dan klik je met rechts op het pictogram van OneDrive in het systeemvak. Vervolgens selecteer je het tandwieltje rechtsboven om de Instellingen van OneDrive te openen om naar het tabblad Synchroniseren en back-up maken te gaan. Dan klik je op Back-up beheren. Daar kun je aangeven om documenten, afbeeldingen of je bureaublad niet online te bewaren.

Bepaal zelf de mappen waarvan OneDrive een back-up moet maken.

OneDrive ontkoppelen

Wanneer je OneDrive niet vaak gebruikt, kun je deze dienst op je Windows-apparaat ontkoppelen en zelfs verwijderen. Door de koppeling met je Microsoft-account zijn de persoonlijke bestanden in OneDrive beschikbaar op elk apparaat waarop je bent ingelogd met hetzelfde Microsoft-account. Je bent dus niet meer aan een vaste werkplek gebonden. Door te ontkoppelen weet je zeker dat de lokale map niet meer kan synchroniseren met de online opslag.

Klik met rechts in het systeemvak op het pictogram van OneDrive (het wolkje). Kun je dit pictogram niet zien? Klik dan eerst op het PijltjeOmhoog van het systeemvak. Daarna open je het instellingenvenster van OneDrive en ga je naar het tabblad Account. Onder je account selecteer je Deze pc ontkoppelen / Account ontkoppelen. De gegevens die al in OneDrive staan, blijven hierdoor onaangeroerd en de speciale OneDrive-map op de computer verandert in een normale map. Je kunt er bestanden in plaatsen, verwijderen en verplaatsen, maar ze worden niet langer automatisch gesynchroniseerd in de cloud.

Ook al ontkoppel of verwijder je OneDrive, de virtuele map blijft staan in het navigatievenster van Windows Verkenner.

Weg met OneDrive en Edge

Ben je OneDrive echt helemaal beu? Weet dan dat je OneDrive zelfs kunt verwijderen. Het zal je Windows-pc niet beschadigen. Ga naar Instellingen / Apps en open het lijstje met Geïnstalleerde apps. Daar vind je Microsoft OneDrive. Klik op de drie puntjes achter de naam van deze app en selecteer Verwijderen net zoals je dat met elk ander programma zou doen. Het duurt een paar seconden voor de app is verwijderd. Ondertussen heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je op dezelfde manier de browser Edge kunt verwijderen. In het begin van Windows 11 was deze functie nog lichtgrijs gemarkeerd.

Dankzij de nieuwe antimonopoliewet kun je sinds maart 2024 ook de browser van Microsoft verwijderen.

Game Bar voor niet-gamers

De instellingen van Windows 11 bevatten een speciaal onderdeel bedoeld voor gaming. Wanneer je de toetscombinatie Windows-toets+G gebruikt, open je de Windows Game Bar. Daarmee kun je schermafdrukken en clips vastleggen van games die door Microsoft zijn geverifieerd. Eigenlijk is deze functie bedoeld voor het vastleggen van Xbox-games, maar je kunt hem ook gebruiken voor schermopnames van gewone programma’s.

Geen kwaad woord over de Windows Game Bar. Maar als je geen of zelden games speelt, heeft het geen zin om de Game Bar en Game Mode op de computer in te schakelen. Bovendien kan deze applicatie veel cpu en geheugen gebruiken. Om de Game Bar uit te schakelen, ga je weer naar het instellingenvenster van Windows. Daar kies je Gaming / Game Bar. Vervolgens schakel je bovenaan de optie uit bij Je controller mag Game Bar openen. Daarna ga je terug naar het venster Gaming en je kiest het tabblad Gamemodus om ook hier de optie Gamemodus uit te zetten.

Ben je geen gamer, schakel dan de Game Bar uit.

Badges in de kiem smoren

Windows 11 toont voortdurend meldingen op de taakbalk die je waarschuwen voor onder meer updates en nieuwe e-mail. Deze zogenaamde badges staan standaard ingeschakeld. Ze blijven eindeloos opduiken. Bankwebsites sturen je constant badges, maar ook browserextensies doen dat. Het wordt snel te veel van het goede. Nogal wat gebruikers ergeren zich hieraan, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt de badges uitschakelen door met rechts op de taakbalk te klikken en dan te kiezen voor Taakbalkinstellingen. Scrol aan de rechterkant naar beneden en klik op Taakbalk. Vervolgens scrol je nog wat verder naar beneden tot je bij Gedrag van taakbalk bent. Hier kun je de optie uitschakelen bij Badges weergeven in taakbalk-apps. Dit is trouwens ook de plaats waar je de uitlijning van de taakbalk wijzigt. Standaard staan de pictogrammen gecentreerd op de taakbalk. Hier kun je aangeven dat die links moeten worden uitgelijnd. Hierdoor wordt het Startmenu aan de linkerkant weergegeven zoals vroeger.

In de taakbalk kun je de badges verbergen.

Terug naar bekend startmenu

Mis je het startmenu van Windows 10? Er is een interessante tweak waarbij je het Windows 11-startmenu vervangt door het type uit Windows 10. Download Open-Shell van de GitHub-website. De laatste versie op het moment van schrijven is OpenshellSetup 4.4.195. Je hebt de keuze tussen een zelfuitvoerbaar exe-bestand of een gecomprimeerd 7Z-bestand. Wij gaan voor het exe-bestand.

In de set-upwizard schakel je de opties Classic Explorer en Classic IE uit. De optie Create a start menu folder moet aangevinkt blijven. Zodra het installatieproces voltooid is, open je via Windows Zoeken de Open-Shell Menu Settings. Daarna kun je kiezen tussen de Classic Style, Classic with two columns of Windows 7 style.

Misschien wil je ook de knop naar het startmenu aanpassen zodat deze op die van Windows 10 lijkt. Hiervoor vink je de optie Replace start button aan. Vervolgens kies je een van de drie voorstellen uit, of je klikt op Pick Image. Zoek op het web naar een afbeelding van het Windows 10-startmenu en selecteer die. Wil je op je schreden terugkeren en Open-Shell verwijderen? Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Selecteer Open-Shell en gebruik de optie Verwijderen.

Geef het startmenu zijn oude look terug.

Advertenties uitschakelen

Windows 11 genereert een unieke identifier, een zogenaamde reclame-ID, om je activiteiten te volgen. Hiervoor gebruikt Microsoft je zoekopdrachten, eerdere aankopen van Microsoft-producten en online activiteiten die gekoppeld zijn aan je Microsoft-account. Adverteerders kunnen die gebruiken om jou gerichte advertenties te sturen wanneer je apps gebruikt. Ben je gevoelig voor je privacy, dan zet je hier ook het mes in.

Open Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Klik rechts op het onderdeel Algemeen. Zet de schakelaar uit bij Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken. Doe hetzelfde bij Websites hebben toegang tot mijn lijst met talen zodat er inhoud kan worden weergegeven die relevant is voor mijn locatie. Optioneel schakel je ook de optie daaronder uit: Start en zoekresultaten door Windows laten verbeteren door app-lanceringen bij te houden. Tot slot zet je ook de vierde optie uit: Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Draag zorg voor je privacy en schakel reclamemeldingen uit.

Meldingen uitschakelen

In het Berichtencentrum komen ook systeemwaarschuwingen, ongelezen berichten, nieuwe artikelen van je favoriete websites en meer meldingen binnen. Deze kunnen nuttig zijn om je op de hoogte te houden van wat er gebeurt, maar het is best mogelijk dat de hoeveelheid meldingen en geluiden overweldigend is en op je zenuwen gaat werken. Daarom kun je meldingen uitschakelen om afleiding te minimaliseren. Open de Instellingen en klik op Systeem. Aan de rechterkant klik je op de pagina Meldingen. Hier kun je de schakelaar Meldingen uitschakelen omzetten. Wil je nog verder gaan, dan zet je de schakelaar Niet storen aan.

Zo, dat scheelt een hoop afleiding.

Snoeien in bloatware

Een nieuwe pc komt met een hoop bloatware en bij Windows 11 is dat niet anders. Het gaat om software waar je niet om hebt gevraagd. Bloatware neemt niet alleen geheugenruimte in beslag, hij verslechtert ook de prestaties van het systeem. Meestal gaat het om spelletjes, testversies van beveiligingssuites en virusscanners, cloudservices en zelfs fotoboeken.

Er zijn freewaretools die scannen naar bloatware, ook wel crapware genoemd, om die automatisch te verwijderen. Maar als je er niet goed in thuis bent, kun je hiermee meer kwaad dan goed doen. Sommige applicaties zijn immers noodzakelijk voor de goede werking van het systeem. De website Should I Remove It is gespecialiseerd in het vinden en verwijderen van bloatware. Hier vind je uitgebreide overzichten van bloatware bij alle belangrijke computermerken. Neem bijvoorbeeld Toshiba, die heeft meer dan dertig applicaties die als testversie worden geïnstalleerd. Snoei de bloatware dus handmatig. Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Daar zie je alle programma’s die op de machine zijn geïnstalleerd. Blader door de lijst en controleer welke programma’s je kunt verwijderen.

Volgens de website Should I Remove It bevat een Toshiba de meeste bloatware.

Watch on YouTube