ID.nl logo
Nieuwe clouddienst? Zo verhuis je je bestanden
© PXimport
Huis

Nieuwe clouddienst? Zo verhuis je je bestanden

Google en Microsoft bieden beide uitgebreide clouddiensten aan die constant vernieuwd worden. Wellicht ben je geneigd over te stappen naar een nieuwe clouddienst? Hoe je zo’n cloudverhuizing aanpakt leggen we je uit in dit artikel.

1 OneDrive

Als je naar OneDrive wilt overstappen, moet je eerst de client instellen. De OneDrive-clients zijn beschikbaar voor Windows en macOS en voor Android en iOS. In Windows 10 is de client standaard aanwezig, voor de andere systemen download je de applicatie. Om ermee aan de slag te gaan, open je de Windows Verkenner en klik je links op OneDrive. Er verschijnt een scherm om in te loggen met je Microsoft-account. Heb je nog niet zo’n account, dan maak je er een aan. Na het inloggen heb je in je verkenner de OneDrive-map waarin je je bestanden kunt plaatsen om deze met de cloud te synchroniseren.

2 Google Drive

Google Drive is standaard niet aanwezig op je pc. Je dient die client handmatig te downloaden. Klik bij Persoonlijk op Downloaden en open het gedownloade bestand. De installatie gaat geheel vanzelf. Open na installatie de app en log in met je Google-account. Kies welke mappen je wilt synchroniseren met Drive en kies de locatie van je Google Drive-map op je pc. Je krijgt achteraf een aantal nieuwe snelkoppelingen op je bureaublad voor alle online Google-apps.

©PXimport

3 Controle opslagruimte

Voordat je nu gelijk al je bestanden verplaatst naar je nieuwe clouddienst: controleer eerst even hoeveel opslagruimte je nu gebruikt in je oude clouddienst en hoeveel je beschikbaar hebt bij je nieuwe dienst. Voor OneDrive ga je hiernaartoe waar je inlogt met je Microsoft-account. Linksonder zie je nu de hoeveelheid gebruikte opslagruimte. Bij Google Drive zie je het in de linkerbalk in het lichtgrijs, vlak boven Opslagruimte upgraden.

4 Opslagruimte uitbreiden

Bij OneDrive krijg je standaard 5 GB. Je kunt bij OneDrive voor twee euro per maand deze opslag vertienvoudigen naar 50 GB. Heb je een Office 365-licentie, bijvoorbeeld Office 365 Home, dan heb je 1 TB opslag per gebruiker. Bij Google Drive krijg je gratis 15 GB opslagruimte, maar let wel op dat hier ook je Gmail meetelt. Bij Google Drive kun je voor twee euro per maand upgraden naar 100 GB en voor een tientje per maand naar 1 TB.

©PXimport

5 Bestanden verplaatsen

Als je genoeg opslagruimte hebt of hebt bijgekocht, is het tijd om je bestanden te verplaatsen. Als je dat doet vanuit OneDrive naar Google Drive, is het gewoon een kwestie van knippen uit de OneDrive-map en plakken in de Google Drive-map in de verkenner, en dan wachten tot de upload is voltooid. Ga je van Google Drive naar OneDrive, dan kun je niet alle bestandstypen meer openen als je zomaar verplaatst. Open de Google Apps-bestanden met extensies als *.gslides of *.gdoc en sla ze op als reguliere bestanden (bijvoorbeeld: open je Google Presentatie, klik op Bestand / Downloaden als / Microsoft PowerPoint (pptx)).

6 Gedeelde mappen

Deel je mappen met anderen? Als jij die verwijdert, kunnen ook anderen niet meer bij die bestanden. Hebben anderen een map met jou gedeeld en heb je daar alle rechten op, dan verdwijnen bij het verwijderen van bestanden uit die map, die bestanden ook bij de originele maker. Let dus goed op dat je in zo’n geval de map eerst verlaat. Je verlaat een gedeelde map in Google Drive door bovenaan op de mapnaam te klikken en te kiezen voor Delen / Geavanceerd. Klik op het kruisje bij jouw naam en klik op Gereed, waarna je er niet meer bij kunt. Zorg dus dat je een kopie hebt van de bestanden als je die wilt behouden in je nieuwe cloudopslag. Bij OneDrive verlaat je de gedeelde map door deze aan te vinken en te kiezen voor Verwijderen uit OneDrive.

©PXimport

Naar Dropbox?

Als je naar Dropbox overstapt, is het ook een kwestie van de client downloaden en bestanden verplaatsen. Let ook bij Dropbox op je gedeelde mappen, dat je die niet zomaar leeghaalt maar dat je die eerst verlaat, zie stap 6. Wil je van Dropbox over naar een andere dienst, dan hoef je gelukkig weinig te letten op eigen bestandsformaten of andere vreemde onderdelen. Het is alleen even letten op je items in Dropbox Paper, indien je dat gebruikt. Als je een item opent in Dropbox Paper kun je klikken op de drie puntjes rechtsboven en het bestand downloaden als docx of als Markdown.

7 Speciale diensten

Is je internet dusdanig traag dat het wel heel lang duurt om alles te downloaden en te uploaden, dan kun je ook een dienst van een derde gebruiken. Een bekende dienst is Mover.io, dat zich speciaal richt op cloudmigraties. Dit is wel prijzig: 1 dollar per GB met een minimum van 20 GB, dus minimaal 20 dollar.

Wil je vooral een dienst die handiger werkt dan de losse mappen in je verkenner? Probeer eens een cloudmanager als MultCloud. Je plaatst hier eenvoudig clouddiensten bij elkaar in één interface, waarna je bestanden tussen die diensten kunt verplaatsen. Er zijn meer soortgelijke diensten.

©PXimport

8 Gmail importeren

Om je e-mail van Outlook naar Gmail over te zetten, ga je als volgt aan de slag. Ga naar www.gmail.com en klik rechts op het tandwiel / Instellingen. Ga naar Accounts en import / E-mailberichten en contacten importeren. Typ het e-mailadres waarvan je wilt importeren, dus je oude Outlook-adres, en klik op Doorgaan. Wacht even op de controle en klik weer op Doorgaan. Meld je dan aan bij met je Microsoft-account en klik op Ja om de ShuttleCloud Migration Tool for Gmail toegang te geven. Het importeren begint dan vanzelf en zowel je e-mail als je contactpersonen worden overgezet.

9 Outlook importeren

Om je e-mail over te zetten van Gmail naar Outlook ga je in Outlook naar het tandwiel rechtsboven / Opties / Accounts / Verbonden accounts. Klik op Gmail. Je kunt kiezen waar de mail wordt opgeslagen: in aparte mappen of in de bestaande mappen. Klik op OK om te starten en log dan in met je Gmail-account. Geef Microsoft toegang om je account in te zien. De e-mail wordt dan vanzelf overgezet zonder gedoe. Je contactpersonen worden dan net als bij Gmail ook meteen overgezet.

©PXimport

10 Gmail doorsturen

Helaas zal het niet direct zo zijn dat alle e-mail automatisch op je nieuwe adres aankomt. Voor de overgangsperiode is het fijn om je e-mail door te sturen naar je nieuwe adres. Op Gmail doe je dat weer via het tandwiel / Instellingen / Doorsturen en POP/IMAP. Bij Doorsturen kies je voor Een kopie van een inkomend bericht doorsturen en klik op Een doorstuuradres toevoegen. Voer het e-mailadres in. Je ontvangt op dat adres een e-mail met een code: voer die achteraf in Gmail in om het doorsturen te bevestigen. Je kunt bij Gmail ook kiezen wat er met de mail in Gmail zelf moet gebeuren: die kun je verwijderen of de kopie behouden en eventueel als gelezen markeren.

11 Outlook doorsturen

Om in Outlook je e-mail door te sturen, ga je naar het tandwiel en dan naar Opties. Links in de balk kies je bij Accounts voor de optie Doorsturen. Kies voor de optie Doorsturen starten en vul je nieuwe Gmail-adres in. Je kunt ervoor kiezen om kopieën nog te bewaren in Outlook met de optie Een kopie van doorgestuurde berichten bewaren. Klik dan op Opslaan om alle e-mail door te sturen.

©PXimport

12 Gmail: Versturen vanaf

Als je af en toe toch nog e-mails wilt verzenden vanaf je oude e-mailadres, kan dat nog. In Gmail ga je dan naar de instellingen en klik je op het tabblad Accounts en import. Bij het kopje Mail verzenden als klik je op Nog een e-mailadres toevoegen. Vul dan je e-mailadres in en klik op Volgende stap. De smtp-server en poort zijn automatisch al ingevuld. Vul alleen nog het wachtwoord in van je Microsoft-account, anders kan er niet ingelogd worden bij de smtp-server. Let op: heb je authenticatie in twee stappen aan staan, dan vul je hier een app-wachtwoord in. Klik ten slotte op Account toevoegen. Als je nu een e-mail opstelt in Gmail, kun je die ook verzenden vanaf je Outlook-e-mailadres.

13 Outlook: Versturen vanaf

In Outlook kun je ook versturen vanaf een ander e-mailadres. Daarvoor ga je ook weer naar Opties en dan naar Accounts / Verbonden accounts. Bij E-mailaliassen klik je op Primaire aliassen beheren of kiezen. Klik op E-mailadres toevoegen en typ je oude adres. Klik dan op Bevestigen in de lijst en kies voor E-mail verzenden. In je oude adres klik je op de juiste link om de alias te bevestigen. Als je nu een e-mail opstelt in Outlook, kun je op Van klikken en dit e-mailadres kiezen om vanuit te versturen.

©PXimport

14 Google Takeout

Als je definitief weggaat bij Google kun je de Takeout-tool gebruiken om al je gegevens offline te bewaren en op te slaan, zodat je die altijd later nog kunt importeren bij een andere dienst en zodat je niets vergeet. Vink aan welke gegevens je graag allemaal wilt downloaden en klik op Volgende. Kies het bestandstype, de archiefgrootte en kies hoe je het resultaat wilt ontvangen: downloadlink per e-mail of opslaan in Google Drive of meteen aan OneDrive toevoegen. Klik ten slotte op Archief maken.

15 Google Agenda exporteren

Het enige wat bij de overstap nu nog niet automatisch gebeurt, is het verplaatsen van je agenda. Voor Google Agenda klik je op het tandwiel / Instellingen / Agenda’s. Klik dan op Agenda’s exporteren en het zip-bestand wordt gedownload. In Outlook ga je naar je agenda via het blokjesmenu linksboven en kies je voor Agenda. Klik dan op Agenda toevoegen / Uit bestand. Vervolgens kies je het ics-bestand van je Google-account. Herhaal dit als je meerdere agenda’s importeert. Kies ook in welke agenda je de gegevens wilt importeren.

©PXimport

16 Outlook Agenda importeren

In Outlook.com ga je naar je agenda en klik je op het tandwiel / Opties. Ga dan naar Gedeelde agenda’s en kies voor Agenda publiceren. Kies een agenda uit de lijst en klik op Maken bij Beschikbaarheid, titels en locaties weergeven. Kopieer en plak de link bij ICS in de browser. Bij Google Chrome wordt dan vanzelf het ics-bestand gedownload. In Google Agenda ga je dan naar het pijltje naast Andere agenda’s links en klik je op Agenda importeren. Klik op Bestand kiezen en kies de agenda waar de afspraken moeten komen te staan. Klik dan op Importeren om ze te importeren.

17 Overige exporteren

Waarschijnlijk is nog niet alles overgezet en helaas is de kans groot dat de rest ervan handmatig zal moeten gebeuren. Notities bijvoorbeeld: om die van Google Keep over te zetten naar OneNote, dat kan niet zomaar. Andersom is dat ook het geval. Hetzelfde geldt voor je foto’s, met name omdat Microsoft geen alternatieve dienst heeft voor Google Foto’s. Je kunt je foto’s wel in OneDrive zetten door ze eerst te downloaden via Google Takeout.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 slimme deurbellen met camera en online opslag
Zekerheid & gemak

Waar voor je geld: 5 slimme deurbellen met camera en online opslag

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ga je op vakantie maar wil je toch weten wat er bij je voordeur gebeurt? Een slimme deurbel laat je ook als je niet thuis bent zien wie er voor de deur staat. Wij vonden een vijftal betaalbare exemplaren.

Met een slimme deurbel krijg je een seintje als er iemand aanbelt en kun je vaak ook terugzien wie er voor de deur heeft gestaan. Je kunt daarbij kiezen om de video's lokaal op te slaan, maar de hier besproken deurbellen bieden ook online opslag. En dat is handig, want zo kun je ook tijdens je vakantie in de gaten houden welke (ongenode) gasten er voor de deur staan.

D230S1

Wat handig is aan de Tapo D230S1, is dat hij wordt geleverd met een compacte gong die tevens functioneert als een internet tussenpunt. Hierin kun je een microSD-kaart plaatsen voor lokale opslag van videobeelden, wat betekent dat een abonnement voor cloudopslag niet strikt noodzakelijk is om beelden te bewaren. Mocht je toch liever de flexibiliteit van cloudopslag hebben, dan biedt TP-Link hiervoor een optionele dienst aan. De installatie is over het algemeen eenvoudig en hij werkt op een batterij, wat veel vrijheid geeft qua plaatsing zonder gedoe met bedrading. De beeldkwaliteit is voldoende voor het dagelijks gebruik en de deurbel is uitgerust met slimme detectiefuncties om je op de hoogte te stellen van activiteit voor je deur. Dit maakt het een goede keuze voor wie een complete set zoekt zonder direct vast te zitten aan maandelijkse kosten voor opslag.

Ring Video Doorbell Wired

De Ring Video Doorbell Wired is een van de meest budgetvriendelijke opties van Ring. Deze deurbel sluit je bedraad aan op je bestaande deurbelbedrading, Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over het opladen van batterijen of het leegraken ervan. De deurbel biedt 1080p HD-video en tweeweg-communicatie, zodat je met de bijbehorende app kunt praten met wie er voor de deur staat. Een belangrijk punt om te overwegen bij de Ring Video Doorbell Wired is dat voor de meeste functionaliteiten, waaronder het opslaan en terugkijken van videobeelden, een Ring Protect-abonnement nodig is. Zonder dit abonnement zijn de mogelijkheden vrij beperkt tot livebeeld en notificaties.

Arlo Essential 2 2K Video Doorbell

Deze draadloze videodeurbel van Arlo heeft focus op scherpe beeldkwaliteit en gebruiksgemak. De Arlo Essential 2 filmt in 2K resolutie, waardoor je een beter beeld krijgt dan met de meeste Full-HD-camera's. Een opvallend kenmerk is de 180 graden kijkhoek en de 1:1 beeldverhouding, waardoor je een volledig 'hoofd-tot-teen' beeld krijgt van je bezoekers en pakketjes op de grond. De installatie is bijzonder makkelijk en geheel draadloos. Voor het opslaan van opgenomen videobeelden maakt Arlo gebruik van een cloudgebaseerd systeem, waar je wel een abonnement voor nodig hebt.

Xiaomi Smart Doorbell 3

Ook deze deurbel filmt in 2K resolutie en heeft een indrukwekkende kijkhoek van 180 graden, waardoor je een breed overzicht krijgt van wat er voor je deur gebeurt. Een van de handige eigenschappen is de meegeleverde gong die ook functioneert als basisstation. Deze gong is uitgerust met een interne opslag van 64 GB, wat voldoende is voor de meeste gebruikers en maakt het overbodig om een apart cloudabonnement te nemen, iets wat overigens wel mogelijk is. De deurbel heeft een ingebouwde batterij die lang meegaat en is eenvoudig te installeren. Ook beschikt hij over AI-gestuurde persoonsdetectie, wat helpt om valse meldingen te verminderen.

Imou Doorbell 2S Kit

De Imou Doorbell 2S Kit is een draadloze videodeurbel met nachtfunctie Imou biedt een optionele cloudopslagdienst, maar je kunt de video's ook lokaal opslaan. De deurbel werkt op een ingebouwde, oplaadbare batterij, wat de installatie zeer eenvoudig maakt omdat je geen bedrading nodig hebt. De AI-gestuurde persoonsdetectie zorgt ervoor dat je geen ongewenste meldingen van beweging krijgt, dus niet bij elke langslopende kat.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen