ID.nl logo
Laat je kinderen creatief kliederen met Tux Paint
© Andrey Popov
Huis

Laat je kinderen creatief kliederen met Tux Paint

Moeilijke software is er in overvloed. Tux Paint probeert juist zo simpel mogelijk te zijn. Daardoor kunnen zelfs kleine kinderen met dit tekenprogramma spelen. Voor ouderen zonder computerkennis is het eveneens leuk. Eigenlijk kan iedereen met dit programma zijn creatieve kant ontdekken.

Waarom moeilijker maken als het makkelijk kan? Dat is precies wat Tux Paint beschrijft. In dit artikel laten we je kennismaken met wat functies uit dit tekenprogramma:

  • Schilderen met penselen
  • Lijnen en vormen tekenen
  • Tekst toevoegen
  • Stempelen

Lees ook: Kunst op je tablet: de beste teken-apps voor Android en iOS

Er is heel wat te doen over het feit dat kinderen te veel tijd achter een beeldscherm doorbrengen. Dat zou slecht zijn voor de concentratie en schadelijk voor de ogen. Daar zit zeker wat in, maar tegelijkertijd geldt dat kinderen met een verantwoorde hoeveelheid computergebruik vaardigheden kunnen opdoen en dingen kunnen maken die vroeger ondenkbaar waren. Dat kan bijvoorbeeld op grafisch gebied met het geweldige opensource-tekenprogramma Tux Paint. Dat is geschikt voor kinderen van alle leeftijden.

Kortom: wil je een uurtje creatief aan de slag met de (klein)kinderen zonder dat het een knoeiboel wordt? Installeer dan Tux Paint! 

Installatie

Tux Paint vind je op www.tuxpaint.org. Zoals je rechts op de pagina kunt zien, zijn er versies voor Windows, Android, macOS en Linux. Wij installeren het op een Windows-pc en klikken dus op Windows en kiezen voor de 64bit-versie. Sla dit bestand op in een map naar keuze en keer terug naar de downloadpagina. Klik daar op Tux Paint Stamps en sla ook dat onderdeel op in dezelfde map.

Voer nu eerst het bestand tuxpaint-0.9.31-windows-x86_64-installer.exe uit. De installatie bevat geen bijzonderheden. Aan het eind klik je op Voltooien. Daarop verschijnt in de browser de Engelstalige Quickstart Guide en de uitgebreidere en ook Engelstalige documentatie. Tux Paint zelf is in het Nederlands.

Ook is het Tux Paint Configuratieprogramma geopend. In dit onderdeel kun je desgewenst voor meerdere gebruikers verschillende instellingen maken. Dit is handig als kinderen een computer delen. Wij laten de instellingen voor wat ze zijn en klikken op Stoppen.

Voer nu het bestand tuxpaint-stamps-2023-07-20-windows-installer.exe uit om de bibliotheek met stempels te installeren. Ook deze installatie bevat geen bijzonderheden.

Je kunt desgewenst configuraties maken voor meerdere gebruikers.

Kennismaking

Op het bureaublad is na de installatie het Tux Paint-pictogram verschenen. Daarmee start het programma standaard in een vrij klein venster. Wil je dat niet, dan kun je in het configuratieprogramma op het tabblad Video/Geluid een vinkje zetten bij Hele scherm. Je moet dan ook nog een geschikte resolutie kiezen en vervolgens klikken op Toepassen en Stoppen. Je kunt in het startmenu ook kiezen voor Tux Paint (full screen). Zo start je automatisch in volledig schermmodus waarbij de standaardresolutie van je beeldscherm wordt gebruikt.

Wij kiezen voor de full screen-versie. Het programma wordt nu gestart en je ziet links de nodige gereedschappen. Rechts staan allerlei penselen en onder je tekenblad zie je de nodige standaardkleuren. Links is het pictogram Schilderen actief en rechts het kleinste penseel. Linksonder zie je de Tux Paint-pinguïn die informatie geeft over de geselecteerde gereedschappen.

Alle gereedschappen staan overzichtelijk op één scherm.

Schilderen

Wanneer het pictogram Schilderen in het palet links is geactiveerd, dan kun je tekenen met het gereedschap dat je rechts hebt gekozen. Het gereedschap is in eerste instantie de kleinste cirkel. Tekenen doe je met een ingedrukte linkermuisknop, met een tekenpen of met een joystick. Met die laatste teken je gemakkelijker en nauwkeuriger dan met een muis. Ook kun je in het configuratieprogramma voor je joysticks allerlei zaken instellen. Standaard bestuur je het penseel met de linkerknuppel en teken je met de ingedrukte A-knop. Je kunt echter alle knoppen naar eigen inzicht instellen.

Penselen

Het aanbod aan penselen in het palet rechts begint met vijf zwarte cirkels in toenemende grootte. Hiermee teken je steeds dikkere lijnen. Dit zijn de diktes waarmee je het moet doen. Omdat Tux Paint in eerste instantie op kinderen is gericht, zijn er geen ingewikkelde dialoogvensters waarmee je bijvoorbeeld de penseeldikte kunt instellen.

Na de zwarte cirkels volgt een aantal penselen met verschillende transparantie en daar weer onder zie je penselen met figuren. Zijn deze voorzien van groene pijltjes? Dan betekent dit dat het vormpje van oriëntatie verandert wanneer je je penseel een andere kant op laat gaan. Sommige penselen zijn bovendien voorzien van een filmstrookje. Dat geeft aan dat het penseel is geanimeerd. De plaatjes zullen niet alleen van oriëntatie veranderen, maar ook telkens een beetje anders zijn.

Met het muiswiel of de pijl onder het palet scrol je naar nog meer penselen en zoals je kunt zien zijn sommige niet zwart. Deze penselen zijn eenvoudige stempels die we verderop nog uitgebreider tegenkomen. Gewapend met deze kennis beginnen we met een simpel tekeningetje.

In één beeld gevangen: gewone penselen, penselen met oriëntatie en penselen met animatie.

Afstand

Direct onder het penseelpalet zie je steeds langer wordende balkjes die samen lijken op het symbool van een volumeknop. Ze regelen echter niet het volume van de geluiden die je bij elke actie hoort. Deze geluiden kun je overigens in het configuratieprogramma uitzetten. De balkjes laten de afstand zien die je penseel aflegt. Klik je op een langer balkje dan beweegt het penseel niet sneller, maar slaat het stukjes over. Op die manier kun je eenvoudig stippellijnen met een vrije vorm tekenen, waarbij de stippen elk penseel kunnen zijn.

Kleurt je kind weleens op de muren?

Op een tekentablet kunnen ze hun creativiteit beter kwijt

Bestandsbeheer

Tijd om ons werk op te slaan. De knop daarvoor vind je in het palet links. De eerste keer dat je deze knop gebruikt, wordt het bestand zonder commentaar opgeslagen. Je hoeft dus geen bestandsnaam in te voeren. Sla je hierna nogmaals wijzigingen op, dan waarschuwt Tux Paint dat het bestand al bestaat. Je kunt dan kiezen om het te overschrijven of om een nieuwe versie op te slaan. Ook dan hoef je weer niets in te voeren. Kinderen hoeven dus geen bestandsnamen in te typen. Ook kunnen ze niet vanuit Tux Paint in het bestandssysteem komen. Zouden ze de knop Openen aanklikken, dan mogen ze alleen uit eerder vanuit Tux Paint opgeslagen plaatjes kiezen.

Het scherm voor Openen bevat een knop Export. Ook die vereist geen verdere interactie. Klik je erop, dan wordt de actieve tekening als png-bestand gekopieerd naar de map Afbeeldingen van waaruit bijvoorbeeld een ouder hem kan delen. Als je overigens het programma sluit en later weer start, wordt altijd de laatst gemaakte tekening geopend.

Kinderen hoeven geen bestandsnamen in te typen.

Kleur

Zoals je hebt gemerkt bij je eerste penseelstreken, is standaard de kleur zwart geselecteerd. In het kleurenpalet kun je een andere kleur kiezen. Het aantal kleuren is beperkt tot zeventien. Deze zijn verdeeld over vier grijstinten, tien heldere kleuren en drie huidtinten. Die beperking houdt het voor kinderen lekker overzichtelijk. Willen ze meer, dan kan dat door een tijdelijke kleur te maken. Dit kun je op drie manieren doen.

Om te beginnen met het Druppelaar-pictogram. Hiermee kun je een kleur kiezen uit een geopende afbeelding. Dat is handig wanneer je eerder kleuren buiten het standaardpalet hebt gebruikt, of wanneer je met externe afbeeldingen werkt. De Druppelaar activeer je ook met Ctrl+Linkermuisknop.

Er is ook een Kleur-pictogram. Klik je hierop dan kun je op een eenvoudige visuele manier een kleur kiezen die niet in het palet staat. Na een klik op het groene vinkje vormt deze kleur ter herinnering ook de nieuwe achtergrond voor dat pictogram.

Je kunt een nieuwe kleur selecteren volgens de gebruikelijke computermethode.

Het laatste pictogram dat verband houdt met kleur is het Palet-pictogram. Hier kun je kleur op een meer traditionele manier maken, namelijk door te mengen. Klik bijvoorbeeld op geel / blauw / donkergrijs / zwart om een soort donkergroen te maken.

Dat kan ook intuïtiever door kleuren te mengen op een palet.

Meer tekengereedschap

Behalve tekenen uit de vrije hand kun je ook werken met Lijnen. Deze teken je door met een ingedrukte linkermuisknop te slepen van het begin- naar het eindpunt. Het gereedschap werkt in combinatie met elk penseel en ook met het Afstandsgereedschap, zodat je rechte stippellijnen kunt maken.

Lijnen werken in combinatie met elk penseel en het Afstandsgereedschap.

In Tux Paint kun je ook Vormen maken met het gelijknamige pictogram. Kies je dit gereedschap, dan veranderen de penselen in vormen (onder meer Vierkant, Cirkel en Ruit). Deze kun je tekenen als omtrek of gevuld met de geselecteerde kleur. Standaard teken je vormen vanuit het midden (onderste pictogram links). Kies je het pictogram daarnaast, dan kun je vormen vanuit een hoek tekenen en ze daarmee een ander perspectief geven.

Tekst

Uiteraard kun je ook tekst aan tekeningen toevoegen. Dat bestaat in Tux Paint uit twee varianten. De eerste heet Tekst en de tweede heet Label. De overeenkomst tussen beide is dat bij allebei het penselenpalet verandert in een palet met lettertypen en (onderin) knoppen voor Vet, Cursief, Groter en Kleiner. Die knoppen hebben betrekking op de gehele tekst waaraan je werkt, dus je kunt tijdens het typen deze eigenschappen wijzigen. Dat geldt trouwens ook voor de kleur.

Druk je op Enter, dan wordt de tekst die je bij de optie Tekst hebt gemaakt, definitief omgezet naar pixels die deel uitmaken van de tekening. Teksten die je met Label maakt, worden als los object bewaard. Dat kun je later nog wijzigen wat betreft inhoud, kleur en vorm. Dat doe je met de pictogrammen boven Vet en Cursief. Met de eerste van die twee kun je een Label ook in een Tekst veranderen.

Een Label kun je achteraf wijzigen, een Tekst niet.

Opvullen

De tijd dat de jonge kunstenaar een gekleurd vlak helemaal moest volkalken, ligt natuurlijk achter ons dankzij het gereedschap Opvullen; het bekende emmertje dat je in elk tekenprogramma terugvindt. Kies je dat in Tux Paint, dan verandert het penselenpalet rechts in een palet met vulopties.

Met Vast vul je een afgesloten gebied met een enkele kleur, terwijl je met Lineair en Radiaal een recht of cirkelvormig kleurverloop maakt van de achtergrondkleur naar de actieve kleur. Gevormd maakt ook een kleurverloop, maar dan door de contouren te volgen van een vorm waarbinnen je klikt. Met Penseel kun je tussendoor tekenen zonder Opvullen te verlaten.

Het verbaast je vast niet dat alles wat je hebt getekend of opgevuld, kan worden gewist met het gereedschap Gom. Daarbij heb je rechts de keuze uit vele groottes en vormen.

Je kunt op verschillende manieren vlakken of de achtergrond vullen met kleur.

Toverij

Misschien is tovenarij een groot woord, maar achter de gelijknamige knop (Tovenarij) gaan allerlei speciale penselen schuil. Zo kun je bijzondere vormen maken, zoals Cirkels. Die kun je bijvoorbeeld gebruiken om kringen in het water te creëren. Met Stralen maak je lijntjes en kun je de zon laten schijnen.

Ook kun je al aanwezige kleuren en vormen te lijf met ander gereedschap, zoals Verscherpen, Vervagen, Silhouet (kleur veranderen in zwart-wit) of Vlek (aanwezige kleuren door elkaar smeren). Met de functie Kloon kun je delen van een plaatje naar een andere plek kopiëren.

Achter de knop Toverij gaan allerlei speciale effecten schuil.

Stempels

De meeste kindertekeningen die we de hemel in prijzen, lijken natuurlijk nergens op. Papa en mama zijn tenslotte geen cijfer acht met wat uitstekende lijntjes. In hoeverre een klein kind ze wél zo ziet, daar kunnen we alleen maar over speculeren. Maar waarschijnlijk mist een kind gewoon de oog-handcoördinatie om een meer natuurgetrouwe weergave te tekenen. Voor kinderen die afbeeldingen willen maken zonder gehinderd te worden door hun onderontwikkelde vaardigheden, zijn er altijd nog de stempels.

Kies je het gereedschap Stempel, dan verandert het palet rechts in een collectie plaatjes. Op de eerste pagina (die je kunt scrollen) zien we dieren. Klik je op een dier en vervolgens ergens op je werkblad, dan verschijnt het beest in volle glorie. Dat gaat gepaard met een geluid en vaak ook met het noemen van de naam van het dier voor de broodnodige educatie.

Met het Afstandspictogram beïnvloed je in dit geval de grootte. Zijn ook de pictogrammen daarboven actief, dan kun je de stempels spiegelen en roteren. Onder de stempels zie je pijlen naar links en rechts waarmee je naar andere categorieën gaat, zoals kleding en accessoires, voedsel en muziekinstrumenten.

Wie met stempels werkt, hoeft niet eens te kunnen tekenen.

Nieuw

We begonnen de workshop met een lege en witte pagina en na het opnieuw openen van Tux Paint met de laatst gemaakte tekening. Wil je iets anders maken, dan klik je op Nieuw. Je kunt dan niet alleen kiezen voor een leeg blad met een anders gekleurde achtergrond, maar ook voor de nodige kleurplaten, lijstjes, roosters, puzzelstukjes, landkaarten en zelfs foto’s die als startpunt kunnen dienen.

Wil je een zelfgemaakte tekening toevoegen aan deze collectie? Ga hiervoor naar Openen. Klik op de te gebruiken afbeelding en vervolgens op Template.

Wil je een afbeelding uit een andere bron toevoegen? Dat kan ook. Sluit daarvoor Tux Paint en ga naar de map C:\Users\Naam\AppData\Roaming\TuxPaint\saved\. In deze map vind je de opgeslagen afbeeldingen. Kopieer daar het gewenste plaatje naartoe in png-formaat. Open vervolgens Tux Paint opnieuw en kies Openen. Je afbeelding staat nu in het overzicht. Selecteer deze en klik op Template om hem toe te voegen aan de lijst met plaatjes die worden getoond als je Nieuw kiest.

Zoals je hebt gezien is Tux Paint zo opgezet dat gebruikers niet naar andere mappen kunnen gaan of andere wellicht gevaarlijke dingen kunnen doen. Je systeem is dus redelijk veilig, maar ook de makers van Tux Paint kunnen geen volledige garantie geven. Laat kinderen er daarom altijd onder begeleiding mee spelen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Zo stel je jouw ideale keuken samen
© Andy Dean Photography
Huis

Zo stel je jouw ideale keuken samen

Natuurlijk is het belangrijk hoe een keuken eruitziet, maar het draait vooral om hoe je hem gebruikt. Een goede keuken sluit aan op jouw manier van koken en leven, met een logische indeling en keuzes die het dagelijks gebruik makkelijker maken. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap tot een ontwerp komt dat echt bij je past – van de eerste schetsen tot het kiezen van werkbladen, apparatuur en grepen.

Zelf je keuken samenstellen? Dit is belangrijk:
  • Beschikbare ruimte
  • Je keukengewoontes
  • Werkhoogte
  • Opbergruimte
  • Materialen
  • Stijl
  • Apparatuur

Begin bij de ruimte en je gewoontes

Voordat je nadenkt over frontjes en kleuren voor je nieuwe keuken, kijk je naar de ruimte die je hebt. Is het een dichte keuken of is hij open en loopt hij naadloos door in je woonkamer? Hoeveel wandlengte is beschikbaar? Waar zitten de ramen, deuren en aansluitpunten? Het helpt om de plattegrond van je keuken op schaal te tekenen. Nog beter: gebruik een digitale tool waarmee je je ontwerp meteen in 3D ziet (zie kader verderop).

Daarna kijk je naar je eigen kookgedrag. Sta je vaak uitgebreid te koken of wil je vooral snel en makkelijk eten kunnen maken? Heb je veel spullen die opgeborgen moeten worden of houd je het graag minimalistisch? De antwoorden op die vragen bepalen welke indeling het best werkt: een rechte wandopstelling, een hoek, een U-vorm of juist een kookeiland.

Let bij het indelen op de zogeheten werkdriehoek. Daarmee bedoelen we de afstand tussen kookplaat, spoelbak en koelkast. Die drie punten vormen samen het hart van je keuken. Hoe dichter deze drie bij elkaar liggen, hoe makkelijker en sneller je werkt. Je hoeft minder heen en weer te lopen en hebt alles onder handbereik.

De ideale werkhoogte

De ideale hoogte van een aanrecht hangt af van je lichaamslengte. Werk je te laag, dan moet je steeds voorover buigen. Werk je te hoog, dan gaan je schouders omhoog. Beide zijn vermoeiend. Daarom loont het om bij het samenstellen van je keuken stil te staan bij de juiste werkhoogte. Een handig uitgangspunt: als je rechtop staat met je armen gebogen in een hoek van 90 graden, dan ligt het werkblad ongeveer 10 tot 15 cm onder je ellebogen. Hieronder zie je een indicatie op basis van je lengte.

LichaamslengteAanbevolen werkbladhoogte
Tot 1,70 meter85 tot 90 cm
1,70 tot 1,90 meter90 tot 95 cm
Langer dan 1,90 meter95 tot 100 cm

Let op: dit zijn richtlijnen. De beste hoogte bepaal je uiteindelijk door zelf even te testen wat prettig voelt – bijvoorbeeld op een instelbaar werkblad of in een showroom met verschillende hoogtes.

Hoeveel opbergruimte heb je nodig?

Gebruik je vaak pannen of bakvormen, dan heb je meer aan een paar brede lades dan aan een kast met planken. Je ziet in één oogopslag wat waar ligt, en je hoeft niet op je knieën om achter in het kastje iets te zoeken. Dat werkt net wat makkelijker – zeker als je dagelijks kookt. Zorg ook dat je je spullen straks logisch kunt verdelen. Het is handig om keukengerei bij de kookplaat op te bergen, schoonmaakspullen onder de spoelbak, en om je voorraad in een hoge kast of ladeblok te bewaren.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: laat voldoende ruimte over om kastdeuren te openen zonder dat ze elkaar raken. Ook is het prettig om rond het fornuis en de spoelbak minstens 90 centimeter loopruimte te hebben.

©Phurichai

Materialen en stijl: meer dan alleen smaak

Frontjes bepalen in grote mate de uitstraling van je keuken, maar het materiaal zegt ook iets over onderhoud en levensduur. Een gelakte keuken ziet er strak uit, maar is gevoeliger voor krassen en vingerafdrukken. Hout voelt warm aan, maar vraagt meer onderhoud. Kunststof of melamine is onderhoudsvriendelijk en budgetvriendelijk, maar minder duurzaam op de lange termijn.

Voor het werkblad is het goed om verder te kijken dan alleen uiterlijk. Composiet is sterk en makkelijk schoon te houden. Keramiek kan tegen hitte, maar is gevoelig voor harde klappen. Marmer en graniet hebben een unieke uitstraling, maar vereisen regelmatig onderhoud. Houd bij je keuze rekening met hoe je de keuken gebruikt en hoeveel tijd je aan schoonmaak en onderhoud wilt besteden.

Ook de grepen spelen een rol. Een greeploze keuken oogt strak, maar kan onpraktisch zijn als je snel iets wilt pakken. Met zichtbare grepen maak je het jezelf makkelijker – en kies je meteen een detail dat stijl en karakter toevoegt.

©Анастасия Купавц

Apparaten kiezen die bij je passen

Een keuken zonder apparatuur bestaat niet, maar de vraag is welke apparaten je nodig hebt – en hoe je ze slim plaatst. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een inductiekookplaat. Die werkt snel, is energiezuinig en makkelijk schoon te maken. Let wel op de aansluiting: sommige modellen werken op een gewoon stopcontact, maar krachtigere platen hebben een aparte 3-fasengroep nodig in de meterkast.

Belangrijker dan het type is de vraag hoeveel kookzones je nodig hebt. Kook je vaak met meerdere pannen tegelijk? Dan is een brede plaat met vijf of zelfs zes zones handig. Sta je meestal alleen eenpansgerechten te maken, dan volstaat een compactere uitvoering.

Bedenk of je een losse oven wilt, een combi-oven of een stoomoven. Denk na over het formaat en de plaatsing van je koelkast: vrijstaand of inbouw, met vriesvak of zonder. En vergeet de afzuiging niet. In een open keuken werkt een plafondunit of geïntegreerde afzuiging in het kookplaatblad vaak beter dan een klassieke afzuigkap aan de muur.

Bij de plaatsing geldt: apparaten die je vaak gebruikt, moeten makkelijk bereikbaar zijn. Een oven op ooghoogte voorkomt bukken. De vaatwasser naast de spoelbak scheelt heen en weer lopen. Kies je voor een Quooker of een losse kokendwaterkraan? Denk dan ook aan de benodigde ruimte voor het reservoir.

In beeld: ontwerp je keuken met een 3D-planner

Wil je al je ideeën meteen tot leven brengen? Gebruik dan een 3D-keukenplanner, zoals die van Bemmel & Kroon. Je tekent je eigen ruimte in, plaatst ramen en deuren en sleept vervolgens keukenelementen op hun plek. Frontjes, kleuren, apparaten en opstellingen kun je eindeloos combineren. Zo krijg je direct een realistisch beeld van je toekomstige keuken. Het fijne: je hoeft niet meteen naar de winkel, maar kunt thuis op je gemak proberen, aanpassen en verfijnen.

Van ontwerp naar uitvoering

Ben je tevreden met je ontwerp? Neem dan de tijd om alles nog één keer kritisch door te lopen. Kloppen de looproutes? Heb je voldoende werkruimte tussen kookplaat en spoelbak? Zit de oven op een prettige hoogte? Zijn alle opbergruimtes logisch ingedeeld? Kijk ook naar de plaats van je aansluitpunten: water, stroom en afzuiging moeten aansluiten op wat je hebt gepland.

Heb je je keuken in een 3D-tool ontworpen? Dan kun je die visualisatie gebruiken om een afspraak te maken met een adviseur of keukenwinkel. Samen kijk je dan of je ontwerp technisch haalbaar is en welke materialen en apparaten beschikbaar zijn. Pas als alles klopt – van de maatvoering tot de afwerking – is het tijd om je keuken echt te gaan bestellen.

▼ Volgende artikel
Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip
© Wesley Akkerman
Huis

Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip

Met een adviesprijs van 849 euro is de Nothing Phone (3) het duurste toestel dat dit jonge merk tot op heden heeft uitgebracht. Zelf presenteert Nothing dit model als een heus vlaggenschip, maar uit onze ervaring blijkt dat deze smartphone dat niveau niet helemaal haalt.

Goed
Conclusie

De Nothing Phone 3 valt op met zijn design en Glyph-systeem, maar laat het afweten op het gebied van prestaties, hitteontwikkeling en camera’s bij weinig licht. De software is strak en onderscheidend, maar voor 850 euro heeft de concurrentie simpelweg meer te bieden.

Plus- en minpunten
  • Uniek ontwerp met grappig Matrix-display
  • Nothing OS blijft een fantastische Android-schil
  • Fijn display met levendige kleuren
  • Veel beter camerasysteem
  • Redelijke batterijduur bij normaal gebruik
  • Rivalen doen het op belangrijke vlakken beter
  • Geen high-end processor
  • Behoorlijke warmteontwikkeling
  • Android 16 laat nog op zich wachten
  • Oledpaneel zonder LTPO
  • Maakt te veel compromissen voor een vlaggenschip

De Nothing Phone (3) voelt met zijn aluminium frame en matte afwerking degelijk aan, maar de glanzende transparante achterkant is wel besmettelijk voor vingerafdrukken. De telefoon heeft vier knoppen, inclusief de Essential Key van de Phone (3a) voor screenshots en spraaknotities. Qua ontwerp haal je de meest unieke smartphone van dit moment in huis. Nothing zet hoog in op esthetiek en verheft de doorgaans saaie achterkant tot een waar kunstwerk. Net als bij andere Nothing-toestellen is die tevens functioneel; zo is er onder meer een rode stip die oplicht zodra je gaat filmen.

De meest controversiële verandering is het verdwijnen van de kenmerkende Glyph-strips. Die zijn voor de gelegenheid vervangen door de Glyph Matrix, een klein monochroom schermpje rechtsboven op de achterzijde van het toestel. Dat matrixdisplay biedt meer functionaliteit dan de ledstrips op de voorgangers, zoals notificaties en spelletjes, maar mist de unieke uitstraling van de Glyphs op zijn voorganger. Vooralsnog zien we alleen potentie in dat extra schermpje. Ontwikkelaars moeten nog aan de bak met nuttige functies en games, want tot op heden is de functionaliteit dusdanig beperkt dat je het onderdeel alleen voor meldingen kunt gebruiken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Essential Key zit onder de powerknop.

Op zich een prima scherm

Het scherm is redelijk op vlaggenschip-niveau. Het toestel heeft een oleddisplay van 6,67 inch met een hoge resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz. De (piek)helderheid is hoog genoeg voor gebruik in de zon, terwijl de kleurweergave zowel nauwkeurig als levendig is. Verder is er support voor HDR10+- en Ultra HDR-content. Helaas mist het scherm LTPO-technologie. Dat betekent dat de verversingssnelheid niet lager dan 30 Hz zakt bij statische content. In de praktijk kan dat de batterijduur negatief beïnvloeden.

De Nothing Phone 3 is de eerste telefoon die de Snapdragon 8s Gen 4-processor gebruikt. De chipset presteert vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3, met lichte grafische verbeteringen en een hogere topsnelheid. Hoewel het toestel in dagelijks gebruik vlot aanvoelt en visueel intensieve games prima aankan, blijft de 8s Gen 4 in rauwe prestaties achter bij de nieuwste échte vlaggenschip-processors, zoals de Snapdragon 8 Elite. Potentiële kopers betwisten daarom of de Phone (3) 'flagship material' is of niet – maar bij normaal gebruik merk je geen vertragingen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: het batterijniveau.

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: de tijd.

Warmteontwikkeling

Wat ook opvalt, is de warmteontwikkeling tijdens het gebruik. Het toestel kan namelijk flink opwarmen tijdens het uitvoeren van zwaardere taken, zoals bij het gamen. Dan kun je de telefoon bijna niet meer comfortabel vasthouden. Helaas een typisch Qualcomm-euvel dat we vaker tegenkomen. Verder is het zo dat de smartphone met een totaal vermogen van 5150 mAh qua accu ook wat achterloopt op zijn rivalen. Bij intensief gebruik moet je de telefoon soms eerder opladen dan je zou hopen. Bij normaal gebruik kom je er echter de dag wel mee door.

De Nothing Phone (3) draait op Nothing OS 3.5, gebaseerd op Android 15, en biedt een vloeiende, strakke interface met fijne, aanpasbare elementen en opvallende widgets. Net zoals op de Nothing Phone (3a) kom je ook hier de Essential Space tegen, een aparte sectie die screenshots opslaat en AI gebruikt om belangrijke informatie te extraheren en te organiseren, inclusief transcripties van spraakmemo's. Dat laatste gaat verrassend goed, met hier en daar een enkele typefout. Zo'n memo maak je snel aan door bijvoorbeeld de Essential Key ingedrukt te houden.

0,6x

1x

2x

Minder functies, maar wel uniek

Hoewel Nothing OS minder functies heeft dan sommige andere Android-skins, is het vrij van bloatware (erg belangrijk!) en legt het systeem de nadruk op een minimalistische, monochrome esthetiek. Dat maakt de software-omgeving daadwerkelijk anders dan je elders aantreft. Nothing belooft daarnaast vijf Android-upgrades en zeven jaar lang beveiligingspatches. Dat is een uitstekende score, meer dan gemiddeld, maar Nothing staat helaas niet bekend om de snelle uitrol van nieuwe softwareversies. Houd dus wat rekening met vertragingen op dat gebied.

Dat bewijst bijvoorbeeld de uitrol van Android 16. Die versie is reeds beschikbaar, maar de Nothing Phone 3 wordt geleverd met Android 15. Nu is het tegelijkertijd zo dat versie 16 echt nog maar net uit is, maar toch voelt dit aan als een gemiste kans. De upgrade moet echter voor het einde van het jaar verschijnen, dus daar kun je naar uitkijken. Verder heeft de nieuwe AI-zoekbalk nog een eigenaardigheid. Je kunt daarmee van alles opzoeken (apps, contacten, functies en meer), maar de Essential Space wordt daarin niet meegenomen.

3x

6x

6x

3x

Beste camera's tot nu toe, maar…

Verspreid over de achterkant tref je een veelzijdig camerasysteem aan. Dat bestaat uit drie sensoren van 50 megapixel: een hoofdcamera, een ultragroothoek- en een periscooplens. Daarmee zoom je tot 3x optisch in. Ook is er nog een selfiecamera van 50 megapixel. Alle camera's ondersteunen video-opnamen in 4K-kwaliteit bij 60 fps. Overdag leveren ze gedetailleerde foto's met levendige, accurate kleuren en een breed dynamisch bereik, hoewel er soms lichte oververzadiging optreedt en de sluitertijd wat beter kan.

De telelens presteert goed tot en met 6x inzoomen met behoud van helderheid en kleuren. Die lens is ook geschikt voor macro-opnames tot 10 centimeter. Over het algemeen vinden we dit de beste lenzen die Nothing tot nu toe aanbiedt, maar ook op dit vlak presteren concurrerende modellen beter. Vooral de Pixels en Galaxy's leveren betere kwaliteit bij weinig licht en snelle bewegingen. Nothings beeldverwerking zorgt gelukkig voor consistente kleuren over alle lenzen en voor goede diepte, maar de camera's kunnen dus nog verbetering gebruiken.

2x

1x

0,6x

Nothing Phone (3) kopen?

De Nothing Phone (3) streeft duidelijk naar onderscheid met zijn unieke ontwerp en het nieuwe Glyph Matrix-systeem, maar op cruciale punten blijft hij achter bij concurrenten in zijn prijsklasse. Hoewel de Snapdragon 8s Gen 4-processor echt wel vlot is voor dagelijks gebruik, blijft-ie op papier achter bij de concurrentie. Niet dat je al die snelheid per se nodig hebt (eerlijk is eerlijk: veel mobiele cpu's zijn echt overkill), maar die dingen gaan wel tellen als je een hogere prijs betaalt. Het helpt ook niet dat het toestel echt heet wordt onder hoge druk.

Ondanks een capabel camerasysteem presteert de Phone (3) onder uitdagende omstandigheden niet zo goed als je zou willen of verwachten. De batterijduur is adequaat, maar niet uitzonderlijk, en de usb-c-poort blijft steken op de oudere 2.0-standaard. Hoewel Nothing OS 3.5 een strakke en unieke software-ervaring biedt met langdurige updates, compenseren de software-extra's en het innovatieve Glyph-systeem de hardwarematige tekortkomingen niet voldoende om de Nothing Phone (3) een toptoestel te noemen, zeker niet gezien zijn prijskaartje van 850 euro.