ID.nl logo
Foutloos informatie delen? Maak kennis met Google smartchips
© Destrosvet - stock.adobe.com
Huis

Foutloos informatie delen? Maak kennis met Google smartchips

De informatie die je Google-programma’s gebruikt, is verspreid over verschillende plaatsen. Bestanden bevinden zich op Drive, afspraken staan in Agenda, personen in Contacten en locaties in Maps. In Google Documenten en Google Spreadsheets kun je met smartchips de gewenste informatie heel makkelijk uit die verschillende modules halen en efficiënt combineren.

We leggen uit wat smartchips zijn en hoe ze werken in Google Documenten en Google Spreadsheets. We vertellen je onder meer:

  • Hoe je een datum toe kunt voegen
  • Hoe je plaatsen uit Maps in kunt voegen
  • Hoe je agenda-afspraken kunt toevoegen

Lees ook: Mailen vanuit Google Docs: Zo werkt dat rechtstreeks

Tip 01: Clips met informatie

Smartchips zijn slimme koppelingen die je op een bepaalde manier invoegt in Google Documenten en Google Spreadsheets. Het woord ‘chip’, mag je hier verstaan als een clip met digitale informatie. Wanneer een lezer in het document een geplaatste smartchip selecteert of wanneer hij er met de muisaanwijzer over gaat, dan krijgt hij informatie te zien over de gegevens die je hebt gekoppeld.

Als je bijvoorbeeld een persoon hebt gekoppeld door middel van een smartchip, dan lees je niet alleen de naam. Vanuit de koppeling kun je de persoon rechtstreeks e-mailen in Gmail en is het zelfs mogelijk om persoonlijke gegevens te bekijken. Koppel je een locatie aan een smartchip dan kun je in het document een Google Maps-kaartje openen en vandaar de route naar die locatie opvragen.

De informatie van de smartchip verschijnt als je er met de muisaanwijzer overheen gaat.

Voordelen Waarom zou je smartchips gebruiken? Ten eerste bespaart zo’n chip veel plaats. Dat komt vooral van pas in Google Spreadsheets, waar de ruimte van een cel vaak beperkt is. In het document is hij samengevouwen tot één enkel woord of een regeltje tekst. Je hoeft dus bijvoorbeeld niet het hele adres typen, je plaatst gewoon een koppeling naar de locatie.

Een tweede voordeel is dat deze techniek fouten vermindert. Hoe snel maak je niet een vergissing in de contactgegevens van mensen, bijvoorbeeld in het tijdstip van een afspraak of in het adres van een locatie? De smartchip koppelt rechtstreeks vanuit je bibliotheek met contacten, je agenda of Google Maps.

De derde reden is dat je met deze techniek veel aanvullende details meegeeft aan wie je document leest. Dit voorkomt extra werk van hun kant.

De smartchip koppelt rechtstreeks naar bestanden die je vandaar onmiddellijk kunt bekijken.

Tip 02: Menu of apenstaartje

Er zijn twee manieren om smartchips toe te voegen. Zo kun je het menu Invoegen / Smartchips gebruiken, waarna je de keuze hebt uit vijf typen: Datum, Mensen, Bestand, Agenda-afspraak en Plaats.

De tweede manier gaat nog sneller. Je typt het @-teken in de tekst of in de spreadsheet gevolgd door een bestandsnaam of een trefwoord. Zoals je altijd al personen hebt kunnen taggen met het @-symbool, kun je nu ook verbindingen leggen naar documenten en kalenderevenementen. Er verschijnt meteen een lijstje suggesties met mogelijke koppelingen. Bovenaan zul je de personen zien en daaronder de documenten en vervolgens de datums en gebeurtenissen. Wanneer je na het apenstaartje de beginletters typt van wat je bedoelt, zal Google de suggesties steeds meer verfijnen tot je bij het gewenste bestand, de juiste persoon, de bedoelde locatie of de exacte datum komt.

Begin te typen na het apenstaartje en Google toont suggesties voor de koppeling.

Tip 03: Hoverbox bekijken

Heb je de smartchip geplaatst, dan ontstaat er in het document een hoverbox. Dat is een veld dat zijn inhoud toont wanneer iemand met de muisaanwijzer over dit item gaat. Hiermee krijgt de degene die het document leest informatie over de smartchip.

Veronderstel dat je op die manier een slimme koppeling naar een ander document op Google Drive maakt. Dan krijg je eerst een miniatuur van het bestand en lees je wie de eigenaar is. Bovendien zie je wanneer het bestand is gewijzigd en zie je of het bestand is gewijzigd sinds de laatste keer dat je het hebt bekeken. Door op het miniatuur te klikken, zal een klein venster openen met een groter voorbeeld, waarbij je zelfs door de verschillende pagina’s kunt bladeren.

Tenslotte is er een optie om het document te delen, als je dat nog niet had gedaan.

In eerste instantie toont de smartchip een miniatuur, maar je kunt ook een groter voorbeeld opvragen.

Welke dag is het ook alweer?

Met een bureaukalender weet je het zo!

Tip 04: Datum

De optie Datum opent een minikalender waarin je de optie hebt om bijvoorbeeld een vergadering te boeken. Smartchips begrijpt zelfs woorden als ‘vandaag’ en ‘morgen’, maar uiteraard kun je de volledige dag, maand en jaar weergeven. Er is een klein tandwielpictogram waar je de datumnotatie selecteert die je wilt gebruiken. Wil je de datum noteren als 26 mei, als 26 mei 2023 of 2023-05-26?

De smartchip Datum ziet er in Google Documenten iets anders uit dan in Google Spreadsheets. In die laatste is er behalve het mini-kalendertje ook een menu: Datum van vandaag, Datum van morgen en Datum van gisteren.

Hoe wil je de datum noteren?

Tip 05: Plaatsen

Met Plaatsen kun je een adres invoeren dat dan snel wordt opgesnord in Google Maps. Maar je kunt ook de naam van een gebouw, een plaats of een bedrijf invullen. Deze smartchip presenteert een klein Google Maps-voorbeeld met de mogelijkheid om een grotere kaart te openen. Vervolgens lees je het type locatie, het volledige adres en zijn er opties om de link naar de locatie te kopiëren.

Wanneer je op het miniatuur klikt, vraagt Google of je een voorbeeld wilt openen. Als je daarmee instemt, wordt Maps geopend in de zijbalk van Google Documenten of Google Spreadsheets. Daar krijg je niet alleen de kaart te zien waarop de locatie wordt aangeduid, maar ook een Street View-beeld en de mogelijkheid om de route op te vragen.

Je kunt vanuit het miniatuur Google Maps in de zijbalk openen.

Tip 06: Agenda-afspraak

Heb je in je Google Agenda een afspraak voor bijvoorbeeld een vergadering genoteerd, dan plaats je in het Google Document of Spreadsheet de smartchip Agenda-afspraak. Er verschijnt een dropdownlijst met aankomende afspraken, waar je het juiste evenement bij kiest. Hiermee kun je het huidige document aan de afspraak in je agenda koppelen. Als je op de tab-toets drukt, vraagt Google om dit document aan de notulen te voegen. Er verschijnt zelfs een sjabloon waarin je de deelnemers van de vergadering kunt opsommen, de agendapunten kunt noteren en de actiepunten kunt vastleggen.

Bij een agenda-afspraak kun je meteen de notulen toevoegen.

Moet je de vergadering notuleren?

Een uitwisbaar notitieblok is superhandig

Tip 07: Mensen-chip

Om de smartchip Mensen te plaatsen, typ je @ en daarna begin je met het typen van de naam of het e-mailadres van de persoon. Je kunt ook @me typen om jezelf toe te voegen. Wanneer je op die manier een andere gebruiker in de smartchip vermeldt, krijgt die niet zomaar toegang tot het document. Als je dat wilt, moet je het document zoals altijd delen met die persoon. In de hoverbox van deze persoon verschijnt een knop om vandaaruit rechtstreeks een mail te versturen via Gmail. De tweede knop gebruik je om een bericht naar die persoon te verzenden. Er is ook een knop in de vorm van een cameraatje. Hiermee verstuur je een uitnodiging voor een videoconferentie via Google Meet.

De knop met het pictogram van de agenda gebruik je om een afspraak met die persoon in je agenda vast te leggen. Daarin noteer je de locatie en het tijdstip van de meeting en je voegt een korte beschrijving van de meeting toe. In die afspraak kun je de ander het recht geven om zelf nog mensen uit te nodigen.

In de hoverbox zie je ook de knop Gedetailleerde weergave openen. Die gebruik je om de adresgegevens, de verjaardag en andere details van deze persoon in de zijbalk te lezen, op voorwaarde dat die gegevens in de info van Contacten staan.

Via de smartchip Mensen kun je de persoon rechtstreeks contacteren.

Converteren naar contact-chip Je kunt een e-mailadres dat hebt je getypt eenvoudig omzetten naar een mensen- of contact-chip. Selecteer het e-mailadres, klik er met de rechtermuisknop op en kies in het contextueel menu de opdracht Smartchips / Contact-chip maken. Heb je een lijst met e-mailadressen in een kolom die je allemaal wilt omzetten naar contact-chips, dan selecteer je eerst de volledige kolom. Vervolgens gebruik je de rechtermuisknop om in een keer alles om te zetten naar contact-chips.

Het is mogelijk om in een keer een volledige lijst e-mailadressen om te zetten in contact-chips.

Tip 08: Dropdownmenu

Als je het apenstaartje gebruikt, is de laatste smartchip die je aantreft in het lijstje: Dropdownmenu. Dit is een ietwat afwijkende, omdat hij in het menu Invoegen niet bij het item Smartchips staat, maar net daaronder. Je kunt ook het @-teken typen en daarna de eerste letters van het woord ‘Dropdownmenu’.

Wanneer dit de eerste vervolgkeuzelijst is die je in dit document wilt toevoegen, dan verschijnt de opdracht: +Nieuw dropdownmenu. Heb je al een of meerdere vervolgkeuzelijsten in dit document geplaatst, dan verschijnen hier ook de namen van eerder geplaatste dropdownmenu’s. Je kunt een gemaakte vervolgkeuzelijst immers zo vaak hergebruiken als nodig.

Klik op +Nieuw dropdownmenu om de Dropdownopties te openen. Je begint met het menu een naam te geven, zodat je het later gemakkelijk kunt herkennen. Vervolgens krijg je vier invulvakken voor evenveel opties te zien. Iedere optie kun je een kleur geven. Als je meer dan vier opties nodig hebt, dan gebruik je de knop +Nieuwe optie. Met het vuilnisbakje kun je opties verwijderen. Uiterst links van iedere optie vind je zes puntjes die fungeren als sleepgreep waarmee je de opties kunt vastklikken en hoger of lager in de lijst kunt plaatsen. Klik op Opslaan als je klaar bent.

Iedere optie uit het dropdownmenu kun je een eigen kleur geven.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare pizzarettes voor minder dan 100 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare pizzarettes voor minder dan 100 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Gek op Italiaans eten? Kijk dan eens naar een pizzarette: een elektrische tafeloven waarbij iedereen aan tafel zijn eigen mini-pizza's kan beleggen en bakken. Wij vonden er vijf voor je.

Een pizzarette is een elektrische tafeloven met een terracotta koepel, vergelijkbaar met gourmetten. Iedereen aan tafel belegt zijn eigen mini-pizza en schuift deze via openingen in de oven. Binnen enkele minuten heb je een versgebakken, krokante pizza. Het is een gezellige, sociale manier om samen te eten. Wij vonden vijf mooie modellen voor een gezellige avond voor minder dan 100 euro.

Emerio PO‑115848 Pizzarette

Dit model van Emerio is geschikt voor zes personen maar heeft een iets ander ontwerp. De terracottadom is gecombineerd met een stevige kunststof basis met antislipvoetjes. Het apparaat gebruikt ongeveer 1200 watt, wat betekent dat de pizzarette snel op temperatuur komt. De bakplaat is voorzien van een antiaanbaklaag waardoor deeg niet blijft plakken en je weinig tot geen olie nodig hebt. Je kunt de pizzarette niet alleen voor pizza gebruiken; met de zes bijgeleverde spatels maak je ook minipannenkoekjes of wraps. Bovenop de dom bevinden zich kleine openingen zodat stoom kan ontsnappen, wat een knapperige korst bevordert. Een controlelampje laat zien wanneer de oven klaar is voor gebruik.

Review.nlis hét testpanel-platform van Kieskeurig.nl waar je als consument de unieke kans krijgt om de nieuwste producten, zoals elektronica en huishoudelijke apparaten, uitgebreid thuis te proberen. Het concept is eenvoudig: je meldt je aan voor specifieke testacties die jou aanspreken. Word je geselecteerd, dan ontvang je het product om het enkele weken in je eigen omgeving te gebruiken.

In ruil voor deze ervaring deel je jouw ongezouten, eerlijke mening in een review om andere kopers te helpen. Na de testperiode is het zelfs soms mogelijk om het product met een mooie korting over te nemen.

Ariete 919 pizzaoven

Wat deze pizzarette uniek maakt, is de speciale 'Pre-Bake' functie op de platte bovenkant van de handgemaakte terracotta koepel. Hiermee bak je het deeg kort voor voordat je het belegt, wat garandeert dat je pizza’s een perfecte, krokante bodem krijgen en niet zompig worden door de tomatensaus. De poreuze terracotta koepel absorbeert bovendien vocht tijdens het bakken, wat bijdraagt aan die authentieke steenoven-smaak. Dankzij het krachtige vermogen van 1500 Watt zijn de creaties in slechts enkele minuten gaar en knapperig. De set is compleet uitgevoerd met acht geïsoleerde bakspatels en een handige deeguitsteker, zodat je direct aan de slag kunt. Of het nu voor een kinderfeestje is of een uitgebreid diner, met deze Emerio Pizzarette wordt samen eten een culinair feestje zonder gedoe.

Emerio PO‑115985 Pizzarette

Voor kleinere gezelschappen is er de Emerio PO‑115985. Deze compacte pizzarette is ontworpen voor vier personen en heeft een vermogen van 900 watt. Net als bij de andere modellen zorgt een terracottadom voor een gelijkmatige warmteverdeling. De bakplaat is voorzien van een antiaanbaklaag waardoor je deeg of andere ingrediënten eenvoudig omdraait. Het apparaat wordt geleverd met vier hittebestendige spatels en heeft ventilatieopeningen om overtollige stoom af te voeren. Met dit toestel bak je niet alleen pizza’s; je kunt er ook kleine broodjes of taartjes mee maken. Doordat het model compacter is, neemt het minder ruimte in op tafel.

Tristar PZ‑9160 Pizza Festa Gourmet

De Tristar PZ‑9160 onderscheidt zich doordat hij drie functies combineert: pizza’s bakken, raclette en gourmetten. Dit tafeltoestel van 1800 watt heeft een grote ronde bakplaat waarboven je een terracottadom plaatst voor pizza’s. Onder dezelfde kap kun je ook kleine pannetjes gebruiken voor kaas of vlees; ze zijn voorzien van een antiaanbaklaag en worden verlicht door een indicatielampje. De temperatuur stel je handmatig in via een draaiknop en een controlelampje geeft aan wanneer het toestel warm is. De set wordt geleverd met zes spatels, zodat je met zes personen kunt koken. Dankzij de antislipvoetjes blijft de unit stabiel op tafel. De PZ‑9160 is sinds 2021 verkrijgbaar.

Emerio Pizzarette PO‑1158471

De Emerio PO‑1158471 is de vierpersoonsversie van de bekende pizzarette. Dit apparaat verbruikt ongeveer 1100 watt en heeft een keramische bakplaat met een antiaanbaklaag, zodat pizza’s niet vastplakken. De terracottadom zorgt voor een gelijkmatige warmte en een knapperige korst. Openingen aan de bovenkant laten stoom ontsnappen en voorkomen dat de pizza te vochtig wordt. Bij de set krijg je vier spatels met geïsoleerde handvatten. Omdat dit model kleiner is, neemt het niet veel plaats in op tafel en is het ook geschikt voor kleinere huishoudens. De pizzarette is geschikt voor gebruik met kant‑en‑klare pizzabodems of zelfgemaakt deeg.

▼ Volgende artikel
Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig
© Queenmoonlite Studio - stock.adobe.com
Huis

Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig

Hoewel wachtwoordloze technieken als toegangssleutels snel terrein winnen, doe je er voorlopig goed aan slim om te gaan met je huidige wachtwoorden. De tips en (gratis) tools in dit artikel helpen je bij het opzetten van degelijk wachtwoordbeheer.

Dit gaan we doen

Sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie blijven voorlopig onmisbaar, ook nu toegangssleutels opkomen. In dit artikel lees je hoe je veilig en praktisch met wachtwoorden omgaat. Je ontdekt welke gratis tools je helpen – zoals Bitwarden voor cloudbeheer of KeePassXC voor lokale opslag – en hoe je 2FA en authenticatie-apps toevoegt voor extra bescherming. Verder komt aan bod hoe je datalekken opspoort, phishing voorkomt, herstelcodes bewaart en aparte browserprofielen instelt voor gevoelige accounts. Tot slot lees je hoe toegangssleutels werken, de toekomst van wachtwoordloos inloggen.

Lees ook: Bescherm je data: voorkom digitale beveiligingslekken

Cloudbeheer

Telkens hetzelfde wachtwoord gebruiken voor meerdere apps en diensten is sterk af te raden, maar verschillende complexe wachtwoorden onthouden lukt haast niet zonder een wachtwoordbeheerder. Een degelijke, gratis optie is het opensource Bitwarden. Kies eerst een hoofdwachtwoord en installeer daarna de desktop-app, browserextensies (voor automatisch invullen) en/of de mobiele app. Je wachtwoordkluis wordt end-to-end versleuteld in de cloud bewaard en wordt via je account gesynchroniseerd. Kies bij voorkeur bitwarden.eu als serverlocatie. Je kunt ook creditcards en andere gevoelige gegevens in je kluis bewaren.

De webversie van Bitwarden is nog handiger als je ook de browserextensie installeert.

Lokaal beheer

Bitwarden is een uitstekende wachtwoordmanager, maar functies als TOTP-authenticatie (Time-based One-Time Password) zijn alleen beschikbaar in de betaalde versie. Misschien stoort het je ook dat je wachtwoordkluis in de cloud wordt opgeslagen. Een gratis, opensource-alternatief is KeePassXC. Deze bewaart alles lokaal in een versleuteld bestand, van wachtwoorden en creditcards tot notities. De app werkt volledig offline, ondersteunt ook TOTP-authenticatie en vult inloggegevens automatisch in via een browserextensie. Wil je toch synchronisatie, dan kun je de database delen via een cloudopslagdienst als Google Drive of Dropbox, of met Syncthing.

KeePassXC is een volwaardige wachtwoordmanager, weliswaar offline.

Algoritme

Bij wachtwoordbeheerders als Bitwarden en KeePassXC worden je wachtwoorden opgeslagen. LessPass pakt het anders aan. Deze bewaart niets, maar genereert je wachtwoorden telkens opnieuw via een algoritme op basis van je hoofdwachtwoord, gebruikersnaam en sitenaam. Uit veiligheidsoverwegingen gebruik je hiervoor liefst de browserextensie of mobiele app, zodat alles lokaal gebeurt. Omdat nergens iets wordt opgeslagen, is dit systeem veilig, maar je moet bij elke herberekening wel exact dezelfde gegevens ingeven. Automatisch invullen of ondersteuning voor notities ontbreekt helaas.

LessPass: veiliger, maar het luistert nauw en is omslachtiger.

Browsers

Gebruik je bijna uitsluitend je browser voor allerlei aanmeldingen, dan kun je ook de ingebouwde wachtwoordbeheerfunctie gebruiken. Deze zit in de meeste Chromium-browsers en in Firefox. In Chrome ga je naar Instellingen / Jij en Google / Synchronisatie en Google-services. Schakel de functie in en zorg dat bij Beheren wat je synchroniseert ook Wachtwoorden en toegangssleutels is aangevinkt. Wil je liever niet synchroniseren, dan kun je wachtwoorden ook handmatig exporteren en importeren via Instellingen / Automatisch invullen en wachtwoorden / Google Wachtwoordmanager. Kies daar Instellingen en Wachtwoorden exporteren. Je kunt het opnieuw inladen via Wachtwoorden importeren. Verwijder eventueel het csv-bestand na gebruik. Firefox biedt vergelijkbare opties.

In onder meer Chrome kun je wachtwoorden (en meer) via je account laten synchroniseren.

2FA

Zelfs met een degelijke wachtwoordbeheerder blijven wachtwoorden een zwakke schakel: ze zijn te eenvoudig, je vergeet of verliest ze, je geeft ze in op phishing-sites of malware onderschept ze. Daarom is het aangeraden om 2FA, oftewel tweestapsverificatie, te activeren. Daarbij is naast je wachtwoord een extra factor nodig, zoals een pincode, TOTP, sms, pushmelding, biometrie of een beveiligingssleutel. Een handig overzicht van sites en diensten die 2FA ondersteunen, met info over de gebruikte methoden en links naar de instelinstructies, vind je op https://2fawebsites.github.io en op de thematische https://2fa.directory.

Een uitgebreide lijst met diensten die 2FA ondersteunen.

Authenticator

Er bestaan meerdere verificatiemethoden voor 2FA, maar vrijwel alle diensten ondersteunen verificatie zowel via sms als via TOTP. Bij TOTP is geen internet of gsm-netwerk nodig, wat het minder kwetsbaar maakt voor onderschepping of sim-swapping. Om zulke codes te genereren heb je een TOTP-authenticator-app nodig. Goede gratis opties zijn Google Authenticator, Microsoft Authenticator (ondersteunt geen wachtwoordbeheer en autofill meer), Aegis Authenticator en Authy. Alle vier ondersteunen TOTP en bieden een back-upfunctie. Wil je je codes exporteren, dan lukt dit het best met Google of Aegis. Deze laatste is ook opensource, maar is enkel beschikbaar voor Android. Authy is veelzijdigst, want bruikbaar op Android, iOS, macOS en Windows.

Export van TOTP-codes in Google Authenticator (voor gebruik op een ander apparaat).

Herstelcodes

De meeste diensten met 2FA laten je ook herstelcodes gebruiken. Deze bieden een uitweg als je tijdelijk geen toegang hebt tot andere aanmeldopties, bijvoorbeeld bij verlies van je smartphone. Bewaar deze herstelcodes tevens digitaal, zoals in het notitiegedeelte van je favoriete wachtwoordmanager, in een versleutelde VeraCrypt-container of in een versleuteld cloudbestand. Bij Google vind je tot 10 herstelcodes via https://myaccount.google.com/security, bij Back-upcodes. Bij Microsoft is dit beperkt tot één code: ga naar https://account.microsoft.com/security, klik op Beheren hoe ik me aanmeld en kies Een nieuwe code genereren.

Bij Microsoft kun je slechts één herstelcode tegelijk activeren.

Gehackt?

Het is verstandig om regelmatig te controleren of een van je login-id's al in een online datalek voorkomt. Dit kan via Have I Been Pwned. Hier vul je e-mailadres in en je ziet meteen hoeveel en welke datalekken er zijn. Klik bovenaan op Notify Me voor een gratis melding zodra je adres in een nieuw lek opduikt. Klik op Passwords om te controleren of een wachtwoord reeds voorkomt in een datalek.

In Chrome kun je via chrome://password-manager/checkup?start=true eveneens een wachtwoordcheck uitvoeren. Je ziet ook hoeveel wachtwoorden zwak zijn of worden hergebruikt.

Een weinig opbeurend rapport: zestien datalekken gevonden.

Anti-phishing

Wachtwoorden bieden weinig bescherming tegen phishing-sites, dus zorg ervoor dat je hiertegen zo goed mogelijk beveiligd bent. In je browser, zoals Chrome, ga je naar Instellingen, kies Privacy en beveiliging / Beveiliging en activeer bij voorkeur Geoptimaliseerde beveiliging bij Safe Browsing, of anders Standaardbeveiliging. Daarnaast kun je via DNS phishing-sites al blokkeren voor ze laden. Een optie is het gebruik van de nieuwe Europese publieke DNS4EU-resolvers. Kies hier voor Protective resolution (86.54.11.1 en 86.54.11.201), eventueel aangevuld met kinderbescherming en/of advertentieblokkering. Op de site vind je stap-voor-stap-instructies.

De EU biedt nu ook eigen publieke DNS-filters aan.

E-mailadres

Veel diensten laten je een e-mailadres opgeven ingeval je je wachtwoord vergeet of je account wordt geblokkeerd. Je ontvangt dan een mail om je identiteit te bevestigen en een herstellink te krijgen. Gebruik hiervoor liefst niet je hoofdadres, want als iemand dat via een datalek bemachtigt, kan die herstelmails onderscheppen en je accounts via wachtwoordherstel overnemen. Je kiest dus beter een apart e-mailadres dat je nergens anders voor gebruikt. Bij Google kun je dit instellen op https://myaccount.google.com/security, bij Herstelmailadres.

Je gebruikt bij voorkeur een afzonderlijk adres voor het wachtwoordherstel.

Lees ook: Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Browserprofiel

Voor gevoelige accounts zoals online bankieren of je wachtwoordkluis kun je overwegen een apart browserprofiel te gebruiken. Malafide scripts of extensies uit je standaardprofiel worden zo niet geactiveerd. Zo beperk je ook tracering en fingerprinting, en voorkom je dat je per ongeluk ingelogd blijft, aangezien je in dat profiel geen andere sites bezoekt.

In Chrome maak je een nieuw profiel aan via het profielicoon rechtsboven. Kies Chrome-profiel toevoegen. Je kunt inloggen met een Google-account of klikken op Doorgaan zonder account. Kies een zoekmachine, vul een profielnaam in, selecteer een opvallend thema en klik op Klaar.

Overweeg een afzonderlijk browserprofiel voor privacygevoelige online diensten.

Aanmeldpogingen

Bij sommige diensten, zoals Google en Microsoft, ontvang je automatisch een e-mail of pushmelding zodra een nieuw apparaat of een nieuwe browser inlogt. Zo kun je snel ingrijpen, bijvoorbeeld door je wachtwoord aan te passen of verdachte sessies uit te loggen. Bij Google ga je naar https://myaccount.google.com/security. Scrol naar Je apparaten en klik op Apparaten beheren. Selecteer een sessie en kies Uitloggen. Bij Microsoft ga je naar https://account.microsoft.com/security en klik je op Mijn aanmeldactiviteiten weergeven.

Ook bij Google kun je de recentste sessies (en gekoppelde diensten) bekijken.

Beveiligingssleutel

Je kunt een fysieke beveiligingssleutel (zoals de meeste YubiKeys) ook gebruiken om je wachtwoordkluis te openen in combinatie met je hoofdwachtwoord.

Installeer eerst Yubikey Manager en start dit programma. Ga naar Applications/OTP en klik op Configure bij een vrij slot. Kies Challenge-response en klik op Generate voor een geheime sleutel. Vink Require touch aan voor extra veiligheid. Bevestig met Finish.

Open vervolgens je database in KeePassXC en ga naar Database / Databasebeveiliging. Kies Aanvullende bescherming toevoegen / Challenge-Response toevoegen. Selecteer het juiste slot van je ingeplugde beveiligingssleutel en bevestig met OK.

Voortaan is deze wachtwoordkluis alleen toegankelijk met wachtwoord en token.

Yubikey kopen?

Dan kan gewoon

Browserwachtwoorden

Gebruik je meerdere browsers en zoek je het wachtwoord van een specifieke site, wil je alle wachtwoorden exporteren voor import in een andere browser, of is je systeem gecrasht en wil je de wachtwoorden uit je browserprofielen halen? Dan kan het gratis WebBrowserPassView handig van pas komen (let op: je virusscanner kan een foutpositief geven). Pak het zip-bestand uit met het wachtwoord wbpv28821@ en start de portable app. Je krijgt een overzicht van alle gevonden sites en log-ins. Via Bestand / Geselecteerde items opslaan kun je exporteren naar diverse csv-formaten, zoals voor Chrome, KeePass en Firefox.

Je browserlogins op een presenteerblaadje.

Toegangssleutels

Een mooie afsluiter lijkt ons een tip rond passkeys, oftewel toegangssleutels. Immers, steeds meer diensten (en wachtwoordmanagers) ondersteunen deze aanmeldmethode waarbij je geen wachtwoord meer hoeft in te voeren. Een passkey is een cryptografisch sleutelpaar: de publieke sleutel wordt bewaard bij de onlinedienst, terwijl de (afgeleide) private sleutel veilig op je toestel blijft, zoals je pc, smartphone of een fysieke beveiligingssleutel zoals een Yubikey.

Zo maak je een toegangssleutel aan bij Google. Ga naar https://g.co/passkeys en meld je aan. Klik twee keer op Toegangssleutel maken. Je toestel stelt nu een methode voor, zoals gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode. Bevestig de koppeling. Vanaf nu kun je je bij Google aanmelden vanaf dit toestel, zonder wachtwoord.

Je kunt meerdere toegangssleutels maken voor diverse apparaten.

View post on TikTok