ID.nl logo
Zo bouw je je eigen website
© PXimport
Huis

Zo bouw je je eigen website

Een website bouwen lastig? Welnee! Tenminste, niet als je kiest voor een makkelijk contentmanagementsysteem als WordPress.

Tip 01: Wat is WordPress?

Grote kans dat je weleens van WordPress hebt gehoord. Het is één van de meest bekende en geliefde platforms om een website mee te maken. WordPress is een zogenaamd cms, wat staat voor contentmanagementsysteem. Het is opensource, wat betekent dat iedereen het gratis mag gebruiken, zowel voor persoonlijke als commerciële doeleinden. In den beginne was het systeem vooral gericht op bloggers, maar dit is allang niet meer zo. Je kunt er tegenwoordig bijvoorbeeld je eigen webshop mee maken, een site voor je zaak of restaurant ontwerpen of uitdragen waar je als designer of fotograaf voor staat. Er zijn twee versies van WordPress: WordPress.com en WordPress.org. De eerste is een commerciële versie van WordPress, hier kun je een eenvoudige website bouwen op de servers van moederbedrijf Automattic, je betaalt hiervoor een bepaald bedrag per maand. Wij focussen ons echter op WordPress.org, deze versie breng je zelf bij een host naar keuze onder. Dit biedt veel voordelen: je kunt zelf een provider kiezen, je kunt thema’s en plug-ins installeren en de website compleet naar je eigen hand zetten. Op https://nl.wordpress.org lees je meer informatie.

©PXimport

Tip 02: Webhost

Voordat je WordPress gaat downloaden moet je een webhost kiezen. Wij maken voor dit artikel gebruik van SoHosted, een Nederlands hostingbedrijf, maar je kunt natuurlijk iedere andere host gebruiken. De stappen die te maken hebben met de installatie kunnen daardoor wel afwijken. Je hebt twee dingen nodig van een webhost: een domeinnaam en ruimte op hun servers waar je je website op gaat zetten. De meeste hostingproviders bieden hiervoor een combinatiepakket aan. De eerste stap is onderzoeken of de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is. De kosten van een domeinnaam per jaar liggen bij de verschillende hostingproviders vaak gelijk. Wel zit er verschil in het soort domeinnaam: voor .com betaal je zo’n 12 euro per jaar, voor een .audio, .auto of .hosting-domein kun je zo honderden tot duizenden euro’s per jaar kwijt zijn. Na de keuze voor het domein en de naam, klik je op Registreren en kies je welk hostingpakket je bij je domeinnaam wilt aanschaffen. De prijzen voor het hostingpakket worden weergeven per maand, vaak zo’n 5 tot 10 euro, afhankelijk van de provider en de aangeboden diensten. Belangrijk is dat de webhosting MySQL-databases ondersteunt, je er meerdere e-mailaccounts kunt inrichten, het SSL-ondersteuning biedt en dat je onbeperkt dataverkeer (of in ieder geval veel gigabytes) krijgt. Hoeveel serverruimte je mag gebruiken, is ook belangrijk. Voor een kleine website is 5 tot 10 gigabyte meer dan voldoende, alleen als je van plan bent veel audio- of videobestanden naar je website te gaan uploaden, heb je meer gigabytes nodig.

©PXimport

Je hebt twee dingen nodig van een webhost: een domeinnaam en ruimte op hun server

-

Tip 03: Voorbereidingen

Wanneer je alles hebt besteld, zul je binnen enkele uren alle gegevens van je hostingprovider krijgen. Dat gaat dan om de accountgegevens van de hostingprovider zodat je nieuwe mailadressen kunt aanmaken of WordPress automatisch kunt installeren, en een gebruikersnaam en wachtwoord voor de ftp-server zodat je bestanden van je pc naar je webserver kunt uploaden. Als je webhost automatisch WordPress voor je op de server kan installeren, krijg je ook hiervoor de toegangscodes, samen met een gebruikersnaam en wachtwoord van de gebruikte MySQL-database. Stuk voor stuk zijn dit allemaal gegevens die je goed moet opslaan! De backend van een website bij SoHosted wordt geleverd door Plesk, dit is een omgeving van waaruit je allerlei zaken omtrent je nieuwe website kunt instellen. Je vindt dit bij Mijn diensten / <je website> / Webhosting beheren. Klik op Plesk openen. Links onderaan klik je op WordPress en kies je voor Installeren om automatisch WordPress te installeren. Als je een andere hostingprovider gebruikt, kan dit er compleet anders uitzien, zeker als de host geen Plesk gebruikt.

©PXimport

Handmatig installeren

Als je webhost geen automatische WordPress-installatie aanbiedt, neem dan een kijkje.

Tip 04: Installeren

Plesk heeft automatisch een gebruiker en wachtwoord voor WordPress aangemaakt. Om het wachtwoord te bekijken, ga je naar Websites & Domeinen / WordPress / Installaties en klik je onder Toegangsinfo op Instellingen voor aanmelden wijzigen. Achter Huidig wachtwoord klik je op Tonen. Nu WordPress is geïnstalleerd, kun je voor de eerste keer inloggen op je site. Ga naar www.<jouwsite.nl>/wp-login.php en log in met je accountgegevens. Als het goed is, kom je nu op het Dashboard terecht, dit is de pagina waarvandaan je vrijwel alles voor je website gaat inrichten. Om de taal aan te passen naar het Nederlands, ga je naar Settings / General / Site Language. Klik op Save changes. Het is aan te raden om daar ook alvast wat andere dingen wijzigen, zoals de tijd- en datumnotatie, de tijdzone en het e-mailadres. Achter Sitetitel geef je de naam op van je website, bij Ondertitel kun je een subtitel opgeven. Om in te stellen welke informatie allemaal in het Dashboard wordt weergegeven, klik je links op Dashboard en vervolgens bovenin op Scherminstellingen. Wil je je site bekijken, klik dan links bovenin op de naam van je website.

©PXimport

Tip 05: Thema zoeken

Uiteraard wil je dat je site een persoonlijk tintje krijgt. Dat kun je heel gemakkelijk voor elkaar krijgen door een thema te installeren. Standaard heeft WordPress een thema geïnstalleerd dat je zo kunt gebruiken. Heb je liever een ander thema, dan moet je deze zelf toevoegen. Je kunt een gratis thema installeren door bij Weergave / Thema’s op Nieuw thema toevoegen te klikken. Bij ieder thema kun je op Voorbeeld klikken om te zien hoe het thema eruitziet. Als je speciale wensen hebt voor je website, zul je waarschijnlijk moeten uitwijken naar een betaald thema. Dat kost je eenmalig zo’n 40 à 50 euro. De beste en meeste thema’s vind je hier. Let erop dat een thema goede recensies krijgt en recentelijk nog is geüpdatet. Na betaling met je creditcard of PayPal-account kun je je thema als zip-bestand downloaden. In WordPress klik je nu bovenin op Thema uploaden en selecteer je het zip-bestand. Je kunt zoveel thema’s installeren als je wilt, het thema van je site wordt pas gewijzigd zodra je op Activeren klikt. Voor deze workshop hebben we voor het gratis thema Customizr gekozen.

©PXimport

Je website een persoonlijk tintje geven kan gemakkelijk door er een thema op toe te passen

-

Child-thema

Vrijwel alle betaalde thema’s bevatten naast een normaal thema ook een child-thema. De functie hiervan is dat je in het child-thema geavanceerde aanpassingen kunt maken die niet meegenomen worden in een thema-update. Het gebruik van een child-thema is niet nodig als je alleen aanpassingen doet in de Customizer.

Tip 06: Vormgeving

Zodra je je thema hebt geïnstalleerd, kun je op Weergave / Customizer klikken (wat verwarrend, maar de WordPress Customizer heeft niets met de naam van het thema Customizr te maken). Je ziet nu hoe je website eruitziet, met aan de linkerkant een heleboel opties om de vormgeving te veranderen. Welke instellingen je kunt aanpassen, is per thema verschillend, maar in de meeste gevallen vind je in ieder geval opties om de kleuren en lettertypes te veranderen en kun je kiezen hoe je header of footer eruit moeten komen te zien. De header is de bovenste strook van je site waar het menu zich bevindt, de footer is het onderste gedeelte met je contactgegevens. Bij ons gekozen thema kunnen we op Globale instellingen klikken en bij Site Identity een logo uploaden. Onder Favicon upload je een variant van je logo die in de browserbalk wordt weergegeven. Alle geüploade bestanden worden centraal in de Mediabibliotheek opgeslagen. Heb je iets in de Customizer aangepast, klik dan op Publiceren om de verandering door te voeren. De weergave van je site is een tijdelijke weergave, het is noodzakelijk om je wijzigingen op te slaan via de publicatie-knop.

©PXimport

Google Fonts

Vrijwel elk thema ondersteunt tegenwoordig Google Fonts. Dit zijn speciaal door Google gecureerde lettertypen die er op elke website goed uitzien. Voor een overzicht van alle Google Fonts ga je hiernaartoe. In een thema kun je meestal niet uit alle Google Fonts kiezen, maar wel een selectie van 100 tot de 200 meest populaire.

Tip 07: Pagina creëren

Je kunt te allen tijde de vormgeving nog aanpassen, maar we gaan nu eerst wat inhoud plaatsen. In principe zijn er twee manieren om informatie op je site te zetten: via een bericht of via een pagina. Een pagina is informatie die je meestal direct vanuit het menu benadert. Denk aan een informatiepagina over je bedrijf, een contactpagina of een portfolio-overzicht van je werk. Een bericht is iets vluchtiger, dit kan bijvoorbeeld een blogbericht zijn, een nieuwsbericht of een andere mededeling. Deze berichten zijn meestal niet via het menu te bereiken. Om een pagina te maken, klik je op Pagina’s / Nieuwe pagina. Geef de naam op van je pagina en typ in het tekstveld eronder de tekst die je op de pagina wilt hebben. Klik op Media toevoegen als je een foto aan je pagina wilt toevoegen. Om je pagina zichtbaar te maken op de site kies je voor Publiceren. Het kan zijn dat er boven of onder het tabblad Publiceren nog meer opties zichtbaar zijn, dit is afhankelijk van het geïnstalleerde thema. In ons thema Customizr kun je bijvoorbeeld kiezen of de pagina sidebars moet krijgen; kolommen naast de pagina. Om de pagina te bekijken, klik je bovenin op Pagina bekijken.

©PXimport

Er zijn twee manieren om informatie op je site te zetten: via een bericht of via een pagina

-

Tip 08: Bericht plaatsen

Een bericht plaatsen gaat op dezelfde manier als een pagina. Klik nu op Bericht en kies voor Nieuw bericht. Ook hier kun je weer een afbeelding toevoegen, iets wat we kunnen aanraden als het om een blog- of nieuwsbericht gaat. Onder de titel zie je een zogenaamde permalink. Als een andere website een koppeling naar jouw artikel wil plaatsen, is daar een permalink voor nodig: een permanente url die naar dit bericht leidt. Standaard ziet een permalink in WordPress er zo uit: www.jewebsite.nl/pagina/jaar/maand/dag/titel-met-verbindingsstreepjes. Als je de structuur van zo’n permalink wilt veranderen, ga je naar Instellingen / Permalinks. Kies de structuur die jij handig vindt. Als je wilt dat mensen meteen kunnen zien op welke datum een bericht is geplaatst, is het handig om te kiezen voor een structuur met tijdsaanduiding. Een structuur met alleen een cijfercode voor het bericht, zoals www.jewebsite.nl/?p=123 is onhandig, Google indexeert deze veel minder goed. Bij je bericht kun je overigens ook de naam van je permalink aanpassen. Als WordPress van jouw berichttitel de permalink de-15-beste-android-apps-van-oktober-2018 heeft gemaakt, kun je dit bijvoorbeeld wijzigen in beste-android-apps-oktober-2018.

©PXimport

Tip 09: Testen

Tegenwoordig is het belangrijk dat een website adaptief (responsive in het Engels) is, hiermee past de vormgeving zich aan het apparaat aan waar het op wordt weergegeven. Zodra je een website op een smartphone opent, zie je bijvoorbeeld dat het menu wordt weergegeven als drie streepjes, terwijl dezelfde website in een browser op de pc gewoon een menu heeft met woorden. Tegenwoordig zijn de meeste thema’s zijn adaptief, je kunt het testen door het thema op je tablet of smartphone te openen en te kijken of het menu uit streepjes bestaat en of de tekst op een pagina goed te lezen is. Ook kun je in sommige browsers snel testen of je website er ook nog goed uitziet in een andere schermresolutie. In Chrome bijvoorbeeld ga je naar Weergave / Ontwikkelaar / Ontwikkelaarstools en klik je op het icoontje links naast Elements (de optie heet Toggle Device Toolbar). In Safari klik je op Ontwikkel / Schakel over naar adaptieve ontwerpmodus.

Een adaptieve website past de vormgeving van de site aan het apparaat aan waarop het wordt weergegeven

-

Tip 10: Menu aanmaken

Als je een paar pagina’s hebt aangemaakt, is het tijd om een menu samen te stellen. Er zijn meerdere mogelijkheden om een menu aan te maken, maar de makkelijkste manier is via de Customizer, mits je thema dit ondersteunt. Wij laten deze manier zien. Ga naar Weergave / Customizer en kijk of je de optie Menu’s ziet. Klik erop en selecteer Nieuw menu aanmaken. Geef je menu een duidelijke naam, bijvoorbeeld Hoofdmenu. Onder Menulocaties selecteer je waar je menu op je website getoond moet worden. In ons thema hebben we vier opties, deze zijn standaard aangevinkt. Klik op Volgende en selecteer + Items toevoegen. Je kunt nu zelf pagina’s aan je menu toevoegen door op het plusje voor de naam van de pagina te klikken. Het is ook mogelijk om berichten aan je menu toe te voegen, maar in de meeste gevallen is dat niet nodig. Klik op Publiceren wanneer je menu compleet is.

©PXimport

Privacybeleid

Sinds mei dit jaar is het noodzakelijk om een goed privacybeleid op je website weer te geven als je data van anderen opslaat en verwerkt, dit heeft te maken met de General Data Protection Regulation (GDPR)/Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Als je als privépersoon een blog maakt, is er niet zo veel aan de hand. Zodra je echter dingen verkoopt of e-mailadressen voor een nieuwsbrief verzamelt, is het verplicht een statement op je site te hebben. Maak een privacypagina aan met informatie over wat je verzamelt en hoe je deze gegevens verwerkt en ga vervolgens naar Instellingen / Privacy. Selecteer je pagina met privacy-informatie en klik op Gebruik deze pagina.

Tip 11: Plug-ins

Om de functionaliteit van je website uit te breiden, kun je gebruikmaken van plug-ins. Standaard zijn er twee plug-ins geïnstalleerd, Hello Dolly is vrij nutteloos, maar Akismet zorgt ervoor dat spam minder kans heeft om als commentaar op berichten terecht te komen. Tenminste, als je toegestaan hebt dat er gereageerd kan worden op je berichten (bij Instellingen / Reacties / Sta toe dat bezoekers kunnen reageren op nieuwe artikelen).

Je kunt duizenden plug-ins gratis installeren als je op Plugins klikt en voor Nieuwe plugin kiest. Bij elke plug-in zie je twee belangrijke zaken: hoe de plug-in door gebruikers wordt gewaardeerd en wanneer de laatste update was. Vooral dat laatste is enorm belangrijk: installeer nooit plug-ins die langer dan zes maanden geen update hebben gehad of die slecht gewaardeerd worden, deze plug-ins kunnen een veiligheidsrisico voor je site opleveren. Een goede plug-in voor de veiligheid van je website is All In One WP Security & Firewall, hierover lees je meer in tip 3. Heb je een contactformulier nodig, dan is Contact Form 7 de beste plug-in, voor een tweetalige site installeer je het beste Polylang of WPML en voor een webshop wordt WooCommerce het meeste gebruikt. Klik op Populair om te zien welke plug-ins vaak geïnstalleerd worden. Achter de naam van de plug-in die je wilt installeren, kies je voor Nu installeren. Daarna moet je hem nog activeren door op Activeren te klikken. In sommige gevallen wordt de plug-in ook in je menu aan de linkerkant van je WordPress Dashboard toegevoegd.

©PXimport

Om de functionaliteit van je site uit te breiden, kun je gebruikmaken van plug-ins

-

Tip 12: Updates installeren

Je zult zien dat er na verloop van tijd rode bolletjes achter bepaalde menuopties verschijnen, wat betekent dat er voor dat item een update beschikbaar is. Updates kunnen verschijnen voor WordPress zelf, voor plug-ins of voor thema’s. Het is belangrijk om deze updates uit te voeren en je site volledig bijgewerkt te houden om minder gevoelig te zijn voor hackersaanvallen of andere fouten. Klik op Updates en zet vinkjes voor de dingen die je wilt updaten. Kies vervolgens voor Thema’s bijwerken of Plugins bijwerken. Ga je je thema updaten, wees je er dan van bewust dat er mogelijk wijzigingen verloren gaan als je geen gebruik hebt gemaakt van een child thema. Dit geldt echter alleen als je zelf in de php-bestanden hebt lopen sleutelen of css-code aan de zogenaamde stylesheet hebt toegevoegd. Heb je alleen maar wijzigingen gedaan via de Customizer, dan kun je veilig je thema updaten.

©PXimport

Tip 13: Veiligheid

Internetcriminaliteit viert hoogtij, reden te meer om ervoor te zorgen dat je site goed beveiligd is tegen allerhande aanvallen. Het belangrijkste is uiteraard dat je een wachtwoord en gebruikersnaam kiest die niet te makkelijk te raden zijn (‘admin’, ‘Jan’ of ‘beheerder’ zijn erg gemakkelijk te raden, ‘gv76t7gb75’ bijvoorbeeld is niet zo eenvoudig) en dat je je website up-to-date houdt. Installeer vervolgens de plug-in All In One WP Security & Firewall. Na activering zie je een nieuwe menuoptie genaamd WP Security. De plug-in geeft een compleet overzicht van alle elementen op je website die je kunt beveiligen. Onder Critical Features zie je dingen die je eigenlijk allemaal op ON moet zetten. Klik op Login Lockdown om ervoor te zorgen dat gebruikers een uur worden geblokkeerd als ze drie keer een fout wachtwoord opgeven. Zet vervolgens een vinkje voor Check this if you want to enable the login lockdown feature and apply the settings below en zet het cijfer 3 achter Max Login Attempts. Vinkjes achter Display Generic Error Message en Instantly Lockout Invalid Usernames zorgen ervoor dat speciale bots meteen worden buitengesloten als derden je site proberen te hacken.

©PXimport

Login Lockdown blokkeert gebruikers die een aantal maal een verkeerd wachtwoord opgeven

-

Tip 14: Contactformulier

Door een contactformulier kan een bezoeker gemakkelijk contact met je opnemen, maar ook hiervoor is een plug-in vereist. Verreweg de bekendste is Contact Form 7. Installeer en activeer de plug-in, je ziet dat de optie Contact toegevoegd wordt in het WordPress-menu. Klik erop en selecteer Contactformulier 1. Verander eventueel de naam bovenin en klik op Opslaan. Je ziet dat de code eronder is veranderd. Deze code is belangrijk, want deze moet je straks op een contactpagina plakken. Het contactformulier bevat vijf tabbladen, waarvan Formulier en E-mail de belangrijkste zijn. Onder Formulier bepaal je hoe je contactformulier eruit komt te zien. Wil je bijvoorbeeld een optie voor een telefoonnummer toevoegen, dan typ je <label> Je telefoonnummer [tel your-phone] </label>, waarbij je Je telefoonnummer kunt veranderen in een eigen tekst. Plaats je een * achter tel, dan zeg je ermee het opgeven van een telefoonnummer verplicht is. Voor de duidelijkheid kun je in dat geval (verplicht) achter Je telefoonnummer zetten. Vult een bezoeker geen telefoonnummer in, dan zal het contactformulier dit aangeven en alsnog vragen om een telefoonnummer. Onder E-mail moet je zorgen dat je achter Aan je eigen e-mailadres opgeeft. Voor meer opties klik je op E-mail instellen of lees je de documentatie van Contact Form 7 door. Sla alles op en maak een nieuwe pagina aan met de naam Contact. In het tekstveld geef je de code op en klik je op Publiceren. Vergeet je nieuw aangemaakte pagina niet aan het menu toe te voegen, hoe je dat doet, heb je kunnen lezen in deel 1 bij tip 10.

©PXimport

Tip 15: Categorieën en tags

Gaat jouw website straks veel berichten bevatten, een blog bijvoorbeeld, dan is het slim om een onderverdeling in categorieën te maken. Dat lijkt misschien niet heel belangrijk als je maar tien berichten hebt, maar zo gauw je honderden berichten op je site hebt geplaatst, had je gewenst dat je veel eerder met het aanmaken van categorieën was begonnen. Categorieën maken is heel simpel en kun je gewoon doen als je een nieuw bericht schrijft. Open een bericht of maak een nieuw bericht door op Berichten / Nieuw bericht te klikken. Aan de rechterkant zie je dat er een vinkje voor Uncategorized staat. Een nieuwe categorie maak je aan door voor Nieuwe categorie aanmaken te kiezen. Kies een naam en klik op Nieuwe categorie toevoegen. Overigens kun je de categorieën onderverdelen in hoofd- en subcategorieën door in het menu eronder gewoon een categorie te selecteren, de nieuwe categorie wordt als subcategorie onder deze hoofdcategorie geplaatst.

Eronder kun je tags toevoegen aan een bericht. Dit maakt het voor bezoekers gemakkelijk te zien over welke onderwerpen een bericht gaat. Het verschil tussen categorieën en tags is dat een bericht meestal maar één of twee categorieën heeft, maar tientallen tags kan bevatten. Er bestaan plug-ins of widgets waarmee je op een pagina een tag cloud kunt plaatsen. Deze laat alle gebruikte tags op je site zien, bezoekers kunnen op een tag klikken waarna de relevante berichten worden getoond.

Tip 16: Slider

In het thema dat we hebben gekozen voor onze site zit een slider aan de bovenkant van de site ingebouwd. Een slider bestaat uit meerdere slides, op een slide kun je een achtergrondfoto toevoegen, tekst schrijven of knoppen aanmaken die naar bepaalde pagina’s op je site leiden. Zo’n slider kun je eenvoudig aanpassen. Bepaal daarvoor eerst welke informatie je in de slider kwijt wilt. Log daarna in op je site en klik links bovenin op je naam en op Site bekijken. Je site wordt nu weergegeven met bewerkingsopties. Op de slider zie je de optie Customize or remove the post slider. Klik erop en onder Slider opties zie je dat op deze site standaard de laatste blogberichten worden getoond. Je kunt zelf een nieuwe slider aanmaken door op Maak een slider te klikken. Op www.tiny.cc/wpslider lees je meer informatie over hoe je zelf een slider maakt met het thema Customizr. Gebruik je een betaald thema, dan is waarschijnlijk de plug-in Slider Revolution al geïnstalleerd. Deze kun je ook in een gratis thema installeren, maar dan kost de plug-in 25 dollar. Meer informatie over deze plug-in vind je op https://revolution.themepunch.com.

©PXimport

Een slider bestaat uit meerdere slides die tekst, knoppen of achtergrondfoto’s kunnen bevatten

-

Tip 17: Parlez-vous English?

Een tweetalige site in WordPress is geen enkel probleem, mits je gebruikmaakt van een plug-in. Een gratis optie is Polylang, installeer en activeer de plug-in. Klik links in het menu op Talen, selecteer Nederlands – nl_NL en klik op Voeg nieuwe taal toe. Voeg hierna op dezelfde manier de tweede taal toe. Het sterretje geeft aan welke taal de standaardtaal is, dit kun je uiteraard wijzigen. Als je al berichten en pagina’s hebt aangemaakt, komt bovenin een melding te staan dat je die items de standaardtaal kunt meegeven. Heb je al berichten in het Nederlands geschreven, zorg dan dat de standaardtaal op Nederlands is ingesteld en klik op Je kunt ze allemaal op de standaardtaal instellen. Als je nu op Pagina’s of Berichten klikt, zie je dat achter elk onderdeel een vinkje onder de Nederlandse vlag staat. Onder de andere vlag staat een plusje. Hier klik je op om de pagina of het bericht in de andere taal toe te voegen door zelf een titel en inhoud te maken. Je moet dit bij elke pagina en elk bericht zo doen, een vrij tijdrovend klusje. Vervolgens kun je een taalschakelaar aan je menu toevoegen door bij Weergave / Menu’s een vinkje voor Taalschakelaar te zetten en op Aan menu toevoegen te klikken. Wanneer je dan op Menu opslaan klikt, is je site tweetalig!

©PXimport

Tip 18: Pagina vormgeven

Hoe je je site precies kunt vormgeven en welke elementen je allemaal kunt veranderen, is sterk afhankelijk van het thema dat je gebruikt. Veel thema’s, waaronder ons Customizr-thema, kun je aanpassen door in je Dashboard bovenin op je naam te klikken en voor Visit site te kiezen. Je site wordt geopend terwijl je ingelogd bent en je ziet bij elementen die je kunt veranderen de tekst Customize it now. Dit kan ook Bewerken, Edit of iets dergelijks heten. Om lettertypes, lettergroottes en kleuren te veranderen, heb je bij de meeste betaalde thema’s een speciale menuoptie, deze vind je terug onder Weergave.

©PXimport

Tip 19: Hulp nodig?

Omdat WordPress een opensourcesysteem is, heb je geen officiële hulplijn die je kunt bellen als je iets niet snapt. Gelukkig is er veel informatie te vinden op de officiële site en op het forum van WordPress. De enorme bibliotheek aan hulppagina’s vind je op https://codex.wordpress.org. Onder Learn How to Use WordPress vind je onderwerpen waarop je vast kunt lopen als WordPress-beginner. Heb je een specifiek probleem, dan kun je zoeken in het forum door bovenin op Support / Forums te klikken. Onder Welcome to Support klik je op Get started om de instructies te lezen, eronder vind je allerlei verschillende fora. Om een bericht te kunnen plaatsen, moet je je bovenin registreren door op Register te klikken.

©PXimport

Tip 20: SEO toevoegen

Met het toevoegen van plug-ins, categorieën en tags en nadat je eventueel de site qua vormgeving nog naar je hand gezet hebt, is je website bijna ready-to-go! De laatste, maar zeker niet onbelangrijke stap, is het zichtbaar maken van je website in Google. Begin met checken of bij Instellingen / Lezen geen vinkje voor Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren staat, anders kunnen de zoekmachines je site niet in hun resultaten opnemen. Dat vinkje behoort eigenlijk alleen maar aan te staan zolang je bezig bent met je nieuwe website en niet wilt dat je site al in Google wordt gevonden. Om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, is het slim om een zogenaamde SEO plug-in te installeren, zodat er aan elke pagina goede SEO (search engine optimization)-termen worden toegevoegd. Installeer en activeer de plug-in Yoast SEO en klik links op SEO. Kies vervolgens op configuratie wizard. Je wordt nu naar een speciale pagina geleid waar je twaalf stappen moet doorlopen om je site voor te bereiden. De wizard vraagt bijvoorbeeld wat voor website het is en of je site een bedrijf of persoon vertegenwoordigt. Alles met het doel om je site beter weer te laten geven in Google. Bij stap 12 wordt er naar je e-mailadres gevraagd voor de nieuwsbrief, je kunt dit gewoon leeglaten en op Volgende klikken. Als je de wizard helemaal doorlopen hebt, kun je tips verkrijgen over het schrijven van SEO-teksten door op SEO Copywriting Training te klikken. Als je in het vervolg een nieuw bericht schrijft, vind je een heleboel SEO-gereedschappen onder het tekstveld om een tekst te schrijven die Google beter indexeert.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 wasmachines met stoomfunctie voor fris en kreukvrij wasgoed
© PETAR_MLADENOV
Huis

Waar voor je geld: 5 wasmachines met stoomfunctie voor fris en kreukvrij wasgoed

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Wij selecteerden vijf modellen met deze handige extra, die bovendien goed scoren op prijs-kwaliteitverhouding.

Deze keer richten we ons op wasmachines die niet alleen schoonmaken, maar ook stomen. Met een stoomfunctie fris je kleding snel op, verminder je kreukels en haal je bacteriën of allergenen makkelijker uit je textiel.

Hisense WF5S1043BW

Wie vaak wast of een groot huishouden heeft, zit goed met de Hisense WF5S1043BW. Deze wasmachine heeft een indrukwekkende trommelcapaciteit van 10,5 kg en draait op een efficiënte motor met energieklasse A. De Steam Mix-functie verfrist kleding en helpt allergenen te reduceren zonder intensief te wassen. Dankzij de ConnectLife-app kun je de machine bedienen vanaf je smartphone, waar je ook bent. Je ontvangt meldingen, start programma's op afstand en checkt energieverbruik.

Ook op het gebied van wasprogramma's is deze Hisense veelzijdig: Power Wash 49' biedt een intensieve wasbeurt in minder dan een uur, terwijl je met Snel 15' in no-time een kleine lading opfrist. Het display is duidelijk en de bediening intuïtief. Daarbij zorgt het Soft Drum-ontwerp voor een zorgvuldige behandeling van je was, waardoor ook delicate stoffen langer meegaan.

Toepassingen: Grote gezinnen, veel wassen, snelle opfrisbeurten
Bijzonderheden:
Stoomfunctie, 10,5 kg trommel, bediening via app, energieklasse A, Power Wash 49'


Bosch WAN282E4FG

De Bosch WAN282E4FG uit de Serie 4-lijn biedt alles wat je van Bosch mag verwachten: solide bouwkwaliteit, gebruiksgemak en slimme technologie. De Iron Assist-stoomfunctie vermindert kreukels aanzienlijk, zodat je minder hoeft te strijken. Dat is niet alleen handig, maar ook een uitkomst als je vaak overhemden of delicate stoffen draagt.

Met een capaciteit van 8 kg is deze wasmachine ideaal voor gezinnen tot vier personen. De EcoSilence Drive-motor werkt fluisterstil – je kunt 'm gerust aanzetten tijdens een telefoongesprek of als de kinderen slapen. Bovendien zorgt ActiveWater Plus ervoor dat er nooit meer water gebruikt wordt dan strikt noodzakelijk. De anti-vibratiepanelen houden de machine stabiel, zelfs bij het centrifugeren op 1400 toeren.

Toepassingen: Gezinnen, geluidsgevoelige omgevingen, energiezuinig en kreukvrij wassen
Bijzonderheden: Iron Assist-stoomfunctie, stille EcoSilence Drive-motor, ActiveWater Plus, energieklasse A


Inventum VWM8010B

Ben je op zoek naar een compacte wasmachine met moderne functies? De Inventum VWM8010B heeft een capaciteit van 8 kg en biedt 14 programma's, waaronder een krachtige SteamClean-optie. Die zorgt voor extra hygiëne en frisheid in je kleding, zonder agressieve middelen of hoge temperaturen. Ideaal dus voor babykleding, sportkleding of mensen met een allergie.

Met energieklasse A en een geluidsniveau van 72 dB doet deze machine zijn werk stil en zuinig. De zwarte kleur en het strakke design geven deze machine een moderne uitstraling, wat ‘m geschikt maakt voor zichtbare plekken zoals een open washok of bijkeuken. Het bedieningspaneel is overzichtelijk, met toetsen voor temperatuur, toerental en startuitstel.

Toepassingen: Kleinere huishoudens, compacte ruimtes, hygiënisch wassen met stoom
Bijzonderheden: SteamClean-functie, 14 programma's, energieklasse A, stijlvol zwart design, lage geluidsproductie


Whirlpool FFBBE 7469 BV

De Whirlpool FFBBE 7469 BV is ontworpen voor wie comfort zoekt. FreshCare+ Steam houdt je wasgoed fris tot zes uur na het einde van de cyclus door middel van zachte stoomstoten en trommelbewegingen. Zo blijft je kleding zacht en ruikt het niet muf, zelfs als je niet op tijd kunt uitladen.

Dankzij 6th Sense-technologie past de machine automatisch het waterverbruik, energieverbruik en programmaduur aan op de grootte en vuilgraad van de lading. De capaciteit van 7 kg is ruim voldoende voor eenpersoonshuishoudens of stellen. Daarnaast is het bedieningspaneel strak vormgegeven en eenvoudig in gebruik. De machine draait stil en stabiel, met een centrifugeersnelheid tot 1400 toeren.

Toepassingen: Kleine huishoudens, fris en zacht wasgoed, energie-efficiënt wassen
Bijzonderheden: FreshCare+ Steam, 6th Sense automatische instellingen, 7 kg capaciteit, energieklasse A, gebruiksvriendelijke bediening


LG F4WR7011SYB

De LG F4WR7011SYB is een krachtige wasmachine met een royale capaciteit van 11 kg en een uitgebreide stoomfunctie. De Steam-technologie verwijdert allergenen, bacteriën en kreukels effectief, en is daarmee een uitkomst voor mensen met een gevoelige huid of hooikoorts.

De TurboWash 360°-functie reinigt je kleding in slechts 39 minuten met behulp van vier sproeiers, zonder in te boeten op waskwaliteit. AI Direct Drive herkent de textielsoort en stemt het wasritme automatisch af, wat leidt tot optimale reiniging én minder slijtage. Je bedient de machine eenvoudig via de LG ThinQ-app, waarin je ook extra wasprogramma's kunt downloaden of meldingen ontvangt wanneer de was klaar is. Een slimme keuze voor wie technologie en capaciteit wil combineren!

Toepassingen: Grote gezinnen, snelle wasbeurten, allergiegevoelige huishoudens
Bijzonderheden: Steam-technologie, AI Direct Drive, TurboWash 360°, ThinQ-app, energieklasse A, 11 kg capaciteit

▼ Volgende artikel
Laptopgarantie: welke merken bieden de beste voorwaarden?
© fizkes
Huis

Laptopgarantie: welke merken bieden de beste voorwaarden?

Een laptop koop je niet zomaar – het is een flinke uitgave. Je verwacht er dan ook jaren mee vooruit te kunnen. Tegelijkertijd zijn laptops kwetsbare apparaten. Daarom loont het om stil te staan bij de garantievoorwaarden. Wat mag je verwachten per merk?

De garantievoorwaarden van laptopmerken verschillen onderling van elkaar. Bovendien betekent een duur model niet meteen dat de voorwaarden beter zijn of de garantietermijn langer is. En hoe zit het eigenlijk met tweedehands laptops? In dit artikel lees je alles over:

• Verschil tussen wettelijke en fabrieksgarantie • De duur van de fabrieksgarantie per merk • Opvallende bevindingen en tweedehands laptops

Lees ook: Op zoek naar een nieuwe laptop? Dit is waar je op moet letten!

Wettelijke en fabrieksgarantie: hoe zit het precies?

Er heerst vaak onduidelijkheid over garantie, en dat komt vooral doordat wettelijke en fabrieksgarantie door elkaar lopen. Alleen fabrieksgarantie verschilt per merk en is doorgaans helder omschreven. Die krijg je bovendien automatisch bij aankoop, zonder dat je daar iets extra’s voor hoeft te doen.

Wettelijke garantie is een ander verhaal: die is minder concreet en kent geen vaste looptijd. Volgens de Europese Richtlijn 'Koop en Garantie' en het Nederlandse Burgerlijk Wetboek heb je als consument recht op een product dat doet wat je ervan mag verwachten. Voor een eenvoudige laptop betekent dat grofweg drie jaar bescherming, voor duurdere modellen kan dat oplopen tot vijf jaar.

De keerzijde van wettelijke garantie

Als je wettelijk gezien toch drie tot vijf jaar gedekt bent, waarom zou je je dan druk maken om fabrieksgarantie? Simpel: zodra er meer dan een jaar verstreken is, ligt de bewijslast bij jou. Gaat je laptop na vijftien maanden stuk, dan moet jíj aantonen dat het niet door verkeerd gebruik komt. En dat is vaak een lastige klus – vooral omdat de verkoper er belang bij heeft de claim af te wijzen.

Veel gedoe, weinig vaart

Een beroep doen op de wettelijke garantie is meestal een langdurig traject. Intussen zit je zonder laptop en moet je flink je best doen om je gelijk te halen. Zonder kennis van consumentenrecht en een flinke dosis doorzettingsvermogen kom je niet ver.

©Valeriia Lukashova

Fabrieksgarantie biedt meer zekerheid

Juist omdat de regels rondom wettelijke garantie zo vaag zijn, is het verstandig te kiezen voor een laptop met een goede fabrieksgarantie. Vooral bij dure of kwetsbare modellen. Hoe langer die garantie standaard duurt, hoe meer vertrouwen de fabrikant blijkbaar heeft in het eigen product. En dat zegt iets.

Let op: voor garantie moet je altijd aankloppen bij de verkoper, niet bij de fabrikant. Ook als de winkel je doorstuurt naar de producent, blijf je bij je recht: de verkoper is verantwoordelijk.

Hoe zit het per merk?

In de onderstaande tabel zie je de standaard garantietermijnen van de twaalf populairste laptopmerken in Nederland.

MerkFabrieksgarantieAanvullende garantieBijzonderheden
Apple1 jaarAppleCare+ (tot 3 jaar)Dure modellen met standaard een korte garantieperiode.
Asus2 jaarAsus Premium Care (tot 3 jaar)Wereldwijde garantie voor de ROG-serie.
Dell2 jaarProSupport (tot 5 jaar)Snelle vervanging bij defecten.
HP2 jaarHP Care Packs (tot 5 jaar)Zakelijke modellen hebben doorgaans langere garantie.
Lenovo2-3 jaarPremium Care, Accidental Damage ProtectionHigh-end ThinkPads komen met 3 jaar garantie.
Acer2 jaarAcer Advantage (tot 5 jaar)Accu-garantie vaak beperkt tot 1 jaar.
MSI2 jaarBeperkte verlengingsoptiesVerkoopt vooral laptops aan gamers.
Microsoft1 jaarMicrosoft Complete (tot 4 jaar)Accidentele schade wordt gedekt met Complete.
Razer2 jaarRazerCare (tot 3 jaar)Verkoopt alleen dure modellen voor gaming.
Medion2 jaarMedion-garantieprogramma's (tot 5 jaar)Budgetvriendelijk
Samsung2 jaarSamsung Care+ voor schade door ongevallen.Laptops met uitzonderlijk goede beeldschermen.
Gigabyte2 jaarExtended Warrenty (tot 4 jaar) voor (dure) AORUS-modellen.Verkoopt voornamelijk laptops voor gamers.

Wat valt op?

Veel merken hanteren standaard twee jaar garantie. Toch is er een opvallende uitzondering: Apple – dat alleen premium laptops verkoopt – geeft slechts één jaar. Budgetmerk Medion doet het beter en biedt standaard twee jaar. Ook Microsoft, toch geen onbekende naam, beperkt de garantie tot één jaar.

Wil je zekerheid en ben je bereid daar wat extra voor te betalen? Dan zijn merken als Medion, HP, Acer en Dell het overwegen waard. Zij bieden betaalbare modellen én de mogelijkheid om de garantie relatief voordelig uit te breiden tot vijf jaar.

En bij tweedehands laptops?

Goed om te weten: garantie zit op het apparaat, niet op de persoon die het koopt. Bij een tweedehands laptop neem je dus ook de resterende garantie over. Vraag daarom altijd om een aankoopbewijs en check of er nog aanvullende garantievoorwaarden gelden.

Hoe goed je garantie ook is

Extra bescherming is altijd slim