ID.nl logo
Zo bouw je je eigen website
© PXimport
Huis

Zo bouw je je eigen website

Een website bouwen lastig? Welnee! Tenminste, niet als je kiest voor een makkelijk contentmanagementsysteem als WordPress.

Tip 01: Wat is WordPress?

Grote kans dat je weleens van WordPress hebt gehoord. Het is één van de meest bekende en geliefde platforms om een website mee te maken. WordPress is een zogenaamd cms, wat staat voor contentmanagementsysteem. Het is opensource, wat betekent dat iedereen het gratis mag gebruiken, zowel voor persoonlijke als commerciële doeleinden. In den beginne was het systeem vooral gericht op bloggers, maar dit is allang niet meer zo. Je kunt er tegenwoordig bijvoorbeeld je eigen webshop mee maken, een site voor je zaak of restaurant ontwerpen of uitdragen waar je als designer of fotograaf voor staat. Er zijn twee versies van WordPress: WordPress.com en WordPress.org. De eerste is een commerciële versie van WordPress, hier kun je een eenvoudige website bouwen op de servers van moederbedrijf Automattic, je betaalt hiervoor een bepaald bedrag per maand. Wij focussen ons echter op WordPress.org, deze versie breng je zelf bij een host naar keuze onder. Dit biedt veel voordelen: je kunt zelf een provider kiezen, je kunt thema’s en plug-ins installeren en de website compleet naar je eigen hand zetten. Op https://nl.wordpress.org lees je meer informatie.

©PXimport

Tip 02: Webhost

Voordat je WordPress gaat downloaden moet je een webhost kiezen. Wij maken voor dit artikel gebruik van SoHosted, een Nederlands hostingbedrijf, maar je kunt natuurlijk iedere andere host gebruiken. De stappen die te maken hebben met de installatie kunnen daardoor wel afwijken. Je hebt twee dingen nodig van een webhost: een domeinnaam en ruimte op hun servers waar je je website op gaat zetten. De meeste hostingproviders bieden hiervoor een combinatiepakket aan. De eerste stap is onderzoeken of de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is. De kosten van een domeinnaam per jaar liggen bij de verschillende hostingproviders vaak gelijk. Wel zit er verschil in het soort domeinnaam: voor .com betaal je zo’n 12 euro per jaar, voor een .audio, .auto of .hosting-domein kun je zo honderden tot duizenden euro’s per jaar kwijt zijn. Na de keuze voor het domein en de naam, klik je op Registreren en kies je welk hostingpakket je bij je domeinnaam wilt aanschaffen. De prijzen voor het hostingpakket worden weergeven per maand, vaak zo’n 5 tot 10 euro, afhankelijk van de provider en de aangeboden diensten. Belangrijk is dat de webhosting MySQL-databases ondersteunt, je er meerdere e-mailaccounts kunt inrichten, het SSL-ondersteuning biedt en dat je onbeperkt dataverkeer (of in ieder geval veel gigabytes) krijgt. Hoeveel serverruimte je mag gebruiken, is ook belangrijk. Voor een kleine website is 5 tot 10 gigabyte meer dan voldoende, alleen als je van plan bent veel audio- of videobestanden naar je website te gaan uploaden, heb je meer gigabytes nodig.

©PXimport

Je hebt twee dingen nodig van een webhost: een domeinnaam en ruimte op hun server

-

Tip 03: Voorbereidingen

Wanneer je alles hebt besteld, zul je binnen enkele uren alle gegevens van je hostingprovider krijgen. Dat gaat dan om de accountgegevens van de hostingprovider zodat je nieuwe mailadressen kunt aanmaken of WordPress automatisch kunt installeren, en een gebruikersnaam en wachtwoord voor de ftp-server zodat je bestanden van je pc naar je webserver kunt uploaden. Als je webhost automatisch WordPress voor je op de server kan installeren, krijg je ook hiervoor de toegangscodes, samen met een gebruikersnaam en wachtwoord van de gebruikte MySQL-database. Stuk voor stuk zijn dit allemaal gegevens die je goed moet opslaan! De backend van een website bij SoHosted wordt geleverd door Plesk, dit is een omgeving van waaruit je allerlei zaken omtrent je nieuwe website kunt instellen. Je vindt dit bij Mijn diensten / <je website> / Webhosting beheren. Klik op Plesk openen. Links onderaan klik je op WordPress en kies je voor Installeren om automatisch WordPress te installeren. Als je een andere hostingprovider gebruikt, kan dit er compleet anders uitzien, zeker als de host geen Plesk gebruikt.

©PXimport

Handmatig installeren

Als je webhost geen automatische WordPress-installatie aanbiedt, neem dan een kijkje.

Tip 04: Installeren

Plesk heeft automatisch een gebruiker en wachtwoord voor WordPress aangemaakt. Om het wachtwoord te bekijken, ga je naar Websites & Domeinen / WordPress / Installaties en klik je onder Toegangsinfo op Instellingen voor aanmelden wijzigen. Achter Huidig wachtwoord klik je op Tonen. Nu WordPress is geïnstalleerd, kun je voor de eerste keer inloggen op je site. Ga naar www.<jouwsite.nl>/wp-login.php en log in met je accountgegevens. Als het goed is, kom je nu op het Dashboard terecht, dit is de pagina waarvandaan je vrijwel alles voor je website gaat inrichten. Om de taal aan te passen naar het Nederlands, ga je naar Settings / General / Site Language. Klik op Save changes. Het is aan te raden om daar ook alvast wat andere dingen wijzigen, zoals de tijd- en datumnotatie, de tijdzone en het e-mailadres. Achter Sitetitel geef je de naam op van je website, bij Ondertitel kun je een subtitel opgeven. Om in te stellen welke informatie allemaal in het Dashboard wordt weergegeven, klik je links op Dashboard en vervolgens bovenin op Scherminstellingen. Wil je je site bekijken, klik dan links bovenin op de naam van je website.

©PXimport

Tip 05: Thema zoeken

Uiteraard wil je dat je site een persoonlijk tintje krijgt. Dat kun je heel gemakkelijk voor elkaar krijgen door een thema te installeren. Standaard heeft WordPress een thema geïnstalleerd dat je zo kunt gebruiken. Heb je liever een ander thema, dan moet je deze zelf toevoegen. Je kunt een gratis thema installeren door bij Weergave / Thema’s op Nieuw thema toevoegen te klikken. Bij ieder thema kun je op Voorbeeld klikken om te zien hoe het thema eruitziet. Als je speciale wensen hebt voor je website, zul je waarschijnlijk moeten uitwijken naar een betaald thema. Dat kost je eenmalig zo’n 40 à 50 euro. De beste en meeste thema’s vind je hier. Let erop dat een thema goede recensies krijgt en recentelijk nog is geüpdatet. Na betaling met je creditcard of PayPal-account kun je je thema als zip-bestand downloaden. In WordPress klik je nu bovenin op Thema uploaden en selecteer je het zip-bestand. Je kunt zoveel thema’s installeren als je wilt, het thema van je site wordt pas gewijzigd zodra je op Activeren klikt. Voor deze workshop hebben we voor het gratis thema Customizr gekozen.

©PXimport

Je website een persoonlijk tintje geven kan gemakkelijk door er een thema op toe te passen

-

Child-thema

Vrijwel alle betaalde thema’s bevatten naast een normaal thema ook een child-thema. De functie hiervan is dat je in het child-thema geavanceerde aanpassingen kunt maken die niet meegenomen worden in een thema-update. Het gebruik van een child-thema is niet nodig als je alleen aanpassingen doet in de Customizer.

Tip 06: Vormgeving

Zodra je je thema hebt geïnstalleerd, kun je op Weergave / Customizer klikken (wat verwarrend, maar de WordPress Customizer heeft niets met de naam van het thema Customizr te maken). Je ziet nu hoe je website eruitziet, met aan de linkerkant een heleboel opties om de vormgeving te veranderen. Welke instellingen je kunt aanpassen, is per thema verschillend, maar in de meeste gevallen vind je in ieder geval opties om de kleuren en lettertypes te veranderen en kun je kiezen hoe je header of footer eruit moeten komen te zien. De header is de bovenste strook van je site waar het menu zich bevindt, de footer is het onderste gedeelte met je contactgegevens. Bij ons gekozen thema kunnen we op Globale instellingen klikken en bij Site Identity een logo uploaden. Onder Favicon upload je een variant van je logo die in de browserbalk wordt weergegeven. Alle geüploade bestanden worden centraal in de Mediabibliotheek opgeslagen. Heb je iets in de Customizer aangepast, klik dan op Publiceren om de verandering door te voeren. De weergave van je site is een tijdelijke weergave, het is noodzakelijk om je wijzigingen op te slaan via de publicatie-knop.

©PXimport

Google Fonts

Vrijwel elk thema ondersteunt tegenwoordig Google Fonts. Dit zijn speciaal door Google gecureerde lettertypen die er op elke website goed uitzien. Voor een overzicht van alle Google Fonts ga je hiernaartoe. In een thema kun je meestal niet uit alle Google Fonts kiezen, maar wel een selectie van 100 tot de 200 meest populaire.

Tip 07: Pagina creëren

Je kunt te allen tijde de vormgeving nog aanpassen, maar we gaan nu eerst wat inhoud plaatsen. In principe zijn er twee manieren om informatie op je site te zetten: via een bericht of via een pagina. Een pagina is informatie die je meestal direct vanuit het menu benadert. Denk aan een informatiepagina over je bedrijf, een contactpagina of een portfolio-overzicht van je werk. Een bericht is iets vluchtiger, dit kan bijvoorbeeld een blogbericht zijn, een nieuwsbericht of een andere mededeling. Deze berichten zijn meestal niet via het menu te bereiken. Om een pagina te maken, klik je op Pagina’s / Nieuwe pagina. Geef de naam op van je pagina en typ in het tekstveld eronder de tekst die je op de pagina wilt hebben. Klik op Media toevoegen als je een foto aan je pagina wilt toevoegen. Om je pagina zichtbaar te maken op de site kies je voor Publiceren. Het kan zijn dat er boven of onder het tabblad Publiceren nog meer opties zichtbaar zijn, dit is afhankelijk van het geïnstalleerde thema. In ons thema Customizr kun je bijvoorbeeld kiezen of de pagina sidebars moet krijgen; kolommen naast de pagina. Om de pagina te bekijken, klik je bovenin op Pagina bekijken.

©PXimport

Er zijn twee manieren om informatie op je site te zetten: via een bericht of via een pagina

-

Tip 08: Bericht plaatsen

Een bericht plaatsen gaat op dezelfde manier als een pagina. Klik nu op Bericht en kies voor Nieuw bericht. Ook hier kun je weer een afbeelding toevoegen, iets wat we kunnen aanraden als het om een blog- of nieuwsbericht gaat. Onder de titel zie je een zogenaamde permalink. Als een andere website een koppeling naar jouw artikel wil plaatsen, is daar een permalink voor nodig: een permanente url die naar dit bericht leidt. Standaard ziet een permalink in WordPress er zo uit: www.jewebsite.nl/pagina/jaar/maand/dag/titel-met-verbindingsstreepjes. Als je de structuur van zo’n permalink wilt veranderen, ga je naar Instellingen / Permalinks. Kies de structuur die jij handig vindt. Als je wilt dat mensen meteen kunnen zien op welke datum een bericht is geplaatst, is het handig om te kiezen voor een structuur met tijdsaanduiding. Een structuur met alleen een cijfercode voor het bericht, zoals www.jewebsite.nl/?p=123 is onhandig, Google indexeert deze veel minder goed. Bij je bericht kun je overigens ook de naam van je permalink aanpassen. Als WordPress van jouw berichttitel de permalink de-15-beste-android-apps-van-oktober-2018 heeft gemaakt, kun je dit bijvoorbeeld wijzigen in beste-android-apps-oktober-2018.

©PXimport

Tip 09: Testen

Tegenwoordig is het belangrijk dat een website adaptief (responsive in het Engels) is, hiermee past de vormgeving zich aan het apparaat aan waar het op wordt weergegeven. Zodra je een website op een smartphone opent, zie je bijvoorbeeld dat het menu wordt weergegeven als drie streepjes, terwijl dezelfde website in een browser op de pc gewoon een menu heeft met woorden. Tegenwoordig zijn de meeste thema’s zijn adaptief, je kunt het testen door het thema op je tablet of smartphone te openen en te kijken of het menu uit streepjes bestaat en of de tekst op een pagina goed te lezen is. Ook kun je in sommige browsers snel testen of je website er ook nog goed uitziet in een andere schermresolutie. In Chrome bijvoorbeeld ga je naar Weergave / Ontwikkelaar / Ontwikkelaarstools en klik je op het icoontje links naast Elements (de optie heet Toggle Device Toolbar). In Safari klik je op Ontwikkel / Schakel over naar adaptieve ontwerpmodus.

Een adaptieve website past de vormgeving van de site aan het apparaat aan waarop het wordt weergegeven

-

Tip 10: Menu aanmaken

Als je een paar pagina’s hebt aangemaakt, is het tijd om een menu samen te stellen. Er zijn meerdere mogelijkheden om een menu aan te maken, maar de makkelijkste manier is via de Customizer, mits je thema dit ondersteunt. Wij laten deze manier zien. Ga naar Weergave / Customizer en kijk of je de optie Menu’s ziet. Klik erop en selecteer Nieuw menu aanmaken. Geef je menu een duidelijke naam, bijvoorbeeld Hoofdmenu. Onder Menulocaties selecteer je waar je menu op je website getoond moet worden. In ons thema hebben we vier opties, deze zijn standaard aangevinkt. Klik op Volgende en selecteer + Items toevoegen. Je kunt nu zelf pagina’s aan je menu toevoegen door op het plusje voor de naam van de pagina te klikken. Het is ook mogelijk om berichten aan je menu toe te voegen, maar in de meeste gevallen is dat niet nodig. Klik op Publiceren wanneer je menu compleet is.

©PXimport

Privacybeleid

Sinds mei dit jaar is het noodzakelijk om een goed privacybeleid op je website weer te geven als je data van anderen opslaat en verwerkt, dit heeft te maken met de General Data Protection Regulation (GDPR)/Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Als je als privépersoon een blog maakt, is er niet zo veel aan de hand. Zodra je echter dingen verkoopt of e-mailadressen voor een nieuwsbrief verzamelt, is het verplicht een statement op je site te hebben. Maak een privacypagina aan met informatie over wat je verzamelt en hoe je deze gegevens verwerkt en ga vervolgens naar Instellingen / Privacy. Selecteer je pagina met privacy-informatie en klik op Gebruik deze pagina.

Tip 11: Plug-ins

Om de functionaliteit van je website uit te breiden, kun je gebruikmaken van plug-ins. Standaard zijn er twee plug-ins geïnstalleerd, Hello Dolly is vrij nutteloos, maar Akismet zorgt ervoor dat spam minder kans heeft om als commentaar op berichten terecht te komen. Tenminste, als je toegestaan hebt dat er gereageerd kan worden op je berichten (bij Instellingen / Reacties / Sta toe dat bezoekers kunnen reageren op nieuwe artikelen).

Je kunt duizenden plug-ins gratis installeren als je op Plugins klikt en voor Nieuwe plugin kiest. Bij elke plug-in zie je twee belangrijke zaken: hoe de plug-in door gebruikers wordt gewaardeerd en wanneer de laatste update was. Vooral dat laatste is enorm belangrijk: installeer nooit plug-ins die langer dan zes maanden geen update hebben gehad of die slecht gewaardeerd worden, deze plug-ins kunnen een veiligheidsrisico voor je site opleveren. Een goede plug-in voor de veiligheid van je website is All In One WP Security & Firewall, hierover lees je meer in tip 3. Heb je een contactformulier nodig, dan is Contact Form 7 de beste plug-in, voor een tweetalige site installeer je het beste Polylang of WPML en voor een webshop wordt WooCommerce het meeste gebruikt. Klik op Populair om te zien welke plug-ins vaak geïnstalleerd worden. Achter de naam van de plug-in die je wilt installeren, kies je voor Nu installeren. Daarna moet je hem nog activeren door op Activeren te klikken. In sommige gevallen wordt de plug-in ook in je menu aan de linkerkant van je WordPress Dashboard toegevoegd.

©PXimport

Om de functionaliteit van je site uit te breiden, kun je gebruikmaken van plug-ins

-

Tip 12: Updates installeren

Je zult zien dat er na verloop van tijd rode bolletjes achter bepaalde menuopties verschijnen, wat betekent dat er voor dat item een update beschikbaar is. Updates kunnen verschijnen voor WordPress zelf, voor plug-ins of voor thema’s. Het is belangrijk om deze updates uit te voeren en je site volledig bijgewerkt te houden om minder gevoelig te zijn voor hackersaanvallen of andere fouten. Klik op Updates en zet vinkjes voor de dingen die je wilt updaten. Kies vervolgens voor Thema’s bijwerken of Plugins bijwerken. Ga je je thema updaten, wees je er dan van bewust dat er mogelijk wijzigingen verloren gaan als je geen gebruik hebt gemaakt van een child thema. Dit geldt echter alleen als je zelf in de php-bestanden hebt lopen sleutelen of css-code aan de zogenaamde stylesheet hebt toegevoegd. Heb je alleen maar wijzigingen gedaan via de Customizer, dan kun je veilig je thema updaten.

©PXimport

Tip 13: Veiligheid

Internetcriminaliteit viert hoogtij, reden te meer om ervoor te zorgen dat je site goed beveiligd is tegen allerhande aanvallen. Het belangrijkste is uiteraard dat je een wachtwoord en gebruikersnaam kiest die niet te makkelijk te raden zijn (‘admin’, ‘Jan’ of ‘beheerder’ zijn erg gemakkelijk te raden, ‘gv76t7gb75’ bijvoorbeeld is niet zo eenvoudig) en dat je je website up-to-date houdt. Installeer vervolgens de plug-in All In One WP Security & Firewall. Na activering zie je een nieuwe menuoptie genaamd WP Security. De plug-in geeft een compleet overzicht van alle elementen op je website die je kunt beveiligen. Onder Critical Features zie je dingen die je eigenlijk allemaal op ON moet zetten. Klik op Login Lockdown om ervoor te zorgen dat gebruikers een uur worden geblokkeerd als ze drie keer een fout wachtwoord opgeven. Zet vervolgens een vinkje voor Check this if you want to enable the login lockdown feature and apply the settings below en zet het cijfer 3 achter Max Login Attempts. Vinkjes achter Display Generic Error Message en Instantly Lockout Invalid Usernames zorgen ervoor dat speciale bots meteen worden buitengesloten als derden je site proberen te hacken.

©PXimport

Login Lockdown blokkeert gebruikers die een aantal maal een verkeerd wachtwoord opgeven

-

Tip 14: Contactformulier

Door een contactformulier kan een bezoeker gemakkelijk contact met je opnemen, maar ook hiervoor is een plug-in vereist. Verreweg de bekendste is Contact Form 7. Installeer en activeer de plug-in, je ziet dat de optie Contact toegevoegd wordt in het WordPress-menu. Klik erop en selecteer Contactformulier 1. Verander eventueel de naam bovenin en klik op Opslaan. Je ziet dat de code eronder is veranderd. Deze code is belangrijk, want deze moet je straks op een contactpagina plakken. Het contactformulier bevat vijf tabbladen, waarvan Formulier en E-mail de belangrijkste zijn. Onder Formulier bepaal je hoe je contactformulier eruit komt te zien. Wil je bijvoorbeeld een optie voor een telefoonnummer toevoegen, dan typ je <label> Je telefoonnummer [tel your-phone] </label>, waarbij je Je telefoonnummer kunt veranderen in een eigen tekst. Plaats je een * achter tel, dan zeg je ermee het opgeven van een telefoonnummer verplicht is. Voor de duidelijkheid kun je in dat geval (verplicht) achter Je telefoonnummer zetten. Vult een bezoeker geen telefoonnummer in, dan zal het contactformulier dit aangeven en alsnog vragen om een telefoonnummer. Onder E-mail moet je zorgen dat je achter Aan je eigen e-mailadres opgeeft. Voor meer opties klik je op E-mail instellen of lees je de documentatie van Contact Form 7 door. Sla alles op en maak een nieuwe pagina aan met de naam Contact. In het tekstveld geef je de code op en klik je op Publiceren. Vergeet je nieuw aangemaakte pagina niet aan het menu toe te voegen, hoe je dat doet, heb je kunnen lezen in deel 1 bij tip 10.

©PXimport

Tip 15: Categorieën en tags

Gaat jouw website straks veel berichten bevatten, een blog bijvoorbeeld, dan is het slim om een onderverdeling in categorieën te maken. Dat lijkt misschien niet heel belangrijk als je maar tien berichten hebt, maar zo gauw je honderden berichten op je site hebt geplaatst, had je gewenst dat je veel eerder met het aanmaken van categorieën was begonnen. Categorieën maken is heel simpel en kun je gewoon doen als je een nieuw bericht schrijft. Open een bericht of maak een nieuw bericht door op Berichten / Nieuw bericht te klikken. Aan de rechterkant zie je dat er een vinkje voor Uncategorized staat. Een nieuwe categorie maak je aan door voor Nieuwe categorie aanmaken te kiezen. Kies een naam en klik op Nieuwe categorie toevoegen. Overigens kun je de categorieën onderverdelen in hoofd- en subcategorieën door in het menu eronder gewoon een categorie te selecteren, de nieuwe categorie wordt als subcategorie onder deze hoofdcategorie geplaatst.

Eronder kun je tags toevoegen aan een bericht. Dit maakt het voor bezoekers gemakkelijk te zien over welke onderwerpen een bericht gaat. Het verschil tussen categorieën en tags is dat een bericht meestal maar één of twee categorieën heeft, maar tientallen tags kan bevatten. Er bestaan plug-ins of widgets waarmee je op een pagina een tag cloud kunt plaatsen. Deze laat alle gebruikte tags op je site zien, bezoekers kunnen op een tag klikken waarna de relevante berichten worden getoond.

Tip 16: Slider

In het thema dat we hebben gekozen voor onze site zit een slider aan de bovenkant van de site ingebouwd. Een slider bestaat uit meerdere slides, op een slide kun je een achtergrondfoto toevoegen, tekst schrijven of knoppen aanmaken die naar bepaalde pagina’s op je site leiden. Zo’n slider kun je eenvoudig aanpassen. Bepaal daarvoor eerst welke informatie je in de slider kwijt wilt. Log daarna in op je site en klik links bovenin op je naam en op Site bekijken. Je site wordt nu weergegeven met bewerkingsopties. Op de slider zie je de optie Customize or remove the post slider. Klik erop en onder Slider opties zie je dat op deze site standaard de laatste blogberichten worden getoond. Je kunt zelf een nieuwe slider aanmaken door op Maak een slider te klikken. Op www.tiny.cc/wpslider lees je meer informatie over hoe je zelf een slider maakt met het thema Customizr. Gebruik je een betaald thema, dan is waarschijnlijk de plug-in Slider Revolution al geïnstalleerd. Deze kun je ook in een gratis thema installeren, maar dan kost de plug-in 25 dollar. Meer informatie over deze plug-in vind je op https://revolution.themepunch.com.

©PXimport

Een slider bestaat uit meerdere slides die tekst, knoppen of achtergrondfoto’s kunnen bevatten

-

Tip 17: Parlez-vous English?

Een tweetalige site in WordPress is geen enkel probleem, mits je gebruikmaakt van een plug-in. Een gratis optie is Polylang, installeer en activeer de plug-in. Klik links in het menu op Talen, selecteer Nederlands – nl_NL en klik op Voeg nieuwe taal toe. Voeg hierna op dezelfde manier de tweede taal toe. Het sterretje geeft aan welke taal de standaardtaal is, dit kun je uiteraard wijzigen. Als je al berichten en pagina’s hebt aangemaakt, komt bovenin een melding te staan dat je die items de standaardtaal kunt meegeven. Heb je al berichten in het Nederlands geschreven, zorg dan dat de standaardtaal op Nederlands is ingesteld en klik op Je kunt ze allemaal op de standaardtaal instellen. Als je nu op Pagina’s of Berichten klikt, zie je dat achter elk onderdeel een vinkje onder de Nederlandse vlag staat. Onder de andere vlag staat een plusje. Hier klik je op om de pagina of het bericht in de andere taal toe te voegen door zelf een titel en inhoud te maken. Je moet dit bij elke pagina en elk bericht zo doen, een vrij tijdrovend klusje. Vervolgens kun je een taalschakelaar aan je menu toevoegen door bij Weergave / Menu’s een vinkje voor Taalschakelaar te zetten en op Aan menu toevoegen te klikken. Wanneer je dan op Menu opslaan klikt, is je site tweetalig!

©PXimport

Tip 18: Pagina vormgeven

Hoe je je site precies kunt vormgeven en welke elementen je allemaal kunt veranderen, is sterk afhankelijk van het thema dat je gebruikt. Veel thema’s, waaronder ons Customizr-thema, kun je aanpassen door in je Dashboard bovenin op je naam te klikken en voor Visit site te kiezen. Je site wordt geopend terwijl je ingelogd bent en je ziet bij elementen die je kunt veranderen de tekst Customize it now. Dit kan ook Bewerken, Edit of iets dergelijks heten. Om lettertypes, lettergroottes en kleuren te veranderen, heb je bij de meeste betaalde thema’s een speciale menuoptie, deze vind je terug onder Weergave.

©PXimport

Tip 19: Hulp nodig?

Omdat WordPress een opensourcesysteem is, heb je geen officiële hulplijn die je kunt bellen als je iets niet snapt. Gelukkig is er veel informatie te vinden op de officiële site en op het forum van WordPress. De enorme bibliotheek aan hulppagina’s vind je op https://codex.wordpress.org. Onder Learn How to Use WordPress vind je onderwerpen waarop je vast kunt lopen als WordPress-beginner. Heb je een specifiek probleem, dan kun je zoeken in het forum door bovenin op Support / Forums te klikken. Onder Welcome to Support klik je op Get started om de instructies te lezen, eronder vind je allerlei verschillende fora. Om een bericht te kunnen plaatsen, moet je je bovenin registreren door op Register te klikken.

©PXimport

Tip 20: SEO toevoegen

Met het toevoegen van plug-ins, categorieën en tags en nadat je eventueel de site qua vormgeving nog naar je hand gezet hebt, is je website bijna ready-to-go! De laatste, maar zeker niet onbelangrijke stap, is het zichtbaar maken van je website in Google. Begin met checken of bij Instellingen / Lezen geen vinkje voor Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren staat, anders kunnen de zoekmachines je site niet in hun resultaten opnemen. Dat vinkje behoort eigenlijk alleen maar aan te staan zolang je bezig bent met je nieuwe website en niet wilt dat je site al in Google wordt gevonden. Om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, is het slim om een zogenaamde SEO plug-in te installeren, zodat er aan elke pagina goede SEO (search engine optimization)-termen worden toegevoegd. Installeer en activeer de plug-in Yoast SEO en klik links op SEO. Kies vervolgens op configuratie wizard. Je wordt nu naar een speciale pagina geleid waar je twaalf stappen moet doorlopen om je site voor te bereiden. De wizard vraagt bijvoorbeeld wat voor website het is en of je site een bedrijf of persoon vertegenwoordigt. Alles met het doel om je site beter weer te laten geven in Google. Bij stap 12 wordt er naar je e-mailadres gevraagd voor de nieuwsbrief, je kunt dit gewoon leeglaten en op Volgende klikken. Als je de wizard helemaal doorlopen hebt, kun je tips verkrijgen over het schrijven van SEO-teksten door op SEO Copywriting Training te klikken. Als je in het vervolg een nieuw bericht schrijft, vind je een heleboel SEO-gereedschappen onder het tekstveld om een tekst te schrijven die Google beter indexeert.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Zo maak je je Android-smartphone sneller
© AK | ID.nl
Huis

Zo maak je je Android-smartphone sneller

Wordt je smartphone steeds trager? Geen paniek, je hoeft echt niet meteen een nieuw toestel te kopen. Vooral bij Android kun je met een paar simpele aanpassingen je telefoon weer merkbaar sneller maken, gewoon via de instellingen die al op je toestel staan. Door opslagruimte vrij te maken en het energieverbruik te verlagen, werkt je telefoon weer als een zonnetje. In dit artikel lees je wat echt werkt.

Wordt je Android-telefoon traag? Probeer dit:

• Verwijder overbodige apps en bestanden • Zet automatische helderheid eventueel uit • Schakel de donkere modus in (bij oled-scherm) • Activeer batterijoptimalisatie • Gebruik de onderhoudsfunctie van je toestel • Herstart je telefoon regelmatig • Verlaag de verversingssnelheid van het scherm • Zet onnodige verbindingen uit • Installeer updates voor Android en apps • Als laatste redmiddel: doe een fabrieksreset

Lees ook: 8 smartphones getest: veel kwaliteit tussen 300 en 500 euro

Tip 1: Ruim overbodige apps en bestanden op

Veel smartphones worden trager omdat het geheugen langzaam volloopt. Dat begint vaak bij apps die je allang niet meer gebruikt. Verwijder ze: ze nemen opslagruimte in, draaien soms op de achtergrond mee en hebben vaak nog toegang tot je gegevens. Kijk daarna meteen even in je Downloads-map. In de app 'Bestanden' (op Samsung-toestellen heet die 'Mijn bestanden') zie je snel wat de grootste ruimtevreters zijn. Grote video's, pdf-bestanden of oude screenshots? Verwijder ze of zet ze over naar de cloud.

Tip 2: Check de automatische helderheid

De automatische helderheid (adaptive brightness) past het scherm aan op je omgeving en werkt meestal prima. Maar soms wordt het scherm onnodig fel, bijvoorbeeld in de zon of als je toestel je gebruik niet goed inschat. Dat vraagt extra energie en kan je telefoon wat langzamer maken, vooral als de accu bijna leeg is. Merk je dat je scherm vaak onnodig fel staat, zet dan de helderheid handmatig iets lager.

Tip 3: Schakel donkere modus in

Heb je een telefoon met een oled-scherm, dan loont het om de donkere modus te gebruiken. Bij deze schermtechniek betekent zwart letterlijk 'uit', wat batterij bespaart en warmteontwikkeling tegengaat. Bovendien ziet het er voor veel mensen rustiger uit.

©ID.nl

Zo zit het met energieverbruik en snelheid

Een hoog energieverbruik maakt je telefoon op zichzelf niet trager, maar kan wel leiden tot situaties waarin de prestaties omlaag gaan. Als je toestel veel stroom verbruikt, bijvoorbeeld door zware apps of een fel scherm, ontstaat er warmte. Om oververhitting te voorkomen, beperken veel moderne telefoons dan automatisch hun snelheid – dat heet 'thermal throttling'. Ook bij een bijna lege batterij schakelen sommige toestellen over op een zuinige stand, waarbij de snelheid bewust wordt teruggeschroefd. Daarom helpen simpele ingrepen zoals het sluiten van achtergrond-apps of het uitschakelen van 5G vaak dubbelop: ze besparen energie én zorgen dat je toestel sneller blijft reageren.

Tip 4: Activeer batterijoptimalisatie en Adaptive Battery

Android biedt slimme energiebesparingsopties waarmee apps die je weinig gebruikt automatisch worden begrensd. In het instellingenmenu vind je onder 'Batterij' of 'Energiebeheer' de functie 'Adaptive Battery'. Ook kun je per app instellen of Android achtergrondactiviteit mag beperken. Zo voorkom je dat apps die je niet meer gebruikt ongemerkt op de achtergrond blijven draaien en je telefoon onnodig vertragen.

©ID.nl

Extra 🔋 nodig voor je smartphone?

Tijd voor een powerbank!

Tip 5: Gebruik de onderhoudsfunctie van je toestel

Op veel Android-smartphones, vooral van Samsung, zit een optie als 'Apparaatonderhoud' of 'Device Care'. Hiermee kun je geheugen vrijmaken, overtollige processen sluiten en tijdelijke bestanden verwijderen. Je kunt instellen dat je toestel dit automatisch doet, bijvoorbeeld dagelijks of bij een herstart.

©ID.nl

Tip 6: Herstart je telefoon regelmatig

Zeg eens eerlijk: zet jij je telefoon weleens helemaal uit? Grote kans van niet. De meeste mensen laten hun toestel continu aanstaan, waardoor tijdelijke bestanden zich langzaam opstapelen. Na een tijdje merk je dat aan de snelheid. Door je telefoon af en toe automatisch te laten herstarten (bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks) geef je het systeem de kans om zichzelf op te ruimen. Je vindt die optie bij de geavanceerde instellingen van de onderhoudsapp.

Tip 7: Verlaag de schermverversing of resolutie

Veel moderne toestellen gebruiken een adaptieve verversingssnelheid die zichzelf automatisch aanpast aan wat er op je scherm gebeurt. Toch loont het soms om handmatig naar 60 Hz terug te schakelen,  bijvoorbeeld als het toestel snel warm wordt of als de batterij opvallend snel leegloopt. Van zo'n lagere verversingssnelheid merk je zelf nauwelijks iets, maar het kan wel gunstig zijn voor de prestaties en de accuduur. Kun je dit aanpassen op jouw toestel? Kijk dan bij Instellingen → Beeldscherm → Verversingssnelheid of Schermresolutie.

©ID.nl

Tip 8: Zet onnodige verbindingen uit

Bluetooth en NFC zijn handig voor het koppelen van apparaten of contactloos betalen, maar vaak heb je ze helemaal niet nodig. Hetzelfde geldt voor functies zoals locatieservices of automatische app-updates op mobiele data. Bij moderne telefoons is het energieverbruik van deze verbindingen normaal gesproken minimaal, maar bij slecht bereik of veel achtergrondactiviteit kunnen ze toch voor extra belasting zorgen. Door overbodige functies uit te schakelen bespaar je niet alleen wat batterij, maar verminder je ook de kans op thermal throttling.

Tip 9: Installeer updates voor Android en je apps

Een simpele maar belangrijke stap: updates bevatten bugfixes, beveiligingspatches en prestatieverbeteringen. Als je apps een tijd niet zijn geüpdatet, kunnen ze trager reageren of vastlopen. Dat geldt ook voor Android zelf: zorg dat je ook je systeemversie up-to-date houdt. Regelmatig updaten zorgt dat je telefoon goed blijft draaien.

Tip 10: Laatste redmiddel: je telefoon volledig resetten

Helpen alle tips hierboven niet voldoende? Dan is een fabrieksreset het proberen waard. Daarmee verwijder je alles wat ooit traagheid heeft veroorzaakt – van corrupte bestanden tot fout geïnstalleerde apps. Vergeet niet een back-up te maken voordat je begint. Daarna voelt je toestel vaak weer als nieuw.

Zo simpel kan het zijn!

Met deze aanpassingen – van opruimen tot slimme instellingen – geef je je Android-telefoon een flinke oppepper. Je verlengt niet alleen de levensduur van je toestel, maar kunt ook die aanschaf van een nieuwe telefoon nog even uitstellen.


 

▼ Volgende artikel
Toch nog verdienen aan je zonnepanelen? Zo doe je dat!
© Roman R
Energie

Toch nog verdienen aan je zonnepanelen? Zo doe je dat!

Heb je zonnepanelen, dan is je energierekening lager dan huishoudens zónder. Maar dankzij de almaar dalende terugleververgoeding en de stijgende terugleverkosten wordt dat verschil wel steeds kleiner. Wat je kunt doen om er nog wél iets aan te verdienen, lees je hier.

In het kort

Zonnepanelen zijn nog altijd rendabel, maar het verschil met huishoudens zonder panelen wordt kleiner. De terugleververgoeding daalt, terwijl terugleverkosten stijgen. Om hoeveel euro dat kan gaan, lees je in dit artikel.

Gelukkig kun je nog steeds besparen, zolang je zoveel mogelijk van je eigen zonnestroom direct verbruikt. Wij geven je 7 tips waarmee je toch nog geld overhoudt aan je zonnepanelen.

Lees ook: Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt

Dat zonnepanelen steeds minder rendabel zijn, daar is al veel over geschreven. Natuurlijk, de energierekening van huishoudens met zonnepanelen zijn nog altijd lager dan die van huishoudens zonder. Om hoeveel euro het gaat, is vaak lastig in te schatten, maar Energievergelijk.nl heeft er een analyse op losgelaten. Daarbij zijn ze uitgegaan van een huishouden met een stroomverbruik van 3.000 kWh per jaar en zonnepanelen van 400 Wp per paneel.

Minder voordeel bij meer panelen

Een huishouden met acht zonnepanelen bespaart gemiddeld 34,81 euro per maand op de energierekening ten opzichte van een huishouden zonder. Is hierbij gekozen voor het goedkoopste energiecontract van dit moment, dan loopt dit op tot maximaal 43,30 euro per maand. Maar zou je in plaats acht panelen er twintig plaatsen (dus x 2,5), dan heb je níet ook 2,5 keer zoveel voordeel. Bij twintig panelen ligt het maximale voordeel op slechts 47,76 euro per maand. Dat is een verschil van slechts 4,46 euro per maand…

Dat komt vooral door twee dingen: de terugleververgoeding (wat je krijgt) en de terugleverkosten (wat je betaalt). Waar die vergoeding vooral steeds lager en lager wordt, worden de kosten steeds hoger. Die zijn namelijk sterk afhankelijk van hoeveel stroom je aan het net teruggeeft. Bij acht panelen wordt in het voorbeeld van Energievergelijk.nl gemiddeld 1.904 kWh teruggeleverd. Bij het goedkoopste energiecontract wordt daarvoor gemiddeld 17,25 euro per maand aan terugleverkosten berekend. Wie twintig zonnepanelen heeft, levert veel meer terug, gemiddeld zo'n 5.440 kWh. En daar betaal je bij het goedkoopste energiecontract 63,50 euro per maand voor. In de grafiek hieronder zie je duidelijk dat investeren in meer zonnepanelen dus niet de oplossing is om er nog redelijk wat aan over te houden – helemaal al niet omdat in 2027 de salderingsregeling verdwijnt én de terugleververgoeding helemáal miniem wordt.

©Data Energievergelijk.nl | Visualisatie BS ID.nl

 

Hoe kun je dan wél nog verdienen met je zonnepanelen?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Zorg dat je zoveel mogelijk van je zelf opgewekte stroom verbruikt. Energievergelijk.nl heeft becijferd dat wie zonnepanelen heeft, gemiddeld zo'n 30 procent van de opgewekte stroom meteen zelf in huis verbruikt. Dat scheelt, want die stroom hoef je niet zelf in te kopen. Wanneer je erin slaagt om nog meer zelf opgewekte stroom te verbruiken, maak je zelfs dubbele winst: je hoeft minder stroom in te kopen en omdat je minder teruglevert, heb je ook minder terugleverkosten. Maar hoe doe je dat?

Tip 1: Zet elektrische apparaten overdag aan

Zet stroomvreters zoals de wasmachine, vaatwasser of airco op het moment dat je panelen de meeste stroom opwekken. Dat kun je handmatig doen, maar je kunt ook een timer instellen. Er zijn zelfs apparaten die automatisch kunnen starten op het moment dat je zonnepanelen veel stroom opwekken. Heb je de mogelijkheid om je elektrische auto overdag thuis op te laden? Dat is ook een prima manier om je eigen zonnestroom te gebruiken.

Tip 2: Krijg inzicht in je energiegebruik

Er zijn allerlei apps die bijhouden hoeveel stroom je zonnepanelen opwekken, maar waarop je ook kunt zien ook hoeveel energie je op dit moment van de dag gebruikt. Ook zijn er slimme stekkers waarmee je het stroomgebruik van een elektrisch apparaat kunt meten. Dit inzicht kun je twee kanten op gebruiken: wordt er veel stroom opgewekt, dan kun je bijvoorbeeld meer apparaten aanzetten. Is het een dag met weinig opbrengst, dan zou je ervoor kiezen om sommige apparaten juist níet aan te zetten. Hoe erg is het bijvoorbeeld om de was een dag later te doen?

Tip 3: Verspreid je zonnestroom-verbruik over de dag

In plaats van energieslurpers allemaal tegelijk in te schakelen — denk aan wasmachine, droger en vaatwasser — verdeel je hun gebruik over de dag. Zet één apparaat in de ochtend aan, een ander in de middag. Zo vermijd je dat je panelen onvoldoende leveren op een moment dat meerdere apparaten draaien en voorkom je dat je netstroom moet afnemen terwijl dat met een betere planning niet nodig zou zijn.

Tip 4: Vervang apparaten door elektrische varianten

Stap over op elektrische alternatieven: een robotgrasmaaier in plaats van een benzinegrasmaaier, inductiekoken in plaats van gas, een warmtepomp of elektrische verwarming in plaats van een traditionele cv-installatie. Daarmee bespaar je op kosten voor gas én je zorgt ervoor dat je meer van je zelf opgewekte stroom verbruikt. Waarmee je weer bespaart op netstroom die je zelf moet afnemen. Een win-win-win-situatie dus.

Tip 5: Oost, west …

Veel mensen kiezen voor zonnepanelen op het zuiden, omdat die op een zonnige dag de hoogste opbrengst geven. Toch kan het juist slim zijn om panelen te verdelen over oost en west. Zo sluit de stroomopwekking beter aan op het dagelijkse energiegebruik. Panelen op het oosten leveren vooral in de ochtend stroom, terwijl panelen op het westen juist aan het einde van de middag meer opwekken. Je voorkomt daarmee dat je alleen rond het middaguur een piek aan zonne-energie hebt. De totale opbrengst ligt iets lager dan wanneer je alleen maar zonnepanelen op het zuiden hebt, maar doordat je de stroom meer verspreid gebruikt, haal je er in de praktijk vaak meer voordeel uit

Tip 6: Gebruik een energiemanagementsysteem (EMS)

Een energiemanagementsysteem (EMS) is een slim kastje in je meterkast dat je zonnepanelen, laadpaal, warmtepomp en andere elektrische apparaten met elkaar verbindt en aanstuurt. Via software houdt het systeem continu in de gaten hoeveel stroom je opwekt, wat je verbruikt en – als je een dynamisch energiecontract hebt – wat de actuele stroomprijzen zijn. Ook weersvoorspellingen worden meegenomen, zodat het systeem vooruit kan plannen.

Op basis van al die informatie zorgt een EMS ervoor dat je elektrische auto of thuisaccu automatisch wordt geladen wanneer er veel zon is of als de stroom goedkoop is. Dreigt terugleveren juist nadelig te worden door lage prijzen of hoge terugleverkosten? Dan schakelt het systeem teruglevering uit en kiest voor direct verbruik of opslag. Ook apparaten zoals een warmtepomp of boiler worden slim aangestuurd, zodat ze draaien op de momenten dat het qua energieverbruik en financieel het gunstigst is.

Tip 7: Vergelijk leveranciers op terugleververgoeding en -kosten

Het netto bedrag dat je overhoudt bij terugleveren (vergoeding min kosten) kan sterk schelen per leverancier. Zo zul je vanaf 1 januari 2027 bij Vattenfall bijvoorbeeld per teruggeleverde kWh netto 0,00230 euro krijgen (minder dan een kwart cent) en bij Eneco en Greenchoice 0,00250 euro (een kwart cent), terwijl bijvoorbeeld Innova Energie een tarief van 0,00968 euro (bijna een cent) hanteert. Wanneer je precies weet hoeveel jouw panelen opwekken en wat je verbruikt (zie Tip 2), weet je ook hoeveel kWh je teruglevert. Door voor het aflopen van je huidige energiecontract goed te vergelijken en een berekening te maken, kun je zien bij welke energieleverancier je het beste af bent bij het afsluiten van je nieuwe contract.

TipEffect op eigen gebruikVoordeel na 2027
Apparaten overdag gebruikenHoogMinder stroom nodig van het net
Inzicht via apps of stekkersHoogBeter plannen wanneer je stroom gebruikt
Verbruik spreiden over de dagGemiddeldvoorkomt dat je meer gebruikt dan je opwekt
Overstappen op elektrischGrootMeer opgewekte stroom direct zelf gebruiken
Panelen oost- en west-georiënteerd plaatsenGemiddeldStroomopwekking sluit beter aan op je verbruik gedurende de dag
EMS gebruikenGrootapparaten draaien automatisch op zonnige momenten
Energieleverancier vergelijkenGeen invloed op verbruik, wel op kostenHogere vergoeding voor stroom die je teruglevert
Thuisbatterij: ja of nee?

Steeds meer mensen vragen zich af of een thuisbatterij een slimme investering is, nu de salderingsregeling in 2027 verdwijnt en terugleververgoedingen onder druk staan. Een thuisbatterij slaat stroom op die je zonnepanelen overdag opwekken, zodat je die 's avonds of op bewolkte momenten zelf kunt gebruiken. Dat klinkt aantrekkelijk: je verbruikt meer van je eigen stroom, vermijdt terugleverkosten en wordt minder afhankelijk van energieleveranciers.

Toch zitten er ook haken en ogen aan. De aanschafprijs van een thuisbatterij ligt tussen de vier- en twaalfduizend euro en de terugverdientijd is vaak langer dan de technische levensduur van de batterij. Bovendien zijn ze meestal te klein om heel je huishouden meerdere dagen van stroom te voorzien. In de winter speelt bovendien nog mee dat je zonnepanelen minder stroom opwekken, waardoor de thuisbatterij vaak maar deels gevuld zal kunnen worden.

In sommige gevallen kan een thuisbatterij wél interessant zijn. Wie overdag weinig stroom gebruikt of een dynamisch energiecontract heeft, kan de batterij benutten om stroom op te slaan wanneer die goedkoop of er veel wordt opgewekt is. Dat geldt zeker voor huishoudens met een elektrische auto of warmtepomp. Die verbruiken relatief veel, en door dat verbruik slim te timen in combinatie met een thuisbatterij, kun je flink besparen op netstroom.

Voor de meeste huishoudens geldt echter dat afwachten verstandiger is. De technologie ontwikkelt zich snel, prijzen dalen, en de markt voor opslag is nog volop in beweging. Een thuisbatterij kán dus interessant zijn, maar alleen als je goed weet wat je doet, bereid bent om te investeren en je eigen situatie past bij wat zo'n systeem biedt.


Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: