ID.nl logo
Huis

Duurzaam rijden op mierenzuur

Het tijdperk van de benzine- of dieselauto komt aan zijn einde. Maar elektrisch rijden wordt gelimiteerd door de maximale lading van accu’s. Team Fast van de TU/e (Technische Universiteit Eindhoven) heeft daar een oplossing voor bedacht: duurzaam rijden op hydrozine, ook wel bekend als mierenzuur.

Om elektrisch te rijden zijn accu’s nodig. Maar zelfs met de grootste accu’s komt je niet zo ver als met benzine of diesel. Rijden op waterstof biedt een schoon alternatief waar je wel ver mee komt. Daar komt bij dat waterstof (onder meer) geproduceerd kan worden uit water. In tegenstelling tot op olie gebaseerde brandstoffen, is het daarom niet schaars. Bij verbranding laat waterstof alleen waterdamp achter. Dat maakt het een heel schone manier om voertuigen te laten rijden.

Rijden op waterstof heeft ook negatieve kanten. Het is een licht ontvlambaar en explosief gas. Om gas op te slaan zijn tanks nodig die hoge druk aankunnen. Voor grote hoeveelheden waterstof gaat het om een druk van 700 bar, voor de tanks in vrachtwagens en bussen is 350 bar vereist. Ter vergelijk: de druk in een autoband hangt (afhankelijk van het type) rond de 2 bar. Waterstof is weliswaar ontvlambaar en explosief, maar technisch gezien veilig in te zetten. Desondanks blijven er risico’s bestaan en dat maakt de aanwezigheid van een waterstoftankstation in een bewoonde buurt nog steeds niet erg populair.

Waterstof naar vloeistof

Team Fast van de TU/e heeft een techniek bedacht die gebruik en opslag van waterstof kan vereenvoudigen. Team Fast bestaat uit studenten die vrijwillig, naast hun studie, tijd steken in de ontwikkeling van rijden op mierenzuur. Op 1 september 2014 ontwikkelde een groep van tien studenten uit verschillende richtingen dit concept. Zij wonnen er in 2015 bij de DLL BrainAwards de duurzaamheidsprijs mee en kregen 50.000 euro om te investeren. Op 1 september 2015 werd Team Fast officieel opgericht en in hetzelfde jaar kregen zij een subsidie van 50.000 euro. Inmiddels loopt er een crowdfunding-campagne en wordt er hard gewerkt aan de bouw van de eerste stadsbus die op ‘hydrozine’ rijdt.

Max Aerts, team manager van Team Fast: “Wij praten liever over hydrozine dan over mierenzuur. Mensen krijgen anders snel het idee dat onze brandstof iets met mieren te maken heeft.” Het idee van Team Fast is om waterstof naar een vloeistof om te vormen. Dan is het eenvoudiger en veiliger op te slaan. Max: “Als je een waterstofmolecuul aan een CO2-molecuul bindt, krijg je hydrozine. Onze innovatie is dat wij dat weer splitsen naar CO2 en waterstof. De waterstof gaat vervolgens naar een fuel cell en de CO2 stoten we uit.”

Europese emissiedoelstellingen

Voor ingewijden in de milieutechniek lijkt dat niet klimaatvriendelijk. Koolstofdioxide (CO2) is namelijk een broeikasgas. Maar de techniek van Team Fast is wel degelijk klimaatneutraal. Max: “Om mierenzuur te produceren heb je water, elektriciteit en CO2 nodig. De elektriciteit kun je opwekken met wind en de CO2 vangen we af uit de atmosfeer. We stoten diezelfde CO2 later wel weer uit, het saldo van het hele proces is daarom nul.”

Daarmee loopt Team Fast voor op de Europese emissiedoelstellingen en dat leidt tot een aparte situatie. Max: “Wij voldoen niet aan de tussentijdse eis van 2020, maar wel aan de einddoelstelling van 2050. Vanaf 2020 mag je namelijk met het voertuig niets uitstoten, en dat doen wij wel. Vanaf 2050 mag je in de totale keten niets uitstoten en daar voldoen we aan.”

Wij voldoen niet aan de tussentijdse eis van 2020, maar wel aan de einddoelstelling van 2050

-

Omdat hydrozine een vloeistof is, kent het gebruik veel voordelen. Max: “Als er meer bereik voor een voertuig nodig is, kunnen wij eenvoudig de tank groter maken. Een batterij blijft toch altijd een groot blok, terwijl wij de vorm van de ruimte kunnen volgen. Wij kunnen bijvoorbeeld een tank aanbrengen in de lege ruimte van een wielkast.”

Ook de bouw van tankstations is navenant goedkoper. Een nieuw station met waterstoftanks aanleggen kost rond de 5 miljoen euro per station. Een gloednieuw hydrozinestation valt qua prijs gelijk met een normaal tankstation en kost in euro tussen de 1 à 2 ton. Een bestaande pomp ombouwen vraagt om een nieuwe coating van de tanks en andere leidingen. Dat kost tussen de 30.000 en 40.000 euro.

Zwaardere voertuigen

Vooralsnog blijft het een kip-en-eiprobleem. Zonder tankstations geen auto’s en zonder auto’s geen tankstations. Max: “Wij richten ons daarom op het zwaardere, grotere vervoer waar nog geen echte oplossing voor beschikbaar is. Een elektrische bus heeft een bereik van 150 km terwijl ze 400 km per dag moeten rijden. Een stilstaande bus kost geld, dus laden kost geld. Met onze tanks kun je makkelijk die afstanden halen. Daarom ontwikkelen we onze prototype-bus.”

Naast stadsbussen denkt Team Fast aan mogelijkheden voor bouwvoertuigen en aggregaten. Interessante opties, zeker omdat de technologie niet alleen schoon, maar ook erg stil is.

▼ Volgende artikel
Overzichtelijke teksten: zo voeg je kop- en voetteksten toe
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

Overzichtelijke teksten: zo voeg je kop- en voetteksten toe

Met kop- en voetteksten in Microsoft Word zorg je ervoor dat de lezer de draad niet kwijtraakt in de structuur van lange teksten. Ze bevatten doorgaans belangrijke informatie, zoals de paginanummering, de naam van de auteur en de titel van een hoofdstuk. Ook kun je telkens een andere kop- en/of voettekst instellen voor ieder hoofdstuk.

In dit artikel laten we zien hoe je in drie stappen kop- en/of voetteksten aan je document kunt toevoegen:

  • Eerst plaats je eindemarkeringen (sectie-einden)
  • Vervolgens voeg je kop-/voetteksten toe

Lees ook: Kop- en voettekst in Excel stel je zo in

Eindemarkeringen plaatsen

Om delen van een tekst een andere indeling te geven, gebruik je secties. Op die manier kun je bijvoorbeeld zorgen dat pagina 1 tot 5 uit doorlopende tekst bestaat, maar dat daarna de tekst in twee kolommen moet verschijnen. Secties zijn ook de manier om verschillende kop- en voetteksten in hetzelfde document toe te passen. Denk aan een document dat bestaat uit een inleiding en vijf hoofdstukken. Elk hoofdstuk willen we van aparte koptekst voorzien. Plaats de muisaanwijzer voor het eerste hoofdstuk en voeg een sectie-einde toe. Via het tabblad Indeling en de knop Eindemarkeringen plaats je een sectie-einde, namelijk een Pagina-einde.

Plaats een sectie-einde van het type Pagina-einde.

Eindemarkeringen controleren

Je kunt die sectie-einden beter zien door te klikken op de knop Alles weergeven in het tabblad Start. Deze knop noemt men vaak ook 'onzichtbare tekens'. Je roept deze functie nog gemakkelijker op met Ctrl+Shift+8. Ook bij de volgende hoofdstukken voeg je op dezelfde manier telkens een sectie-einde van het type Volgende pagina toe. Daarbij kun je ook de F4-toets gebruiken. Deze combinatie herhaalt telkens de laatste handeling. Dat gaat dus een stuk sneller.

Door de onzichtbare tekens weer te geven, worden de eindemarkeringen zichtbaar.

Kop- en voetteksten toevoegen

Wanneer je alle sectie-einden hebt toegevoegd, kun je de kopteksten aanbrengen. Op de eerste pagina dubbelklik je op de koptekst. Het tabblad Kop- en voettekst verschijnt dan. In het label lees je dat dit Koptekst (Sectie 1) is. Als je wilt dat de eerste pagina geen koptekst mag hebben, dan zet je een vinkje bij Eerste pagina afwijkend. Met de knop Volgend ga je naar de volgende koptekst. Op die manier kun je telkens een andere tekst invullen als koptekst. Dit werkt trouwens hetzelfde bij voetteksten. Wanneer de knop Aan vorige koppelen actief is, wordt deze koptekst dezelfde als de vorige sectie. Als je dat niet wilt, moet je deze optie uitschakelen. Als je nu door het document gaat, zul je zien dat er verschillende kopteksten staan.

Voeg de nieuwe inhoud aan de kopteksten toe.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers met een hoge reviewscore
© iRobot
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers met een hoge reviewscore

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betrouwbare robotstofzuiger met een goede reputatie? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Rowenta X-Plorer Serie 75 S+ RR8587

Wie deze louter positieve reviews leest, komt tot een duidelijke conclusie. Met een gemiddelde beoordeling van een 9,3 is dit Rowenta-model een absolute topper. Gebruikers waarderen onder meer de duidelijke app, stille werking van 65 decibel en lange accuduur tot ongeveer twee uur. Verder heeft de X-Plorer Serie 75 S+ RR8587 diverse sensoren, zodat de ronde behuizing nergens tegenaan botst. Je hoeft bijna niet naar de robotstofzuiger om te kijken, want er is een leegstation inbegrepen. In een gemiddeld huishouden gaat de stofzak ongeveer twee maanden mee.

De X-Plorer Serie 75 S+ RR8587 manoeuvreert met behulp van lasernavigatie soepel door je huis. Het passeren van drempels van hoogstens 1,8 centimeter is hierbij geen probleem. Behalve een centrale borstel bevat de behuizing ook een zijborstel. Hierdoor blijven er geen kruimels achter langs plinten, meubels en stoelpoten. Een pluspunt is de respectabele zuigkracht van maximaal 4000 Pa. Naast stofzuigen kan het apparaat ook dweilen. Vul hiervoor het reservoir met 260 milliliter water. Je bepaalt aan de hand van vier standen hoeveel vocht deze robotstofzuiger gebruikt tijdens het dweilen. Dit product is eventueel ook zonder leegstation te koop.

iRobot Roomba Combo j9+

Zoek je een robot die goed kan stofzuigen én dweilen? De uitgebreide iRobot Roomba Combo j9+ voldoet zonder twijfel aan alle eisen. De consumentenreviews op Kieskeurig.nl spreken boekdelen. De beweegbare dweilarm spring direct in het oog. Handig, want bij detectie van een zacht vloeroppervlak tilt het apparaat de dweil op. Zo wordt voorkomen dat je vloerbedekking of tapijt nat wordt. De app biedt volop slimme mogelijkheden. Zo zie je na een verkenningsronde een plattegrond van je huis. Dankzij de zogenoemde Dirt Detective-functie neemt de robotstofzuiger eerst de vuilste kamers onder handen.

Een ander voordeel is het bijgesloten leegstation met een capaciteit voor zestig dagen. Na elke schoonmaakronde dumpt de Roomba Combo j9+ stof, haren, kruimels en overig vuil in dit station. Daarnaast is het ook mogelijk om vloeistof automatisch te vullen. Op die manier gaat de dweilrobot volautomatisch voor je aan de slag. De stofzuiger heeft een centrale borstel en zijborstel, waardoor ook randen en hoeken grondig worden schoongemaakt. Meer weten? Lees dan deze uitgebreide review op ID.nl.

Samsung Bespoke Jet Bot Combo Steam (VR7MD96514G/WA)

De Samsung Bespoke Jet Bot Combo Steam heeft een uitgebreid basisstation. Naast het legen van het vuilreservoir en vullen van de watertank maakt dit hulpstuk ook vieze dweilpads schoon. Dat gebeurt met stoom, waarbij de dweilpads op een temperatuur van 55 graden Celsius worden drooggeblazen. Verder laadt het basisstation de geïntegreerde accu op. De robotstofzuiger heeft zelf ook een aantal slimme functies. Zo herkent het apparaat op eigen houtje zachte vloeren, waarna het de zuigkracht automatisch opvoert.

De Bespoke Jet Bot Combo Steam creëert een 3D-plattegrond van je huis. Die bekijk je in de app. Dit product is vergeleken met goedkopere modellen uiterst krachtig. Zo bedraagt de maximale zuigpower 6000 Pa. Houd hierbij wel rekening met een geluidsniveau tot zo'n 74 decibel. Dweilen gebeurt trouwens ook grondig, want de twee roterende pads bewegen op een snelheid van 170 rotaties per minuut. Schrob op deze wijze vlekken weg. Volgens de fabrikant houdt de zuig- en dweilrobot het op een enkele acculading tot ongeveer drie uur vol. Je leest hier enkele ervaringen van andere gebruikers.

Lees ook: Liever lui dan moe? Ga voor een robotstofzuiger

Philips 2000 Series (XU2100/20)

De breed gewaardeerde Philips 2000 Series (XU2100/20) is op het moment van schrijven zéér scherp geprijsd. Ondanks de relatief lage aanschafkosten biedt dit model veel mogelijkheden. Allereerst levert Philips een leegstation mee. Naar eigen zeggen is dat goed voor een capaciteit van ongeveer zeventig dagen. De accu heeft een werktijd van maximaal 130 minuten. Is de batterij bijna leeg, dan rijdt de robotstofzuiger op eigen initiatief naar het oplaadstation. Na een verse oplaadbeurt hervat het apparaat vanzelf weer de schoonmaakronde. Volg in de Philips HomeRun Robot-app op je smartphone de actuele status.

Werk je regelmatig aan de keukentafel? Dan komt het geringe geluidsniveau van 66 decibel goed van pas. De 'geluidsoverlast' valt namelijk mee. Zodra de 2000 Series (XU2100/20) een zachte vloer tegenkomt, wordt de zuigkracht automatisch verhoogd tot een maximum van 2700 Pa. Voor harde vloeren heeft het apparaat ook nog een dweilfunctie. Tot slot is de nauwkeurige lasernavigatie een pluspunt, want hierdoor slaat deze huishoudhulp geen hoekje over. Lees hier wat andere gebruikers van dit product vinden.

Rowenta X-Plorer Serie 65 RR8L65

Zoek je een goedkope robotstofzuiger, dan is dit exemplaar van Rowenta een goede kandidaat. Enkele reviewers zijn over dit product erg enthousiast. Onder andere de laserbesturing en geïntegreerde dweilfunctie worden gewaardeerd. In tegenstelling tot de eerder besproken robotstofzuigers heeft dit model geen leegstation. Je dient het stofreservoir van 0,4 liter dus regelmatig zelf te legen. Dat scheelt overigens ruimte in de woonkamer, al is er wel een bescheiden laadstation inbegrepen.

Zoals we van Rowenta-robotstofzuigers gewend zijn heeft de X-Plorer Serie 65 RR8L65 zowel een hoofd- als zijborstel. Hierdoor blijft er geen vuil in hoekjes en rondom tafelpoten achter. Verder is de behuizing slechts 7,8 centimeter hoog, waardoor het apparaat ook onder de meeste bedden of banken kan stofzuigen. Volgens de productspecificaties bedraagt de maximale zuigkracht 4000 Pa. Je kiest hierbij tussen vier standen.