ID.nl logo
Navigatie kopen? 11 tips voor de beste navigatie
© PXimport
Huis

Navigatie kopen? 11 tips voor de beste navigatie

Het is alweer bijna 20 jaar geleden dat TomTom het eerste navigatie-apparaat voor in de auto lanceerde. Sindsdien is er veel veranderd. De apparaten zijn beter, sneller en uitgebreider geworden, maar zijn er ook vele andere merken bijgekomen die eveneens fantastische apparaten maken. Hoe vind je tussen al die apparaten het meest geschikte model? Wij helpen je erbij.

Tip 01: Smartphone

Waarschijnlijk vraag je je nu direct af: is een standalone navigatie-apparaat niet ernstig achterhaald als we tegenwoordig ook gewoon navigatie hebben op onze smartphones? Het is zeker waar dat smartphones prima in staat zijn om als navigatie-apparaat te dienen, maar daar hebben ze in de meestal wel een constante internetverbinding voor nodig. Een aantal apps kunnen de kaarten wel downloaden, maar dan heb je weer geen toegang tot bijvoorbeeld de live verkeersinformatie. Daarnaast is het misschien wel prettig om een apparaat te hebben dat slechts bedoeld is voor één ding: zorgen voor de juiste route.

Voordeel is dat je dan ook niet meer afgeleid wordt door allerlei andere zaken die op je smartphone binnenkomen. Maar natuurlijk kun je er altijd voor kiezen om gewoon je smartphone te gebruiken. Qua navigatie doen smartphone-apps echt niet meer onder voor dedicated navigatie en als je een flinke databundel hebt, kan een smartphone een uitstekend alternatief zijn.

©PXimport

Tip 02: Inbouwen

Wanneer je een nieuwe auto koopt, zit daar waarschijnlijk al een navigatiesysteem in. Heb je een wat oudere auto, dan is dat waarschijnlijk niet het geval, maar dan zit je niet meteen vast aan een losstaand navigatiesysteem. Tegenwoordig zijn ze namelijk relatief eenvoudig in te bouwen in bestaande auto’s. Uiteraard betaal je daar meer voor dan voor een losstaand navigatiesysteem, maar je hebt er daarna geen omkijken meer naar. Bovendien kun je dan bijvoorbeeld ook kiezen voor een systeem dat Apple Play of Android Auto ondersteunt, zodat je optimaal kunt profiteren van de mogelijkheden van je smartphone gecombineerd met je navigatiesysteem. Een kleine kanttekening: kijk wel even goed naar de licentie van de kaarten, meer daarover lees je in tip 11.

©PXimport

Tip 03: Auto, motor of fiets

Wil je het navigatiesysteem ook gebruiken voor andere vervoersmiddelen, dan schaf je natuurlijk een model aan dat al deze modi ondersteunt. Het meest eenvoudig is dan om alsnog je smartphone te gaan gebruiken, omdat je daar alleen nog maar de juiste apps op hoeft te installeren. Maar er zijn ook daadwerkelijk navigatiesystemen die specifiek bedoeld zijn voor de auto, de motor, de fiets, de camper of de benenwagen. Bij de meeste sites die navigatiesystemen verkopen kun je filters instellen waaraan het systeem moet voldoen. Filter in dit geval op het minst logische onderdeel, bijvoorbeeld fietsen of motor. Het is namelijk gemakkelijker om een motornavigatiesysteem te vinden die ook geschikt is voor de auto dan andersom.

©PXimport

Onderschat het belang van de schermgrootte niet, je veiligheid staat tenslotte voorop

-

Tip 04: Schermgrootte

De schermgrootte van het apparaat moet je zeker niet onderschatten. Voorop staat dat autorijden veilig moet zijn. Ben je iemand die niet alleen op de audio kan varen, dan is een voldoende groot display van belang, zodat je je ogen ook op de weg kunt houden als je navigatiesysteem je een aanwijzing geeft. De verschillen in schermgrootte zijn aanzienlijk, want er zijn modellen te koop met een beelddiagonaal van 4,3 inch, maar ook modellen met een beelddiagonaal van 7 inch. Ter illustratie, 4,3 inch is iets groter dan het scherm van een iPhone 4S en 7 inch is iets kleiner dan het scherm van een iPad Mini. Dat kan dus behoorlijk schelen in het gebruiksgemak.

©PXimport

Tip 05: Kaartdekking

Je zult niet de eerste zijn die een navigatiesysteem zoekt, een goedkoop model tegenkomt en meteen toehapt, om later te ontdekken dat die prijsstelling vooral kwam doordat er een paar kaarten op ontbraken. Dit is geen oplichterij, de meeste fabrikanten hebben nu eenmaal verschillende modellen met verschillende kaartdekking. Het is ook niet zo dat je met je rug tegen de muur staat en niets meer aan je navigatiesysteem hebt als je een kaart mist, maar aan het bijkopen van kaarten zitten soms flinke (terugkerende) kosten verbonden, waardoor je dus net zo goed een duurder model had kunnen aanschaffen.

Denk ook goed vooruit voordat je eventueel bewust bezuinigt door, bijvoorbeeld, een model te kopen dat alleen kaarten van Europa bevat. Weet je zeker dat je nooit buiten Europa met de auto op pad gaat? Je kunt je navigatiesysteem gewoon meenemen op vakantie, dus het is het overwegen waard om iets meer uit te geven voor een systeem dat de hele wereld dekt. Tegelijkertijd: als je zeker weet dat je Europa (of zelfs Nederland) nooit zult verlaten, is het zonde om te betalen voor iets dat je nooit zult gebruiken.

©PXimport

Tip 06: Verkeersinformatie

Een jaar of twintig geleden gebruikten we autonavigatiesystemen alleen maar om de weg naar onze bestemming te vinden. Tegenwoordig zijn de meeste systemen ook uitgerust met de mogelijkheid verkeersinformatie te ontvangen. De manier waarop kan echter verschillen: via Traffic Message Channel (TMC) of Digital Audio Broadcasting (DAB+). Zowel DAB als TMC maken gebruiken van het radiosignaalnetwerk, maar de verversingssnelheid van DAB is een stuk sneller is dan die van TMC.

In tip 1 gaven we al aan dat een smartphone vrijwel altijd een mobiele dataverbinding nodig heeft, maar er zijn ook navigatiesystemen voor in de auto die gebruikmaken van mobiele dataverbindingen om je van zeer actuele en uitgebreide verkeersinformatie te voorzien. Wel zitten daar soms abonnementskosten aan verbonden, en het is dus belangrijk om uit te zoeken welk systeem bij je behoeften past én of je bereid bent om extra te betalen voor meer functionaliteit.

©PXimport

Haal je blik niet van de weg en bedien je navigatiesysteem simpelweg met je stem

-

Tip 07: Connectiviteit

Wie de opkomst van de navigatiesystemen heeft meegemaakt, kan zich vast nog wel herinneren dat je het apparaat mee naar binnen moest nemen om aan te sluiten op de computer zodat je de firmware en kaarten kon bijwerken. We kennen geen enkel systeem meer dat het tegenwoordig nog op deze manier doet, al zijn er nog wel systemen die alleen te updaten zijn met behulp van een sd-kaart waarop je de firmware en de nieuwe kaarten laadt. Geen onoverkomelijk probleem, maar het is ook niet echt meer van deze tijd. Zoek daarom naar een navigatiesysteem dat beschikt over draadloos internet, zodat je de firmware en de kaarten via die draadloze verbinding kunt updaten. Als dan blijkt dat – ergens op een zandweggetje in Drenthe –je kaart niet up-to-date is, kun je door je smartphone te koppelen alsnog je kaart updaten.

©PXimport

Tip 08: Stembediening

In een ideale situatie stel je je navigatiesysteem alleen maar in wanneer je op een parkeerplaats staat of op een andere plek waar het niet vereist is dat je op het verkeer let. In werkelijkheid wil het nog weleens gebeuren dat je soms op een knop moet drukken. Bijvoorbeeld omdat je plannen zijn veranderd en je afgeleid wordt door het navigatiesysteem dat je nog altijd naar de vorige bestemming probeert te leiden. In zulke gevallen is het fijn als je een navigatiesysteem hebt met stembediening. Dan hoef je je blik niet meer van de weg te halen en kun je alles met je stem instellen of annuleren. Niet iedereen vindt stembediening prettig, maar het is wel een stuk veiliger.

©PXimport

Tip 09: Batterij

Als we een smartphone kopen, is de accuduur één van de eerste dingen waar we op letten, omdat we onder geen beding zonder telefoon willen komen te zitten. Bij navigatiesystemen zijn we daar vaak een stuk minder alert op, terwijl het ook daarvoor toch wel heel belangrijk is. Natuurlijk kun je je navigatiesysteem aansluiten op de usb-poort in je auto, maar wat als je een keer in een auto rijdt die dat niet heeft? En wat dacht je van die oplaadkabel langs het stuur? Lang niet alle fabrikanten hebben daar een goede oplossing voor. Kortom, het is ook fijn als je gewoon een flinke tijd kunt rijden zonder dat het navigatiesysteem uitvalt. Controleer daarom goed hoe lang de batterij meegaat zonder opladen, zodat je onderweg niet voor verrassingen komt te staan.

©PXimport

Minder dan levenslang is onacceptabel als het gaat om kaartupdates

-

Tip 10: Accessoires

De meeste hardware is heden ten dage van zo’n goed niveau dat je zelfs met een heel goedkoop navigatiesysteem heel wat jaren uit de voeten kunt. Valt je keuze op een goedkoper systeem, ga dan wel nog even na of er voldoende accessoires voor beschikbaar zijn. We vergelijken het even met een andere markt, namelijk die van actioncamera’s. Ga je voor een merk als GoPro, dan heb je toegang tot een gigantisch assortiment aan accessoires die precies voor jouw actioncamera gemaakt zijn. Een ander merk heeft die accessoires wellicht niet waardoor je soms een beroep moet doen op accessoires van andere merken die vaak lang niet zo goed passen.

Hetzelfde geldt voor navigatiesystemen. Je wilt zo’n apparaat wel zodanig in je auto bevestigen dat hij niet halverwege de rit naar beneden komt vallen. Bij de meeste navigatiesystemen zit wel een houder of standaard inbegrepen, maar wat als je deze kwijt bent of stukgaat? Kun je dan een nieuwe bestellen? Daar wil je niet pas achter komen als het zover is.

©PXimport

Tip 11: Kaartupdates

In tip 5 hebben we het al even gehad over de kaartdekking, en dat het behoorlijk wat gedoe (en kosten) met zich mee kan brengen als de kaarten niet alles bieden wat je nodig hebt. Er is echter nog iets waar je rekening mee moet houden, en dat is de licentieduur. De meeste navigatiesystemen van grote merken bieden je kaartlicenties gedurende de levensduur van het apparaat. Er zijn echter ook nog steeds merken die je voor bepaalde (goedkopere) modellen slechts een licentie geven voor een paar jaar. Dit geldt vaak ook voor situaties waarin je een navigatiesysteem in je auto laat inbouwen. Dat kan je met gemak een paar tientjes per jaar kosten, en dat is natuurlijk zonde als je het kunt voorkomen door van tevoren even te bekijken hoe het zit met de licenties.

©PXimport

Kooptips

Autonavigatiesystemen zijn er in alle soorten en maten, maar vooral ook prijsklassen. We tonen je een instapmodel, een model uit het middensegment en een topmodel, ieder met een dienovereenkomstig prijskaartje.

Soort: Mio Pilot 15 LM Europa

Prijs: € 85,99 Mio laat zien dat je niet altijd de hoofdprijs hoeft te betalen voor een degelijk navigatiesysteem. Deze Pilot heeft een schermdiagonaal van 5 inch, een resolutie van 272 bij 480 pixels en een anti-reflecterend display. Het systeem beschikt over handige functies als rijbaanbegeleiding en een flitspaalverklikker (met abonnement), en ook stembediening is mogelijk. De kaarten zijn wel beperkt tot Europa. Je kunt ze wel uitbreiden, maar dat moet dan via een geheugenkaartje, want dit navigatiesysteem kan niet bijgewerkt worden via wifi.

©PXimport

Soort: TomTom GO Essential 5 Europa

Prijs: € 176,99 Voor deze TomTom GO betaal je een stuk meer dan voor de Mio. Het verschil zit hem overigens niet in het scherm, want dat is even groot en heeft ook dezelfde resolutie. Wel verschaft dit navigatiesysteem je verkeersinformatie via de dataverbinding van je smartphone, wat de meest uitgebreide en snelste manier hiervoor is. Een extraatje is dat je via TripAdvisor direct de gebruikersbeoordelingen ziet van plaatsen die je wilt bezoeken.

©PXimport

Soort: TomTom GO 5200 World

Prijs: € 259,95 Heb je nog meer te besteden, dan is deze TomTom GO een aanrader. Ten eerste het enige navigatiesysteem in dit rijtje met kaarten van de hele wereld, maar daarnaast biedt het ook wifi-ondersteuning, zodat je je kaarten en de firmware gewoon kunt bijwerken terwijl het apparaat aan je dashboard hangt. Verder houdt dit systeem je altijd op de hoogte van de actuele verkeerssituatie. Ook dit display is trouwens 5 inch, het zijn vooral merken als Garmin die grotere schermen in hun assortiment hebben.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: vijf 55-inch televisies geschikt voor kabel-tv
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: vijf 55-inch televisies geschikt voor kabel-tv

In de rubriek Waar voor je geld gaan we een aantal keer per week op zoek naar de beste producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Dit keer kijken we naar 55-inch televisies die voorzien zijn van een CI+-sleuf voor kabel-tv. We vonden 5 modellen voor minder dan 600 euro.

Wanneer je tv afneemt van een kabelexploitant zoals Ziggo of Caiway, kun je de ingebouwde gids van je (smart)tv gebruiken. Het werkt vaak ook bij Digitenne en CanalDigitaal. Om gecodeerde kanalen te kunnen kijken heb je echter wel een CI+-module nodig. Die krjig je van je tv-provider en plaats je in de speciale sleuf achter in de televisie.

Niet alle televisies hebben zo'n sleuf, maar wij hebben vijf betaalbare tv's gevonden die er wel eentje hebben. Deze televisies zijn dus geschikt voor tv-kijken via de kabel, bij Ziggo en Caiway. Uiteraard kun je door middel van een apart aan te sluiten kastje ook televisie kijken van providers die IPTV (televisie via de internetverbinding) aanbieden, zoals Odido of KPN.

TCL P6K

Deze TCL 55‑inch (2025) levert een prettige kijkervaring met zijn Google TV‑platform en zorgvuldige smart‑functies zoals AirPlay, HbbTV en spelmodi. Je plaatst eenvoudig je CI+‑module voor tv vanuit de DVB‑tuner. Hij toont de programma’s via een overzichtelijke EPG over acht dagen, inclusief automatische volumeregeling. De tv is voorzien van drie HDMI‑ingangen (HDMI 2.1), HDMI‑ARC en een strak metalen design. Dankzij 4K‑resolutie en HDR‑support (HDR10, HLG) zie je scherpe kleuren. Een moderne keuze met slimme tv‑features in huis.

Geschikte tv-signalen: DVB‑C, DVB‑S2, DVB‑T2
Besturingssysteem: Google TV

Hisense 55U6NQ

De Hisense U6NQ is een 55‑inch mini‑LED smart‑tv (model 2024), uitgerust met het VIDAA U7‑besturingssysteem. In de tunerset vind je alle gangbare signalen: DVB‑T2, DVB‑C en satelliet DVB‑S2. Zo gebruik je met een CI+‑module je zenders moeiteloos. De EPG verschijnt overzichtelijk op het scherm en de beeldkwaliteit is helder dankzij 4K‑resolutie, HDR10+, Dolby Vision en een krachtige processor. Daarnaast ondersteunt hij Bluetooth, Wi‑Fi en biedt hij een moderne kijkervaring zonder poespas: gewoon goed en gebruiksvriendelijk.

Geschikte tv-signalen: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: VIDAA U7

Samsung U7070F

De Samsung 55 U7070F is een 55‑inch Crystal UHD‑smart‑tv uit 2025, herkenbaar aan zijn strakke, frameloze ontwerp. Je kunt ervoor kiezen zenders te ontvangen via een klassieke coax‑kabel (analoog) of moderne digitale tuners (DVB‑T2, DVB‑C, DVB‑S2). Hij draait op Tizen, waardoor apps eenvoudig toegankelijk zijn, en bevatten functies zoals AirPlay 2, smart home‑integratie en een ingebouwde webbrowser. alles wat je verwacht.

Geschikte tv-signalen: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: Tizen OS

Philips 55PUS7800 

Deze Philips‑tv (2025-model) combineert een QLED‑scherm met 4K‑Ultra HD in een 55‑inch formaat. Je kunt simpelweg je CI+‑module inbrengen dankzij de ingebouwde Common Interface. Hij ondersteunt alle standaard digitale formaten: DVB‑T2, DVB‑C en satelliet via DVB‑S2. Hij toont programma’s via een elektronische gids (EPG) in beeld. Het scherm is solide met direct‑LED‑backlight, QLED‑kleuren en een Smart TV‑omgeving. Door de verlichting en discrete bediening houdt hij het helder en functioneel, zonder gedoe.

Geschikte tv-signalen
: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: Titan OS

LG 55NANO81T6A

Deze LG Nanocell van 55‑inch - een tv uitgebracht in 2024) - draait op webOS 24 en ondersteunt alle gangbare digitale tuners, plus een CI‑slot voor CI+‑modules. De programmagids verschijnt netjes in beeld, waardoor je snel kunt zien wat er komt. Het scherm geeft heldere beelden weer met pure kleuren dankzij Nanocell‑technologie en ondersteunt HDR10 en HLG. Hij is eenvoudig in gebruik met drie HDMI‑poorten, eARC‑geluidsuitvoer en Bluetooth. De tv roept geen overweldigende marketing op, maar levert wel degelijk beeld én gebruiksgemak.

Geschikte tv-signalen
: DVB‑T2, DVB‑C, DVB‑S2
Besturingssysteem: webOS 24

▼ Volgende artikel
Waarom de 112NL-app onmisbaar is in noodsituaties
© Andrey Popov
Huis

Waarom de 112NL-app onmisbaar is in noodsituaties

De dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude heeft in heel Nederland veel losgemaakt. Tienduizenden mensen installeerden in korte tijd de 112NL-app, de officiële noodhulp-app van politie, brandweer, ambulance en marechaussee. Wat is dit precies voor app, hoe werkt hij en waarom is het verstandig om hem zelf te installeren?

In het kort
  • De 112NL-app is de officiële noodhulp-app van de overheid
  • Bij een oproep worden automatisch je locatie en gegevens meegestuurd
  • Als praten niet kan, schakel je over naar chat met de meldkamer
  • Installatie is gratis en binnen enkele minuten geregeld
  • Inmiddels gebruiken ruim 450.000 Nederlanders de app

De 112NL-app is ontwikkeld om burgers sneller en effectiever in contact te brengen met de meldkamer. Waar een gewone oproep via het alarmnummer afhankelijk is van wat iemand in paniek kan vertellen, stuurt de app automatisch belangrijke gegevens mee. Denk aan je naam, telefoonnummer, taalvoorkeur en vooral je locatie. Ook kun je aangeven of je slechthorend bent of moeite hebt met spreken. Dat helpt centralisten direct te begrijpen wat er speelt en welke hulp het meest passend is.

©ER | ID.nl

Hoe werkt het in de praktijk?

Wie via de app een noodoproep doet, belt in feite gewoon 112. Het verschil zit 'm in de achtergrond. De meldkamer ontvangt automatisch de opgeslagen gegevens, waardoor er geen tijd verloren gaat met uitleggen waar je bent of wat je beperkingen zijn. Als praten onmogelijk of onveilig is, kan de centralist het gesprek omzetten naar chat. Zo kun je toch cruciale informatie doorgeven zonder een woord te zeggen. Deze optie is niet alleen handig bij gehoor- of spraakproblemen, maar ook in situaties waarin stilte geboden is, zoals bij een inbraak.

©ER | ID.nl

Eenvoudig te installeren

De app is gratis beschikbaar voor iOS en Android. Na installatie voer je je persoonlijke gegevens in en geef je toestemming voor het delen van je locatie. Dat klinkt technisch, maar in de praktijk is het in een paar tellen geregeld. Vanaf dat moment ben je voorbereid: met één druk op de knop staan je gegevens klaar en weet de meldkamer direct wie je bent en wáár je bent.

Waarom is dit nuttig?

De enorme stijging in downloads toont aan dat veel Nederlanders de behoefte voelen om beter voorbereid te zijn op noodsituaties. De app verkleint de kans dat kostbare tijd verloren gaat en kan in extreme gevallen het verschil maken tussen leven en dood. Het is hoe dan ook een praktische manier om jezelf en je omgeving net wat veiliger te maken.