ID.nl logo
Navigatie kopen? 11 tips voor de beste navigatie
© PXimport
Huis

Navigatie kopen? 11 tips voor de beste navigatie

Het is alweer bijna 20 jaar geleden dat TomTom het eerste navigatie-apparaat voor in de auto lanceerde. Sindsdien is er veel veranderd. De apparaten zijn beter, sneller en uitgebreider geworden, maar zijn er ook vele andere merken bijgekomen die eveneens fantastische apparaten maken. Hoe vind je tussen al die apparaten het meest geschikte model? Wij helpen je erbij.

Tip 01: Smartphone

Waarschijnlijk vraag je je nu direct af: is een standalone navigatie-apparaat niet ernstig achterhaald als we tegenwoordig ook gewoon navigatie hebben op onze smartphones? Het is zeker waar dat smartphones prima in staat zijn om als navigatie-apparaat te dienen, maar daar hebben ze in de meestal wel een constante internetverbinding voor nodig. Een aantal apps kunnen de kaarten wel downloaden, maar dan heb je weer geen toegang tot bijvoorbeeld de live verkeersinformatie. Daarnaast is het misschien wel prettig om een apparaat te hebben dat slechts bedoeld is voor één ding: zorgen voor de juiste route.

Voordeel is dat je dan ook niet meer afgeleid wordt door allerlei andere zaken die op je smartphone binnenkomen. Maar natuurlijk kun je er altijd voor kiezen om gewoon je smartphone te gebruiken. Qua navigatie doen smartphone-apps echt niet meer onder voor dedicated navigatie en als je een flinke databundel hebt, kan een smartphone een uitstekend alternatief zijn.

©PXimport

Tip 02: Inbouwen

Wanneer je een nieuwe auto koopt, zit daar waarschijnlijk al een navigatiesysteem in. Heb je een wat oudere auto, dan is dat waarschijnlijk niet het geval, maar dan zit je niet meteen vast aan een losstaand navigatiesysteem. Tegenwoordig zijn ze namelijk relatief eenvoudig in te bouwen in bestaande auto’s. Uiteraard betaal je daar meer voor dan voor een losstaand navigatiesysteem, maar je hebt er daarna geen omkijken meer naar. Bovendien kun je dan bijvoorbeeld ook kiezen voor een systeem dat Apple Play of Android Auto ondersteunt, zodat je optimaal kunt profiteren van de mogelijkheden van je smartphone gecombineerd met je navigatiesysteem. Een kleine kanttekening: kijk wel even goed naar de licentie van de kaarten, meer daarover lees je in tip 11.

©PXimport

Tip 03: Auto, motor of fiets

Wil je het navigatiesysteem ook gebruiken voor andere vervoersmiddelen, dan schaf je natuurlijk een model aan dat al deze modi ondersteunt. Het meest eenvoudig is dan om alsnog je smartphone te gaan gebruiken, omdat je daar alleen nog maar de juiste apps op hoeft te installeren. Maar er zijn ook daadwerkelijk navigatiesystemen die specifiek bedoeld zijn voor de auto, de motor, de fiets, de camper of de benenwagen. Bij de meeste sites die navigatiesystemen verkopen kun je filters instellen waaraan het systeem moet voldoen. Filter in dit geval op het minst logische onderdeel, bijvoorbeeld fietsen of motor. Het is namelijk gemakkelijker om een motornavigatiesysteem te vinden die ook geschikt is voor de auto dan andersom.

©PXimport

Onderschat het belang van de schermgrootte niet, je veiligheid staat tenslotte voorop

-

Tip 04: Schermgrootte

De schermgrootte van het apparaat moet je zeker niet onderschatten. Voorop staat dat autorijden veilig moet zijn. Ben je iemand die niet alleen op de audio kan varen, dan is een voldoende groot display van belang, zodat je je ogen ook op de weg kunt houden als je navigatiesysteem je een aanwijzing geeft. De verschillen in schermgrootte zijn aanzienlijk, want er zijn modellen te koop met een beelddiagonaal van 4,3 inch, maar ook modellen met een beelddiagonaal van 7 inch. Ter illustratie, 4,3 inch is iets groter dan het scherm van een iPhone 4S en 7 inch is iets kleiner dan het scherm van een iPad Mini. Dat kan dus behoorlijk schelen in het gebruiksgemak.

©PXimport

Tip 05: Kaartdekking

Je zult niet de eerste zijn die een navigatiesysteem zoekt, een goedkoop model tegenkomt en meteen toehapt, om later te ontdekken dat die prijsstelling vooral kwam doordat er een paar kaarten op ontbraken. Dit is geen oplichterij, de meeste fabrikanten hebben nu eenmaal verschillende modellen met verschillende kaartdekking. Het is ook niet zo dat je met je rug tegen de muur staat en niets meer aan je navigatiesysteem hebt als je een kaart mist, maar aan het bijkopen van kaarten zitten soms flinke (terugkerende) kosten verbonden, waardoor je dus net zo goed een duurder model had kunnen aanschaffen.

Denk ook goed vooruit voordat je eventueel bewust bezuinigt door, bijvoorbeeld, een model te kopen dat alleen kaarten van Europa bevat. Weet je zeker dat je nooit buiten Europa met de auto op pad gaat? Je kunt je navigatiesysteem gewoon meenemen op vakantie, dus het is het overwegen waard om iets meer uit te geven voor een systeem dat de hele wereld dekt. Tegelijkertijd: als je zeker weet dat je Europa (of zelfs Nederland) nooit zult verlaten, is het zonde om te betalen voor iets dat je nooit zult gebruiken.

©PXimport

Tip 06: Verkeersinformatie

Een jaar of twintig geleden gebruikten we autonavigatiesystemen alleen maar om de weg naar onze bestemming te vinden. Tegenwoordig zijn de meeste systemen ook uitgerust met de mogelijkheid verkeersinformatie te ontvangen. De manier waarop kan echter verschillen: via Traffic Message Channel (TMC) of Digital Audio Broadcasting (DAB+). Zowel DAB als TMC maken gebruiken van het radiosignaalnetwerk, maar de verversingssnelheid van DAB is een stuk sneller is dan die van TMC.

In tip 1 gaven we al aan dat een smartphone vrijwel altijd een mobiele dataverbinding nodig heeft, maar er zijn ook navigatiesystemen voor in de auto die gebruikmaken van mobiele dataverbindingen om je van zeer actuele en uitgebreide verkeersinformatie te voorzien. Wel zitten daar soms abonnementskosten aan verbonden, en het is dus belangrijk om uit te zoeken welk systeem bij je behoeften past én of je bereid bent om extra te betalen voor meer functionaliteit.

©PXimport

Haal je blik niet van de weg en bedien je navigatiesysteem simpelweg met je stem

-

Tip 07: Connectiviteit

Wie de opkomst van de navigatiesystemen heeft meegemaakt, kan zich vast nog wel herinneren dat je het apparaat mee naar binnen moest nemen om aan te sluiten op de computer zodat je de firmware en kaarten kon bijwerken. We kennen geen enkel systeem meer dat het tegenwoordig nog op deze manier doet, al zijn er nog wel systemen die alleen te updaten zijn met behulp van een sd-kaart waarop je de firmware en de nieuwe kaarten laadt. Geen onoverkomelijk probleem, maar het is ook niet echt meer van deze tijd. Zoek daarom naar een navigatiesysteem dat beschikt over draadloos internet, zodat je de firmware en de kaarten via die draadloze verbinding kunt updaten. Als dan blijkt dat – ergens op een zandweggetje in Drenthe –je kaart niet up-to-date is, kun je door je smartphone te koppelen alsnog je kaart updaten.

©PXimport

Tip 08: Stembediening

In een ideale situatie stel je je navigatiesysteem alleen maar in wanneer je op een parkeerplaats staat of op een andere plek waar het niet vereist is dat je op het verkeer let. In werkelijkheid wil het nog weleens gebeuren dat je soms op een knop moet drukken. Bijvoorbeeld omdat je plannen zijn veranderd en je afgeleid wordt door het navigatiesysteem dat je nog altijd naar de vorige bestemming probeert te leiden. In zulke gevallen is het fijn als je een navigatiesysteem hebt met stembediening. Dan hoef je je blik niet meer van de weg te halen en kun je alles met je stem instellen of annuleren. Niet iedereen vindt stembediening prettig, maar het is wel een stuk veiliger.

©PXimport

Tip 09: Batterij

Als we een smartphone kopen, is de accuduur één van de eerste dingen waar we op letten, omdat we onder geen beding zonder telefoon willen komen te zitten. Bij navigatiesystemen zijn we daar vaak een stuk minder alert op, terwijl het ook daarvoor toch wel heel belangrijk is. Natuurlijk kun je je navigatiesysteem aansluiten op de usb-poort in je auto, maar wat als je een keer in een auto rijdt die dat niet heeft? En wat dacht je van die oplaadkabel langs het stuur? Lang niet alle fabrikanten hebben daar een goede oplossing voor. Kortom, het is ook fijn als je gewoon een flinke tijd kunt rijden zonder dat het navigatiesysteem uitvalt. Controleer daarom goed hoe lang de batterij meegaat zonder opladen, zodat je onderweg niet voor verrassingen komt te staan.

©PXimport

Minder dan levenslang is onacceptabel als het gaat om kaartupdates

-

Tip 10: Accessoires

De meeste hardware is heden ten dage van zo’n goed niveau dat je zelfs met een heel goedkoop navigatiesysteem heel wat jaren uit de voeten kunt. Valt je keuze op een goedkoper systeem, ga dan wel nog even na of er voldoende accessoires voor beschikbaar zijn. We vergelijken het even met een andere markt, namelijk die van actioncamera’s. Ga je voor een merk als GoPro, dan heb je toegang tot een gigantisch assortiment aan accessoires die precies voor jouw actioncamera gemaakt zijn. Een ander merk heeft die accessoires wellicht niet waardoor je soms een beroep moet doen op accessoires van andere merken die vaak lang niet zo goed passen.

Hetzelfde geldt voor navigatiesystemen. Je wilt zo’n apparaat wel zodanig in je auto bevestigen dat hij niet halverwege de rit naar beneden komt vallen. Bij de meeste navigatiesystemen zit wel een houder of standaard inbegrepen, maar wat als je deze kwijt bent of stukgaat? Kun je dan een nieuwe bestellen? Daar wil je niet pas achter komen als het zover is.

©PXimport

Tip 11: Kaartupdates

In tip 5 hebben we het al even gehad over de kaartdekking, en dat het behoorlijk wat gedoe (en kosten) met zich mee kan brengen als de kaarten niet alles bieden wat je nodig hebt. Er is echter nog iets waar je rekening mee moet houden, en dat is de licentieduur. De meeste navigatiesystemen van grote merken bieden je kaartlicenties gedurende de levensduur van het apparaat. Er zijn echter ook nog steeds merken die je voor bepaalde (goedkopere) modellen slechts een licentie geven voor een paar jaar. Dit geldt vaak ook voor situaties waarin je een navigatiesysteem in je auto laat inbouwen. Dat kan je met gemak een paar tientjes per jaar kosten, en dat is natuurlijk zonde als je het kunt voorkomen door van tevoren even te bekijken hoe het zit met de licenties.

©PXimport

Kooptips

Autonavigatiesystemen zijn er in alle soorten en maten, maar vooral ook prijsklassen. We tonen je een instapmodel, een model uit het middensegment en een topmodel, ieder met een dienovereenkomstig prijskaartje.

Soort: Mio Pilot 15 LM Europa

Prijs: € 85,99 Mio laat zien dat je niet altijd de hoofdprijs hoeft te betalen voor een degelijk navigatiesysteem. Deze Pilot heeft een schermdiagonaal van 5 inch, een resolutie van 272 bij 480 pixels en een anti-reflecterend display. Het systeem beschikt over handige functies als rijbaanbegeleiding en een flitspaalverklikker (met abonnement), en ook stembediening is mogelijk. De kaarten zijn wel beperkt tot Europa. Je kunt ze wel uitbreiden, maar dat moet dan via een geheugenkaartje, want dit navigatiesysteem kan niet bijgewerkt worden via wifi.

©PXimport

Soort: TomTom GO Essential 5 Europa

Prijs: € 176,99 Voor deze TomTom GO betaal je een stuk meer dan voor de Mio. Het verschil zit hem overigens niet in het scherm, want dat is even groot en heeft ook dezelfde resolutie. Wel verschaft dit navigatiesysteem je verkeersinformatie via de dataverbinding van je smartphone, wat de meest uitgebreide en snelste manier hiervoor is. Een extraatje is dat je via TripAdvisor direct de gebruikersbeoordelingen ziet van plaatsen die je wilt bezoeken.

©PXimport

Soort: TomTom GO 5200 World

Prijs: € 259,95 Heb je nog meer te besteden, dan is deze TomTom GO een aanrader. Ten eerste het enige navigatiesysteem in dit rijtje met kaarten van de hele wereld, maar daarnaast biedt het ook wifi-ondersteuning, zodat je je kaarten en de firmware gewoon kunt bijwerken terwijl het apparaat aan je dashboard hangt. Verder houdt dit systeem je altijd op de hoogte van de actuele verkeerssituatie. Ook dit display is trouwens 5 inch, het zijn vooral merken als Garmin die grotere schermen in hun assortiment hebben.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Pro – AI werpt z’n schaduw
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 60 Pro – AI werpt z’n schaduw

De laatste paar maanden verschijnen er steeds potentere midrange smartphones. Nu zit je met de Motorola Edge 60 Pro wel aan de bovenste kant van die markt, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds veel waar voor je geld kunt krijgen.

Oké
Conclusie

Hoewel de Motorola Edge 60 Pro op hardwarevlak lekker scoort met zijn krachtige processor, uitstekende accuduur en een over het algemeen goed display, wordt de algehele gebruikerservaring onderuit geschoffeld door de software. Waar Motorola voorheen uitblonk met een relatief schone Android-ervaring, stelt de Edge 60 Pro teleur met een toename aan vooraf geïnstalleerde apps en een AI-integratie die nog niet volwassen is en de Nederlandse taal mist.

Plus- en minpunten
  • Prachtig p-oledscherm
  • Uitmuntende accuduur
  • Relatief snel op te laden
  • Potente processor
  • Prima game-smartphone
  • Veel nadruk op AI
  • AI werkt niet volledig in het Nederlands
  • Sommige functies vereisen een abonnement
  • Veel dataverzameling
  • Camera's met wisselende kwaliteit
  • Beeldstabilisatie

De Motorola Edge 60 Pro ligt in de winkels voor een adviesprijs van 599,99 euro. Voor dat geld krijg je een royale 12 GB werkgeheugen en 512 GB opslagruimte – een uitstekende deal dus. De prijs is gelijk gebleven aan die van zijn voorganger, maar onder de motorkap is er wel het nodige veranderd. De nieuwe Edge heeft een snellere processor, een krachtiger accu, een volledig vernieuwd camerasysteem en – opvallend – een flinke upgrade van het oplaadvermogen.

Net als eerdere modellen is de Edge 60 Pro slank, licht en compact, met een luxe uitstraling dankzij de aflopende schermranden. Met een gewicht van 186 gram ligt het toestel prettig in de hand. De achterkant is bekleed met veganistisch leer, wat niet alleen zorgt voor extra grip, maar ook voorkomt dat je last hebt van vingerafdrukken. En met zowel een IP68- als IP69-certificering is de smartphone uitstekend bestand tegen water en stof.

©Wesley Akkerman

Duurzaam en prachtig display

Terwijl veel andere fabrikanten de gebogen schermranden inmiddels links laten liggen, gaat Motorola er juist vol voor. Het geeft de Edge 60 Pro een premium uitstraling, maar brengt ook een klein nadeel met zich mee: in fel licht kunnen de randen reflecteren, iets waar je bij een plat scherm geen last van hebt. Storend is het niet direct, maar het valt wel op. Gelukkig maakt het p-oledscherm veel goed. Kleuren spatten van het display, het contrast is uitstekend en content kijken is dan ook een genot.

De vingerafdrukscanner zit netjes in het scherm verwerkt en reageert snel. Het display zelf biedt een scherpe resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een verversingssnelheid tot 120 Hertz, wat zorgt voor soepele beelden. Ook de helderheid is dik in orde, zelfs op zonnige dagen. Mooi meegenomen is de keuze voor het stevige Gorilla Glass 7i aan de voorkant, een krasbestendige laag die tegen een stootje kan en het scherm goed beschermt bij dagelijks gebruik.

©Wesley Akkerman

Capabele processor voor gaming

De Motorola Edge 60 Pro draait op de Mediatek Dimensity 8350 Extreme, en dat is een flinke stap vooruit ten opzichte van de Edge 50 Pro. Vooral voor wie graag games op zijn smartphone speelt, is dit goed nieuws. Maar ook bij alledaags gebruik – van appen en mailen tot bellen, browsen en foto's maken – draait het toestel soepel. Tijdens het testen zijn we geen haperingen, vertragingen of andere storende zaken tegengekomen.

Ben je van plan om te gamen op de Edge 60 Pro, houd er dan wel rekening mee dat het toestel bij intensief gebruik warm kan worden. Dat gebeurt niet snel, maar bij grafisch zware 3D-games kan de temperatuur merkbaar oplopen, wat de prestaties wel iets kan beïnvloeden. De meeste casual games draaien probleemloos, maar bij zwaardere titels uit de Play Store speel je doorgaans op medium instellingen. Dat is niet ongebruikelijk in deze prijsklasse, en het toestel houdt zich daar prima staande.

©Wesley Akkerman

Meer energie, iets langere laadtijd

Een van de grootste veranderingen ten opzichte van het vorige model is de accu. Die heeft nu een indrukwekkende capaciteit van 6000 mAh, terwijl de voorganger met 4500 mAh al prima presteerde. Met de Edge 60 Pro haal je moeiteloos het einde van dag twee, zelfs als je af en toe een potje gamet. Die extra accuduur komt echter met een kleine keerzijde: de oplaadsnelheid is verlaagd van 125 naar 90 watt. Nog steeds snel, maar wel een stapje terug.

In de praktijk merk je daar weinig van. Tenzij je de Edge 60 Pro direct naast zijn voorganger legt, zul je het verschil nauwelijks opmerken. Opladen van 0 naar 100 procent duurt minder dan 50 minuten, en met een halfuurtje zit je vaak al rond de 75 procent. Draadloos laden is wél flink afgeremd: dat gaat nu met maximaal 15 watt, terwijl dat bij het vorige model nog 50 watt was. Een duidelijke concessie, al zal het voor veel gebruikers geen breekpunt zijn.

©Wesley Akkerman

De software was altijd zo goed…

Op softwaregebied heeft Motorola een aantal veranderingen doorgevoerd die niet voor iedereen positief zullen uitpakken. Zo staan er nu meer vooraf geïnstalleerde apps op het toestel, en is er een nieuwe AI-omgeving toegevoegd, ontwikkeld in samenwerking met Perplexity AI. Net als bij de Nothing Phone 3a krijg je daar via een aparte knop snel toegang toe. Daarmee kun je bijvoorbeeld meldingen laten samenvatten of informatie opvragen.

Leuk in theorie, maar in de praktijk werkt dat nog niet met alle apps. Toch zitten er handige functies tussen: zo kun je de assistent vragen om iets voor je te onthouden, zoals een foto of screenshot, die je later eenvoudig kunt terugvinden. Een duidelijke beperking is echter dat deze AI-functies alleen in het Engels werken. En hoewel we in Nederland vaak prima overweg kunnen met die taal, gaat dat ongetwijfeld ten koste van de toegankelijkheid voor sommige gebruikers.

©Wesley Akkerman

50x

Veel AI-opties

Een andere nieuwe functie is Playlist Studio. Daarmee kun je een afspeellijst laten samenstellen op basis van je eigen prompt. Klinkt veelbelovend, maar er zit een flinke beperking aan: het werkt alleen met Amazon Music, en dan ook nog uitsluitend als je een actief abonnement hebt. Daardoor zal deze functie voor veel gebruikers nauwelijks bruikbaar zijn. Image Studio – eveneens in samenwerking met Perplexity – is wél geslaagd. Hiermee maak je eenvoudig achtergronden, stickers en andere visuals, precies zoals je zou verwachten.

Daarnaast kun je rekenen op de kracht van Google Gemini, die je activeert door de powerknop ingedrukt te houden. Daarmee stel je vragen of geef je opdrachten, net als bij Google Assistant. Ook Circle to Search is aanwezig, een handige manier om snel informatie op te vragen over elementen uit foto's of screenshots. De nieuwe Moto AI-knop aan de linkerkant van het toestel is speciaal bedoeld voor deze AI-functies, maar is helaas niet aanpasbaar. Zonde, vooral voor wie weinig gebruikmaakt van Motorola's eigen AI-platform.

3x

2x

Veel dataverzameling

Opvallend is dat Motorola twee verschillende nieuwsoverzichten in zijn software-omgeving aanbiedt. Veeg je op het thuisscherm naar rechts, dan verschijnt de vertrouwde Google-feed – al kun je die eventueel uitschakelen. Daarnaast is er binnen het app-overzicht nóg een nieuwsoverzicht, afkomstig van een andere aanbieder. Het maakt duidelijk dat er veel gebeurt op het gebied van dataverzameling en -verwerking. Dat is op zich niets nieuws, maar Motorola zet het nu opvallend zichtbaar neer.

De Edge 60 Pro draait op Android 15 en krijgt drie jaar lang software-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates. Daarmee loopt Motorola duidelijk achter op merken als Samsung en Google, die ruimere termijnen hanteren. Volgens Motorola sluit dit beleid echter aan op het werkelijke gebruik van hun toestellen. Intern onderzoek zou uitwijzen dat gebruikers hier tevreden mee zijn – reden genoeg voor het bedrijf om daar niets aan te veranderen. Toch voelt het als een gemiste kans: het drukt de langetermijnwaarde van een verder prima smartphone.

1x

0,5x

Solide camera’s, maar…

Het camerasysteem van de Motorola Edge 60 Pro levert over het algemeen degelijke fotoprestaties. De hoofdcamera heeft een resolutie van 50 megapixel, net als de ultragroothoeklens die ook dienstdoet als macrocamera. Daarnaast is er een telelens van 10 megapixel, goed voor 3x optische zoom en tot 50 keer digitale zoom. Aan de voorkant vind je een selfiecamera van eveneens 50 megapixel, met een lichtsensor die zorgt voor betere belichting en witbalans.

De lenzen produceren heldere, scherpe foto's, en dankzij de samenwerking met Pantone ogen kleuren meestal natuurlijk en accuraat, ook bij beweging of in lastige lichtomstandigheden. De HDR-prestaties zijn sterk, met veel detail in zowel lichte als donkere delen. Een minpunt is de neiging tot overbewerking: sommige foto's worden te sterk verscherpt, waardoor ze kunstmatig aanvoelen. Dat doet wat denken aan de beeldverwerking van sommige Samsung-toestellen.

0,5x

1x

Problemen in het donker

De hoofdcamera doet het prima bij daglicht, maar zodra het donker wordt, levert hij zichtbaar in op scherpte en detail. De ultragroothoeklens schiet bij goed licht acceptabele foto's, al vertaalt de sensor-upgrade zich niet altijd in betere beeldkwaliteit. In situaties met weinig licht vallen de prestaties flink tegen. De grootste tegenvaller is de telelens. Door de kleine sensor heeft die moeite met helderheid en dynamisch bereik, en de digitale zoom kun je sowieso beter links laten liggen.

De selfiecamera scoort daarentegen wél punten, met realistische huidtinten en scherpe beelden. Het bokeh-effect – waarbij de achtergrond onscherp wordt – is wisselend, en ook kun je kleurverschillen opmerken tussen de verschillende lenzen. Het zwakste punt van de Edge 60 Pro is echter de videokwaliteit. De beeldstabilisatie schiet tekort, waardoor video's al snel schokkerig aanvoelen. Onbruikbaar is het niet, maar op dit prijsniveau had Motorola meer mogen bieden.

2x

3x

Motorola Edge 60 Pro kopen?

De Motorola Edge 60 Pro scoort op hardwarevlak overtuigend, met een krachtige processor, een indrukwekkende accuduur en een helder, prettig scherm. Toch wordt de gebruikerservaring flink geremd door de software. Waar Motorola vroeger bekendstond om zijn schone Android-ervaring, oogt de Edge 60 Pro rommeliger dan ooit. De hoeveelheid voorgeïnstalleerde apps is toegenomen, en de AI-integratie voelt onaf – zeker omdat ondersteuning voor de Nederlandse taal ontbreekt.

De niet-aanpasbare AI-knop, de dubbele nieuwsfeeds met bijbehorende dataverzameling en het magere updatebeleid van drie jaar werpen een flinke schaduw over de solide hardwarebasis. Deze softwarematige concessies zorgen ervoor dat het toestel niet de verfijnde, toegankelijke ervaring biedt die je van Motorola zou verwachten. Zonder alle onvolwassen AI-toeters en bellen – en ondanks de wisselende camerakwaliteit – hadden we de Edge 60 Pro met gemak kunnen aanraden. Maar nu blijft er vooral een gevoel van gemiste kansen hangen.

▼ Volgende artikel
Weg met die waas: zo maak je de ruit van je oven of magnetron schoon
© AK | ID.nl
Huis

Weg met die waas: zo maak je de ruit van je oven of magnetron schoon

Een oven wordt flink heet tijdens het gebruik, en ook in een magnetron met grill- of ovenfunctie kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Daardoor verdampt vet of spettert eten sneller tegen de binnenkant van de deur. Zelfs bij een gewone magnetron kunnen spetters en condens zich ophopen op het ruitje. Na een tijdje is het glas zo vettig of bruin dat je nauwelijks nog naar binnen kunt kijken. Niet gevaarlijk, wél vervelend. Gelukkig is het schoonmaken van die ruit minder lastig dan je denkt!

Dit artikel in het kort:

  • Hoe ontstaat die aanslag eigenlijk?
  • Wat heb je nodig?
  • Stap voor stap schoonmaken
  • Let op bij zelfreinigende ovens
  • Wat moet je níet doen?
  • En daarna? Zo houd je het ruitje schoon

Lees ook: Magnetron kopen? Dit is waar je op moet letten

Hoe ontstaat die vettige aanslag eigenlijk?

Tijdens het verwarmen van eten verdampt vet. In een oven branden die vetdruppeltjes langzaam in op het glas, zeker bij temperaturen boven de 180 graden. Ook etensresten die over de rand borrelen of spetteren kunnen tegen het ruitje aankomen. In een magnetron gebeurt min of meer hetzelfde, al speelt condens daar ook een rol. Het resultaat is een doffe waas die met alleen een vaatdoekje niet meer weggaat.

Wat heb je nodig?

Met een paar alledaagse schoonmaakmiddelen kun je die bruine aanslag al te lijf gaan:

🞐 Warm water
🞐 Scheutje afwasmiddel
🞐 Zachte doek (liefst microvezel)
🞐 Oude tandenborstel
🞐 Klein beetje baking soda
🞐 Schoonmaakazijn of citroensap
🞐 Eventueel een plastic schrapertje (géén metaal)

Let op: laat de oven of magnetron altijd goed afkoelen voor je begint.

Stap voor stap schoonmaken

Begin met de buitenkant van de ruit. Maak een lauwwarm sopje met afwasmiddel en veeg het glas schoon met een microvezeldoek. Hardnekkige plekken? Maak een dik papje van baking soda en een beetje water. Smeer dit op de vlekken en laat het tien minuten zitten. Daarna veeg je het eenvoudig weg met een vochtige doek.

Voor de binnenkant helpt het om vet eerst los te weken. Maak een doek nat met heet water en een flinke scheut azijn of citroensap. Houd deze een paar minuten tegen de binnenkant van het ruitje aan – of leg de doek er voorzichtig op, als dat lukt. De warmte en het zuur helpen om het vet los te weken. Gebruik daarna een tandenborstel om voorzichtig langs de randjes te schrobben.

Sommige ovens hebben een dubbele glasplaat. In veel gevallen kun je die losmaken om ook daar tussen schoon te maken. Kijk hiervoor in de handleiding van je oven: vaak zitten er klemmetjes of schroeven aan de bovenrand van de ovendeur. Wees voorzichtig en zorg dat je alles stevig terugplaatst.

©Андрей Журавлев

Let op bij zelfreinigende ovens

Heb je een zelfreinigende oven? Dan werkt het schoonmaken net even anders. Sommige ovens hebben een pyrolysefunctie: hierbij wordt de oven verhit tot zo'n 500 graden, waardoor vet en vuil veranderen in as. Dat kun je daarna eenvoudig opvegen met een doek. Andere modellen gebruiken katalyse of stoomreiniging. In al deze gevallen geldt: gebruik géén agressieve middelen op de wanden of het glas, want daarmee kun je de speciale coating beschadigen.

Ook belangrijk: de ruit kan tijdens zo'n reinigingsprogramma flink heet worden. Wacht dus altijd tot de oven volledig is afgekoeld voor je eraan begint. En poets het glas alleen met zachte doeken en neutrale middelen, zoals lauw water met een druppeltje afwasmiddel. Baking soda of citroen kun je in dit geval beter vermijden, tenzij je zeker weet dat jouw oven geen speciale coating heeft.

Wat moet je níet doen?

Gebruik geen schuursponsjes of staalwol. Ook ovenreiniger en agressieve sprays zijn geen goed idee op glas: ze kunnen het ruitje beschadigen of dof maken. Gebruik bij voorkeur ook geen mesjes of metalen schrapers – hoe verleidelijk dat soms ook is. Krassen zijn snel gemaakt en vrijwel niet meer weg te werken.

En daarna? Zo houd je het ruitje schoon

Veeg de ruit na elk gebruik even kort na met een vochtige doek, vooral als je ziet dat er gespetterd is. Dat kost je amper tijd en voorkomt dat vuil zich opbouwt. Gebruik je ovenschalen die kunnen overkoken? Zet er een lekbak onder. En voor magnetrons werkt een eenvoudig spatdekseltje echt verrassend goed – die vangt het meeste op.