ID.nl logo
Beheer de workflow met Trello
© PXimport
Huis

Beheer de workflow met Trello

Terwijl je met een team aan een gemeenschappelijk project werkt, lopen van alle kanten reacties en informatie binnen. De medewerkers pakken op verschillende tijdstippen hun deeltaken op, ze spuien ideeën en geven ondertussen voortdurend feedback. Ondertussen groeit de todo-lijst tot zorgwekkende proporties en stijgt de druk van roodgloeiende deadlines. Om te zorgen dat je het overzicht niet verliest in de hectiek van data, taken en medewerkers heb je Trello nodig.

Trello is een tool die op het eerste gezicht eenvoudig lijkt. Dat klopt, iedere beginner kan de webapplicatie al na enkele minuten inzetten om huishoudelijke takenlijstjes op te stellen. Toch heeft dit krachtige online programma veel meer in zijn mars. Je evolueert snel naar een niveau waar je complexe projecten leert organiseren en je beheert de workflow van een heel team dat tegelijkertijd aan meerdere projecten werkt. Bovendien loopt Trello synchroon op alle apparaten die gekoppeld zijn aan hetzelfde account. Je kunt de tool gebruiken vanaf de website, maar er bestaan ook app-versies voor Android, iOS en Kindle Fire zodat je onderweg takenlijstjes kunt afwerken. Trello slaagt erin om het hele project te verdelen in hapklare componenten, stappen die essentieel zijn om tot een goed resultaat te komen. Bovendien kunnen zowel zowel de coördinator als alle teamleden de vooruitgang van iedereen in realtime volgen, en dat werkt buitengewoon motiverend.

01 Borden en kaarten

De werking van Trello is gebaseerd op het systeem van de zogenaamde Kanban-borden, een Japanse organisatiemethode om met lijsten en kaarten de workflow te visualiseren. Ook Trello heeft een dashboard waarop je verschillende borden plaatst. Ieder bord staat voor een project. Klik alvast op het Welkomstbord om de inhoud te bekijken. Een bord bestaat uit kaarten, die je trouwens van het ene bord naar het andere kunt slepen. Op die manier bouw je een project op met kaarten waarop de verschillende deeltaken staan. De kaarten in het Welkomstbord staan alvast vol met nuttige tips over het programma.

©PXimport

02 Lijsten

Helemaal bovenaan staat het plusteken om drie dingen toe te voegen: een nieuwe bord, een persoonlijk team of een businessteam. De laatste optie is uitsluitend beschikbaar voor de betaalde versie. In dit voorbeeld maken we een nieuw bord voor de organisatie van een buurtfeest. Geef het bord een titel. Standaard zal het bord privé zijn en wij kunnen weinig redenen bedenken om deze instelling te wijzigen. Wanneer je een bord hebt aangemaakt, kun je dit project verdelen in lijsten, dat is het traject dat je wil afleggen om het project te realiseren. Een lijst is een eigen opdrachtvenster waarin je een heleboel opdrachten plaatst. Z’n lijst is opgebouwd uit kaarten, waarop de individuele opdrachten staan. Door lijsten en sublijsten toe te voegen krijg je een horizontale boomstructuur die de opbouw van het project weergeeft. Het principe van Trello en Kanban is dat een taak of activiteit van links naar rechts de workflow doorloopt.

©PXimport

Gratis, goud of business

Trello is gratis en met deze versie kun je alle projecten met een onbeperkt aantal teamleden beheren. Toch kun je een upgrade maken naar Trello Gold voor 45 dollar per jaar. Je verkrijgt de gouden status ook door nieuwe leden uit te nodigen. Voor iedere persoon die je lid maakt, krijg je één maand gratis Trello Gold, met een maximum van 12 maanden. De gouden status voegt in de eerste plaats enkele cosmetische kenmerken toe: 9 premium bordachtergronden, de mogelijkheid om een eigen achtergrond te ontwerpen, leuke stickers en emoticons. Op functioneel vlak kun je als ‘gold member’ bijlagen van 250 MB uploaden en beschik je over de mogelijkheid om veelgebruikte zoektermen op te slaan. Wil je meteen alle teamgenoten de Trello Gold-status meegeven, dan betaal je 9,99 dollar per maand per gebruiker.

©PXimport

03 Achterkanten

Iedere kaart die je toevoegt, geef je een eigen naam. Klik nog een keer op de kaart zodat het detailfiche verschijnt. In Trello noemen ze het detailvenster ‘de achterkant’ van de kaart. In dit fiche is onder meer ruimte voor een beschrijving. Bovendien is het mogelijk bijlagen toe te voegen vanaf de harde schijf of vanaf de gebruikelijke online opslagplaatsen (Google Drive, Dropbox, Box, OneDrive). Om een deadline toe te voegen klik je op de knop Vervaldatum zodat je in een minikalender een datum kunt selecteren. Wanneer je alle kaarten hebt toegevoegd, maak je een tweede ronde. Sommige gebruikers slepen de kaarten in chronologische orde, andere houden ervan om de kaarten met de hoogste prioriteit bovenaan te plaatsen.

©PXimport

Kleuren en kleurenblindheid

In het menu aan de rechterkant onder de knop Meer zit de functie Labels. Ben je visueel ingesteld dan kun je bepaalde opdrachten in het oog laten springen door ze van een kleur te voorzien. In de praktijk gebruikt men deze labels vaak om de status van taken bij te houden. Zo kun je groen bijvoorbeeld gebruiken voor Klaar, geel voor Bezig en rood voor Te doen. Of je geeft ieder gezinslid zijn eigen label. Iedere kleur kun je een andere benaming geven en het is mogelijk om nieuwe labels en dus nieuwe kleurtjes aan te maken. Onderaan de kleuren staat de knop om de weergave voor kleurenblindheid in te schakelen. Hierdoor plaatst Trello een patroon over de kleuren. Een ander voordeel van labels is dat je de zoekopdracht kunt instellen op labels.

©PXimport

04 Team samenstellen

Aanvankelijk is het menu nog verborgen. Door rechts op de knop Laat menu zien te klikken komt deze menukolom in beeld. In het vak Leden toevoegen vul je de e-mailadressen in van degenen die aan het project meewerken. Deze personen zullen via mail een uitnodiging ontvangen om mee te werken aan het project. De initialen en eventueel de afbeelding van het lid verschijnen dan in het menu bij Uitgenodigde leden. Om dit lid met anderen te laten samenwerken aan hetzelfde bord, selecteer je het blokje met de initialen van dit lid en je sleept het op het bord. Je kunt een teamlid ook op een volledige lijst of op individuele kaarten slepen.

©PXimport

Te doen, Bezig en Afgewerkt

Het is handig om op een bord een lijst Te doen, een lijst Bezig en een lijst Afgewerkt te plaatsen. Op die manier kun je, wanneer je aan een nieuwe deeltaak begint, de kaart van Te doen naar Bezig slepen. Van links naar rechts. Is de opdracht klaar, dan gaat hij naar de volgende lijst: Afgewerkt. Zo krijgt iedereen binnen het team zicht op de progressie van ieder lid en de groep.

©PXimport

05 Opdrachten verdelen

Wanneer die persoon zijn opdracht heeft uitgevoerd, sleept hij zijn kaart naar de lijst Afgewerkt en zo weet de rest dat die klus is geklaard. Andere medewerkers kunnen op hun beurt commentaar geven op de opdracht die hun collega heeft afgewerkt. Het is uiteraard mogelijk verschillende leden op dezelfde taak te zetten. Binnen een groep kun je een team laten samenwerken en meerdere borden delen. Er is immers geen limiet op het aantal teams dat je met een gratis Trello-account creëert. Deelnemers aan een bord kunnen trouwens filteren op hun eigen naam en alleen hun eigen taken zien. Filteren kan ook op deadline en kleur.

©PXimport

06 Afstiplijsten

Om niets aan het toeval over te laten, wil je waarschijnlijk met afstiplijsten werken. Klik daarvoor op de opdrachtkaart die voorzien moet worden van dit soort geheugensteuntjes en selecteer in het detailfiche het item Checklist. Je geeft de checklist een naam. Vanaf dan kun je items toevoegen aan de lijst via de knop Voeg toe. Om dat proces extra te versnellen, druk je telkens de Enter-toets in. Achteraf vink je in de Checklist de items af die in orde zijn. Gaat het bijvoorbeeld om een boodschappenlijstje, gebruik dan de Trello-app op je smartphone om het een na het andere item tussentijds af te stippen. De overige leden van het team zien hoe jij alle items hebt aangeschaft. Bovenaan verschijnt er zelfs een balk met percentages die aangeven wat jij van de checklist hebt afgewerkt en wat je team heeft gedaan.

©PXimport

07 Communicatiestroom

Een pijnpunt bij groepsprojecten is de tsunami aan e-mailberichten omdat alle medewerkers elkaar voortdurend in de ‘cc’ zetten. Met Trello voorkom je zo’n onoverzichtelijke e-mailstroom. De toegevoegde leden aan een lijst of kaart zullen meldingen ontvangen wanneer er iets met de kaart gebeurt. De reacties verschijnen op de achterkant van de kaart. Alle reacties krijgen een tijdstempel dat als referentie kan dienen. Wanneer je in een reactie iemands naam noemt voorafgegaan door @, dan krijgt de betreffende persoon ook een melding. Je kunt trouwens instellen of je de meldingen onmiddellijk, periodiek of nooit wilt ontvangen.

©PXimport

Inspiratie

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er massa’s voorbeelden zijn van modellijsten, browserextensies en bookmarklets die allemaal verzameld zijn in ‘The Trello Resources board’. Deze bron van inspiratie is, hoe kan het anders, een Trello-bord.

08 Power-ups

Een interessante optie van Trello zijn de zogenaamde Power-ups. Het gaat om uitbreidingen die de mogelijkheden van deze projectmanager stevig uitbreiden. Je vindt de Power-ups in de Menu-kolom.

Wanneer je de lijst Power-ups opent, zie je dat de meeste uitbreidingen ervoor zorgen dat Trello naadloos samenwerkt met andere webdiensten. Wil je bijvoorbeeld exact bijhouden hoe lang je aan ieder onderdeel van een project werkt dan kun je de Harvest Power-up activeren, op voorwaarde dat je een account bij deze timetracking service hebt. De Marker Power-up maakt het eenvoudig om schermafdrukken toe te voegen aan Trello-kaarten.

Schakel de Stemmen Power-up in om de gebruikers toe te laten te stemmen op Trello-kaarten. Het aantal uitgebrachte stemmen bekijk je achteraf in het kaartdetailvenster. Helaas kun je in de gratis versie slechts één Power-up activeren. Wil je meer? Dan ben je aangewezen op Business Class.

©PXimport

09 Kalender

Een van de handigste Power-ups is Kalender. Activeer die om in de blauwe balk bovenaan een nieuwe knop te zien: Kalender. Met deze knop opent een venstervullende kalender die je op week- en maandweergave kunt instellen. Je zult merken dat in de kalender automatisch alle kaarten zijn opgenomen waarbij een bepaalde vervaldag op het infofiche staat. Bovendien kun je in de kalendermodule rechtstreeks kaarten toevoegen door op een datum te dubbelklikken. In het minivenster geef je dan de lijst op waar deze kaart moet komen en je bepaalt numeriek welke positie die kaart krijgt.

©PXimport

10 Sterwaardering

©PXimport

Een andere erg interessante Power-up is Custom Fields. Wanneer je deze activeert, kun je nieuwe, zelfgemaakte velden op kaarten plaatsen.

Bovendien kun je aangeven of dit veld meteen aan de voorkant van de kaart zichtbaar moet zijn. Met een beetje handigheid gebruik je deze Power-up om de kaarten van een sterwaardering te voorzien, zodat de leden hun favoriete kaarten kunnen aanduiden. Schakel in het menu de Power-up Custom Fields in en klik op het tandwieltje om de instellingen van deze toevoeging te wijzigen.

Geef het nieuwe veld een naam, bijvoorbeeld Rating. Bij Type kies je uit het keuzemenu de optie Uitklaplijst en in het vak Lijstopties plaats je een ster, in het volgende vak twee sterren, en zo verder. Die sterren haal je uit de knop Emoji.

▼ Volgende artikel
Circle to Search: ken jij alle mogelijkheden al?
© Google
Huis

Circle to Search: ken jij alle mogelijkheden al?

Met Circle to Search kun je informatie opvragen over wat je op het scherm van je smartphone ziet, zonder dat je van app hoeft te wisselen of iets hoeft te kopiëren. Dat kan met Circle to Search, een functie die standaard ingebouwd is in de nieuwste Android-versies van onder andere Google Pixel- en Samsung Galaxy-toestellen. Je kunt er meer mee dan je misschien denkt!

⭕ Dit artikel in het kort

Heb je een Android-smartphone met Circle to Search? Met deze handige AI-functie kun je meer dan je denkt. In dit artikel leggen we uit hoe Circle to Search werkt, waar je het allemaal voor kunt gebruiken en waarom het ook heel handig is voor gamers ...

Lees ook: 4 handige AI-functies voor je smartphone

Even snel iets opzoeken terwijl je een video kijkt, een bericht leest of door je favoriete app scrolt: tot voor kort betekende dat toch meestal dat je moest wisselen van app, tekst moest kopiëren of een apart tabblad moest openen. Met Circle to Search hoeft dat niet meer. Google heeft deze functie zo ontworpen dat je op elk moment, in elke app, meteen kunt zoeken naar wat er op je scherm staat. Google zoekt vervolgens direct naar relevante informatie, zonder dat je iets hoeft in te typen. Het werkt in vrijwel alle apps, dus of je nu op Instagram zit, een game speelt of iets leest op een website: je kunt het op elk moment starten.

Zo activeer je Circle to Search

De manier waarop je Circle to Search activeert verschilt iets per toestel. Gebruik je een Android-toestel met navigatiegebaren – waarbij je dus veegt in plaats van op knoppen te drukken – dan houd je de onderste rand van het scherm even ingedrukt. Er verschijnt dan een blauwe waas over je scherm: het teken dat Circle to Search is geactiveerd. Heb je nog de klassieke navigatieknoppen, dan houd je gewoon de homeknop ingedrukt. Let op: als je navigatie-elementen verborgen zijn – bijvoorbeeld tijdens gamen of bij video's op volledig scherm – werkt de functie niet. Je moet eerst zorgen dat de balk weer zichtbaar is.

Zodra je Circle to Search activeert, bevriest de inhoud op je scherm. Dat betekent dat je rustig kunt aanwijzen wat je wilt onderzoeken, zonder dat iets beweegt of verdwijnt. De manier waarop je iets selecteert, bepaalt wat je te zien krijgt. Een cirkel om een object leidt tot beeldherkenning; tik je alleen op een woord, dan zoekt het systeem tekstueel. Door een lang stuk tekst te markeren, herkent Circle to Search dat je meer context zoekt, zoals een vertaling of uitleg. Je kunt ook rechthoekig selecteren als je bijvoorbeeld een blok tekst uit een afbeelding wilt analyseren. Onderaan verschijnen automatisch contextafhankelijke knoppen, zoals een vertaalicoon of muzieknoot.

Wat zie ik?

Circle to Search werkt op allerlei soorten content. Zie je een gaaf shirt op een Instagramfoto en wil je weten waar je het kunt kopen? Omcirkel het, en je krijgt gelijk links naar vergelijkbare kledingstukken in webshops. Vaak krijg je niet alleen identieke producten te zien, maar ook alternatieven in verschillende prijsklassen.

Ook meubels, accessoires of zelfs planten kun je zo herkennen. Als je tijdens het scrollen iets tegenkomt dat je aanspreekt, hoef je alleen maar te cirkelen om meteen te zien waar je het kunt vinden – of wat erop lijkt. Handig als je inspiratie opdoet via video's of foto's en daar direct iets mee wilt doen.

Vertaalhulp

Een andere slimme toepassing is het vertalen van tekst, rechtstreeks vanuit beeld. Stel je leest een buitenlandse recensie, komt een menukaart tegen in een foto, of ziet een handgeschreven briefje in een andere taal. Door simpelweg het relevante tekstdeel te selecteren, krijg je direct een Nederlandse vertaling te zien, zonder dat je eerst een aparte vertaalapp hoeft te openen. Dat maakt het veel laagdrempeliger om bijvoorbeeld Franse recepten te begrijpen, Spaanse socialemediaposts te volgen of Duitse nieuwsartikelen te lezen.

©Google

Tekstherkenning: meer dan vertalen alleen

Tekstherkenning werkt overigens niet alleen voor vertalen. Als je een screenshot maakt van een PowerPoint-dia, een gefotografeerde bladzijde uit een boek of een whiteboard vol aantekeningen, kun je die tekst ook omzetten naar digitale, bewerkbare vorm. Handig voor studenten die aantekeningen willen overnemen, of als je tijdens een vergadering snel iets wilt vastleggen maar geen tijd (of zin) hebt om het allemaal handmatig over te typen. Circle to Search herkent ook handschrift verrassend goed, zolang de letters duidelijk zijn.

Studiehulp

Circle to Search komt ook goed van pas bij het leren of studeren. Zit je met een lastige formule of grafiek die je niet begrijpt? Je kunt het direct selecteren en uitleg opvragen, vaak inclusief stapsgewijze berekening of achtergrondinformatie. Vooral handig voor scholieren en studenten die digitale lesmaterialen gebruiken: je kunt blijven werken in je les-app, terwijl je tegelijk extra uitleg opvraagt.

Wat hoor ik?

Ook muziekherkenning is inmiddels in Circle to Search geïntegreerd. Je hebt dus geen aparte apps meer nodig om een nummer te identificeren dat je toevallig hoort in een video, in een winkel of op straat. Door het muzieksymbool onderin aan te tikken terwijl het nummer speelt, herkent Circle to Search het liedje – zelfs als je het neuriet of zingt.

Tips voor gamers

Voor wie graag games speelt op zijn telefoon, biedt Circle to Search sinds kort ook specifieke ondersteuning. Krijg je een puzzel niet opgelost, heb je geen idee wat je met een object of voorwerp in de game moet doen of weet je even niet hoe je een level moet uitspelen? Door het betreffende deel van je scherm te selecteren, krijg je hulp in de vorm van tips, korte uitleg of video's die exact op het juiste moment in de gameplay beginnen. Je hoeft het spel dus niet te verlaten om informatie te zoeken.

©Google


Zin in een nieuwe game?

Ready, steady, play!

De diepte in

Een opvallende toevoeging van de laatste maanden is AI Mode. Wanneer je iets opzoekt met Circle to Search en er verschijnt een zogenoemde AI Overview, kun je naar beneden scrollen en kiezen voor 'dive deeper with AI Mode'. Je krijgt dan de mogelijkheid om door te vragen binnen hetzelfde onderwerp. Stel: je hebt een afbeelding van een historisch schilderij geselecteerd, en AI Overview geeft een korte samenvatting. In AI Mode kun je dan vragen stellen over de stijl, de kunstenaar of de historische context, en krijg je in gewone taal uitgebreide antwoorden.

De cirkel is rond

Je ziet dat je in het dagelijks gebruik dus verrassend veel met Circle to Search kunt. Daarbij is het fijn dat deze AI-hulp bovendien slim reageert op de context. Selecteer je tekst, dan krijg je andere opties dan bij een object of een geluid. Daardoor voelt het gebruik logisch en hoef je niet telkens na te denken over welke knop je moet gebruiken. Ook handig is dat je de gevonden informatie meteen kunt opslaan of delen. Heb je iets interessants gevonden? Dan kun je het met één tik bewaren in bijvoorbeeld Google Keep, mailen naar jezelf of invoegen in een agendanotitie.


Smartphones met Circle to Search

Omcirkelen. Zoeken. Vinden.

Smartphones met Circle to Search

Powered by Kieskeurig.nl

 

 

▼ Volgende artikel
10 fouten die je laptop langzaam, instabiel of onveilig maken
© deagreez
Huis

10 fouten die je laptop langzaam, instabiel of onveilig maken

Je laptop maakt lange dagen. Of je nu thuiswerkt, films kijkt of schoolopdrachten maakt, hij staat vaak uren aan. Wil je dat hij zo lang mogelijk goed blijft werken? Dan zijn er een aantal dingen die je beter niet kunt doen – omdat ze op termijn voor problemen kunnen zorgen. Van slechte ventilatie tot verkeerd opladen: zorg dat je deze fouten voortaan vermijdt.

10x liever niet meer doen:
  1. Laptop veel op bed of schoot gebruiken
  2. Altijd aan de oplader laten hangen
  3. Updates telkens uitstellen
  4. Geen ruimte voor ventilatie laten
  5. Ventilatieopeningen niet schoonhouden
  6. Klikken op verdachte links of bestanden
  7. Geen back-ups maken van je bestanden
  8. Ruw omgaan met je laptop
  9. Alles opslaan op het bureaublad
  10. Geen wachtwoord of vergrendeling instellen

Lees ook: Zo zorg je dat je laptop zo lang mogelijk blijft werken op één acculading

1. Laptop veel op bed of schoot gebruiken

Een laptop heeft lucht nodig. Via kleine openingen aan de zijkant of onderkant voert hij warmte af, en die luchtstroom raakt geblokkeerd als je het apparaat op een zacht oppervlak gebruikt. Op bed, een dekentje of je schoot raakt hij die warmte moeilijk kwijt, waardoor onderdelen onnodig heet worden. Op de korte termijn merk je dat aan een luidruchtige ventilator, op de lange termijn aan snellere slijtage. Gebruik je je laptop vaak op schoot? Leg er dan iets hards onder, zoals een plankje of laptopstandaard. Zo voorkom je oververhitting. Bovendien werkt het vaak ook prettiger.

2. Altijd aan de oplader laten hangen

Veel mensen laten hun laptop de hele dag aan de stroom hangen. Dat lijkt handig – je zit nooit zonder stroom – maar voor de accu is het minder ideaal, vooral bij oudere laptops. Die kunnen sneller slijten als ze continu volgeladen blijven. Moderne laptops hebben gelukkig vaak slimme batterijmanagementsystemen die overladen voorkomen, maar zelfs dan is het beter om de batterij niet constant op 100% te houden. Je verlengt de levensduur door de accu regelmatig te gebruiken: haal de stekker er af en toe uit, laat de lading zakken tot zo’n 30 à 40 procent en laad dan weer op. Veel modellen bieden ook een instelling om het laden automatisch te beperken tot bijvoorbeeld 80%. Werk je veel op netstroom? Dan is het zeker de moeite waard om die functie in te schakelen. Zo houd je de accu langer gezond, zonder dat je er iets van merkt in het dagelijks gebruik.

3. Updates telkens uitstellen

Je krijgt een melding, maar klikt op 'nu niet'. En een dag later nog een keer. En nog een keer. Omdat je net lekker bezig bent en geen zin hebt om de laptop opnieuw op te starten, of omdat je denkt dat updates er alleen voor nieuwe functies zijn. Maar juist in die updates zitten vaak beveiligingsverbeteringen en foutoplossingen. Door lang te wachten blijf je kwetsbaar voor lekken of bugs die allang zijn verholpen. Laat updates daarom uitvoeren op een moment dat je je laptop niet nodig hebt – bijvoorbeeld tijdens de lunch of 's avonds. En stel automatische updates in als dat mogelijk is.

©Daniel CHETRONI - stock.adobe.com

4. Geen ruimte voor ventilatie laten

Wie foto's bewerkt, veel tabbladen open heeft of werkt met grote bestanden, vraagt meer van zijn laptop. De processor warmt op en de ventilator springt aan. Als je laptop dan in een afgesloten kastje, tegen een muur aan of tussen stapels papier staat, kan hij die warmte moeilijk kwijt. De temperatuur loopt verder op, wat invloed heeft op de prestaties en de levensduur. Zorg bij intensief gebruik voor voldoende ruimte rondom het apparaat. Zorg dat je hem op een plek neerzet waar niet allerlei spullen liggen en overweeg een laptopstandaard of -koeler als je merkt dat de temperatuur snel oploopt. 

5. Ventilatieopeningen niet schoonhouden

Een beetje in het verlengde van de fout hierboven: kan je laptop zijn warmte sowieso kwijt, ook als er genoeg ruimte omheen is? In de loop van de tijd verzamelt zich stof in je laptop, vooral rond de ventilator en de luchtkanalen. Zeker als je laptop in een stoffige kamer staat of je veel huisdieren hebt, kan dat snel gaan. Dat stof belemmert de luchtstroom, waardoor warmte blijft hangen en onderdelen sneller slijten. Je merkt het aan een ventilator die vaker aanslaat, of of doordat je laptop langzamer reageert dan je gewend bent. Gebruik af en toe een busje perslucht om de ventilatieopeningen voorzichtig schoon te blazen. 

©Studiomiracle

6. Klikken op verdachte links of bestanden

We weten allemaal dat je niet zomaar ergens op moet klikken. Maar het kan toch gebeuren dat je nieuwsgierig wordt naar die 'gratis update' of dat je denkt dat die mail echt van je bank afkomstig is (want cybercriminelen worden steeds slimmer in het nabootsen van bekende websites en bedrijven). Voordat je het weet heb je dan iets gedownload wat helemaal niet deugt. Malware kan van alles doen: meekijken wat je typt, je bestanden versleutelen, of persoonlijke gegevens stelen.

Een garantie dat je het helemaal kunt voorkomen kan niemand je geven. Wat je in ieder geval wél kunt doen is software altijd alleen via de officiële website downloaden, alleen bijlagen openen van afzenders die je vertrouwt en niet op meldingen klikken die je onder druk zetten. Een goede virusscanner helpt uiteraard ook, maar alert blijven is minstens zo belangrijk.

7. Geen back-ups maken van je bestanden

Je denkt er pas aan als het te laat is: een laptop die niet meer opstart, een harde schijf die crasht of een diefstal. Als je geen back-up hebt en er gebeurt iets met je laptop, dan ben je alles kwijt: je foto's, werk en documenten. Zorg daarom dat je regelmatig een back-up maakt. Dat kan automatisch via een clouddienst, of handmatig met een externe harde schijf. Het instellen kost je hooguit een kwartier. Doen, want de opluchting die je voelt wanneer je een back-up kunt gebruiken op het moment dat je die nodig hebt, is onbetaalbaar! 

8. Ruw omgaan met je laptop

We zijn allemaal wel eens haastig met onze laptop. Snel een usb-stick erin duwen, het scherm met één hand vanaf de zijkant openklappen, wrikken om de oplaadkabel in de poort te steken: het lijkt onschuldig, maar kan schade veroorzaken. Poorten zijn gevoelig, net als de scharnieren van je scherm. Open je laptop altijd met twee handen vanuit het midden en ga voorzichtig om met alle poorten en uitgangen. Doe je dat niet, dan kunnen ze los komen te zitten, waardoor ze uiteindelijk minder goed of helemaal niet meer hun werk kunnen doen.

©Dan74 - stock.adobe.com

9. Alles opslaan op het bureaublad

Voor het gemak bewaren veel mensen bestanden standaard op het bureaublad. Foto's, documenten, downloads – zo heb je ze meteen bij de hand. Omdat elk bureaubladpictogram apart geladen moet worden, kan dat bij oudere laptops voor merkbare vertraging zorgen tijdens het opstarten. Bij moderne laptops speelt dat probleem niet. Maar of je laptop nu oud of nieuw is: door alles maar op het bureaublad te bewaren, raak je wel het overzicht kwijt. Dus dan geldt dat 'alles bij de hand' niet meer. Integendeel: het risico dat je per ongeluk iets belangrijks weggooit, wordt groter naarmate je bureaublad voller raakt. Maak daarom mappen aan, gebruik de standaard 'Documenten'-map en archiveer wat je niet meer nodig hebt.

10. Geen wachtwoord of vergrendeling instellen

Veel mensen gebruiken hun laptop thuis of op werk, en denken daardoor geen wachtwoord nodig te hebben. Maar bij diefstal of verlies ligt je hele digitale leven open. Je mail, documenten, foto's, inloggegevens en opgeslagen wachtwoorden zijn vaak met één klik bereikbaar. Een sterk wachtwoord of pincode op je account, automatische vergrendeling na inactiviteit en versleuteling van je harde schijf maken je laptop veel veiliger. Het kost je nauwelijks extra tijd bij het opstarten, maar voorkomt grote problemen als je laptop ooit in verkeerde handen valt.