ID.nl logo
Van scanner tot smartphone: digitaliseer je documenten
© ra0 - stock.adobe.com
Huis

Van scanner tot smartphone: digitaliseer je documenten

Je hebt enkele documenten of een reeks foto’s liggen die je graag wil digitaliseren. Dat wordt dus scannen, maar hoe doe je dit optimaal en eventueel met tekstherkenning? En wat als je geen scanner of all-in-one-printer hebt? We bekijken verschillende opties.

Of je nu een scanner, all-in-one-printer of alleen maar je smartphone hebt, met alle apparaten heb je mogelijkheden om documenten en foto’s te digitaliseren.

  • Scanner installeren
  • Scannen vanuit een kantoorsuite
  • Foto's en documenten inscannen
  • Scannen met smartphone

Lees ook: 🧾 5 gratis apps voor het scannen van documenten

Het lijkt logisch: scannen doe je met een scanner. Maar wat als je geen scanner hebt? Dan is een all-in-one printer (AIO) een prima alternatief. Zo’n multifunctionele printer kan naast afdrukken namelijk ook scannen, kopiëren en soms faxen. Heb je geen van beide apparaten in huis, dan kun je je toevlucht ook nog nemen tot (de camera van) een tablet of smartphone. Toegegeven, het heeft dan meer weg van fotograferen, maar slimme software laat er vaak handige functies op los, zoals het automatisch rechtzetten van het beeld, het verwijderen van storende elementen als randen, vlekken en kreukels, en het herkennen van tekst (OCR, Optical Character Recognition). Eventueel kun je zelfs foto’s maken met een digitale camera, maar doorgaans vereist dit achteraf nog optimalisatie en eventueel OCR met extra software.

1 Criteria

Als je van plant bent geregeld te scannen en overweegt een scanner aan te schaffen, zijn er enkele aandachtspunten. Zo moet je weten dat er verschillende soorten scanners zijn, zoals de vlakbedscanner (met glazen plaat), documentscanner (met ingebouwde ADF-module; Automatic Document Feed voor het snel scannen van meerdere bladen), fotoscanner (met hoge resoluties en kleurdieptes), film- of diascanner (specifiek voor negatieven of dia’s), draagbare scanner (voor snelle scans onderweg) en een pen- of stiftscanner (voor het scannen van tekstregels).

We gaan hier uit van een betaalbare A4-vlakbedscanner. Reken op prijzen vanaf circa 100 euro, bijvoorbeeld de Epson Perfection V39 II. Belangrijke aspecten, vooral bij het scannen van foto’s, zijn de maximale optische resolutie, uitgedrukt in dpi (dots per inch) en de kleurdiepte. De eerste bepaalt mede hoeveel beelddetails de scanner kan opnemen en de tweede geeft aan hoeveel kleurinformatie deze kan verwerken. De meeste scanners bieden een resolutie van minstens 2400 dpi en een kleurdiepte van 24 bit (tot 16,7 miljoen kleuren) en dit kan volstaan voor de meeste scans. Hogere waarden mogen uiteraard, maar weet dat deze scans grotere bestanden opleveren. Let ook op de scansnelheid en op de softwarefunctionaliteit, zoals de genoemde OCR-functie.

Voor de scanmodule van een AIO-printer gelden vergelijkbare overwegingen.

Zelfs een betaalbare vlakbedscanner kan scanresoluties tot 4800 dpi aan.

2 Installatie

Een scanner installeren binnen Windows gebeurt in principe grotendeels automatisch. In de meeste gevallen hoe je alleen maar de scanner op je pc aan te sluiten – meestal via een usb-kabel - en het toestel in te schakelen, waarna Windows het herkent en installeert. Werkt het niet op deze manier, open dan (in Windows 11) Instellingen / Bluetooth en apparaten / Printers en scanners en klik op de knop Apparaat toevoegen. Als het goed is, verschijnt even later het apparaat, klik je nogmaals op Apparaat toevoegen en volg je de verdere instructies. Of je haalt zelf de (meegeleverde of gedownloade) drivers en de bijbehorende software op waarmee je de scanner of de scanfunctie van je AIO-printer installeert.

Wellicht wordt er de nodige scansoftware met je apparaat meegeleverd, maar voor een snelle check kun je ook de standaard geïnstalleerde app (Windows) Scanner starten. Desnoods haal je deze eerst op in de Microsoft Store.

Windows Scanner: minimalistischer wordt het niet.

3 Interfaces

Applicaties met een scanfunctie gebruiken vaak de interface TWAIN (Technology Without Any Interesting Name) of WIA (Windows Image Acquisition) om scanners te benaderen. Sommige bieden zelfs beide opties aan (zie ).

TWAIN is een al wat oudere standaard die nog breed ondersteund wordt door scanners en fotobewerkingssoftware. TWAIN biedt doorgaans een uitgebreide functionaliteit, met meer geavanceerde instellingen en controle over het scanproces.

WIA is een wat nieuwer framework van Microsoft met eenvoudiger en beperkter opties. Het zit geïntegreerd in Windows, zodat er geen extra software of drivers nodig zijn. WIA is vooral geschikt voor eenvoudige en snelle scans.

Zowel de reeds vermelde app Scanner als Paint, dat standaard in Windows zit, gebruikt WIA. Bij Scanner heb je nauwelijks instelmogelijkheden, terwijl je bij Paint de typische WIA-interface te zien krijgt. Ga hiervoor naar Bestand, kies Importeren naar Canvas / Van scanner of camera en selecteer je scanner. In het WIA-dialoogvenster kun je het gewenste scantype instellen: Kleurenafbeelding, Zwart-witafbeelding, Zwart-witafbeelding of tekst, of Aangepaste instellingen. Voor deze laatste klik je op De kwaliteit van de gescande foto aanpassen, waarna je Helderheid, Contrast, Resolutie (dpi) en Type afbeelding kunt instellen.

Het dialoogvenster met de opties van een WIA-interface (hier: in Paint).

4 Office-scan (start)

Wellicht wil je ook graag rechtstreeks vanuit je favoriete kantoorsuite kunnen scannen. In de gratis suite LibreOffice is dit zonder meer mogelijk. Open een kantoorapplicatie, zoals Writer of Impress, ga naar het menu Invoegen en kies Media / Scannen / Bron selecteren. Afhankelijk van je situatie krijg je hier zelfs twee interfaces voor je scanner: TWAIN en WIA. Selecteer de gewenste interface en bevestig met Selecteren.

In de kantoorsuite Microsoft 365 is de scanoptie helaas al een tijd niet meer beschikbaar. Met een kort VBA-script (Visual Basic for Applications) kun je deze functionaliteit gelukkig weer toevoegen. We nemen Word als voorbeeld, maar het kan dus ook in Excel en PowerPoint.

Om te beginnen, zorg ervoor dat het tabblad Ontwikkelaars zichtbaar is. Ga hiervoor naar Bestand / Opties, open de sectie Lint aanpassen, zet in het deelvenster Hoofdtabbladen een vinkje bij het onderdeel Ontwikkelaars en bevestig met OK.

Open vervolgens het tabblad Ontwikkelaars en klik op Macro’s. In het dialoogvenster vul je een macronaam in (bijvoorbeeld Scan) en bij Macro’s in kies je het best Normal.dotm (algemene sjabloon), zodat de macro standaard beschikbaar is in alle nieuwe documenten. Klik op Maken, open het tabblad Extra, kies Verwijzingen en zet een vinkje bij Microsoft Windows Image Acquisition Library v2.0. Bevestig met OK.

De TWAIN-interface, opgeroepen vanuit Writer LibreOffice.

5 Office-scan (code)

In het codevenster typ of plak je de volgende code, net boven de laatste regel End Sub:

Klik op het diskette-icoon en sluit het dialoogvenster af.

Om via de macro te scannen, open je opnieuw het tabblad Ontwikkelaars, druk je op de knop Macro’s, selecteer je de macro en klik je op Maken. Als het goed is komt nu het WIA-dialoogvenster in beeld en kun je rechtstreeks vanuit Word scannen.

Via een VBA-macro wordt alsnog de (WIA-)scanfunctionaliteit in Microsoft 365 beschikbaar.

Scan-knop Als je regelmatig direct wilt scannen vanuit Word of een andere kantoorapplicatie, dan is het handig om de scan-macro toe te voegen als een knop aan het Lint. Ga naar het tabblad Invoegen, klik met de rechtermuisknop op het Lint en selecteer Het lint aanpassen. In het deelvenster Hoofdtabbladen klik je met de rechtermuisknop op Illustraties en kies je Nieuwe groep toevoegen. Geef de toegevoegde groep de naam Scannen en bevestig met OK.

In het linkerdeelvenster kies je bij Opdrachten kiezen de optie Macro’s en selecteer je de macro Normal.NewMacros.Scan. Zorg ervoor dat de groep Scannen (aangepast) is geselecteerd in het rechterdeelvenster en klik op Toevoegen. Rechtsklik hierop, geef het toegevoegde item de naam Scan en kies een geschikt pictogram. Na bevestiging vind je de Scan-knop terug in het onderdeel Invoegen. Voortaan scan je met één druk op de knop.

Een eigen Scan-knop in een kantoortoepassing van Microsoft 365.

6 Foto’s

Je weet nu al hoe je je scanner kunt benaderen vanuit verschillende applicaties, maar waarop moet je nu zoal letten bij het scannen? Laten we beginnen met foto’s.

Maak deze eerst schoon, bijvoorbeeld met een statisch stofwisdoekje, en leg elke foto recht op de scanplaat, om softwarematige optimalisaties naderhand te voorkomen. Kies de meest geschikte interface voor het scannen, wellicht TWAIN, of de software van je scannerproducent. Scan je zwart-witfoto’s, stel de software dan in op grijswaarden (maar niet op zwart-wit) om mogelijke kleurenzweem te vermijden.

Let ook op de scanresolutie. Hogere resoluties geven meer details, maar duren langer en creëren grotere bestanden. Om je een idee te geven: een print van 15 × 10 cm op 300 dpi levert een digitale afbeelding van ongeveer 1800 × 1200 pixels (op (tot circa 1,5 MB), op 600 dpi wordt dit al 3600 × 2400 pixels (tot circa 5 MB) en op 2400 dpi maar liefst 14400 × 9600 pixels (tot circa 60 MB). Er is een vuistregel die stelt dat hoe kleiner de foto is, hoe hoger je de scanresolutie instelt.

De vraag is ook wat je met het scanresultaat wilt doen. Meestal zit je goed met 300 dpi, maar voor uitvergrotingen kun je gerust tot 600 dpi of meer gaan.

Afhankelijk van de scansoftware zijn er meerdere bestandsformaten beschikbaar. Jpg is vooral geschikt voor foto’s met veel kleurnuances, maar gebruikt wel verliesgevende compressie. Png is ideaal voor afbeeldingen met tekst, grafieken of transparantie, met maximale kwaliteit door verliesloze compressie. Ook het tiff-formaat werkt trouwens met verliesloze compressie.

Een fotoscan op 300 dpi (2,7 MB) in verhouding tot dezelfde foto op 1200 dpi (37 MB).

7 Documenten

Ook bij het scannen van documenten is de resolutie van belang. Ook hier kun je doorgaans met 300 dpi volstaan. Wil je OCR toepassen, dan kun je eventueel wat hoger gaan, maar om documenten te archiveren of bijvoorbeeld via e-mail te delen, is 200 dpi gewoonlijk voldoende. Gaat het alleen om tekst, dan kun je de scanmodus instellen op Zwart/Wit.

Stel dat je inderdaad tekstherkenning wilt toepassen op gescande tekstdocumenten. Met wat geluk beschikt de software van je scanner een OCR-module, zoals onze eigen AIO-printer (HP Color LaserJet Pro). Maar wat als dat niet het geval is? Dan kun je (bijvoorbeeld) de gratis pdf-suite PDF24 Tools gebruiken. Druk op de blauwe downloadknop bovenaan om de desktopapplicatie op te halen en te installeren.

Met wat geluk biedt je scansoftware ook optische tekenherkenning aan.

8 PDF24 Tools

Open de app PDF24 vanuit het Windows-startmenu. In het startvenster zie je bijna 50 knoppen, met verschillende bewerkingsopties voor je (al dan niet gescande) pdf-documenten.

Nu is vooral de knop PDF OCR belangrijk. Je kunt deze zelfs gebruiken wanneer je eigen scansoftware geen pdf’s kan creëren, maar bijvoorbeeld alleen jpg, png of tiff. Overigens kun je zo’n bestandsformaat ook eerst omzetten naar pdf via de knop Converteren naar PDF, maar dit is dus niet nodig.

Klik op Bestanden toevoegen en selecteer een of meer scanbestanden. Deze worden weergegeven in het programmavenster. Als je klaar bent, kies dan in het rechterpaneel eerst de gewenste Taal (enkele tientallen, waaronder Dutch). Profiel stel je bij voorkeur in op Beste kwaliteit en DPI kun je op 300 ingesteld laten. Eventueel plaats je een vinkje bij de opties Achtergrond verwijderen, Pagina’s rechtzetten (als het document scheef gescand is) en/of Pagina’s automatisch draaien (bijvoorbeeld bij zowel staande als liggende pagina’s). Wijs een uitvoermap toe en klik op de knop Starten. Je kunt de voortgang volgen en zien hoeveel woorden de OCR-module heeft herkend. Bewaar het resultaat met Bestanden opslaan.

Wanneer je zo’n pdf met je favoriete pdf-reader opent, kun je bijvoorbeeld met de ingebouwde zoekfunctie naar (herkende) woorden zoeken.

De OCR-module van PDF24 kan zelfs met gescande afbeeldingen overweg.

9 Smartphone

Als je geen scanner of AIO-printer hebt, kun je nog steeds goed uit de voeten met een smartphone. Met de ingebouwde camera en geschikte software kun je namelijk ook prima ‘scannen’, zowel foto’s als tekstdocumenten. Belangrijk bij het fotograferen is dat er voldoende, gelijkmatig verdeeld licht is. Richt de camera op een documentgedeelte met voldoende contrast, voor een optimale focus. Plaats je smartphone op een stabiel oppervlak of gebruik een flexibele klembevestiging voor een betere stabiliteit. Positioneer de camera zo dat schitteringen en schaduwen worden vermeden, bij voorkeur direct boven het document. Leg je document op een donkere, effen achtergrond voor het beste resultaat. Nu hoef je alleen nog maar een van de geschikte apps te gebruiken.

Suboptimale scanomstandigheden leiden tot minder goede scan- en ocr-resultaten.

10 OneDrive en Google Drive

Er zijn verschillende goede en gratis mobiele scanapps, waaronder apps die wellicht al op je toestel zijn geïnstalleerd, zoals Microsoft OneDrive en Google Drive, beide beschikbaar voor Android en iOS. We nemen OneDrive op Android als voorbeeld, maar de werkwijze voor Google Drive is vergelijkbaar, ook op iOS. 

Open de OneDrive-app en tik op Start. Klik op het camera-icoontje en veeg naar de gewenste optie: Whiteboard, Document, Visitekaartje of Foto. We gaan hier uit van een document. Positioneer je camera optimaal en tik op de witte cirkel. Versleep de handvatten tot net rond de gewenste tekst en tik op Bevestigen. In het volgende scherm zie je verschillende opties: Toevoegen (voor een nieuwe scan), Filters (om bijvoorbeeld het contrast te optimaliseren), Bijsnijden (om de randen aan te passen) en Meer (om te draaien of tekst of ‘inkt’ toe te voegen). Tik bovenaan op Opties en stel de bestandsgrootte in op Hoog voor een optimale OCR-verwerking. Druk op Gereed, geef je scan een naam scan en selecteer een opslaglocatie. Bevestig met het vinkje om je document als (doorzoekbaar) pdf-bestand op te slaan.

Goed om te weten: OneDrive maakt gebruik van de Microsoft Lens-technologie (ook beschikbaar als een afzonderlijke app), net als de mobiele apps van Microsoft Office, OneNote en Teams.

Ook OneDrive gebruikt de krachtige Microsoft Lens-technologie tijdens het scannen.

11 Adobe Scan

De scanfunctie van Google Lens is zeker degelijk, maar een app als Adobe Scan, ook beschikbaar voor iOS en Android, biedt iets meer functionaliteit en levert vaak net iets betere resultaten op. Je kunt de app downloaden of vinden in de officiële appstores. Hier gebruiken we de gratis versie op Android. De betaalde premium-editie biedt extra mogelijkheden, zoals het combineren van bestanden, het comprimeren van pdf’s, het bewerken van scans (zoals het toevoegen van tekst) en het beveiligen met een wachtwoord, evenals het verhogen van de OCR-limiet (van 25 naar 100 pagina’s).

Start de app en tik op het camera-icoon. Veeg naar de juiste optie: Whiteboard, Boek, Document, ID-kaart of Visitekaartje. Laten we hier uitgaan van een document. De app zou automatisch de contouren van het tekstdocument moeten detecteren, maar je kunt dit nog handmatig aanpassen. Onderaan vind je verschillende opties: Roteren, Filters (waaronder Automatisch, Lichte tekst en Grijswaarden), Aanpassen (contrast en helderheid), Opschonen (om ongewenste tekstdelen te verwijderen), Markeren (met een stift), Andere lay-out (Automatisch, A3 of A4, Staand of Liggend) en Verwijderen.

Kies PDF opslaan om het document te bewaren, waarna je het kunt doorzoeken en bewerken.

Adobe Scan levert doorgaans uitstekende documentscans met OCR af.

▼ Volgende artikel
Zo vergeet je nooit meer iets: Google Taken is jouw digitale assistent
© Kenishirotie
Huis

Zo vergeet je nooit meer iets: Google Taken is jouw digitale assistent

Werk je met Gmail, Google Agenda en/of Google Docs? Dan is het zonde wanneer je Google Taken links laat liggen. Deze gratis applicatie is er om je takenlijst en to-do’s te beheren. Google Taken bevindt zich discreet in al je andere Google-programma’s. Misschien komt het wel door die bescheidenheid dat het een van de minder bekende apps is.

In dit artikel laten we zien hoe je Google Taken gebruikt om je to-do’s efficiënter te beheren:

  • Maak to-dolijsten aam en voeg subtaken toe
  • Stel herinneringen en herhalende meldingen in
  • Sorteer en prioriteer taken met sterren
  • Stuur e-mails uit Gmail direct naar Taken
  • Synchroniseer je taken met Google Agenda

Lees ook: Zo maak je een checklist in Word

Waarin Google Taken verschilt van andere to-do-apps, is dat deze geïntegreerd is in de bekende apps van Google Workspace. Dat zorgt ervoor dat je tijdens het werken heel snel toegang hebt tot je to-dolijstjes. Met één muisklikje maak je bijvoorbeeld van een e-mail een taak die je op een bepaald tijdstip moet afronden. Een extra plus is dat Google Taken ontzettend gebruiksvriendelijk en krachtig is, als je tenminste alle mogelijkheden kent.

Blauw vinkje

Wanneer je een Google-app gebruikt via de webbrowser, staat het pictogram voor de Taken-app aan de rechterkant van je scherm. Je kunt Google Taken openen in de Google Agenda, Chat, Gmail, Documenten, Drive, Spreadsheets en Presentaties. Het is een blauwe cirkel met daarin een blauw vinkje. Klik hierop om Google Taken in de rechterzijbalk te openen. Als je de werkbalk met dit pictogram niet ziet, klik dan op de rechterbenedenhoek. De werkbalk schuift hierdoor in beeld vanaf de rechterkant. Google Taken is ook beschikbaar als zelfstandige app voor Android, iPad en iPhone.

Het pictogram om Google Taken te openen, vind je in de rechtermarge.

Takenlijst versus taken

In de zijbalk kun je telkens één takenlijst openen. De naam van de geopende takenlijst verschijnt bovenaan. De naam verwijst naar een bepaald project bijvoorbeeld ‘Reis Valencia’, of ‘Verbandkoffertje’. Om een nieuwe lijst te maken, klik je op het pijltje dat naar beneden wijst naast de naam van de eerste lijst. Hiermee kom je bij de opdracht Nieuwe lijst maken. Op dezelfde manier kun je straks naar een andere lijst schakelen die je op dezelfde manier hebt aangemaakt. Je kunt zoveel lijsten maken als je wilt. In het begin is zo’n lijst leeg. Je moet hem dus nog van taken voorzien.

Houd het overzichtelijk: maak voor elk project een nieuwe takenlijst.

Nieuwe taak maken

Om een nieuwe taak te maken, klik je op de blauwe knop Taak toevoegen. In de regel Titel geef je de taak een naam. Je kunt eventueel in de regel Details nog meer informatie toevoegen. Klik daarna ergens anders op het scherm, bijvoorbeeld bovenaan bij de zijbalk Taken. Daarmee leg je deze nieuwe taak vast in de standaardtakenlijst.

De volgorde van de taken is aan te pasbsen. Klik op de taak die je wilt verplaatsen en houd de muisknop ingedrukt. Daarna sleep je de taak hoger of lager in de lijst. Als je je muis- of touchpadknop loslaat, zet je de takenlijst op de nieuwe plek. Je kunt taken ook verplaatsen door met de muis over een taak te bewegen zodat de drie puntjes verschijnen. Via het menu kom je bij de opdracht Bovenaan zetten.

Je kunt elke taak hoger of lager in de lijst plaatsen.

Plan je leven op orde

De handige planners van Structuurjunkie helpen je daarbij

Subtaken

De meeste projecten bestaan uit verschillende stappen. In Google Taken noemen we dat subtaken. Zo’n subtaak springt naar rechts in onder de hoofdtaak; het is een onderdeel van de hoofdtaak. Het is de bedoeling dat je ook de subtaak afvinkt wanneer deze klaar is.

Ga met je muis over de taak waaraan je een subtaak wilt toevoegen. Ga via de drie puntjes naar het menu en klik op Subtaak toevoegen. Net als bij een gewone taak typ je een titel en je voegt eventueel details toe. Alles wat je met een gewone taak kunt doen, is ook mogelijk met een subtaak. Je kunt ze als voltooid markeren, van volgorde veranderen en straks tonen we hoe je er een melding voor instelt.

Je kunt subtaken aan de hoofdtaak toevoegen; sub-subtaken zijn niet mogelijk.

Taak veranderen in een subtaak

Heb je een taak vastgelegd en bedenk je achteraf dat dit beter een subtaak kan zijn? Dan zet je deze gewoon om. Zorg ervoor dat je de taak die je wilt aanpassen, eerst onder de taak plaatst die de hoofdtaak wordt. Daarna ga je via de drie puntjes naar het menu en kies je voor Inspringen. Andersom kan ook. Om een subtaak te veranderen in een normale taak klik je op de drie puntjes en selecteer je de opdracht Inspringing ongedaan maken.

Het is mogelijk om van een subtaak opnieuw een hoofdtaak te maken met de opdracht Inspringing ongedaan maken.

Melding

Je wilt natuurlijk geen taak vergeten. Daarvoor heb je gelukkig meldingen. Je selecteert hiervoor een dag en tijd en krijgt op dat moment een melding die je eraan herinnert dat een bepaalde taak op je wacht. Zo’n melding ontvang je via Gmail en via een kaart die zichtbaar wordt als je een Google Workspace-app gebruikt.

Hoe zet je zo’n melding aan? Klik op de taak waarvoor je een melding wilt instellen. Daarna gebruik je het pictogram Datum/tijd dat onder de naam en de beschrijving van de taak verschijnt. Daarmee opent een kalender boven de zijbalk Taken. Geef de datum aan waarop je de taakherinnering wilt ontvangen. Wanneer je op het vakje Tijd instellen selecteert, wordt een deelscherm geopend met een lijst waarin tijden staan met stappen per half uur. Daar selecteer je het tijdstip van de melding. Je kunt ook een tijdstip typen in het vakje Tijd instellen. Daar kun je tot op de minuut nauwkeurig werken. Je noteert eenvoudig de tijd volgens het 24-uurssysteem, bijvoorbeeld 19.05. Gebruik je liever het 12-uurssysteem? Dan moet je AM of PM achter de tijd typen, bijvoorbeeld 07.05 PM. Google Taken zet het tijdstip dan automatisch om naar het 24-uurssysteem.

Je kunt een tijdstip voor de melding instellen per half uur, of je typt zelf een exact tijdstip.

Herhalende meldingen

Bepaalde taken komen regelmatig terug. Je moet bijvoorbeeld op de eerste dag van de maand altijd een rapport schrijven. Of elke woensdag breng je je dochter op een bepaald tijdstip naar de manege. Klik op de taak waarvoor je een herhalende melding wilt instellen en daarna op het pictogram Herhalen. Dat zijn de twee pijlen in een vierkantje. Hiermee opent een zijvenster boven de zijbalk Taken. In het veld onder Wordt herhaald: elke kies je de regelmaat en daar mag je erg specifiek zijn. Je kunt bijvoorbeeld Elke dag, Elke twee dagen, Elke maand of Elk jaar kiezen.

In het derde vakje stel je een tijd van de melding in. Hiermee open je het venster met tijden in stappen van een half uur of je typt hier een nieuwe tijd. Onder Begint leg je de datum vast wanneer de herhalende meldingen moeten beginnen. En bij Eindigt kun je een datum selecteren wanneer je geen meldingen voor deze taak meer wilt ontvangen. Je kunt ook instellen dat de meldingen na een aantal keren moeten stoppen.

Deze herhalende meldingen stoppen na dertig keer.

Afgeronde taken

Een afgeronde taak vink je af door te klikken op het cirkeltje voor de naam van de taak. Hiermee verdwijnt de taak uit de lijst, wat logisch lijkt. Maar een afgeronde taak is niet echt verdwenen. Je kunt de taak ook verwijderen via de drie puntjes en de opdracht Verwijderen.

Tot vorig jaar kon je de afgeronde taken in Google Taken toch nog zichtbaar maken, maar Google kiest er nu voor om de zaak wat overzichtelijker te houden. Het kan echter gebeuren dat je per ongeluk een verkeerde taak aanvinkt als afgerond. Is het dan onmogelijk om dit te herstellen? Nee hoor, dat kan nog via Google Agenda. Daarin zie je elke taak als een gekleurd blokje staan op de dag die daaraan is verbonden.

In de knoppenbalk zit een keuzelijst waar je bepaalt hoe je de kalender wilt zien: Per dag, Per week, Per maand of Per jaar. Onderaan deze keuzelijst staat de functie Afgeronde taken tonen. Activeer deze en alle afgeronde taken verschijnen in lichtgekleurde vakjes waarbij de namen van de taken zijn doorstreept. Klik nu met rechts op de afgeronde taak die je wilt herstellen en kies voor Markeren als niet voltooid. Daarmee wordt de taak weer actief. Er is ook een optie om de taak definitief te verwijderen.

Wanneer je in de zijbalk naast de knop Taak toevoegen op de drie puntjes klikt, vind je in dit menu nog een interessante functie: Alle voltooide taken verwijderen. Hiermee maakt Google in één keer schoon schip met alle taken die je inmiddels hebt afgerond. Je kunt ze hierna niet meer herstellen.

In Google Agenda kun je afgeronde taken weer zichtbaar maken.

Prioriteiten toekennen

De ene taak is belangrijker dan de andere. Om prioriteit te geven aan een taak beweeg je je muis over de taak en klik je op het sterpictogram. Er is geen mogelijkheid om een taak twee, drie of meer sterren te geven. Achteraf is het mogelijk om alleen de taken te zien die je van een ster hebt voorzien. Klik bovenaan in de zijbalk Taken op de pijl die naar beneden wijst, rechts naast de naam van de takenlijst. Er opent een menu; klik hier op de opdracht Met ster.

Pas wanneer je met je muis over een taak gaat, kun je een ster plaatsen.

Sorteren

Je weet inmiddels hoe je de volgorde van taken handmatig aanpast. Je kunt de taken ook door Google Taken laten sorteren. Om de sorteervolgorde aan te passen, klik je rechts bovenaan naast Taak toevoegen op het pictogram met de drie stippen. In het menu dat wordt geopend, zie je enkele sorteeropties. Standaard is de optie Mijn volgorde geselecteerd, maar je kunt Sorteren op datum of Recent met ster selecteren om de volgorde automatisch te wijzigen. Om een taak van de ene naar een andere takenlijst te verplaatsen, beweeg je je muis over de naam van de taak. In het menu met de drie stippen klik je vervolgens op de naam van de andere takenlijst.

We willen de taken in deze lijst op datum sorteren.

E-mail als taak instellen

Elke e-mail in je Gmail-account kun je omzetten in een taak. Dit is handig om een e-mail op te volgen waarin een bepaalde actie van je wordt gevraagd. Open de e-mail in het startscherm van Gmail en klik bovenaan in de e-mail op de knop met de drie puntjes en kies Toevoegen aan taken. Hierdoor opent de zijbalk Taken aan de rechterkant van het Gmail-startscherm en komt de nieuwe taak automatisch in de takenlijst.

De naam van de taak is dezelfde als de onderwerpregel van de e-mail. Je kunt de naam wijzigen, details voor de taak toevoegen, een melding voor de taak instellen en deze op andere manieren beheren, zoals elke andere taak. Deze taak bevat ook een link naar het e-mailbericht. Wanneer je daarop klikt, wordt de e-mail geopend aan de linkerkant van de zijbalk Taken.

Je kunt in Gmail een e-mail rechtstreeks als een nieuwe taak vastleggen.

Google Agenda

Google Agenda en Google Taken zijn twee handen op een buik. Om snel een taak te creëren vanuit Agenda, klik je op een dag die je wenst te koppelen aan deze taak. Er verschijnt een pop-up met daarin het tabblad Taak. Daarop voer je alle gegevens van de taak in, zoals het tijdstip en de beschrijving.

Hier selecteer je ook een takenlijst waar deze nieuwe taak bij hoort. Alle taken verschijnen op de juiste dag als gekleurde blokjes. Wanneer er meer dan één taak op een bepaalde datum staat en je ze niet allemaal kunt zien, klik je op Meer om een klein venster te openen met alle taken voor deze datum. Selecteer vervolgens een taak om deze te bekijken.

Ook in Google Agenda is het makkelijk om rechtstreeks taken vast te leggen.

Handig om te weten: Van hot naar her: een gezinsagenda geeft inzicht in alle afspraken

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare was-droogcombinaties voor max 900 euro
© wachiwit
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare was-droogcombinaties voor max 900 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een ruimtebesparende was-droogcombinatie? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer Op het moment van schrijven zijn de besproken was-droogcombinaties bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 900 euro. De prijzen kunnen schommelen.

AEG LWR73864

Met de AEG LWR73864 kun je zowel wassen als drogen. En hoe, want de wasautomaat ondersteunt een hoge centrifugesnelheid van 1600 rotaties per minuut. Stop maximaal acht kilo kleding in de trommel en profiteer vervolgens van een kortere droogtijd aan de waslijn. Bovendien laat je desgewenst tot vijf kilo kleding in de trommel zitten, waarna je het droogprogramma kunt starten. Een ander pluspunt is het relatief lage energieverbruik. Draai je alleen wasjes, dan resulteren honderd wasbeurten in een verbruik van slechts 42 kilowattuur. Gebruik je óók de droger, dan bedraagt het opgegeven stroomverbruik 265 kilowattuur.

Voor mensen met zonnepanelen komt de startuitstelfunctie goed van pas. Stel de LWR73864 in op een tijdstip dat de zon schijnt. Heb je haast? Kies dan het snelle programma van een uur. Binnen dit tijdsbestek was en droog je één kilo kleding. Verder gebruik je de stoomfunctie om muf ruikende kledingstukken even snel op te frissen. Daarnaast zijn er aparte programma's voor onder meer katoen, synthetica, fijne was en wol. Lees hier enkele ervaringen van consumenten die dit product al hebben gekocht.

Beko B5DT59442W

De Beko B5DT59442W is een ideale 'all-in-one-wasmachine' voor gezinnen. De was- en droogfunctie hebben namelijk een hoge vulcapaciteit tot respectievelijk negen en zes kilo. Minder kleding toevoegen kan natuurlijk ook. Zo wast en droogt dit witgoedproduct één kilo kleding in een uur. Gebruik de knopjes onder het display om de gewenste temperatuur en centrifugesnelheid in te stellen. Bij een maximaal toerental van 1400 rotaties per minuut produceert het apparaat zo'n 76 decibel geluid.

Het uitgebreide bedieningspaneel telt allerlei wasmodi, zoals Katoen, Eco 40-60, Synthetisch, Wol en Hemden. Koppel je de B5DT59442W via bluetooth aan een smartphone, dan voeg je eventueel extra programma's voor onder andere sportkleding, donkere was en lingerie toe. Volgens de fabrikant helpt de zogenoemde SteamCure-functie om hardnekkige vlekken makkelijker te verwijderen. Reken bij honderd was- en droogcycli op een stroomverbruik van zo'n 306 kilowattuur.

Bosch WNA13400NL

Met een was-droogcombinatie van het Duitse merk Bosch ben je verzekerd van een hoge bouwkwaliteit. Ten opzichte van vergelijkbare apparaten in deze prijsklasse is het lage geluidsniveau een pluspunt. Hoewel de WNA13400NL een behoorlijke centrifugesnelheid van 1400 rotaties per minuut ondersteunt, komt het volumeniveau niet boven de 70 decibel uit. Zet het apparaat dus gerust in de buurt van een slaap- of studeerkamer neer. De wasautomaat biedt een vulcapaciteit van hoogstens acht kilo, terwijl je tot vijf kilo kleding kunt drogen. Bij gebruik van beide functies bedraagt het opgegeven energieverbruik na honderd cycli 313 kilowattuur.

Met behulp van de draaiknop heb je toegang tot flink wat programma's. Het apparaat meet continu de luchtvochtigheid, zodat de kleding droog uit de trommel komt. Voor een snel resultaat was en droog je één kilo kleding in een uur. Verder kun je ook veelgebruikte wasmodi als Katoen, Eco 40-60, Mix, Fijne was en Wol starten. Daarnaast is het kreukherstellende programma het vermelden waard, want dat scheelt wellicht strijkwerk. Ben je vergeten om die verdwaalde sok of onderbroek in de trommel te doen? Dankzij de bijvulfunctie voeg je na aanvang van het wasprogramma naderhand nog een kledingstuk toe. Lees hier wat andere kopers van dit witgoedproduct vinden.

Lees ook: Droger-ergernis nummer 1: in elkaar gedraaid wasgoed. Zo voorkom je het!

LG GD3M108N3

Wie een betaalbare was-droogcombinatie van een bekend merk zoekt, komt al gauw uit bij de LG GD3M108N3. De was- en droogfunctie zijn respectievelijk goed voor een vulgewicht van maximaal acht en vijf kilo. Ondanks het relatief lage prijskaartje is het energieverbruik niet zoveel hoger dan dat van duurdere modellen. Ga bij honderd was- en droogbeurten uit van zo'n 326 kilowattuur. Bovendien stel je de start desgewenst uit naar een tijdstip dat de stroom goedkoop of zelfs gratis is.

Het eenvoudige bedieningspaneel spreekt eigenlijk voor zich. Kies tussen de wasmodi Katoen, Eco 40-60, Mix, Synthetisch, Extra verzorging en Snelwas 30. Je voegt zo nodig na aanvang van het wasprogramma nog een extra kledingstuk toe. De centrifugesnelheid is maximaal 1400 rotaties per minuut. Houd hierbij rekening met een geluidsniveau van 75 decibel. Daarnaast kun je op het bedieningspaneel de gewenste droogtijd instellen. Zijn er problemen? Koppel dan een smartphone en achterhaal de mogelijke oorzaak.

Whirlpool FFWDD 1076258 SV EE

De Whirlpool FFWDD 1076258 SV EE is een perfecte huismaat voor gezinnen van zo'n vier tot zes personen. De wasfunctie ondersteunt namelijk een indrukwekkend vulgewicht van tien kilo. Dankzij de hoge centrifugesnelheid van exact 1551 omwentelingen per minuut komt het wasgoed al vrij droog uit de trommel. Hierdoor hoeven bijvoorbeeld hoodies en spijkerbroeken niet zo lang aan de waslijn te drogen. Bovendien is de geïntegreerde droogfunctie ook nog eens goed voor een capaciteit van zeven kilo.

Wegens de hoge vulcapaciteit heeft dit witgoedproduct een wat hoger energieverbruik. Reken bij honderd was- en droogcycli op 414 kilowattuur. Wel kun je de start van het gekozen programma uitstellen. Handig voor bezitters van zonnepanelen! Verder is het geluidsniveau van tachtig decibel wat aan de luide kant. Het Engelstalige bedieningspaneel bevat onder meer een stoomfunctie. Nuttig voor wie enkele kledingstukken snel wil opfrissen. Naast de gebruikelijke wasprogramma's voor broeken, katoen, wol en synthetica kun je ook een supersnelle was- en droogcyclus activeren. Zodra je één kilo textiel in de trommel doet, trek je de schone en droge kledingstukken al na 45 minuten aan.