ID.nl logo
Printerproblemen? Zo los je de staking op
© Arsenii - stock.adobe.com
Huis

Printerproblemen? Zo los je de staking op

Draadloze printers zijn een zegen. Zo kun je vanaf de bank met je laptop of zelfs smartphone documenten afdrukken. Toch blijft wifi-printing een foutgevoelige technologie. Wanneer je printer het weer eens vertikt, gooi het apparaat dan niet meteen uit pure frustratie het raam uit, maar probeer eerst de volgende oplossingen.

Werkt je draadloze printer niet? Misschien helpt een van de oplossingen die we in dit artikel aanbevelen:

  • Check de wachtrij
  • Reset de printer spooler
  • Controleer het ip-adres
  • Verwijder de printer en voeg 'm weer toe
  • Update de stuurprogramma's
  • Werkt niets? Zet de printer dan terug naar fabrieksinstellingen

Ook interessant: [Haarscherpe foto's thuis afgedrukt: met deze tips vind jij de perfecte fotoprinter](Haarscherpe foto's thuis afgedrukt: met deze tips vind jij de perfecte fotoprinter)

De redenen waarom een wifi-printer niet werkt, kunnen divers zijn, en dat geldt ook voor de oplossingen. Begin in ieder geval niet met op goed geluk veranderen van allerlei instellingen. De kans is klein dat je het probleem verhelpt door een staaltje computer-voodoo zonder te begrijpen wat je precies hebt gedaan. De kans is zelfs groter dat je de problemen alleen maar verergert, zodat je daarna zelfs niet meer kunt e-mailen of surfen.

Laten we daarom de problemen eerst proberen af te bakenen. Gaat het om een slechte verbinding, een verouderde printerstuurprogramma, een afdrukrij die geblokkeerd is, of de printer die eigenwijs volhoudt dat hij offline is? Elke diagnose vraagt een andere aanpak.

Primaire aanpak

Voordat we in de instellingen van het systeem duiken, gaan we eerst wat zaken controleren.

Check of de printer wel stroom krijgt, dat zie je aan het lampje of het display. Desnoods stop je het apparaat in een ander stopcontact. Kijk na of er geen papier in de printer zit dat het apparaat blokkeert en of er voldoende inkt is om de bestanden af te drukken.

Daarna sluit je het apparaat even aan met een usb-kabeltje om na te gaan of het probleem door de printer of door de wifi-verbinding wordt veroorzaakt. Soms staat de printer gewoon te ver verwijderd van de wifi-router. De meeste mensen plaatsen hun printer waar het hen het beste uitkomt, en dat is vaak niet de plek waar de printer het beste wifi-signaal krijgt. Overweeg in dat geval om de printer dichter bij de computer te plaatsen, waar er geen interferentie is en kijk dan of de verbinding lukt. Controleer ten slotte of de printer verbonden is met hetzelfde wifi-netwerk als je pc.

Kijk of de printer met het juiste netwerk is verbonden.

Geblokkeerde wachtrij

Lijkt alles in orde met de printer, dan zou het kunnen dat een bepaalde printtaak de zaak blokkeert. Typ in het zoekvak naast Start het woord configuratiescherm. Ga vandaar in Windows 10 naar Apparaten en printers. In Windows 11 kies je Configuratiescherm / Hardware en geluiden / Apparaten en printers weergeven. Vervolgens selecteer je de juiste printer.

In Windows 10 klik je met de rechtermuisknop op de printer en kies je Afdruktaken weergeven. In Windows 11 klik je op het pijltje achter de naam van printer. In het venster dat wordt geopend krijg je een lijst van alle documenten die in de wachtrij staan om afgedrukt worden.

Het oudste document in de rij is meestal de boosdoener. In de kolom Verzonden zie je wat het oudste document is. Klik met de rechtermuisknop op de juiste regel en selecteer Opnieuw starten. Komt de printer niet in actie, dan kun je de afdruktaak verwijderen door hem te selecteren. Daarna gebruik je via de rechtermuisknop de opdracht Annuleren.

Annuleer de oudste printtaak.

Afdrukken gelukt?

Met een inbindmachine houd je alle blaadjes bij elkaar

Staat netwerkdetectie aan?

Werkt de wifi-printer prima met andere computers die aan hetzelfde netwerk zijn gekoppeld, maar niet met jouw pc? Kijk dan of Netwerkdetectie is ingeschakeld op jouw computer. Deze instelling zorgt dat computers en apparaten onderling zichtbaar zijn.

Open het Configuratiescherm waar je het Netwerkcentrum opent. Vervolgens selecteer je Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen. In het volgende scherm onder het kopje Gast of Openbaar selecteer je de optie Netwerkdetectie inschakelen. Bevestig met de knop Wijzigingen opslaan.

Dankzij Netwerkdetectie kunnen apparaten elkaar vinden in het netwerk.

Reset de print spooler

De print spooler is een Windows-onderdeel dat communicatie mogelijk maakt tussen het besturingssysteem en de printer. Deze service bereidt de documenten voor die worden afgedrukt. Wanneer het niet lukt om een printtaak te verwijderen of een printtaak te herstarten, dan kun je de printer vaak toch nog aan de praat krijgen door de print spooler te resetten.

In het zoekveld van Windows typ je services, waarop een lange lijst verschijnt met alle diensten die je computersysteem kan gebruiken. Klik op een naam van zo’n dienst en druk de P-toets in om snel de Print Spooler in de alfabetische lijst te vinden. Klik met de rechtermuisknop op deze service en selecteer Stoppen.

Terwijl het venster Services nog geopend is, open je Windows Verkenner. In het adresvak typ je %windir%\System32\spool\PRINTERS. Waarschijnlijk krijg je een waarschuwing, maar ga gewoon door. Verwijder vervolgens de volledige inhoud van deze map door Ctrl+A en daarna de Delete-toets in te drukken. Als je vervolgens in het Services-venster de print spooler opnieuw met de rechtermuisknop start, zullen alle documenten opnieuw naar de printer worden gestuurd. Grote kans dat je printer het nu wel doet.

Met de rechtermuisknop stop je de print spooler.

Controleer het ip-adres

Zowel de computer als de printer hebben een eigen ip-adres. Een ip-adres bestaat uit een reeks van vier getallen gescheiden door punten, bijvoorbeeld 192.158.1.38. Om goed met elkaar samen te werken, moeten de eerste drie segmenten van het ip-adres van de printer dezelfde zijn als die van de pc. In dit voorbeeld is dat dus 192.158.1.

Om achter het ip-adres van de pc te komen, open je via het zoekvak de Opdrachtprompt, waarin je ipconfig typt en vervolgens op Enter drukt. In de informatie die verschijnt, lees je achter IPv4 Address het ip-adres van de pc. Noteer dit. Open daarna Configuratiescherm / Apparaten en printers. Klik met de rechtermuisknop op de printer die je nodig hebt en kies Eigenschappen van printer (dus niet Eigenschappen). In het tabblad Algemeen staat het ip-adres van de printer; nu weet je meteen of de eerste drie delen van dit adres overeenkomen met dat van de pc.

Is dat niet het geval, dan ga je verder. Open het tabblad Poorten en klik op de knop Poort toevoegen. Selecteer Standaard TCP/IP Poort en klik op Nieuwe poort. Hierdoor opent de Printerpoortwizard, waar je op Volgende klikt. Vervolgens kun je naast Printernaam of IP-adres het ip-adres van de printer typen. Klik op Volgende en wacht tot het proces voltooid is.

Geef de wifi-printer een ip-adres waarvan de eerste drie segmenten overeenkomen met het ip-adres van de pc.

Windows-probleemoplosser

Windows heeft een ingebouwde probleemoplosser voor verschillende doeleinden. Laat die probleemoplosser controleren of er mogelijk printerconflicten zijn.

Ga naar Instellingen en vervolgens naar het gedeelte Bijwerken en beveiliging, waar je Problemen oplossen selecteert. Open in het volgende venster de optie Extra probleemoplossers. Start de probleemoplosser voor Printer door op Probleemoplosser uitvoeren te klikken.

Je kunt de ingebouwde probleemoplosser inzetten voor jouw specifieke printer.

Alles herstarten Het is een cliché geworden in IT, maar bij printers is het vaak waar … Soms moet je de boel gewoon even uit- en weer aanzetten. Bij een printer betekent dit vaak dat je de aan-uitknop ingedrukt houdt totdat deze wordt uitgeschakeld. Doe hetzelfde met je computer en met de router.

Wanneer je computer de kluts kwijt is, is een herstart meestal de eenvoudigste optie. Bij het opnieuw opstarten zal de pc alles in de juiste volgorde inladen en is de kans groot dat het probleem is opgelost. Voor routers geldt in principe hetzelfde; ook die moeten nu en dan opnieuw worden opgestart.

Schakel de router tien seconden uit en zet hem weer aan.

Verwijderen en weer toevoegen

Verschijnt het bericht dat de printer offline is? Dan kun je de koppeling van de printer met de pc verwijderen en opnieuw toevoegen. Hierdoor zullen de drivers zichzelf herstellen.

Ga naar Instellingen / Apparaten en vervolgens naar Printers en scanners. Klik op de naam van de printer. Vervolgens klik je op de knop Verwijderen. Het systeem zal vragen of je zeker bent van deze beslissing. Bevestig dit. Wacht enkele minuten totdat de printer definitief verwijderd is en klik vervolgens op Een printer of scanner toevoegen.

Als alles goed gaat, zal de eerder verwijderde printer opnieuw tevoorschijn komen. Is dat niet het geval, dan moet je de computer even opnieuw opstarten en dezelfde handelingen uitvoeren.

Verwijder de probleemprinter en voeg hem opnieuw toe.

Wifi-direct De meeste printers die na 2014 op de markt zijn gebracht, ondersteunen wifi-direct. Dat is een draadloze verbinding die losstaat van het netwerk. Wifi-direct zou je kunnen vergelijken met bluetooth, maar het werkt via een wifi-adapter en het is vijftig keer sneller.

In een printer met bedieningspaneel moet je wifi-direct pictogram selecteren om de naam en het wachtwoord ervan te kunnen lezen. Het pictogram ziet eruit als een smartphone die voor een printer wordt gehouden. Meestal is het wachtwoord behoorlijk onnozel, zoals 12345678.

Om bijvoorbeeld rechtstreeks vanaf je smartphone met de printer af te drukken via wifi-direct selecteer je in de wifi-instellingen eerst de naam van de printer en daarna typ je het wachtwoord dat je op de printer hebt zien staan. Vanaf dat moment kun je gewoon documenten afdrukken.

De fabrikanten geven wifi-direct meestal een gemakkelijk wachtwoord.

Update stuurprogramma’s

Vaak duiken er problemen op na een update van het besturingssysteem. Iedere nieuwe versie heeft zijn kinderziektes. Normaal zal Windows zelf de updates van stuurprogramma’s voor je printer vinden en installeren. Is dat niet gebeurd, dan doe je dat handmatig. Printerstuurprogramma’s mag je gratis downloaden. Deze updates zijn ontworpen om verbindings- of compatibiliteitsproblemen tussen de computer en printer op te lossen en ze kunnen extra functies bieden. Daarom heeft het weinig zin om de oorspronkelijke installatiebestanden van stuurprogramma’s op de pc te bewaren; je bent beter af met de recente update.

Surf naar de website van de printerfabrikant en zoek het model van jouw toestel. Download de nieuwste driver en eventueel de firmware-update om ervoor te zorgen dat iedere schakel in de keten up-to-date is.

Geef het type van printer in en je komt automatisch bij de updates.

Complete reset

Zijn alle andere oplossingen mislukt, dan kun je als laatst redmiddel de printer resetten. Hierdoor keert die terug naar zijn fabrieksinstellingen en worden bijvoorbeeld ook de wifi-inloggegevens gewist. Raadpleeg de handleiding van de printer voor de manier waarop je zo’n fabrieksreset moet uitvoeren, want de stappen verschillen per merk en model. Deze informatie is ook altijd online beschikbaar als je de gebruikershandleiding niet meer kunt vinden.

Na een complete reset moet je de netwerkinstellingen van de printer opnieuw invoeren.

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!