ID.nl logo
Haarscherpe foto's thuis afgedrukt: met deze tips vind jij de perfecte fotoprinter
© Anna Khomulo - stock.adobe.com
Huis

Haarscherpe foto's thuis afgedrukt: met deze tips vind jij de perfecte fotoprinter

Voor scherpe fotoafdrukken hoef je al lang niet meer naar de plaatselijke drogist of copyshop. Je kunt je kiekjes immers op zo’n beetje elke inkjetprinter afdrukken, al zijn er wel kwaliteitsverschillen. Wil je thuis haarscherpe foto’s uitprinten? Lees dan door, want in dit artikel vertellen we op welke aspecten van een printer je moet letten.

Na dit artikel gelezen te hebben, weet je precies op welke punten je moet letten als je een fotoprinter aan wilt schaffen:

  • Aantal cartridges
  • Printresolutie
  • Netwerkfunctie
  • Papierlades

Lees ook: Beste mobiele printers: Ze zijn in elk formaat te koop

Tip 01: Aantal cartridges

Voor het uitprinten van foto’s is de aanschaf van een capabele inkjetprinter een goede keuze. Dit apparaat bevat duizenden dunne spuitmondjes die minuscule inktdruppels aan het fotopapier afgeven. Dat gebeurt zeer accuraat, waardoor uitgeprinte beelden veel details bevatten. De goedkoopste inkjetprinters hebben slechts twee cartridges. Hierbij zit zwart in één inktpatroon, terwijl de kleuren cyaan, geel en magenta in de andere cartridge zijn gebundeld. Hierdoor is het totale kleurbereik relatief beperkt, dus apparaten met twee cartridges zijn voor het afdrukken van scherpe, kleurrijke foto’s eigenlijk geen optie.

Voor een levendigere kleurenweergave verdient een inkjetprinter met minimaal vijf gescheiden cartridges de voorkeur. Elke kleur heeft op die manier zijn eigen inktpatroon. De vijfde cartridge bevat idealiter ‘fotozwarte’ inkt. Hierdoor krijgen uitgeprinte foto’s nauwkeurige zwart- en grijstinten, zodat bijvoorbeeld schaduwen realistischer ogen, en ook contrasten vloeiender in elkaar overlopen.

In professionele fotoprinters gaan vaak nóg meer cartridges, zoals grijs, rood, licht-cyaan en licht-magenta. Er gaan hierbij zes, acht, tien of misschien wel twaalf inktpatronen in de behuizing. Dat resulteert in fotoafdrukken met nog subtielere kleurdetails. Overigens zorgen gescheiden cartridges doorgaans voor een zuiniger verbruik. Wanneer een bepaalde kleur op is, kun je het bijbehorende inktpatroon immers afzonderlijk vervangen.

In deze nogal prijzige fotoprinter van Canon passen maar liefst twaalf verschillende cartridges.

Pocketprinters Er bestaan ook fotoprinters op zakformaat. Deze zogeheten pocketprinters neem je gemakkelijk mee. Met behulp van de aanwezige accu druk je op elke (afgelegen) plek kiekjes af. Het is in feite de moderne vervanger voor de polaroidcamera. Een pocketprinter maakt via bluetooth verbinding met een smartphone, en zo verzend je de foto’s naar het afdrukapparaat. Sommige pocketprinters ondersteunen ook wifi.

Vanwege de compacte behuizing is er geen plek voor reguliere cartridges. In plaats daarvan gebruiken deze producten meestal speciaal zinkpapier. Hierbij reageren meerdere gekleurde laagjes microkristallen op een bepaalde temperatuur. Op die manier verschijnen de juiste kleuren op het papier. Sommige merken zoals Fujifilm gebruiken echt fotopapier dat tijdens het afdrukken belicht wordt.

De bekende fabrikanten Canon, HP en Fujifilm produceren diverse pocketprinters. Overigens is de afdrukkwaliteit vergeleken met inkjetprinters wel wat lager. Daarnaast is het vereiste papier duurder dan gewoon fotopapier.

De Fujifilm Instax Mini Link 2 is een pocketprinter waarmee je altijd en overal kunt afdrukken.

Tip 02: Printresolutie

Inkjetprinters ondersteunen over het algemeen een hogere afdrukresolutie dan laser- en ledprinters. De meeste modellen hebben een respectabele resolutie van 4800 × 1200 dpi, zoals diverse apparaten van Canon en HP. Dpi staat voor dots per inch, oftewel het maximaal aantal inktdruppeltjes op een enkele vierkante inch (2,54 × 2,54 centimeter). Bij genoemde resolutie gebruikt een printer voor elke inch 4800 druppels horizontaal en 1200 druppels verticaal.

Met name bij het afdrukken van gekleurde afbeeldingen is de resolutie een belangrijke factor. Hoe hoger deze waarde, hoe scherper de foto. Het zorgt voor een gedetailleerder beeld, mits je hiervoor kwalitatief fotopapier gebruikt.

Wil je een betaalbare inkjetprinter die scherpe afdrukken maakt? Kijk dan eens naar producten van Epson. Deze fabrikant hanteert voor veel prijsvriendelijke modellen een resolutie van 5760 × 1440 dpi. Daarnaast ondersteunen bepaalde professionele printers een resolutie van 4800 × 2400 dpi of zelfs 9600 × 2400 dpi. Dergelijke producten zijn logischerwijs een stuk duurder. Overigens vereisen hogere waarden wel iets meer inkt; de inktdruppeltjes zitten namelijk dichter op elkaar.

Sommige professionele fotoprinters printen op een resolutie van 9600 × 2400 dpi, zoals deze Canon Pixma iP8750.

Tip 03: Netwerkfunctie

Schaf bij voorkeur een fotoprinter met een netwerkaansluiting aan. Daarmee meld je het apparaat aan op het (draadloze) thuisnetwerk. Vervolgens verstuur je vanaf elke pc, laptop, tablet en smartphone je printopdrachten. Op die manier voorkom je dat je eerst foto’s naar een computer dient over te zetten. Een voorwaarde is wel dat deze apparaten eveneens zijn verbonden met het thuisnetwerk.

Nagenoeg alle moderne fotoprinters ondersteunen wifi om de printer met het draadloze thuisnetwerk te verbinden, maar de meeste modellen kunnen alleen overweg met de 2,4GHz-band. Het nadeel daarvan is dat in stedelijke gebieden veel naburige netwerken op dezelfde frequentie uitzenden. Vanwege interferentie is het signaal mogelijk gevoeliger voor storingen. Sommige printers kunnen ook overweg met de 5GHz-band; dat biedt meer mogelijkheden om een evenwichtig signaal te realiseren.

Hecht je veel waarde aan een betrouwbare netwerkverbinding? Kies dan voor een printer met een ethernetpoort. Hierin prik je een netwerkkabel, waarna het afdrukapparaat vanaf elke computer, tablet en smartphone toegankelijk is. Een fotoprinter met een bekabelde netwerkaansluiting plaats je bijvoorbeeld in de buurt van een router, switch of powerline-adapter.

Een fotoprinter met een ethernetpoort realiseert een stabiele verbinding met het thuisnetwerk.

Tip 04: Mobiel printen

Zodra een fotoprinter met het thuisnetwerk is verbonden, start je de afdruktaken eenvoudig vanaf smartphones en tablets. Controleer in de specificaties of het beoogde product de protocollen Apple AirPrint en Mopria ondersteunt om rechtstreeks vanuit de mobiele besturingssystemen iOS (iPhone en iPad) en Android af te kunnen drukken. Open maar eens een afbeelding in je fotobibliotheek en kies in het menu Druk af of Afdrukken en selecteer vervolgens de juiste printer. Verder kun je ook nog allerlei zaken instellen, zoals het papierformaat, de afdrukkwaliteit en het aantal exemplaren. Bij aanwezigheid van meerdere lades geef je optioneel ook aan welk papier je wilt gebruiken.

Ondersteunt jouw fotoprinter geen AirPrint en/of Mopria? Dan kun je alsnog afdruktaken vanaf een mobiel apparaat starten, mits de printer verbonden is met het netwerk. Installeer hiervoor uit de App Store of Play Store de juiste print-app. Iedere bekend merk heeft hiervoor een geschikte app, zoals Canon PRINT, HP Smart en Epson iPrint.

Als de printer Apple AirPrint ondersteunt, print je vanaf een iPhone vlot je mooiste foto’s uit. 

Inkttankprinters Maak je vaak fotoafdrukken, dan raken je cartridges al gauw leeg. Uiteraard kun je ze vervangen, maar nieuwe originele inktpatronen zijn relatief duur. Wie op de printkosten wil besparen, kan een zogeheten inkttankprinter overwegen. In plaats van nieuwe cartridges vul je de reservoirs eigenhandig bij met speciale flesjes. Een flessenset is bij de aanschaf inbegrepen.

Inkttankprinters kunnen over het algemeen veel meer pagina’s printen op één inktset dan reguliere inkjetprinters. Vooral Epson ontwikkelt met zijn populaire EcoTank-lijn diverse interessante producten waarmee je prima foto’s kunt afdrukken. Daarnaast fabriceren Canon (MegaTank-serie) en HP (Smart Tank-serie) ook enkele inkjetprinters met navulbare inkt.

Is een bepaalde inktkleur bijna leeg, dan kun je het reservoir zelf bijvullen.

Tip 05: Kaartlezer en usb

Als je regelmatig met een digitale fotocamera op pad gaat, bewaar je de fotobestanden op een geheugenkaart. In dat geval komt een printer met een kaartlezer goed van pas. Je prikt de geheugenkaart rechtstreeks in de behuizing van de printer, waarna je op het display de gewenste fotoafdruk selecteert. Handig, want het is op die manier niet per se nodig om de bestanden eerst naar een computer te kopiëren. In de specificaties kun je zien welke geheugenkaarten de fotoprinter accepteert. De meeste apparaten kunnen overweg met SD- en microSD-kaarten (via adapter).

Verder hebben veel fotoprinters een usb-poort. Hierop kun je een digitale camera rechtstreeks aansluiten. Een voorwaarde is wel dat de gebruikte camera de zogenoemde PictBridge-standaard ondersteunt. Je kiest hierbij de gewenste afdrukinstellingen doorgaans op het display van de camera. Daarnaast gebruik je de usb-poort eventueel ook om een usb-stick met fotobestanden aan te sluiten.

Dankzij een kaartlezer druk je foto’s af zonder tussenkomst van een computer of mobiel apparaat.

Tip 06: Display

Het is om verschillende redenen prettig wanneer de printer een groot display heeft. In de eerste plaats gebruik je dit aanraakscherm voor het kiezen van diverse instellingen. Denk bijvoorbeeld aan het uitlijnen van de printknop, installeren van firmware en opgeven van wifi-gegevens. Verder gebruik je het display ook om scan- en kopieertaken te starten. Kortom, een ruim scherm is voor een soepele bediening wel zo comfortabel.

Wanneer je foto’s direct vanaf een geheugenkaart of digitale camera afdrukt, toont de printer eerst een voorbeeldweergave. Ruime schermafmetingen zorgen ervoor dat je de foto goed kunt beoordelen. Ook om die reden is een display met een diagonaal van 4,3 inch of groter een goede keuze. Tot slot is het fijn wanneer je het bedieningspaneel kunt kantelen; daarmee stel je voor het scherm een aangename hoek in.

De meeste hedendaagse inkjetprinters bedien je via een aanraakscherm.

Tip 07: Scannen en kopiëren

Heb je op zolder nog dozen of albums met oude foto’s liggen en wil je die in een goede kwaliteit digitaliseren? Dat kan met elke zogeheten all-in-one-printer. Leg de fotoafdruk ondersteboven op de glasplaat en start een scantaak. Even later verschijnt er een digitale versie van de foto op het computerscherm. Net als bij afdrukken is de resolutie een belangrijk aspect. Let daarom op de dpi-waarde van de geïntegreerde scanner. Overigens heeft bij scantaken een hoge resolutie vooral nut wanneer je de foto flink wilt uitvergroten.

Gebruik je de all-in-one-printer ook voor het scannen en kopiëren van documenten, dan komt een automatische documentinvoer-functie goed van pas. Je kunt dan bovenop in een speciale houder bijvoorbeeld twintig of vijftig vellen kwijt. Vervolgens scan of kopieer je deze documenten in één keer. Dat gaat veel sneller dan het telkens verwisselen van A4’tjes op de glasplaat. Lijkt dubbelzijdig scannen en kopiëren je handig? Controleer dan in de producteigenschappen of de printer deze functie ondersteunt.

Veel all-in-one-afdrukapparaten kunnen trouwens ook automatisch dubbelzijdig printen. Dat is met name een voordeel wanneer je weleens (lange) rapporten, handleidingen en verslagen uitprint. Je bespaart zo eenvoudig op de papierkosten.

Als je fotoafdrukken wilt digitaliseren, is een all-in-one-printer een goede keuze.

Aan enkel een printer heb je niets

Want wat moet je zonder fotopapier?

Tip 08: Papierlade(s)

De betere inkjetprinters hebben een aparte invoerlade voor fotopapier. Je kunt daar bijvoorbeeld vellen met een standaardformaat van 15 × 10 centimeter in kwijt. Voor het uitprinten van documenten op A4-formaat gebruik je de reguliere papierlade. De aanwezigheid van twee lades voorkomt dat je bij elke afdruktaak vellen moet verwisselen. De meeste fotoprinters hebben in de standaardpapierlade plek voor zo’n honderd vellen.

Wie geregeld foto’s uitprint, schaft het best een exemplaar met een aparte fotopapierlade aan.

Tip 09: Formaat behuizing

Fotoprinters voor thuisgebruikers zijn meestal niet zo groot. Dat komt mooi uit, want hierdoor kun je het apparaat bijvoorbeeld op het hoekje van je bureau of in een kast kwijt. Fabrikanten bedenken doorgaans slimme oplossingen om printers makkelijker op te bergen, zoals inklapbare papierlades en een kantelbaar bedieningspaneel.

Fotoprinters voor (semi)professioneel gebruik zijn vaak iets groter, omdat ze meerdere cartridges herbergen. De meeste fotoprinters ondersteunen A4-vellen als grootste papierformaat. Daarnaast zijn er ook uitgebreidere modellen te koop waarin je A3-vellen kunt plaatsen. Vanzelfsprekend is de behuizing van dergelijke producten een stuk groter.

Reserveer voor een A3-fotoprinter, zoals deze Canon Pixma TS9550, voldoende ruimte.

Tip 10: Software en apps

Printermerken ontwikkelen allerlei handige programma’s en apps. Op de websites van Canon, Epson en HP kun je de productnaam van de printer invoeren, waarna er een overzicht met beschikbare applicaties verschijnt. Nuttig voor het geval je op voorhand wilt weten welke toepassingen je kunt gebruiken.

Vaak kun je met een speciaal programma voorafgaand aan een fotoafdruk nog wat kleine correcties uitvoeren of een filter toevoegen. Print de foto daarna op het gewenste formaat uit.

Canon ontwikkelt met Easy PhotoPrint Editor een handig programma voor het afdrukken van (geoptimaliseerde) foto’s.

Kooptips

Op zoek naar een goede printer die foto’s in een hoge kwaliteit afdrukt? We zetten drie interessante producten in de schijnwerpers.

Epson Expression Photo XP-8700

Deze all-in-one-printer kan kopiëren, scannen en uiteraard afdrukken. Het ruime 4,3inch-scherm valt direct op. Prik een geheugenkaart of usb-stick in de behuizing en print direct foto’s uit. Vanzelfsprekend start je net zo makkelijk afdruktaken vanaf allerlei (mobiele) apparaten nadat je de printer met het draadloze thuisnetwerk hebt verbonden. Pluspunt is de hoge printresolutie van 5760 × 1440 dpi, waardoor fotoafdrukken veel details laten zien. Bovendien is de kleurenweergave dik in orde; de Epson Expression Photo XP-8700 bevat namelijk zes cartridges. In de praktijk is de aparte fotopapierlade erg handig, zodat je reguliere A4’tjes niet hoeft te verwijderen. Tot slot kan deze veelzijdige printer ook nog automatisch dubbelzijdig afdrukken.

Canon PIXMA TS8350a

Het formaat van deze fraai ogende printer valt erg mee. Dankzij het kantelbare bedieningspaneel en de inklapbare papierlades steekt er bovendien niets uit, zodat je hem makkelijk in een kast kunt plaatsen. Het is een all-in-one-printer, waardoor je met dit apparaat ook kunt scannen en kopiëren. Een voordeel is dat de Canon PIXMA TS8350a met draadloze 2,4GHz- en 5GHz-netwerken kan communiceren; daarmee vergroot je de kans op een stabiele wifi-verbinding en kun je vanaf elk (mobiel) apparaat printtaken starten. Staan de fotobestanden op een geheugenkaart? Stop die dan in de printer en bepaal op het 4,3inch-display welke foto je wilt uitprinten. In deze printer gaan zes cartridges.

Canon imagePROGRAF PRO-300

Voor fanatieke (hobby)fotografen voldoet deze kwalitatieve fotoprinter van Canon prima. De tien gescheiden cartridges zorgen voor fotoafdrukken met levendige kleuren. Een ander pluspunt is de ondersteuning voor het A3-papierformaat, zodat je je mooiste foto’s zonder witranden op posterformaat uit kunt printen. Je kunt de imagePROGRAF PRO-300 zowel met een bekabeld als draadloos netwerk verbinden, waarna je het apparaat vanaf elke computer, tablet en smartphone aanstuurt. Ook de hoge resolutie van 4800 × 2400 dpi is een pluspunt. De adviesprijs is weliswaar fors, maar meerdere (web)winkels rekenen een lagere prijs.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
4 daadwerkelijk handige AI-functies voor je smartphone
Huis

4 daadwerkelijk handige AI-functies voor je smartphone

Als je vandaag de dag een premium smartphone koopt, kom je er niet meer onderuit: AI-functies. Mogelijkheden gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Ze vliegen je om de oren! Of je het nu leuk vindt of niet, trouwens. Fabrikanten vinden het nu eenmaal een waardevolle toevoeging.

Kunstmatige intelligentie op je smartphone heeft een aantal functies, die nog niet allemaal in Nederland werken. In dit artikel lichten we er vier uit waar je nu al iets aan kunt hebben.

  • Teksten samenvatten
  • Real-time vertalingen
  • Schrijfassistent
  • Stemassistenten die een 'normaal' gesprek kunnen voeren

Bij de lancering van de Google Pixel 9-serie viel het nog niet direct op, maar met de release van de Samsung Galaxy S25-reeks is de trend onmiskenbaar: de rek is eruit. Nieuwe smartphones lijken qua hardware steeds meer op elkaar. Echte vernieuwingen en verbeteringen zullen we voortaan vooral in de software zien, met name in functies die draaien op kunstmatige intelligentie. Althans, de 2025-variant van wat we tegenwoordig AI noemen: bots die ons werk uit handen nemen.

Vaak zijn deze AI-functies gratis te gebruiken. Bedrijven als Samsung en Google hopen zo gebruikers te verleiden om de verschillende mogelijkheden uit te proberen, in de hoop dat ze eraan blijven hangen. Op zich is daar niets mis mee, maar we kennen allemaal de bekende uitspraak: "Als het product gratis is, ben jij het product." Techbedrijven verzamelen gebruikersdata via onze interacties met deze systemen, waarmee ze hun modellen verder trainen. Het uiteindelijke doel? De technologie zo onmisbaar maken dat we bereid zijn ervoor te betalen, bijvoorbeeld via een abonnement.

Teksten schrijven en samenvatten

Vergeef ons de cynische blik, maar tot nu toe hebben we geen signalen gezien die het tegendeel bewijzen. Toch maken we in verschillende situaties al gebruik van AI-opties, bijvoorbeeld bij het schrijven en lezen. Met tools als Google Gemini, ChatGPT en andere AI-bots kun je eenvoudig teksten samenvatten. Dat kan een pdf-bestand zijn, of een willekeurige tekst die je in de tool gooit. Handig voor het uitpluizen van juridische documenten, langdradige e-mails of brieven van de gemeente – die vaak niet bepaald leesbaar zijn.

Daarnaast functioneert zo'n bot prima als schrijfassistent, redacteur of eindredacteur. Kunstmatige intelligentie kan spel- en schrijffouten opsporen en helpt bij het netter of juist losser formuleren van teksten. Combineer dat met vertaalfuncties en je schrijft in no-time e-mails in een andere taal dan je moedertaal. Het is overigens niet zo dat deze chat-assistenten al capabel genoeg zijn om een menselijke eindredacteur volledig te vervangen. Maar als schrijver kun je er wél voor zorgen dat je fouten tot een minimum beperkt.

Vertalingen in real-time

Een van de betere functies van AI zoals we die nu inzetten, is de mogelijkheid om gesprekken real-time te vertalen. Met Galaxy AI of Google Gemini op je smartphone is het mogelijk een gesprek te voeren met iemand die jouw taal niet spreekt (of andersom, natuurlijk). Je kunt de vertalingen in tekstvorm presenteren en zelf oplezen, of je laat de bot vrij om de teksten zelf ook uit te spreken. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is in te spreken wat je wilt zeggen. Vervolgens doet je gesprekspartner dat ook. Zo overbrug je dus taalbarrières.

Natuurlijke manier van praten

Over bruggen en talen gesproken: tegenwoordig bieden AI-chatbots een natuurlijke manier van communiceren. Daardoor hoef je ten eerste niet meer te wachten totdat de bot klaar is met het genereren van een antwoord. Ook hoef je niet in een soort steno te praten of precies de juiste termen te gebruiken om iets voor elkaar te krijgen. Je kunt gewoon tegen dat ding praten zoals je dat ook zou doen tegen je vrienden. Je kunt het gesprek onderbreken en ondertussen je vraag of instructie bijsturen. Dat maakt het gebruik van AI nog toegankelijker voor een breder publiek.

Als je dit dan gebruikt…

Begrijp ons niet verkeerd: ook wij gebruiken AI voor bepaalde taken. Je ontkomt er haast niet meer aan, omdat kunstmatige intelligentie nu eenmaal vele gedaantes aanneemt. Meestal in een praktische en bruikbare vorm, waardoor je teksten, afbeeldingen, muziek en nog veel meer kunt (laten) genereren en aanpassen, maar ook in onderliggende systemen. Zo kunnen Android en iOS je helpen bij het beheren van notificaties en e-mails. Soms gebruik je kunstmatige intelligentie dus al zonder dat je het weet, maar voor dat soort dingen hoef je het ook niet te weten.

Het punt is meer: als je dit soort functies eenmaal gebruikt, wees je er dan van bewust dat je data gebruikt om de systemen te trainen. Je wordt er niet voor betaald. Bedrijven zijn er oprecht van overtuigd dat de beloning daarvoor het gratis toegankelijk maken van hun systemen is. Daar kun je iets van vinden. Maar áls je dan gebruikmaakt van allerlei AI-opties, doe dat dan bewust en profiteer ervan. Laat het systeem voor je werken: laat het je geen leuke werkzaamheden uit handen nemen en zadel het vooral op met taakjes waar je zelf geen zin in hebt. Dan is het een eerlijkere deal.

▼ Volgende artikel
Zo vergeet je nooit meer iets: Google Taken is jouw digitale assistent
© Kenishirotie
Huis

Zo vergeet je nooit meer iets: Google Taken is jouw digitale assistent

Werk je met Gmail, Google Agenda en/of Google Docs? Dan is het zonde wanneer je Google Taken links laat liggen. Deze gratis applicatie is er om je takenlijst en to-do’s te beheren. Google Taken bevindt zich discreet in al je andere Google-programma’s. Misschien komt het wel door die bescheidenheid dat het een van de minder bekende apps is.

In dit artikel laten we zien hoe je Google Taken gebruikt om je to-do’s efficiënter te beheren:

  • Maak to-dolijsten aam en voeg subtaken toe
  • Stel herinneringen en herhalende meldingen in
  • Sorteer en prioriteer taken met sterren
  • Stuur e-mails uit Gmail direct naar Taken
  • Synchroniseer je taken met Google Agenda

Lees ook: Zo maak je een checklist in Word

Waarin Google Taken verschilt van andere to-do-apps, is dat deze geïntegreerd is in de bekende apps van Google Workspace. Dat zorgt ervoor dat je tijdens het werken heel snel toegang hebt tot je to-dolijstjes. Met één muisklikje maak je bijvoorbeeld van een e-mail een taak die je op een bepaald tijdstip moet afronden. Een extra plus is dat Google Taken ontzettend gebruiksvriendelijk en krachtig is, als je tenminste alle mogelijkheden kent.

Blauw vinkje

Wanneer je een Google-app gebruikt via de webbrowser, staat het pictogram voor de Taken-app aan de rechterkant van je scherm. Je kunt Google Taken openen in de Google Agenda, Chat, Gmail, Documenten, Drive, Spreadsheets en Presentaties. Het is een blauwe cirkel met daarin een blauw vinkje. Klik hierop om Google Taken in de rechterzijbalk te openen. Als je de werkbalk met dit pictogram niet ziet, klik dan op de rechterbenedenhoek. De werkbalk schuift hierdoor in beeld vanaf de rechterkant. Google Taken is ook beschikbaar als zelfstandige app voor Android, iPad en iPhone.

Het pictogram om Google Taken te openen, vind je in de rechtermarge.

Takenlijst versus taken

In de zijbalk kun je telkens één takenlijst openen. De naam van de geopende takenlijst verschijnt bovenaan. De naam verwijst naar een bepaald project bijvoorbeeld ‘Reis Valencia’, of ‘Verbandkoffertje’. Om een nieuwe lijst te maken, klik je op het pijltje dat naar beneden wijst naast de naam van de eerste lijst. Hiermee kom je bij de opdracht Nieuwe lijst maken. Op dezelfde manier kun je straks naar een andere lijst schakelen die je op dezelfde manier hebt aangemaakt. Je kunt zoveel lijsten maken als je wilt. In het begin is zo’n lijst leeg. Je moet hem dus nog van taken voorzien.

Houd het overzichtelijk: maak voor elk project een nieuwe takenlijst.

Nieuwe taak maken

Om een nieuwe taak te maken, klik je op de blauwe knop Taak toevoegen. In de regel Titel geef je de taak een naam. Je kunt eventueel in de regel Details nog meer informatie toevoegen. Klik daarna ergens anders op het scherm, bijvoorbeeld bovenaan bij de zijbalk Taken. Daarmee leg je deze nieuwe taak vast in de standaardtakenlijst.

De volgorde van de taken is aan te pasbsen. Klik op de taak die je wilt verplaatsen en houd de muisknop ingedrukt. Daarna sleep je de taak hoger of lager in de lijst. Als je je muis- of touchpadknop loslaat, zet je de takenlijst op de nieuwe plek. Je kunt taken ook verplaatsen door met de muis over een taak te bewegen zodat de drie puntjes verschijnen. Via het menu kom je bij de opdracht Bovenaan zetten.

Je kunt elke taak hoger of lager in de lijst plaatsen.

Plan je leven op orde

De handige planners van Structuurjunkie helpen je daarbij

Subtaken

De meeste projecten bestaan uit verschillende stappen. In Google Taken noemen we dat subtaken. Zo’n subtaak springt naar rechts in onder de hoofdtaak; het is een onderdeel van de hoofdtaak. Het is de bedoeling dat je ook de subtaak afvinkt wanneer deze klaar is.

Ga met je muis over de taak waaraan je een subtaak wilt toevoegen. Ga via de drie puntjes naar het menu en klik op Subtaak toevoegen. Net als bij een gewone taak typ je een titel en je voegt eventueel details toe. Alles wat je met een gewone taak kunt doen, is ook mogelijk met een subtaak. Je kunt ze als voltooid markeren, van volgorde veranderen en straks tonen we hoe je er een melding voor instelt.

Je kunt subtaken aan de hoofdtaak toevoegen; sub-subtaken zijn niet mogelijk.

Taak veranderen in een subtaak

Heb je een taak vastgelegd en bedenk je achteraf dat dit beter een subtaak kan zijn? Dan zet je deze gewoon om. Zorg ervoor dat je de taak die je wilt aanpassen, eerst onder de taak plaatst die de hoofdtaak wordt. Daarna ga je via de drie puntjes naar het menu en kies je voor Inspringen. Andersom kan ook. Om een subtaak te veranderen in een normale taak klik je op de drie puntjes en selecteer je de opdracht Inspringing ongedaan maken.

Het is mogelijk om van een subtaak opnieuw een hoofdtaak te maken met de opdracht Inspringing ongedaan maken.

Melding

Je wilt natuurlijk geen taak vergeten. Daarvoor heb je gelukkig meldingen. Je selecteert hiervoor een dag en tijd en krijgt op dat moment een melding die je eraan herinnert dat een bepaalde taak op je wacht. Zo’n melding ontvang je via Gmail en via een kaart die zichtbaar wordt als je een Google Workspace-app gebruikt.

Hoe zet je zo’n melding aan? Klik op de taak waarvoor je een melding wilt instellen. Daarna gebruik je het pictogram Datum/tijd dat onder de naam en de beschrijving van de taak verschijnt. Daarmee opent een kalender boven de zijbalk Taken. Geef de datum aan waarop je de taakherinnering wilt ontvangen. Wanneer je op het vakje Tijd instellen selecteert, wordt een deelscherm geopend met een lijst waarin tijden staan met stappen per half uur. Daar selecteer je het tijdstip van de melding. Je kunt ook een tijdstip typen in het vakje Tijd instellen. Daar kun je tot op de minuut nauwkeurig werken. Je noteert eenvoudig de tijd volgens het 24-uurssysteem, bijvoorbeeld 19.05. Gebruik je liever het 12-uurssysteem? Dan moet je AM of PM achter de tijd typen, bijvoorbeeld 07.05 PM. Google Taken zet het tijdstip dan automatisch om naar het 24-uurssysteem.

Je kunt een tijdstip voor de melding instellen per half uur, of je typt zelf een exact tijdstip.

Herhalende meldingen

Bepaalde taken komen regelmatig terug. Je moet bijvoorbeeld op de eerste dag van de maand altijd een rapport schrijven. Of elke woensdag breng je je dochter op een bepaald tijdstip naar de manege. Klik op de taak waarvoor je een herhalende melding wilt instellen en daarna op het pictogram Herhalen. Dat zijn de twee pijlen in een vierkantje. Hiermee opent een zijvenster boven de zijbalk Taken. In het veld onder Wordt herhaald: elke kies je de regelmaat en daar mag je erg specifiek zijn. Je kunt bijvoorbeeld Elke dag, Elke twee dagen, Elke maand of Elk jaar kiezen.

In het derde vakje stel je een tijd van de melding in. Hiermee open je het venster met tijden in stappen van een half uur of je typt hier een nieuwe tijd. Onder Begint leg je de datum vast wanneer de herhalende meldingen moeten beginnen. En bij Eindigt kun je een datum selecteren wanneer je geen meldingen voor deze taak meer wilt ontvangen. Je kunt ook instellen dat de meldingen na een aantal keren moeten stoppen.

Deze herhalende meldingen stoppen na dertig keer.

Afgeronde taken

Een afgeronde taak vink je af door te klikken op het cirkeltje voor de naam van de taak. Hiermee verdwijnt de taak uit de lijst, wat logisch lijkt. Maar een afgeronde taak is niet echt verdwenen. Je kunt de taak ook verwijderen via de drie puntjes en de opdracht Verwijderen.

Tot vorig jaar kon je de afgeronde taken in Google Taken toch nog zichtbaar maken, maar Google kiest er nu voor om de zaak wat overzichtelijker te houden. Het kan echter gebeuren dat je per ongeluk een verkeerde taak aanvinkt als afgerond. Is het dan onmogelijk om dit te herstellen? Nee hoor, dat kan nog via Google Agenda. Daarin zie je elke taak als een gekleurd blokje staan op de dag die daaraan is verbonden.

In de knoppenbalk zit een keuzelijst waar je bepaalt hoe je de kalender wilt zien: Per dag, Per week, Per maand of Per jaar. Onderaan deze keuzelijst staat de functie Afgeronde taken tonen. Activeer deze en alle afgeronde taken verschijnen in lichtgekleurde vakjes waarbij de namen van de taken zijn doorstreept. Klik nu met rechts op de afgeronde taak die je wilt herstellen en kies voor Markeren als niet voltooid. Daarmee wordt de taak weer actief. Er is ook een optie om de taak definitief te verwijderen.

Wanneer je in de zijbalk naast de knop Taak toevoegen op de drie puntjes klikt, vind je in dit menu nog een interessante functie: Alle voltooide taken verwijderen. Hiermee maakt Google in één keer schoon schip met alle taken die je inmiddels hebt afgerond. Je kunt ze hierna niet meer herstellen.

In Google Agenda kun je afgeronde taken weer zichtbaar maken.

Prioriteiten toekennen

De ene taak is belangrijker dan de andere. Om prioriteit te geven aan een taak beweeg je je muis over de taak en klik je op het sterpictogram. Er is geen mogelijkheid om een taak twee, drie of meer sterren te geven. Achteraf is het mogelijk om alleen de taken te zien die je van een ster hebt voorzien. Klik bovenaan in de zijbalk Taken op de pijl die naar beneden wijst, rechts naast de naam van de takenlijst. Er opent een menu; klik hier op de opdracht Met ster.

Pas wanneer je met je muis over een taak gaat, kun je een ster plaatsen.

Sorteren

Je weet inmiddels hoe je de volgorde van taken handmatig aanpast. Je kunt de taken ook door Google Taken laten sorteren. Om de sorteervolgorde aan te passen, klik je rechts bovenaan naast Taak toevoegen op het pictogram met de drie stippen. In het menu dat wordt geopend, zie je enkele sorteeropties. Standaard is de optie Mijn volgorde geselecteerd, maar je kunt Sorteren op datum of Recent met ster selecteren om de volgorde automatisch te wijzigen. Om een taak van de ene naar een andere takenlijst te verplaatsen, beweeg je je muis over de naam van de taak. In het menu met de drie stippen klik je vervolgens op de naam van de andere takenlijst.

We willen de taken in deze lijst op datum sorteren.

E-mail als taak instellen

Elke e-mail in je Gmail-account kun je omzetten in een taak. Dit is handig om een e-mail op te volgen waarin een bepaalde actie van je wordt gevraagd. Open de e-mail in het startscherm van Gmail en klik bovenaan in de e-mail op de knop met de drie puntjes en kies Toevoegen aan taken. Hierdoor opent de zijbalk Taken aan de rechterkant van het Gmail-startscherm en komt de nieuwe taak automatisch in de takenlijst.

De naam van de taak is dezelfde als de onderwerpregel van de e-mail. Je kunt de naam wijzigen, details voor de taak toevoegen, een melding voor de taak instellen en deze op andere manieren beheren, zoals elke andere taak. Deze taak bevat ook een link naar het e-mailbericht. Wanneer je daarop klikt, wordt de e-mail geopend aan de linkerkant van de zijbalk Taken.

Je kunt in Gmail een e-mail rechtstreeks als een nieuwe taak vastleggen.

Google Agenda

Google Agenda en Google Taken zijn twee handen op een buik. Om snel een taak te creëren vanuit Agenda, klik je op een dag die je wenst te koppelen aan deze taak. Er verschijnt een pop-up met daarin het tabblad Taak. Daarop voer je alle gegevens van de taak in, zoals het tijdstip en de beschrijving.

Hier selecteer je ook een takenlijst waar deze nieuwe taak bij hoort. Alle taken verschijnen op de juiste dag als gekleurde blokjes. Wanneer er meer dan één taak op een bepaalde datum staat en je ze niet allemaal kunt zien, klik je op Meer om een klein venster te openen met alle taken voor deze datum. Selecteer vervolgens een taak om deze te bekijken.

Ook in Google Agenda is het makkelijk om rechtstreeks taken vast te leggen.

Handig om te weten: Van hot naar her: een gezinsagenda geeft inzicht in alle afspraken