ID.nl logo
Websites offline opslaan met Webrecorder
© PXimport
Huis

Websites offline opslaan met Webrecorder

Je hebt de favorietenfunctie in je browser om handige websites te bewaren voor later. Maar je moet dan wel online zijn én de website moet nog in de lucht zijn als je de site weer wilt bezoeken. Je kunt websites offline opslaan, zodat je ‘m altijd nog kunt raadplegen als een eigen archief. Wij gaan daarvoor aan de slag met Webrecorder.

1 Account

Met Webrecorder is het mogelijk om websites offline op te slaan. Je kunt de website dan in je browser of met een desktopapp offline rustig inzien en er doorheen bladeren, zoals je hem zelf hebt opgenomen. Je gaat ermee aan de slag op www.webrecorder.io. Hoewel het niet verplicht is, is het wel handig om eerst een account aan te maken op de website. Je krijgt dan 5 GB aan opslagruimte gratis om je webrecordings online te bewaren, voor als je dat handig vindt. Klik daarvoor rechtsboven op Sign up en vul de gevraagde gegevens in.

©PXimport

2 Collecties

Opnames op webrecorder.io kun je opdelen in collecties, zodat je ze eenvoudig kunt ordenen en terug kunt vinden. Een collectie is een verzameling van websiteopnames. Klik rechtsboven op My Collections om je verzamelingen in te zien. Standaard is er alleen een Default Collection. Klik erop om de opnames in een collectie te zien. Je maakt een nieuwe collectie aan door op de My Collections-pagina te klikken op New Collection. Vul bijvoorbeeld de naam in van de categorie of de website die je wilt opnemen en klik op Create. Je kunt eventueel een collectie openbaar maken om je verzameling met iemand anders te delen.

3 Opname

Nu we onze eerste collectie hebben, kunnen we beginnen met het opnemen van een website. Klik in je collectie op de knop New bij Recordings. Je kunt dan bovenaan de website intypen die je wilt opnemen. Ernaast vind je een knop (native) Chrome. Je kunt hier kiezen welke browser je wilt gebruiken: Chrome of Firefox. Klik op Start om te starten met het opnemen en blader naar de url of pagina’s die je graag wilt opslaan. Je sessie wordt continu opgeslagen, dus geen zorgen als je per ongeluk op een andere pagina terechtkomt.

©PXimport

4 Inloggen

Het handige aan Webrecorder is dat je ook zoals normaal kunt inloggen en de data die alleen na inloggen zichtbaar zijn, veilig vast kunt leggen in een opname. Wil je bijvoorbeeld iets van een sociaal medium in je archief hebben, dan log je simpelweg in op bijvoorbeeld Twitter of Facebook en blader je naar de betreffende pagina. Deze wordt dan automatisch opgeslagen en meegenomen. Webrecorder slaat geen informatie van het wachtwoordveld op, dus je kunt veilig je wachtwoorden invullen. Je kunt ook bijvoorbeeld een Google Docs-document openen en zo meenemen in een opname.

5 Scrollen

Tijdens een opnamesessie is het belangrijk dat je op een pagina scrolt. Soms worden elementen van een webpagina alleen geladen als ze in beeld komen dankzij JavaScript. Het is ook handig voor websites met een oneindige lijst van items; die waar steeds items bij komen als je (bijna) aan het einde bent. Webrecorder slaat dingen namelijk pas op als je ze echt ziet. Je kunt voor zulke situaties de optie Autoscroll gebruiken. Voor video’s en gifjes: klik op de afspeelknop, waarna ook die worden meegenomen en opgeslagen in de opnamesessie. Zodra je klaar bent, klik je rechts op Finish en kom je terug op de Collections-pagina.

©PXimport

6 Afspelen

Om je opname die je net gemaakt hebt af te spelen in de browser, klik je op een bookmark in de lijst, waarna de opgenomen pagina wordt geopend. Dit keer gebeurt dat niet vanaf de website zelf, maar wordt alles wat je ziet direct vanaf webrecorder.io geserveerd. Je kunt met de pijltjes naast de url van de opgenomen site op de webpagina door je opname bladeren. Door te kiezen voor Replaying zie je meer opties. Hier kun je onder andere deze url nog een keer opnemen, de url patchen (zodat eventueel nieuwe data worden gedownload of als er iets fout is gegaan) of de url nog een keer opnemen.

7 Bookmarks

Elke keer als je een pagina bezoekt in een opnamesessie, maakt webrecorder.io er een bookmark van: een bladwijzer. Hierdoor kun je op een later moment in de opnamesessie instappen om direct naar die betreffende pagina te gaan. Je kunt ook de opnamesessie in zijn geheel afspelen door de eerste bladwijzer te kiezen en er dan doorheen te bladeren. Je kunt bookmarks favoriet maken met de ster. Standaard is elke bookmark favoriet. Klik op het oogje boven in de tabel om items die niet favoriet zijn te verbergen.

©PXimport

8 Opties

Rechts in de zijbalk zie je de individuele opnames die je hebt gemaakt. Per opname kun je een aantal opties wijzigen door middel van de pictogrammen die je onder iedere opname ziet staan. Klik bijvoorbeeld op het potlood om de titel van de opname te wijzigen, klik op de downloadknop om je opgenomen opnamesessie offline te bewaren en klik op het pijltje om de opname naar een eventuele andere collectie te verplaatsen, mocht je hem in de verkeerde collectie hebben opgeslagen. Je ziet per opname ook het aantal bookmarks, dat zijn de individuele pagina’s die zijn opgeslagen.

9 Delen

Het kan handig zijn om je webrecorder-sessie met iemand anders te delen. Je moet je collectie dan eerst openbaar maken. Dat kun je achteraf nog doen op de collectiepagina door de schakelaar rechtsboven om te zetten bij Collection Public. Om dan je collectie te delen, kopieer je simpelweg de link van de collectie en stuur je die naar iemand anders. Je kunt ook een bookmark openen, daar de link van kopiëren en die direct delen met iemand anders, zodat diegene in een keer op de juiste pagina uitkomt. Je kunt een pagina ook embedden: open de bookmark en klik het deelicoon, daar vind je de Embed code.

©PXimport

10 Probleem

Het kan zijn dat er een probleem ontstaat tijdens het opnemen, bijvoorbeeld dat een website niet goed wordt weergegeven of dat bepaalde functies van de website niet werken. Je kunt in Webrecorder kiezen in welke browser de website wordt opgeslagen, door op (native) te klikken. Je kunt nu ook kiezen voor Firefox, dat beschikt over Java (wat bij de standaard-Chrome-opnemer niet het geval is). Lost dit je probleem niet op, dan kun je je probleem melden met de bugknop rechtsboven. Meld wat er niet klopt en verstuur het, mogelijk dat het dan in de toekomst wordt opgelost.

11 Desktopapp

Met de desktopapp van Webrecorder kun je sneller bladeren door je opnames. De applicatie is beschikbaar als Electron-app voor Windows, Linux en macOS. Je hoeft het programma niet te installeren, maar kunt het direct starten. Open het programma en klik op Load Web Archive om een gedownload webarchief te openen. Op de website klik je daarvoor op Download Collection. Pak de collectie uit met WinRAR of 7-Zip. Kies het warc-bestand in de app. Zodra je dat eenmaal hebt geopend, zie je de webinterface nu (offline) in deze app. Klik op een bookmark om de inhoud van het archief te bekijken.

©PXimport

12 Bladeren

De desktopapp werkt net als de webversie van Webercorder. Nadat je een website hebt geopend, kun je met de voor- en achteruitknoppen in de bovenste balk bladeren door de pagina’s in je collectie. Als je in de adresbalk klikt, zie je andere pagina’s in je collectie waar je direct naartoe kunt gaan of je kunt bladeren in de volgorde waarin ze zijn opgenomen met de pijltjes naast de adresbalk. Achter in de adresbalk zie je ook gelijk het tijdstip van de opname. Je kunt linksboven op het Webrecorder-icoon klikken om terug te gaan naar de bookmarks-pagina van het actieve archief.

13 Gedownload

Nadat je een collectie gedownload hebt, hebt getest met de Webrecorder-speler en gecontroleerd hebt of alles aanwezig is in je archief en goed is opgenomen, kun je de collectie online verwijderen om ruimte te besparen. Daarvoor ga je naar op webrecorder.io naar de betreffende collectie en klik je op de knop Delete Collection / Confirm Delete om deze te verwijderen. Je kunt zien hoeveel online opslagruimte je gebruikt door in de webinterface op je gebruikersnaam te klikken.

©PXimport

Warc-formaat

Archieven van webrecorder.io worden opgeslagen in het warc-formaat, dat staat voor Web ARChive. Dat formaat is speciaal bedoeld om data van ‘web crawls’ op te slaan, oftewel data die verzameld worden bij het bezoeken van een website. Handig is dat het formaat ook ondersteuning biedt voor secundaire inhoud, zoals wanneer de gegevens zijn verzameld, en de omstandigheden over hoe de data zijn verzameld. Het warc-formaat wordt nu door een groot aantal nationale bibliotheken ondersteund om websites in op te slaan.

In het volgende artikel gaan we onze eigen opslagruimte hosten. Dat artikel vind je hier.

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Windows 11 opruimen in 3 simpele stappen
© Gibster - stock.adobe.com
Huis

Windows 11 opruimen in 3 simpele stappen

Je wilt ruimte vrijmaken in Windows 11, maar heb je geen idee waar je moet beginnen met deze schoonmaakoperatie? Windows geeft zelf aan welke bestanden je veilig kunt verwijderen.

In drie simpele stappen vertellen we je hoe je weer ruimte creëert op je harde schijf:

  • Bekijk hoeveel ruimte er in gebruik is
  • Gebruik de Windows' aanbevelingen om tijdelijke en grote bestanden te verwijderen
  • Zet Opslaginzicht aan om automatisch ruimte vrij te maken

Lees ook: 11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Stap 1: Opslag bekijken

Om snel opslagruimte vrij te maken, heb je geen app van derden nodig. In Windows 11 ga je met Windows-toets+I naar de instellingen van Windows en daar open je in de linkerbalk het onderdeel Systeem. Aan de rechterkant kun je dan de optie Opslag activeren. In dit venster krijg je bovenaan een overzicht van hoe de schijfruimte verdeeld is en hoeveel vrije opslagruimte er nog overblijft.

Krijg eerst inzicht in de gebruikte opslag.

Stap 2: Aanbevelingen voor opschoning

In het onderdeel Opslagbeheer open je Aanbevelingen voor opschoning. Hier staan alvast vier suggesties van groepen in de sectie Tijdelijke bestanden die je mag snoeien. De opties Prullenbak en Downloads zijn de eerste twee locaties die je veilig kunt leegmaken. Vink deze opties aan. Ook de optie Logboekbestanden voor het archief van de feedback-hub kun je aanvinken. Onderaan lees je hoeveel ruimte je wint met deze schoonmaakoperatie. We raden af om ook de optie Logboekbestanden voor systeemherstel te gebruiken. Daar valt trouwens meestal heel weinig winst te halen. Klik vervolgens op Opschonen. Ga ook eens kijken in het onderdeel Grote of ongebruikte bestanden of daar geen oude video’s of andere grote bestanden zijn achtergebleven. Hetzelfde geldt voor Bestanden gesynchroniseerd met de cloud.

Snoei eerst in de tijdelijke bestanden.

Valt er niets meer op te ruimen?

Deze NAS biedt veel extra opslagruimte

Stap 3: Opslaginzicht

Windows 11 heeft ook een functie Opslaginzicht die automatisch opslagruimte vrijmaakt wanneer dat nodig is. Die vind je bij Instellingen / Systeem / Opslag. Zet eerst de schakelaar aan bij Gebruikersinhoud automatisch opschonen. Standaard is ingesteld dat de functie Opslaginzicht pas in actie komt wanneer er weinig vrije schijfruimte overblijft. In dat geval zal het systeem de bestanden verwijderen die al langer dan dertig dagen in de Prullenbak zitten. Je kunt dit ook instellen op elke dag, elke veertien dagen en elke zestig dagen. Je kunt ook hier aangeven dat bestanden in de map Downloads na een bepaalde periode worden gewist. Deze opties zijn vooral handig voor wie deze mappen meestal zelf vergeet leeg te maken. Wil je meteen deze ruimte vrijmaken, dan klik je op de optie Opslaginzicht nu uitvoeren. En weer kun je na afloop zien hoeveel ruimte er is vrijgemaakt.

Met Opslaginzicht zal Windows automatisch overtollige bestanden opschonen.

Watch on YouTube