ID.nl logo
Uitrol van glasvezel in Nederland komt eindelijk op stoom
Huis

Uitrol van glasvezel in Nederland komt eindelijk op stoom

Het heeft enorm lang geduurd voor dat de aanleg van glasvezel in ons land op gang kwam, maar we kunnen nu eindelijk spreken van een goede uitrol. In 2020 is een recordaantal van 533.000 Nederlandse huishoudens aangesloten op glasvezel, waardoor bewoners gebruik kunnen maken van glasvezelinternet.

Het is een groot verschil met hoe het eerst was. In 2013 waren er nog 300.000 huishoudens die een nieuwe glasvezelverbinding kregen, in 2016 waren dat er juist minder, namelijk nog niet eens 50.000. Grotendeels is dit te wijten aan KPN. De telecomprovider legt het leeuwendeel aan van glasvezel in Nederland en nam daarvoor in 2014 Reggefiber over. Dat is het bedrijf dat fiber, zoals glasvezel ook wordt genoemd, aanlegt.

Waarschijnlijk heeft de uitrol van glasvezel lang op zich laten wachten om het een duur proces is. De kabels vallen mee, maar het graven en de laatste meters tot het huis zijn duur. Zeker in een land dat zo dicht bebouwd is. De stedelijke gebieden bieden wat dat betreft een enorme uitdaging. Bovendien betaalde glasvezel zich niet makkelijk terug, want veel huishoudens die wel de mogelijkheden hadden, namen geen glasvezel-abonnement af. 

De reden? Wederom kosten, want veel internetproviders rekenen extra voor zo’n glasvezel-abonnement. In die tijd haalde glasvezel een snelheid tot 500 Mbit in download en upload. Inmiddels zijn er abonnementen met een snelheid tot 1 Gbit per seconde.

Nu gaat het allemaal beter met de uitrol. KPN heeft deze week toegezegd duizend dorpen (waaronder Zuidoostbeemster, Ankeveen en Grou) sneller op het glasvezelnetwerk aan te sluiten dan de planning voorschrijft. KPN en pensioenfonds ABP investeren hiervoor 1 miljard euro extra. Sowieso heeft het bedrijf het druk de komende tijd. De komende vijf jaar wil het 2,5 miljoen huishoudens aan glasvezel helpen. Volgens KPN is de vraag naar glasvezel enorm.

Toekomstplannen

Met het record van 533.000 huishoudens dat in 2020 op glasvezel zijn aangesloten heeft glasvezel in Nederland een flinke groeispurt doorgemaakt. Telecompaper schrijft dat momenteel bijna 3,7 miljoen huishoudens een glasvezelaansluiting hebben. Dat is 46 procent van de huizen in Nederland, waarvan 75 procent onder KPN valt. 

Dat wil overigens niet zeggen dat 75 procent ook een abonnement heeft, of dat mensen met een abonnement op een glasvezelkabel van KPN ook KPN als provider hebben. Er zijn diverse providers die KPN betalen om gebruik te mogen maken van de infrastructuur.

©PXimport

Het plan van telecombedrijven is om in 2021 een nieuw record te zetten door 900.000 aansluitingen voor elkaar te boksen. Telecompaper denkt dat dit eerder rond de 700.000 ligt, aangezien er ongetwijfeld problemen zijn en er nog steeds wordt geworsteld met het coronavirus. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er in 2025 zeven miljoen aansluitingen zijn. Dat is 84 procent van alle Nederlandse huishoudens.

Op dit moment wordt glasvezel aangelegd in plaats van kopernetwerken. KPN wil vanaf 2023 kopernetwerken gaan sluiten wanneer er glasvezelkabels liggen. Glasvezel biedt snellere en stabielere verbindingen omdat het licht razendsnel door het glas reist. Dat licht wordt vervolgens omgezet in elektrische signalen. De kabels kunnen wel 12 kilometer lang zijn en zijn buigzaam omdat het glas tot lange draden wordt getrokken, hierdoor is er minimaal signaalverlies.

Glasvezel is een bekende technologie sinds 1985. 97 procent van het Ziggosignaal loopt via glasvezel en biedt snelheden van 1.000 Mb per seconde voor gewone huishoudens en zelfs tot wel 10 GB per seconde voor de industrie.

Wanneer glasvezel bij jou?

Nieuwsgierig of er in jouw buurt al glasvezel ligt? Bekijk dan de glaskaart. Ligt er nog geen glasvezel in jouw wijk, dan kan het slim zijn om bij glasvezelpartijen na te vragen wanneer het de bedoeling is dat jouw wijk glasvezel krijgt. KPN’s glasvezelbedrijf heet KPN NetwerkNL, maar er is ook Delta Fiber Netwerk dat verbindingen levert voor Delta en Caiway. E-fiber is ook in diverse gemeentes actief als glasvezelpartij. Lukt het niet om informatie in te winnen bij deze partijen, dan kan een vraag uitzetten bij je gemeente helpen.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube