ID.nl logo
Opgelicht? Dit moet je doen
© PXimport
Huis

Opgelicht? Dit moet je doen

Oplichting via de telefoon lijkt zo ouderwets. Toch gebeurt het, en het blijkt ook nog eens behoorlijk lucratief voor de fraudeurs. Zoals de bellers van ‘de Microsoft-helpdesk’, die een hele lading psychologische trucs op ons loslaten. Daarmee drukken ze op onze knopjes, tenzij we waakzaam en kalm weten te blijven. Hoe gaan deze oplichters te werk en hoe voorkomen we dat we worden opgelicht? Dit artikel geeft je een ontleding én een verdediging.

We leven en werken in een mooie, moderne wereld met talloze mogelijkheden dankzij computers, internet, smartphones en andere ict-middelen. Tegelijkertijd leven en werken we in een gevaarlijke, hackbare wereld met allerhande dreigingen dankzij computers, internet, smartphones en andere ict-middelen – naast nog de ouderwetse telefoon. Constante updates voor besturingssystemen, browsers en apps brengen ons innovaties en verbeterde veiligheid. Complexe securitysoftware kijkt kritisch naar de lappen code die we op onze apparatuur draaien. Alleen komt uiteindelijk tóch alles neer op de mens.

We moeten het gevaar van volautomatische hacktools, drive-by-besmettingen, zero-days en ander digitaal gevaar dan ook niet onderschatten. Wat dat betreft is en blijft de mens de zwakke schakel. Niet alleen zijn we doelwit van cybercriminelen die uit zijn op geldelijk gewin, we zijn ook maar al te vaak het middel waarmee dat doel wordt bereikt. Sluwe phishing-mails, overtuigende nepsites, social engineering en psychologische trucs behoren tot de toolkit van cyberoplichters.

01 De telefoon gaat

De telefoon gaat. Soms is dat een mobiel nummer, soms nog een ouderwetse vaste lijn. “Hallo?” Aan de andere kant van de lijn begint een beleefd sprekende persoon in het Engels met de eerste stap in een slinks stappenplan. “Met de Microsoft-helpdesk. We hebben geconstateerd dat uw computer is besmet.” Een wat technischer klinkende variant is de mededeling: “Ik ben van de Microsoft-helpdesk en we hebben geconstateerd dat uw Windows-beveiliging is doorbroken.”

De stem van de beller heeft meestal een mild-Aziatisch accent, zoals Indiaas. Op zich is dat niet vreemd, want veel grote bedrijven doen aan uitbesteding van activiteiten, zoals klantenondersteuning en helpdesks. India is vanwege zijn relatief lage lonen een geliefd land voor het onderbrengen van dat soort werk.

©PXimport

Laten ophangen

Alert zijn op oplichterij is één ding, dus ophangen kan. Maar net als echte verkopers en marketeers weten de bellers niet van ophouden. Een betere manier van afkappen is door hén op te laten hangen. Hoe? Laat ze weten – of geloven – dat ze echt geen kans maken. Door bijvoorbeeld te vertellen dat je geen Windows-pc hebt, maar een Mac. Of dat je Linux gebruikt. Zo kom je mogelijk op ‘de zwarte lijst’ van deze ongewenste bellers.

02 Angst en (on)geloof

Tot zover de rationalisering van het onverwachte telefoontje van ‘de Microsoft-helpdesk’. Veel gewone computergebruikers zijn op dit punt namelijk niet meer zo rationeel als de lezer van dit artikel. Gewone mensen wéten namelijk dat virussen, ransomware, malware en ander digitaal kwaad bestaat. Sommigen zullen ook weten dat malware geheel ongemerkt kan binnenkomen, via een softwarebug bijvoorbeeld. Computerinfectie voltrekt zich dan volautomatisch bij het bezoeken van een doodgewone site waar dan nét besmette advertenties draaien. Dit is immers ook in Nederland al meerdere malen gebeurd, onder meer bij drukbezochte websites als Telegraaf.nl, NU.nl, Marktplaats.nl en Buienradar.nl. Deze websites dienen dan ongewild als verspreidingsvehikel voor zogeheten drive-by malware.

Een belletje van ‘de Microsoft-helpdesk’ kan dus twijfel en zelfs angst zaaien. Het bedrijf heeft eigen antimalware en levert via Windows Update een maandelijks bijgewerkte scantool die controleert op bekende malware. Daarbij doet Microsoft ook aan uitgebreide analyse. Bovendien zóu Microsoft technisch gezien inderdaad kunnen weten of een computer is geïnfecteerd.

©PXimport

03 De beste leugens

De beste leugens bestaan deels uit waarheid. De hierboven omschreven realiteit van digitale dreigingen wordt in de derde stap van het oplichtingsplan sluw gebruikt om op een psychologische alarmknop te rammen: “Ze zijn al binnen: uw pc is geïnfecteerd!” Op die manier gooit de beller olie op het vuur van de geschapen twijfel. De onrust slaat bij veel non-technische mensen dan om in angst.

De angst wordt vervolgens extra aangewakkerd met de aanvullende mededeling dat de computer over twee uur onbruikbaar is: “De hackers hebben dan alles te pakken; ze zetten alles op slot.” De oplichters van ‘de Microsoft-helpdesk’ haken hiermee wederom in op de waarheid. Ze verwijzen naar het fenomeen ransomware: kwaadaardige software die kostbare bestanden vergrendelt met onkraakbare encryptie en vervolgens losgeld eist.

04 Psychologische knoppen

De kritische lezer kan zich achter de oren krabben en zich sceptisch afvragen wie hier nou intuint. Welnu, véél meer mensen dan je zou verwachten. Mediapsycholoog Mischa Coster legt uit dat de oplichters inderdaad psychologische trucs inzetten om hun slachtoffers te manipuleren. “Ze gebruiken een dodelijke combinatie: autoriteit plus angst. De geclaimde autoriteit is uiteraard het bedrijf Microsoft dat belt, waarschuwt en wil helpen. De gecreëerde angst is de melding van aanwezige malware of hackers. Zonder acuut ingrijpen zal de dreiging omslaan in verlies van data of geld. De oplichters zaaien twijfel, en bij twijfel staan mensen open voor suggesties”, vertelt Coster. “Mensen die twijfelen doen instinctief twee dingen: ze willen weten wat andere mensen doen en ze geloven wat een autoriteit zegt.”

Het voordeel voor de fraudeurs is dat de aangeprate noodsituatie verhindert dat mensen nagaan wat anderen doen. Even googelen lijkt ook geen optie, want de beller heeft al gezegd dat de computer op dit moment niet meer te vertrouwen is. Maar gelukkig is de gezochte autoriteit voorhanden: de Microsoft-helpdesk hangt nu immers aan de lijn. Tenminste, zo lijkt het. “Mensen staan dan open voor suggestie”, weet Coster.

Neem een moment van bezinning

De in dit artikel uiteengezette vorm van fraude via telefoon en tech berust voor een groot deel op kunstmatig gecreëerde haast. De infectie of hack wordt in hoog tempo aangepraat en de druk wordt opgevoerd. Laat je echter niet gek maken en laat je niet murw praten. “Doe een stap terug en neem een moment van bezinning. Even tot rust komen en het hoofd helder krijgen. Vraag bij twijfel naar een terugbelnummer en hang (desnoods bot) op. Controleer vervolgens het telefoonnummer door het online op te zoeken”, adviseert mediapsycholoog Mischa Coster. Neem eventueel contact op met het echte Microsoft, waarvan je de helpdesk hier kunt bereiken. Zet bij aanhoudende twijfel over malware de computer uit totdat een bekende, vertrouwde expert hulp kan bieden.

05 Met eigen ogen

Maar de toegepaste psychologie van de oplichters houdt hier niet op. Ze spelen het zo dat hun slachtoffers ook zichzelf weten te overtuigen. Het gebruikte belscript geeft technische instructies waarmee slachtoffers achter hun eigen pc kunnen zien dat de malware of hacker écht binnen is. “Klik op Start, voer het commando ‘Logboeken’ in. Wat zie je nu?” De reguliere gebruiker die Windows niet door en door kent wordt nu (wellicht voor het eerst in zijn of haar leven) geconfronteerd met het systeemlog van Windows.

De Logboeken-app schotelt een flinke berg informatie voor waarbij het onzekere oog meteen valt op Fouten, Waarschuwingen, Kernel-events en andere onheilspellende woorden en tech-termen. Ook bij een prima werkende Windows-installatie komen daar fouten, waarschuwingen, uitroeptekens en andere alarmerende zaken voorbij. De beller verifieert de geveinsde hackaanval nog door te vragen naar bepaalde logmeldingen, die de gebruiker dan uiteraard weet te bevestigen. “Ah, de hackers zijn nú echt bezig op uw pc. We moeten ze tegenhouden!”

06 Legitieme hulpsoftware

Op dit punt wordt opnieuw sluw gebruikgemaakt van de waarheid; van een echt en betrouwbaar iets, een stukje houvast. In dit geval legitieme hulpsoftware in de vorm van het programma TeamViewer, waarmee hulp op afstand mogelijk is. Handig voor beheerders, behulpzame neefjes, echte helpdesks … én voor ‘de Microsoft-helpdesk’.

Bang gemaakte gebruikers krijgen stapje voor stapje uitleg hoe ze via Google naar de downloadsite van TeamViewer moeten gaan. Daar prijkt een groen slotje (geruststellend!) en zijn diverse vermeldingen van positieve recensies te zien. Bovendien is de site Nederlandstalig, wat toch een vertrouwd gevoel creëert.

Even installeren, verdere instructies van de ‘Microsoft-medewerker’ volgen om de controle over de computer over te dragen en de aangeboden anti-hackhulp kan beginnen. Mocht nu alsnog argwaan bij het slachtoffer de kop opsteken, dan heeft het oplichtersscript daarin voorzien. De beller luistert goed naar aarzelingen in de stem en bewoordingen om daarop in te spelen met slinkse verzinsels als ‘o, ze hacken nu door de volgende security layer heen’ of ‘ze halen nu alles binnen, u moet onmiddellijk maatregelen nemen’.

©PXimport

07 De pay-off

Het is de kalme lezer nu wel duidelijk: wie op afstand toegang heeft tot een computer kan daar van alles op doen. De werkwijzen van telefonische fraudeurs lopen hierna wat uiteen. Ter verduidelijking: er zijn verschillende bendes en groepen die zich voordoen als ‘de Microsoft-helpdesk’. De ene beller gaat nu over tot het installeren van een zogenaamd opruimmiddel dat in feite gewoon malware is, de andere beller kiest voor de heimelijke installatie van een backdoor. Weer een ander scenario is dat het slachtoffer na wat overtuigende tech-handelingen beleefd wordt gevraagd om een betaling van een bescheiden bedrag – denk aan tientje of twee. Soms is dat voor het afweren van het (geheel fictieve) hackgevaar, een andere keer is dat voor de vers geïnstalleerde, ge-ga-ran-deerd goede securitysoftware (die vaak juist ordinaire malware is). Of er is bij toeval geconstateerd dat de Windows-licentie niet legitiem is of moet worden vernieuwd, of dat er nog een oude Windows-versie draait die onveilig(er) is. Ongeacht de opgegeven reden, betaling moet wel nu wel even worden voldaan, alstublieft-dankuwel.

Meer slachtoffers en schade

Fraude via de telefoon is al oud en het fenomeen van ‘de Microsoft-helpdesk’ bestaat ook al enige tijd. Toch is er iets nieuws, namelijk dat in Nederland zowel het aantal slachtoffers alsook de geleden schade toeneemt. In de eerste paar maanden van dit jaar lag het aantal meldingen met 685 stuks al bijna op dat van begin 2016 (747 stuks), maar waren er al meer slachtoffers (60 versus 45) en een flink hoger schadebedrag (181.958 euro versus 52.127 euro). Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk, een Nederlandse non-profitorganisatie die dus wél een legitieme helpdesk is. In 2016 zijn er in totaal 1403 meldingen gedaan. Daarvan zijn 102 mensen ook echt geld kwijtgeraakt aan deze oplichters. De totale schade daarbij bedroeg bijna 204.000 euro. Het verlies in de eerste vierenhalve maand van dit jaar benaderde het 2016-totaal dus al.

08 Internetbankieren

Aangezien de computer weer veilig is verklaard, kan die kleine betaling best meteen worden gedaan, zo praat de redder-in-nood zijn of haar slachtoffers aan. Alleen is de toegang via TeamViewer gebruikt om kant-en-klare malware een internetomleiding op te laten zetten. Het resultaat is dat het slachtoffer niet op de website van zijn of haar bank terechtkomt, maar op een phishing-site. Eventuele beveiligingswaarschuwingen van een browser of (bonafide) beveiligingspakket zijn vooraf uitgeschakeld of gedurende het ‘internetbankieren’ te onderdrukken.

Daarna is het voor de oplichters een fluitje van een cent om het oorspronkelijke kleine bedrag te veranderen; van een tientje in het maximum dat mag worden opgenomen. Sommige banken staan een daglimiet toe waar geen extra controle voor nodig is. Andere banken doen aan controle via een TAN-code, maar ook dat is meegenomen in het oplichtingsscript. In dat geval kan ‘de Microsoft-helpdesk’ namelijk plotseling opnieuw alarm slaan: “Hé, de hackers hebben uw telefoon te pakken! Wat is de code die nu verscheen? O, u moet uw toestel nu meteen uitzetten, anders plunderen ze uw rekening!” En dat is precies wat er gebeurt, alleen zijn het niet ‘de hackers’, maar is het ‘de Microsoft-helpdesk’ zelf die je jouw centen afhandig maakt. Betaling met de smartphone via een veilige(r) bank-app wordt met deze sluwe leugen de pas afgesneden. Zo zijn vele Nederlanders al duizenden euro’s kwijtgeraakt, soms zelfs met rood staan tot gevolg, waar de bank dan nog eens rente voor rekent ook.

Extra slecht nieuws voor mensen die tot en met deze stap door de oplichters zijn gefopt, is dat banken deze schade niet vergoeden. In hun voorwaarden staan namelijk bepalingen die banken vrijwaren van dergelijke gevallen. Zoals fraude waarbij mensen zelf een overboeking hebben gedaan of waarbij ze zelf toegang tot hun computer hebben gegeven aan derden. Huiseigenaren krijgen immers ook niets vergoed als zij zelf de deur hebben opengedaan voor dieven.

©PXimport

09 Wees alert, ook voor elkaar

De Nederlandse overheid voert jaarlijks de cybersecuritycampagne Alert Online uit. Het doel is Nederland veiliger te maken door mensen bewuster te laten zijn van computerbeveiliging. Waakzaam zijn, goed nadenken, doordenken en doorvragen hoort daar ook bij.

Hoe waarschijnlijk is het dat Microsoft mij belt? Zeer onwaarschijnlijk.

Met wat voor nummer word ik gebeld? Soms vanaf een duidelijk buitenlands nummer, vaak vanaf een voip-nummer. Beide kunnen iets zeggen over de herkomst, net als overigens de timing. Zo is recent in Nederland veelvuldig vanaf +65-27008000 gebeld, nadat datzelfde nummer in Duitsland veel klachten op discussiefora heeft opgeleverd. Achter dat nummer met Singapores kengetal zit een agressieve marketeer annex scammer, die zich voordoet als ‘Nikita van IBM’.

Welke woorden en formulering gebruikt een beller? Mediapsycholoog Mischa Coster: “Luister goed naar wat mensen zeggen als ze wat van je willen. Pas op voor het ‘omdat als reden’-effect. Alles wat na ‘omdat’ komt, wordt als legitiem ervaren.” Dat woord suggereert namelijk een reden, waarvan mensen aannemen dat die wel in orde zal zijn. Maar dat is zeker niet altijd het geval, waarschuwt Coster.

HP, IBM en meer

In dit artikel zijn de methodes van ‘de Microsoft-helpdesk’ uit de doeken gedaan en zijn tegenmaatregelen gegeven. Maar er zijn niet alleen verschillende ‘Microsoft-helpdesks’ actief, er zijn ook andere bekende bedrijven die worden misbruikt om vertrouwen te winnen en mensen op te lichten. Sommige telefonische fraudeurs doen zich voor als medewerker van IBM. Andere oplichters melden dat ze van de technische helpdesk of klantenservice van pc-maker HP zijn. De namen kunnen variëren, de scripts kunnen afwijken, de einddoelen kunnen uiteenlopen, maar in grote lijnen zijn de methodes hetzelfde. Voor de tegenmaatregelen geldt dat dus ook.

Antibots

In essentie vertoont de fraude van ‘de Microsoft-helpdesk’ opvallende overeenkomsten met ongewenste telemarketing. Een ondernemende Amerikaanse telecom-expert heeft zodoende een briljante en hilarische tegenzet bedacht. Roger Anderson is ‘the name’, anti-scambots zijn ‘the game’. Anderson heeft uit eigen ergernis over een telemarketeer die hem thuis lastigviel en zijn zoontje grof toesprak een slimme telefoonbeantwoordbot ontwikkeld. Aanvankelijk voor eigen gebruik, maar die is tegenwoordig ook als betaalde dienst in de Verenigde Staten af te nemen. Anderson heeft speciaal hiervoor zijn Jolly Roger Telephone Company opgezet, waarnaar slachtoffers inkomende telefoontjes kunnen doorschakelen. Het briljante aan zijn tegenmiddel is dat het juist niet zorgt voor ophangen. De belbots doen hun best om menselijk te lijken en zo geïnteresseerd mogelijk over te komen: “Ik snap het niet, kun je dat nog eens herhalen?” Scammers blijven vervolgens hoopvol aan de lijn en verspillen hun tijd rijkelijk, want ook voor dit soort malafide ondernemers is tijd geld. Op die manier weet Anderson hun kosten op te drijven en hun praktijken onrendabel te maken. De site van de Jolly Roger Telephone Company staat vol met opnames van lang – en zelfs absurdistisch – opgerekte gesprekken met goedgelovige oplichters. “Wacht even, ik moet nu stil zijn want er zit een bij op mijn arm.”

Microsoft machteloos?

De oplichters van ‘de Microsoft-helpdesk’ bezorgen consumenten ergernis, angst en in het ergste geval concrete verliezen. Het lijkt dan ook logisch om van het grote, rijke Microsoft bestrijding van deze oplichting te verwachten. In de praktijk blijkt dat echter lastig. Het tegenhouden, aanpakken en eventueel oppakken van deze fraudeurs wordt in eerste instantie niet eens bemoeilijkt doordat de daders ergens in het buitenland zitten. Nee, het allereerste struikelblok is dat Microsoft juridisch gezien geen benadeelde partij is en dus niet zelf zomaar actie kan ondernemen. Misbruik van de bedrijfsnaam, bijvoorbeeld als de fraudeurs een website hebben waar ze officiële logo’s gebruiken, kan wel een middel zijn. Maar meestal houden de oplichters het bij een helpdesktelefoontje, hun sluwe belscript, RAT-software (remote access tool) en eventueel eigen malware. Toch doet Microsoft actief mee aan bestrijding. Het bedrijf roept slachtoffers op om vooral melding maken en aangifte te doen. Verder werkt het bedrijf met politie en Justitie internationaal om dit soort cyberbendes op te sporen en op te pakken. Daarvoor verzamelt Microsoft meldingen. Ten slotte geeft Microsoft gebruikers goede adviezen: hang op, klik weg, maak melding en doe aangifte bij de politie. De echte Microsoft-helpdesk zal nooit zomaar zelf contact opnemen, in elk geval niet zonder dat een consument eerst zelf heeft aangeklopt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Zo geef je je laptop een langere adem
© DENYS PRYKHODOV
Huis

Zo geef je je laptop een langere adem

Windows 11 heeft een nieuwe functie om het stroomverbruik te verminderen en zo de levensduur van de laptopbatterij te verlengen. Deze nieuwkomer is gebaseerd op de oude functie Batterijbesparing en de Energiemodus.

In drie stappen vertellen we je hoe je langer met je laptop kunt werken:

  • Stel Batterijbesparing in
  • Laat automatisch overschakelen of houd het zelf in de hand
  • Inschakelen via Snelle instellingen

Lees ook: Energie-instellingen: zuinig of juist gericht op prestaties?

Batterijbesparing

De nieuwe functie is beschikbaar vanaf Windows 11 24H2 en combineert eigenlijk de modi Batterijbesparing en Energiemodus. Wanneer deze functie actief is, schakelt Windows 11 over naar de energiemodus die het best is op het vlak van efficiëntie. Dat betekent dat het systeem mooie visuele effecten uitschakelt, zoals transparantie, en dat ook bepaalde achtergrondservices stoppen. De modus verlaagt tegelijk de helderheid van het scherm, dat doorgaans de meeste energie verbruikt. Op laptops open je met Windows-toets+I de Instellingen. Dan klik je op Systeem en vervolgens open je het onderdeel Aan/uit en accu. Daarna gebruik je in het onderdeel Batterij de optie Batterijbesparing.

Hier wordt de batterijbesparing automatisch actief vanaf 20 procent accuduur.

Automatisch of handmatig

Je kunt nu kiezen tussen twee opties. Je kunt een batterijpercentage ingeven waarop de energiebesparende functie automatisch wordt ingeschakeld, bijvoorbeeld bij 20%. De tweede optie is dat je de Batterijbesparingsmodus handmatig inschakelt. Die schakelaar kun je alleen maar activeren als je pc niet aan het stroomnet hangt. Zet ook de schakelaar aan bij De helderheid van het scherm verlangen wanneer batterijbesparing wordt gebruikt. Zodra je deze stappen hebt gezet, wordt de energiebesparende functie ingeschakeld op basis van de configuratie.

Je kunt de batterijbesparing ook handmatig inschakelen.

Laptop leeg, maar geen kabeltje mee?

Een powerbank voor je laptop biedt uitkomst!

Via Snelle instellingen

Om Energiebesparing in te schakelen op een pc die aan de stroom hangt, open je de Instellingen. Daarna ga je via Systeem naar Energie- slaap- en batterij-instellingen. Klik op de instelling Energiebesparing en dan kun je de schakelaar Altijd energiebesparing gebruiken.

Sowieso kun je de functie handmatig inschakelen via het uitklapmenu Snelle instellingen. Dat kan door op de netwerk- en volumepictogrammen te klikken of door de sneltoets Windows-toets+A te gebruiken en daarna de knop Energiebesparing in te schakelen. In het systeemvak zie je dat de energiebesparende functie is ingeschakeld als het pictogram van de batterij is veranderd in een pictogram van een batterij met een blaadje.

In de Snelle instellingen kun je de batterijbesparing ook handmatig aanzetten.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
LG-nieuws: dit kunnen we in 2025 verwachten
Huis

LG-nieuws: dit kunnen we in 2025 verwachten

Heeft tv-technologie haar hoogtepunt bereikt? Als we naar de nieuwste aankondigingen van LG kijken, lijkt het antwoord een duidelijk 'nee'. Met indrukwekkende innovaties zoals nóg helderdere oled-schermen dankzij geavanceerde materialen, een vernieuwde afstandsbediening en slimme AI-functies die het gebruiksgemak naar een hoger niveau tillen, bewijst LG dat er nog genoeg ruimte is voor vooruitgang.

De G-reeks is al een aantal jaren het topmodel van LG, het is de showcase voor nieuwe oled-technologie. Dit jaar is de G5 uitgerust met een nieuw type oled-paneel. Net als vorig jaar heeft LG de voorkeur om in plaats van alleen het paneel te benoemen de naam ‘Brightness Booster Ultimate’ gekozen, die wat algemener klinkt. Daarmee benadrukt LG dat de verbetering te danken is aan zowel aangepaste hardware als verbeterde software.

De G5 zou volgens LG tot 3x helderder zijn dan een conventionele oled (zoals bijvoorbeeld de B5), op een wit venster dat 3% van het schermoppervlak inneemt op zwarte achtergrond. Op een volledig wit scherm zou de verbetering 40% zijn ten opzichte van de G4. Uit de presentatie konden we opmaken dat dat bij een correcte kalibratie ongeveer 2.400 nits zou betekenen op een klein schermoppervlak en zelfs 300 nits op een volledig wit veld.  Bijzonder indrukwekkend, vooral omdat het paneel geen MicroLens Array meer heeft die gebruikt werd op de G4, en omdat LG bovendien een hogere energie-efficiëntie claimt. Het nieuwe paneel levert ook een verbetering van het kleurbereik. De G5 is bovendien uitgerust met een vernieuwd anti-reflectiefilter. Daardoor bewaart het bij veel omgevingslicht niet alleen perfect zwart maar ook rijkere kleuren. Voor gamers ondersteunt de G5 AMD FreeSync Premium en NVIDIA G-Sync, gamen kan in 4K met verversingssnelheid tot 165Hz. De G5 zal beschikbaar zijn voor de formaten 97 inch, 83 inch, 77 inch, 65 inch, 55 inch en voor het eerst ook in 48 inch. De 97 en 48 inch-versies niet uitgerust zijn met Brightness Booster Ultimate en zijn beperkt tot 4K144.

De M5, een draadloze G5

De G-serie kreeg van LG vorig jaar al het gezelschap van de M-reeks. De M5 is in essentie een G5, maar is verder uitgerust met een Zero Connect Box waarop alle aansluitingen zitten en die je plaatst waar je wilt. Hij stuurt beeld, geluid en data draadloos naar de tv.

De M5 zal beschikbaar zijn in de modellen 97 inch, 83 inch, 77 inch, en 65 inch. Net zoals bij de G5 is de 97 inch-versie niet voorzien van de Brightness Booster Ultimate. Alle modellen van de M5 zijn beperkt tot 4K144.

De Alpha 11 Gen2-processor

De Alpha 11-processor die vorig jaar zijn intrede deed is toe aan de tweede generatie. Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen:

  • AI Picture Pro detecteert elementen die de focus zijn van het beeld en geeft deze meer diepte

  • AI Sound Pro leverde al virtuele 11.1.2 kanalen voor verbeterde surroundeffecten, dit jaar kan het ook de stem scheiden uit de soundtrack en die versterkt inmixen zodat dialogen duidelijker zijn

  • Filmmaker Mode wordt uitgebreid met een ‘Ambient Light’-optie, waarbij de processor op basis van het omgevingslicht de donkere en middentonen wat helderder maakt. Zo wordt Filmmaker Mode beter geschikt voor de doorsnee woonkamer.

  • Nieuwe afstandsbediening en webOS 25

De nieuwe LG-afstandsbediening met aparte AI-knop.

De Magic Remote heeft na vele jaren dienst eindelijk een opvolger. De nieuwe afstandsbediening is wat slanker, maar vooral heeft ze minder toetsen. Onderzoek van LG wees uit dat cijfertoetsen nauwelijks nog gebruikt worden en die zijn dan ook verdwenen. Een aantal toetsen hebben ook een dubbele functie, door de toets lang in te drukken. De Home Hub, waar je alle slimme apparaten in je huis terugvindt, heeft nu een eigen toets. Druk hem lang in om een andere ingang te selecteren. Volume- en kanaaltoetsen zijn nu compacte kanteltoetsen. De mute toets is verdwenen, druk de volumetoets lang naar beneden voor mute. De microfoontoets is vervangen door een AI-toets en dat brengt ons naadloos bij de wijzigingen in webOS 25.

Aan de lay-out van webOS is niet zo veel veranderd, LG zet vooral sterk in op AI om het gebruiksgemak te verbeteren en stemherkenning en stemcommando’s nemen daarbij een belangrijke rol. De demo's die we tijdens de presentatie zagen waren allen in het Engels, het is dus afwachten of deze ook in het Nederlands beschikbaar komen en werkend zullen zijn:

  • Voice ID: de tv herkent je stem en schakelt automatisch naar jouw profiel, met geprefereerde apps, beeld- en geluidsinstelling

  • AI Concierge (kort drukken op de AI-toets): geeft aanbevelingen en suggereert sleutelwoorden die je kunt gebruiken om voor jou interessante content te vinden

  • AI Search (AI-knop lang indrukken): spreek je zoekopdrachten in. Tijdens de demo zagen we dat hij ook in staat is om in bijvoorbeeld Netflix te zoeken. Er is ook een integratie met Microsoft Copilot voor meer uitgebreide zoekopdrachten, maar of die in België en Nederland beschikbaar zal zijn, is nog niet duidelijk

  • AI Chatbot: is de ingebouwde probleemoplosser. Je kunt hem onder meer ook gebruiken om aanpassingen te maken in beeld en geluid.

  • AI Sound Wizard: AI Picture Wizard bestond vorig jaar al, waarbij je in verschillende stappen aanduidt wat je de mooiste beelden vindt, en de tv vervolgens de beeldinstellingen op basis daarvan aanpast. Dat concept wordt nu uitgebreid naar geluid. De tv laat je muziek horen met verschillende instellingen, jij geeft aan welke jouw voorkeur heeft. Vervolgens past de tv de geluidsinstelling toe op basis van je keuzes. 

Een nieuwe Sound Wizard helpt je de beste geluidsinstellingen te kiezen.

LG heeft verder ook een leuke AI-toepassing ingebouwd. Je kunt op basis van tekst-input AI-beelden genereren die je als screensaver kunt gebruiken. Die beelden worden overigens niet op de tv zelf gecreëerd, maar online in de cloud. Je krijgt van LG 100 credits, waarmee je 100 beelden kunt maken.