ID.nl logo
Opgelicht? Dit moet je doen
© PXimport
Huis

Opgelicht? Dit moet je doen

Oplichting via de telefoon lijkt zo ouderwets. Toch gebeurt het, en het blijkt ook nog eens behoorlijk lucratief voor de fraudeurs. Zoals de bellers van ‘de Microsoft-helpdesk’, die een hele lading psychologische trucs op ons loslaten. Daarmee drukken ze op onze knopjes, tenzij we waakzaam en kalm weten te blijven. Hoe gaan deze oplichters te werk en hoe voorkomen we dat we worden opgelicht? Dit artikel geeft je een ontleding én een verdediging.

We leven en werken in een mooie, moderne wereld met talloze mogelijkheden dankzij computers, internet, smartphones en andere ict-middelen. Tegelijkertijd leven en werken we in een gevaarlijke, hackbare wereld met allerhande dreigingen dankzij computers, internet, smartphones en andere ict-middelen – naast nog de ouderwetse telefoon. Constante updates voor besturingssystemen, browsers en apps brengen ons innovaties en verbeterde veiligheid. Complexe securitysoftware kijkt kritisch naar de lappen code die we op onze apparatuur draaien. Alleen komt uiteindelijk tóch alles neer op de mens.

We moeten het gevaar van volautomatische hacktools, drive-by-besmettingen, zero-days en ander digitaal gevaar dan ook niet onderschatten. Wat dat betreft is en blijft de mens de zwakke schakel. Niet alleen zijn we doelwit van cybercriminelen die uit zijn op geldelijk gewin, we zijn ook maar al te vaak het middel waarmee dat doel wordt bereikt. Sluwe phishing-mails, overtuigende nepsites, social engineering en psychologische trucs behoren tot de toolkit van cyberoplichters.

01 De telefoon gaat

De telefoon gaat. Soms is dat een mobiel nummer, soms nog een ouderwetse vaste lijn. “Hallo?” Aan de andere kant van de lijn begint een beleefd sprekende persoon in het Engels met de eerste stap in een slinks stappenplan. “Met de Microsoft-helpdesk. We hebben geconstateerd dat uw computer is besmet.” Een wat technischer klinkende variant is de mededeling: “Ik ben van de Microsoft-helpdesk en we hebben geconstateerd dat uw Windows-beveiliging is doorbroken.”

De stem van de beller heeft meestal een mild-Aziatisch accent, zoals Indiaas. Op zich is dat niet vreemd, want veel grote bedrijven doen aan uitbesteding van activiteiten, zoals klantenondersteuning en helpdesks. India is vanwege zijn relatief lage lonen een geliefd land voor het onderbrengen van dat soort werk.

©PXimport

Laten ophangen

Alert zijn op oplichterij is één ding, dus ophangen kan. Maar net als echte verkopers en marketeers weten de bellers niet van ophouden. Een betere manier van afkappen is door hén op te laten hangen. Hoe? Laat ze weten – of geloven – dat ze echt geen kans maken. Door bijvoorbeeld te vertellen dat je geen Windows-pc hebt, maar een Mac. Of dat je Linux gebruikt. Zo kom je mogelijk op ‘de zwarte lijst’ van deze ongewenste bellers.

02 Angst en (on)geloof

Tot zover de rationalisering van het onverwachte telefoontje van ‘de Microsoft-helpdesk’. Veel gewone computergebruikers zijn op dit punt namelijk niet meer zo rationeel als de lezer van dit artikel. Gewone mensen wéten namelijk dat virussen, ransomware, malware en ander digitaal kwaad bestaat. Sommigen zullen ook weten dat malware geheel ongemerkt kan binnenkomen, via een softwarebug bijvoorbeeld. Computerinfectie voltrekt zich dan volautomatisch bij het bezoeken van een doodgewone site waar dan nét besmette advertenties draaien. Dit is immers ook in Nederland al meerdere malen gebeurd, onder meer bij drukbezochte websites als Telegraaf.nl, NU.nl, Marktplaats.nl en Buienradar.nl. Deze websites dienen dan ongewild als verspreidingsvehikel voor zogeheten drive-by malware.

Een belletje van ‘de Microsoft-helpdesk’ kan dus twijfel en zelfs angst zaaien. Het bedrijf heeft eigen antimalware en levert via Windows Update een maandelijks bijgewerkte scantool die controleert op bekende malware. Daarbij doet Microsoft ook aan uitgebreide analyse. Bovendien zóu Microsoft technisch gezien inderdaad kunnen weten of een computer is geïnfecteerd.

©PXimport

03 De beste leugens

De beste leugens bestaan deels uit waarheid. De hierboven omschreven realiteit van digitale dreigingen wordt in de derde stap van het oplichtingsplan sluw gebruikt om op een psychologische alarmknop te rammen: “Ze zijn al binnen: uw pc is geïnfecteerd!” Op die manier gooit de beller olie op het vuur van de geschapen twijfel. De onrust slaat bij veel non-technische mensen dan om in angst.

De angst wordt vervolgens extra aangewakkerd met de aanvullende mededeling dat de computer over twee uur onbruikbaar is: “De hackers hebben dan alles te pakken; ze zetten alles op slot.” De oplichters van ‘de Microsoft-helpdesk’ haken hiermee wederom in op de waarheid. Ze verwijzen naar het fenomeen ransomware: kwaadaardige software die kostbare bestanden vergrendelt met onkraakbare encryptie en vervolgens losgeld eist.

04 Psychologische knoppen

De kritische lezer kan zich achter de oren krabben en zich sceptisch afvragen wie hier nou intuint. Welnu, véél meer mensen dan je zou verwachten. Mediapsycholoog Mischa Coster legt uit dat de oplichters inderdaad psychologische trucs inzetten om hun slachtoffers te manipuleren. “Ze gebruiken een dodelijke combinatie: autoriteit plus angst. De geclaimde autoriteit is uiteraard het bedrijf Microsoft dat belt, waarschuwt en wil helpen. De gecreëerde angst is de melding van aanwezige malware of hackers. Zonder acuut ingrijpen zal de dreiging omslaan in verlies van data of geld. De oplichters zaaien twijfel, en bij twijfel staan mensen open voor suggesties”, vertelt Coster. “Mensen die twijfelen doen instinctief twee dingen: ze willen weten wat andere mensen doen en ze geloven wat een autoriteit zegt.”

Het voordeel voor de fraudeurs is dat de aangeprate noodsituatie verhindert dat mensen nagaan wat anderen doen. Even googelen lijkt ook geen optie, want de beller heeft al gezegd dat de computer op dit moment niet meer te vertrouwen is. Maar gelukkig is de gezochte autoriteit voorhanden: de Microsoft-helpdesk hangt nu immers aan de lijn. Tenminste, zo lijkt het. “Mensen staan dan open voor suggestie”, weet Coster.

Neem een moment van bezinning

De in dit artikel uiteengezette vorm van fraude via telefoon en tech berust voor een groot deel op kunstmatig gecreëerde haast. De infectie of hack wordt in hoog tempo aangepraat en de druk wordt opgevoerd. Laat je echter niet gek maken en laat je niet murw praten. “Doe een stap terug en neem een moment van bezinning. Even tot rust komen en het hoofd helder krijgen. Vraag bij twijfel naar een terugbelnummer en hang (desnoods bot) op. Controleer vervolgens het telefoonnummer door het online op te zoeken”, adviseert mediapsycholoog Mischa Coster. Neem eventueel contact op met het echte Microsoft, waarvan je de helpdesk hier kunt bereiken. Zet bij aanhoudende twijfel over malware de computer uit totdat een bekende, vertrouwde expert hulp kan bieden.

05 Met eigen ogen

Maar de toegepaste psychologie van de oplichters houdt hier niet op. Ze spelen het zo dat hun slachtoffers ook zichzelf weten te overtuigen. Het gebruikte belscript geeft technische instructies waarmee slachtoffers achter hun eigen pc kunnen zien dat de malware of hacker écht binnen is. “Klik op Start, voer het commando ‘Logboeken’ in. Wat zie je nu?” De reguliere gebruiker die Windows niet door en door kent wordt nu (wellicht voor het eerst in zijn of haar leven) geconfronteerd met het systeemlog van Windows.

De Logboeken-app schotelt een flinke berg informatie voor waarbij het onzekere oog meteen valt op Fouten, Waarschuwingen, Kernel-events en andere onheilspellende woorden en tech-termen. Ook bij een prima werkende Windows-installatie komen daar fouten, waarschuwingen, uitroeptekens en andere alarmerende zaken voorbij. De beller verifieert de geveinsde hackaanval nog door te vragen naar bepaalde logmeldingen, die de gebruiker dan uiteraard weet te bevestigen. “Ah, de hackers zijn nú echt bezig op uw pc. We moeten ze tegenhouden!”

06 Legitieme hulpsoftware

Op dit punt wordt opnieuw sluw gebruikgemaakt van de waarheid; van een echt en betrouwbaar iets, een stukje houvast. In dit geval legitieme hulpsoftware in de vorm van het programma TeamViewer, waarmee hulp op afstand mogelijk is. Handig voor beheerders, behulpzame neefjes, echte helpdesks … én voor ‘de Microsoft-helpdesk’.

Bang gemaakte gebruikers krijgen stapje voor stapje uitleg hoe ze via Google naar de downloadsite van TeamViewer moeten gaan. Daar prijkt een groen slotje (geruststellend!) en zijn diverse vermeldingen van positieve recensies te zien. Bovendien is de site Nederlandstalig, wat toch een vertrouwd gevoel creëert.

Even installeren, verdere instructies van de ‘Microsoft-medewerker’ volgen om de controle over de computer over te dragen en de aangeboden anti-hackhulp kan beginnen. Mocht nu alsnog argwaan bij het slachtoffer de kop opsteken, dan heeft het oplichtersscript daarin voorzien. De beller luistert goed naar aarzelingen in de stem en bewoordingen om daarop in te spelen met slinkse verzinsels als ‘o, ze hacken nu door de volgende security layer heen’ of ‘ze halen nu alles binnen, u moet onmiddellijk maatregelen nemen’.

©PXimport

07 De pay-off

Het is de kalme lezer nu wel duidelijk: wie op afstand toegang heeft tot een computer kan daar van alles op doen. De werkwijzen van telefonische fraudeurs lopen hierna wat uiteen. Ter verduidelijking: er zijn verschillende bendes en groepen die zich voordoen als ‘de Microsoft-helpdesk’. De ene beller gaat nu over tot het installeren van een zogenaamd opruimmiddel dat in feite gewoon malware is, de andere beller kiest voor de heimelijke installatie van een backdoor. Weer een ander scenario is dat het slachtoffer na wat overtuigende tech-handelingen beleefd wordt gevraagd om een betaling van een bescheiden bedrag – denk aan tientje of twee. Soms is dat voor het afweren van het (geheel fictieve) hackgevaar, een andere keer is dat voor de vers geïnstalleerde, ge-ga-ran-deerd goede securitysoftware (die vaak juist ordinaire malware is). Of er is bij toeval geconstateerd dat de Windows-licentie niet legitiem is of moet worden vernieuwd, of dat er nog een oude Windows-versie draait die onveilig(er) is. Ongeacht de opgegeven reden, betaling moet wel nu wel even worden voldaan, alstublieft-dankuwel.

Meer slachtoffers en schade

Fraude via de telefoon is al oud en het fenomeen van ‘de Microsoft-helpdesk’ bestaat ook al enige tijd. Toch is er iets nieuws, namelijk dat in Nederland zowel het aantal slachtoffers alsook de geleden schade toeneemt. In de eerste paar maanden van dit jaar lag het aantal meldingen met 685 stuks al bijna op dat van begin 2016 (747 stuks), maar waren er al meer slachtoffers (60 versus 45) en een flink hoger schadebedrag (181.958 euro versus 52.127 euro). Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk, een Nederlandse non-profitorganisatie die dus wél een legitieme helpdesk is. In 2016 zijn er in totaal 1403 meldingen gedaan. Daarvan zijn 102 mensen ook echt geld kwijtgeraakt aan deze oplichters. De totale schade daarbij bedroeg bijna 204.000 euro. Het verlies in de eerste vierenhalve maand van dit jaar benaderde het 2016-totaal dus al.

08 Internetbankieren

Aangezien de computer weer veilig is verklaard, kan die kleine betaling best meteen worden gedaan, zo praat de redder-in-nood zijn of haar slachtoffers aan. Alleen is de toegang via TeamViewer gebruikt om kant-en-klare malware een internetomleiding op te laten zetten. Het resultaat is dat het slachtoffer niet op de website van zijn of haar bank terechtkomt, maar op een phishing-site. Eventuele beveiligingswaarschuwingen van een browser of (bonafide) beveiligingspakket zijn vooraf uitgeschakeld of gedurende het ‘internetbankieren’ te onderdrukken.

Daarna is het voor de oplichters een fluitje van een cent om het oorspronkelijke kleine bedrag te veranderen; van een tientje in het maximum dat mag worden opgenomen. Sommige banken staan een daglimiet toe waar geen extra controle voor nodig is. Andere banken doen aan controle via een TAN-code, maar ook dat is meegenomen in het oplichtingsscript. In dat geval kan ‘de Microsoft-helpdesk’ namelijk plotseling opnieuw alarm slaan: “Hé, de hackers hebben uw telefoon te pakken! Wat is de code die nu verscheen? O, u moet uw toestel nu meteen uitzetten, anders plunderen ze uw rekening!” En dat is precies wat er gebeurt, alleen zijn het niet ‘de hackers’, maar is het ‘de Microsoft-helpdesk’ zelf die je jouw centen afhandig maakt. Betaling met de smartphone via een veilige(r) bank-app wordt met deze sluwe leugen de pas afgesneden. Zo zijn vele Nederlanders al duizenden euro’s kwijtgeraakt, soms zelfs met rood staan tot gevolg, waar de bank dan nog eens rente voor rekent ook.

Extra slecht nieuws voor mensen die tot en met deze stap door de oplichters zijn gefopt, is dat banken deze schade niet vergoeden. In hun voorwaarden staan namelijk bepalingen die banken vrijwaren van dergelijke gevallen. Zoals fraude waarbij mensen zelf een overboeking hebben gedaan of waarbij ze zelf toegang tot hun computer hebben gegeven aan derden. Huiseigenaren krijgen immers ook niets vergoed als zij zelf de deur hebben opengedaan voor dieven.

©PXimport

09 Wees alert, ook voor elkaar

De Nederlandse overheid voert jaarlijks de cybersecuritycampagne Alert Online uit. Het doel is Nederland veiliger te maken door mensen bewuster te laten zijn van computerbeveiliging. Waakzaam zijn, goed nadenken, doordenken en doorvragen hoort daar ook bij.

Hoe waarschijnlijk is het dat Microsoft mij belt? Zeer onwaarschijnlijk.

Met wat voor nummer word ik gebeld? Soms vanaf een duidelijk buitenlands nummer, vaak vanaf een voip-nummer. Beide kunnen iets zeggen over de herkomst, net als overigens de timing. Zo is recent in Nederland veelvuldig vanaf +65-27008000 gebeld, nadat datzelfde nummer in Duitsland veel klachten op discussiefora heeft opgeleverd. Achter dat nummer met Singapores kengetal zit een agressieve marketeer annex scammer, die zich voordoet als ‘Nikita van IBM’.

Welke woorden en formulering gebruikt een beller? Mediapsycholoog Mischa Coster: “Luister goed naar wat mensen zeggen als ze wat van je willen. Pas op voor het ‘omdat als reden’-effect. Alles wat na ‘omdat’ komt, wordt als legitiem ervaren.” Dat woord suggereert namelijk een reden, waarvan mensen aannemen dat die wel in orde zal zijn. Maar dat is zeker niet altijd het geval, waarschuwt Coster.

HP, IBM en meer

In dit artikel zijn de methodes van ‘de Microsoft-helpdesk’ uit de doeken gedaan en zijn tegenmaatregelen gegeven. Maar er zijn niet alleen verschillende ‘Microsoft-helpdesks’ actief, er zijn ook andere bekende bedrijven die worden misbruikt om vertrouwen te winnen en mensen op te lichten. Sommige telefonische fraudeurs doen zich voor als medewerker van IBM. Andere oplichters melden dat ze van de technische helpdesk of klantenservice van pc-maker HP zijn. De namen kunnen variëren, de scripts kunnen afwijken, de einddoelen kunnen uiteenlopen, maar in grote lijnen zijn de methodes hetzelfde. Voor de tegenmaatregelen geldt dat dus ook.

Antibots

In essentie vertoont de fraude van ‘de Microsoft-helpdesk’ opvallende overeenkomsten met ongewenste telemarketing. Een ondernemende Amerikaanse telecom-expert heeft zodoende een briljante en hilarische tegenzet bedacht. Roger Anderson is ‘the name’, anti-scambots zijn ‘the game’. Anderson heeft uit eigen ergernis over een telemarketeer die hem thuis lastigviel en zijn zoontje grof toesprak een slimme telefoonbeantwoordbot ontwikkeld. Aanvankelijk voor eigen gebruik, maar die is tegenwoordig ook als betaalde dienst in de Verenigde Staten af te nemen. Anderson heeft speciaal hiervoor zijn Jolly Roger Telephone Company opgezet, waarnaar slachtoffers inkomende telefoontjes kunnen doorschakelen. Het briljante aan zijn tegenmiddel is dat het juist niet zorgt voor ophangen. De belbots doen hun best om menselijk te lijken en zo geïnteresseerd mogelijk over te komen: “Ik snap het niet, kun je dat nog eens herhalen?” Scammers blijven vervolgens hoopvol aan de lijn en verspillen hun tijd rijkelijk, want ook voor dit soort malafide ondernemers is tijd geld. Op die manier weet Anderson hun kosten op te drijven en hun praktijken onrendabel te maken. De site van de Jolly Roger Telephone Company staat vol met opnames van lang – en zelfs absurdistisch – opgerekte gesprekken met goedgelovige oplichters. “Wacht even, ik moet nu stil zijn want er zit een bij op mijn arm.”

Microsoft machteloos?

De oplichters van ‘de Microsoft-helpdesk’ bezorgen consumenten ergernis, angst en in het ergste geval concrete verliezen. Het lijkt dan ook logisch om van het grote, rijke Microsoft bestrijding van deze oplichting te verwachten. In de praktijk blijkt dat echter lastig. Het tegenhouden, aanpakken en eventueel oppakken van deze fraudeurs wordt in eerste instantie niet eens bemoeilijkt doordat de daders ergens in het buitenland zitten. Nee, het allereerste struikelblok is dat Microsoft juridisch gezien geen benadeelde partij is en dus niet zelf zomaar actie kan ondernemen. Misbruik van de bedrijfsnaam, bijvoorbeeld als de fraudeurs een website hebben waar ze officiële logo’s gebruiken, kan wel een middel zijn. Maar meestal houden de oplichters het bij een helpdesktelefoontje, hun sluwe belscript, RAT-software (remote access tool) en eventueel eigen malware. Toch doet Microsoft actief mee aan bestrijding. Het bedrijf roept slachtoffers op om vooral melding maken en aangifte te doen. Verder werkt het bedrijf met politie en Justitie internationaal om dit soort cyberbendes op te sporen en op te pakken. Daarvoor verzamelt Microsoft meldingen. Ten slotte geeft Microsoft gebruikers goede adviezen: hang op, klik weg, maak melding en doe aangifte bij de politie. De echte Microsoft-helpdesk zal nooit zomaar zelf contact opnemen, in elk geval niet zonder dat een consument eerst zelf heeft aangeklopt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Dit zijn dé BBQ-trends voor 2025: van oervuur tot slimme grills
© Halfpoint
Huis

Dit zijn dé BBQ-trends voor 2025: van oervuur tot slimme grills

Natuurlijk, een kipsateetje of hamburger blijft het goed doen op de barbecue. Maar wie meer wil, kan zich vast helemaal vinden in de barbecue-trends die dit jaar populair zijn. Van koken op open vuur tot wereldsmaken: de barbecue verandert mee met de tijd – en dat proef je.

Barbecue-trends 2025 in het kort: ♨️ Koken op open vuur ♨️ Technologie op de grill ♨️ Wereldsmaken op het rooster ♨️ Duurzamer barbecueën ♨️ Meer plantaardig op de grill ♨️ Zoete afsluiters

Lees ook: Houtskool, elektrisch, gas of kamado: welke barbecue past bij jou?

Koken op open vuur

Barbecueën zonder poespas wint terrein. Terug naar het vuur, letterlijk. Steeds meer mensen kiezen voor koken op hout of houtskool, zonder gas of stekkers. Het vraagt wat oefening, maar geeft een intense smaak en een ambachtelijke sfeer. Denk aan gietijzeren pannen boven smeulende kolen of een stuk vis in een zelfgebouwde vuurplaats. Oergezellig én smaakvol.

Technologie op de grill

Aan de andere kant zie je ook het tegenovergestelde: hightech barbecues met wifi, apps en automatische temperatuurregeling. Vooral pellet grills zijn in trek. Die gebruiken houtpellets als brandstof en houden de temperatuur constant, zodat je rustig achterover kunt leunen. Ideaal voor wie wil grillen zonder stress, maar wel met smaak.

De skillet doet volop mee Een skillet is een zware gietijzeren pan met een steel, zonder antiaanbaklaag. Je gebruikt 'm rechtstreeks op het rooster van je barbecue of in het vuur. Door het dikke materiaal blijft de hitte lang hangen en gaart alles gelijkmatig. Deze pan is inmiddels vaste prik bij veel buitenkoks. In 2025 zie je 'm vaker, juist omdat hij zo goed past bij de trend van vuurkoken en gevarieerder grillen. Groenten, kazen, eieren of desserts? In een skillet lukt het allemaal, zonder dat je iets tussen het rooster verliest. Hij houdt de warmte lang vast, kan direct in het vuur en gaat jarenlang mee. Functioneel én duurzaam.

©Aleksei Isachenko

Wereldsmaken op het rooster

De barbecue wordt steeds internationaler. Klassiekers als saté en hamburgers maken ruimte voor gerechten met een twist. Spareribs met gochujang, geroosterde aubergine met tahin, of kip met ras el hanout. Deze mix van keukens levert verrassende combinaties op – ga vooral lekker experimenteren!

Duurzamer barbecueën

Ook bij de barbecue zie je dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Houtskool uit verantwoord bosbeheer, minder wegwerpartikelen en vaker lokaal en seizoensgebonden inkopen. Herbruikbare accessoires vervangen aluminium bakjes en houten prikkers. En wie kiest voor plantaardige gerechten, verkleint zijn ecologische voetafdruk nog verder.

Skillet nodig?

Bekijk het aanbod

Meer plantaardig op de grill

Barbecueën zonder vlees is allang geen uitzondering meer. Groenten krijgen een hoofdrol: bloemkool, maïskolven, paddenstoelen, paprika, allemaal gaan ze direct op het rooster of in een gietijzeren schaal. Vleesvervangers zijn er in alle soorten en smaken, van burgers tot worstjes. De barbecue wordt daardoor breder inzetbaar – ook als je geen vlees eet.

©sai-chan

Zoete afsluiters

Tot slot: desserts van de barbecue. Gegrilde ananas, gebakken banaan of marshmallows tussen twee biscuitjes (s'mores). Ook cakes of broodpudding in een skillet doen het goed. Daarmee sluit je een barbecue niet alleen warm, maar ook origineel af.

S'mores van de barbecue Leg per persoon twee biscuitjes klaar, een stuk chocolade (bijvoorbeeld melk of puur) en een grote marshmallow.

  1. Rooster de marshmallow boven de barbecue tot hij goudbruin en zacht is.
  2. Leg een stukje chocolade op een biscuitje.
  3. Zet de warme marshmallow erop en dek af met het tweede biscuitje.
  4. Druk licht aan zodat de chocolade smelt.
  5. Even laten afkoelen (voor zover je dat redt), en genieten maar. Je kunt de chocolade ook vervangen door bijvoorbeeld een karamelsnoepje of een lik hazelnootpasta.

Conclusie

In 2025 barbecue je minder op routine en meer met aandacht. Dat kan met een zelfgestookt vuurtje of een slimme grill, zolang het maar draait om smaak, delen en ontdekken!

▼ Volgende artikel
Altijd een frisse vaatwasser: zo houd je 'm schoon, fris en in topvorm!
© Andrey Popov
Huis

Altijd een frisse vaatwasser: zo houd je 'm schoon, fris en in topvorm!

De vaatwasser is je trouwe keukenmaatje. Dag in, dag uit maakt hij pannen, glazen en borden blinkend schoon. Maar wie zorgt er eigenlijk voor hem? Een beetje liefde en onderhoud doet wonderen: je vaat blijft fris, je machine gaat langer mee én je voorkomt nare geurtjes. Met deze simpele tips blijft je afwasmachine in topconditie.

Als je een echt schone vaat wil, moet de vaatwasser zelf natuurlijk ook schoon zijn. In dit artikel lees je:

  • Hoe vaak je de vaatwasser zou moeten schoonmaken
  • Welke middelen je hiervoor kunt gebruiken
  • Waarom je niet altijd voor een verkort programma moet kiezen

Lees ook zeker even: Wat is een slimme vaatwasser en wat kun je ermee?

Elke dag verdwijnt er van alles in de vaatwasser: vet, etensresten, kalk, noem maar op. Vooral het filter en de afvoer krijgen het zwaar te verduren. Draai je vaak korte of lauwe programma's, dan hoopt vuil zich nóg sneller op, met doffe glazen of een vieze geur als gevolg. Daarom is regelmatig schoonmaken bepaald geen overbodige luxe. Zo houd je het bij:

  • Wekelijks: filter schoonmaken onder de warme kraan.

  • Elke twee tot drie maanden: een heet programma draaien zonder vaat.

  • Per kwartaal: rubbers goed schoonboenen.

  • Twee keer per jaar: sproeiarmen loshalen en reinigen.

©Lazy_Bear - stock.adobe.com

Het filter: de stille held van je vaatwasser

Het filter is dé plek waar alle etensresten samenkomen. En net als het zeefje in je gootsteen moet ook dit onderdeel regelmatig worden geleegd. Klik het filter eruit, verwijder alle viezigheid en spoel het ten slotte grondig af onder heet water. Een beetje afwasmiddel erbij kan geen kwaad. Binnen een minuut gefixt, en je voorkomt bovendien verstoppingen en nare luchtjes.

Af en toe flink heet spoelen

Die snelle Eco-stand is handig, maar niet altijd afdoende. Draai daarom om de paar maanden een leeg programma op de hoogste temperatuur. Zo los je vetresten op die zich anders aan de wanden hechten. Wil je extra grondig te werk gaan? Giet dan wat schoonmaakazijn op de bodem en leg een paar schijfjes citroen in het bestekmandje. Daarna gewoon de machine zijn werk laten doen.

Liever geen azijn? Dan is baking soda een goed alternatief. Let wel op: een klein theelepeltje in het zeepbakje is genoeg. Te veel soda kan de rubbers aantasten.

©Lazy_Bear - stock.adobe.com

Sproeiarmen schoonmaken: zo gepiept

Zit er plotseling nauwelijks nog kracht achter de waterstralen? Grote kans dat een van de sproeiarmen verstopt zit. Meestal heeft je vaatwasser er twee: eentje onderin en eentje onder het bovenste rek. Je haalt ze los door ze iets in te duwen en naar links te draaien, maar check bij twijfel vooral even de handleiding.

Spoel de sproeiarmen af onder de kraan en prik eventuele verstoppingen open met een satéprikker. Zijn ze erg vies? Laat ze dan een uurtje weken in heet water met wat soda.

Rubbers: vaak vergeten, maar o zo belangrijk

De rubbers rondom de deur zijn een broedplaats voor viezigheid. Tussen de plooien kunnen zich etensresten, schimmels en bacteriën ophopen – en dat ga je op den duur ruiken. Bovendien kunnen versleten of vieze rubbers gaan lekken.

Maak de rubbers schoon met een warm sopje van afwasmiddel en water. Een doekje werkt prima, maar voor de kleine kiertjes is een oude tandenborstel ideaal. Vermijd agressieve middelen: die tasten het rubber aan, en dan ben je nog verder van huis.

©Kislev | Julia - stock.adobe.com

Vergeet de zijkanten van de deur en de rubbers niet schoon te maken.

Mocht je toch op zoek zijn naar een nieuwe vaatwasser, dan kun je uiteraard terecht bij de bekende webwinkels.