ID.nl logo
Eigen nieuwsbrief maken met Mailchimp
© Reshift Digital
Huis

Eigen nieuwsbrief maken met Mailchimp

Als voorzitter of secretaris sta je in voor de periodieke nieuwsbrieven die alle leden van je vereniging horen te ontvangen. Dat kan natuurlijk in de vorm van een Word-document dat je via je e-mailprovider verstuurt, maar het kan ook professioneler. Met een (vaak gratis) dienst als MailChimp is dat makkelijker dan je wellicht denkt. Een eigen nieuwsbrief maken is er zo mee gepiept.

Er bestaan diverse webapplicaties die het creëren, versturen en afhandelen van nieuwsbrieven en aanverwante digitale publicaties voor je kunnen stroomlijnen. Een van de bekendste en populairste is MailChimp. Dat hoeft niet echt te verbazen: de gratis versie is behoorlijk coulant, want je kunt hiermee tot 1200 berichten per maand verzenden aan een bestand tot wel 2000 leden. Meer dan voldoende, zo lijkt ons, om hiermee aan de slag te gaan.

Klik op Sign Up Free voor een gratis registratie, vul de gevraagde gegevens in en bevestig met Get Started! Even later ontvang je een bevestigingsmail: klik hier op Activate account en nadat je nog enkele administratieve details hebt ingevuld op de site kun je aan de slag.

Contacten verzamelen en importeren

Even later beland je in je online dashboard. MailChimp stelt voor al meteen een eerste e-mail alias nieuwsbrief te ontwerpen, maar daar wachten we nog even mee. Klik op I’ll do this later zodat de optie Add your contacts de focus krijgt. Het samenstellen van een abonneelijst lijkt ons een logisch begin. We gaan ervan uit dat je al over zo’n contactlijst beschikt; dan komt het erop aan die in het juiste formaat om te zetten waarna je die in MailChimp kunt importeren.

We nemen Outlook als voorbeeld. Start dit programma op en ga naar Bestand, Opties, Geavanceerd. Klik op Exporteren, Naar een bestand exporteren en druk op Volgende. Kies Door komma’s gescheiden waarden, druk weer op Volgende, klik op Contactpersonen en geef een naam aan het csv-bestand. Bevestig met Volgende en met Voltooien. Andere e-mailclients en -services bieden vergelijkbare exportopties aan.

Over Outlook gesproken. Dit mailprogramma van Microsoft zit bomvol functies die je wellicht niet allemaal gebruikt. Zonde! Met onze basiscursus Outlook heeft de mailsoftware geen geheimen meer voor je. Aanrader!

Over naar MailChimp, waar je Import from a file selecteert en CSV or tab-delimited text file aanvinkt. Klik op Continue To Setup. Via Browse verwijs je naar het csv-bestand. Klik op Continue To Match zodat je via Edit eventueel kolomtitels als First Name, Last Name en Email Address aan je eigen velden kunt koppelen. Overtollige velden verwijder je met Skip of in één beweging met Skip All (bij unmatched columns), zodat je verder kunt met Continue To Organize.

Laat de status van de geïmporteerde contactpersonen staan op Subscribed en klik op Continue To Review; rond af met Import. De geïmporteerde items verschijnen nu op het tabblad Audience (klik op View Contacts). Overigens kun je van hieruit ook zelf nieuwe contactpersonen toevoegen. Open de rubriek Add contacts en kies Add a Subscriber voor manuele toevoegingen of op Import Contacts.

Mailcampagne opzetten

Je beschikt nu al over een abonneelijst en dus is het de hoogste tijd dat we een – in MailChimp-taal – ‘campagne’ opzetten. Open hiertoe het tabblad Campaigns, bovenaan je dashboard, en druk op Create Campaign. Er verschijnt een dialoogvenster met diverse campagnetypes. We houden het eenvoudig en kiezen hier voor Email. Laat Regular geselecteerd, verzin een geschikte campagnenaam en klik op Begin.

©PXimport

Via de knop Add Recipients kun je de gewenste abonneelijst in het uitklapmenu aanduiden; merk trouwens op dat je je binnen deze lijst ook tot vooraf gedefinieerde segmenten als New Subscribers kunt beperken. Meer zelfs: via Group or new segment bepaal je geheel zelf de criteria van zo’n subgroep, zoals Date Added is after a specific date. Wij laten hier echter eenvoudigweg All subscribers in audience geselecteerd. Bevestig met Save. Met de knoppen Edit From en Add Subject stel je het afzendadres en de onderwerpsregel voor je campagne in.

Werken met thema's

De administratieve headers van je nieuwsbriefcampagne heb je hiermee voor elkaar, maar van de nieuwsbrief zelf is nog weinig te merken. Met de knop Design Email breng je daar snel verandering in. MailChimp kom je tegemoet met een hele reeks sjablonen voor lay-outs en thema’s. Klik hier (bijvoorbeeld) op Themes en scrol naar de categorie Newsletters: er is keuze uit een dertigtal exemplaren. Jammer genoeg blijken er slechts twee beschikbaar in de gratis versie: Art Newsletter en Postcard. Meer opties zitten achter abonnementen verstopt.

Zodra je een thema hebt geselecteerd, beland je in een online editor. Links krijg je een voorbeeldweergave, rechts een venster met tal van bouwblokken waarmee je je nieuwsbrief verder vorm kunt geven. Mocht je per abuis deze ontwerpmodus hebben verlaten, dan keer je snel terug vanuit je dashboard: open Campaigns en klik op Edit Design.

De online editor blijkt behoorlijk gebruiksvriendelijk. Zodra je de muisaanwijzer in de voorbeeldweergave boven een object houdt verschijnt een half doorzichtig venster met enkele tools. Je kunt van hieruit het object verslepen (Drag to Reorder), verwijderen (Delete), dupliceren (Duplicate) en bewerken (Edit Block).

©PXimport

Stel, het sjabloon bevat een afbeelding die je door een eigen exemplaar wilt vervangen. Klik dan op Edit Block en in het rechtervenster op Replace. Vervolgens klik je op Upload (of op Import from URL), selecteer je het geïmporteerde plaatje en bevestig je met Insert: de afbeelding wordt nu in je nieuwsbrief geplaatst. Om die alsnog aan te passen selecteer je de afbeelding en kies je Edit Block, Edit.

Via een online fotobewerker kun je het plaatje nu nog op allerlei manieren aanpassen en verfraaien. Bewaar je wijzigingen met Save.

Werken met blokken

Je hoeft je echter niet te beperken tot de bouwblokken die standaard al in het nieuwsbriefsjabloon zijn opgenomen. Vanuit het tabblad Content in het rechtervenster kun je namelijk eenvoudigweg extra objecten in je nieuwsbrief verslepen, naar een locatie met de melding Drop block here. Om slechts enkele voorbeelden te noemen: (Boxed) Text, Image (Group), Social Share, Button, Footer, Video. Het nieuw toegevoegde blok kun je dan net als de andere nog verplaatsen, dupliceren, bewerken of verwijderen.

Om het resultaat tussentijds ook buiten de online editor te bekijken hoef je maar op Preview and Test te klikken. Selecteer je hier Enter preview mode, dan kun je nog kiezen tussen een Desktop- en een Mobile-weergave. De Inbox-weergave, waarbij diverse mailclients worden gesimuleerd, is voorbehouden voor de betaalde abonnementen, maar geen nood: je kiest dan Send a test email en je verstuurt het ontwerp naar je eigen e-mailadres. Handig is ook Push to mobile, waarbij je het ontwerp op uw eigen mobiele apparaat kunt bekijken.

©PXimport

Druk op Save and Exit om je ontwerp te bewerken. Of klik op Save as Template als je het in de vorm van een sjabloon wilt opslaan, zodat je het voor latere nieuwsbrieven kunt gebruiken. Houd er rekening mee dat MailChimp in de gratis versie een logo onder je ontwerpen plaatst.

Nieuwsbrief versturen

Je nieuwsbrief ziet er gelikt uit en is eindelijk klaar voor verzending. Ook dit proces neemt MailChimp voor zijn rekening. Ga naar uw dashboard, open Campaigns en selecteer de gewenste campagne. Dubbelcheck of bij To goed of de bedoelde ontvangers staan geselecteerd – desnoods stuur je dit nog even bij met Edit Recipients. Staat alles goed? Klik dan rechtsboven op de knop Send en bevestig met Send Now.

Wat echter als je de nieuwsbrief niet op dit ogenblik wilt versturen? Dan hoef je echt niet te wachten tot het grote moment is aangebroken. Je klikt in dit geval op Schedule en bepaalt zelf de geschikte datum en tijd. Bevestig je keuze met Schedule Campaign.

Rapporten analyseren

MailChimp voorziet tevens in een handige analysemodule voor de verstuurde nieuwsbrieven. In je dashboard ga je naar het tabblad Reports. Selecteer de gewenste campagne en druk op View Report voor een overzicht van de belangrijkste analyses. Je verneemt hier onder meer hoeveel gebruikers uit je abonneelijst de nieuwsbrief wanneer hebben ontvangen en geopend en om welke adressen het precies gaat.

Dat kan omdat MailChimp standaard een tracker (web beacon) met de nieuwsbrief meestuurt die een en ander registreert. Als je dat liever vermijdt, open je je - nog niet verstuurde - nieuwsbrief, scrol je naar onderen tot bij Settings & Tracking, klik je hier op Edit en verwijder je het vinkje bij Track opens en/of bij Track clicks.

MailChimp vertelt tenslotte tevens welke ontvangers zich van je nieuwsbrief uitschrijven. Immers, de ontvangers krijgen onderaan de brief een link met een uitschrijfoptie.

▼ Volgende artikel
Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?
© ER | ID.nl
Huis

Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?

Het gebrek aan een rijk contrast is een van de grootste ergernissen bij lcd- en ledtelevisies. Fabrikanten hebben daarom een slimme techniek bedacht die het contrast aanzienlijk verbetert: local dimming. In dit artikel leggen we uit hoe deze techniek van jouw grijze nachtlucht weer een inktzwarte sterrenhemel maakt.

Het contrast van je televisie is misschien wel de belangrijkste eigenschap voor mooi beeld. We willen dat wit verblindend wit is en zwart echt inktzwart. Bij oledtelevisies is dat makkelijk, want daar geeft elke pixel zelf licht. Maar de meeste televisies in de Nederlandse huiskamers zijn nog steeds lcd- of ledschermen (inclusief QLED). Die werken met een lamp achter het scherm, de zogeheten backlight. Local dimming is de techniek die probeert de nadelen van die achtergrondverlichting op te lossen.

Om te begrijpen waarom local dimming nodig is, moet je eerst weten hoe een standaard led-tv werkt. Simpel gezegd is het een groot paneel met pixels die zelf geen licht geven, maar alleen van kleur veranderen. Achter die pixels brandt een grote lichtbak. Als het beeld zwart moet zijn, sluiten de pixels zich om het licht tegen te houden. Helaas lukt dat nooit voor de volle honderd procent; er lekt altijd wat licht langs de randjes. Hierdoor zien donkere scènes er vaak wat flets en grijzig uit. De achtergrondverlichting staat immers vol aan, ook als het beeld donker moet zijn.

Nooit meer te veel betalen? Check Kieskeurig.nl/prijsdalers!

De lampen dimmen waar het donker is

Local dimming pakt dit probleem bij de bron aan. In plaats van één grote lichtbak die altijd aan staat, verdeelt deze techniek de achtergrondverlichting in honderden (en bij duurdere tv's soms duizenden) kleine zones. De televisie analyseert de beelden die je kijkt continu. Ziet de processor dat er linksboven in beeld een donkere schaduw is, terwijl rechtsonder een felle explosie te zien is? Dan worden de lampjes in de zone linksboven gedimd of zelfs helemaal uitgeschakeld, terwijl de lampjes rechtsonder juist fel gaan branden.

Het resultaat is direct zichtbaar. Zwart wordt weer echt zwart, simpelweg omdat er geen licht meer achter dat deel van het scherm brandt. Tegelijkertijd blijven de lichte delen van het scherm helder. Dat zorgt voor een veel groter contrast en geeft het beeld meer diepte. Vooral bij het kijken van HDR-films en -series is dat van belang. Zonder local dimming kan een led-tv eigenlijk geen goed HDR-beeld weergeven, omdat het verschil tussen licht en donker dan te klein blijft.

©ER | ID.nl

Niet alle local dimming is hetzelfde

Het klinkt als een wonderoplossing, maar de uitvoering verschilt enorm per televisie. Het grote toverwoord hierbij is het aantal zones. Hoe meer zones de tv onafhankelijk van elkaar kan aansturen, hoe preciezer het licht kan worden geregeld. Goedkopere televisies gebruiken vaak edge lit local dimming. Hierbij zitten de lampjes alleen in de rand van de tv. Dat werkt redelijk, maar is niet heel nauwkeurig. Je ziet dan soms dat een hele verticale strook van het beeld lichter wordt, terwijl er eigenlijk maar één klein object moest worden verlicht.

De betere variant heet full array local dimming. Hierbij zitten de lampjes over de hele achterkant van het scherm verspreid. De allernieuwste en beste vorm hiervan is miniLED. Daarbij zijn de lampjes zo klein geworden dat er duizenden in een scherm passen, wat de precisie van oled begint te benaderen. Als er te weinig zones zijn, kun je last krijgen van zogenaamde 'blooming'. Dat zie je bijvoorbeeld bij witte ondertiteling op een zwarte achtergrond: er ontstaat dan een soort wazige lichtwolk rondom de letters, omdat de zone groter is dan de tekst zelf.

Welke merken gebruiken local dimming?

Bijna elke grote televisiefabrikant past deze techniek inmiddels toe, maar ze doen dat voornamelijk in hun middenklasse en topmodellen. Samsung is een van de voorlopers, zeker met hun QLED- en Neo QLED-televisies, waarbij ze in de duurdere series gebruikmaken van geavanceerde miniLED-techniek voor zeer precieze dimming. Ook Sony staat bekend om een uitstekende implementatie van full array local dimming, die vaak geprezen wordt om de natuurlijke weergave zonder overdreven effecten. Philips past het eveneens toe in hun (mini)ledmodellen, vaak in combinatie met hun bekende Ambilight-systeem voor een extra contrastrijk effect.

Ga voor de full monty!

Local dimming is dus geen loze marketingkreet, maar een dankbare techniek voor iedereen die graag films of series kijkt op een led- of QLED-televisie. Het maakt het verschil tussen een flets, grijs plaatje en een beeld dat van het scherm spat met diepe zwartwaarden. Ben je in de markt voor een nieuwe tv? Vraag dan niet alleen óf er local dimming op zit, maar vooral of het gaat om full array dimming. Je ogen zullen je dankbaar zijn tijdens de volgende filmavond!

Vijf fijne televisies die full array local dimming ondersteunen

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.