ID.nl logo
Eigen nieuwsbrief maken met Mailchimp
© PXimport
Huis

Eigen nieuwsbrief maken met Mailchimp

Als voorzitter of secretaris sta je in voor de periodieke nieuwsbrieven die alle leden van je vereniging horen te ontvangen. Dat kan natuurlijk in de vorm van een Word-document dat je via je e-mailprovider verstuurt, maar het kan ook professioneler. Met een (vaak gratis) dienst als MailChimp is dat makkelijker dan je wellicht denkt. Een eigen nieuwsbrief maken is er zo mee gepiept.

Er bestaan diverse webapplicaties die het creëren, versturen en afhandelen van nieuwsbrieven en aanverwante digitale publicaties voor je kunnen stroomlijnen. Een van de bekendste en populairste is MailChimp. Dat hoeft niet echt te verbazen: de gratis versie is behoorlijk coulant, want je kunt hiermee tot 1200 berichten per maand verzenden aan een bestand tot wel 2000 leden. Meer dan voldoende, zo lijkt ons, om hiermee aan de slag te gaan.

Klik op Sign Up Free voor een gratis registratie, vul de gevraagde gegevens in en bevestig met Get Started! Even later ontvang je een bevestigingsmail: klik hier op Activate account en nadat je nog enkele administratieve details hebt ingevuld op de site kun je aan de slag.

Contacten verzamelen en importeren

Even later beland je in je online dashboard. MailChimp stelt voor al meteen een eerste e-mail alias nieuwsbrief te ontwerpen, maar daar wachten we nog even mee. Klik op I’ll do this later zodat de optie Add your contacts de focus krijgt. Het samenstellen van een abonneelijst lijkt ons een logisch begin. We gaan ervan uit dat je al over zo’n contactlijst beschikt; dan komt het erop aan die in het juiste formaat om te zetten waarna je die in MailChimp kunt importeren.

We nemen Outlook als voorbeeld. Start dit programma op en ga naar Bestand, Opties, Geavanceerd. Klik op Exporteren, Naar een bestand exporteren en druk op Volgende. Kies Door komma’s gescheiden waarden, druk weer op Volgende, klik op Contactpersonen en geef een naam aan het csv-bestand. Bevestig met Volgende en met Voltooien. Andere e-mailclients en -services bieden vergelijkbare exportopties aan.

Over Outlook gesproken. Dit mailprogramma van Microsoft zit bomvol functies die je wellicht niet allemaal gebruikt. Zonde! Met onze basiscursus Outlook heeft de mailsoftware geen geheimen meer voor je. Aanrader!

Over naar MailChimp, waar je Import from a file selecteert en CSV or tab-delimited text file aanvinkt. Klik op Continue To Setup. Via Browse verwijs je naar het csv-bestand. Klik op Continue To Match zodat je via Edit eventueel kolomtitels als First Name, Last Name en Email Address aan je eigen velden kunt koppelen. Overtollige velden verwijder je met Skip of in één beweging met Skip All (bij unmatched columns), zodat je verder kunt met Continue To Organize.

Laat de status van de geïmporteerde contactpersonen staan op Subscribed en klik op Continue To Review; rond af met Import. De geïmporteerde items verschijnen nu op het tabblad Audience (klik op View Contacts). Overigens kun je van hieruit ook zelf nieuwe contactpersonen toevoegen. Open de rubriek Add contacts en kies Add a Subscriber voor manuele toevoegingen of op Import Contacts.

Mailcampagne opzetten

Je beschikt nu al over een abonneelijst en dus is het de hoogste tijd dat we een – in MailChimp-taal – ‘campagne’ opzetten. Open hiertoe het tabblad Campaigns, bovenaan je dashboard, en druk op Create Campaign. Er verschijnt een dialoogvenster met diverse campagnetypes. We houden het eenvoudig en kiezen hier voor Email. Laat Regular geselecteerd, verzin een geschikte campagnenaam en klik op Begin.

©PXimport

Via de knop Add Recipients kun je de gewenste abonneelijst in het uitklapmenu aanduiden; merk trouwens op dat je je binnen deze lijst ook tot vooraf gedefinieerde segmenten als New Subscribers kunt beperken. Meer zelfs: via Group or new segment bepaal je geheel zelf de criteria van zo’n subgroep, zoals Date Added is after a specific date. Wij laten hier echter eenvoudigweg All subscribers in audience geselecteerd. Bevestig met Save. Met de knoppen Edit From en Add Subject stel je het afzendadres en de onderwerpsregel voor je campagne in.

Werken met thema's

De administratieve headers van je nieuwsbriefcampagne heb je hiermee voor elkaar, maar van de nieuwsbrief zelf is nog weinig te merken. Met de knop Design Email breng je daar snel verandering in. MailChimp kom je tegemoet met een hele reeks sjablonen voor lay-outs en thema’s. Klik hier (bijvoorbeeld) op Themes en scrol naar de categorie Newsletters: er is keuze uit een dertigtal exemplaren. Jammer genoeg blijken er slechts twee beschikbaar in de gratis versie: Art Newsletter en Postcard. Meer opties zitten achter abonnementen verstopt.

Zodra je een thema hebt geselecteerd, beland je in een online editor. Links krijg je een voorbeeldweergave, rechts een venster met tal van bouwblokken waarmee je je nieuwsbrief verder vorm kunt geven. Mocht je per abuis deze ontwerpmodus hebben verlaten, dan keer je snel terug vanuit je dashboard: open Campaigns en klik op Edit Design.

De online editor blijkt behoorlijk gebruiksvriendelijk. Zodra je de muisaanwijzer in de voorbeeldweergave boven een object houdt verschijnt een half doorzichtig venster met enkele tools. Je kunt van hieruit het object verslepen (Drag to Reorder), verwijderen (Delete), dupliceren (Duplicate) en bewerken (Edit Block).

©PXimport

Stel, het sjabloon bevat een afbeelding die je door een eigen exemplaar wilt vervangen. Klik dan op Edit Block en in het rechtervenster op Replace. Vervolgens klik je op Upload (of op Import from URL), selecteer je het geïmporteerde plaatje en bevestig je met Insert: de afbeelding wordt nu in je nieuwsbrief geplaatst. Om die alsnog aan te passen selecteer je de afbeelding en kies je Edit Block, Edit.

Via een online fotobewerker kun je het plaatje nu nog op allerlei manieren aanpassen en verfraaien. Bewaar je wijzigingen met Save.

Werken met blokken

Je hoeft je echter niet te beperken tot de bouwblokken die standaard al in het nieuwsbriefsjabloon zijn opgenomen. Vanuit het tabblad Content in het rechtervenster kun je namelijk eenvoudigweg extra objecten in je nieuwsbrief verslepen, naar een locatie met de melding Drop block here. Om slechts enkele voorbeelden te noemen: (Boxed) Text, Image (Group), Social Share, Button, Footer, Video. Het nieuw toegevoegde blok kun je dan net als de andere nog verplaatsen, dupliceren, bewerken of verwijderen.

Om het resultaat tussentijds ook buiten de online editor te bekijken hoef je maar op Preview and Test te klikken. Selecteer je hier Enter preview mode, dan kun je nog kiezen tussen een Desktop- en een Mobile-weergave. De Inbox-weergave, waarbij diverse mailclients worden gesimuleerd, is voorbehouden voor de betaalde abonnementen, maar geen nood: je kiest dan Send a test email en je verstuurt het ontwerp naar je eigen e-mailadres. Handig is ook Push to mobile, waarbij je het ontwerp op uw eigen mobiele apparaat kunt bekijken.

©PXimport

Druk op Save and Exit om je ontwerp te bewerken. Of klik op Save as Template als je het in de vorm van een sjabloon wilt opslaan, zodat je het voor latere nieuwsbrieven kunt gebruiken. Houd er rekening mee dat MailChimp in de gratis versie een logo onder je ontwerpen plaatst.

Nieuwsbrief versturen

Je nieuwsbrief ziet er gelikt uit en is eindelijk klaar voor verzending. Ook dit proces neemt MailChimp voor zijn rekening. Ga naar uw dashboard, open Campaigns en selecteer de gewenste campagne. Dubbelcheck of bij To goed of de bedoelde ontvangers staan geselecteerd – desnoods stuur je dit nog even bij met Edit Recipients. Staat alles goed? Klik dan rechtsboven op de knop Send en bevestig met Send Now.

Wat echter als je de nieuwsbrief niet op dit ogenblik wilt versturen? Dan hoef je echt niet te wachten tot het grote moment is aangebroken. Je klikt in dit geval op Schedule en bepaalt zelf de geschikte datum en tijd. Bevestig je keuze met Schedule Campaign.

Rapporten analyseren

MailChimp voorziet tevens in een handige analysemodule voor de verstuurde nieuwsbrieven. In je dashboard ga je naar het tabblad Reports. Selecteer de gewenste campagne en druk op View Report voor een overzicht van de belangrijkste analyses. Je verneemt hier onder meer hoeveel gebruikers uit je abonneelijst de nieuwsbrief wanneer hebben ontvangen en geopend en om welke adressen het precies gaat.

Dat kan omdat MailChimp standaard een tracker (web beacon) met de nieuwsbrief meestuurt die een en ander registreert. Als je dat liever vermijdt, open je je - nog niet verstuurde - nieuwsbrief, scrol je naar onderen tot bij Settings & Tracking, klik je hier op Edit en verwijder je het vinkje bij Track opens en/of bij Track clicks.

MailChimp vertelt tenslotte tevens welke ontvangers zich van je nieuwsbrief uitschrijven. Immers, de ontvangers krijgen onderaan de brief een link met een uitschrijfoptie.

▼ Volgende artikel
Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt
© DigitalGenetics | Adobe Stock
Energie

Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt

Door de stijgende energieprijzen en het verdwijnen van de salderingsregeling moeten we meer dan ooit op ons verbruik letten en bewuster om moeten gaan met het gebruik van elektrische apparaten. Dat is niet altijd even makkelijk, want hoe weet je nu hoeveel energie elk apparaat verbruikt? In dit artikel nemen we je mee door de lijst van apparaten die meer verbruiken dan je denkt.

🔌 Na het lezen van dit artikel weet je welke apparaten in huis je meer geld kosten dan je denkt en hoe het zit met energielabels. Weten welke duurzame maatregelen je nog meer kunt treffen voor jouw woning? Lees dan Energieneutraal wonen, kan ik dat ook?

Check altijd het energielabel

Als het tijd is om een apparaat in huis te vervangen, werp dan in de winkel eerst een blik op het energielabel. Dat zegt namelijk alles over het stroomverbruik. Wil je nog zeker een paar jaar door met het huidige apparaat, dan is het slim om te kijken hoe je er zuiniger mee om kunt gaan. Bijvoorbeeld door naar de instellingen van de standby-stand te kijken of het door apparaat alleen aan te zetten op momenten dat je minder energiekosten betaalt. Dat kan je echt tientallen euro’s schelen.

Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig een apparaat is. Een A+++-label is het zuinigst, label G het minst zuinig. Het energielabel is er voor wasmachines, drogers, vaatwassers, koelkasten, vriezers en beeldschermen, maar zal aan steeds meer apparaten worden toegevoegd. Bekijk hier een uitgebreide uitleg over de energielabels.

©Lenti Hill - stock.adobe.com

1. Kokendwaterkraan - 138 euro per jaar

Tuurlijk, zo'n kraan is erg handig en als je hem eenmaal hebt, dan wil je nooit meer zonder. Dat zo'n Quooker-kraan ervoor zorgt dat je direct heet water krijgt. Maar, het addertje onder het gras is wel dat die kraan niet alleen het water kookt, maar ook op temperatuur moet houden. Dat kost energie. Een voorbeeld: een gezin van drie personen gebruikt gemiddeld zo’n 10 liter kokend water per dag via een Quooker. Om dit water te verwarmen, is jaarlijks ongeveer 423 kWh aan energie nodig (bron: ANWB Energie) . Daarnaast kost het op temperatuur houden van het water nog eens 87,5 kWh per jaar. Dit komt neer op een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar. Stel dat je een energiecontract hebt waarbij je gemiddeld € 0,27 cent per kWh betaalt, dan kost die Quooker je 138 euro per jaar.

Tóch een kokendwaterkraan in huis?

Hier vind je de nieuwste modellen voor de beste prijs!

2. Wifi-versterker - 32 euro per jaar

Overal goede wifi in huis is een must, zeker als je veel thuiswerkt en veelgebruikers in huis hebt. Zitten er op strategische plekken in huis wifi-versterkers of repeaters in de stopcontacten? Dan zitten deze er doorgaans de hele tijd in en dat kost je meer geld dan je misschien denkt. De gemiddelde wifi-versterker – je hebt ze met verschillende wattages – verbruikt jaarlijks 88 kWh. Dat kost je per jaar dus ongeveer 32 euro.

Andere repeater nodig?

Kijk hier voor een paar hele mooie deals!

Verbruik uitrekenen

Hoe weet je nu hoeveeel energie een apparaat verbruikt? Dat kun je uitrekenen als je beschikt over het vermogen in Watt (W) van het apparaat. Dat wattage wordt meestal genoemd in de specificaties onder Stroomverbruik. Bij vergelijkingssites zoals Kieskeurig.nl vind je die informatie ook terug:

Omdat energie vaak in kilowatt (kW) wordt gemeten, moet je Watt eerst omrekenen: 1 kilowatt (kW) = 1000 Watt (W).

Bijvoorbeeld: Een stofzuiger van 900 Watt is hetzelfde als: 900 ÷ 1000 = 0,9 kW.

Om te weten hoeveel energie een apparaat verbruikt, gebruik je deze formule: Energieverbruik (kWh) = Hoeveel uur je het gebruikt (h) x Vermogen in kW

Bijvoorbeeld: Als je een stofzuiger van 0,9 kW elke week 2 uur gebruikt: 0,9 x 2 = 1,8 kWh per week.

3. Grote televisie

Wist je dat het stroomverbruik van een televisie afhankelijk is van het formaat van het scherm? Een 65inch-televisie verbruikt bijvoorbeeld twee keer zo veel stroom als een 43inch-exemplaar met hetzelfde energielabel. Jouw thuisbioscoop kost je daardoor misschien heel wat meer dan je dacht.

Lees ook: Dit zijn de 15 beste televisies van 2024

Vooral de resolutie van het scherm maakt veel uit voor het verbruik. Grotere beeldschermen hebben een hogere resolutie om een scherp beeld te krijgen, zoals een 4K- of zelfs 8K-resolutie. 8K-televisies verbruiken flink meer energie dan een 4K-televisie die net zo groot is.

Bij televisies wordt om die reden ook vaak het stroomverbruik apart vermeld voor zowel de SDR- als de HDR-video. In dit geval staat SDR voor Standard Dynamic Range met een resolutie van 1080p en HDR voor 4K-content.

Een grote televisie gebruikt meer dan een kleine, en ook de beeldkwaliteit bepaalt hoeveel energie wordt verbruikt, zoals hier op dit label is te zien. bij SDR-gebruik (1080p) krijgt deze Hisense-tv dus een energielabel E, terwijl de HDR-stand goed is voor energielabel G, een stuk minder zuinig dus.

©Casa imágenes - stock.adobe.com

4. Extra koelkast

Heb jij een extra koelkast in de garage of bijkeuken omdat de inbouwkoelkast eigenlijk te klein is of omdat hamsteren je hobby is? Dan gaat het vaak om een ouder exemplaar met een energielabel dat richting de G gaat en dat slurpt energie.

Kies in de plaats daarvan voor één grotere koelkast en bekijk kritisch naar wat je er allemaal in stopt: jouw voorraad frisdrank kun je prima bewaren op een andere plek en pas koelen als de vorige fles bijna op is. Wil je de tweede koelkast toch houden, zet hem dan alleen aan als je ‘m gaat gebruiken, bijvoorbeeld rond de periode dat je (veel) eters verwacht of een dinertje hebt georganiseerd.

Nieuwe zuinige koelkast nodig?

Bekijk ze op Kieskeurig.nl

5. Gaming-pc’s

Heb je gamers in huis of ben je zelf ook niet vies van een potje Fortnite op z'n tijd? Dan kan al dat gegame jouw energierekening naar serieuze hoogten brengen. Vooral game-pc's zijn echte energieslurpers: het jaarverbruik zo'n machine komt gemiddeld per jaar – inclusief monitor – uit op ongeveer 1.400 kWh. En dat staat gelijk aan het energieverbruik van drie koelkasten. Staat er een Xbox of PlayStation te loeien in huis, dan verbruikt deze tussen de 150 en 160 watt per uur. Game je 3 uur per dag, dan zit je per jaar zo aan de 70 euro.

Tip! Door de spelcomputer in de slaapmodus te zetten, bespaar je veel geld. Nog beter is het om hem helemaal uit te schakelen als je ‘m niet gebruikt.

Toch lekker gamen?

Hier vind je de dikste pc's voor de beste prijs!

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer
© Philips
Gezond leven

Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer

Op zoek naar een snelle en gemakkelijke manier om kleding er verzorgd uit te laten zien zonder gedoe met strijkplanken of zware strijkijzers? De Philips 5000-serie handstomer biedt een gebruiksvriendelijke oplossing die is ontworpen voor gemak en snelheid. De bevindingen van het Review.nl Testpanel tonen aan dat dit apparaat geliefd is bij een breed publiek.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

Het ontwerp van de Philips 5000-serie handstomer (STH5020/40) is een van de sterkste punten volgens onze testers. Dankzij een laag gewicht en een ergonomische vorm ligt het apparaat prettig in de hand en is het eenvoudig te gebruiken, zelfs voor langere sessies. Het compacte formaat maakt het bovendien een ideale metgezel voor op reis. Meerdere testers, waaronder Manonv, prezen dat aspect: "Hoe handig is deze stomer voor op reis! Hij warmt binnen 30 seconden op en stoomt kreukels er makkelijk uit, zelfs als je kleding op een hanger blijft hangen."

Daarnaast benadrukken testers het intuïtieve gebruiksgemak. Het apparaat is direct na het inschakelen klaar voor gebruik en heeft geen ingewikkelde instellingen. Dat maakt 'm geschikt voor zowel ervaren gebruikers als nieuwkomers als het aankomt op handstomers. Toch werd er door sommige testers, zoals MandyK, opgemerkt dat het snoer wat langer had mogen zijn om volledige bewegingsvrijheid te bieden.

©Philips

Prestaties: snelheid en resultaat

Wat betreft prestaties maakt deze handstomer indruk met zijn vermogen om kledingstukken snel op te frissen. Het apparaat biedt twee standen: Eco voor een energiezuinige stoomproductie en Max voor intensere toepassingen. Tester Saliziia benadrukte de flexibiliteit van de standen: "De Eco-stand werkt fijn voor lichte opfrissingen, maar de Max-stand is een uitkomst bij hardnekkige kreukels. Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het komt aardig in de buurt."

De testers waren vooral te spreken over de snelheid waarmee het apparaat zijn werk doet. Binnen 30 tot 35 seconden is het apparaat volledig opgewarmd en klaar voor gebruik, wat ideaal is voor wie weinig tijd heeft. Het verwijderen van lichte kreukels is zo gepiept en zelfs stoffen met details, zoals ruches en plooien, worden snel gladgemaakt dankzij de verstelbare stoomkop. Hoewel dikkere stoffen zoals jeans of zware gordijnen minder gemakkelijk glad worden, zijn de meeste testers het erover eens dat het apparaat uitblinkt in alledaags gebruik.

“Binnen 35 seconden is hij klaar voor gebruik. Ideaal voor een snelle touch-up!”

- Ilse de Haas

Flexibiliteit en accessoires

Deze handstomer van Philips onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid en de meegeleverde accessoires, zoals een handschoen en een extra waterreservoir. De verstelbare kop maakt het mogelijk om kleding in verschillende posities te stomen, zowel hangend als liggend. Tester Bentesara kon dat wel waarderen: "De verstelbare kop maakt het richten van de stoom veel makkelijker, vooral bij kledingstukken met lastige hoeken of details."

De handschoen, bedoeld om de handen te beschermen tegen de hete stoom, wordt door veel testers als handig ervaren, hoewel de grootte van de handschoen wel tegenvalt. Ilse de Haas merkte op: "De handschoen is aan de grote kant, waardoor je wat grip verliest tijdens het stomen, maar gelukkig is het niet per se nodig om hem te gebruiken." Het extra waterreservoir bleek voor veel testers een welkome toevoeging, omdat je nu meerdere kledingstukken kunt stomen zonder tussendoor bij te hoeven vullen.

©Philips

Vormgeving en duurzaamheid

Het design van de Philips 5000-serie is modern en strak, maar over de kleur waren de meningen verdeeld. Terwijl sommigen, zoals Rocky1998, het ontwerp prachtig vonden, gaf tester MandyK aan dat de echte kleur wel een beetje tegenviel in vergelijking met de afbeelding op de verpakking. Desondanks werden het compacte formaat en de robuuste afwerking door bijna iedereen gewaardeerd. Clemens benadrukte het gemak van opbergen: "Het apparaat is licht en compact, waardoor hij makkelijk in een kast of koffer past."

Wat betreft duurzaamheid scoort de handstomer hoog. De testers merkten op dat het apparaat stevig aanvoelt en bestand lijkt tegen intensief gebruik.


✅ Pluspunten

  • Snel opwarmen: Binnen 30 seconden gebruiksklaar

  • Compact en licht: Gemakkelijk mee te nemen en op te bergen

  • Flexibel: Geschikt voor hangende en liggende kledingstukken

  • Veiligheid: Handschoen beschermt tegen hete stoom

  • Eco- en Max-standen: Aanpasbaar aan verschillende stofsoorten en kreukels

❌ Minpunten

  • Minder effectief bij zware stoffen: Beperkte werking bij dikke stoffen of diepe kreukels

  • Kort snoer: Beperkt de bewegingsvrijheid

  • Grootte van de handschoen: Niet voor iedereen comfortabel

  • Klein waterreservoir: Sneller bijvullen bij intensief gebruik


Conclusie

Met een gemiddelde score van een 8,2 overtuigt de Philips 5000-serie handstomer als een veelzijdige oplossing voor het snel opfrissen van kleding. Het apparaat biedt snelheid, gebruiksgemak en flexibiliteit, waardoor het een ideale keuze is voor mensen die tijd willen besparen en toch netjes voor de dag willen komen. Tester Joyce vat de algemene ervaring samen: "Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het werkt perfect voor een snelle opfrisbeurt en haalt lichte kreukels moeiteloos weg."

Hoewel het apparaat enkele beperkingen heeft, zoals de effectiviteit bij dikkere stoffen en de grootte van de handschoen, wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Voor dagelijks gebruik of als reisgenoot is deze Philips-handstomer een waardevolle toevoeging aan elke garderobe.

De uitgebreide reviews van het Review.nl Testpanel lees je hier!