ID.nl logo
Eigen nieuwsbrief maken met Mailchimp
© PXimport
Huis

Eigen nieuwsbrief maken met Mailchimp

Als voorzitter of secretaris sta je in voor de periodieke nieuwsbrieven die alle leden van je vereniging horen te ontvangen. Dat kan natuurlijk in de vorm van een Word-document dat je via je e-mailprovider verstuurt, maar het kan ook professioneler. Met een (vaak gratis) dienst als MailChimp is dat makkelijker dan je wellicht denkt. Een eigen nieuwsbrief maken is er zo mee gepiept.

Er bestaan diverse webapplicaties die het creëren, versturen en afhandelen van nieuwsbrieven en aanverwante digitale publicaties voor je kunnen stroomlijnen. Een van de bekendste en populairste is MailChimp. Dat hoeft niet echt te verbazen: de gratis versie is behoorlijk coulant, want je kunt hiermee tot 1200 berichten per maand verzenden aan een bestand tot wel 2000 leden. Meer dan voldoende, zo lijkt ons, om hiermee aan de slag te gaan.

Klik op Sign Up Free voor een gratis registratie, vul de gevraagde gegevens in en bevestig met Get Started! Even later ontvang je een bevestigingsmail: klik hier op Activate account en nadat je nog enkele administratieve details hebt ingevuld op de site kun je aan de slag.

Contacten verzamelen en importeren

Even later beland je in je online dashboard. MailChimp stelt voor al meteen een eerste e-mail alias nieuwsbrief te ontwerpen, maar daar wachten we nog even mee. Klik op I’ll do this later zodat de optie Add your contacts de focus krijgt. Het samenstellen van een abonneelijst lijkt ons een logisch begin. We gaan ervan uit dat je al over zo’n contactlijst beschikt; dan komt het erop aan die in het juiste formaat om te zetten waarna je die in MailChimp kunt importeren.

We nemen Outlook als voorbeeld. Start dit programma op en ga naar Bestand, Opties, Geavanceerd. Klik op Exporteren, Naar een bestand exporteren en druk op Volgende. Kies Door komma’s gescheiden waarden, druk weer op Volgende, klik op Contactpersonen en geef een naam aan het csv-bestand. Bevestig met Volgende en met Voltooien. Andere e-mailclients en -services bieden vergelijkbare exportopties aan.

Over Outlook gesproken. Dit mailprogramma van Microsoft zit bomvol functies die je wellicht niet allemaal gebruikt. Zonde! Met onze basiscursus Outlook heeft de mailsoftware geen geheimen meer voor je. Aanrader!

Over naar MailChimp, waar je Import from a file selecteert en CSV or tab-delimited text file aanvinkt. Klik op Continue To Setup. Via Browse verwijs je naar het csv-bestand. Klik op Continue To Match zodat je via Edit eventueel kolomtitels als First Name, Last Name en Email Address aan je eigen velden kunt koppelen. Overtollige velden verwijder je met Skip of in één beweging met Skip All (bij unmatched columns), zodat je verder kunt met Continue To Organize.

Laat de status van de geïmporteerde contactpersonen staan op Subscribed en klik op Continue To Review; rond af met Import. De geïmporteerde items verschijnen nu op het tabblad Audience (klik op View Contacts). Overigens kun je van hieruit ook zelf nieuwe contactpersonen toevoegen. Open de rubriek Add contacts en kies Add a Subscriber voor manuele toevoegingen of op Import Contacts.

Mailcampagne opzetten

Je beschikt nu al over een abonneelijst en dus is het de hoogste tijd dat we een – in MailChimp-taal – ‘campagne’ opzetten. Open hiertoe het tabblad Campaigns, bovenaan je dashboard, en druk op Create Campaign. Er verschijnt een dialoogvenster met diverse campagnetypes. We houden het eenvoudig en kiezen hier voor Email. Laat Regular geselecteerd, verzin een geschikte campagnenaam en klik op Begin.

©PXimport

Via de knop Add Recipients kun je de gewenste abonneelijst in het uitklapmenu aanduiden; merk trouwens op dat je je binnen deze lijst ook tot vooraf gedefinieerde segmenten als New Subscribers kunt beperken. Meer zelfs: via Group or new segment bepaal je geheel zelf de criteria van zo’n subgroep, zoals Date Added is after a specific date. Wij laten hier echter eenvoudigweg All subscribers in audience geselecteerd. Bevestig met Save. Met de knoppen Edit From en Add Subject stel je het afzendadres en de onderwerpsregel voor je campagne in.

Werken met thema's

De administratieve headers van je nieuwsbriefcampagne heb je hiermee voor elkaar, maar van de nieuwsbrief zelf is nog weinig te merken. Met de knop Design Email breng je daar snel verandering in. MailChimp kom je tegemoet met een hele reeks sjablonen voor lay-outs en thema’s. Klik hier (bijvoorbeeld) op Themes en scrol naar de categorie Newsletters: er is keuze uit een dertigtal exemplaren. Jammer genoeg blijken er slechts twee beschikbaar in de gratis versie: Art Newsletter en Postcard. Meer opties zitten achter abonnementen verstopt.

Zodra je een thema hebt geselecteerd, beland je in een online editor. Links krijg je een voorbeeldweergave, rechts een venster met tal van bouwblokken waarmee je je nieuwsbrief verder vorm kunt geven. Mocht je per abuis deze ontwerpmodus hebben verlaten, dan keer je snel terug vanuit je dashboard: open Campaigns en klik op Edit Design.

De online editor blijkt behoorlijk gebruiksvriendelijk. Zodra je de muisaanwijzer in de voorbeeldweergave boven een object houdt verschijnt een half doorzichtig venster met enkele tools. Je kunt van hieruit het object verslepen (Drag to Reorder), verwijderen (Delete), dupliceren (Duplicate) en bewerken (Edit Block).

©PXimport

Stel, het sjabloon bevat een afbeelding die je door een eigen exemplaar wilt vervangen. Klik dan op Edit Block en in het rechtervenster op Replace. Vervolgens klik je op Upload (of op Import from URL), selecteer je het geïmporteerde plaatje en bevestig je met Insert: de afbeelding wordt nu in je nieuwsbrief geplaatst. Om die alsnog aan te passen selecteer je de afbeelding en kies je Edit Block, Edit.

Via een online fotobewerker kun je het plaatje nu nog op allerlei manieren aanpassen en verfraaien. Bewaar je wijzigingen met Save.

Werken met blokken

Je hoeft je echter niet te beperken tot de bouwblokken die standaard al in het nieuwsbriefsjabloon zijn opgenomen. Vanuit het tabblad Content in het rechtervenster kun je namelijk eenvoudigweg extra objecten in je nieuwsbrief verslepen, naar een locatie met de melding Drop block here. Om slechts enkele voorbeelden te noemen: (Boxed) Text, Image (Group), Social Share, Button, Footer, Video. Het nieuw toegevoegde blok kun je dan net als de andere nog verplaatsen, dupliceren, bewerken of verwijderen.

Om het resultaat tussentijds ook buiten de online editor te bekijken hoef je maar op Preview and Test te klikken. Selecteer je hier Enter preview mode, dan kun je nog kiezen tussen een Desktop- en een Mobile-weergave. De Inbox-weergave, waarbij diverse mailclients worden gesimuleerd, is voorbehouden voor de betaalde abonnementen, maar geen nood: je kiest dan Send a test email en je verstuurt het ontwerp naar je eigen e-mailadres. Handig is ook Push to mobile, waarbij je het ontwerp op uw eigen mobiele apparaat kunt bekijken.

©PXimport

Druk op Save and Exit om je ontwerp te bewerken. Of klik op Save as Template als je het in de vorm van een sjabloon wilt opslaan, zodat je het voor latere nieuwsbrieven kunt gebruiken. Houd er rekening mee dat MailChimp in de gratis versie een logo onder je ontwerpen plaatst.

Nieuwsbrief versturen

Je nieuwsbrief ziet er gelikt uit en is eindelijk klaar voor verzending. Ook dit proces neemt MailChimp voor zijn rekening. Ga naar uw dashboard, open Campaigns en selecteer de gewenste campagne. Dubbelcheck of bij To goed of de bedoelde ontvangers staan geselecteerd – desnoods stuur je dit nog even bij met Edit Recipients. Staat alles goed? Klik dan rechtsboven op de knop Send en bevestig met Send Now.

Wat echter als je de nieuwsbrief niet op dit ogenblik wilt versturen? Dan hoef je echt niet te wachten tot het grote moment is aangebroken. Je klikt in dit geval op Schedule en bepaalt zelf de geschikte datum en tijd. Bevestig je keuze met Schedule Campaign.

Rapporten analyseren

MailChimp voorziet tevens in een handige analysemodule voor de verstuurde nieuwsbrieven. In je dashboard ga je naar het tabblad Reports. Selecteer de gewenste campagne en druk op View Report voor een overzicht van de belangrijkste analyses. Je verneemt hier onder meer hoeveel gebruikers uit je abonneelijst de nieuwsbrief wanneer hebben ontvangen en geopend en om welke adressen het precies gaat.

Dat kan omdat MailChimp standaard een tracker (web beacon) met de nieuwsbrief meestuurt die een en ander registreert. Als je dat liever vermijdt, open je je - nog niet verstuurde - nieuwsbrief, scrol je naar onderen tot bij Settings & Tracking, klik je hier op Edit en verwijder je het vinkje bij Track opens en/of bij Track clicks.

MailChimp vertelt tenslotte tevens welke ontvangers zich van je nieuwsbrief uitschrijven. Immers, de ontvangers krijgen onderaan de brief een link met een uitschrijfoptie.

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 2000-serie Airfryer
© Philips
Huis

Consumenten testen: de Philips 2000-serie Airfryer

De Philips NA221/00 2000-serie Airfryer heeft het Review.nl Testpanel weten te overtuigen met zijn compacte design, snelle prestaties en gebruiksgemak. Dit veelzijdige apparaat kreeg lovende woorden voor de RapidAir-technologie, het handige kijkvenster en de eenvoudige reiniging.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips 2000-serie Airfryer combineert compact design met krachtige prestaties. Dankzij de RapidAir-technologie bereid je gerechten met tot 90 procent minder vet, zonder in te leveren op smaak. Met 13 verschillende kookfuncties, waaronder frituren, bakken en grillen, is dit een veelzijdig apparaat voor elke keuken. Het handige kijkvenster met verlichting laat je het kookproces volgen zonder de mand te openen. De airfryer heeft een capaciteit van 800 gram en is ideaal voor kleine tot middelgrote huishoudens. De vaatwasserbestendige onderdelen maken schoonmaken eenvoudig, terwijl het energieverbruik tot 70 procent lager ligt dan bij een traditionele oven.

©Philips

Compact design met grote mogelijkheden

De Philips Airfryer 2000-serie onderscheidt zich door zijn compacte formaat en lichte gewicht, zonder in te boeten op capaciteit. Met ruimte voor 800 gram patat of acht kipdrumsticks is hij geschikt voor zowel kleine huishoudens als gezinnen tot vier personen. De RapidAir-technologie zorgt ervoor dat gerechten snel en gelijkmatig gaar worden, met een knapperige buitenkant en een sappige binnenkant. Het doorkijkvenster met verlichting maakt het eenvoudig om het kookproces te volgen zonder het apparaat te openen.

De meeste lof van onze testers gaat overigens uit naar het gebruiksgemak en de prestaties van de airfryer. "Wij hebben deze Philips-airfryer mogen testen en zijn superenthousiast", aldus Channa83, die de airfryer dan ook een 10 geeft.

"Geen wachtrijen bij de bakker, maar lekkere broodjes afbakken in de airfryer"

- Tester Channa83

Strak en functioneel ontwerp

Het design van de Philips 2000-serie Airfryer wordt door bijna alle testers geprezen. De strakke uitstraling en het compacte formaat maken van het apparaat een mooie toevoeging aan de keuken. Tester CGM Peters merkt op: "Het design is mooi, de kleuren stijlvol en het apparaat misstaat niet op het aanrecht." Vooral het kijkvenster en de verlichting worden als grote pluspunten genoemd.

Karin81 benadrukt nog eens: "Het is een mooi uitziend product met een heel handig kijkvenster." Ook de handige snoeropberger aan de achterkant van het apparaat wordt positief ontvangen.

©Philips

Veelzijdigheid in kookopties

De airfryer biedt maar liefst 13 bereidingsmethoden: van frituren en bakken tot grillen en roosteren. Deze veelzijdigheid wordt gewaardeerd door testers zoals PhilippeT: "Je hebt megasnel een gezonde of lekkere snack klaar. Het touchscreen is erg handig en het schoonmaken gaat makkelijk." Zaken als de vooraf ingestelde programma's en de HomeID-recepten-app worden als waardevolle toevoegingen genoemd.

Sommige testers, zoals Marie84!, merken op dat de app handig is, maar dat het even wennen kan zijn om deze optimaal te gebruiken.

Knapperige prestaties in recordtijd

De prestaties van de Philips Airfryer 2000-serie worden unaniem geprezen. Gerechten worden snel en gelijkmatig gaar, en behouden hun smaak en textuur zonder overtollig vet. Elcavale zegt hierover: "Wij waren in positieve zin verrast door het apparaat. Met name het feit dat er geen opwarmtijd is, maakt dat je snel een product kunt bakken."

Channa83 is ook enorm enthousiast: "Patatjes, snacks, aardappeltjes, kippenpootjes... allemaal perfect! Buitenkant lekker knapperig, zoals het hoort."

©Philips

Gebruiksvriendelijk en eenvoudig schoon te maken

De gebruiksvriendelijkheid van de airfryer wordt hoog gewaardeerd. Testers vinden het apparaat gemakkelijk in gebruik dankzij het intuïtieve touchscreen en de vooraf ingestelde programma's. Nathalie M merkt op: "Snel warm, handig digitaal display en duidelijke weergave van tijd en temperatuur."

Het schoonmaken van de airfryer wordt daarnaast als eenvoudig ervaren dankzij de vaatwasserbestendige onderdelen en de antiaanbaklaag. Een tester met de toepasselijke naam Airfryer2024 vindt het schoonmaken 'een fluitje van een cent', hoewel hij opmerkt dat de touchknoppen soms wel wat traag reageren.

Pluspunten:

  • Compact en lichtgewicht design
  • Knapperige resultaten zonder olie
  • Geen voorverwarming nodig
  • Eenvoudig schoon te maken

Minpunten:

  • Capaciteit mogelijk te klein voor grote gezinnen
  • Touchknoppen kunnen traag reageren

Conclusie: een aanrader voor kleine en middelgrote huishoudens

De Philips Airfryer 2000-serie heeft het testpanel weten te overtuigen met zijn snelle prestaties, gebruiksgemak en strakke design. Met een gemiddelde score van een 8,7 en lovende woorden van testers als Channa83 en PhilippeT, is dit apparaat een uitstekende keuze voor iedereen die gezond en snel wil koken.

Meer weten over deze airfryer?

Ga naar Kieskeurig.nl!
▼ Volgende artikel
Instellingen voor WhatsApp-groepschats: van chaos naar rust
© Tashatuvango
Huis

Instellingen voor WhatsApp-groepschats: van chaos naar rust

Groepschats in WhatsApp kunnen erg nuttig zijn om meerdere mensen tegelijk op de hoogte te stellen van een afspraak of boodschap, maar soms word je werkelijk knettergek van het constante gerinkel en getril. Met de tips in dit artikel ben je daar gelukkig snel vanaf!

Met de instellingen in dit artikel bepaal je helemaal zelf wanneer je wel of niet van op de hoogte wordt gebracht. Zo word je niet onnodig gestoord, maar mis je ook niks belangrijks.

  • Meldingen en trillingen dempen
  • Permissies om berichten te versturen beperken
  • Voorkomen dat je ongewenst aan groepschats wordt toegevoegd

Via deze stappen installeer je WhatsApp op je pc, laptop of tablet.

Meldingen tijdelijk of permanent dempen

Er zijn van die momenten dat je telefoon maar blijft blèren, oplichten en trillen, omdat een aantal mensen in een groep fanatiek berichten met elkaar uitwisselt. Daar zit je helemaal niet op te wachten als jij net geconcentreerd aan het werk bent of ontspannen op een terras zit. Alle notificaties uitschakelen is niet handig, want dan krijg je helemáál niets meer mee... Met de volgende stappen zet je meldingen van specifieke groepschats tijdelijk of permanent uit.

Ga naar de groepschat en klik bovenaan op de naam. Ga naar Meldingen en selecteer de optie Meldingen dempen. Je krijgt vervolgens drie opties te zien: 8 uur, 1 week en Altijd. Kies een instelling zodat je tijdelijk of voor altijd verlost bent van onnodig veel meldingen.

Heb je specifiek last van bellende groepsleden? Ook daar vind je een instelling voor in hetzelfde menu. Onderaan staat onder Bellen een losse setting Meldingen dempen. Je krijgt dezelfde opties te zien als hierboven.

WhatsApp geeft je een nog iets snellere methode om meldingen voor berichten uit te zetten. Ga daarvoor naar de lijst met je contacten in WhatsApp. Houd vervolgens je vinger een paar seconden op de groep die je wilt aanpassen. Bovenin verschijnt er een icoontje van een bel. Klik daarop en bepaal hoelang de groepschat stil moet zijn.

Rechten van leden beperken

WhatsApp-groepen met veel leden lopen de kans om chaotisch te worden. Vooral wanneer deelnemers allerlei berichten sturen die lang niet voor iedereen relevant zijn. Belangrijke mededelingen kunnen hierdoor ondergesneeuwd raken. Daarom kan het handig zijn om alleen bepaalde leden het recht te geven om berichten te sturen. Voor deze instellingen moet je wel zelf een groepsbeheerder zijn.

Ga wederom naar de groepschat en klik bovenin op de naam. Onder Groepsbestemmingen vind je een aantal instellingen. Stel bijvoorbeeld in dat alleen groepsbeheerders berichten kunnen sturen of voorkom dat ieder lid de naam, de omschrijving en de afbeelding van de groepschat kan veranderen.

Voorkomen dat je aan groepen wordt toegevoegd

In WhatsApp is het vrij makkelijk om groepen te maken en daar leden aan toe te voegen. Maar daar zit je lang niet altijd op te wachten. Soms word je namelijk toegevoegd aan spamgroepen of vreemde chats die mogelijk gevaarlijk zijn.

Klik in het hoofdmenu van WhatsApp op de drie bekende verticale stippen bovenin en selecteer Instellingen. Ga naar Privacy en vervolgens naar Groepen. Je komt in een menu waarin je bepaalt wie jou aan groepen kan toevoegen. De standaardinstelling is Iedereen. Kies in plaats daarvan voor Mijn contacten of Mijn contacten, behalve…

Een poll voor minder berichten

Deze laatste tip is in bepaalde situaties erg handig. Want met grote groepen iets afspreken kan een hele klus zijn. Zomaar vragen op welke dag iedereen beschikbaar is, leidt vaak tot een hele bult berichten en doorgaans tot veel meer vragen. In WhatsApp kun je inmiddels gewoon een poll starten om dat te voorkomen. Daarvoor klik je onderaan op de paperclip of het plusje en selecteer je Peiling.

Vul in het volgende scherm je vraag in en de opties waaruit gekozen kan worden. Leden kunnen nu eenvoudig hun keuze maken en de groep wordt niet overspoeld met berichten.