Wat te doen bij ongewenste e-mail?
Of het nu een bloedmooie, verre vrouw is die je beter wil leren kennen, iemand die je een vergroting van een lichaamsdeel aanbiedt of simpelweg een winactie die helemaal niet blijkt te bestaan: er komt vaak een heleboel e-mail in je inbox waar je helemaal niet op zit te wachten. Dit is hoe je zo snel mogelijk van ongewenste e-mail afkomt.
Elke dag worden er miljarden spam e-mails tegengehouden door doorontwikkelde spamfilters bij Google, Microsoft en andere grote IT-bedrijven die ook e-mailinboxen aanbieden. Het kost immers niets om een e-mail te verzenden, en je hebt zomaar kans dat iemand erop klikt. Het is natuurlijk vervelend als er e-mails door deze filters heenglippen, maar realiseer je goed dat dit slechts een fractie is van wat er waarschijnlijk eigenlijk naar je was opgestuurd.
Maar goed, als die e-mails eenmaal in je inbox staan, dan zijn ze toch vervelend. Wat je in ieder geval niet moet doen is de spam-e-mails doorsturen naar anderen of terugsturen naar de afzender. Het advies bij ongewenste e-mail is bovendien om ze vooral niet te openen. Is het al te laat? Klik dan niet op linkjes in de e-mail. Zo weet de afzender namelijk niet alleen dat je e-mailadres werkt, maar ook dat er iemand achter zit die het ook echt gebruikt. Uiteindelijk komt er dan alleen maar meer spam, zoals ongewenste e-mail ook wordt genoemd, jouw kant op.
©PXimport
Ongewenste e-mail
Zoek ook niet in een e-mail die je niet vertrouwt naar een uitschrijfoptie, want ook dit is een linkje dat met de nodige risico’s gepaard gaat. Sommige linkjes verwijzen namelijk naar pagina’s die in staat zijn allerlei gegevens over je te weten te komen (phishing). Aan de andere kant kun je natuurlijk een bepaalde nieuwsbrief waar je je ooit op hebt geabonneerd als ongewenst gaan ervaren.
Weet je zeker dat het mailtje van een betrouwbare bron komt (heb je het e-mailadres van de afzender bestudeerd en is dit inderdaad nieuwsbrief@jefavorietemagazine.nl of info@denaamvanjesupermarkt.nl, dan kun je wel op zoek gaan naar een ‘uitschrijven’-link en je op die manier van de ongewenste mail ontdoen. Realiseer je echter goed dat phishing mails vaak gebruikmaken van het uiterlijk van een voor jou vertrouwde mail, waardoor die nieuwsbrief dus ook een wolf in schaapskleren kan zijn. Besef je dus goed of je ooit zelf hebt toegestemd de nieuwsbrief te ontvangen en wat het exacte e-mailadres van de afzender is. Twijfel je, druk dan op blokkeren. Het kan dan echter wel zijn dat alle e-mail van @denaamvanjesupermarkt.nl niet meer bij je aankomen.
Elk e-mailprogramma biedt mogelijkheden tot het blokkeren van een afzender. Maak altijd gebruik van deze dienst, ook als je steeds weer opnieuw e-mail ontvangt van de afzender. Je kunt e-mail daarnaast ook als ‘spam’ markeren. Dit geeft een seintje aan je e-mailprovider over welke e-mail jij persoonlijk ziet als ongewenst. Hoe vaker jij signalen geeft dat een e-mail niet in je normale inbox thuishoort, des te beter kan je e-mailprogramma hierop anticiperen. Gmail heeft zelfs een specifieke optie om phishing of spam te rapporteren (Phishing melden/Spam melden).
©PXimport
Persoonlijke filters
Blijven de e-mails om wat voor reden dan ook toch in je inbox terechtkomen, dan kan het slim zijn om een persoonlijk filter aan te maken in je e-mailprogramma. Je kunt dan zelf een filter instellen waardoor e-mail van een bepaalde afzender of die bepaalde woorden in de onderwerpregel hebben staan al uit je inbox zuiveren. Spijtig genoeg is er niet veel meer dan dat om te doen binnen je e-mailprogramma. Je kunt spam die je inbox eenmaal heeft bereikt eigenlijk het beste door het als ‘spam’ te markeren of een eigen filter te bouwen vanzelf al naar een andere map in je inbox te sturen.
Als je op een bepaald e-mailadres echt heel veel ongewenste e-mail krijgt, dan kun je overwegen om een nieuw en dus ander e-mailadres aan te vragen. Wees daarnaast voorzichtig in wie jouw e-mailadres allemaal te zien krijgen. Als je je e-mailadres op een beurs of bij allerlei prijsvraagsites achterlaat, dan is de kans groter dat deze in de handen komt van spam-verstuurders. Denk ook aan je website of blog: als je e-mailadres daar uitgeschreven op staat, weten bots te zo te vinden. Kies er daarvoor bijvoorbeeld voor om er een afbeelding van te maken of het apenstaartje in het mailadres tussen brackets ( [ ] ) te zetten. Overstappen naar een ander mailbedrijf kan ook helpen. Misschien heeft jouw Nederlandse, lokale provider toch net even andere spamfilters dan bijvoorbeeld het grote Microsoft. Het ene bedrijf blokkeert ongewenste e-mail aanzienlijk agressiever dan het andere, al loop je dan ook eerder kans dat gewenste e-mail in zo’n ongewenste-e-mail-map verdwijnt.
©PXimport
Spamklacht
Helaas is dat alles wat je kunt doen aan ongewenste e-mail. Het verder aanvechten zal je waarschijnlijk veel tijd en energie kosten, zonder resultaat. Heb je veel last van bepaalde spam, dan is het aan te raden deze aan te melden op spamklacht.nl. Op deze website verzamelt de Autoriteit Consument & Markt klachten over spam. Zijn er veel meldingen, dan wordt er in veel gevallen streng opgetreden.
Als je dat allemaal hebt gedaan, dan is het enige dat je kunt doen is vertrouwen dat de slimme software van je e-mailprovider door jouw selecties beter ‘leert’ wat er wel en niet wordt gewenst in je inbox. Nog één kleine tip tot slot: check of je bij je mailprovider zelf kunt instellen hoe ‘streng’ het spamfilter moet zijn. Zo kun je zelf iets meer invloed uitoefenen op hoeveel ongewenste (maar dus ook soms gewenste) e-mail er toch nog in die felbegeerde inbox terechtkomt.