ID.nl logo
Huis

De reddingsboei voor WebOS en BlackBerry

RIM verliest langzaam maar zeker terrein aan Apple’s iOS en Google Android. HP’s WebOS moet uitkijken dat het binnenkort niet helemaal in de vergetelheid raakt. Wat kunnen beide bedrijven doen om hun mobiele platforms weer succesvol te maken?

Het uur van de waarheid is aangebroken voor Research in Motion (RIM) en HP. De Android-mania tijdens de recente CES en het Amerikaanse mediacircus rond de Verizon iPhone 4, maken dat mobiele apparaten die niet op Apple’s iOS of Google Android gebaseerd zijn, naar de achtergrond verschuiven. Dat geldt niet alleen voor media, ook op consumentenvlak is het te zien. Volgens recente cijfers is Android momenteel het nummer één platform in de Verenigde Staten, vlak daarna volgt iOS. Wereldwijd verdringen de twee hoofdrolspelers de overige fabrikanten van het toneel, net zoals Windows dat bijna drie decennia terug dat op de pc deed.

De opmars van mobiele apparaten is niet te stoppen en gaat onherroepelijk ten koste van de personal computer. Het is goed mogelijk dat over vijf tot tien jaar niet Microsoft, maar Apple en Google de belangrijkste leveranciers van besturingssystemen zijn en Dell en HP als computerbouwers zijn verdrongen door mobieltjesmakers als HTC en Samsung. Mobiele apparaten zorgen er vandaag de dag al voor dat het marktaandeel van pc’s daalt en dat Windows niet langer de onschendbare alleenheerser op OS-gebied is.

'Nokia en Microsoft zijn niet meer te redden'

Nokia en Microsoft lijken de slag al verloren te hebben. Nokia’s onduidelijke strategie rond Symbian en MeeGo haalt weinig uit, terwijl Microsoft met het belachelijk beperkte Windows Phone 7 ook weinig kan uitrichten. Ook op tablet-gebied lijkt Microsoft het onderspit te delven.

Als Nokia en Microsoft geen competitie aan Android en iOS kunnen bieden, wie blijven er dan over? Juist, RIM en HP zijn de enige spelers met de capaciteit om terug te vecten. HP heeft WebOS van het voormalige Palm als wapen, terwijl RIM er alles aan doet om met een moderne smartphone als de BlackBerry Torch en de BlackBerry-achtige mini-tablet PlayBook tegenwicht te bieden aan het geweld van Apple en Google. Helaas is het RIM nog niet gelukt om de rest van zijn productlijn te moderniseren en hebben we nog geen BlackBerry OS 6 op populaire toestellen als de BlackBerry Bold en Curve kunnen zien, al had RIM dat wel beloofd.

Enkele maanden terug schreef ik dat RIM waarschijnlijk plek drie in de smartphonewereld zou opeisen, omdat het apparaten biedt die meer toegespitst zijn op bepaalde taken dan de generiekere Androids en iPhones/iPads. Waarschijnlijk was ik toen te optimistisch gestemd.

RIM had toen al te kampen met enigszins verouderde technologische standaarden, maar wat ik niet had voorzien was dat de ontwikkeling van iOS en Android zo snel zou gaan. Om in racetermen te spreken: RIM wordt op een extra rondje gezet, terwijl ze al mijlenver achterliepen.

Mij bekruipt het gevoel dat ook de PlayBook een flop zal worden. RIM heeft afgelopen maanden honderden, misschien wel duizenden proefexemplaren naar financiële organisaties en soortgelijke conservatief ingestelde firma’s verscheept. Wat ik van die bedrijven hoor – ik geef toe, het is uit tweede hand – is dat ze weinig toegevoegde waarde aan het apparaat ontdekken. De PlayBook heeft geen 3G, alleen wifi. Volgens RIM een bewuste keuze vanwege het beveilgingsaspect en de wensen van traditionele klanten. Overheden en financiële organisaties kunnen zo geen data over 3G versturen, tenzij ze de PlayBook laten ‘tetheren’ via een BlackBerry, die organisaties naar wens helemaal kunnen ommuren.

'Koppeling aan BlackBerry maakt PlayBook nog zwakker'

Deze strategie maakt de PlayBook alleen interessant voor een kleine groep organisaties, waardoor het al bij de lancering een nicheproduct zal zijn. Sterker nog, door de PlayBook te koppelen aan een ander soon-to-be nicheproduct: de BlackBerry, van wie we weten dat veel zakelijke gebruikers liever voor een Android of een iPhone kiezen, kun je er bijna vanuit gaan dat RIM zijn eigen doodvonnis tekent.

De iPad kampt met hetzelfde ‘probleem’ als de PlayBook. Ook de iPad is verkrijgbaar als wifi-only model, waardoor je het apparaat met bepaalde actieve policies alleen binnen het bedrijfsnetwerk kunt gebruiken. Wil je meer communicatiemogelijkheden? Dan kun je de iPad verbinden met een MiFi, een iPhone 4 van Verizon of een van de andere apparaten of tools die tethering mogelijk maken. Natuurlijk heeft een BlackBerry meer beveiligingsmogelijkheden dan de iPad, maar voor veel organisaties geldt dat ze die niet nodig hebben.

Tel daarbij het gebrek aan beschikbare apps op (ontwikkelaars moeten helemaal opnieuw beginnen met dit OS), het net even te kleine 7” scherm (wat gebruik van bepaalde apps belemmert) en je komt bij een apparaat uit dat weinig mensen zal aanspreken.

Wat kan RIM verder nog uit zijn hoge hoed toveren? Volgens de geruchten is het Canadese bedrijf bezig met de BlackBerry ‘Dakota’, een opvolger van de populaire BlackBerry Curve smartphone. Als de gesuggereerde specificaties kloppen, dan gaat het om een telefoon met dezelfde functionaliteit als de BlackBerry Torch, alleen met een kleiner scherm en slimmer toetsenbord. De Torch is een goede BlackBerry, maar heeft nog niet kunnen overtuigen als vervanging voor een iPhone of Android-smartphone.

Ik heb aan verschillende mensen zowel een Torch, een Android-gebaseerde Google Nexus One en een iPhone uitgeleend om uit te vinden wat zij het prettigst vonden werken. Wat blijkt is hetzelfde als in andere onderzoeken naar voren komt, namelijk dat gebruikers graag zelf een iPhone of Android zouden willen, maar dat ze de BlackBerry (Torch) na een paar minuten gebruik terzijde schuiven.

Naar mijn mening kan een kleinere versie van de Torch geen kentering bij RIM teweeg brengen, zelfs niet als er nieuwe features bij komen zoals de mogelijkheid om het toestel als mobiele hotspot te gebruiken.

'Genoeg kansen voor RIM om de embedded markt'

Wat kan RIM doen behalve het aanbieden van een superbe telefoon enkel op gebied van berichten? Ik zou zeggen, zoek de aanval binnen de embedded markt, waar Windows Compact Embedded (gebaseerd op het allang dood verklaarde Windows Mobile 6) en Motorola Symbol de scepter zwaaien. Maar goed, dat is wel een echte verandering ten opzichte van de focus op consumenten, waar RIM zijn strategie de laatste tijd op richt. Ik weet niet of de Canadezen geïnteresseerd zijn in het leveren van apparaten aan groothandelpersoneel, vrachtwagenchaffeurs, medisch specialisten, enzovoorts. Maar markten van de logistiek en buitendienst zijn wel een enorm grote markt waar nog een hoop terrein ontgonnen kan worden.

Komen we bij HP en WebOS terecht. Hoewel HP af en toe roept dat het plannen heeft met WebOS, hebben we er sinds de acquisitie van Palm april vorig jaar, nog maar weinig van gezien. Ze toonden wel WebOS 2.0, een relatief kleine update, maar nog geen apparaten die met het besturingssysteem overweg kunnen. (De Palm Pre 2 is wel al simlockvrij beschikbaar, maar geen telefoonaanbieder wil zich er op dit moment aan wagen.)

HP zegt ook dat het met een op WebOS gebaseerde tablet op de markt komt, maar volgens een HP-bestuurder ligt eerder de focus op de markt voor smartphones. Voorbije jaren hebben HP-bestuurders er ook op gewezen dat het besturingssysteem ook voor internet-connected printers en andere multifunctionele apparaten gebruikt zou kunnen worden.

Laten we hopen dat het vooral die andere markten weet te veroveren, want zowel binnen de smartphone als tabletmarket zit niemand te wachten op een onderontwikkeld OS. WebOS zal een ingrijpende transformatie moeten ondergaan, wil het iets in de melk te brokkelen hebben. (Met WebOS 2.0 gaat het ‘m duidelijk niet worden. Als HP slim is, koopt het de licentie van de user interface van Windows Phone 7, met een gemoderniseerde onderliggende kernel wordt het dan nog wat.)

Als HP erop uit is om de WebOS smartphone en tablet in leven te houden om andere apparaten met WebOS te promoten, zou dat een reden zijn. Maar mensen kopen geen printer vanwege het onderliggende OS, dus als het waar is, zou het een vreemde strategie zijn.

HP moet van Windows af komen. De Slate 500 gebaseerd op Windows 7 bleek niets meer dan een cadeautje voor Microsoft, een demonstratieobject. Ik geloof zelf dat het niets meer dan een goedmakertje was, een nepproduct dat snel weer begraven kon worden (HP produceerde er ook maar 5000 stuks van). De gadget poetste het blazoen van de belangrijkste softwareleverancier op en streek hier en daar misschien wat plooien glad.

'Microsoft is geen sterke partner voor HP'

HP verdient nog altijd zijn meeste geld met printers en dure inkt en is ’s werelds belangrijkste pc-verkoper aangezien Dell het afgelopen jaren het enigszins liet afweten. Het bedrijf heeft eigenlijk niets aan een partner als Microsoft die op zijn manier ook groot is in pc’s, terwijl de hele wereld de pc in de steek laat. HP kan niet vertrouwen op een partner die niet om kan gaan met touch – de touchinterface in Windows 7 werkt slecht en is allerminst compleet – en dat ook niet lijkt te gaan doen in een tijdperk waarin de touch-only apparaten als de iPhone en iPad hoogtij vieren.

HP zou moeten na gaan denken over een toekomst na de pc. Eén klein probleempje: Google en Apple zijn daar allang mee bezig. De iPad is de opmaat naar de post-pc pc en Google wedt op een parallel paard in de vorm van netbooks uitgerust met Chrome OS. Ook experimenteert Google met partners als Motorola om met fascinerende concepten als de Motorola Atrix 4G op de proppen te komen.

Waar blijft HP? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Als het bedrijf WebOS omturnt in een intelligent besturingsysteem voor internetgestuurde apparaten, dan verlengt het eigenlijk zijn huidige business van inktproducten en services. Het is een gebied met weinig concurrentie, als er al überhaupt sprake van competitie is.

'Inhaalrace kan nog beginnen'

HP zou er goed aan doen om WebOS in te zetten als een platform voor de post-pc. Hoewel Apple en Google hard op weg zijn, geloof ik dat er nog kans is voor een nieuwe speler op de markt. Ook Google zag Apple een voorsprong nemen en haalde die pas na een paar jaar in. Wie zegt dat HP niet hetzelfde kan? Natuurlijk vereist dat wel een veel dapperder, innovatiever HP dan het HP wat we afgelopen jaren gezien hebben. Misschien komen we meer te weten hierover op 9 februari, wanneer HP zijn WebOS strategie uit de doeken zal doen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.