ID.nl logo
Uncharted 4: A Thief's End - Een passend einde
© PXimport
Huis

Uncharted 4: A Thief's End - Een passend einde

Verwacht van Naughty Dog geen draconische maatregelen om de Uncharted-formule op zijn kop te zetten. A Thief's End blijft trouw aan zijn voorgangers, en dat is helemaal niet erg.

Wie is Nathan Drake? Voor een verhalende gamereeks met drie delen onder de riem weet Uncharted die vraag tot nu toe verrassend slecht te beantwoorden. De hoofdpersoon is een charmeur, sure, en een schatzoeker die zijn naasten meesleurt in zijn ongezonde obsessie - veel meer stukjes mens kregen we tussen alle spektakel door niet te zien. Lees ook: De 10 beste games voor de PlayStation 4.

©PXimport

Making a thief

A Thief's End, de vierde en laatste Uncharted, brengt daar verandering in. Net als die andere Naughty Dog-game is Uncharted 4 character-driven: personages staan boven plot, plot staat in dienst van karakterontwikkeling. De game introduceert Nathans dood gewaande broer Samuel "Sam" Drake en gebruikt hem van begin af aan als spiegel om ons de protagonist te leren kennen. Andere personages dienen dezelfde rol: Nathan Drake is het broertje van, de echtgenoot van en de protegé van. De rest is als middel om het doel te bereiken. Natuurlijk is er een schat, natuurlijk is er een slechterik en natuurlijk reizen Nathan, Sam en Sully de wereld over om op de prachtigste verborgen plekken te belanden (waarover later meer), maar altijd staat die ene vraag voorop.

©PXimport

Voor het antwoord neemt Naughty Dog de tijd. Uncharted 4 begint met een klap, maar neemt vervolgens gas terug en blijft lange tijd met de voet veilig boven het rempedaal hangen. Het viert de stilte, de intieme momenten tussen Sam en Nathan, tussen Nathan en Elena. Het schetst het volwassen leven van Nathan Drake, een gepensioneerde avonturier wiens dagen bestaan uit een fulltime baan en nostalgische dagdromen. Dat laatste geeft Naughty Dog een vrijbrief om op hilarische wijze los te gaan met verwijzingen naar vroeger.

De ontwikkelaar realiseert dat het met A Thief's End afscheid aan het nemen is van zijn belangrijkste franchise. Het afscheid mag even duren. De eerste drie uur van Uncharted 4 zijn een film op zich waard - en een setup voor wat er gaat gebeuren in de twaalf uur die volgen. De game is met zijn veertien à vijftien uur speeltijd veel langer dan zijn drie voorgangers. Toch verveelt A Thief's End geen moment, omdat het ook later zijn rust blijft pakken, spelers wat ruimte geeft en de actie voortdurend varieert.

Gameplaybelofte

A Thief's End vervult een gameplaybelofte die de serie ooit deed met zijn eerste deel, maar waar twee vervolgen, een zijstap (The Last of Us) en een consolegeneratieswitch voor nodig waren om te realiseren. Uncharted beloofde altijd generalisme boven specialisatie. Nooit was het bijvoorbeeld echt een shooter; daarvoor was de besturing te log, de actie te traag. A Thief's End is nog minder shooter dan zijn voorgangers, maar heeft de shooter-mechanics in ieder geval beter op orde. Afwisselend mikken en dekking zoeken gaat vloeiender dan ooit en hoewel het wapenarsenaal werkelijk geen enkele verrassing biedt, voelt elk schietijzer voldoende uniek om te blijven zoeken naar de juiste fit voor je speelstijl.

Op de plekken waar je een groot aantal vijanden om moet leggen is schieten overigens geen noodzaak. Uncharted is ook geen typische stealth-game, maar het combineert elementen van Assassin's Creed (in hoge begroeiing ben je onzichtbaar, gebruikmaken van hoogteverschillen) en de laatste Metal Gear (vijanden taggen, kleinere vijandelijke kampen uitkammen waarbij je zelf je aanpak bedenkt) om een stille aanpak mogelijk te maken. De optie is een verleidelijke, omdat stille aanvallen effectiever zijn. Iemand ongezien de nek omdraaien versus twintig kogels lossen en direct je positie verraden - tel uit je winst.

©PXimport

Dat klinkt als een makkelijke keuze, en dat is het vaak ook, maar het feit dat Uncharted 4 stealth als rendabel alternatief presenteert is winst. Je hebt überhaupt de keuze, iets wat voorheen niet altijd gezegd kon worden over combat in de Uncharted-games. Voor wie vreest dat A Thief's End daarmee te makkelijk wordt is er altijd nog de Crushing-moeilijkheidsgraad, die je ontgrendelt nadat je de game op welke moeilijkheidsgraad dan ook uitspeelt. De optie om vijanden te taggen vervalt, waarmee stealth plots even moeilijk wordt als overleven tussen alle kogelregens.

Die chaotische momenten zijn toonbeeld van de gameplay-dynamiek van Uncharted 4. Op het hoogste niveau spring en slinger je van hoog naar laag door de verticaal ontworpen levels (geen grap: bijna elke shootout speelt zich af op belachelijke hoogtes met prachtige vista's) om vijand na vijand koud te maken. Je moet ook wel. Dekking sneuvelt, soldaten slingeren granaten naar je hoofd en je wordt continu geflankt als je even te lang blijft zitten. Levels zijn groter dan ooit en geven zo de ruimte om gehoor te geven aan die noodzaak. Het aantal verschillende soorten vijanden waarop je je moordlusten kunt botvieren blijft helaas bij een karig aanbod van kanonnenvoer, een paar heavies en één eindbaas - variatie moet vooral komen van het uitstekende leveldesign.

©PXimport

Een echte platformer is Uncharted 4 ook niet. Toch klim en klauter je beduidend meer in A Thief's End dan in zijn voorlopers. Omdat de game zo vaak de hoogte zoekt, ben je even regelmatig muren en afbrokkelende rotsen aan het bestijgen. Uncharted 4 introduceert daarbij twee nieuwe elementen: een touw en, later in de game, een pikhouweel. De eerste bevestig je met L1 aan daarvoor aangegeven punten, bijvoorbeeld om van A naar B te slingeren of te abseilen. De tweede ram je in daarvoor geschikte stukken muur tijdens het klimmen.

Beide zijn volledig op hun plek in het Uncharted-universum, maar op geen moment word je gedwongen om de toevoegingen onder enige tijdsdruk of met gevaar voor eigen leven in te zetten. Op een hectische klautertocht in een kerk na, dienen de platformgedeeltes vooral als onderbreking op de actie en, door slim cameragebruik, als etalage voor de prachtige levels die Naughty Dog uit de PlayStation 4 weet te persen. Doodvallen omdat je in alle haast een sprong mist is er nauwelijks bij.

©PXimport

Light melange

Als game is Uncharted 4: A Thief's End een light-melange van bekende elementen, zoals Assassin's Creed en praktische elke Ubisoft-game dat ook zijn. Er zijn puzzels die wat vederlicht denkwerk vereisen, er zijn momenten in de Jeep waarvoor een rijbewijs overbodig is, er is exploratie in een paar semi-open levels; alleen met de set pieces gaat Naughty Dog zoals gebruikelijk voor het maximaal haalbare. Met succes, overigens. A Thief's End weet de hoogste hoogtepunten (de bungelende trein, de instortende flat, het uit elkaar vallende vliegtuig) uit Uncharted 2 en 3 net niet te evenaren, maar zet zijn pieken kracht bij door de vele rustmomenten ertussenin.

Door de light-benadering ligt een gebrek aan diepgang op de loer - een risico dat Uncharted graag neemt, maar waar het mee wegkomt simpelweg omdat zijn kracht ligt in de som der delen. Er zijn betere shooters, betere stealth-games, betere platformers en betere puzzelgames op de markt, maar geen game weet die verschillende elementen met zo veel bravoure tot één coherente ervaring te smeden als Uncharted.

©PXimport

Verhaal, personages en setting spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol. A Thief's End vuurt niet à la Uncharted 3 willekeurige indrukwekkende gameplay-brokken op je af (want ¯\_(ツ)_/¯), maar benadert het briljante tweede deel qua beantwoording van de waarom-vraag: oh, dus daarom ben ik in dit prachtige Italiaanse landhuis/op een pirateneiland/een vulkaan aan het beklimmen. Uncharted 4 neemt je mee op avontuur over de hele wereld, maar verliest zijn focus geen moment.

Sterke focus is gebaat bij een mooi object. Het mag geen verrassing heten dat Uncharted 4 er goed uitziet. De game is één ononderbroken netvliezen smeltende optocht van oogstrelende beelden en uitzichten waar die andere Drake jaloers op zou zijn. Technisch gezien haalt A Thief's End het niet bij The Order: 1886 - daarvoor is de schaal te groot en de actie te snel - maar de game voegt zich moeiteloos bij de top 5 mooiste consolegames ooit gemaakt. Dertig beelden per seconde is daarbij de norm, die tijdens onze eerste run (inclusief day-one patch) op één klein explosief moment na werd gehaald.

Geen verrassing

De presentatie, de acteerprestaties van Nolan North, Troy Baker en de rest, het menselijke verhaal, de geslaagde humor, de toegankelijke mix van uitdagende gameplay-elementen, het doseren van spektakel, het temporiseren, de hoge pieken en vooral de vaardigheid om alles samen te brengen tot één kwalitatief ongeëvenaard pakket; het is inmiddels niet meer een prestatie maar de modus operandi van ontwikkelaar Naughty Dog. In die zin, en eigenlijk in elke zin, is Uncharted 4 geen verrassing meer. De game is hooguit verrassend veilig, voor wie na The Last of Us wat meer risico verwachtte.

©PXimport

Wie voorheen Uncharted niet kon waarderen, zal met dit vierde deel dan ook niet plots overtuigd raken. Wie volledige vrijheid verwacht, een combatsysteem zo diep als de Bajkal of breinbrekende puzzels, moet zijn heil zoeken bij Fallout, Dark Souls of de Denksport. Uncharted-fans daarentegen krijgen exact wat ze verwachten: na Among Thieves de beste game in de serie en een afsluiter die zijn roots geen moment vergeet. Wie is Nathan Drake? Antwoord: een verzameling pixels en polygonen die zijn bedenker in tien jaar tijd zag uitgroeien tot een van de beste gamestudio's op aarde. De potten die Uncharted 2 en The Last of Us braken blijven ditmaal ongebroken, maar Naughty Dog zet eens te meer zo'n hoog niveau neer dat we weinig anders kunnen dan applaudisseren. The End.

Conclusie

A Thief's End is een passend einde voor de Uncharted-reeks. Het combineert alles wat de vorige games zo populair maakte tot een lang, robuust, gevarieerd en persoonlijk avontuur.

Uncharted 4: A Thief's End verschijnt op 10 mei exclusief voor PlayStation 4. Op het moment van schrijven is het niet mogelijk om de online multiplayer goed te testen. De redactie van Gamer.nl ziet Uncharted 4: A Thief's End primair als singleplayerervaring en beoordeelt de game dan ook als zodanig. In een los artikel komen we uitgebreid terug op de multiplayer; mocht deze zo'n ingrijpend ander beeld van de game geven, dan past Gamer.nl het cijfer eventueel aan.

Fantastisch
Conclusie

Uncharted 4: A Thief's End -------------------------- **Ontwikkelaar:** Naughty Dog **Platform:** PlayStation 4 **Prijs:** € 59,99 **Website:** [unchartedthegame.com](http://www.unchartedthegame.com/nl-nl/)

Plus- en minpunten
  • Leveldesign
  • Perfecte balans gameplay-elementen
  • Lager tempo
  • Platformactie mist uitdaging
  • Weinig variatie in vijanden
▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000-serie Contactgrill
© Philips
Huis

Consumenten testen: de Philips 5000-serie Contactgrill

Op zoek naar een contactgrill die snel opwarmt, eenvoudig te bedienen is én veelzijdig genoeg is voor tosti’s, groenten en vlees? De Philips 5000-serie is door testers van het Review.nl Testpanel beoordeeld als een krachtig en praktisch apparaat met een groot grilloppervlak en afneembare platen. In deze review lees je alles over de ervaringen van gebruikers, inclusief plus- en minpunten en hun uiteindelijke oordeel.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips 5000-serie HD6301/90 contactgrill is een populaire keuze voor wie op zoek is naar een veelzijdige en krachtige grill. Met zijn 2200 watt vermogen, verstelbare temperatuurstanden en afneembare grillplaten biedt deze grill een gebruiksvriendelijke ervaring voor zowel snelle als uitgebreidere maaltijden. De leden van het Review.nl Testpanel zijn enthousiast over de prestaties, gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid van dit apparaat, hoewel sommigen opmerken dat de grill wel aan de forse kant is voor kleinere keukens.

©Philips

Praktisch en stevig ontwerp

Het design van de Philips 5000-serie contactgrill wordt over het algemeen goed ontvangen. Onze testers prijzen het strakke uiterlijk, de degelijkheid en de praktische opbouw. Een groot pluspunt is dat de grill volledig kan worden opengeklapt tot een tafelgrill, waardoor er ruimte ontstaat om meerdere gerechten tegelijk te bereiden.

Roman M. noemt de grill 'onmisbaar in drukke keukens' en vindt dat de verstelbare hoogte en het volledig openklappen ideaal zijn voor grotere porties. Tester Theo benadrukt dat het prettig is dat de platen vast te zetten zijn, zodat het apparaat bij het opbergen niet openvalt.

Toch noemen meerdere testers als nadeel dat het apparaat aan de grote kant is. CB82 merkt op dat de grill vrij hoog en breed is, en daardoor best wat ruimte inneemt. Ook Natal en KevinEllen noemen de opbergmogelijkheden als minpunt, maar vinden de prestaties en het gebruiksgemak zwaarder wegen.

Veelzijdigheid in gebruik

De Philips-contactgrill blinkt uit in veelzijdigheid. Je kunt er niet alleen tosti's mee maken, maar ook vlees, groenten, panini’s en wraps in bereiden. Dankzij de verstelbare temperatuur kun je elk gerecht precies goed klaarmaken.

KevinEllen vindt het vooral fijn dat de ruimte tussen de platen is in te stellen, wat het mogelijk maakt om ook gevulde wraps goed te bereiden. AK2000 is eveneens erg te spreken over de verstelbare hoogte, omdat je op deze manier de dikte van het voedsel goed kunt aanpassen.

CB82 vindt het prettig dat in de handleiding duidelijk staat welke stand je moet gebruiken voor verschillende producten. Ook Theo vindt de instelbare temperatuur een groot voordeel: "Je kunt per product instellen hoe heet hij moet worden, wat erg fijn is."

©Philips

Prestaties: snel en gelijkmatig grillen

De testers zijn erg te spreken over de prestaties van de grill. De platen verwarmen snel en zorgen voor een gelijkmatige garing. Vaya vat het simpel samen: "Snel, makkelijk en warmt snel op."

CB82 merkt op dat alles gelijkmatig gegrild wordt en een mooie krokante textuur krijgt. MovanRooij testte de grill uitvoerig en concludeerde dat tosti’s supersnel klaar zijn en je er vier tegelijk kunt maken. Theo ervoer wel dat vis soms iets te droog werd, maar was verder tevreden.

"Alles wordt gelijkmatig gegrild en krijgt een mooie krokante textuur."

- Tester CB82

Gebruiksgemak en schoonmaken

De gebruiksvriendelijkheid van deze contactgrill scoort hoog. De bediening is enorm eenvoudig: een draaiknop om de temperatuur in te stellen en afneembare grillplaten die gemakkelijk schoon te maken zijn.

Een tester prijst hoe makkelijk het apparaat is in te stellen: "Een kwestie van even aan het knopje draaien, meer niet!" Hilda vindt de de mogelijkheid om de grill helemaal open te klappen superhandig. MBisschop vindt het verwijderen van de platen een groot voordeel: "Je klikt ze er zo uit en maakt ze snel schoon."

Een klein minpunt volgens sommige testers is dat de platen niet in de vaatwasser kunnen. CB82 vindt het wat dat betreft jammer dat de platen met de hand gereinigd moeten worden. MovanRooij was hier aanvankelijk ook huiverig voor, maar ontdekte dat ze met een sopje snel weer schoon zijn.

©Philips

Pluspunten

  • Warmt snel op
  • Veelzijdig in gebruik
  • Eenvoudig schoon te maken
  • Volledig open te klappen als tafelgrill
  • Verstelbare temperatuur en hoogte

❌ Minpunten

  • Groot formaat, neemt veel ruimte in
  • Platen niet vaatwasserbestendig

Conclusie: een aanrader voor de meeste keukens

De Philips 5000-serie HD6301/90 contactgrill scoort uitstekend op prestaties, gebruiksgemak en veelzijdigheid. Testers zijn enthousiast over hoe snel en eenvoudig je met dit apparaat heerlijke gerechten bereidt. De afneembare platen maken schoonmaken eenvoudig en de volledig openklapbare functie is een groot pluspunt.

De enige nadelen die genoemd worden, zijn het grote formaat en het feit dat de platen niet in de vaatwasser kunnen. Voor wie weinig opbergruimte heeft, kan dit een nadeel zijn. Toch geven bijna alle testers aan dat ze de grill zeker aanbevelen; de gemiddelde totaalscore is dan ook een 8,9!

Meer weten over deze handige contactgrill?

Check 'm op Kieskeurig.nl!
▼ Volgende artikel
5 tips voor een betere ontvangst op je draagbare radio
© Olga Yastremska, New Africa, Afr
Huis

5 tips voor een betere ontvangst op je draagbare radio

Niets zo frustrerend als een radio die stoort of zenders niet goed ontvangt. Of je nu FM, DAB+ of internetradio gebruikt: met een paar simpele aanpassingen kun je de ontvangst van je draagbare radio flink verbeteren. Hier lees je hoe je dat aanpakt.

We hebben 5 tips voor je waarmee je de ontvangst op je draagbare radio kunt verbeteren. Geen tijd om heel het artikel te lezen? Dit zijn ze in het kort: 📻 Zoek de beste stand voor je antenne 📻 Weg met storende elektronica 📻 Gebruik een externe antenne 📻 Internetradio? Verbeter je internetsignaal 📻 Houd je zenderlijst up-to-date

Lees ook: Van FM tot DAB+: zo vind je makkelijk je favoriete zenders op je draagbare radio

Tip 1: Zoek de beste stand voor je antenne

Wil je een sterker signaal? Dan loont het om de antenne goed te positioneren. Schuif hem volledig uit en probeer verschillende richtingen. Voor FM-radio werkt een verticale stand vaak het best, terwijl DAB+ signalen soms verbeteren als je de radio draait of hoger zet. Houd de antenne uit de buurt van metalen oppervlakken, want die kunnen de ontvangst verstoren.

Tip 2: Weg met storende elektronica

Elektronische apparaten zoals wifi-routers, magnetrons en zelfs led-verlichting kunnen de ontvangst van je radio verstoren. Zet het toestel op een andere plek in huis, uit de buurt van deze storingsbronnen. Soms maakt het verplaatsen naar een andere kamer al een groot verschil.

Tip 3: Gebruik een externe antenne

Als de ingebouwde antenne van je radio niet voldoende is, kun je overwegen een externe antenne aan te sluiten. Veel draagbare radio's hebben een aansluiting voor een externe antenne, waarmee je het signaal aanzienlijk kunt versterken. Dit is vooral handig in gebieden met zwakke FM- of DAB+ dekking.

©Stig Alenäs – stock.adobe.com

Tip 4: Internetradio? Verbeter je internetsignaal

Gebruik je internetradio via wifi? Dan is een stabiele internetverbinding belangrijk. Zorg ervoor dat je radio binnen het bereik van je router staat en kies, als dat kan, voor een 5 GHz-netwerk voor een stabieler signaal. Ondersteunt je radio dit niet? Dan kan een eenvoudige wifi-versterker helpen.

Tip 5: Houd je zenderlijst up-to-date

Zenders veranderen soms van frequentie of passen hun signaal aan. Door regelmatig de scanfunctie van je radio te gebruiken, ontvang je altijd de best beschikbare signalen. Dit is vooral handig bij DAB+ radio's, waar het aanbod regelmatig wordt uitgebreid.

Dus? Zeg maar dag tegen storing!

Met deze tips luister je zorgeloos naar je radio, zonder frustraties over een slechte ontvangst. Of je nu thuis bent of onderweg: een paar kleine aanpassingen kunnen het verschil maken tussen storende signalen en lekker luisteren!