ID.nl logo
Need for Speed
© PXimport
Huis

Need for Speed

Need for Speed was lang zoekende, stellen de mensen van EA zelf. De razend populaire franchise stond ooit garant voor fijne, hapklare raceactie, maar dat veranderde met de jaren in wisselvalligheid – zowel qua opzet als kwaliteit. Om aan te duiden dat het nieuwe deel een nieuw begin moet inluiden, heet de editie van 2015 simpelweg Need for Speed. Klaar voor een compleet nieuwe start, dus?

De wereld van autotuning raakte voor het eerst verweven met EA's racereeks in Need for Speed: Underground. Niet verwonderlijk, want dankzij de filmhit The Fast & The Furious was de cultuur rond het opleuken van bescheiden auto's tot scheurmonsters behoorlijk geliefd geraakt. Er werd succesvol voortgeborduurd op deze nieuwe opzet van Need for Speed met onder meer Underground 2 en Carbon, tot EA besloot dat de franchise weer een andere richting op moest. Maar ondanks uitstapjes met supercars (Hot Pursuit), een interactieve film (The Run) en zelfs het officiële autosportcircuit (Shift) bleven velen Need for Speed associëren met de wereld van gepimpte auto's.

©PXimport

De terugkeer van tuning in het nieuwe deel voelt in eerste instantie dan ook vooral als een poging om het publiek tevreden te stellen in plaats van te prikkelen. Toch gaat het spel van ontwikkelstudio Ghost Games verder dan dat. In de door internetfenomenen gedomineerde wereld van vandaag draait immers alles om opgemerkt worden, het liefst door invloedrijke iconen. En dus staan in Need for Speed vijf moderne helden uit de autowereld centraal, waaronder stuntpiloot Ken Block en Porsche-junk Magnus Walker. Als je ook maar iets met auto's hebt, is de kans groot dat je ze vaker dan eens tegen bent gekomen op Facebook of YouTube. Hoe leuk zou het dan zijn om zelf met ze aan de slag te gaan – al is het maar in een game?

Straattaal

De manier waarop Need for Speed je naar deze kansen toe leidt, is wel wat ongemakkelijk. Je tijd in een immer nachtelijk en vaak verregend Ventura Bay, Need for Speeds fictieve variant op Los Angeles, wordt gedomineerd door video's met en telefoontjes van echte acteurs die je aanspreken met meer straattaal per zin dan jij in je hele middelbare-schooljeugd gebruikte. Ze zijn bedoeld om je met geinige verhaallijntjes richting ontmoetingen met bovengenoemde iconen te sturen, maar zorgen in de praktijk vooral voor kromme tenen en irritatie. Het is best voor te stellen dat de minderjarige doelgroep wél onder de indruk is van deze brallende quasi-hippe vogels; de volwassen gamer zal zich vooral weinig serieus genomen voelen. Wel leuk: je eigen, naar smaak aangepaste auto speelt regelmatig een decoratieve rol in deze video's dankzij een knap staaltje techniek. 

©PXimport

Zelf rijden met je auto is overigens gelukkig nog veel leuker. De arcade-inborst is bij deze reboot op geen enkele manier verloren gegaan: nog steeds vlieg je binnen de kortste keren met belachelijke snelheden over snelwegen, drukke kruisingen, kronkelige bergpaadjes en af en toe zelfs onverharde paden. Dankzij het toegankelijke rijgedrag is het geen helse klus om je wagen uit muren, medeweggebruikers en andere onhandige objecten te houden, al is het ditmaal wel de truc goed te weten waar je voorkeur ligt: ga je liever sierlijk driftend door de bochten of vertrouw je op de grip van je auto en houd je 'm kaarsrecht? Het is van belang de nadruk op één van deze uitersten tot uiting te laten komen in de afstelling van je auto, bijvoorbeeld door banden of het chassis aan te passen. Verwacht hier overigens geen hogere wiskunde: het spel helpt je graag om de juiste balans te vinden, al is het uiteindelijk wel aan jou om de ideale 'tune' te vinden. Leuk bijeffect is dat je op deze manier een sterke band met je auto ontwikkelt en minder geneigd bent (constant) te wisselen.

Driften

Let daarbij ook op de manier waarop je het spel doorloopt. De verschillende speltypes, van races om positie of tijd tot uitdagingen waarin je punten scoort met driften, komen op verschillende manieren terug in de vijf verhaallijnen die je in Need for Speed kunt volgen. Zo hoef je niet veel te driften als gripliefhebber en kun je er zelfs voor kiezen om de politie grotendeels met rust te laten – wat overigens betekent dat achtervolgingen wel uit te lokken zijn, maar minder prominent voorkomen dan in sommige eerdere Need for Speeds. Toch zul je als 'gripracer' niet ontkomen aan uitdagingen waarin je banden op móet roken door bochten dwars te nemen. Wanneer je op zo'n manier na verloop van tijd bedrogen uitkomt, voelt de game designtechnisch niet goed uitgewerkt.

©PXimport

Dezelfde drukke energie die stoer pratende acteurs overbrengen, is ook terug te vinden in de baldadige audiovisuele presentatie. De luide, rauwe motorgeluiden en de moderne soundtrack vol variatie verdienen vooral veel lof. Daarnaast gooit game een hoop grafische effecten op je af, van allerlei lichtflitsen tot bandenrookwolken. De game vergeet daarbij soms de framerate op een stabiele dertig beeldjes per seconde te houden of bepaalde texturen op tijd in te laden. Toch kunnen we geen passender beeld en geluid bedenken bij Need for Speed, waarin het meeste plezier komt uit van tijd tot tijd een beetje sleutelen aan je auto, een blokje omgaan en onderweg uitgedaagd worden tot racen. Dat kan al dan niet met maximaal zeven andere spelers in dezelfde sessie, waarbij spelen met je vrienden betrekkelijk eenvoudig te realiseren is.

Need for Speed is een succesvolle reboot waarin je vanouds lekker kunt racen – en dat is eigenlijk het belangrijkste wat we van de reeks verwachten. Het tuningthema zorgt vooral voor een goed excuus om lekker aan je wagen te sleutelen, de met straattaal doorspekte verhaallijnen hadden achterwege kunnen blijven. Dan maar racen zonder Ken Block.

Need for Speed is vanaf donderdag 5 november verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One. De game komt in het voorjaar van 2016 naar pc. Gamer.nl recenseerde de PS4-versie van de game.

Uitstekend
Conclusie

Als nieuwe start voor de franchise slaat Need for Speed een bekende weg in. Het racen is lekker en rauw met een bescheiden hoeveelheid diepgang, al had die beter uitgewerkt kunnen worden. De vertelling van de verhaallijnen door quasi-hippe acteurs had echter niet gehoeven.

Plus- en minpunten
  • Toegankelijke arcade raceactie, veel tuningopties om je auto te personaliseren, heerlijk audio
  • Ongemakkelijk acteerwerk, inconsistente designkeuzes
▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G86 – Een echte volhouder
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Moto G86 – Een echte volhouder

Meestal is een Motorola Moto G-smartphone meer een verstandige dan een luxekeuze als je kijkt naar de prijs en de hardware, maar over het algemeen haal je een toestel in huis dat gewoon doet wat het moet doen. Geldt dat ook voor de Motorola Moto G86?

Goed
Conclusie

De Motorola Moto G86 is een slimme keuze die in de dagelijkse praktijk betrouwbaar presteert. Met zijn robuuste IP69K-certificering, een 120Hz-oledscherm en een batterijduur van twee dagen voelt het toestel opvallend premium aan in deze prijsklasse. De camera presteert minder goed in het donker en er staat wat bloatware op, maar de vlotte prestaties en vier jaar beveiligingsupdates maken van de G86 een complete en verstandige keuze.

Plus- en minpunten
  • Batterijduur
  • Camera's met voldoende licht
  • Meer dan prima scherm
  • Dagelijkse alleskunner
  • Niet voor veeleisende gebruikers
  • Updatebeleid kan scherper
  • Bloatware
  • Camera met weinig licht

De Motorola Moto G86 valt op door zijn stevige frame en verfijnde afwerking die doet denken aan duurdere modellen. De cameramodule loopt naadloos over in de achterkant, die beschikbaar is in opvallende Pantone-kleuren en afwerkingen zoals vegan leer. Met een gewicht van 185 gram en een dikte van 7,8 millimeter ligt de telefoon compact en comfortabel in de hand. Bijzonder in deze prijsklasse is de robuuste bouwkwaliteit met IP69K- en MIL-STD-810H-certificering, een niveau van duurzaamheid dat je normaal alleen bij veel duurdere toestellen ziet.

Het display is het sterkste wapen van de Moto G86. Het 6,67-inch oledscherm biedt een scherpe resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz, goed voor een levendige kijkervaring. Met een piekhelderheid tot 4500 nits haalt het scherm een vlaggenschipniveau en de bescherming door Gorilla Glass is een fijne extra. Een permanent always-on display ontbreekt echter, al biedt Motorola met de slaapdisplayfunctie, die oplicht bij aanraking of beweging, een aardig alternatief.

©Wesley Akkerman

Stabiel en nauwelijks verlies

De smartphone draait op de Mediatek Dimensity 7300, een moderne octacore-processor die in de praktijk zorgt voor vlotte prestaties bij alledaagse taken. Navigeren door menu's, scrollen op webpagina's en het openen van apps gaat soepel, waarbij het 120Hz-scherm goed tot zijn recht komt. De koeling is een sterk punt: de prestaties blijven stabiel en de telefoon verliest nauwelijks snelheid, zelfs bij zware belasting. Alleen tijdens lange gamesessies worden de grenzen merkbaar.

Voor gaming zijn de prestaties degelijk. Simpele titels draaien zonder moeite en sommige spellen ondersteunen tot 90 frames per seconde. Bij grafisch zwaardere games moet je de instellingen vaak iets terugschroeven. Qua geheugen zit je ruim: er zijn varianten met 12 GB werkgeheugen en 512 GB opslag, uitbreidbaar via microSD. Daarnaast kun je tot 16 GB opslag inzetten als virtueel werkgeheugen, al is dat een functie die ook veel andere budgetmodellen bieden.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Gaat lekker lang mee

De batterijduur van de Motorola Moto G86 is indrukwekkend, al haalt hij niet het niveau van de G86 Power, die volledig op uithoudingsvermogen is gericht. Met een accu van ruim 5000 mAh kom je bij normaal gebruik echter gemakkelijk twee dagen vooruit op één lading. Opladen gaat met 33W TurboPower: in een halfuur zit de accu alweer bijna voor de helft vol. Een oplader moet je wel zelf regelen, zoals de EU voorschrijft. Draadloos opladen is geen optie, maar dat is in deze prijsklasse geen gemis.

De Moto G86 draait op Android 15 met Motorola's eigen Hello UI daarbovenop. Deze interface voelt snel en strak aan en blijft dicht bij de standaard Android-ervaring. De skin zelf is sober, maar de telefoon wordt wel geleverd met flink wat voorgeïnstalleerde apps en games. Die kun je gelukkig eenvoudig verwijderen. Positief is het updatebeleid: drie grote Android-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates zorgen ervoor dat de G86 een toekomstbestendige keuze is.

Portertmodus.

0,5x zoom.

Voor alledaags gebruik

De smartphone heeft een veelzijdig camerasysteem met een stabiele hoofdcamera van 50 megapixel, een 8MP-ultragroothoeklens en een 32MP-selfiecamera. Zowel de voor- als de achtercamera filmt in 4K met 30 frames per seconde. De camera-app is gebruiksvriendelijk, snel en opent vrijwel zonder vertraging. Motorola voegde bovendien creatieve modi toe, zoals Portret, Macro, Nachtzicht en Pro, waardoor je zonder veel moeite uiteenlopende foto's kunt maken.

In de praktijk zijn de resultaten wisselend. Overdag presteert de hoofdcamera uitstekend met scherpe beelden en natuurlijke kleuren. Vooral de Portret- en Macromodus vallen positief op. In het donker laat de camera echter steken vallen: foto's verliezen snel detail en tonen een hoop ruis. Voor dagelijks gebruik is de kwaliteit prima, maar concurrenten in dezelfde prijsklasse doen het vooral bij weinig licht beter.

1x zoom.

2x zoom.

Motorola Moto G86 kopen?

De Motorola Moto G86 is zo'n telefoon waar je eigenlijk weinig verkeerd mee kunt doen. In het dagelijks gebruik voelt hij betrouwbaar en degelijk aan, en op sommige punten verrast hij zelfs. De stevige bouw met IP69K-certificering, het vloeiende 120Hz-oledscherm en de batterij die zonder moeite twee dagen meegaat geven de G86 een premium gevoel dat je normaal gesproken pas bij duurdere modellen tegenkomt.

Natuurlijk zijn er ook minpunten. De camera stelt in het donker wat teleur, voor zware games is hij niet echt geschikt en je moet door wat bloatware heen prikken. Maar die dingen vallen in het niet bij de sterke basis. De prestaties zijn stabiel en het updatebeleid met vier jaar beveiligingsupdates geeft vertrouwen voor de toekomst. Al met al is de Moto G86 gewoon een slimme, complete keuze.

▼ Volgende artikel
Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk
© icons gate - stock.adobe.com
Huis

Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk

Veel mensen gebruiken WhatsApp dagelijks, met als gevolg dat hun inbox vol chats steeds onoverzichtelijker wordt. Daarom heeft WhatsApp handige filters toegevoegd – en het mooie is dat je deze ook zelf kunt maken.

Wat gaan we doen?

In dit artikel lees je hoe je met chatfilters in WhatsApp snel orde schept in je gesprekken. We laten zien welke standaardfilters er zijn en hoe je die gebruikt. Ook leggen we uit hoe je zelf filterlijsten maakt, bewerkt en rangschikt.

Lees ook: Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

Standaardfilters

Sinds enige tijd is het mogelijk om de chats in WhatsApp te filteren. Wanneer je de inbox bekijkt (zowel op je smartphone als op een desktop) veeg je naar beneden tot je de filters ziet. Bovenaan staan de filters met namen als: Alle, Ongelezen, Favorieten en Groepen. De twee eerste filters spreken voor zichzelf. Het filter Favorieten zorgt ervoor dat je de chatgesprekken krijgt te zien van personen of groepen die je als favoriet hebt gemarkeerd. Wil je uitsluitend de groepen zien waarmee je communiceert, dan tik of klik je op Groepen en dan kom je bij de groeps-chats. Om terug te keren bij alle chats tik je op Alle.

De filters staan bovenaan in de inbox.

Nieuwe filterlijsten maken

Je kunt ook zelf chatfilters toevoegen. Stel dat je snel alle chatgesprekken met alle familieleden wilt zien. Tik dan rechts naast de bestaande filters op het plusteken; je komt dan in het scherm Nieuwe lijst. Elke lijst die je samenstelt wordt een filter bovenaan in het tabblad Chats. Geef deze lijst een naam, bijvoorbeeld Familie, en tik op het plusteken in het vak Mensen of groepen toevoegen. Vervolgens krijg je eerst de lijst van de meest gebruikte chatcontacten te zien. Daaronder volgt de volledige lijst contacten, waar je de personen en groepen selecteert die je aan deze lijst wilt toevoegen. Ben je klaar, dan tik je op Voeg toe en dan op Gereed. De nieuwe lijst is klaar voor gebruik en vanaf nu zal het filter zichtbaar zijn.

Je kunt zowel personen als groepen toevoegen aan een filterlijst.

Filterlijsten bewerken

Iedere filterlijst kun je achteraf nog  bewerken. Houd je vinger op de naam van de filterlijst tot je een schermpje ziet met drie opdrachten: Bewerk, Verwijder, Rangschik de lijsten opnieuw. Kies je Bewerken, de knop met het pennetje, dan kun je mensen toevoegen en verwijderen. Met het pictogram van het vuilnisbakje verwijder je de filterlijst. De laatste optie dient om de volgorde van de lijsten aan te passen. Je kunt dan de filterlijsten omhoog of omlaag slepen en zo verplaatsen in de weergave.

Iedere filterlijst kun je bewerken en er de volgorde van aanpassen.

Ook handig voor het overzicht

Familieplanners