Black Friday draait om de beste deals scoren, maar je wilt natuurlijk niet bedrogen worden, te veel betalen of na je bestelling met lege handen komen te staan. ID.nl heeft tien handige tips verzameld waarmee je veilig shopt bij betrouwbare webwinkels – dat maakt je koopjesjacht een stuk zorgelozer!
Echte deals scoren op Black Friday? Dat kan wanneer je winkelt bij betrouwbare webwinkels. Die vind je door op deze 10 punten te letten:
1: Thuiswinkel Waarborg
2: Realistische prijzen
3: Contactgegevens
4: Voor aankoop contact opnemen
5: Reviews op sociale media
6: Google gebruiken
7: Algemene voorwaarden
8: Privacybeleid
9: Naamsbekendheid
10: Vergelijkingssites gebruiken
Ook interessant voor jou: het prijsdalers-overzicht op Kieskeurig.nl.
1. Let op het Thuiswinkel Waarborg
Zoals je voor reizen het liefst een ANVR-gecertificeerd reisbureau kiest, shop je online het veiligst bij winkels met een Thuiswinkel Waarborg. Dat betekent niet dat winkels zonder dit keurmerk onbetrouwbaar zijn, maar het waarborg biedt je wel extra bescherming bij mogelijke geschillen. Wees wel alert wanneer je het logo ziet op een website: zelfs fraudeurs kunnen dit namelijk gebruiken. Kijk daarom altijd op www.thuiswinkel.org of de webwinkel werkelijk is aangesloten.
2. Beoordeel de prijzen: realistisch of niet?
De meeste winkels kopen hun producten in bij dezelfde leveranciers, waardoor prijzen meestal dicht bij elkaar liggen. Natuurlijk kan er wat verschil zijn – soms een paar euro of enkele tientjes – maar wees op je hoede als een MacBook die normaal 1600 euro kost ergens voor 800 euro wordt aangeboden. Je kent het gezegde wel: als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook het geval!
3. Zoek contactgegevens
Controleer voordat je een aankoop doet of de webwinkel contactinformatie vermeldt. Een betrouwbare winkel maakt het makkelijk om even te bellen of een mail te sturen. Ontbreekt een e-mailadres, telefoonnummer of KvK-nummer op de website, dan is het verstandig om de betrouwbaarheid van de winkel te heroverwegen. Kijk ook naar het soort telefoonnummer dat ze gebruiken: alleen een mobiel nummer wijst niet direct op een onbetrouwbare winkel, maar het kan wel iets zeggen over de grootte van het bedrijf. Een check via de KvK-website kan bovendien extra duidelijkheid bieden.
4. Neem contact op voor je iets gaat kopen
Als je twijfels hebt, schroom dan niet om het bedrijf te benaderen. Stuur een e-mail en let op de reactiesnelheid en de manier van antwoorden. Hoewel sommige winkels sneller reageren op verkoopgerelateerde vragen dan op klachten, geeft een trage reactie op een pre-sales e-mail al een indicatie: het bedrijf is mogelijk niet sterk in klantenservice. Dit kan betekenen dat, mocht je na je aankoop met een klacht zitten, je wellicht ook niet snel geholpen wordt.
5. Check reviews op sociale media
Sociale media zijn tegenwoordig een uitstekende plek om klantenfeedback te vinden. Neem een kijkje op de Instagram- of Facebookpagina van de winkel om reacties te zien. Zoek daarnaast ook op platforms zoals Facebook of X naar de naam van de winkel. Als er veel ontevreden klanten zijn, wordt dit snel duidelijk. Je ziet dan ook meteen of en hoe het bedrijf reageert op deze feedback.
6. Gebruik Google
Als je op social media niets vindt, maar toch twijfelt, gebruik dan Google. Zoek naar eventuele zorgen die je hebt. Typ de naam van de winkel in samen met termen als oplichters, fraude, of vergelijkbare woorden. Een enkel negatief resultaat betekent niet meteen iets, maar als je stuit op talloze klachten, dan heb je een duidelijk signaal. Vergeet ook niet om het winkeladres in Google Streetview op te zoeken. Een officiële winkel met een zichtbaar logo of een showroom oogt betrouwbaarder dan een privéadres of een verzamelgebouw voor bedrijven.
Tip: De politie waarschuwt
De politie houdt een lijst bij van bekende malafide webshops. Bij twijfel even daar checken kan nooit kwaad.
7. Controleer de algemene voorwaarden
Een betrouwbare winkel beschikt over heldere algemene voorwaarden die uitgebreid uitleggen wat de overeenkomst met de winkel inhoudt en welke rechten je hebt. Hoewel we het vaak overslaan, is het verstandig om deze voorwaarden goed door te nemen en te controleren of ze daadwerkelijk zijn gedeponeerd, in plaats van simpelweg gekopieerd van een andere site.
8. Kijk naar het privacybeleid
Bij het plaatsen van een bestelling bij een winkel deel je behoorlijk wat persoonlijke informatie. Een betrouwbare winkel behandelt deze informatie met zorg en legt in het privacybeleid duidelijk uit hoe ze dit doen. Het ontbreken van zo'n privacybeleid betekent niet automatisch dat je gegevens worden verkocht, maar het toont wel aan dat de winkel niet grondig over privacy heeft nagedacht. Dit is geen positief signaal.
9. Bekend = (vaak) beter
Naamsbekendheid zegt niet alles, maar wanneer je winkelt bij bekende ketens als Bol mag je ervan uitgaan dat je winkelt bij een goede en betrouwbare partij. In het geval van onjuist handelen van zo’n winkel treedt namelijk direct de kracht van sociale media in werking. Denk daarbij wel nog steeds aan het Thuiswinkel Waarborg.
10. Gebruik vergelijkingssites
Het bezoeken van een vergelijkingssite is een goede manier om een beeld te krijgen van een winkel. Niet alleen zie je daar het overzicht van de beste prijzen, maar ook recensies van alle gelinkte winkels, zodat je niet alleen op je eigen gevoel hoeft te vertrouwen. Je kunt bijvoorbeeld kijken bij Kieskeurig.nl. Op Black Friday zie je daar meteen welke producten écht in prijs gedaald zijn: de site houdt namelijk de prijshistorie van producten bij. Want je wilt natuurlijk wel échte korting.