ID.nl logo
Review One2track Up & Neo: Betrouwbare kinderhorloges met gps
© Maikel Dijkhuizen | ID.nl
Gezond leven

Review One2track Up & Neo: Betrouwbare kinderhorloges met gps

Wie tijdens een mooie dag een rondje door de buurt loopt, ziet hoogstwaarschijnlijk verschillende kinderen met telefoonhorloges. Deze apparaatjes zijn namelijk erg in trek. Begrijpelijk, want ouders kunnen hun kroost daarmee op elk moment bereiken én traceren. Met name het Nederlandse merk One2track gooit in deze productgroep hoge ogen. We voelden met de Up en Neo twee modellen stevig aan de tand.

Fantastisch
Conclusie

Wie de behoorlijke adviesprijs van 109,95 euro voor lief neemt, haalt met de One2track Up of Neo een betrouwbaar kinderhorloge in huis. Dankzij duidelijke instructies koppel je als ouder het telefoonhorloge binnen een mum van tijd aan een app op je smartphone. Deze One2track-app is erg uitgebreid. Zo traceer je onder meer eenvoudig de locatie en neem je rechtstreeks contact op. De communicatie-opties en gps-locatiebepaling werken goed. Overige pluspunten zijn de waterbestendige behuizing, de extra horlogefuncties voor kinderen en het heldere gebruiksoverzicht met alle kosten. Een verbeterpunt is het krasgevoelige aanraakscherm.

Plus- en minpunten
  • Eenvoudig te bedienen voor jonge kinderen
  • Waterbestendige behuizing
  • Gebruiksvriendelijke configuratie
  • Duidelijk overzicht van prepaidkosten
  • Zeer overzichtelijke One2track-app
  • Handige ouderlijk toezicht-functies
  • Leuke extra opties voor kinderen
  • Gebruik van KPN-netwerk
  • Krasgevoelig scherm
  • SOS-functie soms per ongeluk geactiveerd
  • Geen foto van contactpersonen op horloge
  • Andere beltoon instellen niet mogelijk
  • Ondersteunt geen simkaart van andere providers

Zeker voor jonge kinderen is een telefoonhorloge handiger dan een smartphone. De kans op verlies is tenslotte een stuk kleiner. Bovendien bestaan er modellen met een gebruiksvriendelijke bediening, zodat ook jonge gezinsleden ermee uit de voeten kunnen. One2track stuurde de Up (tweemaal) en Neo naar de redactie. Die werden gedurende een maand intensief op de camping gebruikt door kinderen van vijf, negen en tien jaar. Beide producten hebben een adviesprijs van 109,95 euro.

Waarom een telefoonhorloge met gps kopen?

Er zijn nogal wat situaties denkbaar wanneer een telefoonhorloge goed van pas komt. Als je bijvoorbeeld wilt weten waar je kind uithangt, bekijk je met een app op jouw smartphone de actuele locatie. Is het tijd om te eten of naar bed te gaan, dan bel je even op of stuur je een (spraak)bericht. Dat scheelt weer een ellenlange zoektocht. Bovendien is het een geruststellende gedachte dat je gezinsleden altijd en overal kunt bereiken. Een kind kan overigens met het horloge zelf ook contact opnemen, namelijk via een telefoonoproep, spraakbericht of videogesprek.

Inhoud productdoos

One2track levert zijn producten erg netjes af. Elk telefoonhorloge is zorgvuldig verpakt en direct klaar voor gebruik. Naast het kindvriendelijke uurwerk zijn er een oplaadkabel en voedingsadapter bijgesloten. Verder bevat de verpakking een kleine kruiskopschroevendraaier voor het plaatsen van de simkaart. Overigens heb je dit gereedschap in eerste instantie helemaal niet nodig. Er zit namelijk al een 4G-simkaart van One2Mobile in de behuizing. De horloges hebben dus een eigen telefoonnummer. In de productdoos zitten verder nog een reserveschroefje en een korte Nederlandstalige handleiding.

©Maikel Dijkhuizen | ID.nl

In tegenstelling tot veel andere telefoonhorloges is er al een simkaart (met prepaidtegoed)  inbegrepen.

Degelijke behuizing in diverse kleuren

De Up en Neo hebben een degelijke behuizing zonder overbodige franje. Kinderen hebben hierbij keuze tussen verschillende opvallende kleuren, waaronder groen, blauw en roze. Het siliconen bandje is geschikt voor een minimale polsmaat van tien centimeter. Dit telefoonhorloge blijft bij jonge kinderen tijdens actieve bezigheden prima op zijn plek zitten. Een potje voetbal of ritje met de kabelbaan zijn geen enkel probleem. De horlogekast van de Neo is met 51 × 42 × 16 millimeter iets forser dan die van de Up. Laatstgenoemde meet namelijk 48 × 31 × 14 millimeter. De fabrikant richt zich met deze producten op kinderen vanaf respectievelijk zeven en vijf jaar.

Beide kinderhorloges voldoen aan de IP67-norm. Ze zijn dus in principe waterdicht, maar de fabrikant adviseert om alsnog voorzichtig te zijn. Regen of wat spetters bij het handen wassen veroorzaken geen probleem, maar kinderen kunnen er beter niet mee gaan zwemmen. Op het aanraakscherm zit een plastic laagje dat als bescherming dient. Jammer genoeg is deze permante screenprotector wel gevoelig voor krassen.

De zijkant van de behuizing heeft een menuknop. Daarmee kunnen kinderen het display activeren. Bij langer indrukken van de menuknop ontvangen ouders op hun smartphone een SOS-waarschuwing. Jammer genoeg gebeurt het nogal eens dat kinderen daar per ongeluk op drukken, omdat ze tijdens het spelen hun pols buigen. Je ontvangt dan ten onrechte een SOS-melding.

In de Up zit een batterij met een opgegeven accuduur van zestig uur, terwijl de grotere Neo volgens de producent op een enkele batterijlading zelfs 84 uur zou meegaan. Ga in de praktijk uit van ongeveer een dag. Vanwege de aanwezigheid van diverse extra functies (hierover later meer) activeren veel kinderen namelijk regelmatig het display. Na een dag buitenspelen met diverse contactmomenten is het apparaat weer toe aan een verse oplaadbeurt.

©Maikel Dijkhuizen | ID.nl

Vanwege intensief gebruik door kinderen zijn er op het scherm wel wat krasjes zichtbaar.

Ouderlijk toezicht met One2track-app

Dit gebruiksvriendelijke telefoonhorloge heb je in de regel binnen een kwartier aan de praat. De papieren handleiding verwijst voor de configuratie naar de One2track-app (Android/iOS). Na het aanmaken van een ouderaccount film je met de smartphonecamera de barcode op de achterzijde van het horloge. Het polsapparaat is nu aan jouw account gekoppeld. Je hoeft nu alleen nog maar een kindprofiel te creëren en de aanwezige simkaart te registreren.

Een prettige gedachte is dat je in de app maximaal tien telefoonnummers van ouders en andere toezichthouders toevoegt. Dit zijn dus de enige personen die kinderen vanaf hun telefoonhorloge kunnen bereiken. Vanuit het hoofdmenu start je rechtstreeks een (video)gesprek) of verstuur je een (spraak)bericht. Stel verder een nummer voor de SOS-functie in en kies desgewenst één of meerdere alarmtijden. Bovendien vraag je ook eenvoudig een overzicht met bezochte locaties op. Je kunt zelfs een pushnoticatie ontvangen zodra jouw kind de veilige zone verlaat. Kortom, op het gebied van ouderlijk toezicht biedt de app heel wat mogelijkheden.

Gebruiken meerdere kinderen een horloge, dan bekijk je van elk gezinslid de geografische locatie. Er verschijnen op een plattegrond namelijk blauwe markeerpunten met namen. Tik op een naam voor extra details. Je ziet dan een nabijgelegen adres en het huidige batterijniveau. Met de standaard instellingen verversen de Up en Neo elke tien minuten de gps-positie. Dat kun je eventueel wijzigen naar vijf of zestig minuten. In dat laatste geval houdt de accu het langer vol. Je tikt in het hoofdmenu op de blauwe knop om in één keer de recentste locaties van alle toestellen op te halen.

Zie in de Nederlandstalige One2track-app waar jouw kinderen zijn en bel ze zo nodig op.

Bediening door kinderen

Kinderen kunnen verrassend snel met de geteste telefoonhorloges overweg. Zelfs een jonge knaap van amper vijf jaar weet prima hoe de Up werkt. Het goed doordachte horlogemenu is dan ook ontworpen voor een jonge doelgroep. Druk aan de zijkant op de knop en veeg naar links om door de items te bladeren. Alle onderdelen bevatten duidelijke pictogrammen, zodat kinderen de juiste keuze kunnen maken. Bij een tik op Telefoonboek toont het scherm helaas geen foto’s van contactpersonen. Er verschijnen alleen namen. Als kinderen nog niet kunnen lezen, is het wellicht lastiger om de juiste persoon te bellen.

©Maikel Dijkhuizen | ID.nl

Voor jonge kinderen vanaf vijf jaar is de One2track Up uitermate geschikt.

Extra functies telefoonhorloge

Behalve nuttige functies telt het horlogemenu ook een aantal leuke toepassingen. Zo hebben de Up en Neo camera’s met een resolutie van respectievelijk twee en drie megapixel. Naast videobellen kunnen jonge gebruikers daarmee foto’s maken. Verder zijn er een klok, stopwatch, rekenmachine en stappenteller geïntegreerd. De Neo toont op verzoek ook nog een weersvoorspelling voor de komende vijf dagen. De horloges hebben weliswaar een instellingenmenu, maar dat heeft weinig om het lijf. Je kunt bijvoorbeeld geen andere beltoon kiezen. Wel passen kinderen naar eigen wens de wijzerplaat, het volumeniveau en de helderheid aan.

©Maikel Dijkhuizen | ID.nl

De One2track Neo toont een weersverwachting voor de komende dagen.

Betaalbare tarieven voor bellen en internet

Op de meegeleverde prepaidkaart staat 1,50 euro starterstegoed. De kosten vallen gelukkig mee. Bellen vanaf het horloge kost 0,0036 per seconde. Voor mobiel internet rekent One2Mobile vier cent per MB. Deze tarieven gelden voor vrijwel heel Europa. Tot slot betaal je ook nog elke maand 1,25 euro gebruikskosten. De vermelde tarieven gelden voor 2023. One2Mobile gebruikt in Nederland het KPN-netwerk.

Is het prepaidtegoed op? Geen probleem, want via de One2track-app op de smartphone kunnen ouders vlot opwaarderen. Betaal bijvoorbeeld via iDeal, PayPal of een creditcard. Fijn is dat je in de app een duidelijk betaaloverzicht kunt opvragen. Zo houd je de telefoon- en datakosten nauwlettend in de gaten. Bang voor hoge kosten? Er is als alternatief ook een zogeheten Unlimited-abonnement beschikbaar. Dat kost 9,95 euro per maand. Nuttig om te weten is dat je uitsluitend een simkaart van One2Mobile kunt gebruiken. Het heeft dus geen zin om een exemplaar van een andere telecomprovider te plaatsen.

Beheer vanaf de One2track-app op je smartphone eenvoudig het prepaidtegoed.

Conclusie: One2track Up/Neo kopen?

Wie de behoorlijke adviesprijs van 109,95 euro voor lief neemt, haalt met de One2track Up of Neo een betrouwbaar kinderhorloge in huis. Dankzij duidelijke instructies koppel je als ouder het telefoonhorloge binnen een mum van tijd aan een app op je smartphone. Deze One2track-app is erg uitgebreid. Zo traceer je onder meer eenvoudig de locatie en neem je rechtstreeks contact op. De communicatie-opties en gps-locatiebepaling werken goed. Overige pluspunten zijn de waterbestendige behuizing, de extra horlogefuncties voor kinderen en het heldere gebruiksoverzicht met alle kosten. Een verbeterpunt is het krasgevoelige aanraakscherm.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!