ID.nl logo
Review Polar Vantage v3 - Alleen hardware is niet genoeg
© Polar.com
Gezond leven

Review Polar Vantage v3 - Alleen hardware is niet genoeg

De Polar Vantage v3 is het nieuwe topmodel waarmee Polar sporters probeert te overtuigen dat er meer is dan Garmin. Of de Vantage v3 daarvoor goed genoeg is, valt echter te bezien.

Conclusie

Er is een flinke update van minimaal de firmware en liefst ook de bijbehorende app nodig om recht te doen aan de verwachting die Polar met de Vantage v3 wekt. Van een topmodel mag worden verwacht, ook al ligt de prijs ervan lager dan van concurrerende topmodellen. Voor de bijna zeshonderd euro die Polar nu vraagt, zijn betere en vooral ook stabielere smartwatches en sporthorloges te koop. Lukt het Polar wel de software te verbeteren en liefst de prijs nog met honderd euro te verlagen, dan heeft het met deze nieuwe Vantage V3 een prima product in huis.

Plus- en minpunten
  • Amoledscherm
  • Knoppen én aanraakscherm
  • Sportfuncties
  • Offline kaarten
  • Buggy software
  • Firmware
  • Beperkt nut ECG
  • Geen betaalfunctie
  • Geen muziek

Bijna tweeënhalf jaar heeft Polar gedaan over de ontwikkeling van deze Vantage v3. Een waanzinnig lange tijd waarin het merk enkel zoethoudertjes uitbracht, zoals de Pacer, de Pacer Pro en de Ignite. Geen van allen echte succesverhalen, maar vaak door de gunstige prijs ook niet de slechtste keuze die een (beginnende) sporter kon maken. Het wachten was echter op een nieuw topmodel.

De hardware

Het uiterlijk van de Vantage v3 is helemaal oké. Het is een prachtig sporthorloge, die naast altijd stijlvol zwart ook verkrijgbaar is in kobaltblauw en gebroken wit. De behuizing is niet te groot, de manchet van een blouse/overhemd kan gewoon dichtgeknoopt worden en dat draagt toch fijner – anders dan bij de grootste modellen van Garmin, waarbij dat niet altijd gaat.
Mooi is de ronde vorm die doorloopt in het al even fraaie amoledscherm. Voor de bediening zitten er vijf fysieke knoppen aan de zijkant, allemaal voorzien van een prettig ribbeltjespatroon. Twee ervan zijn bovendien rood, wat het gebruiksgemak verder vergroot.
Om de accu te sparen, schakelt de Vantage v3 na enige tijd het beeldscherm uit of beperkt hij de weergave tot alleen de tijd. Wil je dan het scherm activeren, is alleen aanraken niet voldoende, daarvoor is het helaas nodig een van de knoppen in te drukken.
Helaas ontbreekt een NFC-chip en daarmee de mogelijkheid een betaalkaart te koppelen voor betalingen onderweg. Ook muziekopslag ontbreekt; wil je onderweg genieten van muziek of een podcast dan is ook daarvoor een smartphone nodig.

©Polar.com

De nieuwe Vantage v3 van Polar is een zeer fraai vormgegeven sporthorloge.

Polar Vantage 3: Specificaties

  • Adviesprijs: 559,99 euro
  • Kleuren: Zwart, kobaltblauw, gebroken wit
  • Platform: Android, iOS
  • Scherm: Amoled (454 x 454 pixels)
  • Formaat: 47,0 x 50,8 x 14,5 mm
  • Gewicht: 57 gram aluminium met Gorilla-glass
  • Sensors: Hartslagmeter, ademhalingssnelheid, slaapmonitor, barometer, stappenteller
  • Connectiviteit: Wifi, bluetooth
  • Overig: Gps/glonass/galileo, waterdicht 50m, verwisselbare bandjes
  • Website: www.polar.com

Sensors

Een belangrijk onderdeel van een sporthorloge zijn de sensors en hier claimt Polar baanbrekende vernieuwing met de ‘meest nauwkeurige optische hartslagmeting ooit’ en een nieuwe temperatuurmeter die ook gedurende de nacht de variaties in de lichaams- en huidtemperatuur waarneemt. Ook bevat het sporthorloge een SpO2-sensor die de hoeveelheid zuurstof in het bloed meet, iets wat geldt als een indicator voor het algehele welbevinden van de mens. Verder is de Vantage v3 het tweede Polar-horloge dat multiband-gps ondersteunt voor een nog betere positiebepaling. Aan sensors dus geen gebrek.

©Polar.com

Aan de binnenzijde de sensors en de aansluiting voor de usb-kabel.

De Vantage v3 kan dankzij de nieuwe optische hartslagsensor nu ook een ECG-meting doen. Zo’n elektrocardiogram (ECG) is een registratie van de elektrische activiteit van het hart en wordt veel gebruikt in de medische wereld. Helaas is de Polar-sensor niet gecertificeerd en is de meting zoals Polar zelf zegt “niet bedoeld voor enige medische analyse, diagnose of behandeling inclusief zelfbehandeling of consulatie met een dokter”.
Dat is een valide juridisch standpunt, maar waarom kiest Polar er niet voor om net als Apple en Garmin zijn ECG-functionaliteit te laten certificeren, zodat het nadere analyses kan doen en bijvoorbeeld afwijkingen in het patroon kan rapporteren. In de huidige vorm is het ECG weinig meer dan een gimmick, die dan ook snel zijn waarde verliest.
Tijdens het sporten zelf ontdekten we soms opvallende hartslagregistraties die afwijken van wat je zou verwachten of van wat een tweede, simultaan gedragen sporthorloge registreerde. Hoewel dit geen vergelijkende test is, hebben we afwijkingen zoals hier nog niet eerder gezien bij eerdere vergelijkende tests van hartslagmeters.

©Edmond Varwijk

Het ECG van de Vantage v3 is niet-medisch te gebruiken en, omdat Polar zelf niet echt analyseert, vooral een gimmick.

Offline kaarten

Kaarten en navigatie zijn belangrijke functies van een sporthorloge, en hier gebruikt de Vantage v3 zijn nieuwe multiband-gps. De Vantage v3 beschikt over 32 GB geheugen, zodat kaarten ook offline te gebruiken zijn (zonder smartphone-verbinding).
Basiskaarten voor de VS en Europa zijn standaard aanwezig. Andere regio’s en meer gedetailleerde kaarten kunnen worden toegevoegd. Dit werkt helaas alleen via de website en niet via de Polar-app: een computer en via usb aangesloten horloge zijn vereist.
De kaarten zijn van uitstekende kwaliteit. Voor sporters is het vooral belangrijk een route te kunnen laden en deze te volgen. Raak je van de route, dan toont de Vantage v3 wel de richting terug naar de route, maar niet hoe je van de route bent afgeraakt.

©Edmond Varwijk

De Vantage v3 is het eerste Polar-sporthorloge met offline kaarten.

©Edmond Varwijk

Rammelende software

Het is duidelijk dat Polar bij de ontwikkeling van de Vantage v3 vooral naar de hardware-eisen heeft gekeken en die heeft geüpdatet. Helaas is dat ten koste gegaan van de software, want die is op zijn best onbetrouwbaar. De klachten na een maand gebruik zijn de regelmatig wegvallende bluetooth-verbinding en de synchronisatieproblemen die daardoor optreden. Als sporter wil je na de finish zo snel mogelijk je resultaten synchroniseren met de Polar Flow-app en webdiensten zoals Strava. Maar het is voortdurend afwachten óf de Vantage v3 verbinding maakt en zijn gegevens kan delen. Zelfs een volledige reset van het sporthorloge én het opnieuw installeren van de app hebben die problemen niet verholpen.
De app zelf is prima, net als Polars webdienst. Jammer is dat de firmware van het sporthorloge nog niet geüpdatet is.
Het nieuwe display is mooi, met widgets die worden ingesteld met informatie die jij wilt zien. Ook de informatieschermen zijn prettig, met een weergave van dag- en weekactiviteiten, het nachtelijke herstel, de slaapscore, en andere gezondheids- en sportstatistieken. Maar ook hier wordt de pret soms verpest door het zomaar ontbreken van gegevens. Ook jammer zijn de verouderde menu’s die de mogelijkheden van een modern amoledscherm geheel niet benutten.

©Edmond Varwijk

©Edmond Varwijk

Conclusie

Er is een flinke update van minimaal de firmware en liefst ook de bijbehorende app nodig om recht te doen aan de verwachting die Polar met de Vantage v3 wekt. Van een topmodel mag worden verwacht, ook al ligt de prijs ervan lager dan van concurrerende topmodellen. Voor de bijna zeshonderd euro die Polar nu vraagt, zijn betere en vooral ook stabielere smartwatches en sporthorloges te koop. Lukt het Polar wel de software te verbeteren en liefst de prijs nog met honderd euro te verlagen, dan heeft het met deze nieuwe Vantage V3 een prima product in huis.

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.