ID.nl logo
Marit gaat offline (1): 31 dagen zonder smartphone, HELP?!
Gezond leven

Marit gaat offline (1): 31 dagen zonder smartphone, HELP?!

Marit van ID.nl gaat in de eerste weken van 2023 dé uitdaging aan: een maand lang zonder smartphone! Want ook al brengt zo'n ding veel leuks met zich mee – social media bijvoorbeeld – het vergt ook heel veel van je tijd. In plaats daarvan gebruikt ze nu een Nokia, zo eentje waarmee je alleen kunt sms’en en bellen. Hoe haar dat vergaat, vind je terug op ID.nl. Dit is het verslag van haar eerste week 'offline'.

'Waarom zou je dit in hemelsnaam vrijwillig willen doen?'

Die vraag is me meerdere keren gesteld toen ik vertelde dat ik deze uitdaging aan zou gaan. Maar als ik vervolgens vertel dat ik een schermtijd van minstens vierenhalf uur per dag heb – met soms uitschieters naar zeven uur in de weekenden! – vind ik dat er écht iets moet veranderen. Continu aanzetten, ook al heb ik geen meldingen. Als ik hem niet bij me heb, breekt er innerlijke paniek uit. Werkmails en berichtjes van collega’s check ik ook ’s avonds en in het weekend. De balans is helemaal weg. Ik denk dat ik wel kan stellen dat ik niet meer zonder smartphone kan. Wat zou ik allemaal kunnen doen met die vierenhalf uur extra per dag? Een heleboel, lijkt me. In elk geval is er genoeg stof om over na te denken de komende weken.

Watch on YouTube

Zondag 1 januari

Om 23.59 uur 2022 zet ik mijn smartphone uit. Verslaafd als ik ben heb ik de BeReal (die lekker laat om 23.58 uur binnenkwam) nog nét even kunnen maken. Maar toen was het moment toch echt daar: telefoon helemaal uit. Ik ben megazenuwachtig, alsof dit het eind van de wereld is. De rest van de avond zelf ben ik er eigenlijk niet zo veel bezig geweest dat ik geen smartphone meer had – het was tenslotte oud en nieuw.

Op nieuwjaarsdag denk ik er af en toe aan om Instagram te openen – een handeling die volledig automatisch optreedt, merk ik. Steeds de telefoon aan willen zetten om te kijken of ik nog meldingen heb. Bij mijn gloednieuwe en ultradomme Nokia is dat natuurlijk niet mogelijk: vet confronterend dat je er op deze manier achter komt hoe makkelijk die handeling er is ingeslopen.

Maandag

’s Ochtends gaat de wekker van de Nokia keihard af: we moeten weer naar kantoor! Het geluid is niet aan te passen, dus ik zal aan deze wekker moeten wennen. Ik ben wel meteen wakker 😉 Tijdens het opmaken kijk ik normaal gesproken altijd een video op YouTube. Nu heb ik niks om te kijken en ik merk dat ik in gedachten met mezelf ben. Gekke ervaring zo, kan me niet herinneren dat ik zo in mezelf gekeerd kan zijn. Ik vind het gek genoeg ook wel fijn; ik heb hele gesprekken met mezelf over wat ik deze week van plan ben.

Voordat ik naar kantoor rijd, check ik online altijd even of er files staan. Nu moet ik dat op de laptop doen – vrij omslachtig. Eenmaal op kantoor kom ik voor een verrassing te staan waar ik nog niet bij had stilgestaan: de slagboom van het parkeerterrein is dicht. En die kun je alleen openen met de app... Handig, dan maar aan de straat parkeren.

’s Avonds voor het slapen een boek lezen lijkt het nieuwe ritueel te worden. Prima, want ik word er heerlijk rustig van.

Woensdag

Weer schrik ik wakker, kan nog niet aan het geluid van mijn Nokia wennen. Als ik wil vertrekken, blijkt de voorruit van de auto beslagen aan de binnenkant, dus ik moet even wachten voordat ik weg kan rijden. Normaal check ik dan even mijn telefoon, nu staar ik domweg voor me uit. Saai en vervelend, de tijd gaat zo alleen nog maar trager. Ik merk dat ik nog veel de telefoon aanzet om te kijken of ik iets heb ontvangen. Frustrerend als blijkt dat niemand me een berichtje heeft gestuurd. Maar waarom zouden ze? Het is niet zo dat we hele gesprekken kunnen voeren via sms.

Een collega vertelt een nieuwtje over influencer Monica Geuze die stopt met vloggen. Dit soort 'belangrijke' gebeurtenissen mis ik nu ik geen social media meer heb. Ik moet zeggen dat ik het over het algemeen wel lekker vind deze eerste drie dagen: mezelf niet te veel bezighouden met andermans leven, want wat voor toegevoegde waarde heeft dat nou eigenlijk? Zeker in het geval van influencers, waarmee je wilt vergelijken terwijl dat geen eerlijke wedstrijd is. Ik merk dat ik lekker in mijn vel zit.

's Avonds lees ik in sneltreinvaart het eerste boek uit. Het is sowieso een spannend boek, dus dan zit je er helemaal in, maar nu word ik er ook niet bij afgeleid. Ik heb verder ook niet de neiging mijn telefoon erbij te pakken. Dat is fijn en prettig. De tijd vliegt voorbij.

Vrijdag

Een vriendin van mij viert van het weekend haar verjaardag. Ik ben toch wel benieuwd wie er eigenlijk allemaal komen, dus ik besluit een van mijn vriendinnen te sms’en. Eindstand: er is een gezamenlijk cadeau waarvoor een Tikkie is uitgestuurd, maar ik heb dat Tikkie natuurlijk helemaal niet ontvangen. Stom, ik wil ook gewoon meedoen en hierdoor voelt het alsof ik buiten de boot val, er niet helemaal bij hoor. Neem ik niemand kwalijk natuurlijk, want ik verplicht in zekere zin ook mijn vrienden en familie om mij op een andere manier te bereiken. Toch vind ik het jammer. Uiteindelijk heb ik gewoon geld overgemaakt, wat overigens óók niet heel makkelijk gaat (internetbankieren is zó 2000).

Zaterdag

Ik ben zelf binnenkort ook jarig en ik kreeg vandaag alvast mijn cadeau: een voorstelling van Aladdin in het AFAS-theater. Superleuk! We rijden met de auto van mijn vriend, dus de route doen we ook via zijn smartphone. Dat valt niet onder cheaten, toch? 😉 Ik zie in het theater veel mensen foto's maken en betrap mezelf erop dat ik jaloers ben. Behalve mensen die ik het heb verteld, weet niemand dat ik hier nu ben.

Ik voel me stom, stom dat ik alles zo graag met de buitenwereld wil delen: 'Kijk eens waar ik ben!' Ik moet er ook wel een beetje om lachen. Bij thuiskomst loop ik wel nog steeds met die gedachte rond, de herinnering aan de voorstelling zit alleen in mijn gedachten. Ik had het graag ook nog als foto willen hebben, zodat ik direct de herinnering ophaal als ik weer eens door mijn foto’s scrol.

 

De eerste week is eigenlijk voorbijgevlogen. Ik heb veel momenten gehad dat ik mijn telefoon er even bij wilde pakken, om al snel te realiseren dat dat helemaal niet kan. Verder zijn het meer de praktische apps die ik echt mis. Ik dacht van tevoren dat ik vooral Instagram en TikTok zou missen, maar ik mis ik vooral apps zoals WhatsApp (vind ik toch niet helemaal onder social media vallen), Google Maps en bankieren. Grappig en hierdoor ben ik alleen maar meer benieuwd hoe de komende weken gaan verlopen.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.