ID.nl logo
Hoe goed werkt de Dyson HP09 luchtreiniger?
Energie

Hoe goed werkt de Dyson HP09 luchtreiniger?

Peggy van ID.nl heeft hooikoorts, huisstofmijtallergie en een oud huis. Dé aangewezen persoon dus om de Dyson Purifier Hot+Cool Formaldehyde HP09 luchtreiniger uitgebreid te testen. Grote vraag: wordt de luchtkwaliteit echt beter?

Eerst even een stukje achterliggende informatie. Want het Hot en Cool uit de naam snap ik nog wel (deze luchtreiniger kan inderdaad zowel verwarmen als koelen), maar dat formaldehyde?  Wat is dat?

Formaldehyde is een kleurloos gas met een prikkelende geur. Misschien denk je, net zoals ik: geen prikkelende geur te ruiken, dus dat heb ik vast niet in mijn huis. Fout, formaldehyde zit in heel veel producten die je in ieder huis vindt. Denk hierbij aan nieuwe kleding, matrassen en meubels, vloeren en isolatiemateriaal, verse verf.  Maar het komt bijvoorbeeld ook vrij bij het branden van kaarsen en wierook. Gelukkig is er een strenge controle op het gebruik van deze stof en komt het vaak maar in kleine hoeveelheden voor in producten. Maar toch. Ventileren is één manier om de hoeveelheid formaldehyde in je huis te verminderen, maar je kunt er ook dit apparaat van Dyson voor inzetten. Er zit een speciaal filter in dat formaldehyde vangt en omzet in water en CO₂.

De luchtreiniger detecteert niet alleen formaldehyde (en maakt er via het speciale filter korte metten mee), maar ook pollen en allergenen, bacteriën, virussen, ultrafijnstof, benzeen, VOS en stikstofdioxide. Het HEPA+Koolstoffilter vangt gassen en 99,95 procent van deeltjes zo klein als 0,1 micron op, waarna schone de lucht de kamer in geblazen wordt.

De praktijk: koelen en verwarmen

Dankzij het instructiefilmpje (op te roepen door een QR-code te scannen) is de luchtreiniger binnen een paar minuten gebruiksklaar. Als eerste ga ik aan de slag met de koel- en verwarmfunctie. Die laatste functie is bijvoorbeeld heel prettig wanneer je een (slaap)kamer hebt waar je liever niet de kachel aanzet, maar toch wat warmte wilt. Zet je hem aan, dan gaat het snel: tijdens de test schoot de temperatuur omhoog van 15 naar 18 graden. Bijkomend voordeel: tegelijkertijd wordt de lucht gereinigd én wordt de luchtvochtigheid bijgewerkt. Andersom (koelen dus) werkt het net zo makkelijk. Koelfunctie aan, gewenste temperatuur instellen, stand van de luchtstroom en draaicirkel instellen en voor je het weet is het een stuk koeler en aangenamer.

©PW | ID.nl

Instellen: met de afstandsbediening en met een app

Het instellen van alle functionaliteiten gaat makkelijk en kan op twee manieren: via de afstandsbediening (die je dankzij een magneetje gewoon op de luchtreiniger kunt klikken – zo raak je ‘m nooit kwijt) of via de app op je telefoon. Voordeel van de app is dat je het apparaat dus ook kunt bedienen wanneer je niet thuis bent. Zo kun je op een warme dag de koelfunctie al aanzetten terwijl je nog op je werk zit en thuiskomen in een heerlijk afgekoeld huis.

Naast keuze voor verwarmen of koelen kun je bijvoorbeeld ook het blaasgedeelte kantelen zodat de wind schuin naar boven geblazen wordt, instellen van welke kant de lucht moet komen en of je het apparaat wilt laten roteren.

Dit stel je in via de app of de afstandsbediening
· Lucht reinigen (automatische stand), verwarmen of koelen
· Snelheid luchtstroom (stand 1 t/m 10)
· Temperatuur
· Oscillatie (rotatie uit/45/90/180 of 350 graden)
· Timer
· Nachtstand
· Richting luchtstroom (voor- of achterkant van het apparaat)

🌙 Nachtstand Ben je een lichte slaper? Je kunt de Dyson op nachtstand zetten. Je blijft natuurlijk wel wát horen, maar door de nachtstand schiet de airflow bijvoorbeeld niet opeens omhoog om extra te koelen. Bij verwarmen maakt hij wel meer lawaai, daar ontkom je helaas niet aan. Zet je de Dyson in de nachtstand, dan gaat de displayverlichting na 10 seconden uit, dus geen ufo’s in je slaapkamer.

Monitoren: met de app

Voor de bediening van de Dyson HP09 is de app dus optioneel, maar wanneer je wilt monitoren en vergelijken wat de Dyson meet en doet, dan heb je de app echt nodig. Het connecten van de app met het apparaat heb ik, dankzij uitleg van de QR-code, snel gedaan. Goed om te weten: ook als het apparaat niet aanstaat, worden de waardes gemeten en zijn ze zichtbaar in de app. Je kunt de resultaten tot een week terug bekijken. Fijn is ook dat je via de app ook een weekschema kunt instellen. Daarin kun je specifieke momenten aanwijzen waarop de Dyson aan moet gaan en welke instelling hij dan moet gebruiken. In de winter zou je bijvoorbeeld kunnen instellen dat hij elke ochtend van half zeven tot zeven verwarmt, zodat het niet zo koud is wanneer je je bed uit moet.

Monitoren: VOS en PM2,5, wat betekent dat?

Naast formaldehyde worden er meerdere stofjes gemeten en gefilterd. Ik zie termen voorbijkomen waar ik nog nooit van heb gehoord (formaldehyde wordt in de app overigens HCHO genoemd). Gelukkig staan er in de app bij ieder soort een vraagteken waar je op kunt klikken om te lezen wat het betekent én hoe het met de waardes ervan gesteld is (goed, matig, slecht enzovoorts). Je kunt dat ook aflezen aan de kleur: groen is goed, rood is zeer slecht). Zo zie je in de grafiek van die dag precies hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit van de ruimte waar de luchtreiniger staat. Dat kun je overigens ook aflezen op de display van het apparaat zelf.


Luchtkwaliteit en VOS Wanneer Dyson het heeft over luchtkwaliteit, wordt daarmee de kwaliteit van de lucht rondom jou bedoeld, bijvoorbeeld gedurende de afgelopen 12 seconden of de afgelopen 24 uur. VOS gaat over de gassen die vrijkomen uit veel verschillende bronnen, zoals spuitbussen en luchtverfrissers. Het gaat dan onder meer om benzeen en huishoudelijke dampen en luchtjes.

De grote vraag: hoe zit het met de luchtkwaliteit in mijn huis?

Wat mij opvalt dat bij mij in de slaapkamer vooral de index van de luchtkwaliteit en de VOS (zie kader hierboven) fluctueert. Dat gebeurt met name wanneer ik bijvoorbeeld stofzuig of parfum en haarlak gebruik of als ik beneden de kaarsen uitblaas en de slaapkamerdeur openstaat. Niet zo gek natuurlijk, maar je ziet dat dus wel meteen terug op de index die naar oranje of rood (zeer slecht) schiet.

De luchtreiniger werkt dit doorlopend bij en op een gegeven ogenblik zie je (in de app of op het display) dat de waardes weer op groen staan. Toegegeven, dat lukt je ook zonder luchtreiniger (door het raam open te zetten en goed te ventileren), maar mét de luchtreiniger gaat het wel sneller. Fijn idee, vooral bijvoorbeeld als je in die ruimte aan het werk bent. Of op het punt staat naar bed te gaan.

Wat ik fijn vind om te zien is dat bij mij thuis MP2,5 (microscopische deeltjes kleiner dan 2,5 micron, waaronder rook, bacteriën en allergenen) en PM10 (microscopische deeltjes kleiner dan 10 micron, waaronder pollen, stof en huidschilfers van huisdieren) eigenlijk altijd in het groen staan. Nu heb ik geen vloerbedekking, rook ik niet en heb ik geen huisdieren. Maar met mijn gevoeligheid voor pollen en huisstofmijt is het toch goed om te zien dat die niet extreem aanwezig zijn in mijn slaapkamer.

Raam open of raam dicht?

Voor optimale werking is het beter om je raam dicht te houden, de luchtreiniger niet bij een radiator te plaatsen en de deur van de ruimte dicht te houden. Ik heb verschillende scenario’s uitgeprobeerd wanneer de luchtreiniger aanstond, zowel met raam en deur open als met raam en deur dicht. Ik zag daarbij weinig verschil gezien. Toen ik mijn bevindingen voorlegde aan een van de techneuten van Dyson, had hij daar wel een verklaring voor. Het heeft voor een groot deel te maken met de omgeving waarin ik woon. Heb ik een raam of deur open, dan komen er bij mij gewoon weinig schadelijke stoffen binnen, omdat ik niet aan een drukke weg woon en geen grote bomen voor de deur heb staan die pollen en dergelijke kunnen verspreiden. En omdat ik een oud huis heb (lees: met kieren en niet overal luchtdicht sluitende ramen), is er automatisch al wat meer sprake van luchtcirculatie. Heb je een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis, dan zijn ventileren en lucht reinigen noodzakelijker, omdat alles er veel meer blijft hangen.  

©PW | ID.nl

Conclusie

De Dyson Purifier Hot+Cool Formaldehyde HP09 luchtreiniger is een mooi apparaat qua design, dat inzicht geeft in de luchtkwaliteit bij jou thuis – altijd fijn om te weten. In de zomer is de HP09 fijn om mee te koelen en de pollen te neutraliseren, in de winter gebruik je hem juist om te verwarmen en de luchtvochtigheid op peil te houden.

Het apparaat zelf, de app, de afstandsbediening: alles werkt goed en makkelijk. Duidelijke omschrijving, ook wanneer je de filters moet vervangen (je krijgt daarover een melding via de app). En: alles is goed zelf te installeren, daar heb je geen techneut (of man in huis) voor nodig.

Qua geluid vind ik het apparaat niet heel stil – mijn ventilator maakt minder geluid. Maar die heeft dan ook niet zoveel opties en natuurlijk een ander soort werking.

Ik kan mij voorstellen dat deze Dyson luchtreiniger een uitkomst kan zijn voor mensen die erg allergisch of overgevoelig zijn voor bepaalde stoffen en virussen. Als je die zo veel mogelijk uit je leefomgeving wilt weren, of als je een huis hebt dat slecht te ventileren is, dan kan zo'n apparaat helpen om de lucht in huis schoon en gezond te houden.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.