ID.nl logo
Energietarieven vergelijken wordt steeds lastiger door oerwoud aan extra kosten
Energie

Energietarieven vergelijken wordt steeds lastiger door oerwoud aan extra kosten

Voor huishoudens die zonnepanelen hebben wordt het steeds lastiger om te kiezen voor een energiecontract. Dat komt voornamelijk omdat de extra kosten zoals terugleveringstarieven niet bij iedere leverancier op dezelfde manier worden doorberekend.

Onderzoek van vergelijkingssite Vergelijk.nl heeft aangetoond dat het steeds lastiger wordt om energiecontracten met elkaar te vergelijken. Leveranciers gebruiken namelijk allemaal verschillende methodes om de tarieven voor het terugleveren van stroom door te berekenen aan de klant.

Als voorbeeld: met zes zonnepanelen betaalt een klant jaarlijks tussen de 54 euro en 294 euro aan terugleverkosten. Bij een systeem van 12 panelen schommelen de kosten tussen de 54 en 338 euro. Naarmate het aantal zonnepanelen en de totale hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit toeneemt, worden de prijsverschillen nog groter. Met 24 panelen kan het verschil in de energierekening oplopen tot circa 900 euro.

Volgens Vergelijk.nl kunnen de verschillen in tarieven behoorlijk oplopen, afhankelijk van hoe de prijzen voor de terugleverkosten worden doorberekend. Volgens het onderzoek worden daar namelijk grofweg drie rekenmethoden voor gebruikt:

• Hoger vastrecht: Bij deze rekenmethode zijn de terugleverkosten opgenomen in een hoger vastrecht. Dit is een vast bedrag dat losstaat van de hoogte van de prijzen voor de teruggeleverde energie.
• Via staffels: Via deze methode worden de terugleverkosten verrekend via een aparte kostenpost die is opgedeeld in verschillende verbruiksstaffels. In dit geval geldt dat hoe meer je teruglevert, hoe hoger de kosten.
• Kosten per kWh: Hierbij worden de kosten per teruggeleverde kWh berekend. Voor iedere kilowattuur dat je teruglevert, berekent de leverancier een bedrag dat je moet betalen.

Overzicht

Het blijft dus lastig om in één oogopslag te zien welke kosten je kunt verwachten als je een klant bent die zonnepanelen heeft en moet betalen voor het terugleveren van stroom. Om het nog complexer te maken berekenen sommige leveranciers ook nog terugleverkosten over het deel dat je wel mag salderen en niet over het gedeelte dat je netto teruglevert.

Vergelijk.nl heeft echter al deze extra kosten per leverancier uitgezocht. Via een rekentool kun je controleren hoe jouw energieleverancier omgaat met de terugleverkosten.

Terugleverkosten zijn toegestaan

Met het berekenen van bedragen voor het terugleveren van door zonnepanelen opgewekte energie doen de energieleveranciers overigens niets wat niet mag. De ACM heeft namelijk eerder al bepaald dat terugleverkosten redelijk zijn om door te berekenen aan klanten. Daarbij mogen leveranciers in het berekenen van de tarieven ook onderscheid maken tussen huishoudens met zonnepanelen en huishoudens zonder zonnepanelen, zodat de kosten voor de teruglevering eerlijker worden verdeeld.

Ook Vattenfall-klanten moeten eraan geloven Ben je klant bij Vattenfall? Ook dan ontkom je niet meer aan extra kosten voor het terugleveren van energie aan het elektriciteitsnetwerk. Het bedrijf kondigt aan nu ook terugleverkosten in rekening te brengen. Dit gaat in vanaf 1 juli 2024

Voor de hoogte van de vaste terugleverkosten gaat Vattenfall verschillende schalen hanteren. De hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit bepaalt de schaal en bij elke schaal hoort een bedrag. Hoe minder er jaarlijks wordt teruggeleverd door een klant, hoe lager de schaal. En hoe lager de schaal, hoe lager de vaste terugleverkosten. Klanten die minder dan 500 kWh terugleveren op hun jaar- of eindafrekening betalen op dit moment geen vaste terugleverkosten.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube