ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Zo werkt de zelfvarende boot in Amsterdam

Toen Pieter Boon en zijn collega’s een kleine boot kochten om door de Amsterdamse grachten te varen, leek het eigenlijk heel logisch om daar een zelfvarende boot van te maken. Boon werkt namelijk bij een bedrijf dat specialiseert in kunstmatige intelligentie en big data. Inmiddels is de boot bijna klaar om zelfstandig te water te gaan.

“Sorry ik viel even weg, ik vaar nu net het IJ over.” De wind maakt het telefoongesprek moeilijk te verstaan en regelmatig moet Pieter Boon zijn gesprek onderbreken om zijn collega ergens op te wijzen. “Paul, ik voel op dit stuk altijd een extra sterke stroom, let daar even op.” Het is lastig een goed gesprek te voeren met Boon, maar dat heeft een heel goede reden: hij vaart dagenlang op en neer door de Amsterdamse grachten en kanalen om zijn zelfvarende boot slimmer te maken.

Over een tijdje moet Xomnia’s sloep volledig autonoom door de grachten van de hoofdstad varen, maar voor het zover is moet de boot eerst heel veel data verzamelen.

Pieter Boon werkt bij Xomnia, een bedrijf dat datamining en machine learning gebruikt om AI-toepassingen te maken. Het bedrijf is in het hartje van de hoofdstad gevestigd en dat was reden genoeg om een boot aan te schaffen. Gewoon om de vrijmibo in de grachten te vieren, zoals zoveel Amsterdammers dat op mooie dagen doen. Boon en zijn collega’s wisten een oude reddingssloep op de kop te tikken.

“Zo’n ding dat in een ver verleden eens aan een cruiseschip vast had gezeten”, vertelt Boon. “Hij was knaloranje, maar we wilden de sloep liever in de kleuren van ons bedrijf hebben.” Tijdens het schilderen kreeg hij een idee: waarom konden ze deze boot niet zelf laten varen? Daar hadden zijn collega’s, ook allemaal fanatieke knutselaars en programmeurs, wel oren naar.

Programmable Logic Controller

Hardwarematig viel het Boon mee om de boot aan te sturen. “Het is relatief simpel. Er zit een aantal aandrijvingen in de boot ingebouwd waar een Programmable Logic Controller (PLC) tussen zit, die we vervolgens met een laptop kunnen aansturen. Daarmee kunnen we de linker- of rechteraandrijving aansturen, of de motor.” Die laptop moet overigens wel krachtig genoeg zijn, want voor het gebruik van neurale netwerken zoals TensorFlow heb je behoorlijk wat rekenkracht nodig.

Omdat het bedrijf zich specialiseert in AI was er al veel kennis op dat vlak in huis, wat goed uitkwam voor een dergelijk project. Zo had één collega al ooit eens gewerkt met een neuraal netwerk voor een pilot op het gebied van objectherkenning. Dat is belangrijk voor het maken van een autonoom voertuig. Boon: “Uiteindelijk moet de boot patronen gaan herkennen en daar vervolgens de juiste acties aan koppelen, zoals het bijsturen van de boot of het sneller of langzamer laten varen.”

©PXimport

Maar voor de boot zover is moeten de makers wel eerst een flink aantal testvaarten maken. Het neurale netwerk moet namelijk eerst tijd (en data) hebben om te leren hoe het bijvoorbeeld obstakels kan herkennen, en wat een kapitein normaal gesproken zou doen om die te omzeilen. Ook belangrijk: hoe moet er worden omgegaan met wind, plotseling veranderende stroming en andere kanaalvaarders?

Boon is daarom druk aan het werk. De afgelopen dagen zat hij, samen met zijn collega Paul die het neurale netwerk ontwerpt, vier uur per dag in de sloep en voer hij kriskras op en neer om de boot alles te leren wat je in een normale vaarsituatie ook tegen kunt komen. Volgens Boon is het niet meer dan logisch dat ook de scheepvaart autonomer wordt.

“De auto-industrie is al zo hard op weg, en in de scheepvaart zijn er wel een paar initiatieven, maar die zijn vaak nog niet zo vergevorderd. Dit begint nu heel concreet te worden, de boot vaart al voor een groot deel uit zichzelf.”

Smart Shipping Challenge

Boon heeft het project uit zichzelf opgezet en heeft inmiddels veel geïnteresseerde partijen gevonden die misschien met hem in zee willen gaan. Enkele maanden geleden sprak hij bij de Smart Shipping Challenge (SMASH), een initiatief van Rijkswaterstaat om de binnen- en scheepvaart ‘slimmer’ te maken. Hij raakte daar aan de praat met iemand die er wel oren naar had om de technologie ook in te zetten in eigen schepen.

“Daar is serieuze interesse voor, dus ik hoop dat we de software binnenkort kunnen doorontwikkelen binnen de professionele vaart. Wat je vervolgens moet doen, is de specifieke vaarroutes en -bewegingen van andere schepen inladen in het programma, maar dat is slechts een kwestie van tijd.”

Pogingen van Boon om overheidssubsidie te krijgen voor de boot vielen in het water, maar dat weerhield hem er niet van door te zetten. Sterker nog, het feit dat de boot vrijwel helemaal gefinancierd is door sponsoren, partners en wat eigen inbreng is één van de dingen waar hij het meest trots op is.

“Zoveel van dit soort projecten stranden omdat de makers niet doorzetten of teveel theoretische plannen moeten schrijven voor investeerders. Te weinig mensen dóén het gewoon, gaan aan de slag en bouwen iets waarmee ze kunnen aankomen bij investeerders. Daar heb je vaak veel meer aan.” Voorlopig blijft Boon dus nog even doorvaren. Niet alleen om de Xomnia-boot autonomer te maken, maar hopelijk ook de rest van de scheepvaart.

▼ Volgende artikel
ASUS laptops: profiteer nu van veel Black Friday-korting!
Huis

ASUS laptops: profiteer nu van veel Black Friday-korting!

Nieuwe laptop nodig? Dit is hét moment, want tijdens Black Friday scoor je ASUS-laptops met flinke korting. Of je nu op zoek bent naar een multitask-laptop, een krachtpatser met veel opslag of een compacte alleskunner: deze modellen bieden voor ieder wat wils. Wat je budget ook is, er zit zeker een laptop voor je bij. Maar wacht niet te lang, want deze deals zijn tijdelijk!

Partnerbijdrage - in samenwerking met ASUS

Zoek je een nieuwe laptop, dan weet je dat je met ASUS goed zit. Uit een recent onderzoek blijkt dat consumenten zeer tevreden zijn over ASUS-laptops; het merk scoort hoog op betrouwbaarheid en biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Tijdens Black Friday profiteer je bovendien van flinke kortingen op diverse ASUS-modellen!

ASUS Zenbook Duo 14: veelzijdig en krachtig multitasken

©ASUS

De ASUS Zenbook Duo 14 biedt met zijn unieke dubbele 14-inch OLED-touchscreens een ongekende multitask-ervaring. Met een slank ontwerp en een gewicht van slechts 1,35 kg is deze laptop makkelijk mee te nemen. Het tweede scherm, de ingebouwde kickstand en flexibele software-opties maken het eenvoudig om te schakelen tussen werkmodi zoals Dual screen, Desktop en Sharing. Of je nu onderweg bent of op een vaste werkplek werkt, je kunt de laptop zo configureren dat hij perfect aansluit op jouw workflow.

De Zenbook Duo 14 is ook uitgerust met een hoogwaardige FHD-camera met IR-functionaliteit. Deze camera ondersteunt Windows Hello, zodat je snel en veilig kunt inloggen met gezichtsherkenning. Dit maakt de laptop niet alleen gebruiksvriendelijker, maar verhoogt ook de beveiliging voor professionele gebruikers. De FHD-resolutie zorgt voor scherp beeld tijdens videovergaderingen, ideaal voor wie veel op afstand werkt.

Aangedreven door een supersnelle Intel Core Ultra 9 185H 2.3 GHz-processor biedt de Zenbook Duo 14 krachtige prestaties voor AI-toepassingen. De laptop is bovendien uitgerust met diverse I/O-poorten waaronder HDMI, usb 3.2 Gen 1 Type-A en 2x Thunderbolt 4, wat hem bijzonder geschikt maakt voor gebruikers die veel randapparatuur aansluiten. Het OLED-scherm zorgt voor heldere kleuren en diepe contrasten, ideaal voor creatieve projecten. Met een 75Wh accu werk je urenlang zonder op te laden, waardoor je zonder onderbrekingen kunt multitasken. Dit model is een slimme keuze voor wie op zoek is naar een productieve en draagbare laptop.

Bij de Zenbook Duo 14 krijg je bovendien een laptophoes, rugtas en stylus (de ASUS Pen 2.0 SA203H), zodat je echt meteen aan de slag kunt!

ASUS Zenbook Duo 14 kopen

Zoek je een veelzijdige laptop waarmee je moeiteloos kunt multitasken? De ASUS Zenbook Duo 14 biedt extra schermruimte en slimme functionaliteiten in een compact ontwerp. Tot 3 december krijg je 100 euro Black Friday-korting op de ASUS Zenbook Duo 14. Je betaalt geen 2099 euro, maar slechts 1999 euro!

ASUS Zenbook DUO 14

Nu van 2099 euro voor 1999 euro


ASUS Vivobook S 16: krachtig en stijlvol met veel opslag

©ASUS

De ASUS Vivobook S 16 biedt met zijn 16-inch OLED-scherm van 3.2K-resolutie een indrukwekkende beeldkwaliteit. Het scherm heeft een verversingssnelheid van 120Hz, wat vloeiende beelden oplevert, ideaal voor multimedia-gebruik en foto- en videobewerking. Deze laptop draait op het Windows 11 Home-besturingssysteem en beschikt over een Intel Core Ultra 7-processor met AI Boost, wat zorgt voor soepele prestaties bij veeleisende taken. Dit maakt de laptop ideaal voor gebruikers die meer verwachten van hun computer, zoals gamers en grafische ontwerpers. De Intel Arc Graphics-kaart biedt extra kracht voor beeldbewerking.

Met 16GB geheugen en een opslagcapaciteit van 1TB is er voldoende ruimte voor al je bestanden en applicaties. Dit maakt de laptop bijzonder geschikt voor taken als videobewerking of intensieve dataverwerking. Daarnaast zorgt de FHD-camera met privacy-shutter en IR-functie voor veilige videomeetings, waarbij je eenvoudig kunt inloggen via Windows Hello. De TÜV Rheinland-certificering van het scherm garandeert minder belasting voor de ogen, wat ideaal is voor lange werkdagen. De Vivobook S 16 is een veelzijdige keuze voor gebruikers die zowel stijl als functionaliteit zoeken in een laptop.

ASUS Vivobook S 16 kopen

Ben je op zoek naar een krachtige en stijlvolle laptop met veel opslagruimte? De ASUS Vivobook S 16 combineert indrukwekkende prestaties met een scherp OLED-scherm voor multimedia en dagelijks gebruik. Tot 3 december krijg je 150 euro Black Friday-korting op de ASUS Vivobook S 16. Je betaal geen 1299 euro, maar slechts 1149 euro!

ASUS Vivobook S 16

Nu van 1299 euro voor 1149 euro


ASUS Zenbook 14: compact en betrouwbaar voor dagelijks gebruik

©ASUS

De ASUS Zenbook 14 biedt een perfecte balans tussen draagbaarheid en prestaties. Met zijn compacte 14-inch WQXGA-scherm (2560 x 1600 pixels) kun je rekenen op scherpe beelden en heldere kleuren, ideaal voor werk en entertainment onderweg. De laptop is uitgerust met een AMD Ryzen 5-processor en AMD Radeon Graphics, wat ruim voldoende is voor alledaagse taken zoals tekstverwerking, browsen en lichte grafische toepassingen. Deze processorconfiguratie zorgt voor soepel schakelen tussen applicaties, ondersteund door 16GB werkgeheugen en 512GB ssd-opslag.

Naast de goede prestaties biedt de Zenbook 14 extra gebruiksgemak dankzij het ruime touchpad en het ergonomische verlichte Chiclet-toetsenbord. Met een travel van 1,4 mm typen de toetsen comfortabel en nauwkeurig. Met de royale 75Wh 4-cell Li-ion accu van de Zenbook 14 kun je uren vooruit, zelfs bij intensief gebruik. Handig voor onderweg, want je kunt zonder onderbreking doorwerken. Over onderweg zijn gesproken: je krijgt er ook een beschermende laptopsleeve bij. De Zenbook 14 is een ideale keuze voor dagelijks gebruik en past zich gemakkelijk aan jouw levensstijl aan, met een focus op zowel prestaties als draagbaarheid.

ASUS Zenbook 14 kopen

Zoek je een betrouwbare laptop die makkelijk mee te nemen is? De ASUS Zenbook 14 biedt draagbaarheid en prestaties, ideaal voor werk en entertainment onderweg. Tot 3 december krijg je 100 euro Black Friday-korting op de ASUS Zenbook 14. Je betaalt geen 899 euro, maar slechts 799 euro!

ASUS Zenbook 14

Nu van 899 euro voor 799 euro

▼ Volgende artikel
De allereerste elektrisch Suzuki e-Vitara: overtuigt nog niet
Mobiliteit

De allereerste elektrisch Suzuki e-Vitara: overtuigt nog niet

Suzuki zet met de e-Vitara zijn eerste stappen in het segment van elektrische SUV's. Deze compacte crossover, die medio 2025 beschikbaar komt, biedt een combinatie van een relatief lichte constructie en nieuwe technologieën. Maar kan Suzuki zijn concurrenten echt bijbenen? In dit artikel ontdek je alles over de e-Vitara, van batterijopties tot praktische details.

Dit artikel in het kort:

  • Suzuki betreedt de elektrische SUV-markt met de e-Vitara, die vanaf medio 2025 beschikbaar is.
  • De auto heeft een modern ontwerp met opvallende ledverlichting en een panoramisch display in het interieur.
  • De e-Vitara biedt twee batterijopties: 49 kWh en 61 kWh, met diverse aandrijflijnen, waaronder voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.
  • De kofferruimte is kleiner dan gemiddeld, maar de achterbank is verschuifbaar voor meer ruimte.
  • De concurrentie is stevig, maar Suzuki mikt op een concurrerende prijs van rond de 35.000 euro.

Lees ook: De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Suzuki floreert als fabrikant van lichtgewicht en betaalbare mobiliteit van goede kwaliteit. Toch voelt ook Suzuki de druk om snel en drastisch de algehele CO2-uitstoot te gaan verlagen. Irwin van InstaAutoVlog was onlangs in Milaan om kennis te maken met de nieuwe Suzuki e-Vitara. Een directe concurrent voor de Kia EV3, Skoda Elroq en Volvo EX30 die vanaf medio volgend jaar bij de dealer staat voor ongeveer 35.000 euro.

🚘Leestip: Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30

©Suzuki

Stoer design

De Suzuki e-Vitara meet 4,27 meter in de lengte, is 1,80 meter breed en 1,63 meter hoog. Met een wielbasis van 2,70 meter en ver op de hoeken geplaatste wielen is de SUV een stoere verschijning. Opvallend is de ledverlichting, net als de wielen van 18 of 19 inch en de optionele two-tone kleurstelling. Nieuw en uniek voor de e-Vitara is de kleur Land Breeze Green Metallic. Hij is verder verkrijgbaar in zilver, wit, grijs, rood, blauw en zwart. 

©Matthew Leete

Interieur

Binnenin valt de zwevende middentunnel direct op, samen met het panoramische display dat het digitale instrumentarium en infotainmentsysteem combineert. Het stuurwiel is strak vormgegeven met een afgeplatte boven- en onderkant. Daarnaast zijn er handige features zoals een draadloze telefoonlader en een versnellingspook die lijkt op die van de Toyota BZ4X, wat geen toeval is: de elektrische e-Vitara zal ook als Toyota op de markt komen.

©Suzuki

Ruimte valt tegen

Op de tweede zitrij biedt de auto voldoende knie- en beenruimte, maar zeker in combinatie met een glazen dak schiet de hoofdruimte echt tekort. Ook zien we geen ventilatieroosters, al zijn er wel twee usb-c-aansluitingen en is de vloer vlak.

Voor extra bagage- of juist beenruimte is de achterbank in een verhouding van 60/40- te verschuiven en dat is nodig ook. De kofferruimte blijkt namelijk niet zijn sterkste punt. Officiële cijfers ontbreken nog, maar houd rekening met ongeveer 300 liter met de bank in de achterste stand. Met name de hoogte valt tegen, al is er na het wegnemen van een piepschuim bak wel extra ruimte beschikbaar. 

©Suzuki

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

De accu

De e-Vitara er met twee batterijpakketten en drie aandrijflijnen. Standaard zien we een 49kWh LFP-batterij en een 144 pk en 189 Nm sterke elektromotor op de voorwielen. De range is niet bekend, al gaan er verhalen over 10-80 procent snellading in 50 minuten.

Een grotere batterij komt er ook: 61kWh, 174 pk en een elektromotor van 189 Nm sterke elektromotor op de voorwielen. Ook komt er de e-Vitara er met zogeheten AllGrip e-vierwielaandrijving. Die zorgt voor extra 63 pk elektromotor op de achteras. Het gecombineerde vermogen bedraagt dan 183 pk en 300 Nm. 

Meer weten over auto-jargon? Check: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Suzuki

Gewicht

Ondanks dat Suzuki een laag wagengewicht hoog in het vaandel heeft staan, ben ik op voorhand wel kritisch over het gewicht. Zo weegt de basisuitvoering volgens de eerste specificaties dik 1700 kilogram en dat is net zo veel als een ruimere Kia EV3. Die heeft dan ook nog eens een veel grotere batterij.

©SENEZ

Conclusie

Met een showroomlancering gepland voor medio 2025 is het te hopen dat het merk in de tussentijd meer specificaties lanceert die de e-Vitara een goede positie in de markt op kan leveren. Denk aan een laag energieverbruik en dus een concurrerende range, of wellicht betere oplaadtijden. Uiteraard zal dit samen met het prijskaartje het uiteindelijke potentieel beter in kaart moeten brengen.  

©Suzuki

Suzuki e-Vitara op beeld

Meer weten over de nieuwe Suzuki e-Vitara? Bekijk dan de onderstaande video.

Watch on YouTube