ID.nl logo
Zekerheid & gemak

TU Delft en de zoektocht naar de ultieme batterij

Een kleine groep wetenschappers en studenten van de TU Delft onderzoekt iets dat de komende jaren weleens van grote betekenis kan zijn in ons leven. Want als auto’s in de toekomst elektrisch worden en iedereen zonnepanelen op het dak heeft, wordt het belangrijk de ultieme batterij te hebben.

Wie op bezoek wil komen bij het batterijenlab van de TU Delft krijgt van tevoren een dringend verzoek: neem je paspoort mee. Aanmelding bij de beveiliging is verplicht, je komt de deur niet door zonder toestemming. De reden voor die strenge beveiliging is de kernreactor bij het reactorinstituut van de Technische Universiteit, een kleine reactor die wordt gebruikt voor allerhande soorten onderzoek. Eén van de groepen die gebruikmaakt van nucleaire processen om onderzoek te doen, is het Storage of Electrochemical Energy (SEE), ofwel het ‘batterijenlab’, waar professor Marnix Wagemaker leiding aan geeft.

Op deze afdeling werken een kleine dertig personen aan de toekomst van batterijtechnologie. Er werken hoogleraren, afstudeerders, postdocs en onderhoudsmedewerkers. Wagemaker (te zien in bovenstaande afbeelding) is één van hen.

Chemical engineering

Het lab werd in een aantal jaren geleden opgezet. Destijds werd er binnen de TU Delft al batterijenonderzoek gedaan, maar volgens Wagemaker zat dat vooral in de hoek van chemical engineering. “Toen ik hier begon met mijn PhD, begonnen we aan batterijonderzoek te denken vanuit de neutronenhoek. Met röntgenstraling is het lastig om li-ionen te detecteren, maar met neutronen gaat dat veel beter. We realiseerden dat we daar dus veel meer kanten mee op konden.”

Wagemaker zegt dat de TU Delft daar uniek is in op de wereld. “Er zijn op de wereld ontzettend veel onderzoekers bezig met de toekomst van batterijtechnologie, bij zowel bedrijven als in laboratoria, maar wij zitten echt in een belangrijke niche met dit onderzoek.” Er is wereldwijd maar één ander laboratorium dat met batterijen onderzoekt op basis van neutronen, in Frankrijk.

Dat maakt het werk van Wagemaker en zijn collega’s erg waardevol. “Op wereldwijde schaal stelt Europees batterijonderzoek qua massa niet heel veel voor, maar we doen hier relatief veel goede nieuwe ontdekkingen.” Vooral China zit momenteel in de lift op het gebied van batterijonderzoek, omdat de Chinese overheid het op dit moment erg stimuleert om nieuwe batterijtechnologie te vinden of bestaande te optimaliseren. Maar een kernreactor … die wordt toch echt vooral in Delft gebruikt.

©PXimport

Het batterijenteam heeft daarvoor een eigen plekje in een laboratorium waar ook teams van andere afdelingen werken aan onderzoek. In de loods staan allerlei gekleurde buizen, één ervan is voor Wagemaker en zijn team.

Het proces dat er plaatsvindt, heeft wat weg van de Large Hadron Collider: nucleaire deeltjes worden in noodvaart door de buis geschoten, waar onderzoekers een nieuwe batterijsoort in plaatsen. Door de botsing van verschillende deeltjes kunnen de onderzoekers zien hoe deeltjes zich in werkende batterijen voortbewegen. Het batterijenlab is hierin uniek.

Het lab ontstond een aantal jaren geleden als samenwerking tussen wetenschappers met verschillende achtergronden. Wagemaker: “Sommigen zijn echte chemici, anderen – zoals ik – hebben een fysische achtergrond. Door elkaars kennis te combineren, kunnen we beter begrijpen hoe de processen werken en hoe batterijen beter gemaakt kunnen worden.”

Op deze manier zijn er door de jaren heen verschillende processen, technieken en materialen getest, waarvan er een aantal zijn overgebleven die potentie hebben. Andere blijken niet te werken en worden niet doorontwikkeld.

Verschillende batterijen voor verschillende toepassingen

Het batterijenlab is niet specifiek op zoek naar één heilige graal van accutechnologie. Het team onderzoekt juist de verschillende mogelijkheden die in de toekomst mogelijk lithium-ion kunnen vervangen. Ook proberen ze op verschillende manieren bestaande batterijen te optimaliseren. Wagemaker: “Eén van belangrijkste doelen is om de mechanismen die we nu niet snappen, alsnog te begrijpen. Waar zitten de bottlenecks van de volgende generatie batterijen? Wat werkt goed of juist niet goed om die op te lossen?”

Een goed voorbeeld is de lithium-lucht-batterij. Als concept erg veelbelovend, maar het elektrolyt in de batterij overleeft de chemische reacties op dit moment nog niet. “We moeten daarvoor een elektrolyt zoeken dat het wél overleeft, maar omdat we nog niet precies begrijpen hoe het proces werkt, is een oplossing nog ver weg.”

Toch heeft het batterijenlab door de jaren heen redelijk goed kunnen afbakenen wat wel of niet werkt. Er zijn een paar veelbelovende technieken waar de onderzoekers nu beter naar kijken. Sterker nog, Wagemaker denkt juist dat het wel gedaan is met één batterijsoort voor alle apparaten die we hebben.

“Een lithium-ion-batterij heeft voordelen in kleine consumentenapparaten zoals smartphones, maar er zijn andere soorten batterijen die beter geschikt zijn om in auto’s te gebruiken of die je thuis kunt neerzetten.” Dat komt omdat er voor verschillende toepassingen verschillende eisen nodig zijn. Voor een auto is gewicht en oplaadsnelheid belangrijk, voor een thuisaccu is de prijs per opgeslagen KwH van belang. Wagemaker denkt dat het in de toekomst goed mogelijk is dat we verschillende soorten batterij-technieken in ons leven krijgen voor verschillende toepassingen.

Batterij-materialen

Lithium is op dit moment de meest gebruikte batterijvorm. Wagemaker denkt dat er in de toekomst mogelijkheden ontstaan voor batterijen op basis van andere ladingdragende elementen zoals natrium of magnesium. Het batterijenlab heeft daarvoor inmiddels al een samenwerking opgestart met NWO en met een aantal bedrijven om dat type batterij te onderzoeken en eventuele nieuwe materialen te ontwikkelen.

“De chemische eigenschappen van natrium lijken sterk op die van lithium, met het grote verschil dat het makkelijker te verkrijgen is dan lithium.” Natrium kan uit zeewater worden gewonnen, en dat kost vrijwel niets. Lithium is op dezelfde manier te winnen, maar dat is niet kosteneffectief. “Daarom zijn we nog steeds afhankelijk van zoutvlaktes in specifieke geografische regio’s zoals Zuid-Amerika of China. Nieuwe batterijtechnologie houdt juist rekening met die beschikbaarheid.”

Dát is de grootste stap waar onderzoekers zich nu mee bezighouden: er moet van tevoren al worden nagedacht over alle aspecten van een nieuwe batterij. “Wat je nu in de wetenschap ziet, is dat veel mensen de filosofie hebben om vooral te bedenken welke materialen duurzaam en goedkoop te winnen zijn én hoe je het kunt recyclen. Dat is een goede ontwikkeling.”

©PXimport

Wagemaker noemt als voorbeeld dat er batterijmaterialen zijn die je bij een synthesetemperatuur (de temperatuur waarbij de batterij wordt gemaakt) van duizenden graden moet maken. “Dat kost dus heel veel energie. Dan moet je vooraf dus zeggen: ‘Ok, laten we ons dan alleen richten op processen tot maximaal een paar honderd graden’.”

Ook recycling is een belangrijke factor die je al in een vroeg stadium moet meenemen. Het is nu bijvoorbeeld lastig een lithium-ion-batterij te recyclen, één van de grote nadelen van zulke accu’s – al zit het onderzoek van de TU daarover wel in de lift.

De focus ligt voor een belangrijk deel ligt bij processen die nu nog niet bestaan of die de wetenschappers nu nog niet goed begrijpen. Neem het onderzoek naar batterijen op basis van waterige elektrolyten, die nu nog niet zo efficiënt zijn.

Wagemaker: “Zulke batterijen hebben een veel lager voltage dan lithium-ion-batterijen. Dat heeft als nadeel dat ze een lagere energiedichtheid hebben, waardoor de batterij zwaarder wordt.” Dat ene feit hoeft het echter niet te betekenen dat batterijen op basis van water geen bestaansrecht hebben. “Die worden gewoon niet voor je telefoon, maar juist voor je huis.”

Auto's en groene stroom

Auto’s en duurzame energie zijn belangrijke nieuwe technologieën die de ontwikkeling van nieuwe batterijen de komende jaren in een stroomversnelling kunnen brengen. De efficiënte opslag van energie is daarbij van cruciaal belang. Die trend is nu al zichtbaar bij bijvoorbeeld het gebruik van zonnepanelen. “We zijn langzaam aan het afstappen van fossiele brandstoffen en maken straks effectief alleen nog gebruik van zonne- of windenergie. We moeten daar betere oplossingen voor bedenken.”

Een langetermijnoplossing voor het verwerken van zonnestroom is nodig vanwege de grote verschillen tussen de hoeveelheid stroom die wordt opgewekt in de zomer en in de winter. “Je moet die stroom ergens voor gebruiken. Daar moet je bijvoorbeeld brandstof van maken, zoals methaan.” Een batterij is daarvoor dus niet zo geschikt, maar voor de korte termijn is het wel een oplossing. “Voor in je eigen huis is een thuisaccu van 10 of 20 kilowattuur dan perfect.”

Juist daarin kunnen sprongen worden gemaakt, denkt Wagemaker. “Als je kijkt naar wat er nu is, dan is daar wel wat te verbeteren. Een loodzuuraccu zoals die nu in je auto zit is een mogelijkheid, maar die heeft een korte levensduur als je hem vaak op- en ontlaadt.” Dergelijke ‘powerwalls’ zijn overigens uiteraard geen nieuw idee. China heeft ze al jaren, en autofabrikant Tesla introduceerde in 2015 een eigen thuisaccu waarin tussen de 7 en 10 kilowattuur aan energie kan worden opgeslagen.

©PXimport

Wanneer we de nieuwe batterijsoorten gaan zien, is nog maar de vraag. Volgens Wagemaker heeft dat voor een groot deel ook te maken met marktwerking, schaalvergroting en de economie. “De beste optie wint niet altijd.” Lithium-ion-batterijen worden inmiddels op zo’n grote schaal geproduceerd dat het moeilijk is voor alternatieve technologieën om op grote schaal te concurreren.

Toch zit daar wel hoop volgens Wagemaker: “Lithium-ion moet je produceren in een droge omgeving, je hebt daar heel specifieke ruimte voor nodig. Op een gegeven moment loop je dan tegen een soort bodemprijs aan. Zeker voor statische batterijen is de productie van lithium-ion duurder dan die van batterijen op basis van een waterige elektrolyt.”

Wil je op grootschalig niveau een andere technologie inzetten, dan moet je daar bijna op landsniveau iets voor regelen – iets wat in China bijvoorbeeld al gebeurt. Wagemaker: “Nederland is te klein om dat te doen. Maar als je wéét dat iets milieuvriendelijker is, moet je daar dan niet juist op inzetten?”

Die schaalvergroting is iets wat nieuwe technologieën kan stimuleren. De opkomst van de elektrische auto en de dalende prijzen van zonnepanelen zorgen ervoor dat straks ineens iedereen wel ergens een grote accu voor nodig heeft.

Lithium-metaal

Over de hele wereld zijn duizenden wetenschappers bezig met efficiëntere batterijtechnologie, maar het batterijenlab van de TU onderscheidt zich van alle andere door het gebruik van de kernreactor. Daarmee kunnen de onderzoekers namelijk zien wát zich binnen een lithium-batterij afspeelt – een vraagstuk dat anders heel lastig te beantwoorden is.

Wagemaker: “Neem onderzoek naar lithium-metaal. Dat is eigenlijk een perfecte anode voor energiedichtheid. Dat, en de anode in lithium-zwavel- en lithium-lucht-batterijen kunnen de energiedichtheid flink vergroten. In een ideale wereld wil je grafiet vervangen door lithium-metaal. In de praktijk lukt dat nog niet omdat het sterk reageert met het elektrolyt en omdat het nog onveilig is.” Daar komt het onderzoek met de reactor om de hoek kijken. Door neutronen op lithium af te schieten, ontstaan nieuwe deeltjes. “Als we die analyseren, zien we hoe het lithium zich door de materialen beweegt en waar het met de elektrolyt reageert.”

Dat is slechts één voorbeeld van de vele toepassingen waar de reactor kan worden ingezet om beter te begrijpen waar het met de batterij van de toekomst mogelijk misgaat.

©PXimport

Het uiteindelijke doel van het batterijenlab is niet om die ene perfecte batterijtechnologie te vinden, ook niet als je die onderverdeelt in verschillende categorieën zoals de statische batterij voor thuis of de autoaccu. Binnen ieder veld moet ook weer worden gezocht naar wat wel en niet werkt: er is niet één oplossing.

“We onderzoeken verschillende concepten”, zegt Wagemaker. Eén van zijn collega’s werkt bijvoorbeeld aan de oude ‘Edison-batterij’, een oud maar oerdegelijk concept dat door agressieve concurrentie nooit van de grond is gekomen. “Dat is wel degelijk een aantrekkelijk concept voor een statische thuisbatterij”, vertelt Wagemaker. “Hij is erg robuust, al kan er qua efficiëntie nog veel worden gewonnen.”

En die Edison-batterij is slechts één concept. Wagemaker gelooft zelf ook in zink-aqueous en natrium-aqueous batterijen. “Dat zijn twee concepten die ik hoog op mijn lijstje heb staan van wat ik denk dat werkt op het gebied van statische opslag.” Eigenlijk zijn alle vormen van accu’s op basis van waterige elektrolyten goede kanshebbers, denkt hij. “Ze zijn veiliger en daarom geschikt voor in huis. Bovendien zijn ze goedkoper te produceren en makkelijker te recyclen.”

Rondleiding

Wagemaker neemt ons nog mee op een rondleiding door het batterijenlab. Studenten en onderzoekers met witte labjassen aan, werken hier aan verschillende nieuwe concepten. De ‘batterijen’ die hier liggen, zien er nog niet uit als ronde Duracells die je in de winkel koopt en ook niet als het accublok in je auto.

Boven een lange tafel hangen verschillende rollen met koperkleurige en aluminium platen die de studenten gebruiken als geleidingsmateriaal. Daardoor zien de nieuwe batterijen er nu nog vooral uit als kleine plaatjes zilverfolie, maar volgens Wagemaker is dat genoeg om de voltages te testen. Het zijn ook deze plaatjes die uiteindelijk in de andere ruimtes met neutronen worden beschoten.

©PXimport

Het hart van het lab zijn de ‘gloveboxes’, zie boven. Die gebruiken de onderzoekers om de batterijen te maken, om te voorkomen dat ze in contact komen met lucht of andere stoffen. Toegegeven, het is iets minder spannend dan de kernreactor, maar het leidt tot grote veranderingen!

▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv

▼ Volgende artikel
Efficiënter klussen met een compressor
Huis

Efficiënter klussen met een compressor

Lang werden compressors vooral gebruikt in garages, de industrie en de bouw. Moderne compressors zijn echter zo compact en goedkoop geworden, waardoor ze prima inzetbaar zijn voor doe-het-zelvers en hobbyisten. Ben je een volbloed klusser, dan kom je al snel op een punt dat je tijdens het werk echt geniet van een compressor.

Een compressor is het pièce de résistance voor de klusser. Hierdoor beschik je over kracht om ontzettend lichte gereedschappen te gebruiken.

Ook interessant om te lezen: Keuzehulp: zo vind je jouw ideale powerstation

Perslucht

Een compressor is een apparaat dat perslucht produceert. Met die lucht onder druk kun je verschillende werkzaamheden uitvoeren, zoals banden oppompen, oppervlakken en objecten schoonblazen, voorwerpen zandstralen, verf spuiten, en spijkers en brads schieten. Brads zijn ultrafijne spijkertjes – een soort naaldspijkers – die je onder druk in het hout schiet en die je nauwelijks ziet zitten.

Als je dus een fietsband wilt opblazen en daarna de bekleding van een stoel wilt vastnieten, dan verwissel je gewoon het pneumatische gereedschap dat aangesloten is op dezelfde compressor. Dat verwisselen gaat trouwens ontzettend snel dankzij een speciale snelkoppeling. Een belangrijk voordeel van het werken met perslucht is dat al die gereedschappen licht van gewicht zijn terwijl ze toch een enorme kracht hebben.

©Adisorn

Drukvat

Een compressor zuigt lucht aan uit de omgeving, perst die samen en stuwt de samengeperste lucht via een luchtslang naar het aangesloten luchtgereedschap. De ketel of het drukvat van een compressor doet dienst als opslagplaats van lucht die zo goed als mogelijk op een constante druk wordt gehouden. Wanneer de druk door het gebruik daalt, zal de compressor aanslaan en nieuwe lucht aanzuigen en samenpersen. Hoe meer lucht er beschikbaar is, hoe langer het gereedschap kan worden gebruikt, maar ook hoe meer ruimte er nodig is om de lucht op te slaan. Een nadeel van een groot drukvat is dat het langer duurt voordat de luchtdruk opnieuw op bedrijfsniveau is. 

Oliegesmeerd of olievrij

Er zijn verschillende soorten compressors. Er zijn lichte draagbare en minicompressors, maar als doe-het-zelver koop je beter een stevig model dat voldoende druk kan produceren. Op die manier kom je later niet tot de vaststelling dat het toestel niet krachtig genoeg is voor het gereedschap dat je op het oog hebt.

Ruwweg verdeelt men compressors in oliegesmeerde en olievrije typen. Een oliegesmeerde uitvoering is over het algemeen stiller, maar vergt wel iets meer onderhoud. De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger, maar je moet er wel op letten dat je regelmatig het oliepeil checkt en de olie ververst. Een nadeel is dat je oliegesmeerde toestellen beter niet kunt inzetten als het kouder is dan 5°C. De olie kan door de kou verdikken, en dat is kwalijk voor een goede werking van het apparaat. 

©Natallia

Waar op letten?

Je hoeft niet per se naar een speciaalzaak te stappen om een compressor aan te schaffen. In elke doe-het-zelfzaak zie je verschillende modellen. Toch zijn er een paar zaken waar je op moet letten. Allereerst is er het aanzuigvermogen, dat aangeeft hoe snel het drukvat zich vult en hoe vlug de benodigde luchtdruk op peil is.

Heel belangrijk is het aantal bar. Dat is de kracht waarmee de lucht naar buiten wordt geblazen. Bij al het luchtgereedschap dat in de schappen ligt, lees je hoeveel bar het nodig heeft. Als je een spijkerpistool koopt dat 8 bar nodig heeft, moet de compressor deze druk dus wel kunnen produceren. De grootte van de tank bepaalt hoelang je de beschikking hebt over een constante druk. Hoe groter de tank, hoe langer je van dezelfde druk kunt genieten. Dat is vooral belangrijk voor wie verf gelijkmatig wil spuiten.

©navintar

Prijzen

Als je een compressor aanschaft, zitten daar meestal een paar tools bij waarmee je typische basisklussen met perslucht kunt uitvoeren. Anders moet je die hulpmiddelen afzonderlijk kopen. Een compressor voor de doe-het-zelver kost om en nabij de 150 euro. Een bandenpomp met spanningsmeter heb je voor 23 euro, een brad-tacker kost 90 euro, een blaaspistool 9 euro en een zandstraalpistool 35 euro.

Onderhoud

Zo'n compressor heeft nauwelijks onderhoud nodig. Het belangrijkste aandachtspunt is dat je het restvocht dat zich in de buffertank ophoopt af en toe laat weglopen via een aftapkraantje. Dat vocht komt vrij doordat de warme lucht in het apparaat afkoelt en er dus condens ontstaat. Door de hogere druk zal de temperatuur in de tank immers toenemen. Controleer zoals eerder gezegd ook het oliepeil bij oliegesmeerde uitvoeringen.