ID.nl logo
Thuisgroep maken in Windows 7
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Thuisgroep maken in Windows 7

Met de komst van Windows 7 zijn thuisgroepen geïntroduceerd. Dankzij een thuisgroep kunt u relatief eenvoudig een volwassen thuisnetwerk opzetten. Uw computers met Windows 7 kunnen vervolgens bestanden uitwisselen, printers delen en media streamen. Op zich is het eenvoudig om een thuisgroep op te zetten, maar u hebt meer plezier van de functie als u deze naar uw hand zet.

1. Een thuisgroep maken

Een thuisgroep wordt automatisch gemaakt door Windows tijdens de installatie. Andere computers met Windows 7 merken de aanwezigheid van de thuisgroep automatisch op en zullen aanbieden om lid te worden. Is de thuisgroep niet gemaakt? Open het menu Start en kies Configuratiescherm. Typ thuisgroep in het zoekvak rechtsboven en druk op Enter. Klik op de knop Een thuisgroep maken. Windows maakt een thuisgroep aan en geeft het wachtwoord weer waarmee de andere computers toegang tot de thuisgroep krijgen. Laat dit venster geopend.

©PXimport

2. Computer toevoegen

Nu begint het fijne werk: andere computers toevoegen aan uw zojuist gemaakte thuisgroep. Zorg ervoor dat de hoofdcomputer - waarop u de thuisgroep hebt gemaakt - is ingeschakeld en niet in de slaapstand of stand-bymodus staat. Op de computer die u wilt toevoegen, opent u het Configuratiescherm. Typ thuisgroep in het zoekvak rechtsboven en druk op Enter. Windows 7 merkt dat er al een thuisgroep actief is en maakt hiervan melding. Klik op de knop Nu lid worden.

©PXimport

3. Items delen

Vervolgens geeft u aan welke onderdelen u binnen de thuisgroep wilt delen. Dit kan per computer verschillen. U kiest hierbij uit Afbeeldingen, Muziek, Video's en Documenten. Daarnaast kunt u de printer delen. In tegenstelling tot bij een netwerkprinter, is het bij een gedeelde printer via een thuisgroep noodzakelijk dat de computer waarop de printer is aangesloten, aan staat tijdens het afdrukken. Mogelijk wilt u nog andere mappen delen. In stap 5 van deze workshop geven we preciezer aan wat er gedeeld kan worden.

©PXimport

4. Wachtwoord

De wizard vraagt om het wachtwoord voor de thuisgroep. Dit leest u af op de eerste computer waarop u de thuisgroep hebt aangemaakt. Hebt u het venster al gesloten? U opent het venster op de hoofdcomputer door in het hoofdvenster van Thuisgroep te klikken op Het wachtwoord voor de thuisgroep weergeven en afdrukken. Klik op Volgende. Het wachtwoord wordt gecontroleerd. In het eindvenster leest u dat de computer lid van de thuisgroep is geworden. Bevestig met een klik op Voltooien. Herhaal deze stappen op de andere computers die u wilt toevoegen.

©PXimport

5. Mappen delen

Nu de computers met elkaar in verbinding staan via de thuisgroep, is het tijd om te bepalen welke bestanden u toegankelijk wilt maken. Dit kan op twee manieren. Allereerst kunt u de bestanden die u wilt delen, verplaatsen naar een van de bibliotheken die via thuisgroepen worden gedeeld. Bijvoorbeeld de map Documenten. Open de oorspronkelijke locatie in een Verkenner-venster en open in een ander venster de gedeelde bibliotheek. Sleep de bestanden van de bronlocatie naar de gedeelde thuisgroepmap. De bestanden zijn nu beschikbaar in het netwerk.

©PXimport

De andere manier om bestanden te delen is door de map direct te delen met de thuisgroep. Voordeel hiervan is dat u de locatie van de map niet hoeft aan te passen. Open de verkenner (Windows-toets+E) en navigeer naar de locatie met de map die u wilt delen. Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de map en kies Delen met. Kies tussen Thuisgroep (Lezen) of Thuisgroep (Lezen/schrijven). In het laatste geval mogen de andere gebruikers ook wijzigingen doorvoeren, terwijl u met de eerste optie alleen toestemming geeft om de inhoud van de map te bekijken.

©PXimport

6. Toegang

Zodra de thuisgroep is geactiveerd, wordt Windows Verkenner uitgebreid met het onderdeel. Open Windows Verkenner, aan de linkerkant van het venster ziet u de vermelding Thuisgroep. Klik hierop om een overzicht van de aanwezige computers op te vragen. Klik op een computer om de beschikbare mappen te zien. Bij een standaardconfiguratie zijn dit de bibliotheken zoals Afbeeldingen en Muziek. Afhankelijk van de rechten die u in de mappen op andere computers hebt, kunt u bestanden toevoegen, verplaatsen, kopiëren en verwijderen, en nieuwe bestanden en mappen maken.

©PXimport

7. Snelle toegang

Grote kans dat u van specifieke mappen binnen de thuisgroep veel gebruikmaakt. Deze mappen maakt u eenvoudig toegankelijk door ze toe te voegen aan uw lokale bibliotheken. Bibliotheken in Windows 7 kunt u beschouwen als dynamische mappen, die verwijzingen naar andere mappen bevatten. Ze zijn snel toegankelijk vanuit alle programma's. Klik met de rechtermuisknop op de map die u toegankelijk wilt maken en kies In bibliotheek opnemen. Selecteer de gewenste lokale bibliotheek of kies voor Nieuwe bibliotheek maken.

©PXimport

8. Thuisgroepmap offline

Mappen in een thuisgroep zijn alleen beschikbaar als de computer waarop de map zich bevindt, is ingeschakeld. Als u gebruikmaakt van Windows 7 Home Premium of Ultimate, kunt u de thuisgroepmappen van een andere computer offline beschikbaar maken. Als de map dan niet toegankelijk is, hebt u nog altijd de beschikking over de offline variant. Bijvoorbeeld als uw laptop met de mappen op kantoor staat. Op de computer waarop u de mappen beschikbaar wilt maken, klikt u met rechts op de thuisgroepmap en kiest u voor Altijd beschikbaar voor offlinegebruik.

©PXimport

Bij problemen

Levert de thuisgroep problemen op, bijvoorbeeld omdat u de andere computers niet kunt zien of omdat de toegang tot bestanden en mappen wordt geblokkeerd? U kunt gebruik maken van de Probleemoplosser Thuisgroep. In het hoofdvenster van Thuisgroep klikt u op Probleemoplosser Thuisgroep starten (in de sectie Andere bewerkingen voor deze thuisgroep). Klik op Volgende. De wizard controleert nu zelf welke problemen er zijn. Na de diagnose wordt een voorstel gedaan om het probleem te verhelpen.

©PXimport

9. Snelkoppeling plaatsen

Een andere manier om toegang te krijgen tot een gedeelde netwerklocatie, is door een snelkoppeling hiernaartoe te maken. Klik met de rechtermuisknop op de thuisgroep waarnaar u een snelkoppeling wilt maken en kies voor Snelkoppeling maken. Versleep de gemaakte snelkoppeling hierna naar de gewenste locatie, bijvoorbeeld uw bureaublad. Ook kunt u snelkoppelingen of de thuisgroep zelf, vastpinnen op de taakbalk van Windows. Versleep de snelkoppeling naar de taakbalk en laat deze hierboven los. De snelkoppeling of thuisgroep is vastgepind.

©PXimport

10. Bestanden uitsluiten

Windows 7 is redelijk rechttoe rechtaan als het gaat om het delen van bibliotheken in de thuisgroep. Zoals u hebt gelezen, worden standaard bibliotheken zoals Muziek, Video's en Documenten gedeeld. Wat doet u echter als u (bijvoorbeeld binnen een bibliotheek) een bepaalde map of specifiek bestand niet wilt delen? Open het menu Start en klik op uw gebruikersnaam. Zoek de map of het bestand op dat u niet wilt delen. Rechtsklik erop en kies Delen met en vervolgens Niemand.

©PXimport

11. Toegang beperken

Mogelijk wilt u het bestand of de map niet volledig uitsluiten, maar bijvoorbeeld slechts toegankelijk maken voor een paar gebruikers. Navigeer naar de map of het bestand en klik erop met de rechtermuisknop. Kies voor Delen met / Specifieke personen. In het venster Bestandsdeling ziet u een lijst met beschikbare gebruikersaccounts. Bepaal vervolgens per gebruiker welke machtigingen worden toegekend. In de kolom Machtigingsniveau kiest u tussen Lezen, Lezen/Schrijven of Verwijderen. Doorloop deze stap voor alle getoonde gebruikers.

©PXimport

12. Computernaam wijzigen

Tijdens de installatie van Windows hebt u een computernaam bepaald. Gewoonlijk merkt u weinig van die naam. Maakt u echter gebruik van meerdere pc's in het netwerk (zoals bij een thuisgroep), dan wordt een herkenbare naam waardevoller. Gelukkig kunt u de computernaam wijzigen, als dit nodig is. Open het Configuratiescherm, kies Systeem / Instellingen wijzigen (in het vak Instellingen voor computernaam, domein en werkgroep). Klik vervolgens op Wijzigen en geef de computer een andere naam. Klik op OK om te bevestigen en start Windows 7 opnieuw op.

©PXimport

13. Pc uit thuisgroep

Computers die deel uitmaken van de thuisgroep, kunt u op elk gewenst moment hier weer uit verwijderen. Bijvoorbeeld wanneer u de computer alleen nog voor zakelijke doeleinden wilt gebruiken en de bestanden gescheiden wilt houden. In het hoofdvenster van Thuisgroep klikt u op De computer uit de thuisgroep verwijderen. Deze optie vindt u in de sectie Andere bewerkingen voor deze thuisgroep. Klik hierna op De computer uit de thuisgroep verwijderen.

©PXimport

14. Gedeelde items

In de vorige stap las u over de mogelijkheid om de computer uit de thuisgroep te verwijderen. Een tussenweg is ook mogelijk: hierbij past u aan welke items moeten worden gedeeld. Mogelijk hebt u zich in de loop van de tijd bedacht en wilt u bijvoorbeeld niet dat apparaten worden gedeeld. In de wizard uit stap 13 klikt u dan op De computer niet uit de thuisgroep verwijderen, maar wijzigen wat ik deel. Selecteer vervolgens de bibliotheken en apparaten die u met uw thuisgroep wilt delen. Klik achtereenvolgens op Volgende en Voltooien.

©PXimport

15. Wachtwoord aanpassen

Het standaardwachtwoord voor de thuisgroep kunt u aanpassen. Zorg er eerst voor dat alle computers in uw thuisgroep zijn ingeschakeld. Dit is nodig om het wachtwoord op de andere pc's aan te passen. In het hoofdvenster van Thuisgroep klikt u op Het wachtwoord wijzigen (in de sectie Andere bewerkingen voor deze thuisgroep). Kies voor Het wachtwoord wijzigen. Geef een sterk wachtwoord op. Met de knop naast het wachtwoordvak kunt u Windows automatisch wachtwoorden laten genereren. Klik op Volgende. Het wachtwoord is gewijzigd.

©PXimport

De andere computers in de thuisgroep zijn na het aanpassen van het wachtwoord buitengesloten. U dient hier het nieuwe wachtwoord nog in te voeren. Ga naar de andere computers en open het hoofdvenster van Thuisgroep. Boven in het venster leest u dat het wachtwoord door een andere computer is aangepast. Klik op de knop Nieuw wachtwoord opgeven. Op de andere computer wordt het wachtwoord nog getoond. Neem dit over in het getoonde wachtwoordvak. Klik op Volgende. De computer wordt toegevoegd aan de thuisgroep. Klik op Voltooien.

©PXimport

16. Streamen

Interessant aan thuisgroepen is de mogelijkheid om media (zoals afbeeldingen, muziek en video's) naar andere apparaten binnen de thuisgroep te streamen. Zo kunt u de media afspelen op een andere pc, zonder de bestanden eerst te kopiëren of verplaatsen. Hiervoor maakt u gebruik van Windows Media Player. In het hoofdvenster van Thuisgroep plaatst u een vinkje bij de optie Mijn afbeeldingen, muziek en video's naar alle apparaten op mijn thuisnetwerk streamen. Klik hierna op Opties voor mediastreaming, zodat we in de volgende stap zelf wat dingen kunnen instellen.

©PXimport

17. Streamen beperken

De bestanden uit uw mediabibliotheek kunnen nu worden gestreamd. Geef de mediabibliotheek een herkenbare naam. Hierna bepaalt u welke apparaten toegang hebben tot de streams en welke rechten zij hebben. In de lijst ziet u alle apparaten binnen het lokale netwerk. Kies telkens tussen Toegestaan en Geblokkeerd. De computers binnen uw thuisgroep hebben automatisch toegang. Via de knoppen Alles toestaan en Alles blokkeren kunt u in één keer een beleid op de hele selectie toepassen. Klik tot slot op OK.

©PXimport

18. Ouderlijk toezicht

Als u gebruikmaakt van ouderlijk toezicht (en hiermee bepaalt welke inhoud uw kinderen wel of niet mogen zien), kunt u bepalen welke inhoud mag worden verspreid. Dit gebeurt op basis van classificaties of sterwaarderingen. In het venster Opties voor mediastreaming kiest u voor Standaardinstellingen selecteren. Kies of u op basis van sterwaarderingen of classificaties van Ouderlijk toezicht bestanden wilt streamen. Stel vervolgens de kwaliteitseis in.

©PXimport

19. Geavanceerde instellingen

Hebt u in uw netwerk nog pc's met Windows XP of Vista in gebruik? Dan kunt u ervoor kiezen om de mappen uit uw thuisgroep te beheren met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U meldt zich dan op alle computers aan met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. In het hoofdvenster van Thuisgroep klikt u op Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen. Klik op de pijl naast Thuis of werk. Bij Verbindingen met een thuisgroep, kiest u voor de optie Gebruikersaccounts en wachtwoorden gebruiken om verbinding met andere computers te maken.

©PXimport

Bij gemengde groep

Thuisgroepen is een specifieke functie van Windows 7. Maakt u binnen het gebruik van andere computers, bijvoorbeeld met Windows XP en Windows Vista? Maak dan gebruik van de standaard netwerkfunctie van Windows. Klik met rechts op het bestand en kies Delen. Vervolgens configureert u de gedeelde mappen handmatig (op basis van een werkgroep, in plaats van een thuisgroep). Zo zorgt u ervoor dat alle computers toegang hebben tot gedeelde bestanden en apparaten.

©PXimport

Gebruikersaccounts in thuisgroep

Hebt u uw Windows Thuisgroep naar wens geconfigureerd? Dan kunt u nu ook gebruikersaccounts toevoegen en beheren. In het volgende nummer van Computer!Totaal zullen we hier aandacht aan besteden in een uitgebreide workshop. We leggen dan uit hoe u gebruikersaccounts toevoegt, de toegangsrechten beheert, inlogtijden instelt enzovoort.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Slimmer overstappen zorgverzekering 2026: pak dubbel voordeel met CashbackXL
© ID.nl
Zekerheid & gemak

Slimmer overstappen zorgverzekering 2026: pak dubbel voordeel met CashbackXL

Naar verwachting stappen dit jaar weer ruim 1,2 miljoen mensen over van zorgverzekering. Verstandig, maar het kan nóg slimmer. Wie overstapt via CashbackXL profiteert namelijk dubbel: je bespaart op de premie én ontvangt cashback-punten die je kunt inwisselen voor keiharde euro's.

We zitten midden in het overstapseizoen. Tot en met 31 december heb je de tijd om je huidige zorgverzekering op te zeggen en een nieuwe te kiezen. De ontevredenheid over de hoge premies is voor velen de belangrijkste reden om te wisselen. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor een minder uitgebreide aanvullende verzekering om de kosten te drukken. Er valt vaak honderden euro's per jaar te besparen door simpelweg te vergelijken. Maar waarom zou je genoegen nemen met alléén een lagere premie?

Punten scoren (en cashen!)

Als je via CashbackXL overstapt, ontvang je voor elke nieuw afgesloten zorgverzekering bij de grote vergelijkers Poliswijzer.nl, Zorgkiezer en Overstappen.nl 2.750 punten. Deze punten zijn geld waard: 1 punt staat gelijk aan € 0,01. Dit betekent dat je per overstap € 27,50 extra voordeel pakt.
Of je nu kiest voor a.s.r., VGZ Bewuzt, OHRA, Zilveren Kruis Ziezo of een van de vele andere verzekeraars uit de lijst: als je via de juiste vergelijker overstapt, pak je die bonus mee. In onderstaand overzicht zie je bij welke vergelijker je moet zijn voor een specifieke verzekeraar.

💡Slimme tip: zo krijg je meerdere cashbacks op één adres

Stappen jij en je partner allebei over? Let dan even goed op. Normaal gesproken geldt de regel: één cashback per vergelijker, per adres/gezin. Maar daar is een slimme oplossing voor. Wil je voor meerdere gezinsleden een cashback ontvangen? Sluit de verzekeringen dan af bij verschillende vergelijkers.

Voorbeeld: Jij sluit je nieuwe verzekering af via Poliswijzer.nl (2.750 punten) en je partner sluit af via Overstappen.nl (ook 2.750 punten). Zo ontvang je op hetzelfde adres twee keer de cashback!

Belangrijk om te weten: geduld wordt beloond

Overstappen doe je vóór 1 januari, maar de controle duurt even. Zorgverzekeraars keuren de aanvragen namelijk pas definitief in april 2026. Het duurt dus even voordat de punten in je account op 'goedgekeurd' staan, maar dat is het wachten waard.

Voorwaarden puntenactie zorgverzekering 2026

Wil je in aanmerking komen voor deze actie, lees dan onderstaande voorwaarden even aandachtig door:

• Je moet 18 jaar of ouder zijn.
• Het moet gaan om een nieuwe verzekering (als je verlengt bij je huidige verzekeraar (ook al sluit je een andersoortige verzekering af) dan geldt dat hier niet als overstappen.
• Alle genoemde cashbacks gelden altijd voor elk eigen risico.

Zo werkt de zorgverzekerings-cashback

Wil jij 2026 financieel goed beginnen? Volg dan deze stappen voor de perfecte tracking:

1. Maak een account aan op CashbackXL.
2. Klik bovenaan in de blauwe balk op Zorgverzekering 2026.
3. Bekijk in het overzicht welke verzekeraar via welke vergelijker (Poliswijzer, Zorgkiezer of Overstappen) beschikbaar is.
4. Klik op de link en start de vergelijking. Let op: accepteer alle cookies op de site van de vergelijker en zet je adblocker uit. Dit is noodzakelijk om de punten te kunnen registreren.
5. Sluit de verzekering af.
6. Je aankoop wordt geregistreerd en na goedkeuring in april 2026 kun je jouw punten verzilveren in euro's.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks (of wanneer jij wilt, zonder minimumbedrag), krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

▼ Volgende artikel
Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone
© Looker_Studio - stock.adobe.com
Huis

Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone

Je inloggegevens alleen met een wachtwoord beveiligen is vragen om problemen. Steeds meer diensten en apps bieden daarom tweefactorauthenticatie (2FA) aan, of ze verplichten dit zelfs. Naast een wachtwoord heb je dan een tweede factor nodig. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar wat doe je als je (tijdelijk) geen telefoon hebt?

Dit artikel in het kort

Tweestapsverificatie (2FA) beschermt je accounts beter dan alleen een wachtwoord. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar dat hoeft niet. In dit artikel lees je hoe je ook zonder telefoon veilig kunt inloggen. Zo ontdek je hoe desktop-authenticators zoals Proton of KeePassXC werken, hoe je een hardwaresleutel zoals een YubiKey instelt, en hoe je back-upcodes aanmaakt voor noodgevallen. Ook wordt uitgelegd wat een digitale en fysieke token precies doen en hoe toegangssleutels (passkeys) een alternatief vormen voor klassieke wachtwoorden.

Wachtwoorden kun je vergeten, of ze worden gehackt. Daarom is het niet handig om de toegang tot een dienst of app alleen met een wachtwoord te beveiligen. Voor meer veiligheid voeg je daar een tweede authenticatiemethode aan toe. We hebben het over het aanmelden via 2FA (tweefactorauthenticatie oftewel tweestapsverificatie).

Bij 2FA heb je naast iets wat je weet, meestal een wachtwoord, ook iets wat je 'hebt' of 'bent' nodig om in te loggen. Zo'n tweede factor is vaak een unieke, eenmalige code via een authenticator-app op je smartphone. Het kan ook een sms-code, pushmelding, hardwaresleutel of een biometrische beveiliging zijn. Zo kan een aanvaller met je wachtwoord niet binnendringen, want hij heeft ook die tweede factor nodig. Een geraden of gelekt wachtwoord is dus niet meer voldoende, wat de veiligheid verhoogt.

Smartphone

Veel 2FA-oplossingen werken via een smartphone, bijvoorbeeld met de authenticator-app van Authy, Google of Microsoft, of via sms-berichten naar je telefoon. Dit is handig, maar er zijn ook nadelen. Je hebt altijd je telefoon nodig en bij een lege batterij, verlies of diefstal kom je mogelijk niet bij je accounts. Ook al je je in een gebied zonder mobiel bereik bevindt, is het lastig of onmogelijk om een sms te ontvangen.

2FA via sms is bovendien kwetsbaar voor praktijken als sim-swapping. Hierbij zet een aanvaller jouw telefoonnummer om naar een eigen simkaart om zo sms-codes te ontvangen. Je smartphone kan ook besmet raken (via phishing) met malware. Ook daarmee kan een aanvaller andere 2FA-codes onderscheppen.

Het kan ook zijn dat je geen smartphone voor je werk hebt en dat je je privételefoon liever niet gebruikt voor werkgerelateerde 2FA-authenticaties. Je kunt er natuurlijk ook nog bewust voor kiezen om geen eigen smartphone te hebben.

Gelukkig bestaan er veilige alternatieven om je ook zonder smartphone via 2FA aan te kunnen melden, zoals de rest van dit artikel duidelijk maakt.

Lees ook: Waarom je beter geen sms voor tweestapsverificatie kunt gebruiken

Een eenmalige code via een (mobiele) authenticator-app is een van de populairste 2FA-verificatiemethoden.

Desktop-authenticator

Veel mensen gebruiken als tweede factor een eenmalige code via een authenticator-app. Daarvoor bestaan verschillende gratis mobiele apps, maar je kunt ook je desktop of laptop inzetten. Je hoeft geen virtuele Android-omgeving op te zetten met een tool als BlueStacks om zo bijvoorbeeld de mobiele Android-authenticator van Google of Microsoft te kunnen draaien. Installeer gewoon de desktopversies, zoals het Zwitserse Proton of het Zweedse Yubico.

We vertellen je in het kort hoe je hiermee bij Google aanmeldt. De procedure bij andere diensten en apps gaat op een vergelijkbare manier. Surf naar https://myaccount.google.com en open Beveiliging. Kies Tweestapsverificatie en zorg dat deze is ingeschakeld. Klik bij tweede stap op Authenticator en daarna op Authenticator instellen. Er verschijnt een QR-code, maar voor je desktop-app klik je op Kun je de code niet scannen. Je krijgt nu de nodige gegevens om de geheime sleutel (zie kader Werking digitale token) handmatig in te voeren.

Als je dit in je authenticator-app hebt ingesteld (zie de alineaProton Authenticator), klik je op Volgende en voer je de code in die de app genereert. Je kunt nu definitief tweestapsverificatie bij Google aanzetten. Bij de volgende aanmeldingen voer je nu voortaan naast je wachtwoord ook de gevraagde code in.

De tweestapsverificatie bij Google is geactiveerd, met (voorlopig alleen) een authenticatorcode als tweede factor.

Proton Authenticator

We nemen Proton Authenticator voor Windows als voorbeeld (ook beschikbaar voor macOS en Linux). De installatie bedraagt slechts enkele muisklikken. Start daarna de app start op en klik op Create new code. Vul bij Title bijvoorbeeld Google account in en plak de sleutel van 32 tekens in het veld Secret.

Bij Issuer kun je Google opgeven. Via Advanced options pas je eventueel instellingen aan als de dienst specifieke eisen heeft voor het aantal cijfers (standaard 6), tijdsinterval (standaard 30 seconden), algoritme (standaard SHA1) of type (standaard TOTP, maar kies STEAM voor het Steam-gameplatform van Valve). Klik op Save code om de code toe te voegen.

Via het tandwielpictogram kun je onder meer je codes back-uppen, exporteren, importeren en ook synchroniseren tussen apparaten via een gratis Proton-account. Na het aanmaken verschijnt de code in het hoofdvenster, met een geanimeerd pictogram dat de resterende geldigheidsduur toont. Je hoeft deze code nu maar bij de juiste dienst in te vullen als tweede factor, naast je wachtwoord.

Via Proton Authenticator voeg je een TOTP-code toe aan Googles 2FA-verificatieproces.

Werking digitale token

De meeste mensen gebruiken een digitaal token als tweede factor, zoals een pushmelding of een eenmalige cijfercode. Dit laatste wordt ook wel TOTP genoemd (Time-based One-Time Password) en werkt als volgt.

Bij het instellen van 2FA genereert de dienst een unieke geheime sleutel. Deze wordt één keer met je authenticator-app gedeeld via een QR-code of handmatige invoer. Zowel de server van de dienst als je authenticator-app gebruiken deze sleutel samen met het actuele tijdstip om met dezelfde wiskundige formule een code van meestal 6 cijfers te berekenen. Zo'n code blijft standaard dertig seconden geldig. Zodra je deze code invoert, vergelijkt de server deze met zijn eigen berekening. Is er een match, dan weet de server dat jij de juiste geheime sleutel hebt en dat de code actueel is, waarna je kunt inloggen.

©TvD | ID.nl

De achterliggende werking van een TOTP-systeem.

TOTP-wachtwoordmanager

Wachtwoorden zijn vooralsnog niet verdwenen (zie ook kader Zonder wachtwoord) en daarom is een wachtwoordmanager aan te raden. Zo hoef je al je wachtwoorden niet zelf te onthouden, voorkom je dat je ze achteloos noteert en vermijd je te veel dezelfde of simpele varianten.

Enkele wachtwoordmanagers ondersteunen ook TOTP-codes voor 2FA, zodat je geen aparte authenticator-app nodig hebt. Gratis opties voor Windows-desktop zijn onder meer Bitwarden en KeePassXC.

We nemen KeePassXC als voorbeeld, dat ook voor macOS en Linux beschikbaar is. Je installeert de tool met enkele muisklikken. Bij de eerste start klik je op Database aanmaken, voer je een naam en eventueel een omschrijving in. Klik daarna op Doorgaan. Laat de instellingen gerust ongewijzigd en klik op Doorgaan. Geef een sterk hoofdwachtwoord in (twee keer) en bevestig met Gereed. Kies een locatie voor de database en klik op Opslaan.

Voer in het hoofdvenster de accountgegevens in, zoals Titel, Gebruikersnaam, Wachtwoord en URL, en bevestig met OK. Het item wordt toegevoegd. Klik er met de rechtermuisknop op, kies TOTP / TOTP instellen en vul de Geheime sleutel in. Pas via Aangepaste instellingen eventueel de parameters aan en bevestig met OK. Om de TOTP-code te zien, kies je TOTP / TOTP (QR code) weergeven in het contextmenu.

Je kunt ook de KeePassXC-browserextensie downloaden en installeren om je online wachtwoorden en TOTP-codes automatisch in de browser in te vullen.

Ook wachtwoordbeheerder KeePassXC kan TOTP-codes genereren.

Hardwaresleutel

In plaats van een digitale sleutel kun je ook een fysieke hardwaresleutel gebruiken als tweede factor. Zo'n sleutel is extra veilig omdat deze via internet niet kan worden gekopieerd of gestolen. Ook phishers maken nauwelijks kans, want de sleutel is gekoppeld aan de originele website-url van de dienst. Zelfs als iemand je sleutel heeft, blijft je wachtwoord nodig en vaak ook een pincode of biometrie om de sleutel te gebruiken. Bij verlies rest meestal alleen een alternatieve tweede factor, zoals een TOTP-code of back-upcodes (zie hieronder), tenzij je een reservesleutel hebt.

We nemen als voorbeeld een YubiKey 5 NFC USB-A van Yubico (circa 60 euro). Dit kan ook een ander merk of type zijn, zoals Feitian, Nitrokey of SoloKeys. Ga in Windows 11 naar Instellingen, kies Accounts / Aanmeldingsopties en selecteer Beveiligingssleutel / Beheren. Plaats de sleutel in de pc en activeer deze. Klik op Toevoegen bij Pincode voor beveiligingssleutel. Je kunt ook de Yubico Authenticator downloaden die ook beschikbaar is voor macOS en Linux. Ga door met installeren en start als administrator op. Open nu Passkeys, klik op Set PIN, voer tweemaal een pincode in en klik op Save.

We nemen opnieuw Google als voorbeeld, waar je inmiddels tweestapsverificatie hebt ingeschakeld. Op de webpagina van je Google-account open je Beveiliging en klik je op Toegangssleutels en beveiligingssleutels. Kies + Toegangssleutel maken, klik op Ander apparaat gebruiken, selecteer Beveiligingssleutel en klik op Volgende en daarna op OK (twee keer). Voer de pincode van de sleutel in, bevestig met OK en activeer de sleutel. Deze is nu bruikbaar als tweede factor.

Bij Google maak je eenvoudig een toegangssleutel aan.

Werking fysieke token

Je kunt als tweede factor ook een fysieke token gebruiken. Bij banken kan dit een klein kastje zijn dat codes genereert, maar het kan ook een hardwaresleutel zijn zoals een YubiKey. Zo'n sleutel koppel je aan je computer via usb of bij smartphones via bluetooth of NFC. Dit werkt als volgt.


Je koppelt de sleutel één keer aan je account, waarbij een uniek cryptografische sleutelpaar wordt aangemaakt. De publieke sleutel gaat naar de server van de dienst, terwijl de privésleutel veilig in het hardwaretoken blijft en deze nooit verlaat. Na het invoeren van je wachtwoord vraagt de server aan de sleutel om een unieke digitale handtekening te maken voor die specifieke aanmelding.

Jij bevestigt de aanvraag, bijvoorbeeld door het token te activeren. Vervolgens stuurt de sleutel de handtekening naar de server, die controleert of deze overeenkomt met de eerder opgeslagen publieke sleutel. Bij een match weet de server dat jij de echte sleutel bezit en kun je inloggen.

Onder meer Yubico heeft diverse hardwaretokens (YubiKey) in het aanbod.

Back-upcodes

We hebben nu al twee methoden om ons via een desktop-pc of laptop bij 2FA aan te melden: digitale TOTP-codes en een hardwaresleutel. Heb je ook een toegangssleutel, bijvoorbeeld gekoppeld aan je Windows Hello-inlogmethode, dan zijn het er zelfs drie opties. Al is dit eigenlijk geen klassieke 2FA maar een methode zonder wachtwoord (zie kader Zonder wachtwoord).

De meeste diensten die 2FA ondersteunen, bieden ook back-upcodes aan, hoewel deze eigenlijk bedoeld zijn als noodingreep. We raden je in elk geval aan deze te genereren of te downloaden en offline te bewaren, bijvoorbeeld in een kluis of andere water- en brandveilige plek. Laat ze zeker niet rondslingeren en deel ze nooit digitaal.

Voor je Google-account bijvoorbeeld werkt dit als volgt. Meld je opnieuw aan op je accountpagina, open Beveiliging, scrol naar beneden en klik op Back-upcodes en daarna op Back-upcodes genereren. Google maakt direct tien codes aan die je kunt downloaden en/of afdrukken. Dit is meestal voldoende om problematische aanmeldingen op te lossen. Je kunt op elk moment weer tien nieuwe codes aanmaken, waarmee de vorige tien codes automatisch ongeldig worden.

Google genereert tien back-upcodes die je goed dient te bewaren voor het geval er iets misgaat.

Zonder wachtwoord

2FA combineert dus iets dat je 'weet' (wachtwoord) met iets wat je 'hebt' (zoals een code of sleutel) of 'bent' (biometrie). Er komt ook steeds meer concurrentie van een oplossing zonder wachtwoord via zogeheten toegangssleutels (passkeys). Dit systeem is enkel gebaseerd op iets wat je 'hebt' (een hardwarematige of softwarematige sleutel), vaak gecombineerd met een vorm van biometrie.

Je hebt hierbij dus geen wachtwoord meer nodig. Je kunt direct inloggen met zo'n sleutel, meestal na een geslaagde vingerafdruk, gezichtsherkenning of pincode. Onderliggend werkt dit via de FIDO2-standaard met het hardwareprotocol CTAP2 en het webprotocol WebAuthn.

Op www.passkeys.io/ vind je een demonstratie en een lijst van enkele tientallen sites en apps die toegangssleutels als volledig wachtwoordalternatief ondersteunen. Nog meer diensten staan op https://passkeys.directory, een door de community beheerde lijst. De aanduiding MFA (Multi Factor Authenticatie) betekent hier dat toegangssleutels ook inzetbaar zijn als extra beveiligingslaag naast andere inlogmethodes. Zo kun je onder meer bij Google via een toegangssleutel, zoals een pincode, inloggen, zonder zelfs je wachtwoord te hoeven intikken.

Passkeys-directory: ook Google ondersteunt volop toegangssleutels.

Offline dingen veilig bewaren?

Haal een kluis in huis!