ID.nl logo
40 supertips voor Windows 10
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

40 supertips voor Windows 10

Windows 10 lijkt een vertrouwde omgeving met onderdelen van Windows 7 en 8. Maar er is veel veranderd en aan onze redactie-inbox te zien is de update ook bij lang niet iedereen vlekkeloos verlopen. Tijd om zelf in het besturingssysteem te duiken met deze 40 tips!

Lokaal account

Vanwege privacyzorgen gebruiken we in dit artikel Windows 10 zonder Microsoft-account. Veel Microsoft-diensten zijn via een omweg alsnog te gebruiken, dus je hoeft niets te missen. Alleen toegang tot de applicatiewinkel is niet mogelijk, maar hinderlijk voor het gebruik van Windows 10 is dat vooralsnog niet.

1. Toetscombinaties

Met Windows 10 zijn er veel nieuwe functies ingebouwd, die ook allemaal hun eigen toetsenbordcombinaties kennen:

Windows-toets+Tab (Taakweergave)

Windows-toets+PijltjeRechts+PijltjeOmhoog (plaatst venster in rechterbovenhoek)

Windows-toets+PijltjeOmhoog of PijltjeOmlaag (plaatst venster boven of onder)

Windows-toets+Ctrl+PijltjeLinks of PijltjeRechts (schakelen tussen bureaubladen)

Windows-toets+Ctrl+D (nieuw bureaublad)

Windows-toets+Ctrl+F4 (sluit bureaublad)

Windows-toets+Ctrl+C (Cortana)

Windows-toets+S (zoeken)

2. Terug naar oude Windows

Het kan natuurlijk gebeuren dat er iets niet goed gaat met de upgrade. We hebben veel klachten gehad over essentiële Windows 10-onderdelen die niet geïnstalleerd konden worden, maar ook software en drivers weigeren vaak dienst. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat Windows 10 je helemaal niet bevalt. Gelukkig biedt Microsoft de mogelijkheid om de upgrade terug te draaien zodat je terug kunt naar je vertrouwde Windows 7 of 8.1. Druk op de startknop en kies Instellingen. Bij Bijwerken en beveiliging kies je in het linkermenu Systeemherstel en onder het kopje Teruggaan naar een vorige versie klik je op Aan de slag. Deze optie blijft een maand lang beschikbaar na het upgraden. Eventueel kun je later nog een nieuwe poging wagen om te upgraden naar Windows 10, dit blijft tot juli 2016 gratis.

©PXimport

3. Eerdere Windows-installatie verwijderen

De oude versie van Windows 7 of 8.1 blijft een maand lang op je systeem beschikbaar om de mogelijkheid te bieden terug te gaan. Maar dit kost wel de nodige schijfruimte. Als je niet van plan bent terug te keren, kun je schijfruimte vrijmaken door de oude versie te verwijderen. Dit doe je door op Start te drukken en schijfopruiming te typen en te openen. Klik in het venster dat verschijnt op Systeembestanden opschonen, voer optioneel het wachtwoord in. In de lijst vink je vervolgens Vorige Windows-installatie(s) en Tijdelijke Windows-installatiebestanden aan en druk je op OK. In ons geval ruimde dat zo'n 15 GB schijfruimte op.

4. Kaarten

Gelukkig, in Windows 10 kun je weer ouderwets kaartspelletjes spelen. Open via het startmenu Microsoft Solitaire Collection en negeer desgewenst al het gedram om in te loggen met een Microsoft-account. Deze koppeling wordt gebruikt om je speelgegevens op te slaan en online te delen. Vervolgens heb je vertrouwde kaartspelletjes terug, zoals FreeCell, Spider Solitaire en meer. Veel speelplezier!

©PXimport

5. Wacht met aanschaf

In winkels is het personeel behoorlijk gedrild om de gratis upgrade aan te prijzen bij nieuw aan te schaffen pc's en laptops. In sommige winkels zijn zelfs 'check-in'-punten om je kersverse systeem te upgraden. Alleen werkt de upgrade op lang niet ieder systeem vlekkeloos. Je doet er dus verstandig aan om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuw systeem tot deze standaard geïnstalleerd komen met Windows 10. Dit kan nog wel enkele weken of maanden duren.

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

6. Edge-zoekmachine wijzigen

Natuurlijk is de standaardzoekmachine van de kersverse Windows-browser Edge de Bing-zoekmachine. De zoekresultaten van Bing zijn echter ondermaats en het is raar dat Microsoft al jarenlang functionaliteit van Bing enkel in de VS beschikbaar stelt. Je wijzigt de standaardzoekmachine door Edge op te starten, rechtsboven op de drie puntjes te drukken en Geavanceerde Instellingen te kiezen. Onder zoeken in de adresbalk met kun je Google kiezen als zoekmachine. Wil je liever het privacyvriendelijke DuckDuckGo gebruiken, ga dan met Edge naar de website en druk onder aan de webpagina op Maak van DuckDuckGo je standaard zoekmachine.

©PXimport

7. Skype gebruiken

Je hoeft geen Microsoft-account aan je Windows te koppelen om Skype uit de applicatiewinkel te installeren. Ga naar deze website en druk op Skype voor Windows-bureaublad downloaden. Wanneer je dit programmaatje downloadt en installeert, kun je je gewoon aanmelden en Skypen zoals je gewend bent, met het picogrammetje in het systeemvak. Het account waarmee je je aanmeldt, wordt verder niet gekoppeld aan Windows.

©PXimport

8. Wi-Fi-inzicht

Een vreemd onderdeel van Windows 10 is Wi-Fi-inzicht. Hiermee kun je toegang tot je draadloze netwerk delen zonder het wachtwoord persoonlijk af te geven. Wi-Fi-inzicht deelt de toegangsgegevens van bekende draadloze netwerken met contactpersonen. Het erge is dat het standaard ingeschakeld is! Ga naar Instellingen / Netwerk en internet / Wi-Fi-instellingen beheren en zet het schuifje uit bij Verbinding maken met netwerken die worden gedeeld met mijn contactpersonen.

9. Mail

Wanneer je de Mail-app voor het eerst opent, wordt gevraagd om een mailadres. Als je je Hotmail/Outlook.com wilt synchroniseren zonder je Microsoft-account aan Windows te verbinden, kies je na het invoeren van je inloggegevens voor Alleen aanmelden bij deze app. Gebruik je mail van een andere dienst, dan kun je deze gewoon uit de lijst kiezen en je inloggegevens invoeren. Gebruik je meerdere mailaccounts, dan kun je na het toevoegen van je eerste account onderin op het tandwieltje drukken en vervolgens Accounts / Account toevoegen selecteren.

©PXimport

10. Agenda

De agenda van Windows 10 werkt grotendeels hetzelfde als de Windows 10 Mail-applicatie. Wanneer je de app voor het eerst opent, voeg je een account toe. Heb je dit al gedaan in Mail, dan zie je je account al staan. Je agenda toont vervolgens netjes al je afspraken en houdt je via het Actiecentrum (zie tip 17 en verder) tijdig op de hoogte.

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

11. GodMode activeren

Wil je diep in de instellingen duiken en een overzicht van alle instellingen van Windows, dan hebben we de zogenoemde Windows 10 GodMode nodig. Maak een nieuwe map aan (Ctrl+Shift+N), waar je deze map aanmaakt is onbelangrijk. Geef deze map de naam GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} mee en je ziet meteen dat het icoontje verandert. Wanneer je het mapje nu opent, kom je in een uitgebreid instellingenvenster. Welkom in de GodMode!

©PXimport

12. Datalimiet wifi

Gek genoeg kun je in Windows 10 geen harde datalimiet instellen. Dat is vervelend als je op een netwerk zit waarbij je niet al te veel data wilt verstoken. Bijvoorbeeld als je via tethering op je smartphone verbindt. Je kunt het dataverbruik gelukkig wel enigszins temperen. Ga hiervoor naar Instellingen / Netwerk en internet / Geavanceerde instellingen en zet onder Instellen als verbinding met datalimiet het schuifje aan.

13. Zoekfunctie uitbreiden

Je kunt de zoekfunctionaliteit ook uitbreiden met Bing-zoekresultaten. Druk op de zoekknop en vervolgens links op het tandwieltje. Je ziet hier een schuifje voor Cortana die je niet aan kunt zetten omdat de spraakgestuurde zoekmachine nog geen Nederlands spreekt. Wel kun je het schuifje bij Online zoeken en webresultaten aanzetten. Wanneer je dit doet, krijg je ook meteen Bing-zoekresultaten (en -suggesties) bij je zoekopdracht.

©PXimport

14. Google in plaats van Bing

De zoekfunctie blijft echter van Bing, maar via een omweg kun je ook Google gebruiken in de Windows-zoekfunctionaliteit. Je hebt hier echter wel Googles Chrome-browser als standaardbrowser voor nodig. Installeer vervolgens de Bing2Google-extensie. Wanneer je nu op het web zoekt met de Windows-zoekfunctionaliteit, opent een Chrome-browservenster met de zoekresultaten in Google.

©PXimport

15. Zoekknop verbergen

Vind je die zoekfunctionaliteit overbodig (omdat het grotendeels ook via de startknop kan en via de zoekmachine in je browser)? Dan kun je hem ook eenvoudig verwijderen. Druk met de rechtermuisknop op het vergrootglas-icoontje, ga naar Zoeken en druk op Verborgen. Vanaf nu is het vergrootglas van je taakbalk verdwenen. Door op Knop taakweergave weergeven te drukken, verwijder je de snelkoppeling naar de virtuele bureaubladen (zie tip 16).

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

16 Virtuele bureaubladen

Een handige toevoeging waar Linux- en OS X-gebruikers bekend mee zijn, is de mogelijkheid meerdere bureaubladen te gebruiken. De bureaubladen zijn geschikt om meerdere openstaande programma's te groeperen. Handig bijvoorbeeld om werk en ontspanning gescheiden te houden. De snelkoppelingen, mappen en bestanden op het bureaublad blijven echter hetzelfde. Op de taakbalk (rechts van de zoekknop) vind je de knop voor het overzicht van de actieve bureaubladen. In dat overzicht vind je rechtsonder een knop voor een nieuw bureaublad. Een bureaublad sluit je door met je muis onderin over het bureaublad te gaan en vervolgens op het kruisje te klikken.

©PXimport

17. Actiecentrum

In Windows 10 doet ook het Actiecentrum zijn intrede. Zo'n venster kennen we al van het notificatiescherm van Android en (later) iOS. Hierin worden meldingen weergegeven van apps (bijvoorbeeld als je een nieuwe mail of afspraak hebt) en van het systeem. Je vindt het Actiecentrum door op het spraakballon-icoontje in het systeemvak (naast de klok) te klikken. Vervolgens schuift hij via de rechterkant van het scherm in. Door op een melding te klikken, word je meteen naar de desbetreffende app of systeeminstelling geleid. Wanneer je met je muis over een melding hangt, verschijnt een kruisje om de melding te verwijderen. De knop Alles wissen verwijdert alle huidige meldingen. Onderin vind je enkele handige snelkoppelingen voor instellingen, bijvoorbeeld om wifi aan of uit te zetten.

©PXimport

18. Actiecentrum pimpen

Ga je naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Kleuren, dan vind je daar de opties om de kleuren van het Actiecentrum te personaliseren. Gewone software kan geen meldingen tonen in het Actiecentrum, alleen apps hebben hier toegang toe. Wil je van sommige apps (bijvoorbeeld spelletjes) geen meldingen ontvangen? Om dit te regelen ga je naar de instellingen van de app zelf en zet je de meldingen uit. Als voorbeeld nemen we de Mail-app; druk op het tandwieltje en zet je vervolgens het schuifje onder Meldingen weergeven in het onderhoudscentrum uit. De naam onderhoudscentrum en Actiecentrum worden beide gebruikt voor hetzelfde paneel.

©PXimport

19. Back-up van Windows 7

Windows 7 had een back-up-onderdeel (genaamd Back-up maken en terugzetten). Gebruikte je dit onderdeel altijd, dan ben je hem gelukkig niet kwijt in Windows 10. Je vindt het onderdeel terug in Configuratiescherm / Systeem en beveiliging / Back-up maken en terugzetten (Windows 7). Je gemaakte back-ups vind je hier terug en bovendien kun je ze ook herstellen. Ook is het mogelijk een nieuwe back-up aan te maken, hoewel we daarvoor de functie uit de volgende tip liever aanraden.

20. Back-up instellen

Ga je naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Back-up dan vind je de back-upmogelijkheid van Windows 10 terug. Sluit een externe schijf aan en druk op Een station toevoegen. Vervolgens kun je een back-up maken met bestandgeschiedenis. Vergeet overigens niet de externe schijf om de zoveel tijd opnieuw aan te sluiten om een recente back-up te maken!

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

21. Tabletmodus

Windows 8 kende de introductie van een nieuw startscherm dat het startmenu verving met een full-screen-scherm met vierkante en rechthoekige 'Live tegels'. Praktisch voor touchscreen-systemen, maar voor besturing met muis en toetsenbord juist niet. In Windows 10 is een startmenu met Live tegels geïntroduceerd, maar wat velen niet weten is dat het fullscreen Startscherm nog altijd beschikbaar is. Je activeert hem door het Actiecentrum te openen en op tabletmodus te drukken. Je kunt hem ook je startmenu volledig laten vervangen door naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Start te gaan en daar het schuifje aan te zetten bij Start op volledig scherm weergeven.

©PXimport

22. Snelle toegang

In Verkenner heb je in het linkerpaneel het onderdeel Snelle toegang. Je kunt hier zelf mapjes naartoe slepen zodat ze altijd snel binnen handbereik zijn. Wanneer je de verkenner opent, krijg je meteen een overzicht van alle Snelle toegang-onderdelen. Ook vult Snelle toegang zich automatisch met locaties die je vaak bezoekt. Door op de punaise te klikken, zorg je ervoor dat de locatie vastgepind blijft. Druk je in het linkerpaneel met de rechtermuisknop op Snelle Toegang en Opties dan kun je zelf aanpassingen doen. Bij Verkenner openen in kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de verkenner altijd in (Deze) Computer te openen. Bij Privacy kun je instellen dat recent gebruikte locaties niet in Snelle toegang verschijnen.

©PXimport

23. Encryptie

Voor de bestandsversleuteling gebruikt Windows BitLocker. Omdat BitLocker niet opensource is en door experts niet valt te verifiëren of je bestanden wel goed versleuteld worden, hebben we altijd alternatieve versleutelprogramma's aangeraden. In Windows 10 wordt de BitLocker-encryptiesleutel bovendien in OneDrive opgeslagen, waardoor BitLocker wat ons betreft helemaal af te schrijven valt. Je bent beter af met programma's als TrueCrypt of VeraCrypt. Hoewel ze iets minder gebruiksvriendelijk zijn, hebben de programma's meer mogelijkheden en zijn ze opensource.

24. Wachtwoord instellen

Op je pc in de huiskamer is het wellicht niet van groot belang, maar als je een laptop of tablet met Windows 10 hebt, is vergrendeling (zodat niet iedereen bij je persoonlijke bestanden kan) behoorlijk essentieel. Een basisvorm van bescherming is een wachtwoord. Dit stel je in door naar Instellingen / Accounts / Aanmeldingsopties te gaan en onder Wachtwoord voor Toevoegen te kiezen. Voortaan verschijnt een vergrendelingsscherm om het wachtwoord in te voeren wanneer je je aanmeldt bij Windows.

©PXimport

25. Andere aanmeldingsopties

Wanneer je een wachtwoord hebt ingesteld, komen ook andere aanmeldopties beschikbaar. De functie Hello wordt binnenkort via een update toegevoegd en stelt je in staat je apparaat te ontgrendelen met gezichtsherkenning via de webcam. Bij Instellingen / Accounts / Aanmeldingsopties kun je ook een pincode instellen voor toegang, wat handig is als je je aanmeldt op een apparaat met touchscreen. Bij een afbeeldingswachtwoord verschijnt een zelfgekozen foto waar je in een zelfbepaalde volgorde op plekken op de foto drukt of klikt. Mocht je de pincode of het afbeeldingswachtwoord vergeten, dan kun je altijd nog het wachtwoord uit de vorige tip gebruiken om alsnog aan te melden.

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

26. Vergrendelingsscherm instellen

Het vergrendelingsscherm is ook naar eigen wens aan te passen. Ga hiervoor naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm. Je kunt hier niet alleen terecht voor de achtergrondafbeelding (van Windows zelf of eigen afbeeldingen) van het vergrendelscherm, je kunt er ook een diashow van maken. Ook kunnen meldingen van apps op het vergrendelscherm getoond worden, zodat je bijvoorbeeld direct ziet hoeveel nieuwe mailtjes er binnengekomen zijn. Onder aan de instellingenpagina kun je aangeven welke apps wel en welke niet op je vergrendelscherm mogen verschijnen.

©PXimport

27. Gebruikte Microsoft-accounts beheren

Wil je toch liever een Microsoft-account gebruiken, bijvoorbeeld om je instellingen over meerdere systemen te synchroniseren, ga dan naar Instellingen / Accounts/ Uw account. Hier kun je tevens terecht om je Microsoft-accounts te beheren die je in je lokale account gebruikt, bijvoorbeeld voor Mail, Skype of OneDrive. Eventueel voeg je hier ook andere Microsoft-accounts toe om bijvoorbeeld je zakelijke account te koppelen aan Windows 10.

©PXimport

28. Gebruikers toevoegen

Bij Instellingen / Accounts/ Familie en andere gebruikers kun je andere gebruikers toevoegen aan het systeem. Wanneer je bij Uw Familie gebruikers toevoegt, zijn er opties voor ouderlijk toezicht beschikbaar. De familie wordt ook eventueel gekoppeld aan de Microsoft-accounts, zodat de opgelegde regels en instellingen ook op andere apparaten van toepassing zijn. Bij Andere gebruikers kun je meerdere gebruikers toevoegen. Microsoft probeert agressief Microsoft-accounts te koppelen als je op Iemand anders aan deze pc toevoegen drukt. Wil je (nog) een lokaal account aanmaken, kies vervolgens dan voor De persoon die ik wil toevoegen heeft geen e-mailadres, vul in het opvolgende scherm geen gegevens in, en kies Gebruiker zonder Microsoft-account toevoegen. Kies een naam en (optioneel) wachtwoord en druk op Volgende.

©PXimport

29. Updates beheren

In Windows 10 kun je automatische updates niet uitschakelen. Vanuit veiligheidsoogpunt van Microsoft best te begrijpen. Maar het kan vervelende bijeffecten hebben. Bijvoorbeeld als een specifieke update je systeem negatief beïnvloedt of als je op een internetverbinding met datalimiet werkt. Wel kun je bepalen wanneer updates geïnstalleerd worden en Windows herstart mag worden. Hiervoor ga je naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Windows Update en kies je voor Geavanceerde opties. Bij Kiezen op welke manier updates worden geleverd kun je tevens uitzetten dat Microsoft jouw systeem en bandbreedte inzet voor het verspreiden van updates.

©PXimport

30. Printen naar pdf

Handig nieuwigheidje in Windows 10 is dat je kunt printen naar een pdf-bestand. Tot voorheen had je daar een tooltje voor nodig dat zich in het overzicht van apparaten en printers nestelde. Wanneer je nu in het print-dialoogvenster komt, kies je bij de printer Microsoft Print to PDF. Wanneer je vervolgens op Afdrukken drukt, wordt gevraagd waar de pdf opgeslagen moet worden. Een slimme manier om van alles lokaal op te slaan, bijvoorbeeld webpagina's.

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

31. Apps verwijderen

Wil je een programma of app verwijderen, ga dan naar Instellingen / Systeem / Apps en onderdelen. Hier krijg je keurig in een lijstje te zien welke apps en software op het systeem zijn geïnstalleerd, hoeveel ruimte een programma inneemt en wanneer de installatie plaatsvond. Wanneer je een programma selecteert, verschijnt een verwijder-knop om de installatie ongedaan te maken. Maar je zult zien dat veel van de Microsoft-apps zoals OneNote, Xbox en veel andere niet verwijderd mogen worden. Maar hiervoor hebben we een trucje.

©PXimport

32. Apps opzoeken via PowerShell

Druk op de startknop en typ powershell, druk met de rechtermuisknop op het icoontje ervan en selecteer Als administrator uitvoeren, waarna een commandovenster verschijnt. Allereerst gaan we alle programma's in een lijstje weergeven. Dat doe je met het commando Get-AppxPackage -AllUsers gevolgd door Enter. Een enorme lijst met programma's verschijnt in beeld. Van ieder programma zie je naam, uitgever en meer info. Het is echter de info achter PackageFullName waar we naar op zoek zijn.

©PXimport

33. Apps verwijderen via Powershell

Vanaf hier moeten we voorzichtig zijn, veel toepassingen zijn probleemloos te verwijderen. Maar ga je te rigoureus te werk, dan raakt je systeem instabiel. Apps als BingWeather, BingSports of de Xbox-app zijn zorgeloos te dumpen. Wij leggen je als voorbeeld uit hoe je OneNote verwijdert.

Zoek de app op in de PowerShell-lijst en kopieer met Ctrl+C de naam achter PackageFullName (in dit geval Microsoft.Office.OneNote_17.6027.10071.0_x64__8wekyb3d8bbwe). Scrol naar beneden en voer het commando Remove-AppxPackage gevolgd door de gekopieerde package-naam in en druk op Enter. Windows verwijdert nu de app en als je weer Get-AppxPackage -AllUsers gebruikt zie je dat OneNote is verdwenen. Dit trucje kan je op meer onnodige apps toepassen, maar niet iedere app is op deze manier te verwijderen.

©PXimport

34. OneDrive deactiveren

Microsofts OneDrive zit nauw verweven in Windows 10 en via PowerShell laat het zich niet verwijderen. Vervelend als je geen cloudopslag gebruikt of kiest voor een andere dienst. Maar ook hiervoor hebben we een truc. Druk op Windows-toets+R en typ in het venster dat verschijnt GPedit.msc, gevolgd door Enter. De Editor voor lokaal groepsbeleid opent. Kies Computerconfiguratie / Beheersjablonen / Windows-onderdelen / OneDrive. Dubbelklik op Voorkomen dat OneDrive wordt gebruikt voor bestandsopslag en een venster opent. Kies linksboven voor Ingeschakeld en druk op OK. Niet is hiermee de integratie uitgezet, ook verdwijnt het OneDrive-icoontje uit de verkenner. Door via dezelfde weg voor Niet geconfigureerd te kiezen zet je OneDrive weer aan.

©PXimport

35. Editor voor lokaal groepsbeleid

De Editor voor lokaal groepsbeleid die we in de vorige stap opgestart hebben, kan gebruikt worden om veel kleine Windows-onderdelen te tweaken. Zo kun je bij Computerconfiguratie /Beheersjablonen / configuratiescherm / Persoonlijke instellingen het vergrendelingsscherm uitzetten, of het vergrendelingsscherm cameratoegang ontzeggen. Bij Computerconfiguratie / Beheersjablonen / Windows-onderdelen / Zoeken vind je ook de mogelijkheid terug Cortana volledig uit te schakelen. In deze instellingen is wel enige voorzichtigheid geboden: weet wat je doet!

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

36. Niet werkende software

We hebben helaas veel mailtjes van lezers gekregen die na het updaten van Windows 10 hun software niet aan de praat kregen onder het nieuwe besturingssysteem. Daar valt helaas weinig aan te doen. De compatibiliteitsmodus kan echter hulp bieden. Ga naar het uitvoerbare bestand van de software (meestal een exe-bestand dat je via de verkenner bij Program Files vindt). Druk met de rechtermuisknop op het bestand, kies Eigenschappen en druk op het tabje Compatibiliteit. Zet een vinkje bij Dit programma uitvoeren in compatibiliteitsmodus voor: en kies in het uitklapmenu voor de Windows-versie waar de software wel onder werkte. Sluit af met toepassen en start het programma. Wellicht werkt het nu wél.

37. Camera en microfoon uitzetten

Windows en apps kunnen toegang vragen tot je microfoon en camera, zelfs zonder dat je het doorhebt. Word jij ongemakkelijk van dit idee, dan kun je de camera en microfoon wellicht compleet uitschakelen. Druk op Start, typ apparaatbeheer en druk op Enter. In het venster dat verschijnt wordt al je hardware in een lijst weergegeven. De microfoon vind je meestal onder Audio-invoer en -uitvoer en de webcam onder Beeldapparaten (camera's en scanners). Druk met de rechtermuisknop op de camera/microfoon en kies Uitschakelen. Het systeem kan deze apparaten nu niet meer gebruiken. Mocht je ze weer willen inzetten voor bijvoorbeeld een Skype-gesprek, dan schakel je ze op dezelfde manier weer in.

©PXimport

38. Media Center vervanger: Kodi

Microsoft heeft met de komst van Windows 10 een punt gezet achter Windows Media Center. Maakte je hier gebruik van, dan hoef je niet te treuren. Met Kodi (dat voorheen XBMC heette) heb je namelijk een gratis uitgebreid alternatief voor het weergeven van foto's, video's en het afspelen van muziek. Je downloadt Kodi via www.kodi.tv, op deze site kun je ook terecht voor vele skins en plug-ins.

©PXimport

39. VLC installeren

Het afspelen van dvd's levert bij sommige Windows 10-gebruikers problemen op. Hier is (naast Kodi) ook een ander goed alternatief voor: VLC media player, voor de meesten geen onbekende. De freeware bevat veel codecs en afspeelmogelijkheden en is daarom de beste optie voor het afspelen van video's (en dvd's). Voer na de installatie een dvd in, ga naar Computer, druk met de rechtermuisknop op het dvd-station en kies Afspelen met VLC media player. Voor het afspelen van audio is VLC echter niet ideaal.

40. Standaardprogramma's instellen

Heb je Kodi, VLC, een alternatieve browser of een audiospeler geïnstalleerd? Dan is het handig om ervoor te zorgen dat het programma ook het standaardprogramma wordt. Ga naar Instellingen / Systeem / Standaard-apps om je voorkeuren te bepalen. Per bestandstype instellen kan ook. Druk op de startknop en typ standaardprogramma's in. Bij Standaardprogramma's instellen kun je per programma ingeven welk type bestanden hieraan gekoppeld wordt.

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!