ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Review: De Oculus Rift maakt virtual reality eindelijk echt goed

Voor wie het principe achter de Oculus Rift in de afgelopen jaren heeft gemist, zetten we het nog even op een rij: dit is een virtualrealitybril met een beeldscherm voor ieder oog en met ingebouwde bewegingssensoren. Deze sensoren merken welke kant jij je hoofd precies op beweegt, zodat de virtuele omgeving geprojecteerd op de beeldschermen met jouw bewegingen mee beweegt. Een externe camera zorgt ervoor dat een beweging naar voren, achter of opzij ook wordt geregistreerd.

De Rift heeft voor ieder oog een paneel van 1080 bij 1200 pixels met een verversingssnelheid van 90 Hz. Samen beslaan deze schermpjes zo’n 110 graden van je blikveld, waardoor je het idee hebt door bijvoorbeeld een skibril te kijken. In de praktijk zorgen deze specificaties ervoor dat de Rift nét weet te bereiken wat wij graag in een premium VR-bril zien. Vergis je niet: de resolutie lijkt misschien vrij hoog, maar voor virtual reality is dit ongeveer de norm om een wereld gedetailleerd genoeg in beeld te krijgen. Je ogen zitten enkele centimeters van de beelden verwijderd, waarbij de lenzen ervoor zorgen dat je ogen op zo’n korte afstand alsnog een scherp beeld zien. Maar omdat je zo dicht op de pixels zit, kun je ze ook makkelijker van elkaar onderscheiden.

De schermresolutie zorgt er in de praktijk voor dat je een soort ‘hordeur’ over alle virtuele omgevingen ziet. Dit flinterdunne raster valt in de eerste minuten op, maar je vergeet hem gelukkig snel als je door een game, video of programma bent afgeleid. Het horeffect is gelukkig niet meer zo duidelijk aanwezig als bij developerkits van de Oculus Rift, maar zolang VR nog niet in 4K beschikbaar is, zullen we hier een tijd mee moeten leven.
 

‘God rays’

Het scherm toont mooie, diepe zwarte kleuren en heeft daardoor een hoog contrast. Hoewel het meteen al duidelijk is dat VR-schermen zich in de komende jaren nog flink moeten ontwikkelen, is het display van de Rift zo mooi als we anno 2016 kunnen verwachten. De enige vertekening waar wij bij gebruik last van hadden werd dan ook niet veroorzaakt door het scherm, maar juist door de lenzen.
 

De zogeheten 'god rays' zijn soms erg aanwezig

Bij sommige interface-elementen zagen wij namelijk duidelijk zogeheten ‘god rays’. Als kleine, lichte objecten op het scherm in de Rift-lens terechtkomen, ontstaat er af en toe een soort van waas. De objecten zijn nog wel duidelijk te zien, maar het lijkt alsof ze zijn omringd door een vage, meebewegende kleur. Een beetje alsof je net een glaasje te veel hebt gehad. In het begin is dat ietwat vervelend – later kun je er af en toe hoofdpijn van krijgen. Gelukkig heeft lang niet iedere VR-game of video er last van. Wij zagen het alleen bij een paar schermpjes in techdemo’s voorbijkomen. Het is iets waar ontwikkelaars in de komende jaren waarschijnlijk rekening mee moeten houden bij het kiezen van bepaalde kleuren voor VR-ervaringen.
 

Brilgate

De daadwerkelijke headset is voorzien van drie bandjes, waarmee je hem goed passend kunt maken voor jouw hoofd. Wij merken dat hij het comfortabelst zit als je het ‘achterstel’ van de band laag op je achterhoofd bindt, omdat het gewicht van de Rift dan over je volledige hoofd wordt verdeeld. In de hoofdband zitten twee oorschelpen verwerkt die je ook een paar centimeter van je oren ‘omhoog’ kunt zetten. Dat blijkt ideaal: op deze manier hoor je wel duidelijk het geluid, maar ook wat er om je heen gebeurt. Wel zo handig als je visueel helemaal van de buitenwereld bent afgeschermd.

Aan de onderkant van de bril zit een gat voor je neus dat verdraaid veel opvalt als je overdag de Rift gebruikt. Je hoeft maar even naar beneden te kijken om de buitenwereld te zien - tenzij je een buitensporig grote neus hebt die dit gat helemaal vult. Wij merkten dat we daarom het liefst ’s nachts de Rift gebruikten. Dan was de kamer immers net zo zwart als de rest van de bril zijn behuizing.
 

De Rift leent zich niet voor het dragen van een gewone bril

Er is één pijnlijk nadeel waar we bij de Rift helaas wel last van hadden: de VR-bril leent zich totaal niet voor het dragen van een (grote) bril. Probeerden wij de headset op te zetten, dan werd de bril ruw tegen ons hoofd aangeduwd en kwamen er vlekken op te zitten, waardoor het gehele proces weer opnieuw moest. Zit de Rift wat te laag? Dan beslaat het glas van je eigen bril vrijwel meteen als je door je neus ademt. Daar komt nog eens bij dat een groot brilmontuur bij ons het beschermschuim van de Rift deels kapot heeft getrokken. Een beschadiging die met wat lijm snel was verholpen, maar het is vrij bizar hoe snel een VR-bril van 700 euro kapotgaat als je toevallig een redelijk groot formaat bril op je neus hebt staan. Een probleem dat voor sommigen op te lossen is door lenzen in te doen, maar helaas kan niet iedereen lenzen dragen.

Na een dikke week hebben we alsnog een dik kwartier nodig om de Rift samen met een bril op te zetten zonder dat er vlekken op komen te zitten. Kleinere monturen hebben volgens Oculus minder last van problemen, dus we hebben daarom maar alvast een nieuw brilletje besteld. In de tussentijd wachten we tot de eerste lenshouders voor VR-brillen buiten Kickstarter te koop zijn.
 

Camera

Ontwikkelaarskits van de Oculus Rift hielden alleen draaibewegingen van je hoofd bij, maar de consumentenversie wordt samen met een speciale infraroodcamera geleverd. Hierdoor ziet de bril ook wanneer je bijvoorbeeld bukt, iets naar voren kijkt of een stap opzij zet. Dat was bij onze tests van deze Rift misschien wel de meest indrukwekkende toevoeging. In een vlak van ongeveer twee bij twee meter konden we relatief vrij rondlopen, waarbij iedere stap in games en tech-demo’s werd geregistreerd. Het lijkt een klein detail, maar het voelt ontzettend bijzonder om daadwerkelijk een stapje richting de rand van een wolkenkrabber te zetten, of te bukken zodat je oog in oog staat met een digitale alien.
 

Met de camera van de Rift kun je als het ware bewegen door de wereld

Het is deze camera die ervoor zorgt dat je echt naar een virtuele wereld wordt getransporteerd. Goedkope headsets zoals Google Cardboard hebben ons al een paar keer laten spelen met VR, maar daarbij had je duidelijk door dat je naar een smartphone in een brilletje zat te turen. De Rift houdt je echter daadwerkelijk voor de gek. Die wolkenkrabber waarbij je naar beneden kijkt, zal je echt hoogtevreesklachten opleveren. Wij begonnen zelfs te zweten toen een dino eens in ons gezicht kwam grommen. De Rift fopt je zintuigen waardoor je echt wordt getransporteerd – iets waardoor je Oculus meteen de technische beperkingen vergeeft.
 

Beetje bèta

Hoewel we dol zijn op onze vroege ervaringen met de Oculus Rift, voelt de bril op dit moment toch nog aan als een vroeg bètaproduct. We zeiden het eerder al: de Rift werkt niet goed met brillen. Daarnaast zijn de beloofde Oculus Touch-controllers er nog niet en hebben bepaalde VR-ervaringen last van ‘god rays’. Daar komen nog wat technische mankementjes bij waar we ook af en toe tegenaan liepen. Bij het aansluiten van de Rift moeten we vaak een paar keer beide kabels lostrekken en weer vastmaken, anders gaat het scherm automatisch op stand-by.

Dit soort kleine problemen maakt het lastig om de Oculus Rift zomaar aan iemand aan te raden. Begrijp ons niet verkeerd: het is fantastisch om in een virtuele wereld te staan! Dit wordt zonder twijfel de manier waarop we over een paar jaar al onze media consumeren. Maar op dit moment zijn er wel erg veel kleine probleempjes. Dat zou bij een gadget van 200 euro misschien nog te rechtvaardigen zijn, maar voor de Rift betaal je 700 euro – plus nog eens 1000 voor de benodigde pc.
 

De Vive klinkt aantrekkelijker, maar de Rift heeft een paar voordelen

De HTC Vive klinkt hierdoor haast als de betere keuze, maar er zijn een paar redenen waarom je wellicht alsnog voor de Rift zou kiezen. Ten eerste is ie een stuk goedkoper. Voor een Vive betaal je in Nederland nog eens 200 euro meer, al krijg je dan wel de bewegingscontrollers van HTC erbij. Het schermcontrast van de Rift schijnt beter te zijn, terwijl de Vive een betere kijkhoek heeft.

Het grotere verschil is het bijbehorende softwareplatform. Oculus doet er alles aan om zijn software op Oculus Home exclusief voor de Rift te maken, waardoor je games zoals Lucky’s Tale er niet op kunt spelen. Alle Steam VR-spellen zijn daarentegen gewoon op zowel een Rift als een Vive te spelen. Sommigen zullen zich principieel tegen Oculus keren om deze beperking, maar in de praktijk heb je met een Rift toegang tot meer software. En dat is zo vroeg in de komst van VR hartstikke belangrijk om rekening mee te houden.
 

Conclusie

Iedereen die onnodig veel geld te besteden heeft, zal vast al een Rift of Vive hebben besteld. Twijfel je? Dan heb je daar goed aan gedaan. Een beetje geduld is prima op z’n plaats – de volgende VR-brillen worden vast nog een stuk beter.

Het voelt wat vroeg om nu al een premiumbril voor virtual reality te kopen. De Rift voelt echt aan als een bètaproduct, ondanks dat de uitwerking vele malen beter is dan bij de eerder verschenen ontwikkelaarskit. Kleine pijnpuntjes en een gebrek aan software zorgt ervoor dat je de Rift vooral zult gebruiken om VR te demonstreren – het is nu immers nog geen must-have. Maar vet is ie zeker wel.

▼ Volgende artikel
Review LG OLED EVO 65G56LS – Opnieuw de grens verlegd
Huis

Review LG OLED EVO 65G56LS – Opnieuw de grens verlegd

LG blijft verbetert de oled-techniek nog veel verder en dat werpt dit jaar eindelijk zijn vruchten af. De LG OLED EVO 65G56LS is uitgerust met een nieuw type oled-paneel dat aanzienlijk meer piekhelderheid en kleurbereik levert. Daarnaast heeft LG webOS 25 uitgerust met een aantal AI-functies die het gebruiksgemak moeten verbeteren.

Fantastisch
Conclusie

LG toont met de G5 dat er nog flink wat vooruitgang geboekt kan worden in oled-technologie. Perfect is deze tv echter nog niet, vooral in heel donkere beelden moet LG de software nog aanpassen om ruis en zichtbare gradaties te vermijden.  De LG OLED EVO 65G56LS haalt uit het nieuwe oled-paneel echter wel een indrukwekkende piekhelderheid, en erg ruim kleurvolume. We durven bijna zover gaan om te zeggen dat hij de klassieke zwakke punten van oled elimineert. Samen met de uitstekende kalibratie geniet je zo in Filmmaker Mode van bijna referentie beeldkwaliteit. De ingebouwde luidsprekers leveren een aangename klank, wel jammer dat LG DTS-ondersteuning geschrapt heeft. De nieuwe AI-features in webOS 25 moeten duidelijk nog verder rijpen, voorlopig leveren ze geen meerwaarde, maar webOS blijft wel erg gebruiksvriendelijk. De nieuwe afstandsbediening sluit aan bij de moderne trend met minder toetsen. Gamers tot slot vinden op de G5 alles wat ze maar kunnen wensen. Dit is een topmodel, met een bijhorend prijskaartje, maar hij is het zeker waard.

Plus- en minpunten
  • Alpha11-processor met uitstekende beeldverwerking
  • Fantastische HDR-beelden in HDR10 en Dolby Vision
  • Goede kijkhoek en anti-reflectie
  • WebOS 25, met vijf jaar lang nieuwe versies
  • Advertenties op het Home-scherm
  • Geen ondersteuning voor HDR10+ en DTS
  • Voorlopig weinig meerwaarde met AI

 

LG OLED EVO 65G56LS (2025)

  • Adviesprijs: 3,299 euro
  • Wat: Ultra HD 4K 165 Hz W-OLED-tv
  • Aansluitingen: 4x HDMI (4x v2.1 (48 Gbps), ARC/eARC, ALLM, VRR, HFR), 3x usb, 1x optisch digitaal uit, 2x antenne, 1x IR-blaster, Wifi 6 (802.11ax), ethernet, Bluetooth 5.3, WiSA
  • Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision IQ, Dolby Atmos, webOS 25, AirPlay 2, Google Cast, USB/DLNA-mediaspeler, DVB-T2/C/S2, CI+-slot, Alpha 11 gen2 processor
  • Afmetingen: 1.441 x 910 x 263 mm (incl. voet)
  • Gewicht: 26,6 kg (incl. voet)
  • Verbruik (per 1000 uur): SDR 85 kWh (E) / HDR 222 kWh (G) 

De nieuwe G-serie van LG is verkrijgbaar in twee versies. Een met een centrale voet in doos zoals ons testmodel, te herkennen aan de letters ‘LS’ achteraan en een model met een meegeleverde wandbeugel, die modellen hebben de letters ‘LW’ achteraan. De G-reeks mikt nog steeds in eerste instantie op wandmontage. Het toestel zelf is 24mm diep, dat lijkt misschien veel, maar die dikte heeft het wel over het hele oppervlak. Er is geen behuizing voor elektronica die verder uitsteekt. De rand is afgewerkt met een zilverkleurige strip, en dat geeft deze tv van opzij bekeken echt een premium look. De wandbeugel is verstelbaar, je kunt het toestel beperkt links en rechts draaien. De voet kun je monteren in twee posities, hoog en laag, in de hoge positie is er ruim plaats voor een soundbar. Het moet gezegd ook op een tv-meubel ziet hij er prima uit, wandmontage is zeker geen verplichting. 

Aansluitingen

De selectie aansluitingen die LG gebruikt is al enige tijd onveranderd gebleven, maar is dan ook erg goed. Met vier hdmi-poorten die allemaal de maximale hdmi 2.1-bandbreedte (48Gbps) leveren, zitten gamers in ieder geval gebeiteld. Verdere gamingfuncties zijn ALLM, 4K120 en VRR (AMD FreeSync en NVIDIA G-Sync). PC-gamers kunnen zelfs tot 4K165 gaan, dat is een duidelijke upgrade ten opzichte van vorig jaar. Input-lag is altijd een sterk punt geweest bij LG, dat is dit jaar niet anders, in 4K60 meten we 10,5ms, in 2K120 zelfs maar 5,5ms. Op poort 2 kan je ARC/eARC gebruiken, gamers die een soundbar willen aansluiten, houden nog steeds drie volwaardige HDMI-poorten over. 

Wil je de opstelling zo netjes mogelijk houden, altijd mooi bij een premium tv, dan kun je de bijgeleverde IR-blaster gebruiken om brontoestellen te besturen met de LG-afstandsbediening, ook als die apparaten bijvoorbeeld in een kast staan. De G5 ondersteunt het WiSA-protocol (Wireless Speaker and Audio Association), maar is beperkt tot 2.1-configuraties. Daarmee is jammer genoeg geen draadloze surroundopstelling mogelijk. Alle kabels kun je via twee clips en twee verzonken kanalen wegleiden naar de voet. 

Nieuw oled-paneel, nieuw record

Nieuwe ontwikkeling op vlak van oled-technologie zijn niet uitzonderlijk. Twee jaar geleden introduceerde LG bijvoorbeeld oled-panelen met een laag microlenzen die voor een mooie verbetering in helderheid zorgden. Die microlenzen zijn op de G5 echter niet meer aanwezig. In ruil gebruikt dit model een gloednieuw paneel dat een andere opbouw van de oled-materialen gebruikt. Onder de naam OLED evo Met Brightness Booster Ultimate belooft de G5 hogere piekhelderheid en een breder kleurbereik. En dat blijken geen loze beloftes. Op het 10%-venster haalt de G5 2409 nits, en op een volledig wit beeld zelfs 356 nits. 

Lees ook: Zo testen we televisies

Dat alles gemeten in de uitstekend gekalibreerde HDR Filmmaker mode. Ter verduidelijking, dat is een 50 procent verbetering tegenover de G4 van vorig jaar, en voldoende om de kop van het oled-peloton aan te voeren. Vooral de verbetering op het volledig wit veld is impressionant. Daardoor moet de G5 nu de helderheid veel minder laten dalen als het beeld veel wit bevat, iets wat op vorige generaties nog merkbaar was. Ook het kleurbereik is weer groter geworden, en met 99,9% P3 is de G5 perfect uitgerust voor prachtige HDR-beelden. Het paneel had een uitstekende uniformiteit en weert zeer goed reflecties. De kijkhoek is prima.

De Filmmaker Mode is er voor wie minimale beeldverwerking wil, en de mooiste beelden getrouw aan de intentie. In SDR laat dat prachtige resultaten zien, maar de echte pracht van de G5 komt tevoorschijn bij HDR-beelden. Ook hier is de kalibratie nagenoeg perfect met enorm veel witdetail, intense kleuren, en dankzij de hoge piekhelderheid tintelende lichtaccenten. Kleuren worden goed bewaard als ze zeer helder zijn, dat dankt de tv aan het nieuwe paneel. Enkel in de donkerste beelden laat de G5 wat steken vallen. Er is veel schaduwdetail, maar in sommige beelden merken we veel ruis die het beeld ruw maakt en detail verbergt. In een ander geval was er wat blokvorming en bandvorming zichtbaar. We hopen dat LG nog wat aan de software kan sleutelen. 

Prima beeldverwerking

De Alpha11 beeldprocessor is aan zijn tweede generatie toe, maar nieuwe features lijken er niet te zijn. De upscaling en ruisonderdrukking zijn erg goed. In deinterlacing van 1080i-beeld merkten we op een testpatroon opnieuw een foutje waardoor kamvorming zichtbaar was, al bleek dat bij de meeste content niet tot problemen te leiden. Kleurstroken in zachte gradiënten elimineer je met de Vloeiende Gradatie-instelling, maar activeer die enkel als je het echt nodig acht, en dan alleen in de laagste stand. In een van onze testclips veegde die instelling ook wolken uit de lucht. Ook de dynamische tonemapping waar we gebruikelijk erg tevreden over zijn, laat je op dit model beter uit inactief.

Die maakte het beeld te helder, waardoor het aan contrast en impact verliest. Bovendien levert de G5 ook zonder dynamische tonemapping knap beeld. Goede punten waren er voor de bewegingsscherpte. Het oled-paneel laat nauwelijks of geen dubbele rand optekenen rond bewegende voorwerpen. Wie in 24Hz-filmmateriaal te veel last heeft van judder bij snelle camerabewegingen, activeert best TruMotion, bijvoorbeeld in ‘Cinematografische Beweging’ als je minimale invloed wenst. Maar ook hogere instellingen leverden goede resultaten, en de G5 toonde erg weinig beeldfouten zelfs met TruMotion in de Vloeiend-stand. 

Geen DTS-ondersteuning meer

Het is jammer, maar de G5 ondersteunt alleen nog maar Dolby Atmos, geen DTS meer. Vooral voor mensen met een uitgebreide bibliotheek Blu-ray schijven is dat een tegenvaller. Streaming gebruikt overwegend Dolby Atmos, dus daar weegt dat gebrek minder. De 60 Watt 4.2 kanaalsoplossing leek ons onveranderd. De klank is goed gebalanceerd, met een warm karakter en duidelijke baslijn. Zelfs surround is goed hoorbaar. Voor veel mensen zal dit volstaan, maar voor echte bioscoop audio zal een soundbar toch vereist zijn. Nieuw dit jaar is de Personal Sound Wizard. Die laat je een aantal keer in groepen van vier fragmenten horen met verschillende geluidsinstellingen, jij duidt aan wat je het best vindt klinken. Na de test bepaalt de processor op basis van je keuzes je geprefereerde klankinstellingen. Iets gelijkaardig bestond vorig jaar al voor beeld, maar we vinden dat je daar beter voor Filmmaker Mode of Cinema beeldmode kiest. Bij audio mogen persoonlijke voorkeuren wat meer doorwegen. 

WebOS 25, AI als persoonlijk hulpje

Kunstmatige intelligentie moet de nieuwe troef zijn van webOS 25, maar al deze nieuwe functies bleken niet te werken in het Nederlands. Voice ID, waarbij de tv je herkent op basis van je stem is nog niet beschikbaar in Nederlands. Maar ook andere functies, zoals de AI Chatbot die je moet helpen bij eenvoudige vragen zoals het aanpassen van beeldkwaliteit of aanbevelingen geven voor content, leek zelden te weten wat hij met onze vragen moest doen. LG kondigde ook generatieve kunst aan die je kan gebruiken in de screensaver, maar ook dit was nog niet beschikbaar. Nu missen we die AI-functies wel niet, de G5 is zo ook gebruiksvriendelijk, maar we hopen toch dat dit via software updates verbeterd wordt. 

In dit overzichtsartikel vind je alle informatie over webOS. WebOS 25 is van uitzicht niet echt veranderd op wat details na. Zo kan je live tv en HDMI-ingangen nu als tegels toevoegen in de rij met apps op het Home-scherm. Apps en Quick Cards die je niet gebruikt, kan je verbergen. Het app-aanbod is erg ruim en de G5 ondersteunt Airplay2 en Google Cast. LG toont helaas reclame op het Home-scherm en in de screensaver, lees in dit artikel hoe je reclame verwijdert.

De ‘Magic Remote’ heeft een nieuw ontwerp gekregen. Een rechthoekige vorm met afgeronde hoeken, en vooral minder toetsen. Weg zijn de cijfer- en kleurtoetsen, de volume- en kanaaltoetsen zijn nu kanteltoetsen. De mute-toets is verdwenen, muten doe je door de volume knop lang naar beneden te duwen. De ingangen-toets is vervangen door een Home Hub-toets, maar wanneer je die lang indrukt, toont de tv de ingangen. De aanwijsfunctie is gebleven, je kan de cursor op het scherm besturen door de afstandsbediening te bewegen. De afstandsbediening oogt moderner, en het gebruiksgemak is prima, maar we zouden hem niet beter noemen dan de oude versie. 

Conclusie

LG toont met de G5 dat er nog flink wat vooruitgang geboekt kan worden in oled-technologie. Perfect is deze tv echter nog niet, vooral in heel donkere beelden moet LG de software nog aanpassen om ruis en zichtbare gradaties te vermijden.  De OLED65G56LS haalt uit het nieuwe oled-paneel echter wel een indrukwekkende piekhelderheid, en erg ruim kleurvolume. We durven bijna zover gaan om te zeggen dat hij de klassieke zwakke punten van oled elimineert. Samen met de uitstekende kalibratie geniet je zo in Filmmaker Mode van bijna referentie beeldkwaliteit.

De ingebouwde luidsprekers leveren een aangename klank, wel jammer dat LG DTS-ondersteuning geschrapt heeft. De nieuwe AI-features in webOS 25 moeten duidelijk nog verder rijpen, voorlopig leveren ze geen meerwaarde, maar webOS blijft wel erg gebruiksvriendelijk. De nieuwe afstandsbediening sluit aan bij de moderne trend met minder toetsen. Gamers tot slot vinden op de G5 alles wat ze maar kunnen wensen. Dit is een topmodel, met een bijhorend prijskaartje, maar hij is het zeker waard.

▼ Volgende artikel
Tekst kopiëren en plakken? Zo krijg je toegang tot het klembord op Android
Huis

Tekst kopiëren en plakken? Zo krijg je toegang tot het klembord op Android

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar ook Android heeft – net als Windows – een klembord. Daarmee kun je gemakkelijk tekst kopiëren van de ene app naar de andere. Maar hoe open je dat klembord eigenlijk? En waar vind je wat erop staat? Je leest het in dit artikel!

Wat gaan we doen?

In dit artikel leggen we uit hoe kopiëren en plakken in Android precies werkt. Dat geldt voor zowel Android-smartphones en Android-tablets.

  • Zo werkt kopiëren, knippen en plakken
  • Knippen en plakken vanuit toetsenbord
  • Verbeteringen dankzij Android 13

Wil je meer weten over de veiligheid van Android? Lees dan het artikel Alles wat je moet weten over Android-beveiliging

Tekst of afbeeldingen kopiëren en plakken: het is een van de basisfuncties van elk besturingssysteem. Ook Android ondersteunt dit natuurlijk. Je kunt iets kopiëren in de ene app en het vervolgens plakken in een andere. Maar het Android-klembord kan meer dan alleen dat. Alles wat je kopieert, wordt daar namelijk tijdelijk opgeslagen. Handig als je per ongeluk iets hebt weggehaald, iets wilt terugvinden of gewoon even wilt kijken wat je allemaal hebt gekopieerd.

Let wel: hoe je precies bij het klembord komt, hangt af van je toestel en de Android-versie die je gebruikt. Zo hebben merken als Samsung en LG hun eigen klembordfunctie ingebouwd. Andere toestellen vereisen meestal een specifieke toetsenbord-app om het klembord te kunnen openen. In dit artikel leggen we je uit hoe je dat doet met zo’n toetsenbord-app.

Klembord binnen toetsenbord-apps

Om toegang te krijgen tot het klembord, heb je een toetsenbord-app nodig die die functie ondersteunt. Populaire keuzes zijn Gboard van Google en SwiftKey van Microsoft. Beide bieden vergelijkbare klembordfuncties, dus je kunt zelf kiezen welke je het prettigst vindt. Download en installeer de app, en stel deze daarna in als je standaard toetsenbord.

©PXimport

Met een ander toetsenbord in Android heb je meer mogelijkheden.

Dat instellen doe je via het instellingenmenu van je Android-telefoon. Gebruik het zoekveld bovenin het scherm en typ 'toetsenbord'. Je krijgt dan een lijst met resultaten. Kies de optie waarmee je het standaard toetsenbord kunt wijzigen en tik daarop.

Kies vervolgens de toetsenbord-app die je net hebt geïnstalleerd, zoals Gboard of SwiftKey. Let op: de vormgeving van de instellingen kan per toestel verschillen. Gebruik je liever een andere toetsenbord-app met klembordfunctie? Geen probleem – zolang je maar de juiste app selecteert bij het instellen.

Tekst kopiëren en plakken

Het klembord werkt meestal alleen met tekst. Wil je iets kopiëren naar een andere app? Selecteer dan een stuk tekst en kopieer het. Open bijvoorbeeld WhatsApp, ga naar een chat en houd het tekstveld even ingedrukt om de tekst direct te plakken. Soms zie je ook een klembordsymbooltje verschijnen, net boven het toetsenbord en onder het tekstveld. Tik daarop om het volledige klembord te openen.

Zie je dat symbooltje niet meteen? Dan krijg je waarschijnlijk eerst de suggestie om alleen de laatst gekopieerde tekst te plakken. Tik in dat geval op het witte rondje met het pijltje naar rechts – zo krijg je alle opties te zien.

Onder het kopje Recent zie je een lijstje met wat je als laatste hebt gekopieerd. Tik op een item om het direct in het tekstveld te plakken. Let wel: deze lijst wordt na een tijdje automatisch geleegd. Gebruik je vaak dezelfde tekst? Dan kun je die vastpinnen, zodat hij bewaard blijft. Zowel Gboard als SwiftKey ondersteunen deze functie: houd het item ingedrukt en kies voor Vastpinnen.

Klembord sinds Android 13

Sinds Android 13 is het klembord flink verbeterd. De basis is nog steeds hetzelfde: je kopieert tekst of een afbeelding in de ene app en plakt die in een andere. Maar de manier waarop je het klembord gebruikt, is een stuk handiger en overzichtelijker geworden. Dat maakt het werken met meerdere fragmenten tegelijk een stuk efficiënter.

Een van de grootste vernieuwingen is dat je nu meerdere items kunt bewaren – zowel tekst als afbeeldingen. Alles wat je kopieert, verschijnt in een nieuw klembordpaneel. Je opent dat paneel via het meldingscentrum of door een tekstveld lang ingedrukt te houden. Daar kun je door je gekopieerde items bladeren, kiezen wat je wilt plakken, en dingen die je niet meer nodig hebt, direct verwijderen. Je kunt zelfs een tekstfragment nog aanpassen voordat je het plakt.

Het klembordpaneel dat in Android 13 zijn intrede heeft gemaakt.

Met de komst van Android 13 werden er ook meteen een aantal nieuwe privacyfuncties voor het klembord geïntroduceerd. In eerdere versies konden apps op de achtergrond soms ongemerkt meelezen wat je had gekopieerd – met alle risico’s van dien. Nu heb je als gebruiker veel meer controle. Zo is er een nieuwe toestemmingsvraag voor klembordtoegang én krijg je een melding als een app probeert mee te kijken. Een stuk veiliger dus.