ID.nl logo
Zekerheid & gemak

iPhone: Navigon versus TomTom

Terwijl de verkoop van traditionele navigatiesystemen onder druk staan, schieten de mobiele reisplanners voor de iPhone als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe verhoudt zich zo’n navigatietelefoon ten opzichte van de gevestigde orde? We vergeleken het met de allernieuwste versies van TomTom en Navigon voor de iPhone – inclusief de bijbehorende carkit voor de iPhone.

Kunnen mobiele telefoons met een navigatiesysteem zich meten met een volwaardig navigatiesysteem? Enkele jaren terug zeker niet, want hoewel TomTom en een paar anderen toen navigatiesoftware voor diverse telefoons leverden, was het duidelijk dat men dit als bijzaak zag. Dankzij de sterke populariteit van smartphones – zoals de iPhone - en de beschikbaarheid van betaalbaar mobiel internet (tegen een vast tarief) is dat nu aan het veranderen. Sterker nog, op dit moment ontwikkelt navigatiesoftware op de iPhone zich veel sneller dan andere platformen. Dat wordt vooral veroorzaakt door concurrentie. De twee marktleiders TomTom en Navigon reageren sterk op elkaar en brengen met grote regelmaat nieuwe (gratis!) updates uit met nieuwe kaartinformatie én verbeteringen, die afgekeken zijn bij de concurrent. Navigon had steeds een kleine voorsprong omdat men iets eerder het iPhone-platform betrad. Deze fabrikant was de eerste met ondersteuning voor het afspelen van muziek tijdens de navigatie, automatische omschakeling van dag- naar nachtkleuren en (betaalde) file-informatie, maar sinds de laatste update (15 maart) is TomTom weer helemaal bij. Omdat beide fabrikanten met vernieuwingen blijven komen, is deze test een steekproef – over een paar weken kan er alweer nieuwe functionaliteit worden uitgebracht.

©PXimport

De iPhone in de houders van Navigon (links) en TomTom (rechts).

Prijzen en kaarten

Om met de meest saaie informatie te beginnen: de prijzen van TomTom en Navigon zijn redelijk vergelijkbaar. De Benelux-versies kosten beide 69,99 euro en beperken zich tot Nederland, België en Luxemburg. TomTom maakt onderscheidt tussen West- en Oost-Europa, waarbij de eerste 79,99 euro kost (en de tweede 69,99 euro). Navigon heeft daarom een streepje voor, omdat u voor 89,99 euro veel meer landen krijgt: 40 ten opzichte van de 23 van TomToms West-Europa (dat al stopt bij Tsjechië). Sinds kort heeft TomTom ook een Europa-versie (met West- en Oost in één) voor 99,99 euro.

Houder

Als u serieus wilt navigeren, hebt u ook een houder nodig (en bij voorkeur één op het raam vanwege de gps-ontvangst). Navigon biedt een bijpassende passieve houder voor 39,99 euro (met Belkin-oplaadsnoer). TomTom biedt een meer geavanceerde houder die ook als carkit dienst doet voor 99,99 euro. Deze bevat een ingebouwde speaker, Bluetooth, een aux-uitgang én een ingebouwde gps-chip. Dat laatste lijkt overbodig, maar is het niet. De TomTom-carkit maakt in een fractie van een seconde contact, terwijl de iPhone-gps daar flink de tijd voor neemt (gemiddeld een seconde of vijf, maar soms ook langer). Ook wil de gps van de iPhone nog wel eens de weg kwijtraken en dat komt bij de TomTom-carkit nauwelijks voor. Interessant detail: de TomTom-houder is ook voor andere navigatiesoftware, zoals Navigon geschikt.

Betaalde file-informatie

Beide fabrikanten bieden sinds kort ook file-informatie aan. Het gaat dan om een betaalde dienst, waar Navigon eenmalig 24,95 euro voor vraagt. Bij TomTom is de dienst af te nemen per dag, maand, drie maanden of jaar voor respectievelijk 0,79, 5,99, 14,99 en 49,99 euro. Dat is overigens de helft(!) goedkoper dan TomToms traditionele navigatiesystemen. De aanschaf verloopt via een zogenaamde ‘in-app’ aankoop (een aankoop vanuit de software zelf). Op die manier kan in de toekomst ook nieuw kaartmateriaal worden aangeschaft (of een upgrade van Benelux naar Europa), al is dat momenteel nog niet mogelijk.

In de praktijk

Beide softwarepakketten bieden een prettige navigatiebeleving. Bij TomTom ‘hangt’ u vlak boven de weg, waardoor u iets minder overzicht hebt dan bij Navigon. Ook is het beeld erg minimalistisch zoals we dat van TomTom gewend zijn. Het zichtveld van Navigon is een stuk rijker, waardoor u ook meer geografische details en straten in de directe omgeving ziet. Dat kan misschien als afleidende informatie gezien worden, wij vonden het veel prettiger (en interessanter) om naar te kijken. Wel biedt TomTom meer directe informatie op het scherm. Zo leest u duidelijk op welke weg u nu zit, ziet u de verwachte aankomsttijd, het resterende aantal minuten reistijd, de actuele snelheid, afslaginformatie en het resterende aantal kilometers in één overzicht (onderaan). Bij Navigon ziet u alleen de weg waarop u rijdt, het aantal kilometers voor de volgende instructie en één variabele keuze (snelheid, aankomsttijd en het resterende aantal kilometers). Beide systemen bieden rijbaaninstructies, waarbij u duidelijk ziet welke afslag u moet hebben. Navigon toont alle borden met daarop de ANWB-gegevens zoals u die ook boven de weg ziet, terwijl TomTom alleen het relevante bord toont met enkel en alleen de te volgen plaatsnaam. IQ-routes van TomTom, waarbij de route wordt berekend op basis van historische gegevens (zoals dag en tijdstip) is een prettig aanvulling.

©PXimport

Het beeld van Navigon (links) oogt veel rijker en biedt meer zicht dan dat van TomTom (rechts).

Stemmen

De stemmen zijn redelijk gelijk aan elkaar. Plaats- en straatnamen worden ook genoemd, wat wel zo prettig is. Alleen gebruikt Navigon daar een spraaksysteem voor dat dit digitaal ‘voorleest’ waardoor de klemtoon soms net even verkeerd is of er sprake lijkt van een vreemd accent (“àm-ster-dàm”). Bij TomTom lijken de grote steden te zijn voorgeprogrammeerd (oftewel letterlijk ingesproken).

Dag en nacht

Beide systemen kunnen automatisch wisselen van de dag- naar de nachtstand, wat erg prettig is. De weergave verschilt echter sterk. TomTom toont een vrij monochrome weergave (zoals die ook op de meeste TomTom-navigatiesystemen gebruikt wordt). De standaardweergave toont alles in verschillende blauwtinten: de auto, de weg waarop u rijdt, de andere wegen en de achtergrond. Deze keuze is opvallend, want hierdoor is het erg slecht te zien welke aansluitende wegen u moet nemen. Blijkbaar is hier meer kritiek op gekomen, want de nieuwste TomTom-systemen zijn iets gewijzigd: de auto is blauw, de achtergrond is donkergrijs en de weg waarop u rijdt is donkerrood). Navigon toont alles in donkere tinten, waarbij de te volgen weg oranje is en de auto geel, wat ons inziens veel duidelijker is. Klein minpuntje hier is dat de Navigon-applicatie opstart met een fel wit scherm, wat tijdens het rijden verblindend is.

©PXimport

TomToms (rechts) monochroom-blauwe nachtstand maakt het onderscheidt tussen verschillende wegen lastig zichtbaar. Bij Navigon (links) is dat veel duidelijker.

Files

Beide systemen bieden momenteel file-informatie. Dit gaat beduidend verder dan TMC (wat via radiomeldingen wordt opgevangen), omdat het gebaseerd is op mobiel internet. Verkeersinformatie, van zowel A- als N-wegen wordt op een centrale server verzameld en via mobiel internet naar de iPhone-applicatie gedownload. Navigon is wat vaag over manier waarop de gegevens worden verzameld, maar stelt dat dit ook gebeurd op basis van live-informatie van vrachtwagens en bussen, verkeerscamera’s en snelheidssensoren om opstoppingen waar te nemen. Daarnaast wordt de traditionele informatie hieraan gekoppeld. Bij TomTom weten we dat de informatie tot stand komt via een live-analyse van actieve Vodafone-simkaarten. In de praktijk blijven beide systemen in de basis een goed overzicht te bieden van files. Navigon loopt soms iets achter de feiten aan door te wijzen op een file die al opgelost is of een net ontstane file niet te melden. TomTom is een stukje accurater en geeft ook een goed beeld van de intensiteit van de files (zoals langzaam rijdend of stilstaand). Het is ook jammer dat Navigon pas file-informatie toont wanneer er een gps-signaal is, waardoor u binnenshuis de files niet kunt raadplegen (bij TomTom kan dit wel). TomTom heeft op dit vlak dus een streepje voor, al is de dienst wel een stuk duurder. Overigens zijn beide systemen alleen in Nederland bruikbaar, want buiten de landsgrenzen betaalt u zich blauw voor dataverkeer.

©PXimport

De file-informatie van TomTom (rechts) is veel uitgebreider, accurater en beter zichtbaar.

Vergelijking met een ‘echte’ gps

Parallel aan de test hebben we ook een ‘echt’ navigatiesysteem meegenomen in de vorm van de TomTom Go 950 (identiek aan de 750, maar dan ook met kaarten van de VS en Canada). Het voornaamste onderscheid is dat de iPhone-applicaties alleen maar één manco hebben: Apple staat multitasking niet toe. Zodra u gebeld wordt of een andere applicatie opstart, verdwijnt de navigatie. Dat is bijzonder onhandig omdat u daardoor een belangrijke afslag kunt missen. Overigens is het wel mogelijk om het gesprek niet aan te nemen (of na een gesprek met één klik weer terug te gaan naar de navigatie), maar het blijft onhandig. TomTom en Navigon kunnen hier niets aan doen, omdat dit voortkomt uit het beleid van Apple (overigens is het gerucht dat multitasking vanaf iPhone OS 4.0 wel mogelijk wordt). Andere verschillen zijn het beduidend kleinere scherm in vergelijking met andere navigatiesystemen (zoals de Go 750/950), maar de omvang is wat ons betreft wel voldoende. Wat betreft bedienbaarheid hebben de applicaties van de iPhone een streepje voor, omdat het capacitieve scherm directer reageert. Ook wordt multitouch door de Navigon- en TomTom-applicaties ondersteunt. Zonder TomTom-carkit heeft een traditioneel navigatiesysteem een betere ontvangst dan de iPhone-gps en daarnaast natuurlijk ook een goede ingebouwde speaker en Bluetooth. Ook bieden navigatiesystemen vaak wat extra’s zoals spraakherkenning. Dit zal op de iPhone ongetwijfeld volgen, maar is momenteel nog niet beschikbaar.

©PXimport

We hebben de iPhone navigatiesystemen vergeleken met een normale TomTom.

Conclusie

Navigeren via de iPhone heeft als voordeel dat u uw navigatiesysteem altijd bij de hand hebt en dat deze zonder probleem in de broekzak past. Voor een optimale beleving raden wij u wel aan om een goede carkit aan te schaffen - zoals de TomTom-houder - omdat deze een betere speaker bevat en de gps-ontvangst een stuk beter is. Als we de prijs van de software en de carkit bij elkaar optellen, blijkt echter dat het verschil met een traditioneel navigatiesysteem erg klein is (die zijn er - inclusief verkeersinformatie - al vanaf 150 euro en TomToms goedkoopste HD Traffic-uitvoering kost 199,95 euro). Vanwege het gebrek aan multitasking slaat het voordeel daardoor op dit moment nog uit richting traditionele navigatiesystemen. De iPhone-gebruiker krijgt echter wel meer waar voor z’n geld met frequente updates (met nieuwe functionaliteit én actuele kaartinformatie) en goedkopere file-informatie. Nu nog multitasking en dan kan een aparte navigator echt de deur uit. Als we moeten kiezen tussen Navigon en TomTom, dan gaat onze lichte voorkeur uit naar de eerste vanwege het prettige beeld en de lagere kostprijs voor kaartmateriaal en files. TomTom biedt echter betere file-informatie en meer informatie onderin het scherm.

TomTom iPhone 1.3

Prijs € 69,99 (Benelux), € 79,99 (West-Europa), € 99,99 (Europa)

Info TomTom

Oordeel 8/10

Pluspunten

IQ-routes

HD Traffic vrij accuraat

Minpunten

Nachtstand

HD Traffic duurder dan Live Traffic

Geen multitasking

Navigon Navigator iPhone 1.4

Prijs € 69,99 (Benelux), € 89,99 (Europa)

Info Navigon

Oordeel 9/10

Pluspunten

Eenmalig betalen voor file-informatie

Europa-editie is voordeliger

Minpunten

Geen IQ-routes

File-informatie minder accuraat

Geen multitasking

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 draadloze in-ear oordopjes voor minder dan 75 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 draadloze in-ear oordopjes voor minder dan 75 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Muziek- of podcastliefhebber? Niets is zo fijn als ongestoord naar je favoriete nummers of podcasts luisteren. Met deze draadloze oordopjes heb je uitstekend geluid zonder de hoofdprijs te hoeven betalen.

True Wireless wil zeggen dat oordopjes of koptelefoons volledig draadloos zijn, zonder kabel tussen de oordopjes onderling. Ze maken verbinding via Bluetooth met bijvoorbeeld een smartphone. True Wireless wordt vooral gebruikt voor muziek luisteren, bellen en het handsfree bedienen van apparaten, met veel bewegingsvrijheid als belangrijkste voordeel. Wij vonden vijf betaalbare modellen voor je.

Sony WF-C500

Als je aan Sony denkt, denk je aan geluidskwaliteit, en de WF-C500 stelt op dat vlak zeker niet teleur. Het meest opvallende is de DSEE-technologie (Digital Sound Enhancement Engine). Deze techniek herstelt hoge frequentietonen die vaak verloren gaan bij het comprimeren van muziek, zoals bij sommige streamingdiensten. Hierdoor blijven je favoriete nummers rijker en gedetailleerder klinken. De pasvorm is klein en ergonomisch, waardoor ze ook voor langere luistersessies comfortabel in je oren blijven zitten. Met de bijbehorende Headphones Connect-app van Sony kun je het geluid volledig naar je eigen smaak aanpassen met een equalizer. De batterijduur is met 10 uur op een volle lading (en nog eens 10 uur extra via de oplaadcase) meer dan voldoende voor een paar dagen woon-werkverkeer of een lange studiesessie. Hoewel actieve ruisonderdrukking ontbreekt, sluiten de dopjes van zichzelf al redelijk goed af.

🎶Continue audioafspeeltijd: 10 uur (met oplaadcase 20 uur)
🔌Oplaadtijd: 2,5 uur
📡Bluetooth-versie: 5.0

JBL Tune Flex

Het unieke aan de JBL Tune Flex is de flexibiliteit in hoe je ze draagt. Standaard hebben ze een 'open' ontwerp, waardoor je bewust blijft van je omgeving. Dit is ideaal voor in het verkeer of op kantoor. Heb je toch behoefte aan meer isolatie en een diepere basrespons? Dan klik je de meegeleverde afsluitende oortips erop en verander je ze in een traditioneel in-ear model. Deze oordopjes zijn uitgerust met Active Noise Cancelling, warmee je storende achtergrondgeluiden wegfiltert, zodat je je volledig op je muziek of podcast kunt focussen. Het geluid zelf heeft de kenmerkende JBL Pure Bass-signatuur, wat zorgt voor een krachtig en energiek laag. Met de bijbehorende app kun je instellingen zoals de noise cancelling en het geluidsprofiel verder finetunen.

🎶Continue audioafspeeltijd: 8 uur (met oplaadcase 32 uur)
🔌Oplaadtijd: 2 uur
📡Bluetooth-versie: 5.2

Rolfstone Nova

De Rolfstone Nova is een interessant product van Nederlandse bodem. De ANC-functie filtert storende omgevingsgeluiden zoals het lawaai in de trein of het geroezemoes op kantoor effectief weg. Heb je juist wel behoefte aan contact met je omgeving, bijvoorbeeld in het verkeer? Dan schakel je eenvoudig de Ambient Mode in, die omgevingsgeluid juist versterkt doorlaat. De geluidskwaliteit is vol en helder, met een stevige bas die niet overheerst, wat het een prettige allrounder maakt voor verschillende muziekstijlen. Een ander sterk punt is de batterijduur; de oordopjes zelf gaan tot 7 uur mee en met de oplaadcase kun je dit verlengen tot een indrukwekkende 35 uur in totaal. Dankzij de IPX4-classificatie zijn ze bovendien zweet- en spatwaterdicht, waardoor ze ook prima geschikt zijn voor een rondje hardlopen. Ook handig: deze oordopjes kun je ook draadloos opladen!

🎶Continue audioafspeeltijd: 7 uur (met oplaadcase 35 uur)
🔌Oplaadtijd: 50 minuten
📡Bluetooth-versie: 5.2

Yamaha TW-E3B

Yamaha is geen onbekende in de muziekwereld en benadert oordopjes hierdoor net even anders dan de meeste merken. Bij de TW-E3B ligt de focus niet op de zwaarste bas of andere snufjes, maar juist op een natuurgetrouwe geluidsweergave en de gezondheid van je gehoor. Het belangrijkste kenmerk is Yamaha’s unieke ‘Listening Care’-technologie, waarmee het geluid op een intelligente manier wordt aanpgepast wanneer je op een lager volume luistert. Het zorgt ervoor dat je zowel de lage als de hoge tonen helder blijft horen, zonder dat je de muziek hard hoeft te zetten. Hierdoor kun je langer en veiliger genieten van een vol en rijk geluid. De algehele klank is, zoals je van Yamaha mag verwachten, zeer gebalanceerd en authentiek, bedoeld om de muziek te laten klinken zoals de artiest het heeft bedoeld. De oordopjes zelf zijn compact en licht, wat zorgt voor een comfortabele pasvorm. Met een IPX5-certificering zijn ze bovendien bestand tegen zweet en regen, dus een workout of een wandeling in een bui is geen enkel probleem. De batterij gaat zo'n 6 uur mee, met nog eens 18 uur extra via de oplaadcase.

🎶Continue audioafspeeltijd: 6 uur (met oplaadcase 24 uur)
🔌Oplaadtijd: 2 uur
📡Bluetooth-versie: 5.0

Oppo Enco Buds2

Oppo is een merk dat je misschien kent van de smartphones, maar ze maken ook zeer capabele audio-producten. De Enco Buds2 zijn daar een perfect voorbeeld van. Het meest in het oog springende kenmerk is de grote 10mm titanium driver, die zorgt voor een diepe en indrukwekkende basweergave die je normaal in duurdere oordopjes zou verwachten. Via de bijbehorende HeyMelody-app kun je kiezen uit verschillende ‘Enco Live’ geluidseffecten om de audio af te stemmen op jouw voorkeur, zoals een ‘Bass Boost’ voor nog meer impact. Een andere handige feature is de speciale ‘Game Mode’ die de vertraging tussen beeld en geluid minimaliseert, wat ideaal is voor het kijken van video’s of het spelen van games op je telefoon. De batterijduur is met 7 uur per lading en een totaal van 28 uur met de case uitstekend. De bediening gaat via aanraking en is ook nog eens te personaliseren. Dit alles maakt de Oppo Enco Buds2 een zeer complete en betaalbare keuze.

🎶Continue audioafspeeltijd: 7 uur (met oplaadcase 28 uur)
🔌Oplaadtijd: 1,5 uur
📡Bluetooth-versie: 5.2

▼ Volgende artikel
Honor 400 review – Boeiende midranger
© Rens Blom
Huis

Honor 400 review – Boeiende midranger

Honor is in Nederland – na al die jaren aanwezigheid – nog steeds een klein merk met een beperkte bekendheid. Best zonde, want toestellen als de Honor 400 laten zien dat de fabrikant een goede prijs-kwaliteitverhouding kan bieden. In deze review lees je meer over deze midrange smartphone.

Uitstekend
Conclusie

De Honor 400 is een waardevolle toevoeging aan het midrange smartphonesegment. Het toestel laat op veel vlakken een (erg) positieve indruk achter en krijgt zes jaar softwareupdates, waardoor je hem lang kunt gebruiken. Wij zijn al met al enthousiast over de Honor 400.

Plus- en minpunten
  • Premium ontwerp...
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Zes jaar software-updates
  • ...maar niet helemaal waterdicht
  • Minder krachtig dan sommige concurrenten
  • Drukke software

Strak ontwerp

Een midrange smartphone kan er heus premium uitzien, bewijst Honor met zijn nieuwste model. De Honor 400 heeft een frame van kunststof, een achterkant van mat glas en oogt naar onze mening erg fraai. Met 184 gram is de smartphone van gemiddeld gewicht. Je kunt hem lastig met één hand bedienen, wat vooral te wijten is aan het forse 6,55inch-scherm.

©Rens Blom

De Honor 400 draagt een IP65-certificering, wat wil zeggen dat hij tegen stof en een flinke regenbui kan. Let op: het toestel is niet bedoeld om mee te nemen in het zwembad. Sommige concurrerende smartphones kunnen dat wel.

©Rens Blom

Goed scherm

Het is vandaag de dag moeilijk om een midrange smartphone met een slecht scherm te vinden. Er is echter een groot verschil tussen een prima en een echt goed scherm. De Honor 400 is voorzien van een echt goed scherm. Het 120Hz-oledscherm heeft een hoge resolutie van 2736 x 1264 pixels, waardoor het beeldscherm scherper oogt dan een standaard Full-HD-display (1920 x 1080 pixels). De kleuren, maximale helderheid en functies om je ogen minder te vermoeien zijn allemaal indrukwekkend.

©Rens Blom

Specificaties

Van een midrange smartphone mag je anno 2025 krachtige en complete hardware verwachten. Honor heeft de expertise in huis om aan die verwachting te voldoen, maar weet ons niet op alle vlakken te overtuigen. Laten we beginnen met de processor. Dat is een Qualcomm Snapdragon 7 Gen 3. Een echte midrange processor die op zich snel genoeg is voor alle populaire apps. In dit prijssegment kun je echter ook krachtiger smartphones in huis halen. Dat merk je vooral bij het spelen van games. Daar is de Honor 400 geen koning in.

Voor de hoeveelheid werkgeheugen geldt hetzelfde. Met de 8 GB in de Honor 400 hoef je echt niet te klagen, maar er zijn veel concurrerende toestellen die over 12 GB beschikken. Op de lange termijn kun je daar profijt van hebben, want software- en app-updates lijken steeds meer werkgeheugen op te eisen.

©Rens Blom

Honor hecht blijkbaar meer waarde aan de hoeveelheid opslagcapaciteit. Want waar de meeste midrange smartphones het moeten doen met 256 GB, zit er 512 GB in de Honor 400. Een zee aan opslagruimte, waar na de installatie van de smartphone zo'n 475 GB van beschikbaar blijft.

Lange accuduur

De accuduur vinden we een heel belangrijk punt bij een smartphone. Honor scoort hier goed, want de 5300mAh-accu in de Honor 400 houdt het bij ons gemengde gebruik probleemloos een lange dag vol. We laden de smartphone op als we naar bed gaan of doen dat 's ochtends, als we onder de douche stappen. Opladen kan met maximaal 66 watt. Een adapter moet je – door EU-wetgeving – zelf regelen.

Aardig om te vermelden is dat de Honor 400 een silicium-koolstofaccu heeft. Dit nieuwe type accu voor smartphones kan meer energie opslaan, zonder fysiek groter te zijn dan de vorige generatie accu's. Meer energie leidt tot een hogere capaciteit – gemeten in mAh – en zo dus meer stroom voor jou als gebruiker. Steeds meer (midrange) smartphones krijgen een silicium-koolstofaccu. Honor loopt dus in de voorhoede mee.

©Rens Blom

Een 200 megapixel-camera

Achter op de Honor 400 vind je twee camera's en een grote flitser. De hoofdcamera heeft een zeer hoge resolutie van 200 megapixels en combineert al die pixels standaard om betere foto's in een lagere resolutie te maken. De camera presteert ruim voldoende, ook bij minder licht. Over de groothoeklens zijn we minder enthousiast, maar in de meeste situaties kun je er prima mee uit de voeten.

Hieronder van links naar rechts: de hoofdcamera (1X), de groothoekcamera en 4x zoom via de hoofdcamera.

©Rens Blom

Hoewel de Honor 400 geen aparte zoomcamera heeft, kun je wel aardig zoomen. Dat is te danken aan de megaresolutie van de hoofdcamera. Je zoomt in de camera-app in via de hoofdcamera, die eigenlijk een uitsnede maakt van een foto en het 'ingezoomde' resultaat aan je voorlegt. Onderstaande fotoserie laat zien wat je op die manier kunt bereiken. De herenhuizen aan de overkant van de gracht staan er duidelijk genoeg op.

©Rens Blom

Drukke software

De Honor 400 is voorzien van Android 15, voorzien van Honors eigen softwareschil. Die schil vinden we visueel en qua functies nogal druk. We vinden het ook jammer dat Honor wat extra apps zoals TikTok, Temu en Block Blast! op het toestel installeert. Gelukkig kun je ze verwijderen. Positiever zijn we over de samenwerking tussen Google en Honor om allemaal nuttige AI-functies in de telefoon te bakken. Daar kun je zeker leuk mee experimenteren.

©Rens Blom

Tot slot het updatebeleid. Honor scoort goede punten door de smartphone zes jaar Android-upgrades en beveiligingsupdates te geven. Dat is langer dan veel concurrenten.

Conclusie: Honor 400 kopen?

De Honor 400 is een waardevolle toevoeging aan het midrange smartphonesegment. Het toestel laat op veel vlakken een (erg) positieve indruk achter en krijgt zes jaar software-updates, waardoor je hem lang kunt blijven gebruiken. Wij zijn al met al enthousiast over de Honor 400.