Hoe zomerstorm Poly de ramp bij Twitter blootlegt
Omdat de bomen als luciferhoutjes breken vanwege zomerstorm Poly heeft het KNMI code rood afgegeven voor de noordelijke provincies. Ook werd er in de regio Noord-Holland een NL-Alert uitgegeven. Maar hier ging het mis.
Toen Poly rond negen uur ’s ochtend voorbijraasde werd een NL-Alert uitgestuurd, waarin mensen gewaarschuwd werden voor het weer en aanbevolen werd vooral binnen te blijven en alleen 112 te bellen in levensbedreigende situaties. Wil je op de hoogte blijven van de voortgang, volg dan de updates op het Twitteraccount van de brandweer Amsterdam Amstelland.
Twitter is gesloten
Alleen dat Twitter-account van de veiligheidsdiensten, dat is niet zomaar toegankelijk meer. Sinds afgelopen vrijdag (30 juni) is het sociale netwerk alleen nog maar te lezen voor mensen met een account. Ook gebruikers met een account zijn beperkt tot het lezen van enkele honderden tweets per dag.
Volgens Twitter-koper Elon Musk is dit vooral vanwege AI-tools, die de openbare informatie van Twitter graag gebruiken voor hun leer-algoritmes en daarmee ongekend veel dataverkeer naar Twitter genereren. Door Twitter (tijdelijk) niet meer publiek toegankelijk te maken worden deze diensten afgesneden… En worden mensen gepusht tóch maar dat Twitter-account aan te maken.
Maar dat openbare karakter, dat is nou net wat Twitter zo belangrijk maakt. Voor veiligheidsdiensten in dit geval. Maar ook voor bijvoorbeeld politici, journalisten en mensen die zichzelf vooral heel belangrijk vinden. Vooral een accountdrempel in geval van een noodsituatie, zoals code rood, is onnodig gevaarlijk en maakt Twitter wellicht ongeschikt als publiek uithangbord.
Ook Bits of Freedom, die opkomt voor onze rechten in het digitale tijdperk is de situatie opgevallen en plaatst een bericht op LinkedIn, wat ironisch genoeg óók niet helemaal toegankelijk is zonder account.
Bits of Freedom kaart aan dat het wel heel twijfelachtig is om eerst een account aan te moeten maken bij een Amerikaans techplatform voor actuele informatie over een noodsituatie. Reactie van Twitter zelf is er vooralsnog niet. Een woordvoerder van de veiligheidsregio kaartte aan nog niet op de hoogte te zijn geweest van de veranderingen bij het sociale netwerk.
Wil je toch actuele informatie ontvangen? De overheidssite crisis.nl biedt wel actuele informatie bij dit soort noodgevallen. Ook tuigde de veiligheidsregio in alle haast een liveblog op dat te vinden is op Amsterdam.nl.
Afhankelijk van techgiganten in geval van nood
Bij dit NL-Alert kun je je afvragen of Twitter wel zo’n goede keuze is als platform in geval van nood. Ook Google heeft met kritiek te maken. Zo kaarten gebruikers al jaren aan dat het misschien niet zo’n verantwoord idee is om advertenties te tonen bij video’s die je uitleggen hoe je iemand moet reanimeren. Zonder succes.