ID.nl logo
Haal in 5 stappen het maximale uit LinkedIn
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Haal in 5 stappen het maximale uit LinkedIn

LinkedIn is het populairste zakelijke netwerk ter wereld, met meer dan 200 miljoen gebruikers – waar ook jij waarschijnlijk toe behoort. Maar profiteer je eigenlijk wel volledig van deze bedrijfs- en carrièrenetwerkdienst? Met deze eenvoudige tips zet je het netwerk volledig naar je hand.

LinkedIn kan een uitstekende hulpbron zijn zonder dat het teveel tijd kost. Zorg dat je je profiel of de dienst in het algemeen niet verwaarloost, ook al ben je momenteel misschien niet actief op zoek naar een baan. Personeelsmanagers, cliënten, collega’s en potentiële klanten en zakelijke partners maken voortdurend gebruik van LinkedIn. Een sterk profiel en slimme zoekvaardigheden geven je een voorsprong op de concurrentie. Het kan ook je huidige baas helpen te herinneren waarom je zo waardevol bent.

Met onze handleiding word je in vijf stappen een LinkedIn power user, zodat je zomaar een kans op een nieuwe baan, promotie, of zakelijke deal kunt opduikelen.

Stap 1: Poets je profiel op

Je professionele profiel is het belangrijkste – en vaak het meest verwaarloosde – onderdeel van LinkedIn. Hier stel je je werkervaring, vaardigheden en opleiding tentoon.

Wayne Breitbarth, auteur van ‘The Power Formula for LinkedIn Success’, wijst erop dat het LinkedIn-profiel niet alleen als een eenvoudig CV bedoeld is. “Recruiters zijn dol op LinkedIn omdat het ruimtes heeft gedefinieerd en veel meer informatie bevat dan een traditioneel CV, zoals aanbevelingen en links naar projecten of gepubliceerd werk.”

Hoe meer informatie je in je profiel zet, hoe groter de kans is dat je naam in zoekresultaten verschijnt. LinkedIn heeft een aantal widgets die je aan je profiel toe kunt voegen. Hiermee kun je onderscheidingen en prijzen die je hebt ontvangen, voltooide cursussen, patenten die je hebt gekregen, talen die je spreekt, certificeringen die je verdiend hebt, en zelfs goede doelen waarvoor je vrijwilligerswerk hebt gedaan markeren.

Zorg ervoor dat je een goed verlichte, professioneel ogende foto op je profiel zet. “De afwezigheid van een foto is voor veel werkzoekenden en personeelsmanagers meteen een ‘nee’”, zegt Breitbarth.

LinkedIn vult een groot deel van de velden in je profiel automatisch in, maar je kunt bijvoorbeeld de kop van je profiel (onder je naam) bewerken en erin zetten wat je maar wilt: Klik op Profile > Edit Profile, en klik vervolgens op het potlood-icoon naast de kop.

Het is ook verstandig om het door vakgenoten onderschreven Skills & Expertise gedeelte aan te passen. Je kunt expertise-gebieden toevoegen of verwijderen en je onderschrijvingen beheren. Als je naar een nieuwe baan op zoek bent, is dit een geweldige plek om vaardigheden toe te voegen waar personeelsmanagers naar op zoek zijn.

Je profiel is een levend CV, dus het is van groot belang dat je het up-to-date houdt. Laat je nieuwe baan of werkervaring zien, herzie je samenvatting (dit is één van de eerste dingen die mensen te zien krijgen), en vergeet niet je contactgegevens te updaten onder Profile > Edit Profile > Edit Contact Info.

Stap 2: Maak connecties en behoud ze

De meest waardevolle functie van LinkedIn is de mogelijkheid om connecties te maken met andere professionals. Deze relaties kunnen uiterst (en wederzijds) voordelig zijn – maar alleen als je met elkaar in contact blijft. LinkedIn heeft een dienst die je e-mail contacten doorzoekt om potentiële connecties te vinden. Ga hiervoor naar Contacts > Add Connections. Wees zorgvuldig met het selecteren van de mensen die je netwerk zullen gaan vormen.

Afgezien van die eerste lading invitaties moet je telkens wanneer je iemand uitnodigt om een connectie te maken een persoonlijk bericht toevoegen, tenzij je de persoon al lang kent. Als je iemand pas net ontmoet hebt, moet je hem of haar er altijd aan herinneren wie je bent en hoe je elkaar hebt leren kennen. Als je iemand nog nooit hebt ontmoet is een vriendelijke en uitnodigende benadering des te belangrijker.

Een klein, goed onderhouden netwerk is meer waard dan een groot netwerk van mensen met wie je nooit in contact bent. Neem de moeite om met mensen in je netwerk in contact te blijven – binnen of buiten LinkedIn. Stuur af en toe eens korte berichten naar mensen in je netwerk, of geef commentaar op status updates. Je kunt ook onderschrijvingen en aanbevelingen geven die mensen aanleiding kunnen geven om weer contact te maken – misschien wel om voor jou hetzelfde te doen.

Onderschrijvingen zijn een nieuwe functie die LinkedIn onlangs aan de rubriek Skills & Expertise op gebruikersprofielen heeft toegevoegd. Hiermee kunnen mensen snel vaardigheden van anderen bevestigen.

Je hoeft niet alle vaardigheden te onderschrijven. Als je iemand liever niet wilt onderschrijven, klik je op Skip. Als je met slechts een aantal van de opgesomde vaardigheden bekend bent, kun je de overige vaardigheden weghalen door op het kruisje ernaast te klikken. Je kunt iemand voor een nieuwe vaardigheid onderschrijven door deze naast de voorgeselecteerde vaardigheden in te typen. Een goede vuistregel: Als je over de vaardigheden van een persoon geen aanbeveling van twee zinnen zou schrijven, onderschrijf ze dan ook niet.

Stap 3: Slim zoeken

LinkedIn is een uitstekend hulpmiddel voor zowel werkzoekenden als personeelsmanagers, omdat het een enorme doorzoekbare database van professionals is. Maar zoek niet simpelweg naar ‘software engineer’ (of wat dan ook).

“Ga voordat je op een baan solliciteert naar de Advanced People Search functie en zoek binnen dat bedrijf,” zegt Breitbarth. “Zoek de personeelsmanager en mensen op de afdeling waarop je wilt komen te werken op. Kijk of je al indirect aan één of meer van deze mensen gelinkt bent. Zo ja, vraag dan om een introductie!”

Introducties zijn een goed middel om in contact te komen met LinkedIn-leden die zich buiten jouw eigen netwerk bevinden, maar die tot het netwerk van één of meer van je contacten behoren. Zoek naar de persoon met wie je een connectie wilt aanmaken. Als je een ‘2nd’ of ‘3rd’-icoon in hun profiel ziet staan, kun je om een introductie vragen. Zoek in de rechterkolom naar een blok gelabeld How You’re Connected.

Klik op Get Introduced, en er verschijnt een venster met een lijst met alle connecties die je met die persoon deelt. Selecteer er één, en schrijf een bericht aan je connectie waarin je om een introductie vraagt.

Het Advanced People Search scherm verschijnt wanneer het zoekveld is ingesteld op de standaardwaarde People, en je aan de rechterkant van het veld op de knop Advanced klikt. Je kunt naar mensen zoeken op naam, locatie, land, postcode, titel, bedrijf, school, bedrijfstak, relatie (of je al een connectie hebt of via andere mensen of via een groep aan hen gelinkt bent), en taal. Als je een LinkedIn Premium-lid bent (daarover later meer) kun je ook filteren op bedrijfsgrootte en aantal dienstjaren.

De Save Search functie is een krachtige tool voor zowel personeelsmanagers als werkzoekenden. Je kunt zoekopdrachten naar mensen of banen opslaan: Voer een zoekopdracht uit en klik op Search. Klik op de knop Save Search in de rechterbovenhoek, en vervolgens kun je de zoekopdracht een naam geven. Je kunt ook dagelijkse, wekelijkse, of maandelijkse updates via e-mail krijgen wanneer er nieuwe resultaten verschijnen.

Hoewel gratis gebruikers maximaal drie wekelijkse zoekopdrachten kunnen opslaan is dit een geweldige tool omdat er elke week gloednieuwe vacatures naar je inbox worden gestuurd.

Lees op de volgende pagina meer tips voor LinkedIn...

Stap 4: Word lid van groepen

De Groups functie is een geweldige manier om connecties te maken met professionals in je branche, op de hoogte te blijven van wat er zich in je vakgebied afspeelt, en nieuwe vacatures te vinden – of kandidaten, als je personeelsmanager bent. Groepen zijn goed om je netwerk uit te breiden, en ze kunnen je helpen om meer invloed binnen je branche te krijgen.

Je kunt discussies en opiniepeilingen starten, artikelen en websites promoten, job discussies opzoeken en posten, enzovoorts. Het is vooral handig voor onafhankelijke aannemers, zoals ontwerpers, freelance auteurs, en web-ontwikkelaars, omdat ze je in contact kunnen brengen met klanten die behoefte hebben aan jouw diensten.

Om relevante groepen te vinden, klik op de link Groups, bijna bovenaan de pagina, en kies Groups You May Like. Je krijgt dan een lijst met groepen te zien op basis van informatie in je profiel. Voor iets specifiekere resultaten gebruik je de zoekfunctie.

Stap 5: Overweeg een account upgrade

Als je LinkedIn enigszins verkend hebt, heb je waarschijnlijk al gemerkt dat niet alle diensten voor gratis abonnees beschikbaar zijn. Betaalde accounts zijn niet goedkoop: ze variëren van 25 tot 100 dollar per maand (je krijgt korting als je per jaar betaalt). Gelukkig is een gratis account voor de meeste gebruikers – zelfs power users – ruim voldoende. Je kunt er je volledige profiel mee invullen, zoveel connecties hebben als je maar wilt, zo veel berichten en updates naar deze connecties sturen als je maar wilt, je bij groepen aansluiten, je privacy-instellingen aanpassen en zoeken naar een persoon of baan.

Premium accountleden zijn meestal ‘outbound professionals’, aldus Christian Sutherland-Wong, hoofd productontwikkeling voor Premium abonnement producten van LinkedIn. Dat zijn mensen die voor hun baan connecties nodig hebben met mensen buiten hun directe netwerk, zoals managers en recruiters, verkopers, bedrijfsontwikkelaars, onderzoekers, en – in mindere mate – werkzoekenden.

Sutherland-Wong garandeert gratis gebruikers dat de individuele privacy van gebruikers altijd wordt gerespecteerd. “Als iemands account privé is, kan niemand – of die persoon nou betaalt of niet – dat account te zien krijgen. Iedereen kan volledig anoniem blijven, maar als je account openbaar is, zou iemand die niet in jouw netwerk zit datgene wat je al openbaar hebt gemaakt kunnen zien.”

Andere voordelen van een premium account:

InMail: Je kunt niet direct berichten sturen naar mensen die zich nog niet in je netwerk bevinden. Als je bijvoorbeeld een LinkedIn-bericht direct naar Apple’s Tim Cook wilt sturen, zal hij eerst jouw invitatie moeten accepteren (veel succes daarmee). Als je een LinkedIn Premium-account hebt, kun je hem echter een InMail bericht sturen.

InMail berichten LinkedIn

Mensen met een gratis LinkedIn-account kunnen maximaal 10 InMail-berichten per maand kopen, maar tegen een prijs van 10 dollar per stuk zijn ze niet goedkoop. Premium leden kunnen, afhankelijk van het niveau van hun abonnement, tussen de 10 en 50 InMail-berichten per maand versturen; en ze kunnen per maand ook maximaal 10 extra berichten kopen. LinkedIn geeft je InMail krediet voor berichten waarop je binnen zeven dagen geen antwoord hebt ontvangen. De hoge prijs van InMail berichten zorgt ervoor dat mensen ze weloverwogen gebruiken.

Je kunt zien wie je profiel bekijkt: Met een gratis account kun je wat (beperkte) informatie krijgen over wie je profiel bekijkt. Als Premium-lid kun je iedereen die je profiel bekeken heeft zien – nou ja, iedereen die zich laat zien. Zo kun je je instellingen aanpassen zodat je anoniem blijft. Onder Settings staat in je privacy-instellingen Select what others see when you’ve viewed their profile. Je kunt dan kiezen uit: je naam en de kop van je profiel (dit is standaard je titel en werkgever), anonieme profielkenmerken (zoals de sector en titel), of anoniem geheel blijven.

Geavanceerd zoeken: Premium account-leden hebben recht op betere zoekfuncties, zoals filteren op bedrijfsgrootte en aantal dienstjaren. Dit is een leuke functie voor recruiters die proberen om vacatures op bepaalde niveaus in te vullen, of voor onderzoekers die op zoek zijn naar experts op bepaalde gebieden. Lifetime Television senior producer Carri Levy vond met behulp van de senioriteit en functie zoekfilters van LinkedIn deskundigen voor haar TV-serie “Behind the Mystery: Rare & Genetic Diseases.

Heb je een Premium account nodig?

Voor de meeste LinkedIn-gebruikers – zelfs de nieuwe power users die net dit artikel gelezen hebben – is een gratis account voldoende. Als je hard op zoek bent naar een baan kan het handig zijn om een maand of twee je account te upgraden om volledig te profiteren van de extra tools die Premium-leden tot hun beschikking hebben. Dat is een stuk goedkoper dan je voor een volledig jaar aan te melden voor een dienst die je misschien niet nodig hebt.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven doorSarah Jacobsson Purewal @geeklil). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.nl. Genoemde diensten en producten kunnen in het Nederlands een andere benaming hebben.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.