ID.nl logo
De toekomst van televisie: 5 aanstaande revoluties
© PXimport
Zekerheid & gemak

De toekomst van televisie: 5 aanstaande revoluties

De manier waarop wij televisiekijken zal de komende jaren grondig veranderen. Wij werpen alvast een blik vooruit en zetten de vijf grootste televisierevoluties voor je op een rij.

Televisiekijken staat wellicht, net als personal computing enkele jaren terug, aan het begin van een revolutie. Waar vóór de komst van tablets en smartphones de vaste pc nog het middelpunt van onze computerervaring vormde, is dat nu compleet anders: we kunnen overal internetten, communiceren en werken. Er is sprake van een post-pc tijdperk.

Ook televisiekijken is bezig zichzelf opnieuw uit te vinden. Door baanbrekende innovaties wordt de televisie net zo goed een internetapparaat dat met andere devices synchroniseert, worden duizelingwekkende resoluties mogelijk en kun je altijd en overal naar je favoriete programma’s, series en films kijken. Wij nemen je mee naar de toekomst en bekijken vijf aanstaande televisierevoluties.

1. Ultra HD / 4K

Het lijkt misschien al een eeuwigheid geleden, maar wij Nederlanders worden pas sinds 2009 verblijd met uitzendingen in 720p HD-formaat. En alhoewel steeds meer programma’s in 1080i HD worden opgenomen en uitgezonden, is 1080p Full HD via de bekende zenders en aanbieders nog niet mogelijk.

Wel mogelijk is dat de 1080p-resolutie wordt overgeslagen en zenders en kabelaars overstappen naar het Ultra HD-formaat, dat een tot zestien keer zo hoge resolutie als HDTV mogelijk maakt. Net als HDTV drie varianten kent (720p, 1080i en 1080p), zal ook Ultra HD in twee smaken beschikbaar komen: 2160p (3840 bij 2160 pixels) en 4320p (7680 bij 4320 pixels), welke ook bekend staan als 4K Ultra HD en 8K Ultra HD. Voor beide formaten worden op dit moment al televisies ontwikkeld, al richten de fabrikanten zich vooral op het goedkoper te produceren 4K, dat vier keer zo scherp is als 1080p.

De grote vraag blijft of consumenten op zulke superresoluties zitten te wachten en bereid zijn een meerprijs te betalen voor een Ultra HD-toestel en een geschikt abonnement. De meeste 4K-toestellen kosten op dit moment nog ongeveer 5000 euro, al belooft de Chinese OEM Seiki dat de prijs op korte termijn naar zo’n 1000 euro kan dalen.

En al worden 4K-toestellen betaalbaar, dan nog is er sprake van een probleem met datatransport. Ongecomprimeerd kost anderhalf uur film 5,5 terabyte aan data. Dat komt overeen met ongeveer 1200 DVD’s. Dankzij compressie en gebruik van extra lagen, kan een Blu-ray schijf 4K-video bevatten. Verschillende films verschijnen al met een 4K-label en zijn af te spelen met 4K-ready Blu-ray spelers.

Ook televisiezenders kunnen al 4K door een kabel pompen. Eerder dit jaar startte Eutelsat Communications een Europees Ultra HD demokanaal voor uitzendingen en is de BBC begonnen met het filmen van documentaires in 4K en 8K Ultra HD. Ook in Zuid-Korea en de Verenigde Staten wordt volop geëxperimenteerd, terwijl Japanse kabelaars het streven hebben opgevat om vanaf 2016 de eerste voor consumenten bedoelde 4K-uitzendingen openbaar te maken.

[youtube]Un9Glo2rVpM[/youtube]

2. Chromecast

Google had in de vorm van Google TV al enige tijd een kastje op de markt waarmee content vanaf internet gestreamd kon worden, maar liet deze week de Chromecast zien: een HDMI-stick met ingebouwde browser.

Chromecast laat televisiekijkers content streamen vanaf een pc, tablet of smartphone. Ook maakt het mogelijk om apps te starten en met de ingebouwde browser op de stick te werken. In zakelijke context wordt het mogelijk om bijvoorbeeld PowerPoint-presentaties te tonen via Google Docs of Office Web Apps.

Het 35 dollar kostende apparaatje onderscheidt zich van bestaande mediaspelers dat het direct in een tv of beamer in te pluggen is en geen kabels of afstandsbediening nodig heeft. Doordat het mogelijk wordt video’s met een druk op de knop te streamen vanaf een apparaat, gaat Google de directe concurrentie aan met Apple TV, dat een veel geslotener ecosysteem kent waarbij alleen iApparaten en Macs gebruik kunnen maken van AirPlay.

Google houdt vol dat Google TV naast Chromecast zal blijven bestaan. Toch lijkt deze eerdere vinding van Google keihard te mislukken, terwijl de vraag naar de Chromecast al in de aanloopfase het aanbod ruim overstijgt. Hierdoor moet Google voor sommige kopers de beloofde maanden Netflix terugtrekken.

[youtube]cKG5HDyTW8o[/youtube]

3. iTV

Apple lijkt het over een andere boeg te gooien dan Google door met een eigen televisietoestel te komen. Hoewel bij Apple nooit vooraf bekend wordt gemaakt wat het bedrijf op een later moment zal uitbrengen, doen de geruchten over de ‘iTV’ al maanden de ronde en zwellen ze de laatste weken aan.

Aangezien Steve Jobs in zijn biografie vertelde dat Apple al enige tijd het idee rond de iTV onderzocht, slaagt het bedrijf er niet in de geest terug in de fles te krijgen.

Apple iTV zou het slimme antwoord van Apple zijn op de trend van Smart TV, waarbij tv-fabrikanten allerlei interactieve (internet)diensten aan hun toestellen toevoegen. Het 42 of 50 inch grote toestel met 4K-resolutie van Apple wordt geleverd met iOS, en heeft constant verbinding met internet om zo door een iPhone of iPad of Siri bediend te kunnen worden. Content is er in de vorm van apps, iCloud en iTunes.

Met Apple TV heeft Apple al een set-top box waarmee gebruikers via iTunes series en films kunnen bestellen en content kunnen streamen vanaf een iPhone of iPad. Met iTV zou Apple een stapje verder willen gaan door de gebruiker de complete controle te geven over het programma-aanbod en daarmee de bekende kabelaars een doorn in het oog kunnen worden.

4. Laser TV

Technieken als plasma, LED, LCD en OLED zijn inmiddels bekend, maar LG voegt nog een technologie aan het rijtje toe door deze maand als eerste fabrikant met een gigantisch Laser TV-scherm te komen, bestaande uit een DLP-projector en een speciaal 100 inch-scherm.

Met lasertechnologie wordt een beeld het licht binnen de projector via 36 laserdiodes door 16 lenzen geleid voordat het op het scherm getoond wordt. De DLP-techniek maakt het mogelijk met zonlicht gewoon naar het scherm te kijken en ook volledig zwart – altijd een probleem met projectors – is prima mogelijk. De maximale resolutie is full HD 1080p.

LG claimt dat de laserdiodes in het scherm tot 25000 uur gebruikt kunnen worden – veel langer dan de 3000 uur die lampen voor beamers op dit moment halen. In zes seconden tijd is de lamp volledig opgewarmd en de helderheid van het scherm maximaal.

Het apparaat kost 9000 euro, terwijl het bijbehorende scherm met een diagonaal 2,54 meter ruim 35 kilogram weegt. Ook moet je minimaal 3,8 meter van het scherm zitten om goed naar een film te kunnen kijken of een game te spelen. Deze factoren lijken de technologie voorlopig parten te spelen.

[youtube]x4dKLyBpL9c[/youtube]

5. Netflix

De revolutie die ons het eerst staat te wachten, komt overgewaaid uit de Verenigde Staten. Streamingdienst Netflix zal namelijk ergens in augustus of september beschikbaar komen voor apparaten die de content kunnen afspelen. In ieder geval zullen dat de PlayStation 3, Wii, Xbox 360, pc, Mac en smartphone gaan worden.

Via Netflix kunnen abonnees on-demand series en films opvragen en in HD naar een scherm streamen. Op dit moment is de dienst actief in 40 landen waar het in totaal 36 miljoen abonnees heeft. Kabelaars en tv-zenders zijn niet blij met de dienst, omdat het klanten wegsnoept. Ook vele internetaanbieders zijn Netflix liever kwijt dan rijk, omdat de dienst op primetime enorm veel bandbreedte verstookt. In de VS ondervindt Netflix directe concurrentie van Hulu en Amazon Prime.

De gehele infrastructuur van Netflix draait trouwens op Amazons EC2-cloud en maakt gebruik van open-source technologieën als FreeBSD, MySQL, Cassandra en Hadoop.

[youtube]W3mIZMwnX6k[/youtube]

Bron: Computerworld.nl

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!