ID.nl logo
Zekerheid & gemak

BlackBerry: van push-mail naar smartphone, Android, en exit

BlackBerry stopt met het zelf produceren van telefoons. Hoewel BlackBerry als naam wel blijft bestaan, is de productiestop een verwacht einde van een tijdperk. Hoe ging het zo mis met het ooit zo succesvolle bedrijf?

Lees ook: ´BlackBerry stopt met produceren telefoons´.

De huidige leider van BlackBerry heeft enkele dagen geleden nog een opvallend geluid laten horen. Hij klaagt dat Canadezen wel wat meer steun aan zijn bedrijf mogen geven. “Als je echt denkt dat technologie en kennis de volgende evolutie van de economie zijn, dan is een gezond BlackBerry van groot belang”, luiden de woorden van CEO John Chen. Profetische woorden want BlackBerry stopt met het ontwikkelen van eigen smartphones. BlackBerry stopt met het zelf bouwen van hardware. In plaats daarvan wordt de productie uitbesteed naar externe bedrijven, maar waarschijnlijk blijft de naam BlackBerry wel gewoon nog bestaan.  Zat eraan te komenDe beslissing komt niet als grote verrassing. BlackBerry-CEO Chen kondigde vorig jaar al aan te stoppen met eigen ontwikkeling van toestellen als de verkoop daarvan geen winstherstel zou behalen. De hardware-exit nu raakt de resterende modellen: één met het eigen besturingssysteem BB10 en recentere smartphones met Android. Optimisten en 'CrackBerry'-verslaafden zagen nog toekomst voor de gewaardeerde smartphones. Zij vestigden hoop op het solide design en bij de Classic-toestellen de goed vormgegeven fysieke toetsenbordjes. Realisten en de grote massa aan smartphonegebruikers zagen BlackBerry steeds verder afglijden, ondanks het feit dat de huidige smartphonemarkt veel te danken heeft aan het bedrijf. Het was RIM dat bijvoorbeeld voor het eerst met pushmeldingen van e-mail kwam. Die werden door de server ‘doorgeduwd’ naar je mobiele apparaat. Telkens mail checken, of mail missen, was dus niet meer nodig. Microsoft-miljardenDat succes bleek echter geen garantie voor de toekomst. Het bedrijf werd in rap tempo ingehaald door Apple met zijn iPhone, en talloze Android-concurrenten. Later kwam daar ook Windows Phone bij. De toenmalige CEO Thorsten Heins verwachtte weinig van Windows Phone, net zoals zijn voorgangers niets zagen in touch-schermen voor de bediening van smartphones. Het fysieke toetsenbord, met BlackBerry’s gepatenteerde ontwerp, was volgens de Canadese pionier superieur. Te weinig, te laatJaren na de stormachtige opkomst van de iPhone en Android-smartphones is BlackBerry nog wel met touch-toestellen op de proppen gekomen, maar dat bleek veel te laat te zijn. Tussentijds is het bedrijf nog met een eigen tablet gekomen. De zogeheten PlayBook was bedoeld voor zakelijk gebruik en had een onhandige breedbeeld-schermverhouding. Uiteindelijk heeft BlackBerry zelfs concurrent Android omarmt, door het uit te brengen op zijn eigen smartphones. De neergang van BlackBerry is niet alleen veroorzaakt door de wervelende iPhone- en Android-revolutie, en de eigen strubbelingen met apparaten die te laat uitkwamen. Temidden van al dit tumult werkte BlackBerry aan zijn toekomst: door een geheel nieuw besturingssysteem te bouwen voor de mobiele markt. Het is niet vreemd dat de leegloop van het oude platform nog wat versnelde. App-developers zagen geen brood in het kleine en slinkende platform en gebruikers zagen een klein app-aanbod. Een vicieuze cirkel. In eigen vingers gesnedenDeze pijnlijke overgang doet denken aan de ‘reboots’ die Microsoft heeft gepleegd met zijn mobiele platform(en). Van Windows Mobile 6 naar Windows Phone 7 naar Windows Phone 8 en 8.1, en nu Windows 10 Mobile. Elk van die overgangen maakte het moeilijker te upgraden, en veroorzaakte soms problemen voor apps. Microsoft is qua positie in de mobiele markt niet bijgekomen van die stappen. Dat doet wat denken aan de situatie met Apple, in de tijd dat grondlegger Steve Jobs aan de kant was gezet. Apple zat met zijn verouderde Mac OS (niet te verwarren met het nieuwe macOS Sierra), en werkte aan een geheel nieuw besturingssysteem. Codenaam: Copland. Na jaren werk is dat nooit van de grond gekomen. Geen visionaire redderApple heeft toen het bedrijf NeXT van Steve Jobs gekocht. Het besturingssysteem van die firma is vervolgens de basis geworden van het huidige OS X (dat straks macOS heet). Ook dat heeft jaren werk gekost, waarin Apple op het randje van de afgrond heeft gebalanceerd. De digitale muziekspeler iPod en vervolgens de kleurrijke consumentencomputer iMac zorgden dat Apple er financieel er weer bovenop kwam. BlackBerry heeft echter geen visionaire oprichters die voor redding kunnen zorgen. De grondleggers zijn namelijk de twee co-CEO’s die touch-schermen ooit 'irrelevant' noemden. De later in huis gehaalde John Chen is gewoon een opruimer, een topmanager die kan saneren, maar weinig 'feeling' met smartphones had. In een

toonde Chen de eerste BlackBerry met Android, maar al snel bleek dat de topman er weinig van snapte. "Hij draait op Google..." zei eigenlijk al genoeg. Software-only als redding?BlackBerry gooit het nu over de boeg van software en laat de hardware aan externe partners over - zoals Apple deed toen het tijdelijk zonder Jobs zat. Toen werd Mac OS in licentie verkocht aan kloonfabrikanten. Die externe partners hebben het toenmalige Apple alleen maar beconcurreerd. Totdat Steve Jobs terugkwam en de klonen heeft afgekapt. In die tijd was er nog tijd om bij te komen van fouten, ook grote fouten. De snelheid van de huidige mobiele markt maakt dit haast onmogelijk.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: