ID.nl logo
13 tips voor Gmail - Benut alle functies van Googles maildienst
© PXimport
Huis

13 tips voor Gmail - Benut alle functies van Googles maildienst

Gmail is een populair e-mailsysteem dat bijna iedereen weleens geprobeerd heeft of nog steeds gebruikt. Hoe haal je nu het beste uit Googles e-maildienst en hoe ga je zo efficiënt mogelijk om met al je mail? We geven je de beste tips om het maximale uit Gmail te halen.

Tip 01: Categorieën

Google past de manier waarop nieuwe post in Postvak IN verschijnt nogal eens aan. De standaardmethode die momenteel gehanteerd wordt, is dat alle inkomende mail automatisch wordt opgesplitst in categorieën. Het idee is dat je zo een beter overzicht van je post hebt. Lees ook: Zo achterhaal je of iemand in je Gmail snuffelt.

Wanneer je bent ingelogd en naar www.gmail.com gaat, zijn de categorieën als tabbladen te zien zodra je naar Postvak IN gaat. Berichten van onder andere familie en vrienden komen in de categorie Primair terecht. Dit is de postbak waarin je belangrijkste mail binnenkomt waarvan Google verwacht dat je het meteen wilt bekijken. Daarnaast is er een categorie voor berichten van sociale netwerken (Sociaal), eentje voor reclame (Reclame) en een categorie voor zaken als bevestigingen, rekeningen en ontvangstbewijzen (Updates). Per tabblad zie je hoeveel nieuwe berichten er zijn.

©PXimport

Tip 01 Post wordt automatisch in categorieën onderverdeeld.

Tip 02: Categorieën kiezen

Komt een bericht naar jouw idee in de verkeerde categorie terecht, dan sleep je hem gewoon naar een ander tabblad toe. Je wordt daarna gevraagd of deze correctie ook voor toekomstige berichten geldt. Zit er een categorie tussen die je liever kwijt bent? Geen probleem. Klik op het plusteken achteraan de tabbladen. Nu kun je elke categorie in- of uitschakelen, op Primair na. Schakel je een categorie uit, dan komt die post vanzelf in Primair terecht.

Heb je alleen nog de categorie Primair aanstaan, dan zie je in het vervolg zelfs helemaal geen tabbladen meer en komt alle post in deze ene categorie bij elkaar te staan. Een andere manier om categorieën aan of uit te zetten is door naar de instellingen van Gmail te gaan. Klik hiertoe rechtsboven op het tandwiel, kies Instellingen en ga naar tabblad Postvak IN. In het onderdeel Categorieën kun je categorieën activeren of de-activeren. Gmail werkt overigens alleen met deze categorieën als bovenin ditzelfde tabblad het Inboxtype op Standaard staat ingesteld.

©PXimport

Tip 02 Je geeft zelf aan welke categorieën je wilt zien.

Tip 03: Labels

Als alle post op een kluitje in Postvak IN blijft staan, raak je al snel het overzicht kwijt, ondanks dat er een onderverdeling in categorieën is. In Gmail kun je berichten daarom ook nog rangschikken door ze labels te geven. Dit is Googles equivalent van de onderverdeling in mappen. Berichten met hetzelfde label komen netjes bij elkaar te staan, ongeveer hetzelfde dus als wanneer je ze in mappen zou onderverdelen. Het voordeel van de labels is dat je berichten meerdere labels mag geven, zodat je e-mails op meerdere manieren kunt terugvinden.

Labels mag je helemaal zelf bedenken, zoals Werk, Privé, Factuur, Rekening, Nieuwsbrief, Vakantie, Hobby enzovoort. Een bericht kan dus zowel het label Werk als Factuur hebben. Een label aanmaken kan onder andere door in de linkerkolom te klikken op Meer. Zie je deze optie niet, sleep de grijze horizontale scheidingslijn dan eerst een stukje omlaag. Klik vervolgens op Nieuw label maken en geef een handige naam op.

©PXimport

Tip 03 Bedenk handige namen voor je labels.

Tip 04: Labels beheren

Kies je bij het aanmaken van een label bij Label onderbrengen onder een al bestaand label uit, dan maak je een sublabel aan. Zo kun je een hiërarchische structuur aanmaken. Om al je labels te zien ga je naar Meer / Labels beheren. Je springt dan automatisch naar het tabblad Labels van de instellingen, dus via die weg kom je er ook. Je eigen labels staan helemaal onderaan. Je kunt ze hier bewerken, weggooien en aangeven of ze zichtbaar moeten zijn in de linkerkolom van Gmail. Die linkerkolom heet trouwens de labellijst.

Bovenaan het tabblad vind je de systeemlabels. Dat is een setje standaardlabels die je van Google cadeau krijgt, zoals Postvak IN, Concepten en Verzonden berichten. Ook dat zijn dus gewoon labels in Gmail. Verder kun je hier aangeven welke categorieën je in de labellijst wilt zien. Deze labels staan overigens helemaal los van de bovenin het scherm zichtbare tabbladen (zie tip 1 en 2).

©PXimport

Tip 04 Labels beheren doe je via de instellingen van Gmail.

Tip 05: Mails verplaatsen

Om een bericht één of meer labels te geven, ga je naar Postvak IN. Klik op het selectievakje aan de voorzijde van een bericht (of vink meerdere e-mails aan) en klik daarna boven de berichten op de knop Labels. Zet vervolgens een vink bij elk label dat je wilt toekennen en sluit af met Toekennen. In Postvak IN zie je de aan een bericht toegekende labels netjes vooraan in de onderwerpregel. Open je een bericht, dan vind je de labels achter de berichttitel bovenaan. Wil je alle berichten met een bepaald label zien, kies dat label dan uit in de labellijst (de linkerkolom dus).

Berichten met labels blijven gewoon in Postvak IN staan, zodat dit postvak alsmaar voller wordt. Om het opgeruimd en overzichtelijk te houden, is het daarom verstandig om oudere en afgehandelde berichten ergens anders te parkeren. Dat kan door berichten naar een label te verplaatsen. Aan een bericht mag je dus meerdere labels toekennen en aanvullend kun je hem naar één ervan verplaatsen. Zet hiertoe een vinkje voor het te verplaatsen bericht, klikt bovenin op Verplaatsen naar (pictogram van een map) en kies een label uit. Terugverplaatsen van een eigen label naar Postvak IN werkt op exact dezelfde manier, want ook Postvak IN is een label.

©PXimport

Tip 05 Een bericht kun je naar een ander label verplaatsen.

Tip 06: Mail onderscheppen

Heb jij dat ook weleens, dat je ijverig zit te tikken en halverwege per ongeluk het bericht al de wijde wereld instuurt? Dan zit er niets anders op dan snel een tweede bericht maken waarin je dat uitlegt en jij je verhaal alsnog afmaakt. Slordig, maar het is niet anders. Of toch wel? In Gmail heb je nog enkele seconden de tijd om je verzendactie ongedaan te maken. Perfect, want dan kun je het bericht gewoon rustig aftikken en komt de geadresseerde er nooit achter.

Om dit aan te zetten ga je naar de instellingen en vervolgens tabblad Labs. Blader omlaag tot je Verzenden ongedaan maken tegenkomt en schakel dit in. Vergeet niet om daarna ook nog op Wijzigingen opslaan te klikken. Dat kan zowel bovenaan als onderaan de pagina. De bedenktijd is instelbaar van vijf tot dertig seconden via de optie Verzenden ongedaan maken op tabblad Algemeen van de instellingen. Houd er wel rekening mee dat Gmail Labs experimentele functies bevat die zomaar weer kunnen verdwijnen en misschien ook niet altijd feilloos werken.

©PXimport

Tip 06 Een per ongeluk verzonden bericht kun je snel terugroepen.

Tip 07: Filters

Krijg je veel dezelfde soort berichten binnen, zoals nieuwsbrieven, dan wil je die vast op eenzelfde manier behandelen. Bijvoorbeeld een label geven of automatisch markeren als gelezen. In plaats van dat telkens handmatig te doen, kun je dit perfect automatiseren door filters in te stellen. Met een filter geef je aan welke acties je automatisch wilt laten uitvoeren op binnenkomende berichten die aan bepaalde criteria voldoen.

Om een filter in te stellen, klik je op het pijltje achteraan het zoekvak van Gmail. Een andere route is eerst naar tabblad Filters van de instellingen te gaan en daar op Nieuw filter maken te klikken. Geef vervolgens de criteria op waaraan de berichten moeten voldoen, zoals een bepaalde afzender, of woorden die er wel of juist niet in moeten voorkomen. Klik dan onder in het venster op Filter maken met deze zoekopdracht. Op het volgende scherm geef je aan wat er met de berichten moet gebeuren. Zoals markeren als gelezen, verwijderen, in een categorie plaatsen of een label toekennen.

Wil je dit nieuwe filter ook op eerder ontvangen berichten toepassen, zet dan onderin een vinkje bij Filter ook op [x] overeenkomstige berichten toepassen. Hierin staat [x] voor het aantal gevonden berichten. Klik tot slot op Filter maken en je bent klaar.

©PXimport

Tip 07 Via een filter onderneem je automatisch actie op bepaalde e-mail.

Tip 08: Meer mailadressen

Wist je dat je niet één maar een hele bos e-mailadressen van Google krijgt? Stel dat jouw account mijnnaam@gmail.com heet. Dan mag je ook post laten sturen naar mijn.naam@gmail.com of m.ijn.naam@gmail.com. In het deel voor de apenstaart mag je dus overal een punt neerzetten. Berichten zullen dan alsnog gewoon bij jouw account mijnnaam@gmail.com aankomen.

Nog leuker is dat je wat extra tekst achteraan die naam mag plakken door een plusteken te gebruiken. Bijvoorbeeld mijnnaam+school@gmail.com. Zodoende kun je tijdens het registeren bij allerlei fora, websites en webshops razendsnel een nieuw e-mailadres in het leven roepen, simpelweg door een goed herkenbaar woord toe te voegen. Hierdoor is voor jou steeds duidelijk waar post vandaan komt. Via een filter in Gmail kun je de berichten vervolgens direct bij binnenkomst heel eenvoudig van het juiste label voorzien of een andere actie ondernemen door alleen maar op dit adres te letten.

©PXimport

Tip 08 Met een plusteken in het e-mailadres wordt filteren nog makkelijker.

Tip 09: Meer opties

Voer je in een mailwisseling een heel een gesprek via Gmail, dan ontstaat al snel een rits berichten die allemaal met elkaar te maken hebben. Gmail kan deze automatisch voor je groeperen in conversaties. Hiermee voorkom je dat je inbak vol staat met losse berichtjes. Of je de berichten wilt laten groeperen of toch liever los laat weergeven, stel je in met Conversatieweergave op tabblad Algemeen van de instellingen. Ben je een tijdje niet bereikbaar, dan kun je een afwezigheidsbericht (out of office) instellen, zodat de afzenders automatisch bericht krijgen en weten dat jij even niet kunt antwoorden. Dit instellen doe je op tabblad Algemeen van de instellingen bij Automatisch antwoord.

Iets hoger op dit tabblad kan bij Handtekening een standaardtekst ingesteld worden die onder al je nieuwe berichten geplaatst wordt, zoals je naam en/of adresgegevens. Vind je Gmail er wat saai uitzien, dan fleur je de boel meteen op door een ander thema te kiezen op tabblad Thema van de instellingen. De thema's zijn niet alleen kleurrijk, er zitten ook varianten met mooie achtergronden tussen. Bij Aangepaste thema's mag je zelf een achtergrond uitkiezen en zelfs je eigen foto's gebruiken.

©PXimport

Tip 09 Er bestaan heel wat fraaie thema's.

Tip 10: Mobiel

We handelen onze post steeds vaker mobiel af. Voor zowel smartphones als tablets stelt Google hier een gratis Gmail-app voor beschikbaar waarmee dat prima gaat. Ook deze apps maken gebruik van categorieën en uiteraard zijn ook jouw zelfgemaakte labels erin te vinden. Bekijk je op bijvoorbeeld de iPhone of iPad een bericht, dan kun je rechtsbovenin op het omlaag wijzende driehoekje tikken om er labels of een categorie aan toe te kennen of het bericht te verplaatsen.

Ga je naar de instellingen van de app (tik op de drie liggende streepjes en vervolgens het tandwiel), dan kan er met Handtekening voor mobiel een extra handtekening worden gemaakt die alleen door de app wordt gebuikt. Zo maak je een mooi onderscheid tussen berichten die je mobiel en niet-mobiel verstuurt. Ook kan Automatisch antwoord rechtstreeks vanuit de app worden ingeschakeld.

Let ook op je beveiliging: via deze methode kun je achterhalen of iemand in je Gmail snuffelt.

©PXimport

Tip 10 In de Gmail-app op de iPad kun je een vervangende handtekening instellen.

Tip 11: Post doorsturen

Werk je liever niet altijd via de browser of een app en wil je alle Gmail-post eigenlijk in je standaard e-mailclient zoals Outlook ontvangen? Dat kan. Ook op een tablet of smartphone hoef je trouwens de Gmail-app niet per se te gebruiken en is een andere e-mailclient net zo goed geschikt. Allereerst moet je dit eenmalig toestaan door op de website in de instellingen naar tabblad Doorsturen naar POP/IMAP te gaan. Kies bij onderdeel IMAP-toegang voor IMAP inschakelen.

Onderaan dit tabblad vind je bij Configuratie-instructies uitgebreide uitleg hoe je dit vervolgens per e-mailclient goed instelt. Het komt erop neer dat je jouw account-gegevens (Gmail-adres en wachtwoord) opgeeft en als inkomende server imap.gmail.com, poort 993 en beveiligingstype SSL instelt. Voor de uitgaande server neem je smtp.gmail.com, poort 465 (soms 587), SSL en authenticatie via je Gmail-adres en wachtwoord. Op een iPad of iPhone in de standaard mail-app kan dat veel makkelijker, want daar hoef je eigenlijk alleen je account-gegevens maar op te geven.

©PXimport

Tip 11 Gmail-post kan ook door in e-mailclients gelezen worden.

Tip 12: Account toevoegen

Het omgekeerde van de situatie in tip 11 kan ook, oftewel een ander e-mailaccount beheren via Gmail. Dit doe je bij de instellingen op tabblad Accounts. Klik bij onderdeel Mail van andere accounts (met POP3) controleren op Je eigen POP3-mailaccount toevoegen. Vervolgens geef je de gegevens van je e-mail-account op. Zoals je e-mailadres, de accountnaam, het wachtwoord en de gegevens van de mailserver. Let op dat je een vinkje plaatst bij Een kopie van het gedownloade bericht op de server achterlaten, want anders krijg je de berichten die je vanuit Gmail opent, niet meer op de oorspronkelijke locatie (bijvoorbeeld je computer) binnen.

Eventueel kun je automatisch een label aan de berichten laten toevoegen via Binnenkomende berichten voorzien van een label, zodat je ze makkelijker herkent en ze netjes gegroepeerd worden. Om te bewijzen dat het e-mailaccount echt van jou is, zal er een bericht naartoe gestuurd worden dat je moet bevestigen.

©PXimport

Tip 12 Een extra (niet-Google) e-mailaccount beheren via Gmail kan ook.

Tip 13: Post archiveren

In Gmail kun je post archiveren die je niet meer nodig hebt. Dit is iets anders dan de berichten verplaatsen naar de prullenbak, want die berichten worden daar automatisch na dertig dagen uit verwijderd. Archiveren is post wegstoppen, ergens diep onder in een kast. Je kunt er altijd weer bij, maar wel met iets meer moeite.

Zelf adviseren wij het gebruik van labels, daarmee vind je elk bericht veel eenvoudiger weer terug. Een geopend bericht archiveren kan door bovenin te klikken op het mapje met de omlaag wijzende pijl. In een berichtlijst mag je ook met rechts klikken en kiezen voor Archiveren. Het bericht verdwijnt dan meteen uit Postvak IN of een ander label waar je het bericht naartoe had verplaatst. Om het bericht weer terug te vinden kun je het zoekvak gebruiken, of in de labellijst (de linkerkolom) op zoek gaan via het label Alle berichten.

©PXimport

Tip 13 Heb je berichten echt niet meer nodig, dan is archiveren een optie.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!