De (on)zin van anti-lekbanden

© Maya Jane

De (on)zin van anti-lekbanden

Geplaatst: 4 november 2022 - 13:02

Aangepast: 16 november 2022 - 18:18

Maikel Dijkhuizen

Dat een anti-lekband nooit leegloopt, is helaas niet waar. Rijd je door een spijker, naald of glasscherf, dan bestaat er namelijk alsnog een reëele kans op lekkage. Ook een anti-lekband kan namelijk kapotgaan. Toch heeft dit product voor fietsers wel degelijk meerwaarde. We zetten de belangrijkste overwegingen voor het gebruik van extra verstevigde banden op een rij.

Een anti-lekband heeft eigenschappen die de kans op lekrijden ten opzichte van reguliere fietsbanden aanzienlijk verkleinen. Welke technieken er precies zijn toegepast, verschilt per product. Bekende merken als CST, Schwalbe, Vredestein en Continental fabriceren allerlei buitenbanden met lekbescherming.

 

Anti-lekbuitenbanden hebben tussen het loopvlak en karkas meestal een verdikte laag van elastisch rubber. Bij de wat duurdere producten is dit materiaal soms wel vijf millimeter dik. In plaats van rubber gebruiken fabrikanten ook geregeld een laagje nylonweefsel, synthetische vezels of gerecycled materiaal als ‘opvulmiddel’. De betere buitenbanden combineren meerdere materialen om de kwetsbare binnenband te beschermen. Een verdikte beschermingslaag vangt scherpe oneffenheden van het wegdek op, zoals schelpen, grind en misschien wel punaises. Daarmee beperk je de kans op het doorprikken van de buiten- en binnenband.

 

Er bestaan geschikte anti-lekbanden voor alle tweewielers, zoals stadsfietsen, mountainbikes, speed pedelecs en e-bikes. Overigens resulteert de ruime anti-leklaag wel in een iets hoger gewicht. Met name voor fanatieke sportieve fietsers is dat wellicht een heikel punt.

Anti-lekband van Continental voor de fiets

Fabrikanten voorzien hun anti-lekbanden van een verdikte laag, waardoor fietsers minder snel lekrijden.  

Anti-lekband kopen

Anti-lekbanden zijn bij elke (online) fietswinkel in verschillende wielmaten verkrijgbaar - kijk bijvoorbeeld maar eens naar het assortiment op Bol.com. Je hebt hierbij keuze uit diverse producten. Elk bekend bandenmerk heeft namelijk verschillende anti-lekbanden in zijn gamma. Houd wel rekening met een meerprijs. Een goedkope reguliere buitenband kost ongeveer een tientje, terwijl je voor een betaalbare anti-lekband al gauw het dubbele kwijt bent. Bij anti-lekproducten uit het laagste prijssegment is de aanwezige beschermingslaag niet al te dik. Voor de beste anti-lekbanden met een optimale bescherming betaal je grofweg tussen de 30 en 45 euro. Voor extra bescherming fabriceren Schwalbe en Continental tegenwoordig ook dikkere binnenbanden. Die gaan minder snel lek.

 

Niet elke anti-lekband biedt evenveel bescherming. De onderlinge verschillen zijn namelijk best groot. De Schwalbe Marathon Plus (op Amazon kun je zien hoe deze band eruitziet) is bijvoorbeeld een hoogvlieger. Dankzij een elastische beschermingslaag met een dikte van een halve centimeter maken spijkers, punaises, naalden en andere scherpe voorwerpen nauwelijks kans. De fabrikant ontwikkelt dit type met verschillende profielen voor stadsfietsen, e-bikes en mountainbikes. Het loopvlak is erg robuust. Probeer er maar eens een punaise doorheen te prikken. Dat lukt niet!

Er bestaan ook goedkope alternatieven, zoals de CST Classic Allround XL. De beschermingslaag van dit product is drie millimeter. Overigens hanteren CST en Schwalbe voor hun producten verschillende beschermingsniveaus, namelijk 1 tot en met 7. Hoe hoger het nummer, hoe beter de lekbescherming.

Schwalbe Marathon Plus MTB voor de mountainbike

Wil je een lekvrije band voor de mountainbike, dan is de Schwalbe Marathon Plus MTB het overwegen waard.

Nooit meer banden plakken?

Met een beetje geluk hoef je een anti-lekband nooit te plakken. Deze banden kunnen nu eenmaal meer hebben. Helaas bestaat er bij heel scherpe voorwerpen alsnog een beperkt risico op lekrijden. Let daarom goed op waar je fietst. Rijd om glasscherven heen en vermijd bij voorkeur schelpenpaden.

Verder is het belangrijk om de optimale bandenspanning aan te houden. Je voorkomt daarmee namelijk onnodige slijtage en kleine scheurtjes in het rubber. Ook is de kans op lekrijden geringer. Op de zijkant van elke fietsband staat de optimale bandenspanning aangegeven. Bij de meeste stadsfietsen houd je doorgaans een luchtdruk aan van 3,5 tot 4,5 bar. Controleer de bandenspanning ongeveer eenmaal per maand en gebruik voor het oppompen een fietspomp met geïntegreerde barometer.

0

Powered by

logo

Fietsband zonder lucht

Bij een fietsband met lucht bestaat er ook bij prijzige anti-lekproducten een geringe kans op lekkage. Overweeg eventueel een fietsband zonder lucht! De Duitse bandenspecialist Schwalbe ontwikkelt onder de noemer Airless System meerdere geschikte modellen. De gevoelsmatige luchtdruk bedraagt volgens de fabrikant zo’n 3,5 bar, waardoor je naar verluidt amper verschil met een reguliere binnenband ervaart. In plaats van lucht bestaat de binnenzijde in feite uit duizenden kleine luchtkussentjes.

 

Jammer genoeg is het voor consumenten niet mogelijk om een zogeheten airless tube van Schwalbe eigenhandig te monteren. Klop hiervoor aan bij een gecertificeerde fietsdealer. Met behulp van een speciale montagetool voorziet de technicus een fiets van een luchtvrije band. Houd hierbij wel rekening met een stevige aanschafprijs.

Overigens biedt dit luchtvrije bandensysteem een geschatte levensduur van zo’n tienduizend gereden kilometers. Verder is het product ongeveer 300 gram zwaarder dan een gewone binnen- en buitenband van Schwalbe.

Luchtvrije fietsband van Schwalbe

Schwalbe ontwikkelt onderhoudsvrije fietsbanden die je niet hoeft op te pompen.

P.S. Natuurlijk wil je zo min mogelijk lek rijden. Des te meer leuke dingen kun je doen met je fiets! In ons artikel Leuke activiteiten tijdens je fietstocht lees je daar alles over.

Watch on YouTube
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten