ID.nl logo
De (on)zin van anti-lekbanden
© Maya Jane
Mobiliteit

De (on)zin van anti-lekbanden

Dat een anti-lekband nooit leegloopt, is helaas niet waar. Rijd je door een spijker, naald of glasscherf, dan bestaat er namelijk alsnog een reëele kans op lekkage. Ook een anti-lekband kan namelijk kapotgaan. Toch heeft dit product voor fietsers wel degelijk meerwaarde. We zetten de belangrijkste overwegingen voor het gebruik van extra verstevigde banden op een rij.

Een anti-lekband heeft eigenschappen die de kans op lekrijden ten opzichte van reguliere fietsbanden aanzienlijk verkleinen. Welke technieken er precies zijn toegepast, verschilt per product. Bekende merken als CST, Schwalbe, Vredestein en Continental fabriceren allerlei buitenbanden met lekbescherming.

 

Anti-lekbuitenbanden hebben tussen het loopvlak en karkas meestal een verdikte laag van elastisch rubber. Bij de wat duurdere producten is dit materiaal soms wel vijf millimeter dik. In plaats van rubber gebruiken fabrikanten ook geregeld een laagje nylonweefsel, synthetische vezels of gerecycled materiaal als ‘opvulmiddel’. De betere buitenbanden combineren meerdere materialen om de kwetsbare binnenband te beschermen. Een verdikte beschermingslaag vangt scherpe oneffenheden van het wegdek op, zoals schelpen, grind en misschien wel punaises. Daarmee beperk je de kans op het doorprikken van de buiten- en binnenband.

 

Er bestaan geschikte anti-lekbanden voor alle tweewielers, zoals stadsfietsen, mountainbikes, speed pedelecs en e-bikes. Overigens resulteert de ruime anti-leklaag wel in een iets hoger gewicht. Met name voor fanatieke sportieve fietsers is dat wellicht een heikel punt.

Fabrikanten voorzien hun anti-lekbanden van een verdikte laag, waardoor fietsers minder snel lekrijden.  

Anti-lekband kopen

Anti-lekbanden zijn bij elke (online) fietswinkel in verschillende wielmaten verkrijgbaar - kijk bijvoorbeeld maar eens naar het assortiment op Bol.com. Je hebt hierbij keuze uit diverse producten. Elk bekend bandenmerk heeft namelijk verschillende anti-lekbanden in zijn gamma. Houd wel rekening met een meerprijs. Een goedkope reguliere buitenband kost ongeveer een tientje, terwijl je voor een betaalbare anti-lekband al gauw het dubbele kwijt bent. Bij anti-lekproducten uit het laagste prijssegment is de aanwezige beschermingslaag niet al te dik. Voor de beste anti-lekbanden met een optimale bescherming betaal je grofweg tussen de 30 en 45 euro. Voor extra bescherming fabriceren Schwalbe en Continental tegenwoordig ook dikkere binnenbanden. Die gaan minder snel lek.

 

Niet elke anti-lekband biedt evenveel bescherming. De onderlinge verschillen zijn namelijk best groot. De Schwalbe Marathon Plus (op Amazon kun je zien hoe deze band eruitziet) is bijvoorbeeld een hoogvlieger. Dankzij een elastische beschermingslaag met een dikte van een halve centimeter maken spijkers, punaises, naalden en andere scherpe voorwerpen nauwelijks kans. De fabrikant ontwikkelt dit type met verschillende profielen voor stadsfietsen, e-bikes en mountainbikes. Het loopvlak is erg robuust. Probeer er maar eens een punaise doorheen te prikken. Dat lukt niet!

Er bestaan ook goedkope alternatieven, zoals de CST Classic Allround XL. De beschermingslaag van dit product is drie millimeter. Overigens hanteren CST en Schwalbe voor hun producten verschillende beschermingsniveaus, namelijk 1 tot en met 7. Hoe hoger het nummer, hoe beter de lekbescherming.

Wil je een lekvrije band voor de mountainbike, dan is de Schwalbe Marathon Plus MTB het overwegen waard.

Nooit meer banden plakken?

Met een beetje geluk hoef je een anti-lekband nooit te plakken. Deze banden kunnen nu eenmaal meer hebben. Helaas bestaat er bij heel scherpe voorwerpen alsnog een beperkt risico op lekrijden. Let daarom goed op waar je fietst. Rijd om glasscherven heen en vermijd bij voorkeur schelpenpaden.

Verder is het belangrijk om de optimale bandenspanning aan te houden. Je voorkomt daarmee namelijk onnodige slijtage en kleine scheurtjes in het rubber. Ook is de kans op lekrijden geringer. Op de zijkant van elke fietsband staat de optimale bandenspanning aangegeven. Bij de meeste stadsfietsen houd je doorgaans een luchtdruk aan van 3,5 tot 4,5 bar. Controleer de bandenspanning ongeveer eenmaal per maand en gebruik voor het oppompen een fietspomp met geïntegreerde barometer.

Fietsband zonder lucht

Bij een fietsband met lucht bestaat er ook bij prijzige anti-lekproducten een geringe kans op lekkage. Overweeg eventueel een fietsband zonder lucht! De Duitse bandenspecialist Schwalbe ontwikkelt onder de noemer Airless System meerdere geschikte modellen. De gevoelsmatige luchtdruk bedraagt volgens de fabrikant zo’n 3,5 bar, waardoor je naar verluidt amper verschil met een reguliere binnenband ervaart. In plaats van lucht bestaat de binnenzijde in feite uit duizenden kleine luchtkussentjes.

 

Jammer genoeg is het voor consumenten niet mogelijk om een zogeheten airless tube van Schwalbe eigenhandig te monteren. Klop hiervoor aan bij een gecertificeerde fietsdealer. Met behulp van een speciale montagetool voorziet de technicus een fiets van een luchtvrije band. Houd hierbij wel rekening met een stevige aanschafprijs.

Overigens biedt dit luchtvrije bandensysteem een geschatte levensduur van zo’n tienduizend gereden kilometers. Verder is het product ongeveer 300 gram zwaarder dan een gewone binnen- en buitenband van Schwalbe.

Schwalbe ontwikkelt onderhoudsvrije fietsbanden die je niet hoeft op te pompen.

P.S. Natuurlijk wil je zo min mogelijk lek rijden. Des te meer leuke dingen kun je doen met je fiets! In ons artikel Leuke activiteiten tijdens je fietstocht lees je daar alles over.

Watch on YouTube

Vind je de video leuk? Abonneer je dan op het YouTube-kanaal van ID.nl!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.