ID.nl logo
Een e-mtb vervoeren zonder hem te beschadigen
© Potashev Alex
Mobiliteit

Een e-mtb vervoeren zonder hem te beschadigen

Je bent een enthousiaste e-mountainbiker en je houdt ervan om nieuwe trails te ontdekken en af en toe je grenzen te verleggen. Misschien ben je een van de gelukkigen die in de buurt woont van een uitgestrekt bosgebied met mogelijkheden te over, maar vroeg of laat wil je indrukken opdoen in een heel nieuwe omgeving of wil je op fietsvakantie. Je e-mtb ongeschonden op de plek van bestemming krijgen is dan voorwaarde nummer één voor onbezorgd rijplezier. Maar hoe doe je dat?

In dit artikel lees je op welke manieren je je elektrische mountainbike op een veilige manier kunt transporteren. We behandelen onder meer:

De beste manier om een e-mtb niet te beschadigen tijdens het transport, is om hem niet te transporteren! Fiets gewoon van huis uit rechtstreeks naar de trails!

Oké, beetje flauw natuurlijk in een artikel over fietstransport, maar aan de andere kant: zo lang je alle routes bij jou in de buurt nog niet door en door kent, is het aantrekkelijk om je de rompslomp van voorbereiden, inpakken en autorijden te besparen en efficiënt van je fietstijd gebruik te maken. Opstappen, nieuwe wegen inslaan en je laten verrassen door wat je nog niet kende bij jou in de omgeving. Blijkt vaak interessanter dan je vermoedde!

Maar daar gaan we het vandaag niet over hebben. Je wilt naar nieuwe oorden en je elektrische bike moet mee. Hoe krijg je hem heelhuids op de plek van bestemming? 

1. Vervoer in de auto/bestelbus/pick-uptruck

Heb je een auto (stationwagen of SUV), dan is de complete fiets in de auto leggen vaak de snelste en gemakkelijkste manier om hem te vervoeren. Afhankelijk van de grootte van de laadruimte kan je de e-mtb in zijn geheel in de auto leggen dan wel met het voorwiel gedemonteerd of met beide wielen gedemonteerd.

Om de fiets beter hanteerbaar te maken bij het in de auto tillen, is het handig om zowel de accu als het voorwiel uit te nemen. Klap de stoelleuningen plat en dek de ontstane laadvloer eventueel af met een doek die vuil mag worden (voor als je na afloop van de rit met een bemodderde fiets terug moet rijden). Plaats de fiets op de laadvloer met de achterderailleur aan de bovenkant. Ga na of de stuurkabels niet bekneld komen te zitten en leg ter bescherming een hoes of een dikke doek over de fiets alvorens je het voorwiel op de fiets legt. Let erop dat de remschijf van het losse wiel aan de bovenkant zit om te voorkomen dat de schijf verbuigt (een verbogen remschijf = rijplezier verwoest).

Heb je een bestelbus dan kun je de fiets in zijn geheel de laadruimte binnenrijden. Bevestig de fiets met één of twee spankoorden en klaar is kees. Vervoer je meerdere fietsen tegelijkertijd, gebruik dan in de handel verkrijgbare transporthoezen om beschadigingen tussen de fietsen onderling te voorkomen. Plaats de fietsen om en om ‘kop-staart’ om zo efficiënt mogelijk te laden.

Ben je een van de bezitters van een pick-up truck (met open laadbak) dan zijn er speciale hoezen te koop om ter bescherming over de laadklep te plaatsen, zodat daar de fiets op zijn balhoofdbuis op kan steunen, met het voorwiel 90 graden gekanteld aan de buitenkant van de klep.

Het voordeel van vervoer in de auto is de snelheid en het gemak ervan. Verder ligt hij goed beschermd tegen de elementen. Het nadeel is dat er vaak maar één fiets in de auto past en dat er naast de bestuurder slechts plaats is voor één passagier.

©Alex Go

2. Vervoer op een fietsendrager

E-mountainbiken is leuker als je met meer bent, dus vaak zul je met z’n tweeën of met nog meer fietsmaatjes op pad gaan. Om de fietsen te vervoeren komt dan een fietsendrager in beeld.

Er bestaan trekhaakdragers, dakdragers en kofferbakdragers. Uiteraard in allerlei soorten en maten. Vanwege het hoge gewicht van e-mountainbikes zijn kofferbakdragers minder geschikt en vallen dakdragers al helemaal af. Om een e-mtb die zonder accu al bijna 20 kg weegt boven op je auto te tillen, moet je immers al een getrainde krachthonkpatser zijn, om van de kans op krassen of deuken in je fragiele autodak tijdens het plaatsen maar te zwijgen. Kofferbakdragers zijn vanwege hun minder stabiele constructie vaak niet veel beter geschikt om het zware gewicht van een e-mtb te torsen.

Blijven over de trekhaakdragers, die wél berekend zijn op e-bikes. Het meest courant zijn de modellen met 2 of 3 laadrails, voor 2 of 3 fietsen. Gebruik je een trekhaakdrager dan is het natuurlijk belangrijk om te controleren op welk maximaalgewicht de trekhaak en de drager berekend zijn. De kogeldruk van de trekhaak is de maximale belasting die de trekhaak aan kan en je vindt hem op het typeplaatje naast de trekhaak. Is de kogeldruk bijvoorbeeld 75 kg, dan mag het gewicht van de fietsen inclusief fietsdrager maximaal 75 kg bedragen. Bij een fietsdrager van 20 kg en e-bikes van 25 kg per stuk betekent dat maximaal 2 e-bikes die je veilig kunt vervoeren.

Het e-mtb-gewicht verlagen door de accu uit te nemen en in de auto te vervoeren zal zelden de doorslag geven, want 2 accu’s wegen samen hooguit 7 kg. Kies je toch voor vervoer van de accu in de auto (uit anti-diefstal-overwegingen bijvoorbeeld), scherm dan zo nodig de elektrische contacten af tegen vuil en vocht gedurende de reis, met behulp van een plastic zakje of een andere passende oplossing.

Vanzelfsprekend is het bij gebruik van een fietsendrager belangrijk om de e-mtb(‘s) stevig vast te zetten. Een goede drager heeft een robuuste klem-arm met slot en stevige wielriempjes om de fiets vast te maken. Draai de klem-arm goed vast en trek de wielriempjes stevig aan, en controleer een en ander door eens flink aan het frame te trekken en te kijken of de drager + fietsen mooi als geheel bewegen. 

Een trekhaakdrager heeft meestal 2 of 3 rails.

3. Algemene tips

  • Auto’s en busjes zijn goede manieren om een e-mtb te transporteren. Maar wat als je verder weg wilt en daar een vliegtuig voor wilt nemen? Helaas zal het niet lukken om de e-bike-accu mee te krijgen in het vliegtuig, wegens te gevaarlijk en niet toegestaan! Transport per aparte koerier is een optie, maar vergt een zodanige rompslomp dat je vakantie al voorbij is voordat de accu aankomt. Een andere optie is om op de plaats van bestemming een accu te kopen of te huren, maar ook dat vergt voorbereiding.

  • Neem bij gebruik van een fietsendrager alle losse accessoires zoals bidons en semi-losse onderdelen zoals zadeltasjes van de fiets en leg ze in de auto. Rijwind oefent forse krachten uit op alles wat los en vast zit, en de riempjes van bijvoorbeeld een langdurig bungelend zadeltasje zouden het wel eens vroegtijdig kunnen begeven.

  • Neem bij aanschaf van een nieuwe fietsendrager de wielmaat en de framevorm van jouw te vervoeren fietsen in acht. E-mtb’s kunnen een (zeer) lange wielbasis hebben, waar niet alle wielgoten van alle fietsendragers op berekend zijn. Ook de framevorm kan zodanig zijn dat niet elke klem-arm van elke drager er vat op zal kunnen krijgen.

  • Sommige fietsendragers hebben geïntegreerde sloten in de klem-arm en/of een geïntegreerd kabelslot voor extra beveiliging. Er bestaan ook modellen met oprijgoot, zodat je de zware e-bike gemakkelijker op de drager kunt plaatsen. Neem deze handige functionaliteiten bij aankoop van een drager in overweging.

  • Controleer de e-mtb na elk transport op losgetrilde onderdelen. Zeker na lange reizen kan het gebeuren dat beginnende speling hier of daar tot ongewenste situaties leidt. 

Conclusie

Met enig beleid, voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen is het niet moeilijk om je kostbare e-mtb veilig en heelhuids te transporteren. Reis je alleen en heb je een auto met voldoende laadruimte dan is in de auto vervoeren de perfecte optie. Ga je met vrienden biken, dan biedt een bestelbusje of een fietsendrager uitkomst.

 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 draadloze in-ear koptelefoons voor minder dan 75 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 draadloze in-ear koptelefoons voor minder dan 75 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Je favoriete muziek of podcast luister je het liefst overal en wanneer het jou uitkomt. Dat doe je natuurlijk het best met je eigen oortjes in. We hebben vijf draadloze setjes voor minder dan 75 euro voor je gevonden.

Draadloze oordopjes zijn ontzettend praktisch, want zonder kabels heb je alle bewegingsvrijheid die je wilt, ideaal voor onderweg of tijdens het sporten. Ze zijn klein, licht en passen makkelijk in je zak of tas. De geluidskwaliteit is tegenwoordig prima en veel oordopjes hebben ook noise cancelling, waardoor je minder last hebt van omgevingsgeluid zoals pratende collega's of treingeluiden.

DISCLAIMER Op het moment van schrijven waren de besproken producten te vinden onder de 75 euro bij de goedkoopste winkel op Kieskeurig.nl. Deze prijzen kunnen echter schommelen.

JLab GO Air Sport True Wireless

De JLab GO Air Sport is vooral gericht op sporters die oordopjes zoeken die goed blijven zitten. Dankzij de oorhaakconstructie blijven ze ook tijdens beweging op hun plek. De behuizing is eenvoudig, maar handig is wel de ingebouwde usb-kabel waarmee je de oplaadcase direct in een usb-poort kunt steken. Water- en zweetbestendigheid zijn op orde, wat ze geschikt maakt voor in de sportschool of tijdens een regenachtige wandeling. Bluetooth 5.1 zorgt voor een stabiele verbinding, en hoewel je geen geavanceerde geluidsinstellingen hebt, is de bediening met tikbewegingen eenvoudig genoeg.

🔋 Opgegeven batterijduur
: 8 uur / 32 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 2 uur

JBL Wave Beam

De JBL Wave Beam is een degelijke keuze voor wie gewoon draadloze oordopjes zoekt zonder poespas. Het ontwerp is compact en qua geluid is er een duidelijke nadruk op bas, zoals je van JBL mag verwachten. Ze zijn niet waterdicht, maar wel enigszins beschermd tegen spatwater. Opladen gaat snel, en de case is klein genoeg om makkelijk in je zak mee te nemen. Bluetooth 5.2 zorgt voor een stabiele verbinding, maar verwacht geen ondersteuning voor high-res audio of geavanceerde ruisonderdrukking. Deze oordopjes zijn vooral bedoeld voor mensen die onderweg muziek luisteren of bellen en daarbij niet te veel willen instellen.

🔋 Batterijduur: 8 uur per oordopje / 32 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 2 uur

Sony WF-C700N

De Sony WF-C700N is een betaalbaar model met actieve ruisonderdrukking, iets wat je niet vaak ziet in deze prijsklasse. De oordopjes zitten licht en stevig in je oor en ze voelen comfortabel, ook bij langer gebruik. Handig is dat ze automatisch aanpassen aan je omgeving, bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent of op kantoor. De app van Sony biedt wat extra instellingen, zoals geluidsprofielen of een persoonlijke equalizer. De IPX4-rating betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over zweet of lichte regen.

🔋 Batterijduur
: 7,5 uur met ANC / 15 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 1,5 uur

Huawei FreeBuds 5i

De Huawei FreeBuds 5i bieden opvallend veel functies voor de prijs. Ze ondersteunen hi-res audio via LDAC, waardoor muziek beter tot zijn recht komt – mits je telefoon dit ook ondersteunt. De actieve ruisonderdrukking werkt redelijk goed, vooral bij kantoorgeluiden of tijdens reizen. Ook prettig is dat ze aan meerdere apparaten tegelijk gekoppeld kunnen worden, bijvoorbeeld je laptop én je telefoon. De afwerking is netjes en de bediening werkt vlot via tikbewegingen. Ze zijn bestand tegen stof en spatwater, dus ook bruikbaar in wisselende omstandigheden. Voor wie flexibiliteit zoekt en goede functies zonder de hoofdprijs te betalen, zijn dit interessante oordopjes.

🔋 Batterijduur
: 6 uur met ANC / 28 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 1,5 uur

Sony WF-C500

De Sony WF-C500 zijn eenvoudige maar fijne oordopjes voor dagelijks gebruik. Ze missen luxe functies zoals ruisonderdrukking, maar maken dat goed met hun stevige batterijduur en betrouwbare prestaties. Het geluid is verrassend gebalanceerd en kan via de Sony-app nog wat worden bijgesteld. De oordopjes zijn klein en licht, waardoor je ze bijna niet voelt zitten. Dankzij IPX4 zijn ze beschermd tegen spatwater, dus geen problemen tijdens een korte regenbui of sportsessie. Je krijgt geen fancy draadloze functies, maar wel een degelijke bouw en gebruiksgemak dat precies doet wat je nodig hebt.

🔋 Batterijduur
: 10 uur per oordopje / 20 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 2,5 uur

▼ Volgende artikel
Dreame brengt de H15 Pro Heat nat- en droogstofzuiger uit
Huis

Dreame brengt de H15 Pro Heat nat- en droogstofzuiger uit

Dreame Technology heeft de H15 Pro Heat uitgebracht, een nieuwe nat- en droogstofzuiger die AI-technologie combineert met het gebruik van heet water. Deze stofzuiger is ontworpen om hardnekkig vuil zoals vetvlekken in de keuken gemakkelijker aan te kunnen pakken.

De H15 Pro Heat is de eerste steelstofzuiger van Dreame die reinigt met heet water. In combinatie met een zuigkracht van 22.000Pa en het TangleCut-systeem dat voorkomt dat haren zich ophopen op de borstel, zorgt dit voor een grondige reiniging van hoek tot hoek.

Dit nieuwe model beschikt over een RGB-sensor voor vuildetectie, een AI-gestuurde DescendReach-robotarm en kan handsfree worden bediend via een app. Het automatische reinigingssysteem zorgt ervoor dat de borstel na gebruik grondig wordt schoongemaakt door middel van een wascyclus van 100 graden en droging met hete lucht van 90 graden.

Handsfree bediening

Om op moeilijk bereikbare plekken te kunnen komen, is het mogelijk om de H15 Pro Heat via een app te bedienen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als er onder stoelen of lage tafels schoongemaakt moet worden, en je daar met het met de hand bedienen van de nat-droogstofzuiger niet bij kunt komen. Het slanke ontwerp zorgt ervoor dat de stofzuiger onder meubels met een hoogte vanaf 8,9 centimeter past.

De H15 Pro Heat is uitgerust met een slimme GapFree AI-robotarm die automatisch naar beneden beweegt om ook de ruimte aan de voorkant te reinigen. Deze arm zakt in slechts 0,2 seconden om stof en vuil op te nemen, zonder muren te beschadigen. Bij het terugtrekken zorgt een stevige trekker ervoor dat er nauwelijks waterresten achterblijven.

LEES OOK: Review Dreame H15 Pro – Innovatie op detailniveau

De stofzuiger maakt gebruik van water van 85 graden om de borstelrol te reinigen en biedt een vloerreiniging met water van 55 graden. Door de combinatie van heet water en een speciale oliereinigingsoplossing wordt zelfs het meest hardnekkige vuil in één beweging verwijderd.

RGB-vuilherkenning

De ingebouwde RGB-vuilherkenning is volgens het bedrijf vijf keer gevoeliger dan die van eerdere modellen. De camera herkent verschillende soorten vuil en vlekken en past de zuigkracht automatisch aan. Of het nu gaat om kruimels of vloeistoffen, de stofzuiger detecteert het type vuil direct.

De H15 Pro Heat heeft een gebruiksduur tot 72 minuten in de stille modus en 20 minuten bij gebruik van heet water. Na gebruik wordt de borstel automatisch gereinigd in het oplaadstation, waarbij deze volledig wordt ondergedompeld in heet water.

Beschikbaarheid en prijzen

De Dreame H15 Pro Heat is verkrijgbaar vanaf 19 mei voor een adviesprijs van 699 euro via de officiële website van Dreame, Bol.com, Coolblue, MediaMarkt en Amazon. Tot 26 mei geldt bovendien een introductiekorting van 100 euro.

Bekijk het vorige model - de Dreame H15 Pro - op Kieskeurig.nl: