ID.nl logo
Een e-mtb vervoeren zonder hem te beschadigen
© Potashev Alex
Mobiliteit

Een e-mtb vervoeren zonder hem te beschadigen

Je bent een enthousiaste e-mountainbiker en je houdt ervan om nieuwe trails te ontdekken en af en toe je grenzen te verleggen. Misschien ben je een van de gelukkigen die in de buurt woont van een uitgestrekt bosgebied met mogelijkheden te over, maar vroeg of laat wil je indrukken opdoen in een heel nieuwe omgeving of wil je op fietsvakantie. Je e-mtb ongeschonden op de plek van bestemming krijgen is dan voorwaarde nummer één voor onbezorgd rijplezier. Maar hoe doe je dat?

In dit artikel lees je op welke manieren je je elektrische mountainbike op een veilige manier kunt transporteren. We behandelen onder meer:

De beste manier om een e-mtb niet te beschadigen tijdens het transport, is om hem niet te transporteren! Fiets gewoon van huis uit rechtstreeks naar de trails!

Oké, beetje flauw natuurlijk in een artikel over fietstransport, maar aan de andere kant: zo lang je alle routes bij jou in de buurt nog niet door en door kent, is het aantrekkelijk om je de rompslomp van voorbereiden, inpakken en autorijden te besparen en efficiënt van je fietstijd gebruik te maken. Opstappen, nieuwe wegen inslaan en je laten verrassen door wat je nog niet kende bij jou in de omgeving. Blijkt vaak interessanter dan je vermoedde!

Maar daar gaan we het vandaag niet over hebben. Je wilt naar nieuwe oorden en je elektrische bike moet mee. Hoe krijg je hem heelhuids op de plek van bestemming? 

1. Vervoer in de auto/bestelbus/pick-uptruck

Heb je een auto (stationwagen of SUV), dan is de complete fiets in de auto leggen vaak de snelste en gemakkelijkste manier om hem te vervoeren. Afhankelijk van de grootte van de laadruimte kan je de e-mtb in zijn geheel in de auto leggen dan wel met het voorwiel gedemonteerd of met beide wielen gedemonteerd.

Om de fiets beter hanteerbaar te maken bij het in de auto tillen, is het handig om zowel de accu als het voorwiel uit te nemen. Klap de stoelleuningen plat en dek de ontstane laadvloer eventueel af met een doek die vuil mag worden (voor als je na afloop van de rit met een bemodderde fiets terug moet rijden). Plaats de fiets op de laadvloer met de achterderailleur aan de bovenkant. Ga na of de stuurkabels niet bekneld komen te zitten en leg ter bescherming een hoes of een dikke doek over de fiets alvorens je het voorwiel op de fiets legt. Let erop dat de remschijf van het losse wiel aan de bovenkant zit om te voorkomen dat de schijf verbuigt (een verbogen remschijf = rijplezier verwoest).

Heb je een bestelbus dan kun je de fiets in zijn geheel de laadruimte binnenrijden. Bevestig de fiets met één of twee spankoorden en klaar is kees. Vervoer je meerdere fietsen tegelijkertijd, gebruik dan in de handel verkrijgbare transporthoezen om beschadigingen tussen de fietsen onderling te voorkomen. Plaats de fietsen om en om ‘kop-staart’ om zo efficiënt mogelijk te laden.

Ben je een van de bezitters van een pick-up truck (met open laadbak) dan zijn er speciale hoezen te koop om ter bescherming over de laadklep te plaatsen, zodat daar de fiets op zijn balhoofdbuis op kan steunen, met het voorwiel 90 graden gekanteld aan de buitenkant van de klep.

Het voordeel van vervoer in de auto is de snelheid en het gemak ervan. Verder ligt hij goed beschermd tegen de elementen. Het nadeel is dat er vaak maar één fiets in de auto past en dat er naast de bestuurder slechts plaats is voor één passagier.

©Alex Go

2. Vervoer op een fietsendrager

E-mountainbiken is leuker als je met meer bent, dus vaak zul je met z’n tweeën of met nog meer fietsmaatjes op pad gaan. Om de fietsen te vervoeren komt dan een fietsendrager in beeld.

Er bestaan trekhaakdragers, dakdragers en kofferbakdragers. Uiteraard in allerlei soorten en maten. Vanwege het hoge gewicht van e-mountainbikes zijn kofferbakdragers minder geschikt en vallen dakdragers al helemaal af. Om een e-mtb die zonder accu al bijna 20 kg weegt boven op je auto te tillen, moet je immers al een getrainde krachthonkpatser zijn, om van de kans op krassen of deuken in je fragiele autodak tijdens het plaatsen maar te zwijgen. Kofferbakdragers zijn vanwege hun minder stabiele constructie vaak niet veel beter geschikt om het zware gewicht van een e-mtb te torsen.

Blijven over de trekhaakdragers, die wél berekend zijn op e-bikes. Het meest courant zijn de modellen met 2 of 3 laadrails, voor 2 of 3 fietsen. Gebruik je een trekhaakdrager dan is het natuurlijk belangrijk om te controleren op welk maximaalgewicht de trekhaak en de drager berekend zijn. De kogeldruk van de trekhaak is de maximale belasting die de trekhaak aan kan en je vindt hem op het typeplaatje naast de trekhaak. Is de kogeldruk bijvoorbeeld 75 kg, dan mag het gewicht van de fietsen inclusief fietsdrager maximaal 75 kg bedragen. Bij een fietsdrager van 20 kg en e-bikes van 25 kg per stuk betekent dat maximaal 2 e-bikes die je veilig kunt vervoeren.

Het e-mtb-gewicht verlagen door de accu uit te nemen en in de auto te vervoeren zal zelden de doorslag geven, want 2 accu’s wegen samen hooguit 7 kg. Kies je toch voor vervoer van de accu in de auto (uit anti-diefstal-overwegingen bijvoorbeeld), scherm dan zo nodig de elektrische contacten af tegen vuil en vocht gedurende de reis, met behulp van een plastic zakje of een andere passende oplossing.

Vanzelfsprekend is het bij gebruik van een fietsendrager belangrijk om de e-mtb(‘s) stevig vast te zetten. Een goede drager heeft een robuuste klem-arm met slot en stevige wielriempjes om de fiets vast te maken. Draai de klem-arm goed vast en trek de wielriempjes stevig aan, en controleer een en ander door eens flink aan het frame te trekken en te kijken of de drager + fietsen mooi als geheel bewegen. 

Een trekhaakdrager heeft meestal 2 of 3 rails.

3. Algemene tips

  • Auto’s en busjes zijn goede manieren om een e-mtb te transporteren. Maar wat als je verder weg wilt en daar een vliegtuig voor wilt nemen? Helaas zal het niet lukken om de e-bike-accu mee te krijgen in het vliegtuig, wegens te gevaarlijk en niet toegestaan! Transport per aparte koerier is een optie, maar vergt een zodanige rompslomp dat je vakantie al voorbij is voordat de accu aankomt. Een andere optie is om op de plaats van bestemming een accu te kopen of te huren, maar ook dat vergt voorbereiding.

  • Neem bij gebruik van een fietsendrager alle losse accessoires zoals bidons en semi-losse onderdelen zoals zadeltasjes van de fiets en leg ze in de auto. Rijwind oefent forse krachten uit op alles wat los en vast zit, en de riempjes van bijvoorbeeld een langdurig bungelend zadeltasje zouden het wel eens vroegtijdig kunnen begeven.

  • Neem bij aanschaf van een nieuwe fietsendrager de wielmaat en de framevorm van jouw te vervoeren fietsen in acht. E-mtb’s kunnen een (zeer) lange wielbasis hebben, waar niet alle wielgoten van alle fietsendragers op berekend zijn. Ook de framevorm kan zodanig zijn dat niet elke klem-arm van elke drager er vat op zal kunnen krijgen.

  • Sommige fietsendragers hebben geïntegreerde sloten in de klem-arm en/of een geïntegreerd kabelslot voor extra beveiliging. Er bestaan ook modellen met oprijgoot, zodat je de zware e-bike gemakkelijker op de drager kunt plaatsen. Neem deze handige functionaliteiten bij aankoop van een drager in overweging.

  • Controleer de e-mtb na elk transport op losgetrilde onderdelen. Zeker na lange reizen kan het gebeuren dat beginnende speling hier of daar tot ongewenste situaties leidt. 

Conclusie

Met enig beleid, voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen is het niet moeilijk om je kostbare e-mtb veilig en heelhuids te transporteren. Reis je alleen en heb je een auto met voldoende laadruimte dan is in de auto vervoeren de perfecte optie. Ga je met vrienden biken, dan biedt een bestelbusje of een fietsendrager uitkomst.

 

▼ Volgende artikel
Honor 400 review – Boeiende midranger
© Rens Blom
Huis

Honor 400 review – Boeiende midranger

Honor is in Nederland – na al die jaren aanwezigheid – nog steeds een klein merk met een beperkte bekendheid. Best zonde, want toestellen als de Honor 400 laten zien dat de fabrikant een goede prijs-kwaliteitverhouding kan bieden. In deze review lees je meer over deze midrange smartphone.

Uitstekend
Conclusie

De Honor 400 is een waardevolle toevoeging aan het midrange smartphonesegment. Het toestel laat op veel vlakken een (erg) positieve indruk achter en krijgt zes jaar softwareupdates, waardoor je hem lang kunt gebruiken. Wij zijn al met al enthousiast over de Honor 400.

Plus- en minpunten
  • Premium ontwerp...
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Zes jaar software-updates
  • ...maar niet helemaal waterdicht
  • Minder krachtig dan sommige concurrenten
  • Drukke software

Strak ontwerp

Een midrange smartphone kan er heus premium uitzien, bewijst Honor met zijn nieuwste model. De Honor 400 heeft een frame van kunststof, een achterkant van mat glas en oogt naar onze mening erg fraai. Met 184 gram is de smartphone van gemiddeld gewicht. Je kunt hem lastig met één hand bedienen, wat vooral te wijten is aan het forse 6,55inch-scherm.

©Rens Blom

De Honor 400 draagt een IP65-certificering, wat wil zeggen dat hij tegen stof en een flinke regenbui kan. Let op: het toestel is niet bedoeld om mee te nemen in het zwembad. Sommige concurrerende smartphones kunnen dat wel.

©Rens Blom

Goed scherm

Het is vandaag de dag moeilijk om een midrange smartphone met een slecht scherm te vinden. Er is echter een groot verschil tussen een prima en een echt goed scherm. De Honor 400 is voorzien van een echt goed scherm. Het 120Hz-oledscherm heeft een hoge resolutie van 2736 x 1264 pixels, waardoor het beeldscherm scherper oogt dan een standaard Full-HD-display (1920 x 1080 pixels). De kleuren, maximale helderheid en functies om je ogen minder te vermoeien zijn allemaal indrukwekkend.

©Rens Blom

Specificaties

Van een midrange smartphone mag je anno 2025 krachtige en complete hardware verwachten. Honor heeft de expertise in huis om aan die verwachting te voldoen, maar weet ons niet op alle vlakken te overtuigen. Laten we beginnen met de processor. Dat is een Qualcomm Snapdragon 7 Gen 3. Een echte midrange processor die op zich snel genoeg is voor alle populaire apps. In dit prijssegment kun je echter ook krachtiger smartphones in huis halen. Dat merk je vooral bij het spelen van games. Daar is de Honor 400 geen koning in.

Voor de hoeveelheid werkgeheugen geldt hetzelfde. Met de 8 GB in de Honor 400 hoef je echt niet te klagen, maar er zijn veel concurrerende toestellen die over 12 GB beschikken. Op de lange termijn kun je daar profijt van hebben, want software- en app-updates lijken steeds meer werkgeheugen op te eisen.

©Rens Blom

Honor hecht blijkbaar meer waarde aan de hoeveelheid opslagcapaciteit. Want waar de meeste midrange smartphones het moeten doen met 256 GB, zit er 512 GB in de Honor 400. Een zee aan opslagruimte, waar na de installatie van de smartphone zo'n 475 GB van beschikbaar blijft.

Lange accuduur

De accuduur vinden we een heel belangrijk punt bij een smartphone. Honor scoort hier goed, want de 5300mAh-accu in de Honor 400 houdt het bij ons gemengde gebruik probleemloos een lange dag vol. We laden de smartphone op als we naar bed gaan of doen dat 's ochtends, als we onder de douche stappen. Opladen kan met maximaal 66 watt. Een adapter moet je – door EU-wetgeving – zelf regelen.

Aardig om te vermelden is dat de Honor 400 een silicium-koolstofaccu heeft. Dit nieuwe type accu voor smartphones kan meer energie opslaan, zonder fysiek groter te zijn dan de vorige generatie accu's. Meer energie leidt tot een hogere capaciteit – gemeten in mAh – en zo dus meer stroom voor jou als gebruiker. Steeds meer (midrange) smartphones krijgen een silicium-koolstofaccu. Honor loopt dus in de voorhoede mee.

©Rens Blom

Een 200 megapixel-camera

Achter op de Honor 400 vind je twee camera's en een grote flitser. De hoofdcamera heeft een zeer hoge resolutie van 200 megapixels en combineert al die pixels standaard om betere foto's in een lagere resolutie te maken. De camera presteert ruim voldoende, ook bij minder licht. Over de groothoeklens zijn we minder enthousiast, maar in de meeste situaties kun je er prima mee uit de voeten.

Hieronder van links naar rechts: de hoofdcamera (1X), de groothoekcamera en 4x zoom via de hoofdcamera.

©Rens Blom

Hoewel de Honor 400 geen aparte zoomcamera heeft, kun je wel aardig zoomen. Dat is te danken aan de megaresolutie van de hoofdcamera. Je zoomt in de camera-app in via de hoofdcamera, die eigenlijk een uitsnede maakt van een foto en het 'ingezoomde' resultaat aan je voorlegt. Onderstaande fotoserie laat zien wat je op die manier kunt bereiken. De herenhuizen aan de overkant van de gracht staan er duidelijk genoeg op.

©Rens Blom

Drukke software

De Honor 400 is voorzien van Android 15, voorzien van Honors eigen softwareschil. Die schil vinden we visueel en qua functies nogal druk. We vinden het ook jammer dat Honor wat extra apps zoals TikTok, Temu en Block Blast! op het toestel installeert. Gelukkig kun je ze verwijderen. Positiever zijn we over de samenwerking tussen Google en Honor om allemaal nuttige AI-functies in de telefoon te bakken. Daar kun je zeker leuk mee experimenteren.

©Rens Blom

Tot slot het updatebeleid. Honor scoort goede punten door de smartphone zes jaar Android-upgrades en beveiligingsupdates te geven. Dat is langer dan veel concurrenten.

Conclusie: Honor 400 kopen?

De Honor 400 is een waardevolle toevoeging aan het midrange smartphonesegment. Het toestel laat op veel vlakken een (erg) positieve indruk achter en krijgt zes jaar software-updates, waardoor je hem lang kunt blijven gebruiken. Wij zijn al met al enthousiast over de Honor 400.

▼ Volgende artikel
Hardware wallets: de veiligste manier om je crypto te bewaren
© Lukasz Stefanski
Huis

Hardware wallets: de veiligste manier om je crypto te bewaren

Bitcoin heeft deze week opnieuw zijn hoogste koers ooit bereikt. De verleiding is groot om mee te doen, zeker als je bekenden hoort over hun winst. Maar wie nu overweegt om in crypto te stappen, moet ook stilstaan bij de risico's én de beveiliging van zijn investering. Want hoe zorg je dat je je digitale munten veilig bewaart? Veel ervaren beleggers kiezen voor een hardware wallet: een klein apparaatje dat je crypto offline beschermt tegen hackers en fouten. In dit artikel lees je hoe het werkt, wat de voor- en nadelen zijn, en hoe je veilig begint.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitcoinmagazine.nl

Wat is een hardware wallet?

Een hardware wallet is een fysiek apparaatje (vaak een soort USB-stick) dat je private keys offline bewaart. Die private keys zijn nodig om toegang te krijgen tot je cryptomunten. In tegenstelling tot een software wallet op je computer of telefoon, is een hardware wallet niet constant verbonden met het internet. Daardoor is je crypto beter beschermd tegen hackers en malware.

Bekende merken zijn Ledger en Trezor. Bij transacties sluit je de wallet kort aan op je computer of telefoon. De transactie wordt daar voorbereid, maar pas op de hardware wallet zelf goedgekeurd. Je private key verlaat het apparaat nooit.

Waarom is dit veiliger dan een software wallet?

• Offline opslag: hackers kunnen niet zomaar bij je sleutels, omdat die fysiek op het apparaat staan.
• Geen afhankelijkheid van apps of browsers
: een phishing-link of malware op je pc krijgt geen toegang tot je wallet.
• Bevestiging op apparaat zelf
: elke transactie moet je fysiek goedkeuren op het apparaat, bijvoorbeeld via een knop of touchscreen.

Let op: veilig gebruik vereist wel discipline. Wie zijn pincode of herstelzin (seed phrase) kwijtraakt, kan zijn crypto definitief verliezen. Schrijf deze dus op en bewaar hem veilig, bijvoorbeeld in een kluis.

©rawcaptured

Wanneer kies je voor een hardware wallet?

Een hardware wallet is vooral slim als:

• je voor langere tijd crypto wilt bewaren (hodlen);
• je meer dan een paar honderd euro aan crypto bezit;
• je waarde hecht aan maximale controle en veiligheid.

Voor wie af en toe wat koopt en verkoopt via een app als Bitvavo of Binance is een software wallet of custodial wallet voldoende. Maar als je serieus bezig bent met investeren in crypto, is een hardware wallet een logische stap.

Zijn er ook nadelen?

Zeker. Een paar punten om rekening mee te houden:

• Je moet het apparaat kopen: reken op 50 tot 200 euro.
• Je moet de seed phrase handmatig opslaan en beveiligen.
• Een hardware wallet is minder snel toegankelijk dan een mobiele app.
• Als je hem kwijtraakt zonder back-up, ben je alles kwijt.

Tips voor veilig gebruik
  • Koop je wallet alleen bij de fabrikant of een erkende dealer (i.v.m. risico op gemanipuleerde apparaten).
  • Stel altijd een pincode in.
  • Schrijf je herstelzin op, liefst op papier (geen foto of notitie in je telefoon).
  • Deel je seed phrase met niemand.
  • Overweeg een tweede wallet als back-up.

En hoe zit het met regulering?

Cryptovaluta blijven risicovol. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) adviseert particuliere beleggers om zich goed in te lezen voordat ze beginnen met beleggen in crypto. Op hun website vind je een praktische checklist waarmee je snel kunt zien of beleggen — in crypto of andere producten — iets voor jou is.

Ook handig: voor wie meer wil weten over actuele trends in crypto en blockchain, biedt Bitcoinmagazine.nl dagelijks nieuws, koersinformatie en uitleg. Dit soort bronnen helpen je op de hoogte te blijven zonder dat je blind ergens instapt.

Tot slot: hoe houd je overzicht?

Een hardware wallet gebruik je vaak in combinatie met desktopsoftware of een app. Daarmee kun je transacties voorbereiden, je saldo bekijken en notificaties instellen. Voor mobiel gebruik blijft een bankapp natuurlijk onmisbaar. Denk aan betalen, alerts en koppeling met je beleggingsrekening. De Consumentenbond heeft een overzicht gemaakt van wat je veilig mag verwachten van mobiel bankieren.

Een slimme strategie? Gebruik een hardware wallet voor opslag, je mobiel voor notificaties, en je desktop voor analyse. Zo heb je snelheid, overzicht én veiligheid in één.