ID.nl logo
Een e-mtb vervoeren zonder hem te beschadigen
Mobiliteit

Een e-mtb vervoeren zonder hem te beschadigen

Je bent een enthousiaste e-mountainbiker en je houdt ervan om nieuwe trails te ontdekken en af en toe je grenzen te verleggen. Misschien ben je een van de gelukkigen die in de buurt woont van een uitgestrekt bosgebied met mogelijkheden te over, maar vroeg of laat wil je indrukken opdoen in een heel nieuwe omgeving of wil je op fietsvakantie. Je e-mtb ongeschonden op de plek van bestemming krijgen is dan voorwaarde nummer één voor onbezorgd rijplezier. Maar hoe doe je dat?

In dit artikel lees je op welke manieren je je elektrische mountainbike op een veilige manier kunt transporteren. We behandelen onder meer:

De beste manier om een e-mtb niet te beschadigen tijdens het transport, is om hem niet te transporteren! Fiets gewoon van huis uit rechtstreeks naar de trails!

Oké, beetje flauw natuurlijk in een artikel over fietstransport, maar aan de andere kant: zo lang je alle routes bij jou in de buurt nog niet door en door kent, is het aantrekkelijk om je de rompslomp van voorbereiden, inpakken en autorijden te besparen en efficiënt van je fietstijd gebruik te maken. Opstappen, nieuwe wegen inslaan en je laten verrassen door wat je nog niet kende bij jou in de omgeving. Blijkt vaak interessanter dan je vermoedde!

Maar daar gaan we het vandaag niet over hebben. Je wilt naar nieuwe oorden en je elektrische bike moet mee. Hoe krijg je hem heelhuids op de plek van bestemming? 

1. Vervoer in de auto/bestelbus/pick-uptruck

Heb je een auto (stationwagen of SUV), dan is de complete fiets in de auto leggen vaak de snelste en gemakkelijkste manier om hem te vervoeren. Afhankelijk van de grootte van de laadruimte kan je de e-mtb in zijn geheel in de auto leggen dan wel met het voorwiel gedemonteerd of met beide wielen gedemonteerd.

Om de fiets beter hanteerbaar te maken bij het in de auto tillen, is het handig om zowel de accu als het voorwiel uit te nemen. Klap de stoelleuningen plat en dek de ontstane laadvloer eventueel af met een doek die vuil mag worden (voor als je na afloop van de rit met een bemodderde fiets terug moet rijden). Plaats de fiets op de laadvloer met de achterderailleur aan de bovenkant. Ga na of de stuurkabels niet bekneld komen te zitten en leg ter bescherming een hoes of een dikke doek over de fiets alvorens je het voorwiel op de fiets legt. Let erop dat de remschijf van het losse wiel aan de bovenkant zit om te voorkomen dat de schijf verbuigt (een verbogen remschijf = rijplezier verwoest).

Heb je een bestelbus dan kun je de fiets in zijn geheel de laadruimte binnenrijden. Bevestig de fiets met één of twee spankoorden en klaar is kees. Vervoer je meerdere fietsen tegelijkertijd, gebruik dan in de handel verkrijgbare transporthoezen om beschadigingen tussen de fietsen onderling te voorkomen. Plaats de fietsen om en om ‘kop-staart’ om zo efficiënt mogelijk te laden.

Ben je een van de bezitters van een pick-up truck (met open laadbak) dan zijn er speciale hoezen te koop om ter bescherming over de laadklep te plaatsen, zodat daar de fiets op zijn balhoofdbuis op kan steunen, met het voorwiel 90 graden gekanteld aan de buitenkant van de klep.

Het voordeel van vervoer in de auto is de snelheid en het gemak ervan. Verder ligt hij goed beschermd tegen de elementen. Het nadeel is dat er vaak maar één fiets in de auto past en dat er naast de bestuurder slechts plaats is voor één passagier.

©Alex Go

2. Vervoer op een fietsendrager

E-mountainbiken is leuker als je met meer bent, dus vaak zul je met z’n tweeën of met nog meer fietsmaatjes op pad gaan. Om de fietsen te vervoeren komt dan een fietsendrager in beeld.

Er bestaan trekhaakdragers, dakdragers en kofferbakdragers. Uiteraard in allerlei soorten en maten. Vanwege het hoge gewicht van e-mountainbikes zijn kofferbakdragers minder geschikt en vallen dakdragers al helemaal af. Om een e-mtb die zonder accu al bijna 20 kg weegt boven op je auto te tillen, moet je immers al een getrainde krachthonkpatser zijn, om van de kans op krassen of deuken in je fragiele autodak tijdens het plaatsen maar te zwijgen. Kofferbakdragers zijn vanwege hun minder stabiele constructie vaak niet veel beter geschikt om het zware gewicht van een e-mtb te torsen.

Blijven over de trekhaakdragers, die wél berekend zijn op e-bikes. Het meest courant zijn de modellen met 2 of 3 laadrails, voor 2 of 3 fietsen. Gebruik je een trekhaakdrager dan is het natuurlijk belangrijk om te controleren op welk maximaalgewicht de trekhaak en de drager berekend zijn. De kogeldruk van de trekhaak is de maximale belasting die de trekhaak aan kan en je vindt hem op het typeplaatje naast de trekhaak. Is de kogeldruk bijvoorbeeld 75 kg, dan mag het gewicht van de fietsen inclusief fietsdrager maximaal 75 kg bedragen. Bij een fietsdrager van 20 kg en e-bikes van 25 kg per stuk betekent dat maximaal 2 e-bikes die je veilig kunt vervoeren.

Het e-mtb-gewicht verlagen door de accu uit te nemen en in de auto te vervoeren zal zelden de doorslag geven, want 2 accu’s wegen samen hooguit 7 kg. Kies je toch voor vervoer van de accu in de auto (uit anti-diefstal-overwegingen bijvoorbeeld), scherm dan zo nodig de elektrische contacten af tegen vuil en vocht gedurende de reis, met behulp van een plastic zakje of een andere passende oplossing.

Vanzelfsprekend is het bij gebruik van een fietsendrager belangrijk om de e-mtb(‘s) stevig vast te zetten. Een goede drager heeft een robuuste klem-arm met slot en stevige wielriempjes om de fiets vast te maken. Draai de klem-arm goed vast en trek de wielriempjes stevig aan, en controleer een en ander door eens flink aan het frame te trekken en te kijken of de drager + fietsen mooi als geheel bewegen. 

3. Algemene tips

  • Auto’s en busjes zijn goede manieren om een e-mtb te transporteren. Maar wat als je verder weg wilt en daar een vliegtuig voor wilt nemen? Helaas zal het niet lukken om de e-bike-accu mee te krijgen in het vliegtuig, wegens te gevaarlijk en niet toegestaan! Transport per aparte koerier is een optie, maar vergt een zodanige rompslomp dat je vakantie al voorbij is voordat de accu aankomt. Een andere optie is om op de plaats van bestemming een accu te kopen of te huren, maar ook dat vergt voorbereiding.

  • Neem bij gebruik van een fietsendrager alle losse accessoires zoals bidons en semi-losse onderdelen zoals zadeltasjes van de fiets en leg ze in de auto. Rijwind oefent forse krachten uit op alles wat los en vast zit, en de riempjes van bijvoorbeeld een langdurig bungelend zadeltasje zouden het wel eens vroegtijdig kunnen begeven.

  • Neem bij aanschaf van een nieuwe fietsendrager de wielmaat en de framevorm van jouw te vervoeren fietsen in acht. E-mtb’s kunnen een (zeer) lange wielbasis hebben, waar niet alle wielgoten van alle fietsendragers op berekend zijn. Ook de framevorm kan zodanig zijn dat niet elke klem-arm van elke drager er vat op zal kunnen krijgen.

  • Sommige fietsendragers hebben geïntegreerde sloten in de klem-arm en/of een geïntegreerd kabelslot voor extra beveiliging. Er bestaan ook modellen met oprijgoot, zodat je de zware e-bike gemakkelijker op de drager kunt plaatsen. Neem deze handige functionaliteiten bij aankoop van een drager in overweging.

  • Controleer de e-mtb na elk transport op losgetrilde onderdelen. Zeker na lange reizen kan het gebeuren dat beginnende speling hier of daar tot ongewenste situaties leidt. 

Conclusie

Met enig beleid, voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen is het niet moeilijk om je kostbare e-mtb veilig en heelhuids te transporteren. Reis je alleen en heb je een auto met voldoende laadruimte dan is in de auto vervoeren de perfecte optie. Ga je met vrienden biken, dan biedt een bestelbusje of een fietsendrager uitkomst.

 

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.