Een e-mtb vervoeren zonder hem te beschadigen
Je bent een enthousiaste e-mountainbiker en je houdt ervan om nieuwe trails te ontdekken en af en toe je grenzen te verleggen. Misschien ben je een van de gelukkigen die in de buurt woont van een uitgestrekt bosgebied met mogelijkheden te over, maar vroeg of laat wil je indrukken opdoen in een heel nieuwe omgeving of wil je op fietsvakantie. Je e-mtb ongeschonden op de plek van bestemming krijgen is dan voorwaarde nummer één voor onbezorgd rijplezier. Maar hoe doe je dat?
In dit artikel lees je op welke manieren je je elektrische mountainbike op een veilige manier kunt transporteren. We behandelen onder meer:
-
Vervoer in de auto/bestelbus
-
Het gebruik van een fietsendrager
-
Algemene tips
-
Ook interessant: Een e-mtb kopen: waar moet je op letten?
De beste manier om een e-mtb niet te beschadigen tijdens het transport, is om hem niet te transporteren! Fiets gewoon van huis uit rechtstreeks naar de trails!
Oké, beetje flauw natuurlijk in een artikel over fietstransport, maar aan de andere kant: zo lang je alle routes bij jou in de buurt nog niet door en door kent, is het aantrekkelijk om je de rompslomp van voorbereiden, inpakken en autorijden te besparen en efficiënt van je fietstijd gebruik te maken. Opstappen, nieuwe wegen inslaan en je laten verrassen door wat je nog niet kende bij jou in de omgeving. Blijkt vaak interessanter dan je vermoedde!
Maar daar gaan we het vandaag niet over hebben. Je wilt naar nieuwe oorden en je elektrische bike moet mee. Hoe krijg je hem heelhuids op de plek van bestemming?
1. Vervoer in de auto/bestelbus/pick-uptruck
Heb je een auto (stationwagen of SUV), dan is de complete fiets in de auto leggen vaak de snelste en gemakkelijkste manier om hem te vervoeren. Afhankelijk van de grootte van de laadruimte kan je de e-mtb in zijn geheel in de auto leggen dan wel met het voorwiel gedemonteerd of met beide wielen gedemonteerd.
Om de fiets beter hanteerbaar te maken bij het in de auto tillen, is het handig om zowel de accu als het voorwiel uit te nemen. Klap de stoelleuningen plat en dek de ontstane laadvloer eventueel af met een doek die vuil mag worden (voor als je na afloop van de rit met een bemodderde fiets terug moet rijden). Plaats de fiets op de laadvloer met de achterderailleur aan de bovenkant. Ga na of de stuurkabels niet bekneld komen te zitten en leg ter bescherming een hoes of een dikke doek over de fiets alvorens je het voorwiel op de fiets legt. Let erop dat de remschijf van het losse wiel aan de bovenkant zit om te voorkomen dat de schijf verbuigt (een verbogen remschijf = rijplezier verwoest).
Heb je een bestelbus dan kun je de fiets in zijn geheel de laadruimte binnenrijden. Bevestig de fiets met één of twee spankoorden en klaar is kees. Vervoer je meerdere fietsen tegelijkertijd, gebruik dan in de handel verkrijgbare transporthoezen om beschadigingen tussen de fietsen onderling te voorkomen. Plaats de fietsen om en om ‘kop-staart’ om zo efficiënt mogelijk te laden.
Ben je een van de bezitters van een pick-up truck (met open laadbak) dan zijn er speciale hoezen te koop om ter bescherming over de laadklep te plaatsen, zodat daar de fiets op zijn balhoofdbuis op kan steunen, met het voorwiel 90 graden gekanteld aan de buitenkant van de klep.
Het voordeel van vervoer in de auto is de snelheid en het gemak ervan. Verder ligt hij goed beschermd tegen de elementen. Het nadeel is dat er vaak maar één fiets in de auto past en dat er naast de bestuurder slechts plaats is voor één passagier.
©Alex Go
2. Vervoer op een fietsendrager
E-mountainbiken is leuker als je met meer bent, dus vaak zul je met z’n tweeën of met nog meer fietsmaatjes op pad gaan. Om de fietsen te vervoeren komt dan een fietsendrager in beeld.
Er bestaan trekhaakdragers, dakdragers en kofferbakdragers. Uiteraard in allerlei soorten en maten. Vanwege het hoge gewicht van e-mountainbikes zijn kofferbakdragers minder geschikt en vallen dakdragers al helemaal af. Om een e-mtb die zonder accu al bijna 20 kg weegt boven op je auto te tillen, moet je immers al een getrainde krachthonkpatser zijn, om van de kans op krassen of deuken in je fragiele autodak tijdens het plaatsen maar te zwijgen. Kofferbakdragers zijn vanwege hun minder stabiele constructie vaak niet veel beter geschikt om het zware gewicht van een e-mtb te torsen.
Blijven over de trekhaakdragers, die wél berekend zijn op e-bikes. Het meest courant zijn de modellen met 2 of 3 laadrails, voor 2 of 3 fietsen. Gebruik je een trekhaakdrager dan is het natuurlijk belangrijk om te controleren op welk maximaalgewicht de trekhaak en de drager berekend zijn. De kogeldruk van de trekhaak is de maximale belasting die de trekhaak aan kan en je vindt hem op het typeplaatje naast de trekhaak. Is de kogeldruk bijvoorbeeld 75 kg, dan mag het gewicht van de fietsen inclusief fietsdrager maximaal 75 kg bedragen. Bij een fietsdrager van 20 kg en e-bikes van 25 kg per stuk betekent dat maximaal 2 e-bikes die je veilig kunt vervoeren.
Het e-mtb-gewicht verlagen door de accu uit te nemen en in de auto te vervoeren zal zelden de doorslag geven, want 2 accu’s wegen samen hooguit 7 kg. Kies je toch voor vervoer van de accu in de auto (uit anti-diefstal-overwegingen bijvoorbeeld), scherm dan zo nodig de elektrische contacten af tegen vuil en vocht gedurende de reis, met behulp van een plastic zakje of een andere passende oplossing.
Vanzelfsprekend is het bij gebruik van een fietsendrager belangrijk om de e-mtb(‘s) stevig vast te zetten. Een goede drager heeft een robuuste klem-arm met slot en stevige wielriempjes om de fiets vast te maken. Draai de klem-arm goed vast en trek de wielriempjes stevig aan, en controleer een en ander door eens flink aan het frame te trekken en te kijken of de drager + fietsen mooi als geheel bewegen.
3. Algemene tips
Auto’s en busjes zijn goede manieren om een e-mtb te transporteren. Maar wat als je verder weg wilt en daar een vliegtuig voor wilt nemen? Helaas zal het niet lukken om de e-bike-accu mee te krijgen in het vliegtuig, wegens te gevaarlijk en niet toegestaan! Transport per aparte koerier is een optie, maar vergt een zodanige rompslomp dat je vakantie al voorbij is voordat de accu aankomt. Een andere optie is om op de plaats van bestemming een accu te kopen of te huren, maar ook dat vergt voorbereiding.
Neem bij gebruik van een fietsendrager alle losse accessoires zoals bidons en semi-losse onderdelen zoals zadeltasjes van de fiets en leg ze in de auto. Rijwind oefent forse krachten uit op alles wat los en vast zit, en de riempjes van bijvoorbeeld een langdurig bungelend zadeltasje zouden het wel eens vroegtijdig kunnen begeven.
Neem bij aanschaf van een nieuwe fietsendrager de wielmaat en de framevorm van jouw te vervoeren fietsen in acht. E-mtb’s kunnen een (zeer) lange wielbasis hebben, waar niet alle wielgoten van alle fietsendragers op berekend zijn. Ook de framevorm kan zodanig zijn dat niet elke klem-arm van elke drager er vat op zal kunnen krijgen.
Sommige fietsendragers hebben geïntegreerde sloten in de klem-arm en/of een geïntegreerd kabelslot voor extra beveiliging. Er bestaan ook modellen met oprijgoot, zodat je de zware e-bike gemakkelijker op de drager kunt plaatsen. Neem deze handige functionaliteiten bij aankoop van een drager in overweging.
Controleer de e-mtb na elk transport op losgetrilde onderdelen. Zeker na lange reizen kan het gebeuren dat beginnende speling hier of daar tot ongewenste situaties leidt.
Conclusie
Met enig beleid, voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen is het niet moeilijk om je kostbare e-mtb veilig en heelhuids te transporteren. Reis je alleen en heb je een auto met voldoende laadruimte dan is in de auto vervoeren de perfecte optie. Ga je met vrienden biken, dan biedt een bestelbusje of een fietsendrager uitkomst.