ID.nl logo
Review Engwe P275 ST – Betaalbare e-bike voor in de stad
© Rens Blom
Mobiliteit

Review Engwe P275 ST – Betaalbare e-bike voor in de stad

Zoek je een e-bike die geen duizenden euro's kost? Dan kan de Engwe P275 ST het overwegen waard zijn. Deze stadsfiets met stoer uiterlijk kost zo'n 1400 euro en heeft op papier heel wat te bieden. Maar hoe goed is deze e-bike van een onbekend merk in de praktijk? Wij hebben de afgelopen weken een paar honderd kilometer afgelegd op de Engwe P275 ST en delen onze bevindingen in deze review.

Uitstekend
Conclusie

De Engwe P275 ST is een e-bike voor mannen en vrouwen en moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben. De fiets rijdt prettig en biedt een prima accuradius, maar voelt op sommige punten minder gepolijst aan dan premium e-bikes. Gelet op de straatprijs van circa 1400 euro kunnen we echter goed leven met die compromissen. Na een onlogische montage en het zelf plaatsen van een beter achterlicht heb je fijne e-bike voor een eveneens fijne prijs.

Plus- en minpunten
  • Stoer ontwerp komt degelijk over
  • Krachtige, betrouwbare trapondersteuning
  • Verwijderbare accu
  • Prettige fietservaring voor mannen en vrouwen
  • Lastige montage door matige handleiding
  • Wel erg simpel achterlichtje
  • Loshalen accu komt met aandachtspunt

Engwe P275 ST kopen?

Check de laagste prijs op Bol.com!

Engwe is een Chinees bedrijf dat zijn fietsen naar eigen zeggen deels laat ontwerpen in de Verenigde Staten en vervolgens in China produceert. Het merk verkoopt fatbikes en meer reguliere e-bikes sinds kort ook in Nederland, onder andere via Bol.com en een fietsenzaak in Almere. Achter de schermen werkt Engwe aan het openen van meer winkels en een lokaal magazijn in Nederland, vertelt een woordvoerder desgevraagd. Het merk wil Nederlandse fietsers overtuigen met knappe e-bikes voor lagere prijzen dan de bekende concurrenten. Om te ervaren hoe een e-bike van Engwe fietst, hebben wij de P275 ST van circa 1400 euro getest.  

Lastige montage

Engwe levert de P275 ST in een grote doos en verpakt de fiets goed om schade te voorkomen. Na het uitpakken van het frame en de losse onderdelen is het tijd om de fiets in elkaar te zetten. Dat blijkt iets lastiger dan verwacht, want de Engelstalige handleiding is wel erg summier en slaat de montage van sommige onderdelen volledig over. De meegeleverde inbussleutels zijn het bovendien nét niet, waardoor we al snel onze eigen gereedschap erbij hebben gepakt.

©Rens Blom

Het monteren was bovendien wat uitproberen en zoeken, maar het is na een goed uur toch gelukt. We hebben de fiets om praktische redenen met twee personen in elkaar gezet, zodat de een de fiets stevig kon vasthouden en de ander twee handen vrij had om het onderdeel te monteren.

©Rens Blom

Prettige fietservaring

Goed, de montage viel wat tegen. Maar als de fiets af is, kijken we wel naar een stoere e-bike die vanwege zijn lage instap en eenvoudig verstelbare zadel geschikt is voor mannen en vrouwen. De fiets komt degelijk over en heeft relatief dikke banden met veel grip en een antipunctielaag onder het rubber om lekkage tegen te gaan.

©Rens Blom

Het Selle Royal-zadel bevalt ons qua pasvorm goed. De bagagedrager kan maximaal 25 kilo dragen, meldt Engwe. Een jonger kind kan eventueel dus achterop, een volwassene niet. Fietstassen monteren lijkt goed te doen en een handiger iemand kan bijvoorbeeld ook een krat of mand op de bagagedrager plaatsen. De handvatten bieden erg veel grip en de handremmen zijn daadkrachtig.

©Rens Blom

We hebben tijdens onze testritten heel wat positieve reacties gekregen op de Engwe P275 ST. Mensen vonden de door ons geteste zwarte uitvoering stoer ogen, en niet als 'een Chinese fiets'. Engwe verkoopt de fiets ook in het wit en wit met oranje.

©Rens Blom

Trappen maar!

Bij het fietsen valt het ons op dat de Engwe P275 ST precies doet wat hij belooft: trapondersteuning geven tot 25 kilometer per uur en lekker doorfietsen. De fiets is uiteraard begrensd op 25 kilometer per uur en voldoet zo aan de Nederlandse wetgeving.

Wij hebben vooral gefietst in de Sport-modus, die boven Eco en Tour en onder Turbo zit. De middenmotor is een Ananda Torque Sensor. De trapondersteuning werkt tijdens het fietsen betrouwbaar, maar heeft na het wisselen van versnelling of opstarten bij een stoplicht vaak net een seconde nodig om weer op gang te komen. Sommige duurdere e-bikes bieden direct weer trapondersteuning, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker van je plek komt nadat je bent gestopt.

©Rens Blom

Het wisselen van de Shimano-versnellingen gaat prima, al fietsen wij – met 25 kilometer per uur – vaak in zeven of negen om rustig te trappen. Lagere versnellingen gebruiken we minder. Houd bij het schakelen even in met trappen om de versnelling te laten wisselen. Op het moment dat we stilstonden voor een stoplicht en na het schakelen tussen de negende naar de zevende versnelling weer op de fiets sprongen, viel de ketting er namelijk af. Gelukkig konden we die zonder gereedschap weer terughangen, want de ketting zit open en bloot.

©Rens Blom

Met een klein schermpje voorzien van knoppen links op het stuur schakel je de fiets en het voorlicht in en uit en wissel je tussen de ondersteuningsmodi. Het schermpje is prima afleesbaar en te bedienen tijdens het fietsen.

©Rens Blom

Actieradius

Engwe belooft dat de Samsung-accu in de fiets een bereik tot 260 kilometer biedt, maar dat is gemeten met de Eco-modus. Die modus biedt weinig trapondersteuning en hebben we daarom weinig gebruikt. Met afwisselend de Tour- en Sport-modus kunnen we zo'n 70 kilometer achter elkaar fietsen op de P725 ST. Een aardige score, maar niet bovengemiddeld voor een betaalbare e-bike. De accu weer opladen neemt ongeveer zes uur in beslag. Met een lege accu kun je trouwens best goed doorfietsen; sommige e-bikes trappen dan erg zwaar.

©Rens Blom

Aandachtspunten

Hoewel we enthousiast zijn over de fietservaring van de P275 ST, is de fiets niet zonder aandachtspunten. Zo vinden we het raar dat Engwe een simpel, draadloos achterlichtje meelevert dat je onder de achterkant van je zadel kunt klikken. Het lampje is klein, geeft weinig licht en gaat niet automatisch aan en uit bij het fietsen. Een groot contrast met het prachtige en krachtige voorlicht dat in de fiets is geïntegreerd. Helemaal vreemd is dat de achterkant van de fiets wel ruimte biedt voor een achterlicht of reflector.

©Rens Blom

Houd er ook rekening mee dat de P275 ST geen geïntegreerd slot heeft. Je kunt de fiets zelf dus niet op slot zetten en dient daar een apart kettingslot voor te gebruiken.

Je kunt de accu in de fiets wél op slot te zetten. Door het sleuteltje in het slot te steken, kun je de accu loshalen. Zo kun je 'm meenemen als je in een koffietentje gaat zitten werken of de accu thuis aan de oplader wilt hangen. Fijn dat het kan – het maakt de fiets minder aantrekkelijk voor dieven – maar wij doen het niet.

De accu bevat namelijk ook het klepje dat de oplaadsleuf afdicht. Zonder accu in de fiets is de bovenkant van die sleuf open en valt regenwater zo in de sleuf, waar het niet meer uit kan. Onhandig, want op de bodem van de sleuf zitten de connectors die de energie van de accu omzetten in elektriciteit voor de fiets. Bij die connectors wil je geen water. Wij laten de accu daarom – op slot – lekker in de fiets zitten, want in Nederland is een buitje nooit ver weg.

©Rens Blom

©Rens Blom

Onderhoud

Een fiets dien je goed te onderhouden, wil je er jaren op blijven rijden. In het geval van de Engwe P275 ST is het daarom raadzaam om bijvoorbeeld de ketting af en toe in te smeren. En stel dat er om welke reden dan ook een onderdeel van de fiets stukgaat, dan wil je makkelijk en snel een vervangend onderdeel in huis halen (om de reparatie zelf uit te voeren) of de fiets opsturen om hem te laten repareren. Prettig is dat Engwe via zijn eigen webwinkel wat vervangende onderdelen verkoopt, waaronder een standaard en banden. Dat is belangrijk, zeker omdat we vermoeden dat maar weinig Nederlandse fietsenmakers Engwe-onderdelen op voorraad hebben.

©Rens Blom

De fiets is bij een serieuzer mankement ook op te sturen voor een reparatie. Even bellen met de fietsenzaak in Almere – door Engwe de brand store genoemd – kan wellicht ook uitkomst bieden. Engwe geeft twee jaar garantie op de fiets, al kunnen we ons voorstellen dat je de garantieafhandeling bij een onbekend fietsmerk wat spannender vindt dan bij een Gazelle, bijvoorbeeld.

Conclusie: Engwe P275 ST kopen?

De Engwe P275 ST is een e-bike voor mannen en vrouwen en moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben. De fiets rijdt prettig en biedt een prima actieradius, maar voelt op sommige punten minder gepolijst aan dan premium e-bikes. Gelet op de straatprijs van zo'n 1400 euro kunnen we echter goed leven met die compromissen. Na een wat onlogische montage en het zelf plaatsen van een beter achterlicht heb je fijne e-bike voor een eveneens fijne prijs.

Engwe P275 ST kopen?

Check de laagste prijs op Bol.com!

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).