ID.nl logo
Review Engwe P275 ST – Betaalbare e-bike voor in de stad
© ID.nl
Mobiliteit

Review Engwe P275 ST – Betaalbare e-bike voor in de stad

Zoek je een e-bike die geen duizenden euro's kost? Dan kan de Engwe P275 ST het overwegen waard zijn. Deze stadsfiets met stoer uiterlijk kost zo'n 1400 euro en heeft op papier heel wat te bieden. Maar hoe goed is deze e-bike van een onbekend merk in de praktijk? Wij hebben de afgelopen weken een paar honderd kilometer afgelegd op de Engwe P275 ST en delen onze bevindingen in deze review.

Uitstekend
Conclusie

De Engwe P275 ST is een e-bike voor mannen en vrouwen en moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben. De fiets rijdt prettig en biedt een prima accuradius, maar voelt op sommige punten minder gepolijst aan dan premium e-bikes. Gelet op de straatprijs van circa 1400 euro kunnen we echter goed leven met die compromissen. Na een onlogische montage en het zelf plaatsen van een beter achterlicht heb je fijne e-bike voor een eveneens fijne prijs.

Plus- en minpunten
  • Stoer ontwerp komt degelijk over
  • Krachtige, betrouwbare trapondersteuning
  • Verwijderbare accu
  • Prettige fietservaring voor mannen en vrouwen
  • Lastige montage door matige handleiding
  • Wel erg simpel achterlichtje
  • Loshalen accu komt met aandachtspunt

Engwe P275 ST kopen?

Check de laagste prijs op Bol.com!

Engwe is een Chinees bedrijf dat zijn fietsen naar eigen zeggen deels laat ontwerpen in de Verenigde Staten en vervolgens in China produceert. Het merk verkoopt fatbikes en meer reguliere e-bikes sinds kort ook in Nederland, onder andere via Bol.com en een fietsenzaak in Almere. Achter de schermen werkt Engwe aan het openen van meer winkels en een lokaal magazijn in Nederland, vertelt een woordvoerder desgevraagd. Het merk wil Nederlandse fietsers overtuigen met knappe e-bikes voor lagere prijzen dan de bekende concurrenten. Om te ervaren hoe een e-bike van Engwe fietst, hebben wij de P275 ST van circa 1400 euro getest.  

Lastige montage

Engwe levert de P275 ST in een grote doos en verpakt de fiets goed om schade te voorkomen. Na het uitpakken van het frame en de losse onderdelen is het tijd om de fiets in elkaar te zetten. Dat blijkt iets lastiger dan verwacht, want de Engelstalige handleiding is wel erg summier en slaat de montage van sommige onderdelen volledig over. De meegeleverde inbussleutels zijn het bovendien nét niet, waardoor we al snel onze eigen gereedschap erbij hebben gepakt.

©Rens Blom

De fiets is goed verpakt.

Het monteren was bovendien wat uitproberen en zoeken, maar het is na een goed uur toch gelukt. We hebben de fiets om praktische redenen met twee personen in elkaar gezet, zodat de een de fiets stevig kon vasthouden en de ander twee handen vrij had om het onderdeel te monteren.

©Rens Blom

Eenmaal gemonteerd kijk je tegen een fraaie fiets aan, al zeggen we het zelf.

Prettige fietservaring

Goed, de montage viel wat tegen. Maar als de fiets af is, kijken we wel naar een stoere e-bike die vanwege zijn lage instap en eenvoudig verstelbare zadel geschikt is voor mannen en vrouwen. De fiets komt degelijk over en heeft relatief dikke banden met veel grip en een antipunctielaag onder het rubber om lekkage tegen te gaan.

©Rens Blom

De banden zijn lekker dik, wat vertrouwen geeft tijdens het fietsen.

Het Selle Royal-zadel bevalt ons qua pasvorm goed. De bagagedrager kan maximaal 25 kilo dragen, meldt Engwe. Een jonger kind kan eventueel dus achterop, een volwassene niet. Fietstassen monteren lijkt goed te doen en een handiger iemand kan bijvoorbeeld ook een krat of mand op de bagagedrager plaatsen. De handvatten bieden erg veel grip en de handremmen zijn daadkrachtig.

©Rens Blom

Met de hendels aan het stuur bedien je de krachtige schijfremmen.

We hebben tijdens onze testritten heel wat positieve reacties gekregen op de Engwe P275 ST. Mensen vonden de door ons geteste zwarte uitvoering stoer ogen, en niet als 'een Chinese fiets'. Engwe verkoopt de fiets ook in het wit en wit met oranje.

©Rens Blom

We kregen veel positieve reacties op het ontwerp van de Engwe P275 ST.

Trappen maar!

Bij het fietsen valt het ons op dat de Engwe P275 ST precies doet wat hij belooft: trapondersteuning geven tot 25 kilometer per uur en lekker doorfietsen. De fiets is uiteraard begrensd op 25 kilometer per uur en voldoet zo aan de Nederlandse wetgeving.

Wij hebben vooral gefietst in de Sport-modus, die boven Eco en Tour en onder Turbo zit. De middenmotor is een Ananda Torque Sensor. De trapondersteuning werkt tijdens het fietsen betrouwbaar, maar heeft na het wisselen van versnelling of opstarten bij een stoplicht vaak net een seconde nodig om weer op gang te komen. Sommige duurdere e-bikes bieden direct weer trapondersteuning, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker van je plek komt nadat je bent gestopt.

©Rens Blom

De elektrische fiets rijdt prettig en voelt betrouwbaar aan.

Het wisselen van de Shimano-versnellingen gaat prima, al fietsen wij – met 25 kilometer per uur – vaak in zeven of negen om rustig te trappen. Lagere versnellingen gebruiken we minder. Houd bij het schakelen even in met trappen om de versnelling te laten wisselen. Op het moment dat we stilstonden voor een stoplicht en na het schakelen tussen de negende naar de zevende versnelling weer op de fiets sprongen, viel de ketting er namelijk af. Gelukkig konden we die zonder gereedschap weer terughangen, want de ketting zit open en bloot.

©Rens Blom

De versnellingen: het zijn er negen in totaal, en daar heb je ruim voldoende aan.

Met een klein schermpje voorzien van knoppen links op het stuur schakel je de fiets en het voorlicht in en uit en wissel je tussen de ondersteuningsmodi. Het schermpje is prima afleesbaar en te bedienen tijdens het fietsen.

©Rens Blom

Het schermpje is klein maar prima afleesbaar.

Actieradius

Engwe belooft dat de Samsung-accu in de fiets een bereik tot 260 kilometer biedt, maar dat is gemeten met de Eco-modus. Die modus biedt weinig trapondersteuning en hebben we daarom weinig gebruikt. Met afwisselend de Tour- en Sport-modus kunnen we zo'n 70 kilometer achter elkaar fietsen op de P725 ST. Een aardige score, maar niet bovengemiddeld voor een betaalbare e-bike. De accu weer opladen neemt ongeveer zes uur in beslag. Met een lege accu kun je trouwens best goed doorfietsen; sommige e-bikes trappen dan erg zwaar.

©Rens Blom

Door de lage instap is de fiets interessant voor mannen en vrouwen.

Aandachtspunten

Hoewel we enthousiast zijn over de fietservaring van de P275 ST, is de fiets niet zonder aandachtspunten. Zo vinden we het raar dat Engwe een simpel, draadloos achterlichtje meelevert dat je onder de achterkant van je zadel kunt klikken. Het lampje is klein, geeft weinig licht en gaat niet automatisch aan en uit bij het fietsen. Een groot contrast met het prachtige en krachtige voorlicht dat in de fiets is geïntegreerd. Helemaal vreemd is dat de achterkant van de fiets wel ruimte biedt voor een achterlicht of reflector.

©Rens Blom

Over het voorlicht is goed nagedacht, maar een serieus achterlicht ontbreekt gek genoeg.

Houd er ook rekening mee dat de P275 ST geen geïntegreerd slot heeft. Je kunt de fiets zelf dus niet op slot zetten en dient daar een apart kettingslot voor te gebruiken.

Je kunt de accu in de fiets wél op slot te zetten. Door het sleuteltje in het slot te steken, kun je de accu loshalen. Zo kun je 'm meenemen als je in een koffietentje gaat zitten werken of de accu thuis aan de oplader wilt hangen. Fijn dat het kan – het maakt de fiets minder aantrekkelijk voor dieven – maar wij doen het niet.

De accu bevat namelijk ook het klepje dat de oplaadsleuf afdicht. Zonder accu in de fiets is de bovenkant van die sleuf open en valt regenwater zo in de sleuf, waar het niet meer uit kan. Onhandig, want op de bodem van de sleuf zitten de connectors die de energie van de accu omzetten in elektriciteit voor de fiets. Bij die connectors wil je geen water. Wij laten de accu daarom – op slot – lekker in de fiets zitten, want in Nederland is een buitje nooit ver weg.

©Rens Blom

De accu is uit het frame te trekken; handig als je de accu thuis wilt opladen.

©Rens Blom

Zonder accu loopt regenwater echter zo de oplaadsleuf van de fiets in, wat je niet wilt.

Onderhoud

Een fiets dien je goed te onderhouden, wil je er jaren op blijven rijden. In het geval van de Engwe P275 ST is het daarom raadzaam om bijvoorbeeld de ketting af en toe in te smeren. En stel dat er om welke reden dan ook een onderdeel van de fiets stukgaat, dan wil je makkelijk en snel een vervangend onderdeel in huis halen (om de reparatie zelf uit te voeren) of de fiets opsturen om hem te laten repareren. Prettig is dat Engwe via zijn eigen webwinkel wat vervangende onderdelen verkoopt, waaronder een standaard en banden. Dat is belangrijk, zeker omdat we vermoeden dat maar weinig Nederlandse fietsenmakers Engwe-onderdelen op voorraad hebben.

©Rens Blom

De Engwe P275 ST is online en bij enkele winkels te koop.

De fiets is bij een serieuzer mankement ook op te sturen voor een reparatie. Even bellen met de fietsenzaak in Almere – door Engwe de brand store genoemd – kan wellicht ook uitkomst bieden. Engwe geeft twee jaar garantie op de fiets, al kunnen we ons voorstellen dat je de garantieafhandeling bij een onbekend fietsmerk wat spannender vindt dan bij een Gazelle, bijvoorbeeld.

Conclusie: Engwe P275 ST kopen?

De Engwe P275 ST is een e-bike voor mannen en vrouwen en moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben. De fiets rijdt prettig en biedt een prima actieradius, maar voelt op sommige punten minder gepolijst aan dan premium e-bikes. Gelet op de straatprijs van zo'n 1400 euro kunnen we echter goed leven met die compromissen. Na een wat onlogische montage en het zelf plaatsen van een beter achterlicht heb je fijne e-bike voor een eveneens fijne prijs.

Engwe P275 ST kopen?

Check de laagste prijs op Bol.com!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Philips Baristina Plus Stainless Steel combineert strak design met koffietrends
© Philips
Huis

Nieuwe Philips Baristina Plus Stainless Steel combineert strak design met koffietrends

Philips breidt zijn reeks halfautomatische koffiemachines uit met de Baristina Plus Stainless Steel. Het nieuwe model heeft een behuizing van roestvrij staal en een extra zetoptie voor iced coffee. Daarmee speelt het merk in op de groeiende populariteit van koude koffiedranken, ook buiten de zomer.

De Baristina Plus Stainless Steel is het nieuwste model binnen de Baristina-reeks. De machine heeft een volledig metalen ontwerp met houten accenten en voelt daardoor stevig aan. Volgens Philips draagt de constructie bij aan een langere levensduur en doet het ontwerp denken aan professionele espressomachines.

Net als eerdere modellen werkt de Baristina met versgemalen bonen, automatische dosering en een pompdruk van 16 bar. Nieuw is de mogelijkheid om iced coffee te zetten. Daarbij wordt de koffie eerst warm gebrouwen voor een volle smaak, waarna de doorstroom vertraagt om het drankje geleidelijk te koelen zonder dat de crema verdwijnt. De gebruiker hoeft alleen een glas met ijs te vullen, de iced coffee-optie te kiezen en te swipen om te beginnen.

©Philips

De Baristina Plus Stainless Steel is bovendien ontwikkeld met aandacht voor duurzaamheid. Omdat de machine werkt met verse bonen, ontstaat er geen afval van capsules of pads. Het apparaat gebruikt per kopje precies de benodigde hoeveelheid water en energie en is opgebouwd uit vervangbare onderdelen, wat de levensduur verlengt.

Hoe Nederland zijn koffie drinkt

Uit onderzoek dat Philips rond International Coffee Day liet uitvoeren, blijkt dat koffie voor ruim de helft van de Nederlanders onderdeel is van het ochtendritueel. Een kwart van de Nederlanders drinkt zijn eerste kop tussen zeven en acht uur ’s ochtends; bijna één op de vijf zelfs nog eerder. Voor veel mensen is dat eerste kopje onmisbaar: 62 procent wil liever geen gesprek aangaan vóór de eerste slok, terwijl de helft zich direct energieker voelt na het drinken.

Cappuccino blijft met 28 procent de populairste variant, maar iced coffee wint snel terrein. Koffie is daarmee niet alleen een bron van energie, maar ook van inspiratie. Veel Nederlanders experimenteren met nieuwe smaken en texturen. Naast iced coffee moet je dan bijvoorbeeld denken aan varianten met opgeschuimde melk of een vleugje chocolade.

▼ Volgende artikel
☔ Op de fiets door het herfstweer? Zo kies je de beste regenkleding
© yossarian6 - stock.adobe.com
Gezond leven

☔ Op de fiets door het herfstweer? Zo kies je de beste regenkleding

Kijk naar buiten en het is meteen duidelijk: de herfst is begonnen. Moet jij ook op de fiets door de regen? Je houdt het droog met goede regenkleding. Van poncho tot pak: zo valt je fietstocht niet in het water!

Dit artikel in het kort:

🌧️ Waar gebruik jij je fiets voor? (want dat maakt uit)
🌧️ Verschillende soorten regenkleding
🌧️ Waterdichtheid, ademend vermogen, gebruikt materiaal en maat
🌧️ De invloed van het seizoen
🌧️ Bekende merken

Lees ook: Je regenjas wassen én waterdicht houden: natuurlijk kan dat!

Waar gebruik jij je fiets voor?

Welke regenkleding het best bij je past, hangt af van hoe je fietst. Leg je vaak flinke afstanden af, dan telt vooral comfort. Kies dan voor ademende materialen die soepel meebewegen en niet knellen. Gebruik je je (elektrische) fiets vooral voor het woon-werkverkeer of om naar school te gaan, dan is gemak belangrijker: regenkleding die je snel kunt aantrekken en weer uitdoen is dan ideaal.

Verschillende soorten regenkleding

Daarna kun je kijken welk type regenkleding het best bij je past. Een compleet regenpak met jas en broek is handig als je vaak fietst en goed beschermd wilt zijn. Toch vinden veel mensen vooral het aantrekken van de broek onhandig. In dat geval is een losse regenjas of een regenponcho een praktischer optie. Houd er wel rekening mee dat je benen dan bij stevige regen sneller nat worden. Misschien zijn regenchaps wat voor jou: hiermee bedek je alleen de voorkant van je bovenbenen. Ook slim: alvast nadenken over regenschoenen. Wanneer je echt een hekel hebt aan natte voeten, zijn overschoenen een welkome aanvulling op je regenoutfit!

Traditioneel regenpak

De klassieker onder de regenkleding is natuurlijk het regenpak. Dat bestaat uit een jas en een broek en is meestal gemaakt van waterdicht materiaal zoals PVC of nylon. Het voordeel is dat je praktisch helemaal bedekt bent, van je nek tot je enkels. Het nadeel? Vooral goedkope regenpakken kunnen wat minder ademend zijn, waardoor je bezweet kunt aankomen.

Losse regenjas

Een losse regenjas is handig wanneer je al een waterdichte broek hebt (of natuurlijk wanneer je het niet erg vindt als je benen natregenen). Regenjassen zijn vaak stijlvoller en kunnen bij slecht weer ook als gewone jas gedragen worden (iets wat je met een traditioneel regenpak niet zo snel zult doen). Let op details: getapete naden en een hoge kraag zorgen dat je beter beschermd bent tegen de regen.

Regencape/regenponcho

Hoef je maar een kort stukje te fietsen? Dan is een regencape of - poncho ideaal: gewoon een kwestie van omslaan of over je hoofd aantrekken. Met een cape of poncho heb je veel bewegingsvrijheid, maar bij harde wind kunnen ze een beetje onhandig zijn. Er zijn ook regencapes die bijvoorbeeld elastieken aan de mouwen hebben die je aan het stuur kunt vastmaken, of een extra koord om je middel waardoor de cape minder wappert en klappert in de wind.

Regenoverschoenen

Niets zo vervelend als helemaal droog blijven dankzij een goed regenpak, maar aankomen met doorweekte schoenen. Regenoverschoenen zijn dé oplossing. Ze zijn gemaakt van waterdicht materiaal en je schuift ze makkelijk over je normale schoenen heen.

TypeVoordelenNadelen
RegenpakVolledig beschermdMinder ademend
RegenjasStijlvol, veelzijdigBenen blijven onbedekt
Cape/ponchoMakkelijk aan-/uitdoen Windgevoelig
OverschoenenDroge voetenExtra aankoop

©iuricazac - stock.adobe.com

Waar moet je op letten bij het kiezen van regenkleding?

➜ Waterdichtheid

Dit is natuurlijk het allerbelangrijkste om op te letten! Om te weten hoe goed een regenjas je droog kan houden, kijk je naar de waterkolomwaarde op het etiket. Hoe hoger de waarde, hoe beter de waterdichtheid. Een waarde van 10.000 mm of meer is uitstekend. In de tabel hieronder zie je hoe goed verschillende waterkolomwaarden je beschermen.

➜ Ademend vermogen

Je wilt droog blijven, maar je wilt ook dat je eigen zweet niet blijft hangen in je regenpak. Materialen zoals Gore-Tex zijn waterdicht maar toch ademend.

➜ Materiaal

Het materiaal is ook iets om rekening mee te houden. Polyester is licht en ademend maar minder duurzaam. PVC is zwaarder maar gaat langer mee. Kies wat bij jou en je fietsgedrag past.

➜ Prijs-kwaliteitverhouding

Goedkoop is vaak duurkoop, vooral als je dagelijks fietst. Investeer in kwalitatief goede regenkleding die jaren meegaat.

De juiste maat kiezen

Bij het kiezen van de juiste maat is het belangrijk om rekening te houden met de kleding die je eronder draagt. Pas verschillende maten en draag de kleding die je normaal tijdens het fietsen draagt. Bepaal of je genoeg bewegingsvrijheid overhoudt. Een regenjas die zó strak om je armen zit dat je niet goed meer richting kunt aangeven, dat moet je natuurlijk niet willen.

Tabel: waterdichtheid

Waterdichtheid van regenkleding wordt gemeten in millimeters waterkolom (mm). Dit geeft aan hoe hoog een kolom water kan zijn voordat deze door de stof heen dringt. Voor regenkleding voor de fiets is minimaal 5.000 tot 10.000 mm aan te raden.

Aantal mm:Waterdichtheid:Beschermt tegen:
0 - 1.500SpatwaterdichtLichte regen en spatten
1.500 - 5.000WaterdichtMatige tot zware regen
5.000 - 10.000WaterdichtBijna alle regen, wel wat vochtdoorslag mogelijk
10.000 - 20.000Hoogwaardig waterdichtZware stortbuien
20.000+Extreem waterdichtExtreme omstandigheden

➜ Zomer of winter?

Wat voor regenkleding je kiest, hangt ook af van het seizoen en van wat je allemaal op de fiets doet.

Zomer

In de zomer is lichte, ademende kleding het prettigst. Ga voor materialen die waterdicht én ventilerend zijn, zoals Gore-Tex. Dat houdt regen buiten maar laat vocht van binnen ontsnappen. Zo blijf je droog van de regen én raak je overtollige warmte kwijt tijdens het fietsen. Ideaal dus voor warme, wisselvallige dagen waarop je actief bent.

Winter

In de winter draait het juist om warmte. Een regenjas met thermische voering houdt je niet alleen droog, maar ook behaaglijk. Veel modellen hebben een uitneembare voering, zodat je dezelfde jas ook in het voor- en najaar kunt dragen. Houd wel rekening met een hogere prijs, maar daar krijg je meer comfort en veelzijdigheid voor terug.

Testen voor gebruik

Wil je zeker weten dat je droog overkomt? Het klinkt gek, maar spuit jezelf nat met een tuinslang om te testen hoe waterdicht de kleding echt is. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Welk merk fietskleding moet je kiezen?

In Nederland zijn er verschillende bekende merken die regenkleding van hoge kwaliteit aanbieden. Dit zijn enkele van de meest populaire:

1: Agu

Dit Nederlandse merk is vooral bekend onder fietsers en biedt een breed scala aan regenkleding, van jassen tot broeken en overschoenen.

2: Rains

Dit Deense merk is ook populair in Nederland en staat bekend om zijn minimalistische en stijlvolle regenjassen.

3: Mac in a Sac

Dit merk biedt lichtgewicht en opvouwbare regenkleding die gemakkelijk op te bergen is.

4: Vaude

Dit Duitse merk is populair onder outdoorliefhebbers en biedt duurzame en milieuvriendelijke regenkleding.

5: Columbia

Dit Amerikaanse merk is ook in Nederland verkrijgbaar en biedt een breed scala aan regenkleding, vaak gemaakt van hun gepatenteerde Omni-Tech-materiaal dat zowel waterdicht als ademend is.

©Martin - stock.adobe.com

✅ Checklist regenkleding kopen

☐ Bepaal je behoeften: dagelijks gebruik, lange ritten, woon-werkverkeer.
☐ Kies het type regenkleding: regenpak, losse jas, cape/poncho, overschoenen.
☐ Controleer de waterdichtheid: zoek naar de waterkolomwaarde.
☐ Let op het ademend vermogen: materialen zoals Gore-Tex zijn ideaal.
☐ denk om het seizoen: licht en ademend voor de zomer, geïsoleerd voor de winter.
☐ Check de prijs-kwaliteitverhouding: goedkoop is niet altijd beter.
☐ Pas verschillende maten: houd rekening met de kleding die je eronder draagt.
☐ Test de kleding indien mogelijk: gebruik een tuinslang of lees online reviews.
☐ Lees het waslabel: sommige kledingstukken hebben speciale zorg nodig.
☐ Overweeg extra's: zoals reflecterende strips voor veiligheid.