ID.nl logo
Review Engwe P275 ST – Betaalbare e-bike voor in de stad
Mobiliteit

Review Engwe P275 ST – Betaalbare e-bike voor in de stad

Zoek je een e-bike die geen duizenden euro's kost? Dan kan de Engwe P275 ST het overwegen waard zijn. Deze stadsfiets met stoer uiterlijk kost zo'n 1400 euro en heeft op papier heel wat te bieden. Maar hoe goed is deze e-bike van een onbekend merk in de praktijk? Wij hebben de afgelopen weken een paar honderd kilometer afgelegd op de Engwe P275 ST en delen onze bevindingen in deze review.

Uitstekend
Conclusie

De Engwe P275 ST is een e-bike voor mannen en vrouwen en moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben. De fiets rijdt prettig en biedt een prima accuradius, maar voelt op sommige punten minder gepolijst aan dan premium e-bikes. Gelet op de straatprijs van circa 1400 euro kunnen we echter goed leven met die compromissen. Na een onlogische montage en het zelf plaatsen van een beter achterlicht heb je fijne e-bike voor een eveneens fijne prijs.

Plus- en minpunten
  • Stoer ontwerp komt degelijk over
  • Krachtige, betrouwbare trapondersteuning
  • Verwijderbare accu
  • Prettige fietservaring voor mannen en vrouwen
  • Lastige montage door matige handleiding
  • Wel erg simpel achterlichtje
  • Loshalen accu komt met aandachtspunt

Engwe P275 ST kopen?

Check de laagste prijs op Bol.com!

Engwe is een Chinees bedrijf dat zijn fietsen naar eigen zeggen deels laat ontwerpen in de Verenigde Staten en vervolgens in China produceert. Het merk verkoopt fatbikes en meer reguliere e-bikes sinds kort ook in Nederland, onder andere via Bol.com en een fietsenzaak in Almere. Achter de schermen werkt Engwe aan het openen van meer winkels en een lokaal magazijn in Nederland, vertelt een woordvoerder desgevraagd. Het merk wil Nederlandse fietsers overtuigen met knappe e-bikes voor lagere prijzen dan de bekende concurrenten. Om te ervaren hoe een e-bike van Engwe fietst, hebben wij de P275 ST van circa 1400 euro getest.  

Lastige montage

Engwe levert de P275 ST in een grote doos en verpakt de fiets goed om schade te voorkomen. Na het uitpakken van het frame en de losse onderdelen is het tijd om de fiets in elkaar te zetten. Dat blijkt iets lastiger dan verwacht, want de Engelstalige handleiding is wel erg summier en slaat de montage van sommige onderdelen volledig over. De meegeleverde inbussleutels zijn het bovendien nét niet, waardoor we al snel onze eigen gereedschap erbij hebben gepakt.

©Rens Blom

Het monteren was bovendien wat uitproberen en zoeken, maar het is na een goed uur toch gelukt. We hebben de fiets om praktische redenen met twee personen in elkaar gezet, zodat de een de fiets stevig kon vasthouden en de ander twee handen vrij had om het onderdeel te monteren.

©Rens Blom

Prettige fietservaring

Goed, de montage viel wat tegen. Maar als de fiets af is, kijken we wel naar een stoere e-bike die vanwege zijn lage instap en eenvoudig verstelbare zadel geschikt is voor mannen en vrouwen. De fiets komt degelijk over en heeft relatief dikke banden met veel grip en een antipunctielaag onder het rubber om lekkage tegen te gaan.

©Rens Blom

Het Selle Royal-zadel bevalt ons qua pasvorm goed. De bagagedrager kan maximaal 25 kilo dragen, meldt Engwe. Een jonger kind kan eventueel dus achterop, een volwassene niet. Fietstassen monteren lijkt goed te doen en een handiger iemand kan bijvoorbeeld ook een krat of mand op de bagagedrager plaatsen. De handvatten bieden erg veel grip en de handremmen zijn daadkrachtig.

©Rens Blom

We hebben tijdens onze testritten heel wat positieve reacties gekregen op de Engwe P275 ST. Mensen vonden de door ons geteste zwarte uitvoering stoer ogen, en niet als 'een Chinese fiets'. Engwe verkoopt de fiets ook in het wit en wit met oranje.

©Rens Blom

Trappen maar!

Bij het fietsen valt het ons op dat de Engwe P275 ST precies doet wat hij belooft: trapondersteuning geven tot 25 kilometer per uur en lekker doorfietsen. De fiets is uiteraard begrensd op 25 kilometer per uur en voldoet zo aan de Nederlandse wetgeving.

Wij hebben vooral gefietst in de Sport-modus, die boven Eco en Tour en onder Turbo zit. De middenmotor is een Ananda Torque Sensor. De trapondersteuning werkt tijdens het fietsen betrouwbaar, maar heeft na het wisselen van versnelling of opstarten bij een stoplicht vaak net een seconde nodig om weer op gang te komen. Sommige duurdere e-bikes bieden direct weer trapondersteuning, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker van je plek komt nadat je bent gestopt.

©Rens Blom

Het wisselen van de Shimano-versnellingen gaat prima, al fietsen wij – met 25 kilometer per uur – vaak in zeven of negen om rustig te trappen. Lagere versnellingen gebruiken we minder. Houd bij het schakelen even in met trappen om de versnelling te laten wisselen. Op het moment dat we stilstonden voor een stoplicht en na het schakelen tussen de negende naar de zevende versnelling weer op de fiets sprongen, viel de ketting er namelijk af. Gelukkig konden we die zonder gereedschap weer terughangen, want de ketting zit open en bloot.

©Rens Blom

Met een klein schermpje voorzien van knoppen links op het stuur schakel je de fiets en het voorlicht in en uit en wissel je tussen de ondersteuningsmodi. Het schermpje is prima afleesbaar en te bedienen tijdens het fietsen.

©Rens Blom

Actieradius

Engwe belooft dat de Samsung-accu in de fiets een bereik tot 260 kilometer biedt, maar dat is gemeten met de Eco-modus. Die modus biedt weinig trapondersteuning en hebben we daarom weinig gebruikt. Met afwisselend de Tour- en Sport-modus kunnen we zo'n 70 kilometer achter elkaar fietsen op de P725 ST. Een aardige score, maar niet bovengemiddeld voor een betaalbare e-bike. De accu weer opladen neemt ongeveer zes uur in beslag. Met een lege accu kun je trouwens best goed doorfietsen; sommige e-bikes trappen dan erg zwaar.

©Rens Blom

Aandachtspunten

Hoewel we enthousiast zijn over de fietservaring van de P275 ST, is de fiets niet zonder aandachtspunten. Zo vinden we het raar dat Engwe een simpel, draadloos achterlichtje meelevert dat je onder de achterkant van je zadel kunt klikken. Het lampje is klein, geeft weinig licht en gaat niet automatisch aan en uit bij het fietsen. Een groot contrast met het prachtige en krachtige voorlicht dat in de fiets is geïntegreerd. Helemaal vreemd is dat de achterkant van de fiets wel ruimte biedt voor een achterlicht of reflector.

©Rens Blom

Houd er ook rekening mee dat de P275 ST geen geïntegreerd slot heeft. Je kunt de fiets zelf dus niet op slot zetten en dient daar een apart kettingslot voor te gebruiken.

Je kunt de accu in de fiets wél op slot te zetten. Door het sleuteltje in het slot te steken, kun je de accu loshalen. Zo kun je 'm meenemen als je in een koffietentje gaat zitten werken of de accu thuis aan de oplader wilt hangen. Fijn dat het kan – het maakt de fiets minder aantrekkelijk voor dieven – maar wij doen het niet.

De accu bevat namelijk ook het klepje dat de oplaadsleuf afdicht. Zonder accu in de fiets is de bovenkant van die sleuf open en valt regenwater zo in de sleuf, waar het niet meer uit kan. Onhandig, want op de bodem van de sleuf zitten de connectors die de energie van de accu omzetten in elektriciteit voor de fiets. Bij die connectors wil je geen water. Wij laten de accu daarom – op slot – lekker in de fiets zitten, want in Nederland is een buitje nooit ver weg.

©Rens Blom

©Rens Blom

Onderhoud

Een fiets dien je goed te onderhouden, wil je er jaren op blijven rijden. In het geval van de Engwe P275 ST is het daarom raadzaam om bijvoorbeeld de ketting af en toe in te smeren. En stel dat er om welke reden dan ook een onderdeel van de fiets stukgaat, dan wil je makkelijk en snel een vervangend onderdeel in huis halen (om de reparatie zelf uit te voeren) of de fiets opsturen om hem te laten repareren. Prettig is dat Engwe via zijn eigen webwinkel wat vervangende onderdelen verkoopt, waaronder een standaard en banden. Dat is belangrijk, zeker omdat we vermoeden dat maar weinig Nederlandse fietsenmakers Engwe-onderdelen op voorraad hebben.

©Rens Blom

De fiets is bij een serieuzer mankement ook op te sturen voor een reparatie. Even bellen met de fietsenzaak in Almere – door Engwe de brand store genoemd – kan wellicht ook uitkomst bieden. Engwe geeft twee jaar garantie op de fiets, al kunnen we ons voorstellen dat je de garantieafhandeling bij een onbekend fietsmerk wat spannender vindt dan bij een Gazelle, bijvoorbeeld.

Conclusie: Engwe P275 ST kopen?

De Engwe P275 ST is een e-bike voor mannen en vrouwen en moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben. De fiets rijdt prettig en biedt een prima actieradius, maar voelt op sommige punten minder gepolijst aan dan premium e-bikes. Gelet op de straatprijs van zo'n 1400 euro kunnen we echter goed leven met die compromissen. Na een wat onlogische montage en het zelf plaatsen van een beter achterlicht heb je fijne e-bike voor een eveneens fijne prijs.

Engwe P275 ST kopen?

Check de laagste prijs op Bol.com!

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube