Review Engwe P275 ST – Betaalbare e-bike voor in de stad
Zoek je een e-bike die geen duizenden euro's kost? Dan kan de Engwe P275 ST het overwegen waard zijn. Deze stadsfiets met stoer uiterlijk kost zo'n 1400 euro en heeft op papier heel wat te bieden. Maar hoe goed is deze e-bike van een onbekend merk in de praktijk? Wij hebben de afgelopen weken een paar honderd kilometer afgelegd op de Engwe P275 ST en delen onze bevindingen in deze review.
De Engwe P275 ST is een e-bike voor mannen en vrouwen en moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben. De fiets rijdt prettig en biedt een prima accuradius, maar voelt op sommige punten minder gepolijst aan dan premium e-bikes. Gelet op de straatprijs van circa 1400 euro kunnen we echter goed leven met die compromissen. Na een onlogische montage en het zelf plaatsen van een beter achterlicht heb je fijne e-bike voor een eveneens fijne prijs.
- Stoer ontwerp komt degelijk over
- Krachtige, betrouwbare trapondersteuning
- Verwijderbare accu
- Prettige fietservaring voor mannen en vrouwen
- Lastige montage door matige handleiding
- Wel erg simpel achterlichtje
- Loshalen accu komt met aandachtspunt
Engwe P275 ST kopen?
Check de laagste prijs op Bol.com!
Engwe is een Chinees bedrijf dat zijn fietsen naar eigen zeggen deels laat ontwerpen in de Verenigde Staten en vervolgens in China produceert. Het merk verkoopt fatbikes en meer reguliere e-bikes sinds kort ook in Nederland, onder andere via Bol.com en een fietsenzaak in Almere. Achter de schermen werkt Engwe aan het openen van meer winkels en een lokaal magazijn in Nederland, vertelt een woordvoerder desgevraagd. Het merk wil Nederlandse fietsers overtuigen met knappe e-bikes voor lagere prijzen dan de bekende concurrenten. Om te ervaren hoe een e-bike van Engwe fietst, hebben wij de P275 ST van circa 1400 euro getest.
Lastige montage
Engwe levert de P275 ST in een grote doos en verpakt de fiets goed om schade te voorkomen. Na het uitpakken van het frame en de losse onderdelen is het tijd om de fiets in elkaar te zetten. Dat blijkt iets lastiger dan verwacht, want de Engelstalige handleiding is wel erg summier en slaat de montage van sommige onderdelen volledig over. De meegeleverde inbussleutels zijn het bovendien nét niet, waardoor we al snel onze eigen gereedschap erbij hebben gepakt.
©Rens Blom
Het monteren was bovendien wat uitproberen en zoeken, maar het is na een goed uur toch gelukt. We hebben de fiets om praktische redenen met twee personen in elkaar gezet, zodat de een de fiets stevig kon vasthouden en de ander twee handen vrij had om het onderdeel te monteren.
©Rens Blom
Prettige fietservaring
Goed, de montage viel wat tegen. Maar als de fiets af is, kijken we wel naar een stoere e-bike die vanwege zijn lage instap en eenvoudig verstelbare zadel geschikt is voor mannen en vrouwen. De fiets komt degelijk over en heeft relatief dikke banden met veel grip en een antipunctielaag onder het rubber om lekkage tegen te gaan.
©Rens Blom
Het Selle Royal-zadel bevalt ons qua pasvorm goed. De bagagedrager kan maximaal 25 kilo dragen, meldt Engwe. Een jonger kind kan eventueel dus achterop, een volwassene niet. Fietstassen monteren lijkt goed te doen en een handiger iemand kan bijvoorbeeld ook een krat of mand op de bagagedrager plaatsen. De handvatten bieden erg veel grip en de handremmen zijn daadkrachtig.
©Rens Blom
We hebben tijdens onze testritten heel wat positieve reacties gekregen op de Engwe P275 ST. Mensen vonden de door ons geteste zwarte uitvoering stoer ogen, en niet als 'een Chinese fiets'. Engwe verkoopt de fiets ook in het wit en wit met oranje.
©Rens Blom
Trappen maar!
Bij het fietsen valt het ons op dat de Engwe P275 ST precies doet wat hij belooft: trapondersteuning geven tot 25 kilometer per uur en lekker doorfietsen. De fiets is uiteraard begrensd op 25 kilometer per uur en voldoet zo aan de Nederlandse wetgeving.
Wij hebben vooral gefietst in de Sport-modus, die boven Eco en Tour en onder Turbo zit. De middenmotor is een Ananda Torque Sensor. De trapondersteuning werkt tijdens het fietsen betrouwbaar, maar heeft na het wisselen van versnelling of opstarten bij een stoplicht vaak net een seconde nodig om weer op gang te komen. Sommige duurdere e-bikes bieden direct weer trapondersteuning, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker van je plek komt nadat je bent gestopt.
©Rens Blom
Het wisselen van de Shimano-versnellingen gaat prima, al fietsen wij – met 25 kilometer per uur – vaak in zeven of negen om rustig te trappen. Lagere versnellingen gebruiken we minder. Houd bij het schakelen even in met trappen om de versnelling te laten wisselen. Op het moment dat we stilstonden voor een stoplicht en na het schakelen tussen de negende naar de zevende versnelling weer op de fiets sprongen, viel de ketting er namelijk af. Gelukkig konden we die zonder gereedschap weer terughangen, want de ketting zit open en bloot.
©Rens Blom
Met een klein schermpje voorzien van knoppen links op het stuur schakel je de fiets en het voorlicht in en uit en wissel je tussen de ondersteuningsmodi. Het schermpje is prima afleesbaar en te bedienen tijdens het fietsen.
©Rens Blom
Actieradius
Engwe belooft dat de Samsung-accu in de fiets een bereik tot 260 kilometer biedt, maar dat is gemeten met de Eco-modus. Die modus biedt weinig trapondersteuning en hebben we daarom weinig gebruikt. Met afwisselend de Tour- en Sport-modus kunnen we zo'n 70 kilometer achter elkaar fietsen op de P725 ST. Een aardige score, maar niet bovengemiddeld voor een betaalbare e-bike. De accu weer opladen neemt ongeveer zes uur in beslag. Met een lege accu kun je trouwens best goed doorfietsen; sommige e-bikes trappen dan erg zwaar.
©Rens Blom
Aandachtspunten
Hoewel we enthousiast zijn over de fietservaring van de P275 ST, is de fiets niet zonder aandachtspunten. Zo vinden we het raar dat Engwe een simpel, draadloos achterlichtje meelevert dat je onder de achterkant van je zadel kunt klikken. Het lampje is klein, geeft weinig licht en gaat niet automatisch aan en uit bij het fietsen. Een groot contrast met het prachtige en krachtige voorlicht dat in de fiets is geïntegreerd. Helemaal vreemd is dat de achterkant van de fiets wel ruimte biedt voor een achterlicht of reflector.
©Rens Blom
Houd er ook rekening mee dat de P275 ST geen geïntegreerd slot heeft. Je kunt de fiets zelf dus niet op slot zetten en dient daar een apart kettingslot voor te gebruiken.
Je kunt de accu in de fiets wél op slot te zetten. Door het sleuteltje in het slot te steken, kun je de accu loshalen. Zo kun je 'm meenemen als je in een koffietentje gaat zitten werken of de accu thuis aan de oplader wilt hangen. Fijn dat het kan – het maakt de fiets minder aantrekkelijk voor dieven – maar wij doen het niet.
De accu bevat namelijk ook het klepje dat de oplaadsleuf afdicht. Zonder accu in de fiets is de bovenkant van die sleuf open en valt regenwater zo in de sleuf, waar het niet meer uit kan. Onhandig, want op de bodem van de sleuf zitten de connectors die de energie van de accu omzetten in elektriciteit voor de fiets. Bij die connectors wil je geen water. Wij laten de accu daarom – op slot – lekker in de fiets zitten, want in Nederland is een buitje nooit ver weg.
©Rens Blom
©Rens Blom
Onderhoud
Een fiets dien je goed te onderhouden, wil je er jaren op blijven rijden. In het geval van de Engwe P275 ST is het daarom raadzaam om bijvoorbeeld de ketting af en toe in te smeren. En stel dat er om welke reden dan ook een onderdeel van de fiets stukgaat, dan wil je makkelijk en snel een vervangend onderdeel in huis halen (om de reparatie zelf uit te voeren) of de fiets opsturen om hem te laten repareren. Prettig is dat Engwe via zijn eigen webwinkel wat vervangende onderdelen verkoopt, waaronder een standaard en banden. Dat is belangrijk, zeker omdat we vermoeden dat maar weinig Nederlandse fietsenmakers Engwe-onderdelen op voorraad hebben.
©Rens Blom
De fiets is bij een serieuzer mankement ook op te sturen voor een reparatie. Even bellen met de fietsenzaak in Almere – door Engwe de brand store genoemd – kan wellicht ook uitkomst bieden. Engwe geeft twee jaar garantie op de fiets, al kunnen we ons voorstellen dat je de garantieafhandeling bij een onbekend fietsmerk wat spannender vindt dan bij een Gazelle, bijvoorbeeld.
Conclusie: Engwe P275 ST kopen?
De Engwe P275 ST is een e-bike voor mannen en vrouwen en moet het vooral van zijn scherpe prijs hebben. De fiets rijdt prettig en biedt een prima actieradius, maar voelt op sommige punten minder gepolijst aan dan premium e-bikes. Gelet op de straatprijs van zo'n 1400 euro kunnen we echter goed leven met die compromissen. Na een wat onlogische montage en het zelf plaatsen van een beter achterlicht heb je fijne e-bike voor een eveneens fijne prijs.
Engwe P275 ST kopen?
Check de laagste prijs op Bol.com!